PDA

View Full Version : Modelbouw-tips


sledge
13-11-2001, 18:27
Ok, je kan hier dus al uw vragen stellen in verband met modelbouw. veel vargen heb ik nu niet omdat ik gewoon met niks bezig ben, maar ik vraag mij toch af of die grondlaag echt noodzakelijk is?

Sennake
14-11-2001, 08:34
Alles hangt ervan af op welke ondergrond je gaat werken en in welke kleur je gaat spuiten.
Als de ondergrond resin of metaal is, zoals de meeste 1/43 kits, dan is het absoluut noodzakelijk om een primer aan te brengen, anders hecht je verf gewoon niet aan de ondergrond. En ik zal zelfs meer zeggen, vooraleer je die primer aanbrengt op metaal of resin moet je die ondergrond zeer zorgvuldig reinigen en ontvetten of zelfs de grondverf pakt niet!
Als je daarentegen op plastic werkt, zoals de meeste 1/24 of 1/20 of 1/12 kits (of nog groter) dan hangt alles af van de kleur die je wil bereiken en de kleur van het plastic. Persoonlijk zie ik niet het nut in van gekleurde plastic, want als alle plastic onderdelen van alle bouwdozen wit zouden zijn, dan hoefde je nooit te primeren. Maar aangezien dat niet zo is ben je wel verplicht om alle plastic onderdelen die een donkere kleur hebben en die eigenlijk een lichte kleur moeten bekomen, te primeren met een witte grondlaag. Anders komt de kleur van je plastic er altijd terug door, zelfs na 5 laklagen!
Ik ga binnenkort de Celica van Freddy Loix bouwen, en de Marlboro kleuren beginnen dus van een witte wagen waarop ik dan het rood aanbreng. Jammer genoeg heeft de ontwerper van de kit het nodig geacht om alle carosserie-onderdelen in ZWART plastic te gieten. Ik zal dus zeker en vast moeten werken met een witte primer, en waarschijnlijk zelfs in meerdere lagen, vooraleer ik ook maar aan de witte laklaag durf te DENKEN...

Rallyloverke
14-11-2001, 16:01
Aha, je gaat aan de Celica van Loix beginnen?! En daarna de Corolla, dan de Mitsubishi en daarna de Hyundai ...

Mario
08-05-2002, 17:44
Wat moet je doen als je na het drogen van met een spuitbus aangebrachte verf een soort "sinaasappelschileffect" hebt (allerlei veelhoekige vormpjes, ook een beetje als door de droogte opengebroken aarde) ?

Schuren en opnieuw spuiten ?

ac.cobra427
25-06-2002, 20:15
Originally posted by Mario
Wat moet je doen als je na het drogen van met een spuitbus aangebrachte verf een soort "sinaasappelschileffect" hebt (allerlei veelhoekige vormpjes, ook een beetje als door de droogte opengebroken aarde) ?

Schuren en opnieuw spuiten ?
inderdaad er zit niet veel anders op, maar ik vraag me af hoe het komt dat je dit resultaat hebt. ik veronderstel dat je met een 'agressieve' spuitbus op een niet resistante ondergrond hebt gespoten. Zo kan je bv. de Tamiya spuitbussen niet gebruiken op bv. geairbruschte oppervlakten. Ook de Tamiya vernis niet. Wees gewaarschuwd.

Sennake
25-06-2002, 21:07
Dit kan ook voorkomen als je spuit in een te koude omgeving. Enige oplossing is idd afschuren en opnieuw beginnen :-(