PDA

View Full Version : Ferrari naar GT


Oneliner
13-11-2001, 22:25
a Scuderia Ferrari projette de revenir dans une catégorie qui a grandement participé à sa légende et contribué à son prestige : le championnat de Grand Tourisme. Le nom de la 250, dans ses versions GTO, Berlinetta, LM ou Testarossa, ont gagné toutes les 'classiques', des 24 Heures du Mans aux 12 Heures de Sebring en passant par la Targa Florio et tant d'autres. Il y a deux raisons principales derrière la décision de Ferrari : d'une part il y a l'immense succès obtenu par la Scuderia en F1, d'autre part le fait que la série GT soit gérée par la FIA, qui a interdit l'utilisation des prototypes et a réduit le nombre des modifications permises avec les voitures de GT (qui doit être au moins de 25 exemplaires).

L'idée de relancer le constructeur italien dans les compétitions d'endurance est déjà dans l'air de Maranello depuis quelques années. Claudio Berro, porte-parole du département 'Gestione Sportiva' a suivi avec intérêt la participation de plusieurs 550 venues de Maranello notamment celle engagée par l'équipe britannique Prodrive.

L'écurie managée par David Richards n'a pas manqué de succès puisque ses pilotes (le Suisse Alain Menu, le Suédois Rickard Rydell et le Néerlandais Peter Kox) ont décroché trois fois la pole-position et remporté deux courses (A1-Ring et Jarama). La 550 de l'écurie anglaise va ainsi passer entre les mains du pilote essayeur No1 de l'écurie italienne, Luca Badoer.

Le pilote italien testera également la 550 de l'équipe Rafanelli et devra communiquer aux techniciens les qualités de la voiture et finalement dire où des modifications doivent être apportées. Si cet essai est positif, la construction de plusieurs 550 basées sur le règlement FIA GT sera certainement lancée sous intendance de plusieurs techniciens ayant travaillé en F1 et qui se contentent actuellement de travaux de maintenance des voitures historiques de la marque italienne.

Ferrari a tout le temps nécessaire pour se préparer puisque la saison de GT/FIA ne reprendra pas avant le 21 avril 2002 à Monza, une date encore incertaine à cause de divers travaux sur le site du circuit italien, et qui pourrait ainsi repousser les débuts du championnat du monde GT à Silverstone, le 5 Mai !


bron. F1Live.com

Mijn frans is verre van goed, maar ik versta hier uit dat de ferrari naart de GT komt.....???
Dusja, we'll see @ 5 mei zeker hé (da verstond ik ook nog ;))

Werner333
13-11-2001, 22:38
Eindelijk!!!
Eindelijk beseft Ferrari dat ze terug naar hun roots moeten.
Ze gaan waarschijnlijk, voor zover ik nu weet, een eigen versie van de 550 Maranello ontwikkelen. Rafanelli zou de auto's inzetten in de FIA GT.

Wordt vervolgd....

En THX aan Oneliner voor dit fantastische nieuws.

Raceboy
13-11-2001, 23:09
hup werner loopt weer een heel week met ne smile op zen gezicht :D

Oneliner
13-11-2001, 23:12
assek u glukkig kan make werner :), altijd hé

ge moe anders eens gaan zien naar f1live.com, en daar naar de franse site van, daar staat zeker al 1e foto

Werner333
13-11-2001, 23:26
Die foto is wel "maar":D nen 360 Modena geprepapreerd door ZEST Racing en gereden in het Britse GT kampioenschap. Niet veel soeps.:(
Toch wel raar dat het enkel op de Franse versie van F1 live staat.:confused:

Raceboy
13-11-2001, 23:30
les Français ils aiment le Ferrari
of zoiets :D

Werner333
13-11-2001, 23:32
Ik heb eens nagekeken, het staat ook op de Spaanse en op de Italiaanse versie.:D :D :D

Sennake
14-11-2001, 00:11
Allee das al iets. Nu nog naar Le Mans en liefst met een sportscar...

Mark
15-11-2001, 00:20
euhm volgens mij gaat het toch een "Prodrive Ferrari" worden die door de Factory Ferrari wordt ingezet. Het team zou dan best Rafanelli kunnen zijn................

bron fastcompany.nl
"Europees toerwagenkampioen Peter Kox testte gisteren en vandaag (woensdag) op de Pista di Fiorano, het officiële testcircuit van Ferrari, met de Prodrive-Ferrari 550 Maranello in GT-uitvoering. Kox was zeer tevreden met het verloop van de test op de 2,976 km korte testbaan, waar hij slechts vier honderdsten van een seconde langzamer was dan Ferrari’s eigen testcoureur Luca Badoer. “De ervaring om een keer op Fiorano te rijden was heel speciaal”, meldde Kox na afloop. "



http://www.racingonline.nl/cms/afbeeldingen/26_90e40f4b015bc23571f56b1b1dac0a32_0.jpg

AuForm
15-11-2001, 10:04
Dit is eigenlijk geen nieuw nieuws, en per definitie dus geen nieuws. Dit is al zeker een jaar bekend. Ferrari had de keuze tuseen Rafanelli en Prodrive voor het bouwen van de wagen, en ze hebben duidelijk voor de kapitaalkrachtigste gekozen.

De Prodrive 550 is een beetje sneller dan de Rafanelli, maar ik denk dat uiteindelijk de wagens aan elkaar gewaagd zullen zijn. De Rafanelli zal waarschijnlijk betrouwbaarder zijn, omdat die al twee [?] jaar meedraait.


PJ

Mark
15-11-2001, 20:22
volgens mij reed Rafanelli voor het eerst mee dit jaar. Schijnen nogal "bankrupt" te zijn. In 2000 reed "wiedth" wel al mee.............

Had ergens gelezen dat Michelotto ook aan het bouwen was geslagen.............

Wellicht Rafanelli als een "factory-team" van Ferrari?......met het concept Prodrive als wagen:rolleyes:

Werner333
15-11-2001, 22:02
:no: Originally posted by Marshal
In 2000 reed "wiedth" wel al mee.............
:no:

Alle 550's die tot nu toe geraced hebben.

1. 1999-2001 Red Racing in FFSA (Frans GT)
2. 2000 First Racing (FIA GT)
3. 2001 Rafanelli (FIA GT)
4. 2001 Rafanelli (FIA GT)
5. 2001 Wieth (FIA GT)
6. 2001 Wieth (nooit geraced, wagen is nog in ontwikkeling)
7. Prodrive (FIA GT)
8. Prodrive (ALMS)

In totaal dus al 8 550's gebouwd om te racen.

Werner333
15-11-2001, 22:03
Originally posted by Marshal
Had ergens gelezen dat Michelotto ook aan het bouwen was geslagen.............

Michelotto ontwikkeld samen met JMB de 360 Modena voor de FIA GT.

Mark
16-11-2001, 20:28
Vers gelezen in de autosport.

Ferrari houdt een "contest" tussen Prodrive 550M en de Rafanelli (ItalTechnica) 550M.

De beste van de twee wordt de "customer car" van Ferrari..........

M.a.w. dan gaat Ferrari het projekt "onder zijn hoede nemen"