PDA

View Full Version : De Paddock Photo Award 2004, de uitslag en de nabeschouwingen.


De Paddock
08-03-2005, 19:42
Finalisten en lezers,

De leden van de vakjury hebben hun stem uitgebracht. De leden van de vakjury waren de volgende personen:
- Carlos Ghys, de "huiskunstenaar" van De Paddock en de sponsor van De Paddock online quiz
- Luc Ghys, freelance fotograaf
- Wilfried Geerts, freelance fotograaf en journalist
- Willy Weyens, beroepsfotograaf en auteur van "Ralltworld"
- Een Nederlandse beroepsfotograaf, die liever niet bij naam genoemd wordt op het internet. Publicaties zijn terug te vinden in de grootste autosportbladen van Europa.

De organisatie wil bij deze de 5 leden van de vakjury bedanken voor hun inzet. Tevens wil de organisatie alle kandidaten bedanken voor de getoonde inzet. Iedereen hield zich keurig aan de regels waardoor het verwerken van de meer dan 100 foto's makkelijk verliep. Ook een dankjewel aan iedereen die zijn of haar nominaties heeft uitgebracht, op meer dan 300 beoordelingen was het aantal verdachte stemmen op één hand te tellen.

De Top Drie:
Plaats 1: CG10 - Bart
http://www.depaddock.eu/photoaward/cg10.jpg
Deze foto is genomen tijdens de 25h VW Fun Cup op 11 juli 2004. Namens de jury en organisatie, proficiat Bart ! Als winnaar ben je de eerste eigenaar van De Paddock Photo Award 2004 wisseltrofee. Deze bokaal is te bewonderen in Café Wheels, behalve deze wisseltrofee zal Bart een iets kleinere trofee op korte termijn overhandigd krijgen.

Plaats 2: JU01 - FiaGT
http://www.depaddock.eu/photoaward/ju01.jpg
Ondanks de jeugdige leeftijd van Stijn Vermeulen heeft hij toch een tweede plaats in de wacht weten te slepen. Een foto onder de noemer, op de juiste plaats op het juiste moment. De foto is genomen tijdens de Proximus 24 uur van Spa 2004. Binnenkort zullen we de beker voor de tweede plaats overhandigen aan Stijn.

Plaats 3: VA13 - Huudo
http://www.depaddock.eu/photoaward/va13.jpg
Deze foto is genomen tijdens de nachttraining van de 24 uur van Spa 2004. Guido Haesevoets heeft zijn beker voor de derde plaats reeds in ontvangst mogen nemen.

De rest van de einduitslag:
plaats 4: RA05 / Sennake
plaats 4: CG03 / Stefan
plaats 6: RA12 / Bezemwagen
plaats 6: RA11 / Bezemwagen
plaats 8: RA04 / Juha
plaats 9: VA14 / Werner333
plaats 9: PE01 / Stefan
plaats 9: CP01 / Stefan
plaats 12: CG02 / Stefan
plaats 13: VA03 / DamonHill
plaats 14: CG13 / Sennake
plaats 15: CP05 / MMertens
plaats 15: RA03 / Juha
plaats 17: PE05 / Ellen
plaats 17: CA03 / Juha
plaats 17: CA02 / DamonHill
plaats 20: CA04 / Juha
plaats 20: CF03 / Speedy Tom
plaats 20: CF05 / Sennake
plaats 20: CF06 / Sennake
plaats 20: CG21 / Nicki_Mks
plaats 20: CP11 / Huudo
plaats 20: PE16 / JV1
plaats 20: VA09 / R@ce@holic

Zowel tijdens de voorronde, halve finale en de finale is er maar één persoon binnen de organisatie (Mark) op de hoogte geweest welke foto bij welke fotograaf hoorde. Op deze manier denken we een zo objectief mogelijke stemming te hebben verkregen. De leden van de vakjury hebben alleen de foto's beoordeeld, de namen van de deelnemers was hen onbekend.

We hebben wel grote verschillen gezien tussen de halve finale en finale qua uitslag. Foto's die veel punten kregen in de halve finale, scoorde weinig punten in de finale en omgekeerd uiteraard. Een tip aan de deelnemers voor De Paddock Photo Award 2005, stuur nooit twee gelijkaardige foto's in vanuit hetzelfde standpunt. Dit kost je als deelnemer punten bij de publieks- en vakjury. De punten verdelen zich dan over de twee foto's met als gevolg dat je een plaats misloopt in de finale of nog erger, een ereplaats in de finale.

Op één na zijn alle foto's uit de finale te bewonderen in de vergaderzaal van Café Wheels, breng eens een bezoekje aan deze kleine expositie. De foto's zullen tot eind maart / begin april op deze plek te bewonderen zijn. Na het bekijken van de foto's zal een Wheels-koffie lekker smaken.

Als organisatie van deze Award denken we dat deze eerste editie succesvol is verlopen. Toch zouden we graag van de deelnemers willen horen welke problemen zij hebben ondervonden bij de deelname aan de Award. Niet alleen de deelnemers mogen hun op- en aanmerkingen kenbaar maken, ook de lezers en kijkers van deze Photo Award mogen hun zegje doen.

Op die manier kunnen we ons reglement verfijnen voor de jaargang 2005. Want één ding staat vast, er zal een tweede editie komen van deze De Paddock Photo Award. Iedereen heeft nu bijna een heel jaar de tijd om zijn beste foto's uit te kiezen van het autosportseizoen 2005. Op naar de circuits, kp's en overige autosport evenementen voor die ene winnende foto!

Bedankt aan allen voor de goede medewerking.

Bart
08-03-2005, 22:07
Ik was zaterdag verrast toen ik van Huudo een telefoontje kreeg dat mijn foto de meeste punten had gekregen uit die hele reeks "straffe" foto's.

Bedankt aan de organiserende crew ;)

Maarten
09-03-2005, 01:05
proficiat Bart!

fiagt
09-03-2005, 14:57
Tweede plek :eek: Kan mijn eigen ogen niet geloven, er waren nochtans veel beter foto's dan mijn vond ik :) Ale, bedankt aan iedereen die op mij gestemd heeft, en ook aan diegene die niet op mij gestemd hebben, vooral dan aan diegene die niet op mij gestemd hebben omdat ze niet op mij gestemd hebben :D

Dus nogmaals bedankt aan iedereen en aan de organisatie voor het goed verloop van deze wedstrijd :)

Guido
09-03-2005, 16:47
Originally posted by fiagt
Tweede plek :eek: Kan mijn eigen ogen niet geloven, er waren nochtans veel beter foto's dan mijn vond ik :)

Dat hangt er maar vanaf wat een mooie foto is. Is dat het zoveelste mooie plaatje van een auto die al duizend keer gefotografeerd is, in eender welke omstandigheid, of is dat een foto waar zich een verhaal in afspeelt of waarin je achteraf nog kan zien wat er gebeurde? Ik denk eerder het 2de. Een goeie foto moet ook goed gekaderd zijn, ttz, je moet kunnen zien wat er komen gaat, niet wat er al geweest is. En dat laat jou foto mooi zien: een situatie waar meer op te zien is dan alleen maar een auto én waar je bovendien ook kan zien waar het naartoe gaat. Als je een foto neemt met daar enkel een auto op, dan moet het een dramatische foto zijn, waar iets afspat of die dusdanig mooi genomen is, dat ie er torenhoog bovenuit steekt. Natuurlijk moet je op de juiste plaats staan enz, maar je moet nog altijd het knopje zelf induwen.

Ik denk dat dit een beetje het verschil is tussen fotograferen en foto's maken. Ik heb dat hier een hele lange tijd geleden nog eens aangehaald en lang niet iedereen zag het toen zo. ;)

Enfin, ik ben zeer blij met de uitslag, niet in het minst omdat mijn compositie ook in de smaak gevallen is. Trouwens, iedere finalist mag zich een beetje winnaar noemen vind ik.

Wat me wel opviel is dat de deelnemers aan de finale die ook op de prijsuitreiking waren, op 1 hand te tellen waren... :confused: Had iedereen dan zo'n slecht gevoel erbij dat jullie dachten "Ik moet niet gaan want ik win toch niet"?? Ik snap er niks van. Volgende keer beter zeker?

Juha
09-03-2005, 19:41
Ik heb geprobeerd maar ik geraakte niet tot in Zolder.

Een tip aan de deelnemers voor De Paddock Photo Award 2005, stuur nooit twee gelijkaardige foto's in vanuit hetzelfde standpunt.

Volgende editie niet meer onder m'n eigen duiven schieten. :+ Ze waren niet helemaal identiek, maar volgend jaar stuur ik er gewoon één in in elke categorie. Zo pakken ze geen punten van elkaar af.

Proficiat aan de winnaars. :)

HHugo
09-03-2005, 20:01
Proficiat Bart en alle andere fotografen!