PDA

View Full Version : In aanbouw : Honda Ra272 - Tamiya 1/20


HHugo
20-02-2005, 20:24
Met al die rally-bolides die hier aan de lopende band geproduceerd worden, is het tijd dat ik weer eens evenwicht in de zaak breng met een F1-wagen.

Onderwerp is de Honda Ra272 uit 1965. De kit is die van Tamiya, schaal 1:20. Ik bouw de wagen van Ginther uit de GP van Mexico en wel om 2 redenen:
- 1ste overwinning van Honda in de F1
- de kit is correct voor deze GP, voor elke andere GP moet ik de hele achterkant van de wagen ombouwen

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen en een reeks foto's posten. Achtereenvolgens:

- droge montage van ongelakte delen
- grijze primer
- witte primer
- interieur in wit aluminium
- interieur met zwarte toplaag
- koetswerk met spuitbus gespoten in 'racing white' (Tamiya TS-7)
- afplakwerk van de onderkant
- onderkant in alu-kleur

(PS: van deze kit zijn de panelen rond de motor transparant, maar ik heb ze toch meegespoten)

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_1.jpg

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_2.jpg

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_3.jpg

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6164&stc=1&d=1208617933.jpg

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6165&stc=1&d=1208617933.jpg

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6166&stc=1&d=1208617933.jpg

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6167&stc=1&d=1208617933.jpg

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6168&stc=1&d=1208617933.jpg

Luigi
20-02-2005, 20:43
Mooi werk. Ik heb ooit ook een wagen gespoten met Tamiya Racing white (mijn focus btw) en die sloeg na een tijd redelijk geelachtig uit. Sindsdien gebruik alleen nog maar pure white. Ik hoop dat het bij jou beter lukt.

Nismo
21-02-2005, 01:01
Die F1's van vroeger,da waren pas racewagens.Da gaat hier eh ferm model worden.Ik wacht vol ongeduld op verdere vorderingen van dit model.Wat betreft die Racing White(TS 7),die heeft inderdaad een wat ''geliger'' uitzicht.Er is inderdaad een verschil met Pure White (TS 26)

Sennake
21-02-2005, 08:11
Racing White is het enige juiste wit voor de Japanse racewagens van die tijd. Dat wit, in combinatie met de rode bol, was de nationale racekleur van Japan destijds. Ik wist dat vroeger ook niet en heb me op die manier een busje of 6 TS7 aangeschaft, en er eens een McLaren mee gespoten. Toen pas werd me duidelijk dat er een verschil was tussen Racing White en Pure White.

Probleem is wel dat TS7 enkel en alleen voor Japanse F1's van de jaren '60 kan gebruikt worden, dus ik ga nog veel Jappen moeten bouwen om mijn busjes op te krijgen :D

Zeer mooi model trouwens Hhugo. Je doet me goesting krijgen om aan mijn Lotus 25 van Tamiya te beginnen. De Honda heb ik ook nog liggen, maar om nu 2 dezelfde modellen tegelijk te bouwen op De Paddock lijkt me wat overdreven. Bovendien heb ik dat model al eens gebouwd in 1/24 van Hasegawa, en heb ik me de 1/12 diecast versie van Tamiya aangeschaft :

http://users.pandora.be/sennake/pics_moca_f1_car/1965_01.jpg

HHugo
21-02-2005, 18:32
Originally posted by Sennake
Je doet me goesting krijgen om aan mijn Lotus 25 van Tamiya te beginnen.

Hou U vooral niet in, zou ik zo zeggen... :)

HHugo
02-03-2005, 22:21
Ik denk dat ik me weer in details ga verliezen: ik ben nu begonnen met luchtinlaten te draaien voor de 12-cilinder.
Basis is volle staaldraad van 2,5mm die ik afdraai op mijn dremelke (ttz namaak-dremel) met een slijpsteentje.
Eén zo'n buisje is 2,5 mm hoog met een diameter die concaaf verloopt van 2 naar 2,5mm.

1 down, 11 to go... :)

http://www.hhugo.com/Images/Honda Ra272/Ra272_9.jpg

Dominique
02-03-2005, 22:47
Hoe lang doet ge eigenlijk op zo 1 trompet?

HHugo
02-03-2005, 22:56
Originally posted by Dominique
Hoe lang doet ge eigenlijk op zo 1 trompet?

Dat moet een 2tal uur geweest zijn.
10 à 15 minuten eer ik een opspanning zonder slag had, en dan slijpen, kijken, meten, slijpen, kijken, meten, machine laten afkoelen, terug concentreren, slijpen, kijken, meten, enz...

Sennake
03-03-2005, 00:08
Originally posted by HHugo
Dat moet een 2tal uur geweest zijn.
10 à 15 minuten eer ik een opspanning zonder slag had, en dan slijpen, kijken, meten, slijpen, kijken, meten, machine laten afkoelen, terug concentreren, slijpen, kijken, meten, enz...

Niet voor 't een of 't ander hoor HHugo, maar je kan die ook kopen op de "aftermarket" markt... Ik zit echt in met uw ogen jong.

Maar je wil misschien werkelijk zelf de uitdaging aangaan, alle respect daarvoor natuurlijk :)

HF_INTEGRALE
03-03-2005, 00:26
Sennake,
Als ge toch nog een (over)stock TS7 hebt, en ge weet niet goed wat ermee aan te vangen, kan je er nog de volgende modellen mee maken :
Toyota 2000 GT "1967 Fuji 24 Hour Race Winner" (Hasegawa - HSGHR1)
Mazda Cosmo Sport "1968 Marathon De La Route" (Hasegawa - HSGHR3)
Niet zo voor de hand liggende bolides, maar wel hele speciale modellekes ... en 'k vind dat ge die ook in "Racing White" mag spuiten ...
555

HHugo
03-03-2005, 18:34
Originally posted by Sennake
Niet voor 't een of 't ander hoor HHugo, maar je kan die ook kopen op de "aftermarket" markt... Ik zit echt in met uw ogen jong.

Maar je wil misschien werkelijk zelf de uitdaging aangaan, alle respect daarvoor natuurlijk :)

Dat weet ik, maar voorlopig zie ik dat nog zitten om ze zelf te maken. (misschien na een stuk of 8 niet meer :) )

Jimbo
04-03-2005, 13:33
Originally posted by HHugo
Ik denk dat ik me weer in details ga verliezen
We mogen het als gefascineerde toeschouwers hopen ;)...

Jimbo

fomoco90
14-03-2005, 13:51
alle hop nog een complimentje erbij, preices goe bezig!!
Is dat Alclad2 dat je in die ene foto gebruikt? Zoniet kun je me het merk van verf ff geven, da chroom/zilver/alu ziet er geweldig uit, succes

HHugo
14-03-2005, 18:20
Ja, dat is Alclad II

HHugo
18-07-2005, 17:53
Ik denk dat ik me weer in details ga verliezen.

Ja dus, die 4 maanden sinds de vorige post zijn voornamelijk daaraan te wijten (en ook het feit dat ik naar te veel koersen ga kijken).

Ondertussen zijn die luchtinlaten af, en heb ik extra detailonderdelen geëtst.

Momenteel werk ik verder aan de motor. Op de eerste foto hieronder zie je het stukje met de originele luchtinlaten: gewone rechte buisjes. Omdat dit gedeelte te veel in het oog springt, heb ik die dus verwijderd en ga ik ze vervangen door meer getrouwe exemplaren.
Op de plaats boven de groene pijl heb ik telkens een gaatje geboord voor de brandstoftoevoer. Die zijn nu reeds afgewerkt met geëtste flenzen. (zie foto 2)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6169&stc=1&d=1208618124

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6170&stc=1&d=1208618124


Andere foto's van de motor:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6171&stc=1&d=1208618124

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_11.jpg

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_15.jpg


En een tipje van de sluier ivm andere geëtste onderdelen:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6172&stc=1&d=1208618124

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6173&stc=1&d=1208618124

Ik hoop van in de komende weken wat meer vooruitgang te maken...

Nismo
18-07-2005, 22:05
Goe bezig !!!!!!!! :gas:

Grtzzzzzzzzz Nismo :bye:

Guido
18-07-2005, 22:16
1 woord: schitterend!

vinnie
18-07-2005, 23:18
Amaai goe bezig daar kan ik nog veel van leren en met plezier deze thread blijven volgen. :applaus:

Dragonfly
27-07-2005, 10:23
die details zijn prachtig , waar haal je het geduld :)

vanni
27-07-2005, 11:46
petje af. Echt prachtig. :worship:

HHugo
27-07-2005, 17:44
Ik hoop van in de komende weken wat meer vooruitgang te maken...

Dat ging al bijna niet door, omdat maandag mijn airbrush-compressor de geest gaf. Het blijkt gelukkig enkel een goedkoop Taiwanees schakelaartje te zijn dat losgekomen was. Kan ik toch nog verder werken. :gas:

Bedankt voor de commentaren!

HHugo
04-08-2005, 12:57
Kleine update:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6174&stc=1&d=1208618263

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6175&stc=1&d=1208618263

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6176&stc=1&d=1208618263

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6177&stc=1&d=1208618263

Het wordt nu stilletjes aan tijd om wat meer aandacht aan het chassis te besteden...

Guido
04-08-2005, 13:26
11/10 voor de motor!! Prachtig werk. ;)

Sennake
04-08-2005, 15:14
Zééér sjiek!!

Enne : ook een 307 aangeschaft zie ik? ;)

Dominique
04-08-2005, 19:22
"Kleine update" zegt hij ...
Ik geniet hiervan.
Excellent werk wordt hier getoond! Laat die updates zeker komen!

Guido
04-08-2005, 19:38
Enne : ook een 307 aangeschaft zie ik? ;)

ik gok op het gewone zonnedak van zijn auto... :)

Dragonfly
08-08-2005, 09:48
je blijft me verbazen. knappe details hoor ;)

HHugo
14-08-2005, 21:38
ik gok op het gewone zonnedak van zijn auto... :)

Inderdaad ja :o

Anyhow, nieuwe foto's:

De geëtste onderdelen beginnen zo stilaan van pas te komen:

de remmen zijn af:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6178&stc=1&d=1208618323



en de plastic pedalen zijn vervangen door metalen versies (geëtste plaatjes met stangen uit 1mm soldeertin):

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_21.jpg

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6179&stc=1&d=1208618323




Ik heb ook de zetel aangepast, omdat die niet overeen komt met mijn referentiefoto's. Met wat Tamiya-tape en BMF was dat uiteindelijk nog heel eenvoudig ook. De zetel moet nu enkel nog gedrybrusht worden.


Zetel uit de kit:

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_23.jpg

Referentiefoto:

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_23b.jpg


Aanpassing:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6180&stc=1&d=1208618323

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6181&stc=1&d=1208618323

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6182&stc=1&d=1208618323

Luigi
15-08-2005, 11:17
Eel schoon! Keep up the good work.

Dominique
15-08-2005, 13:53
10/10 van mij!
Schitterend werk!

Guido
15-08-2005, 16:53
De foto-ets is heel sjiek en de oplossing voor de zetel is geniaal! Ik had 'em eerst niet door, maar na goed kijken werd het duidelijk. De tape voor de verdikkingen en de bmf om de randekes wat boller te zetten, zodat het net lijkt of het kussenopvulsel is. Het dry-brushen zal er dan het nodige effect aan geven. Prachtig is dat!!

Dragonfly
19-08-2005, 17:38
echt prachtig hoor :)

ps : kun je niet eens in het kort uitlegge hoe da etsen werkt ???? en waar je je materiaal haalt ?

Guido
19-08-2005, 20:53
echt prachtig hoor :)

ps : kun je niet eens in het kort uitlegge hoe da etsen werkt ???? en waar je je materiaal haalt ?

Hij heeft dat vorige keer tijdens de vergadering gedaan. Nog maar eens een reden om altijd af te zakken. ;) ;)

Dragonfly
20-08-2005, 10:18
Hij heeft dat vorige keer tijdens de vergadering gedaan. Nog maar eens een reden om altijd af te zakken. ;) ;)

dan kun jij het me zelfs eens uitlegge dan :):)

HHugo
20-08-2005, 13:27
echt prachtig hoor :)

ps : kun je niet eens in het kort uitlegge hoe da etsen werkt ???? en waar je je materiaal haalt ?


Al mijn materiaal komt hier (http://www.saemann-aetztechnik.de/index.html) vandaan.

De onderdelen voor de Honda zijn geëtst in nikkelzilver van 1mm dik. Dat is hetzelfde materiaal en dikte als de meeste etssets die je kan kopen. (Studio27 enz...)
De techniek die ik gebruik is foto-etsen. Daarbij vertrek je vanuit een metaalplaat, die aan beide zijden voorzien is van een laag fotolak. Daarop leg je tekeningen van de onderdelen die je wil bekomen en je belicht de plaat met UV-licht. Daarna wordt de plaat ontwikkelt (zoals een foto). Waar de tekening de plaat bedekt had, heb je nu een beschermende laag op de plaat. Op alle andere plaatsen is de lak weg en heb je blank metaal. Als je de plaat nu in een etsvloeistof plaatst, zal het blanke metaal oplossen in de vloeistof. De plaatsen waar de beschermlaag zit blijven intact. Zo bekom je dus alle onderdelen precies zoals je ze uitgetekend had.

Dit is heel kort uitgelegd, de praktijk vraagt wel wat oefening. De kwaliteit die ik haal, is zeker niet die van de etssets die je kan kopen. (maar ik ben wel van plan om daar nog verder aan te werken als de Honda af is) Problemen die ik ondervonden heb (en die nog niet allemaal opgelost zijn) zijn oa. niet elke layout van tekening etst even goed, vervorming van transparanten door de warmte van de printer, tekeningen die niet gelijkmatig belicht zijn, beschadigingen van de fotolak, ongelijkmatig etsen,...

HHugo
21-08-2005, 21:52
Chassis/interieur is voorlopig af tot ik het koetswerk kan installeren.

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6183&stc=1&d=1208618446

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6184&stc=1&d=1208618446

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6185&stc=1&d=1208618446

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6186&stc=1&d=1208618446

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6187&stc=1&d=1208618446

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_31.jpg

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_33.jpg

Van dat koetswerk heb ik afgelopen week de neus in de remolie gelegd. Ik had die helemaal in het begin al gespoten, voordat ik met het etsen begonnen was. Nu wil ik de ingegoten snelsluitingen wegschuren en vervangen door etsdelen, vandaar dat ik herbegonnen ben.

http://www.hhugo.com/Images/Honda%20Ra272/Ra272_34.jpg

Guido
21-08-2005, 21:59
Verbazingwekkend!

Hier is het niet de quantiteit, maar wel de kwaliteit die primeert!

Dominique
21-08-2005, 22:58
1 woordje maar: KLASSE!

Sennake
22-08-2005, 08:41
2 woorden zelfs : PURE KLASSE!

vinnie
22-08-2005, 09:02
Prachtig :applaus:

Dragonfly
22-08-2005, 15:33
waar blijf je het halen , super werk hoor

HHugo
13-09-2005, 20:47
Chassis/interieur is voorlopig af tot ik het koetswerk kan installeren.


En daar is het afgelopen weekend jammergenoeg verkeerd gelopen. :(
Het koetswerk was ondertussen gedecald en vernist, en klaar om te monteren. Toen ik daarmee bezig was, heb ik echter door een accidentje lijm op het lakwerk geknoeid. Lakwerk naar de vaantjes dus.
Ik heb in tussentijd een poging gedaan om het te herstellen, maar dat zal duidelijk niks worden. Het detail van de rivetten is al gedeeltelijk beschadigd, en er zitten fouten op plaatsen die ik nu quasi niet meer kan bereiken.
Het lukt me niet om er een duidelijke foto van te nemen, maar op alle aangeduide plaatsen zitten fouten/oneffenheden:

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=6188&stc=1&d=1208618551

Oplossing: in de hoop dat een ezel zich geen 2 keer aan dezelfde steen stoot, ga ik een 2de kit in huis halen en het volledige chassis opnieuw beginnen. (De motor kan ik gelukkig wel nog gebruiken)

Guido
13-09-2005, 22:55
En daar is het afgelopen weekend jammergenoeg verkeerd gelopen. :(
Het koetswerk was ondertussen gedecald en vernist, en klaar om te monteren. Toen ik daarmee bezig was, heb ik echter door een accidentje lijm op het lakwerk geknoeid. Lakwerk naar de vaantjes dus.
Ik heb in tussentijd een poging gedaan om het te herstellen, maar dat zal duidelijk niks worden. Het detail van de rivetten is al gedeeltelijk beschadigd, en er zitten fouten op plaatsen die ik nu quasi niet meer kan bereiken.
Het lukt me niet om er een duidelijke foto van te nemen, maar op alle aangeduide plaatsen zitten fouten/oneffenheden:




Oplossing: in de hoop dat een ezel zich geen 2 keer aan dezelfde steen stoot, ga ik een 2de kit in huis halen en het volledige chassis opnieuw beginnen. (De motor kan ik gelukkig wel nog gebruiken)

Da's toch wel tegenslag hebben zeker... maar ik kan ervan meespreken. Niet laten ontmoedigen door deze tegenslag en blijven verder doen. ;)

Sennake
13-09-2005, 22:57
Jakkes, dat is pas tegenslag!!

Geef de moed niet op Hhugo, zo'n prachtproject verdient het om een 2e kans te krijgen...

Dominique
13-09-2005, 23:11
Niet laten liggen en direct verder doen! Als je het nu niet aanpakt, dan komt het er niet van. Prettig is het niet, maar bekijk al dat andere prachtige werk, en dan zie je dat je deze gewoon af MOET maken.
Volhouden!

Gèrre
14-09-2005, 10:04
jammer van dat koetswerk, maar de motor ziet er echt prachtig uit. Kga vandaag eens zien naar zo'n Tyrrell P34 zes wieler :)

HHugo
14-09-2005, 18:21
Bedankt voor de steun. Ik heb ondertussen 'de knop omgedraaid', en ik ben al aan het overpeinzen wat ik zoal kan verbeteren tov de eerste, mislukte versie. (zoals bijv: enkel lijmen waar nodig :o )

Gèrre
14-09-2005, 20:51
ja maar dat heb ik al voor gehad hugo. Meestal bij mijn vooruiten in men vroegere modellen. Ik was zo gefixeerd op men vooruit dat ik vergat dat er misschien nog lijm op men vingers zaten. En ja dan heb je een voorruit met een mooie vingerafdruk in gesmolten

Nismo
14-09-2005, 22:43
Blijven volhouden !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Grtzzzzzzz Nismo ;)

Jimbo
15-09-2005, 10:48
Gelijk als dat jij de motor e.d. weet af te werken zou je met die tweede doos een 'rolling chassis' kunnen maken natuurlijk (want zeg nu zelf, zelfs Exoto doet het :p). Of enkel de motor, gewoon om naast het model te plaatsen.

Dit ervan uitgaande dat je nog de goesting hebt om wederom die luchthappers te gaan draaien en zo.

Jimbo.

HHugo
15-09-2005, 18:25
Gelijk als dat jij de motor e.d. weet af te werken zou je met die tweede doos een 'rolling chassis' kunnen maken natuurlijk (want zeg nu zelf, zelfs Exoto doet het :p). Of enkel de motor, gewoon om naast het model te plaatsen.


Ik breng volgende week vrijdag motor en wrak mee, en dan zijn alle opmerkingen, tips en verbeteringsvoorstellen welkom. Ik heb ondertussen al een 2de kit, maar ik zal wachten om daaraan te starten tot na de meeting.