Log in

View Full Version : GP van Australië 2005


Mark
01-03-2005, 23:31
Het tussenseizoen is voorbij. Iedereen zit in het vliegtuig richting Australië of is al aanwezig. Eens kijken welk show Bernie en consorten dit jaar er van gaan maken ;)

Wellicht een verrassing in Australië, welke? Minardi! Paultje S. die al de hele winter bezig is om de boel op te ruien jegens de FIA, Bernie en gelijkgestemden (less: Ferrari) heeft zijn zin gekregen. Meneer had een hiaat gevonden in de reglementen en eiste dat hij met een 2004-versie Minardi van start kon gaan.

Op Aero-gebied een 2004 versie, qua veiligheid een 2005 versie. Volgens de verhaaltjes hebben de gewijzigde reglementen ervoor gezorgd dat de reductie in downforce tussen de 15% en 25% bedraagt. Met dat voordeel kunnen de Minardi's weleens iets verder naar voren staan dan gebruikelijk.

marcel
02-03-2005, 00:51
ik zie ze al winnen :D

gwyllion
02-03-2005, 12:19
Zeker dat Minardi mag rijden. Op autosport.com staat
Ferrari says no to Minardi

Ferrari says no to MinardiMinardi boss Paul Stoddart may now have to resort to legal action if his team is to take part in the season opening Australian Grand Prix, after Ferrari indicated on Tuesday night that it would not support plans to allow its rival to runs it 2004 cars.
en
Stoddart fears Minardi will miss Oz GP

Stoddart fears Minardi will miss Oz GPMinardi boss Paul Stoddart has admitted that his team will definitely not be competing in this weekend's season-opening Australian Grand Prix unless there is a sudden change of heart by rivals Ferrari to permit him to run his 2004 cars in the event.

ICEMAN
02-03-2005, 14:10
Ferrari moet WEER eens dwarsliggen. OK, wat Stoddart gedaan heeft is ook niet fair, maar moet je daarom de piloten ook straffen? Zij hebben er niets mee te maken.

Raceboy
02-03-2005, 14:17
Iets zegt mij dat als stoddart dat nieuwe concorde agreement had ondertekent, ferrari nu niet zo zou dwarsliggen.

airco
02-03-2005, 16:02
Originally posted by ICEMAN
Ferrari moet WEER eens dwarsliggen. OK, wat Stoddart gedaan heeft is ook niet fair, maar moet je daarom de piloten ook straffen? Zij hebben er niets mee te maken.

Punt is dat autosport en in het bijzonder formule 1 weinig met sympathie te maken heeft. Het is een keiharde Business.

Stoddart is mee een van de aanstokers van heel de discussie over kostenvermindering. En net hij moet nu om een gunst gaan vragen bij een team dat die kostenverminderingen liever kwijt is dan rijk.

Een beetje logisch zakenman had altijd geweten dat dit niet goed ging komen.

JPMontoya
02-03-2005, 16:24
Een weinig slimme zet van Ferrari in mijn ogen. Bij het begin van het seizoen direct al in de clinch met Minardi. Dat zal Stoddart zeker onthouden voor de rest van het seizoen. Wat als een Ferrari een Minardi moet dubbelen... en dat zal nog vaak gebeuren..
.
of men nu vlug voorbij een minardi kan of niet het kan z'n belang hebben tijdens een grand Prix.

gwyllion
02-03-2005, 18:46
Het is tamelijk simpel. Bij Ferrari vinden ze dat Stoddart Ferrari zwart gemaakt heeft in de media. Ferrari pikt dit niet en heeft nu het ideale middelen om Stoddart een hak te zetten. Als Stoddart nu niet zo hard in de voorgrond getreden was (als woordvoerder van de 9 andere teams), dan was het allemaal al nog in orde geweest.

Luigi
02-03-2005, 19:29
Ik vind het allemaal redelijk onnozel. Laat die Minardi's toch rijden, ze doen toch geen vlieg kwaad. Minardi niet laten starten is een ramp voor het team en hun sponsors. Vind nog maar eens sponsors als ge toch niet moogt rijden van de "bazen". Dat zou dus de definitieve doodsteek zijn denk ik. En geef toe: een GP zonder Minardi is geen GP. Zolang ze nog bestaan moeten ze rijden. FORZA MINARDI!!

redje
02-03-2005, 19:37
Originally posted by gwyllion
Het is tamelijk simpel. Bij Ferrari vinden ze dat Stoddart Ferrari zwart gemaakt heeft in de media. Ferrari pikt dit niet en heeft nu het ideale middelen om Stoddart een hak te zetten. Als Stoddart nu niet zo hard in de voorgrond getreden was (als woordvoerder van de 9 andere teams), dan was het allemaal al nog in orde geweest.
Zo simpel is het. Hij probeert met de grote jongens mee te doen, maar krijgt keer op keer het deksel op de neus.

Bovendien is het maar een drogreden dat hij de wagens niet kan klaarmaken tegen Melbourne. Op 23 november 2004 hebben ze al met vleugels voor 2005 rondgereden. Als Stoddart op 3 maanden tijd geen tweede bolide kan maken, dan hoort hij er niet thuis.

Mark
02-03-2005, 19:45
Prachtige spel van Paultje.

Vergeet niet dat Stoddart de stroman is in de strijd tussen Bernie/FIA/Ferrari en de rest. Het "armste schaap" in de frontlinie en de rest ligt verdekt in de greppels. Paultje is niet meer dan vers kanonnen-vlees :D

Prachtige quote van Paul S.
Stoddart: "Ik vroeg Jean waarom hij het ons zo moeilijk maakte en hij antwoordde: "De afgelopen maanden heb je slechte dingen gezegd over Ferrari in de pers". Ferrari zal duidelijk merken wat de keerzijde is van deze stommiteit. Ze zullen slecht onthaald worden in Melbourne en in de media. Je moet je gewoon afvragen waarom het grootste team van dit moment met de beste rijder aller tijden zich tot dat niveau verlaagt."

www.pitstoptv.be


Als ie dit vaak genoeg roept, moeten ze bij Ferrari alsnog overstag.

Scapa
02-03-2005, 19:55
De GP's van vorige jaren indachtig ga ik er deze keer niet voor opstaan :D

Guido
02-03-2005, 20:21
Originally posted by Scapa
De GP's van vorige jaren indachtig ga ik er deze keer niet voor opstaan :D

Ik ga voor de Ferrari show ook niet uit mijn bed komen. Zal tegen de middag hier wel eens komen kijken wie er gewonnen heeft.

Al aftellend naar de eerste race in 2008 :D :D

DamonHill
02-03-2005, 21:18
Er heerst blijkbaar een goeie verstandhouding tussen de 2 Italiaanse F1 teams ... :rolleyes:

Redelijk belachelijk van Ferrari dat ze tegen zijn, maar ik zie Minardi toch starten, Bernie moet immers 20 wagens laten rijden of hij moet een schadevergoeding betalen aan de Australische organisatie. En incasseren kent Bernie als geen ander mens ter wereld, afdokken echter...

Benieuwd hoe de story Ferrari - Minardi verder gaat dit seizoen, tis te zeggen tot Minardi een 2005-wagen heeft.

gwyllion
02-03-2005, 21:28
Originally posted by DamonHill
Redelijk belachelijk van Ferrari dat ze tegen zijn, maar ik zie Minardi toch starten, Bernie moet immers 20 wagens laten rijden of hij moet een schadevergoeding betalen aan de Australische organisatie. En incasseren kent Bernie als geen ander mens ter wereld, afdokken echter...
Of een derde Ferrari en BAR op het circuit ;)

gwyllion
03-03-2005, 12:16
Ik denk dat Stoddart gegokt heeft en zwaar op zijn gezicht terecht zal komen. Hij beweert bij hoog en laag dat alle teams hem steunen behalve Ferrari en probeert de publieke opinie tegen Ferrari op te zetten om ze zo te dwingen de Minardi toch goed te keuren. Nu blijkt ineens dat hij de handtekening heeft van Tony Purnell, voorlopige baas van Jaguar en inmiddels vervangen bij Red Bull Racing. Zijn plaatsvervanger Christian Horner is ook niet plan de Minardi toe te laten :eek:

Dit staat allemaal te lezen op pitstop.tv.

Speedy
03-03-2005, 13:22
Wat mij beterft zou Minardi mee mogen rijden,maar waarom is er dan nog een reglement nodig vraag ik me af,tja,de discussie over wat wel en niet mag zal wel altijd blijven bestaan zeker?
En wat betreft Ferrari:wat kunnen zij er aan doen dat ze momenteel de beste zijn,het is toch aan de andere teams om te bewijzen dat ze minstens evengoed of beter kunnen doen,of niet?Het is natuurlijk wel saai als het komende seizoen net als de voorgaande zal zijn,maar het is aan de anderen om dat te proberen veranderen volgens mij........

sledge
03-03-2005, 14:28
Op zich zou ik er geen probleem mee hebben om Minardi toe te laten, maar er zijn naar mijn mening teveel addertjes onder het gras om het probleemloos te laten verlopen. Wat als ze bv punten pakken die in oktober o zo belangrijk waren om Jordan voor te blijven, of wat als ze in een incident betrokken zijn dat iemand anders punten kost....

The Interceptor
03-03-2005, 15:22
Ik weet ook niet goed wat er met de Minardi's moet gebeuren, als de wagen niet in orde is zou hij eigenlijk niet mogen starten natuurlijk. Maar 't is natuurlijk 'maar' Minardi, die vrijwel nooit punten scoort .... moest een team als Sauber ofzo zo willen starten, ik denk dat ze het niet rondkrijgen hoor.

Op foto's op f1racing.nl zie ik als 3e piloot bij Minardi die "ervaren" man staan :) gaat die dan ook de vrijdagtraining voor zijn rekening nemen? Op u 40+ in F1 debuteren, 't is maar weinigen meegegeven :D

Nu naar de race zelf, ik ben toch wel benieuwd hoor, toch wel meerdere teams die goed gepresteerd hebben in de winter. Ook velen in het wereldje denken precies dat Red Bull een sterk seizoen tegemoed gaat, ik zie ze toch nog niet snel op het podium eindigen eigenlijk, al blijken ze wel een heel sterke motor te hebben :eek:

Voor de overwinning zondag zou ik mijn geld op Alonso zetten, ik verwacht echt dat Renault meteen sterk aan het seizoen begint evenals McLaren en wsl Ferrari ook wel. BAR (hoe zeer ik ook hoop dat Jenson eens kan winnen) die verwacht ik echt niet vooraan :( Kzal al blij zijn als hem top 5 haalt denk. Maar dat zien we de volgende dagen wel ...

FIRE
03-03-2005, 15:40
Originally posted by gwyllion
Nu blijkt ineens dat hij de handtekening heeft van Tony Purnell, voorlopige baas van Jaguar en inmiddels vervangen bij Red Bull Racing. Zijn plaatsvervanger Christian Horner is ook niet plan de Minardi toe te laten :eek:

Dit staat allemaal te lezen op pitstop.tv.
Wil Red Bull niet Ferrari motoren?

gwyllion
03-03-2005, 15:42
Originally posted by FIRE
Wil Red Bull niet Ferrari motoren?
Zou kunnen, Midland ook, denk ik.

airco
03-03-2005, 16:08
"I sympathise with their position but rules are rules,” the BBC report the team boss as saying. "My position and that of Red Bull is that nothing would be more frustrating for us in a debut race to finish ninth with a Minardi ahead of us and a point taken from us."

eigenlijk heeft Horner daar wel overschot van gelijk ....

Guido
03-03-2005, 16:29
Originally posted by airco
eigenlijk heeft Horner daar wel overschot van gelijk ....

Spreekt anders wel boekdelen over het geloof in eigen kunnen...

gwyllion
03-03-2005, 17:12
Todt is verstoppertje aan het spelen. Stoddart kan hem maar niet vinden :D

airco
03-03-2005, 20:59
Originally posted by Huudo
Spreekt anders wel boekdelen over het geloof in eigen kunnen...

Bwa wil weinig zeggen he ....

De top 6 ligt meestal wel gereserveerd voor de topteams .... Maar de plaatsjes erachter zijn voor iedereen te bereiken ...

Zeker in de race aan het begin van het seizoen waar regelmatig nog uitvallers te noteren zijn.

Luigi
03-03-2005, 21:01
Ik vind heel die Minardi-affaire maar een super belachelijk spelleke worden. Ok reglement is reglement maar komaan jong. Das al wat ik er nog over ga zeggen want kben er mij veel te boos om aant maken. Ik heb het gevoel dat de huidige F1 zich precies al aant opdoeken. Met zo'n toestanden win je ieder ieder geval geen fans.
Voor de rest ben ik blij dat we weer vertrokken zijn. Kben content van weer een paar vertrouwde gezichten te zien: de la Rosa is back! en tis Doornbos toch maar gelukt!! Ik heb zojuist eens de foto's op F1 Racing bekeken en twas wel grappig. Alonso kan het nie veel schelen dat hij daar staat, Fisico probeert heel deftig te doen, Montoya heeft een "don't mess with me" attitude (altijd al gehad) en Villeneuve zijne overall is weeral 2 maten te groot. Kortom, gentlemen, start your engines!!! :D

Finish
03-03-2005, 23:31
Vraag van journalist aan Schumacher over het uitsluiten van Minardi:


Given they are not a threat can you see any reason why they should be excluded?
MS: If .. you play soccer?
I used to..
MS: Imagine there is a new rule in soccer and you always play with ten people and there is always one team that is not doing very well, would you accept they play with 11 or more people…?

If they were effectively playing with their hands tied behind their back already, yeh.
MS: I don’t think it is a serious subject to discuss.

bron: f1-live.com

:D

Mark
03-03-2005, 23:36
Het verhaal Minardi kon weleens met een sisser aflopen............

Although the team does have some legal bodywork pieces to hand in Australia, they have not been track tested, and Stoddart is loathe to fit them to his cars. He may however be faced with no alternative, should the situation come to a head on Friday morning
www.speedtv.com


Zou Albers nog steeds met een grijns op zijn smoelwerk rondlopen?

Finish
03-03-2005, 23:43
Wel verbazend dat Jordan akkoord is. Dat team is zowat de naaste concurrent van Minardi. Als beide Jordans zondag dan achter de Minardis eindigen, lijkt Stoddart me toch geen reden tot juichen te hebben. Wat een oplichterij ! Reglementen zijn reglementen, en dat argument is al énorm vaak aangehaald op dit forum. Het is niet omdat je een wagen hebt die onmogelijk voor punten kan gaan, dat de bak niet conform de reglementen hoeft te zijn.
Inzetten, die nieuwe stukken, anders niet meedoen !

Finish
03-03-2005, 23:58
Red Bull toch akkoord

Red Bull gaat er dan toch mee akkoord dat Minardi haar wagens van vorig jaar inzet tijdens de eerste race van het nieuwe seizoen. De teambaas van Red Bull, Christian Horner, zei eerder vandaag nog dat hij niet wou ingaan op het verzoek van de noodlijdende Italiaanse renstal.

De mening van het team is echter veranderd nadat Paul Stoddart samen met Horner een paar zaken heeft besproken. Om de mening van Red Bull te veranderen moest Stoddart wel een toegeving doen. Als Minardi in de top acht eindigt en vóór Red Bull belandt in de race, dan zouden ze hun punten en hun plaats opgeven.

Het is eerlijk gezegd niet de meest sportieve manier om dit soort zaken aan te pakken, maar op die manier staat Minardi een stap dichter bij de deelname aan de Australische Grand Prix. Het team moet nu enkel nog een unanieme stem hebben van de teams. De enige struikelblok in dat opzicht vormt het Ferrari team.

Bron: PlanetF1

The Interceptor
04-03-2005, 06:08
Ondertussen loopt de tweede vrije training op zen einde, en de Minardi's hebben nog niet mogen rijden hoor.
In de eerste training was Liuzzi knap 1e, met echt wel een behoorlijke tijd ook!

In de tweede training zijn er op het einde nog vele positiewisselingen gebeurd met als uiteindelijke winnaar toch wel McLaren, zo drie wagens kunnen inzetten heeft toch wel zijn voordelen hoor.
De la Rosa snelste voor Raikkonen, Heidfeld Schumacher en Montoya.
De 6e tijd van Massa is echt wel indrukwekkend, meer dan een seconde sneller dan teammaat Villeneuve.
Vijf minuten voor het einde stond Coulthard nog goed geklasseerd, maar is uiteindelijk nog weggezakt naar 12, maar deze heeft mij toch ook positief verrast. En van Renault had ik toch wel beter verwacht dan een 7e en 10e plaats, maarja 't is nog maar vrije training natuurlijk.
En BAR, hmmm Jenson 8e, Sato 18e, ze missen Davidson al denk :(

Nog tegenvallers zijn zeker Webber met slechts een 15e stek, Monteiro die 1.5 sec trager is dan Karthikeyan, en Toyota ook pas 13e en 14e.

Benieuwd wat het morgen wordt!

JPMontoya
04-03-2005, 09:44
Mclaren / schumacher top
Heidfeld impressive
Webber zakt door het ijs.
Intressante ontwikkelingen al vanaf de eerste Vrije training - dat beloofd.

De 3de wagen van Mclaren zou wel eens een heel machtig wapen kunnen worden dit seizoen.

Finish
04-03-2005, 12:15
Interessante ontwikkelingen ?

Er valt null komma null af te leiden uit deze 'ontwikkelingen'.
Elke chrono moet met een korrel zout genomen worden; kijk voornamelijk maar eens naar het aantal afgelegde rondjes + de bandensets. En die laatste factor telt tegenwoordig énorm hard mee.
Schumacher en Barrichello draaiden in de 2de trainingssessie elk respectievelijk 15 en 14 rondjes, 'pole-man' De La Rosa 28. Het enige team met wat 'zekerheid' is Jordan: Karthikeyan 29, Doornbos 30 en Monteiro 23. Alles opgeteld heeft elke Jordan coureur een halve race-afstand afgelegd, toch bengelen ze aan het einde van de rangschikking (ze missen Minardi !)

1ste en 2de sessie opgeteld:

M. Schumacher: 18 laps
R. Barrichello: 19 laps
De La Rosa: 47 laps
Montoya: 19 laps
Raikkonen: 15 laps
Doornbos: 53 laps
Zonta: 51 laps
Monteiro: 38 laps

De La Rosa heeft na Doornbos en Zonta het meeste rondjes gedraaid. Misschien is het dan logisch dat hij dan een snelste tijd uit zijn McLaren kon persen.

Guido
04-03-2005, 12:46
De tijden zeggen idd helemaal niets. Het zou wel eens een verassende uitslag kunnen worden, wetende dat ze maar 1 setje banden mogen gebruiken voor de qualifs én de race samen. Ze zullen niet alleen snel, maar ook intelligent moeten rijden, willen ze winnen.

yvdp
04-03-2005, 16:03
Het is enkel op zondag dat er geen nieuwe banden mogen gestoken worden dacht ik eh. De setup van quali 2 is die van de race. Dus volgens mij mag je na quali 1 nog bijtanken en van banden wisselen.

M3-gtr
04-03-2005, 17:31
ff een vraagje , op welke tv-zender wordt de GP live uitgezonden ?

AlainH
04-03-2005, 17:41
Originally posted by M3-gtr
ff een vraagje , op welke tv-zender wordt de GP live uitgezonden ?

Onder andere op Canvas, dat dan eventjes Sporza wordt :)

yvdp
04-03-2005, 19:09
jep, de nacht van zaterdag op zondag om 3u45 begint de uitzending. De herhaling is zondagmiddag eveneens op sporza.

AlainH
04-03-2005, 19:18
Originally posted by yvdp
jep, de nacht van zaterdag op zondag om 3u45 begint de uitzending. De herhaling is zondagmiddag eveneens op sporza.

Geen herhaling maar samenvatting van een half uur heb ik begrepen...

HHugo
04-03-2005, 19:23
Originally posted by yvdp
Dus volgens mij mag je na quali 1 nog bijtanken en van banden wisselen.

bijtanken wel, banden wisselen niet

JPMontoya
04-03-2005, 21:40
dan toch geen minardi's

La fédération internationale de l’automobile (FIA) n’a finalement pas autorisé l’écurie italienne Minardi-Cosworth à participer au Grand Prix d’Australie. Les monoplaces étant non conformes.

Minardi avait reçu l’accord de toutes les écuries pour aligner ses monoplaces au départ du Grand Prix de Melbourne, mais la FIA a décidé d’interdire à l’équipe italienne de prendre le départ.

Minardi-Cosworth, dont les monoplaces ont été jugées conformes en ce qui concerne les normes de sécurité, voulait aligner à Melbourne de vendredi à dimanche des monoplaces dont l'aérodynamique ne tient pas compte des nouvelles règles.

Le communiqué de la FIA est on ne peut plus clair : Le collège des commissaires sportifs considère qu'il est inapproprié et inacceptable de modifier un règlement technique auquel tous les autres concurrents se plient dans le seul but de répondre aux besoins et aux demandes d'un concurrent unique, en l'occurrence Minardi-Cosworth.

Source : RTBF

marcel
04-03-2005, 21:47
Ze kunnen wel nog de 2005-conforme onderdelen installeren die ze bij hebben he. die zijn alleen niet getest...

Mark
04-03-2005, 23:39
Zonder woorden :D

De politie van Melbourne heeft besloten om te gaan praten met de promotors van de GP van Australië. Volgens de politie werd er in de straten waar de parade langskwam veel te hard gereden.

Een V8 supercat werd geflitst met een snelheid van 157 km/u, en Christijan Albers werd tegen een snelheid van 200 km/u gefli tst, wat zeker de politieagenten niet tevreden stelde.

www.f1world.be

Pascal
05-03-2005, 00:13
Dan toch minardi's :

Minardi krijgt groen licht

Minardi mag zaterdag deelnemen aan de kwalificaties in Melbourne. Dat heeft het Hooggerechtshof van Victoria, in Australië, vrijdag beslist.

Lees meer op Sporza.be

C U

JPMontoya
05-03-2005, 00:13
De Minardi's zijn op dit moment idd bezig aan FP 2.1. en het regent blijkbaar

marcel
05-03-2005, 01:04
die eerste sessie van de dag is een maat voor niks... slechts 12 wagens die een tijd neerzetten. wel een slipper van Webber, naar het schijnt.

Schumi en Barrichello op kop, Raikkonen volgt op 3 seconden

over een kwartiertje sessie 2, hopelijk beterschap.

A.J.
05-03-2005, 11:08
AMAAI, de eerste GP beloofd wat te worden. Met een kloof van ruim 2 seconden kan de pole bijna niet meer ontglippen aa Fisichella.
De tweede kwalificatie sessie moeten ze rijden in de configuratie dat ze de start nemen. Fisichella en nog enkele anderen zitten bijna zeker op een vaste positie (M.Schumacher ook trouwens ) en kunnen met heel veel benzine aan de twede kwalificatie beginnen terwijl piloten die nog iets willen goedmaken toch wat lichter moeten gaan kwalificeren. Wordt nog spannend.
En als het geluk zich een beetje tegen Schumacher keert kan hij soms grandioos blunderen. Benieuwd wat hij er van gaat bakken.

redje
05-03-2005, 12:25
Een heel amusante sessie en we gaan nog veel inhaalbewegingen zien. Desondanks dat, blijft het een slecht systeem. Ofwel moeten ze terug naar de 12 ronden ofwel een onbeperkt aantal ronden in 1 uur.

The Interceptor
05-03-2005, 15:27
Ik heb deze middag de kwalificatie op RTBF gevolgd, had nog niet naar de uitslag gekeken. Ik was me al aan't drukmaken dat de piste alsmaar droger werd en dus Jenson alsmaar wegzakte, tot het zo opeens begon te gieten :D

Het beloofd echt wel een interessante race te worden ja, de meeste toppers staan zowat in het midden of zelfs achteraan, vind het al jammer dat ik niet kan kijken zondag :(

gwyllion
05-03-2005, 17:32
Trouwens, misschien een stomme vraag, maar wat gebeurt er als het morgen tijdens de race zwaar begint de gieten? Mogen ze dan nog van banden wisselen?

Bart.Vandecavey
05-03-2005, 17:49
ja dan moeten ze dacht ik hun regenbanden van vandaag opleggen...

gwyllion
05-03-2005, 18:46
Originally posted by Bart.Vandecavey
ja dan moeten ze dacht ik hun regenbanden van vandaag opleggen...
En als het droog is als ze vertrekken?

marcel
05-03-2005, 19:13
dan leggen ze gewoon hun droge banden op he.

Raceboy
05-03-2005, 21:04
Originally posted by Bart.Vandecavey
ja dan moeten ze dacht ik hun regenbanden van vandaag opleggen...

nee; regenbanden zijn ongelimiteerd.

Mark
05-03-2005, 22:03
Hmmm, Paultje S. .........zou die nog veel vrienden in Australië hebben na deze GP?

The FIA has indicated that Australia's role as a host of international events could be under threat after Paul Stoddart's legal action

www.speedtv.com (http://www.speedtv.com/articles/auto/formulaone/15518/)

De FIA is niet erg blij geworden van het Australisch rechtsysteem. Niet alleen de F1 maar ook de WRC komen in gevaar. Zal uiteindelijk wel aflopen met een sisser...............

Finish
05-03-2005, 22:23
Q: (Fritz-Dieter Rencken - The Citizen) Giancarlo, in the past, if you were sitting where you are sitting now, you could go to bed knowing that tomorrow you will start from pole position. How does it feel now, knowing that you may not under the present system?
GF: It is fantastic (hasn’t understood the question). I am here to be on pole and I am working hard. We are working hard to make that happen. It is a great day for me. Not just because we are on pole, but because the package is working very well. I think it is going to be a better system for us compared to the past.

bron: f1-live.com

volgens mij is het 'hasn't understood the new qualifications' :D

Jochie
05-03-2005, 22:52
Hoe zit dat nu met die banden?

Stel de qualifs zijn half droog half nat zodat er een paar met slicks gereden hebben en een paar met wets.

Als er dan een natte race is mag iedereen wets opleggen veronderstel ik,
mogen diegen met wets van de q ze dan vervangen?

Als er een droge race is mag iedereen dan nieuwe slicks opleggen? Of enkel diegene die met wets geq hebben of niemand?

Jochie

AlainH
05-03-2005, 23:02
74) Quantity and type of tyres :
a) During the Event no driver may use more than four sets of dry-weather tyres, four sets of wetweather
tyres and three sets of extreme-weather tyres.
If a driver change is made during an Event the tyres allocated to the original driver must be used by
the new driver.
From the four sets of dry-weather tyres each driver will be allocated two sets of differing specification
for use on the first day of practice.
For the purposes of the above a set of tyres will be deemed to comprise two front and two rear tyres
of the same specification.
Before 08.00 (or 07.00 during Events taking place in North America) on the second day of practice
each driver must nominate which specification of tyre he will use for the remainder of the Event.
However, if both free practice sessions on the first day of practice are declared wet this decision may
be deferred until 12.00 (or 11.00 during Events taking place in North America).
Unless the use of wet or extreme-weather tyres is necessary one of the remaining unused sets of
dry-weather tyres must be used for both of the qualifying sessions, all reconnaissance laps and the
entire race. Unless a precautionary tyre change is necessary for clear and genuine safety reasons,
only a punctured or damaged tyre may be changed during a race. No refuelling will be permitted
whilst a car is in the pits for the purposes of changing a tyre.

...

g) Prior to the start of the first qualifying practice session, and subject to the requirements of Articles
117 and 119, wet and extreme-weather tyres may only be used after the track has been declared wet
by the race director, following which extreme, wet or dry-weather tyres may be used for the remainder
of the relevant session.

schumivill
06-03-2005, 02:04
Toch wel verwarrend die samengetelde tijden in de tweede kwalif,zonder dit nieuw format zou nu Webber de pole hebben gereden,ik ben onder de indruk van webber,zo kalmpjes de lijn houden,ik zie hem nog winnen straks!

Pascal
06-03-2005, 03:16
En Minardi aan de start met een aangepaste wagen aan 2005-regels. Bezweken onder de druk van Mosley. Mosley dreigde niet alleen de evenementen, in Australië, in de toekomst te weigeren maar dreigde ook de GP van dit weekend af te blazen.

Dat wilde Staddart niet op zijn geweten hebben. Er werd dag en nacht gewerkt (in de laatste twee dagen) om de Minardi's alsnog aangepast te krijgen aan de regels van 2005. Maar dan toch niet helemaal als je Albers ziet sukkelen bij het uitrijden van de pits...

C U

joost
06-03-2005, 10:07
Dit was nog saaier dan afgelopen jaar. Het aantal inhaalmanoevres was op een hand te tellen en de wat vreemde uitslag kent zijn oorsprong in de kwalificaties.

Joost

Sennake
06-03-2005, 12:21
Originally posted by joost
Dit was nog saaier dan afgelopen jaar. Het aantal inhaalmanoevres was op een hand te tellen en de wat vreemde uitslag kent zijn oorsprong in de kwalificaties.

Joost

Daar ben ik niet van overtuigd. Volgens mij gaan we wel degelijk rekening moeten houden met Renault dit jaar. En niet alleen dank zij de kwalificaties...

Niet dat ze alles gaan winnen en/of domineren, maar dit lijkt me een zeer geduchte concurrent dit seizoen.

FormulaV-JH495
06-03-2005, 12:36
en waar bleven al die beloofde xtra 'Overtakings' ???

A.J.
06-03-2005, 12:40
beloofd een boeiend seizoen te worden:

De Renaults waren sterk (eerste en derde maar ook de twee snelste wedstrijdrondes)
Schumachers rijk staat op instorten. Nog zo'n prestatie en hij mag in dienst van Barrichello gaan rijden :D
De Red Bull wagens waren sterk. Zowel Coulthard als Klien reden een sterke race.
Mc Laren heeft de snelheid maar pech sloeg Raikkonen achteruit
De nieuwelingen bij Jordan (gele wagens ZONDER reclame) deden het behoorlijk
Minardi was beter niet gestart. Rijdende chicanes en de hele tijd misverstanden bij het dubbelen. Dan laat je beter F3000 wagens meerijden. Albers zijn snelste ronde was 18 km/h langzamer dan die van Alonso.

joost
06-03-2005, 12:43
Originally posted by Sennake
Daar ben ik niet van overtuigd. Volgens mij gaan we wel degelijk rekening moeten houden met Renault dit jaar. En niet alleen dank zij de kwalificaties...

Niet dat ze alles gaan winnen en/of domineren, maar dit lijkt me een zeer geduchte concurrent dit seizoen.

Ik had het natuurlijk over het wedstrijdverloop en niet over de prestaties van deze of gene team. Het wedstrijdverloop was dus wel degelijk oersaai.

Joost

Sennake
06-03-2005, 13:03
Originally posted by joost
Ik had het natuurlijk over het wedstrijdverloop en niet over de prestaties van deze of gene team. Het wedstrijdverloop was dus wel degelijk oersaai.

Joost

Ik had het niet over het wedstrijdverloop maar over je statement i.v.m. de "vreemde uitslag". Ik denk dat we de Renaults dus nog meer in de top-3 gaan zien. Zo vreemd is die uitslag dus niet denk ik.

De koers was trouwens inderdaad nogal saai.

Finish
06-03-2005, 13:05
Enorm matige race, idem voor de 2de kwalificatie.

Weinig spanning, weinig inhaalmaneuvers. En deze keer was Schumacher geeneens daarvoor verantwoordelijk. Renault toont dat ze dé favoriet zijn voor de constructeurs- en coureurstitel, McLaren, Williams en Ferrari hinken wat achter. Verbazend weinig opgaves ook.

TOP

-Fisichella: Gewoon de beste dit weekend. Reed heel constant, totaal geen fouten en een dik verdiende 2de overwinning -in feite eerste, want met die Jordan, dat was een ferm pak chance-
-Renault tout court: wagen lijkt vanaf de eerste week te kloppen. Leuk duel tussen Alonso en Villeneuve.
-Red Bull: Dé verrassing van het weekend. Schitterende prestaties van Coulthard en Klien. Coulthard liet zelfs kort voor het einde de 2de plaats liggen. Misschien krijgt hij dit seizoen meer punten bij elkaar dan vorig seizoen met McLaren het geval was.
-Barrichello: Als Schumacher faalt, is Barrichello nog altijd daar. Anoniem naar plaats 2 gereden en de eer van Ferrari gered.
-Commentaar op Canvas: Gert Vermersch en Lammers praatten de race goed vol.

FLOP

-Minardi: Albers in de 2de kwalificatie: vertrekken? hm, toch niet. Oh, toch wel. nee. toch niet.
-Villeneuve en Trulli: Knappe startposities verknoeid door slechte strategie. Of hadden ze die startposities enkel te danken aan hun strategie?
-R. Schumacher: Overschaduwd door Trulli.
-M. Schumacher: was het hele weekend nergens, gestraft door de weergoden op zaterdag. Gaat bovendien niet helemaal vrijuit bij het incident met Heidfeld.
-McLaren: De eeuwige startproblemen; Raikkonen startte vanuit de pits. Montoya onzichtbaar.
-BAR: Button ? Reed die mee ? Beide coureurs reden bovendien de race niet uit, zodat ze tegen Bahrein de motor kunnen wisselen.
-het nieuwe kwalificatiesysteem en het 1 motorgedoe Zelden zo'n saaie kwalificaties gezien. Natuurlijk speelde de regen mee, maar ik denk dat na de eerste kwalificaties de startgrid min of meer vaststaat (hier en daar een kleine positie-switch) en de tweede kwalificatie bijna overbodig wordt (én saai om naar te kijken!)
Het 1 motor systeem laat weer eens achterpoortjes opduiken; Op het einde van de race ipv de finishvlag de pitbox opzoeken.

De uitslag is interessanter dan de race. Spannend zal het seizoen wel worden. En zoals Vigneron (of Vermersch/Lammers) zei: Ferrari startte in 2003 ook met de wagen van het jaar ervoor, en ze kregen het knap lastig op het einde van het seizoen. Zoals het er nu naar uitziet, haalt Schumacher zijn achtste nog niet zo snel binnen als vorig jaar.

Finish.

A.J.
06-03-2005, 13:06
Originally posted by Sennake

De koers was trouwens inderdaad nogal saai.

als je met een 30 tal personen zit te kijken valt die saaiheid nogal mee :D

Pascal zal toch ook wel een leuke herinnering hebben aan de race :D

Raceboy
06-03-2005, 14:38
geen klassieker wel amusant.

TOP:

* red bull. Was dit eigenlijk het jaar van Jaguar geweest? Of zit de nieuwe structuur nu zoveel beter in elkaar.
* Renault: beste all round prestatie, Het pakket zit weer goed ineen. Hun starts zijn nog steeds de beste van het veld.
*Villeneuve en Alonso: mannen met ballen. (Are you gay raceboy, nee ik ben niet gay maar ik hou van balen, zie " Het eiland" :D)
*pitstops: eindelijk weer gewone normale strategien. Niet binnen na 6 rondjes

FLOP:

*BAR: hallo wakker worden. Button wint zo geen GP dit jaar.
* M.Schumacher: rare lijn in dat incident met heidfeld. :no:
* Minardi: blijf mss thuis.
* Albers: afgedroogt worden door freisacher, goed bezig.

FIRE
06-03-2005, 14:48
Originally posted by raceboy
* Albers: afgedroogt worden door freisacher, goed bezig.
Die had toch versnellingsbak problemen? (Ik heb de race overigens niet gezien)

Sennake
06-03-2005, 14:59
En een podium vol "Latinisten" : een Italiaan, een Braziliaan en een Spanjaard. Lang geleden dat we "Deutschland über alles" moeten missen hebben...

Ook ik stel me de vraag of Jaguar een jaar te vroeg de handdoek gegooid heeft, of dat het nu juist de nieuwe aanpak van Red Bull is die voor veelbelovende resultaten zorgt... Wie zal het zeggen?

En wat het Schumacher-Heidfeld incident betreft : niet zo simpel om hier een schuldige aan te duiden, maar ik stel me wel de vraag : waar kon Heidfeld anders naartoe dan tegen Schumacher aan? Tegen de muur? Het eindresultaat zou hetzelfde gebleven zijn : Heidfeld tegen de muur, teruggekaatst en tegen Schumacher. En allebei out, zoals nu...

Wat mij betreft is het wel de einduitslag die me ertoe zal overhalen om naar de rest van het seizoen te kijken, niet de spanning op de piste. Maar dat kan alleen maar verbeteren zeker? ;)

gwyllion
06-03-2005, 16:28
Originally posted by Finish
Verbazend weinig opgaves ook.
Ik denk vooral dat de volgende wedstrijd interessant zal zijn. Houden de motoren het inderdaad 2 weekends uit? Die van BAR duidelijk nog niet :D

gwyllion
06-03-2005, 16:31
Ik vond de pitstops redelijk belachelijk. Enorm veel mechaniekers die op knieen naast de wagen zitten om het ventieltje van de band te zoeken :o En dan die kerels die normaal de wagen omhoog moesten krikken, zijn hun echte job ook kwijt.

marcel
06-03-2005, 16:43
Originally posted by raceboy

*Villeneuve en Alonso: mannen met ballen.


Ik heb toch mijn twijfels over Villeneuve bij TOP, ze... ok, dat hij zijn plaats meteen terugneemt, was knap. maar van 4 naar 14 is voor mij wel FLOP.


Originally posted by Sennake
Lang geleden dat we "Deutschland über alles" moeten missen hebben..

van Brazilie vorig jaar, de laatste race. Montoya won toen ;)


Originally posted by gwyllion
Ik denk vooral dat de volgende wedstrijd interessant zal zijn. Houden de motoren het inderdaad 2 weekends uit? Die van BAR duidelijk nog niet
Ik denk niet dat de opgaves van BAR her iets mee te maken had dat hun motor op het einde van hun latijn zat. Opgevers mogen immers straffeloos een nieuwe motor steken, en aangezien ze toch geen punten zouden scoren... zo'n nieuwe motor zal van pas komen in broeikas Maleisie




Het incident Schumacher - Heidfeld lijkt mij toch eerder een fout van Schumi ze. Heidfeld kon enkel nog op het gras, en daar kan je gewoon niet ze goed remmen als op tarmac. en als je dan langs de binnenkant van de bocht zit, kan je niet anders dan iedereen die net die bocht aan het nemen is, meesleuren.

Pascal
06-03-2005, 17:17
Heb me kostelijk geamuseerd in Wheels. Vond de wedstrijd (misschien ook daardoor) niet helemaal saai. Steeds zijn er, in het begin van het seizoen, wat parameters die niemand kent. Ook het nieuwe kwalificatiesysteem is aanpassen, ook wat betreft TV kijken. Ik moet toegeven dat ik per jaar slechts 2 à 3 wedstrijden op TV bekijk. Omwille van de hiervoor aangehaalde redenen is dit steeds de eerste en tweede GP. Ook USA en Brazilië spreken me om één of andere reden aan.

Niemand heeft het tot nu toe gehad over de banden. Wat me opviel was dat de banden, na een volledige wedstrijd, nog meer "profiel" hadden dan vorige seizoenen na 1 stint. Het is duidelijk dat de afgelopen seizoenen de bandenfabricanten de limieten van hun banden, qua slijtage en grip zochten. Waarschijnlijk gaat dit zich ook nu in die zin evolueren.

En ja A.J., ik houd er nog een goede herinnering aan over. Ik was namelijk de winnaar van de helft van de inzet van de prono. De bedoeling was de numeers 1,2 en 3 juist te raden. Dan zou je de volledige inzet krijgen. Indien niemand de volledige inzet had, kreeg hij de helft van de inzet. De andere helft blijft in de pot voor de volgende wedstrijd.

Met Fisico, Barrichello en Montoya zat ik er deze keer het kortst bij :D :D :D

C U
.
.

gwyllion
06-03-2005, 17:30
Originally posted by marcel
Ik denk niet dat de opgaves van BAR her iets mee te maken had dat hun motor op het einde van hun latijn zat. Opgevers mogen immers straffeloos een nieuwe motor steken, en aangezien ze toch geen punten zouden scoren... zo'n nieuwe motor zal van pas komen in broeikas Maleisie

Ik dacht dat uit de wintertesten gebleken was dat de Honda gewoon nog geen 2 raceafstanden aankan. Daar alludeerde ik op.

FIRE
06-03-2005, 17:54
Originally posted by marcel
Het incident Schumacher - Heidfeld lijkt mij toch eerder een fout van Schumi ze. Heidfeld kon enkel nog op het gras, en daar kan je gewoon niet ze goed remmen als op tarmac. en als je dan langs de binnenkant van de bocht zit, kan je niet anders dan iedereen die net die bocht aan het nemen is, meesleuren.
Ben ik het mee eens. Overigens vind ik het een gewoon race incident en hoeft er geen sanctie te volgen.

Mark
06-03-2005, 17:55
Iemand de communicatie gehoord tussen Sato en de pitcrew tijdens de kwalificatie? Het begint te druppelen en de iemand van de pitcrew roept over de radio naar Sato: "Don't push, don't push".

Antwoord van Sato: "It's too late" waarop je de beelden ziet van een BAR die wat onderdelen mist :D :D

Raceboy
06-03-2005, 22:08
nieuwe selctie voor Oranje? :D

http://www.crash.net/pictures/view/128080.jpg

TTke
08-03-2005, 00:39
het is me wat: ofwel is Schumi de slechte omdat hij zoveel wint, ofwel is zijn rijk ten einde, einde carriere, als hij eens niet wint. Eigenlijk is het dus nooit goed... Begrijpe wie kan!

Als hij terug kampioen wordt zal hij weer afgebroken worden, en als hij het niet wordt ook, en dan nog meestal door dezelfde peronen. Van ironie gesproken. Het zal wel aan mij liggen zeker... ;)

Guido
08-03-2005, 00:51
Als MS dit jaar geen kampioen wordt, zal dat waarschijnijk niet aan zijn capaciteiten liggen, eerder aan de wagen waarmee ie het strijdtoneel in moet.

Het lijkt ernaar dat ze bij Ferrari hun zaakje niet optimaal voorbereid hebben. Voorgaande jaren konden ze het tot de Europese GP's uitzingen met een aangepaste 'jahreswagen'. Waarom? omdat zij zo goed waren? Waarschijnlijk gedeeltelijk juist, maar ook vooral omdat de concurrentie nooit met een winning wagen uit de winterstop kwam die "quick en reliable" out of the box was. De jaren dat dat wel het geval was (eind jaren 90) kwamen ze er niet aan. Winnen wel, maar altijd net te kort om de titel te pakken. Ik zie dit opnieuw gebeuren dit jaar. Renault is met een wagen uit de winterstop gekomen die én snel én betrouwbaar is. Ferrari is dit jaar van bij het begin op achtervolgen aangewezen. Aan de aanpassingen die ze gedaan hebben aan hun 2004 model zie je gewoon dat het niet goed geïntegreerd is. Het voorste vleugeltje zit er gewoon op aangeplakt. Bij de anderen (Renault en McLaren) ziet het er net iets gelikter uit. En in de piloten wereld zeggen, da's toch ook aerodynamica a volonté, "if it looks good, it flies good".

http://f1.racing-live.com/photos/2005/melbourne/diapo_133.jpg

http://f1.racing-live.com/photos/2005/melbourne/diapo_134.jpg

http://f1.racing-live.com/photos/2005/melbourne/diapo_172.jpg

Eens kijken of ze nog kunnen achtervolgen en of ze het verleert zijn.

Vergeet niet, Italië is en belijft Italië. Zolang het goed gaat ben je god. Gaat het een beetje te lang mis... ;)

Heb enkel de samenvatting gezien in de voormiddag. Ga dit dit jaar vaker doen denk ik. Enkel de nodige momenten zien om een - het heeft er alle schijn van - interessant kampioenschap te volgen. Live kijken? Denk niet dat ik dat nog ga doen. Daarvoor hebben Bernie en Ferrari mij net iets te veel geklooid in het winterseizoen. Was het al maar 2008 :D :D

TTke
08-03-2005, 01:01
Originally posted by Huudo
Als MS dit jaar geen kampioen wordt, zal dat waarschijnijk niet aan zijn capaciteiten liggen, eerder aan de wagen waarmee ie het strijdtoneel in moet.

Het lijkt ernaar dat ze Ferrari hun zaakje niet optimaal voorbereid hebben. Voorgaande jaren konden ze het tot de Europese GP's uitzingen met een aangepaste 'jahreswagen'. Waarom? omdat zij zo goed waren? Waarschijnlijk gedeeltelijk juist, maar ook vooral omdat de concurrentie nooit met een winning wagen uit de winterstop kwam die "quick en reliable" uit of the box was. De jaren dat dat wel het geval was (eind jaren 90) kwamen ze er niet aan. Ik zie dit opnieuw gebeuren dit jaar. Renault is met een wagen uit de winterstop gekomen die én snel én betrouwbaar is. Ferrari is dit jaar van bij het begin op achtervolgen aangewezen. Eens kijken of ze dat nog kunnen, en of ze het verleert zijn.

Vergeet, Italië is en belijft Italië. Zolang het goed gaat ben je god. Gaat het een beetje te lang mis... ;)

Heb enkel de samenvatting gezien in de voormiddag. Ga dit dit jaar vaker doen denk ik. Enkel de nodige momenten zien om een - het heeft er alle schijn van - interessant kampioenschap te volgen. Live kijken? Denk niet dat ik dat nog ga doen. Daarvoor hebben Bernie en Ferrari mij net iets te veel geklooid in het winterseizoen. Was het al maar 2008 :D :D



Misschien toch beter de hele wedstrijd bekijken... Barri is wel tweede geworden en Schumi reed in de punten met die "aftandse wagen" en ze waren nochtans niet zo comfortabel gestart (wat ook niet aan die oldtimer te wijten was) Toch geen slecht resultaat te noemen. Ferrari staat desondanks wel tweede in het constructeurskampioenschap?!
Deze wedstrijd is in mijn ogen geen objectieve waardemeter van hoe de verhoudingen tussen de teams liggen.

Guido
08-03-2005, 01:06
Originally posted by TTke
Misschien toch beter de hele wedstrijd bekijken...

Da's waar, ze hebben in de samenvatting geen enkele Ferrari laten zien... Daarom dat ik ook niet snapte wat er met Heidfeld gebeurd was.... :rolleyes: :D

Ik zei wel: "het lijkt" da's nog altijd iets anders dan "het is"

Natuurlijk kan je na 1 wedstijd niets zeggen over de rest van het kampioenschap. ;)

The Interceptor
08-03-2005, 03:28
Ferrari moet ge zeker nog niet afschrijven hoor, ik zou ook liever andere teams zien winnen, maar ben echt onder de indruk van barrichello zijn tweede plaats, en als ze binnenkort de 2005 versie bovenhalen, vrees ik toch weer het ergste, maar dat zien we over enkele races wel :)