Log in

View Full Version : Eran-racing hoe en wat?!

MrFiesta
12-03-2005, 03:55
hallo allemaal :)
ik ben geinterreseerd om eens het circuit te betreden ...
al reeds jaren kom ik naar zolder en heb ook al eens de sfeer in de pits opgesnoven en ja hoor ik wil het toch eens proberen !
Nu vroeg ik me af , ik was aan het lezen van eran-racing ..
Als ik het goed versta , mag ik gewoon met mijn eigen auto het circuit op?!
dus enkel een helm kopen en geen verdere aanpassingen?
want ik bezit een gloednieuwe 3-deurs ford fïesta 1.6i 16v met 100 pk'tjes en vroeg me in feite af of dat wel gaat met zo'n licht autoo'tje?
Als ik enkel een helm nodig heb en gene porsche of zo :p kom ik de volgende keer zeker me in schrijven !

Pascal
12-03-2005, 04:11
Het klopt... Je kan met je eigen wagen, uiteraard met een helm op het circuit rijden. En het kan zelfs met een Fiesta ;) We hebben er al vanalles gezien. Misschien nog een beperking waar je best rekening mee houdt. De geluidslimiet is op Eran dagen op het circuit van Zolder op deze dagen beperkt tot 95 Db. Op Spa (23 maart trouwens) geldt deze beperking niet. Heb de indruk dat dit met een Fiesta geen probleem zal opleveren.

Voor de newbies is het verplicht om een cursus te volgen. 's morgens in Wheels wat theorie en vooral praktische tips, gevolgd door een uurtje rondjes met een instructeur. Na de instructor laps volgt een sessie achter de pace car, vooral om de ideale lijn te leren kennen en vervolgens een uurtje vrij rijden.

Na deze initiatie ontvang je een pasje waarmee je op de volgende Eran dagen, in de namiddag (hele dag in Spa), kan komen vrij rijden.

Meer info op www.eranracing.be

C U
@ Eran

MrFiesta
12-03-2005, 04:32
aha! owki alvast bedankt .
ik ga me dan eens komen inschrijven in het themacafe WHEELS .
kvermoed dat voor 8 april het wel volgeboekt zal zijn , ik hoop van niet ;)
Maakt het uit wat voor een helm , speciaal voor autosport of maakt dat geen verschil ? iets wat jullie aanraden of zo?
alvast bedankt :D

ps: idd zo hard brult me autoo'tje nie :p

Bugalfa
12-03-2005, 18:01
Helm : zolang het maar gene van't leger is of v.d. jumping . Motorhelm is gerust OK . Als ge'r nog ene moet aankopen kan je beter ineens een norm Snell 2000 aanschaffen als je dan ooit echt gaat racen (pazzop ik ben zo ook begonnen en als't virus bijt...) kan je die blijven gebruiken . Evt. kan je helm lenen voor die 1e x zodat je nog advies kan inwinnen . Jan Wouters kan je Sparco bezorgen en ik Agv-Mq (www.motorquality.it) MQ3 Jet à € 299 (Snell 2000) .

A.J.
12-03-2005, 23:50
8 april is nog niet volgeboekt

MrFiesta
13-03-2005, 01:44
" 8 april is nog niet volgeboekt "
:D kom ik me zeker inschrijven
qua helm hangt beetje van de financiën af , kheb weer 3 aardige snelheidsovertredingen moeten betalen :(
kga eens vragen , ik ken denkik nog iemand die me eentje kan lenen :)
ik vroeg me wel nog iets af ...
gewone banden , slijten die sneller op het zolder circuit?
misschien beter dat ik er nieuwe op laat zetten voor ik kom rijden?
bandjes nu +- 7000km op openbare weg

schumivill
13-03-2005, 02:23
Kzou er geen nieuwe opleggen om te gaan rijden,rijd gewoon je oude op,je rijd toch meer op de weg dan op zolder,en als je dan toch nieuwe koopt,leg die dan erna op,alé,ik zou et toch zo doen :)

A.J.
13-03-2005, 05:34
als je gewone banden hebt zorg je best ervoor dat er meer druk in zit dan voorgeschreven.
Bij een stevige laagprofielband is dat niet echt nodig maar een normale band zet best tot 500 boven de norm, en die nieuwe zou ik ook best houden tot erna

Bugalfa
13-03-2005, 13:55
Helm kan je evt. een M(edium) van mij lenen . Bandjes : alles behalve nieuwe gebruiken ; hoe minder profiel er nog op zit hoe minder kans dat je't profiel scheeftrekt . Te vermijden : te zachte banden vb. Goodyear F1 , Michelin Pilot Gt-sx die smelten als sneeuw voor de zon . Evt. kan je ook occasie Slicks aanschaffen : daar kan je een heel jaar zonder problemen mee stoeien .
Als ge u bij ErAn eens kunt uitleven zonder naar camera's te speuren voelt ge de drang minder om op de openbare weg al te "flashy" te rijden...

MrFiesta
14-03-2005, 00:13
zal ik zeker op letten , op de bandenspanning ..
momenteel liggen er originele banden van michelin onder , welke het zijn heb ik geen idee .
tegen de zomer zet ik er wellicht toch 17" OZ-velgjes onder , dan gaan ik eens zien bij decondé hier in hasselt qua banden ...
yokohama's of zo , kzal zien wat ze me aanraden voor circuit-gebruik :)
ps. Bugalfa : ;) tevens bespaar ik bij eran veel geld om aan bandjes en circuitdagen uit te geven ...liever daaraan dan aan de staat :p

Jo Smets
14-03-2005, 11:59
Mr Fiesta,

ik zou als ik jou was op je fiesta 15" velgjes leggen, tenzij ge ne ST hebt ;). 17ers zullen de vinnigheid uit uw autooke halen.

Ik heb vroeger altijd met ne saxo gereden met daarop 15ers en dan Pirrelli P5000 Drago bandjes, zijn echt uitstekende banden voor op circuit. en ze preseteren goed op de weg (45000 km, circuit, en weg gemengd). Bovendien kosten ze niet veel ca 60 euro.

Ik rij nu ook met een 106 met 15ers, en soms 14ers. het autooke heeft ook 100 pk.

De Mini heeft 130+ paarden en daar rij ik met 10". Optrekken is de boodschap.

Te groot krijgt ge niet rond, te klein.. dan hebt ge te veel wheelspin.

Dus beter ne brede 15 dan ne 17.

Race-groeten en succes ermee.
Tot de volgende,
Jo Smets

MrFiesta
14-03-2005, 19:52
aha dat is goed dat je dat zegt !
momenteel heb ik er 14" origineel met wieldeksels
17" leek me me tof , maar nudat je dat zegt , ik stond er niet bij stil dat je dan je effectieve koppel aan de grond veranderd .
dan doe ik wellicht 15" , geeft ook budgetair gezien meer ruimte voor een fatsoenlijke band
bedankt voor de goeie tip :D
het worden wellicht de oz- superturismo GT velgjes

Jo Smets
14-03-2005, 20:03
MrFiesta,

ik weet ook dat een 17 mooier is, maarja tis kiezen of delen he ;)

succes ermee en tot een van de dagen.

mvg,
Jo

Yannick R
27-03-2005, 18:26
Hellow,
ik ben deze middag op de Eran site gebotst en het lijkt me zeer interessant om zo'n cursus te volgen.
Ik ben wel nog 'maar' 16 jaar (volgende maand 17) maar ik heb al een autoke: Peugeot 205 1600 GTI.
Ik rijd al redelijk lang zowel met de brommer als met de auto (begonnen met karting).
Daarom wou ik vragen ofdat 16j geen probleem vormt om deel te nemen ?

Zoja, dan kom ik binnenkort zeker langs :)

Yannick R
28-03-2005, 18:29
Niemand ?

Jo Smets
29-03-2005, 08:00
Yannick R,
volgens mij is dat geen probleem.
Niels Cox heb ik daar ook al zien rondsnorren.

bel Andy van ERAN even op. Hij zal je graag te woord staan.
0475419276

race-groeten,
Jo

Yannick R
29-03-2005, 14:50
Originally posted by Jo Smets
Yannick R,
volgens mij is dat geen probleem.
Niels Cox heb ik daar ook al zien rondsnorren.

bel Andy van ERAN even op. Hij zal je graag te woord staan.
0475419276

race-groeten,
Jo

Bedankt, maar mijn moeder had vanmorgen al eens gebeld (maar naar die andere: Erik denk ik).
Volgens hem is het niet mogelijk om vanaf 16j deel te nemen.
Maar die Niels Cox was die dan wel ook nog geen 18 jaar ?

Ik heb me mss ook wat verkeerd uitgedrukt zoals ik zei: "Ik rijd al wat met de brommer en met de auto".
Met de auto is het vooral op een weide, grote oprit enz.. geweest. Maar ik kan al vlot schakelen enz..

Jo Smets
29-03-2005, 15:09
Yannick R,

Als Erik zegt van niet, dan was Niels wss ook al 18.

Je mag altijd meerijden met iemand als je 16 of ouder bent dus ik zou zeggen, doe dat zoveel mogelijk om ervaring, lijnen en snelheidsgevoel op te doen.

Bij mij ben je altijd welkom (als de 2e SOFA erin staat)

succes,
mvg,
Jo

Jo Smets
29-03-2005, 15:11
Yannick R,

contacteer eens de VAS zie www.vas.be

volgens mij kan je daar wel een licensie halen voor circuit vanaf 16 jaar. en dan moet je natuurlijk mogen rijden.

Vraag het eens na.
succes,
mvg,
Jo

Jo Smets
29-03-2005, 15:17
Yannick R,

zie hier de oude thread
http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=5946&perpage=15&highlight=niels%20cox&pagenumber=3

blijkbaar was hij zelfs geen 15. Maar wel onder het mom van de RACB. Dus even navragen is de boodschap.

Mvg,
Jo

Yannick R
29-03-2005, 15:24
Yannick R,

zie hier de oude thread
http://forum.depaddock.eu/showthread.php?s=&threadid=5946&perpage=15&highlight=niels%20cox&pagenumber=3

blijkbaar was hij zelfs geen 15. Maar wel onder het mom van de RACB. Dus even navragen is de boodschap.

Mvg,
Jo

Ha, je bent me wel echt aan het helpen :D
Aan de RACB ga ik wel niet meedoen (mss ooit) maar ik kan wel aan een stuurke draaien hoor vind ik .. mss dat ik mij ffkes moet bewijzen ofwat ? :p

En op die VAS site ben ik niet veel wijzer geworden: wél dat er ergens iets staat dat je geen rijbewijs nodig hebt om een vergunning te hebben bij Circuit omloop.

Edit: mijn ma sponsort Jürgen Van Hover (Mini Challenge en Belcar) en misschien kan hij mij helpen om mijn licensie te behalen :D

E30 Racing
30-03-2005, 16:55
Gewoon mee beginnen zou ik zeggen! Alleen met een gloednieuwe auto is misschien iets minder... ( De Fiesta bedoel ik he!)

Samen met een kameraad, hebben we vorig jaar allebei een BMW E30 gekocht. Hij een 323i en ik een 320i. Deze auto's koop je voor relatief weinig, maar je hebt er super lol mee!

Zijn reeds op de Nordschleife geweest, en vorig jaar december naar Assen. Geweldig! Low budget Fun! Maar alle tips zijn van harte welkom! Over gebruikte slicks bijvoorbeeld?

Als alles goed gaat, zijn we 8 april in Zolder van de partij!

www.ringracing.tk (http://www.ringracing.tk)

info@ringracing.tk

Yannick R
30-03-2005, 17:21
Een licentie zal ik hoogstwaarschijnlijk binnenkort halen :)
Maar nu is de vraag of dit nog voor 8 april kan (wat ik niet denk).
Want 8 april is nog in de paasvakantie -> dus niet op een schooldag.

A.J.
30-03-2005, 22:58
Een examen moet je aanvragen bij VAS of KACB. Dieexamens worden tevens op onze ERAN dagen gehouden. Dus neem snel contact op bij een renstal (vb Edwin Segier van de Bokkenrijders 0476977704) en dan kan je nog inschrijven. Rijden kan zowiezo op deze dag mits je ouderlijke toelating hebt als minderjarige.

Yannick R
30-03-2005, 23:09
Originally posted by A.J.
Een examen moet je aanvragen bij VAS of KACB. Dieexamens worden tevens op onze ERAN dagen gehouden. Dus neem snel contact op bij een renstal (vb Edwin Segier van de Bokkenrijders 0476977704) en dan kan je nog inschrijven. Rijden kan zowiezo op deze dag mits je ouderlijke toelating hebt als minderjarige.

Ok, ik ga eerst zoeken naar een autoclub uit Aalst of omstreke (Bokkenrijders is in Hasselt en mja :p) en dan zal ik alles in orde brengen en zien dat ik dan op 8 april v/d partij kan zijn (als alles goedgaat) ;)

Jo Smets
31-03-2005, 08:46
Yannick R,

volgens mij zegt Andy hiermee <<Rijden kan zowiezo op deze dag mits je ouderlijke toelating hebt als minderjarige.>> dat je geen licensie nodig hebt, enkel ouderlijke toestemming om op 8 april te rijden. Of vergis ik me???

Als het niet noodzakelijk is om je licensie te halen, zou ik gewoon zo gaan rijden dan. Zonder licensie. Een licensie kost ook weer wat he, 100 euro per jaar + jaarlijks medisch attest.

mvg,
Jo

B.V.S.
31-03-2005, 09:07
Het is volgens mij toch verstandiger om eerst wat te oefenen tijdens de Eran-dagen ipv onmiddellijk je examen te gaan doen.
Als je nog nooit op een circuit gereden hebt, denk ik niet dat je zal slagen in je praktische proef.

Yannick R
31-03-2005, 12:50
Yannick R,

volgens mij zegt Andy hiermee <<Rijden kan zowiezo op deze dag mits je ouderlijke toelating hebt als minderjarige.>> dat je geen licensie nodig hebt, enkel ouderlijke toestemming om op 8 april te rijden. Of vergis ik me???

Als het niet noodzakelijk is om je licensie te halen, zou ik gewoon zo gaan rijden dan. Zonder licensie. Een licensie kost ook weer wat he, 100 euro per jaar + jaarlijks medisch attest.

mvg,
Jo
Euh, dat zou ook kunnen .. dat Andy anders even verduidelijkt :p
Moest het zo zijn is die Licentie zeker overbodig.
Maar anders zou Erik aan de telefoon toch niet gezegd hebben dat dat niet kon vanaf 16 ?

A.J.
31-03-2005, 16:08
normaal kunnen wij enkel mensen toelaten vanaf 18 jaar. Als deze mensen echter kunnen voorlegen dat ze binnen afzienbare tijd een racevergunning gaan halen kunnen wij ze niet weigeren.

LTC
26-05-2005, 14:46
Goedemiddag,

Mijn naam is Jos en ik woon in Limburg ( NL ). Ik heb me ingeschreven voor de Erandag op 12-08-2005. Het zal mijn eerste circuitervaring worden dus wel een beetje spannend allemaal.

Via Roy ben ik bij Eran terecht gekomen :applaus:

Nog tips etc ?

Groeten
Jos

Rohrl-fan
26-05-2005, 16:50
Welcome to the club! ;)

Ikzelf ben ook nog niet zo lang bezig op circuit (+- 6 maand), en echte tips over het rijden zelf kan ik je niet echt geven. :o

Wat ik je wel ten sterkste aanbeveel is dat je je eigen tempo rijdt. Het is geen race. Laat je dus niet opjagen door andere deelnemers en hou je spiegels goed in't oog zodat je niet verrast wordt als er ineens iemand achter of zelfs naast je verschijnt!

Tijdens de Circuit Experience wordt er trouwens zeer goede en belangrijke info gegeven door de mensen van Eran, dus geef die mensen dan zeker uw volle aandacht! Je kan trouwens, als je aan het vrij rijden begint, altijd terug een instructeur meevragen voor een paar rondjes.

De belangrijkste tip? Geniet ervan & have fun!!!

ClaSSiC
26-05-2005, 20:20
Goedemiddag,

Mijn naam is Jos en ik woon in Limburg ( NL ). Ik heb me ingeschreven voor de Erandag op 12-08-2005. Het zal mijn eerste circuitervaring worden dus wel een beetje spannend allemaal.

Via Roy ben ik bij Eran terecht gekomen :applaus:

Nog tips etc ?

Groeten
Jos

Ik ben hier ook via Roy (met zijn 75 turbo) hier terecht gekomen. Rijdt jij ook in een Alfa ? Ik moet me nog steeds inschrijven en een helm kopen.

LTC
30-05-2005, 15:43
@Classic : ik kwam ook via Roy bij Eran ! Ik rij momenteel geen Alfa.

Eigenlijk wilde ik vorig jaar al eens een poging wagen, maar toch maar besloten eerst eens de oren en de ogen goed de kost te geven. Er kwamen veel positieve geluiden over Eran, vandaar dat ik er in Augustus aan ga deelnemen.

Ik zal zeker mijn eigen tempo rijden, ondanks alle verleiding. Anders moet Roy maar effe ho roepen :applaus:

Bedankt voor jullie tips

Groeten
Jos

LTC
30-05-2005, 16:14
Ik heb al enkele fotoreportages van de Eran dagen gezien, maar het lijkt me helemaal te gek als iemand een stukje film kan maken tijdens deze ochtend.
Ik hem n.l. nog geeneen filmpje van mijn wagen ( alleen statisch ).
Is er iemand die dat doet of zou willen doen voor mij, desnoods tegen betaling op cd rom of nog beter DVD ? :) :cool:

Ik bedoel dus niet on-board !!!!

Groeten
Jos

Bevrac
17-06-2005, 13:21
Om deel te nemen aan de Eran-dagen op het circuit, zijn daar ook speciale voorwaarden aan verbonden qua wagen? Ik weet dat er uiteraard een geluidsbeperking is, maar mag dit bv een ex-competitiewagen zijn? Moet de wagen ingeschreven zijn voor de openbare weg of heeft dat totaal geen belang?

Groetjes

Petter-Jån
17-06-2005, 13:43
Heeft totaal geen belang! Zolang je niet boven de geluidslimiet komt en je wagen geen potentieel gevaar betekent mag je komen rijden. Kijk maar eens op de site van eranracing, er rijdt daar ook regelmatig een Formule Ford rond bijvoorbeeld. En verschillende raceteams komen hun racewagen ook wel eens testen op zo'n dag op het circuit.
Hoewel als je voor de eerste keer komt dat je dan misschien wel over twee zetels moet beschikken voor de begeleider?

Bevrac
17-06-2005, 13:54
Heeft totaal geen belang! Zolang je niet boven de geluidslimiet komt en je wagen geen potentieel gevaar betekent mag je komen rijden. Kijk maar eens op de site van eranracing, er rijdt daar ook regelmatig een Formule Ford rond bijvoorbeeld. En verschillende raceteams komen hun racewagen ook wel eens testen op zo'n dag op het circuit.
Hoewel als je voor de eerste keer komt dat je dan misschien wel over twee zetels moet beschikken voor de begeleider?

hartelijk bedankt

CORSA2L16VALVE
02-10-2005, 21:33
tot nu toe ga ik maar 1keer per jaar het circuit op.En da is bij de vroemdag in oktober.(6de jaar nu) Maar ga daar eens verandering in brengen denk. men autoke is snel genoeg voor op het circuit te gaan rijden. rij dus ook straatlegale dragraces men autoke is een corsa A van 91 met een 2L 16V in met een 233pk (degene die me ni geloven wil hier gerust men testbank resultaat neerposten) maar die enkele keren dat het streetlegal streetraces zijn per jaar? is wa weinig en wil ik me eens wat meer gaan uitleven op het circuit. weet ook wel da je overal ogen moet hebben om op circuit te rijden. maar hoeveel kost nu zo een dagje van eranracing? want vind het ni direct terug ofwel heb ik het ergens overlezen

greetz

B.V.S.
03-10-2005, 08:02
...maar hoeveel kost nu zo een dagje van eranracing? want vind het ni direct terug ofwel heb ik het ergens overlezen

alle info: www.eranracing.be
Nu vrijdag (7/10) is er nog een ERAN-dag en daarna nog op 4 november...