Log in

View Full Version : 2006, het regent prototypes........


Mark
15-03-2005, 23:45
In de donkere dagen waarin de autosport zijn tijd doorbrengt is er af en toe ook mooi nieuws. Op het gebied van de prototypes zijn er vandaag twee mooie projecten online gekomen.

De P2 van Radical: http://www.radicalsportscars.com/news_folder/sr9/index.php

De P1&P2 van Riley:
http://www.lmsr.net/RileyACOprototype.html

De prijs voor een Radical schijnt absurd laag te zijn in verhouding tot andere P2's. Zoiets is goed voor de volumes, welke invloed dit heeft op de Radical met een V8 is nog niet bekend. Tijdens testen met die V8 bleek die kist supersnel te zijn.


Riley heeft de wind mee, zijn DP verkoopt als een tierelier. Good old Riley heeft zelfs plannen voor een GTP :eek:

2005 is nog niet begonnen of 2006 ziet er al mooi uit ;)

fish88
16-03-2005, 00:17
ja 2006 belooft een mooi jaar te worden, terugkeer van porsche de nieuwe audi en nog veel meer. hoe meer prototypes hoe leuker dus kom maar op met die wagens :cool:

Scapa
16-03-2005, 00:25
De Radical is op het eerste zicht een mengelmoes van de Courage C65 en de Zytek...

Bramzel
16-03-2005, 00:46
Die Radical wordt een mooie. Aan de aerodynamica helpt de ontwerper van de Bentley LeMans wagens mee, en ze maken gebruik van veel aluminium/carbon composiet wat goedkoper is als standaard carbonfibre. Daarom is die prijs zo laag, ben benieuwd hoe die het gaat doen.

gwyllion
16-03-2005, 00:49
Originally posted by Scapa
De Radical is op het eerste zicht een mengelmoes van de Courage C65 en de Zytek...
Het lijkt ook wel erg op de reeds bestaande Radicals :D

En Radical doet beroep op de expertise van Peter Elleray, die de Bentley GTP wagen ontworpen heeft :applaus:

gwyllion
16-03-2005, 00:52
Originally posted by Bramzel
Ze maken gebruik van veel aluminium/carbon composiet wat goedkoper is als standaard carbonfibre. Daarom is die prijs zo laag, ben benieuwd hoe die het gaat doen.
Ze bieden ook hun eigen V8 aan (2 Suzuki baanmachine motors in een V :eek: ) en een eigen sequentiele 6 bak die samen met Quaife ontwikkeld is.

Scapa
16-03-2005, 14:27
Zéér interessant. Radical teams die een stapje hoger willen kunnen bij dezelfde constructeur voor de goedkoopste oplossing.

£120.000 voor een rollend chassis, £30.000 voor motor en aanverwanten= £150.000, sterk ;)

FIRE
16-03-2005, 18:26
Originally posted by Mark
De P1&P2 van Riley:
http://www.lmsr.net/RileyACOprototype.html


:) :) :cool: :gas: :cool: :) :)

Riley (& Scot) hoort gewoon in het sports car racen.

Mark
19-03-2005, 03:14
Next.............

Mazda officieel in de LMP2 van de ALMS, nu nog alleen als motorleverancier van een Courage voor B-K Motorsports. Krijgen we ook een chassis met de naam Mazda erop?

ALMS officials have announced the return of Mazda to North American road racing, with Sportsbook.com as the primary sponsor of the No. 8 Mazda factory-powered Courage C65 for B-K Motorsports.
http://www.speedtv.com/articles/auto/roadracing/15735/

Bramzel
19-03-2005, 17:55
Schitterende livery met een smaakvolle verwijzing naar de oranje-groene bolides die LeMans wonnen. Dit smaakt naar meer!

FIRE
07-06-2005, 20:45
De Riley:
http://www.infoscourse.org/article.php?sid=1094&&thold=0

Mark
07-06-2005, 20:48
:worship: Bill Riley :worship:

Als dit in Le Mans 2006 gaat rijden dan weet ik wat ik in juni te doen heb volgend jaar ;)

FIRE
07-06-2005, 21:05
De wagen heeft veel weg van de Bentley.

fish88
07-06-2005, 21:53
ja wilde ik ook gaan zeggen voorkant is een kopie van de bentley maar toch een mooie wagen :)

fish88
07-06-2005, 21:56
hij is ook best goedkoop $675,000 voor een chassis lijkt me niet al te duur voor zo'n wagen

FIRE
07-06-2005, 21:59
hij is ook best goedkoop $675,000 voor een chassis lijkt me niet al te duur voor zo'n wagen

Op Infoscourse vinden ze hem duur (of heeft Babel Fisch verkeerd vertaalt?):
Riley mettra à la disposition de ses clients son service d'assistance pour cette voiture. Le coût sera de 675.000$ hors moteur et systèmes électroniques ! Ceci correspond à 554.000 Euros au cours actuel ou bien encore, pour mieux fixer les idées 3.630.000 Francs !!! Qui a parlé de réduction des coûts ?

fish88
07-06-2005, 22:00
ik weet niet wat precieze prijzen van zulke soort wagens zijn maar mij lijkt het niet echt al te duur. en de chassis bouwer is ook geen slechte

gwyllion
07-06-2005, 23:06
"Mulsanne Mike" (Michael Fuller) had dit computermodel onlangs gezien en schreef er het volgende over: http://www.mulsannescorner.com/news.html

Raceboy
07-06-2005, 23:08
dat is toch nog wat anders dan een daytona prototype

fish88
07-06-2005, 23:10
1 ding snap ik niet dit is toch een GTP en geen lmp1?

The Interceptor
08-06-2005, 00:28
1 ding snap ik niet dit is toch een GTP en geen lmp1?

Dat zal wel met de nieuwe reglementen te maken hebben vermoed ik?

Thomaske
08-06-2005, 07:07
Ik vind het model fantastisch. Eindelijk nog eens een proto met een koepel. Is geleden van de Bentley's in 2003!

Mvg

gwyllion
08-06-2005, 08:15
1 ding snap ik niet dit is toch een GTP en geen lmp1?
LMP1 kan zowel open als dicht zijn. Het onderscheid in reglement tussen LMP900 en LMGTP bestaat niet meer.

Het Ridley model zou ook eventueel aangepast worden aan LMP2 reglement (andere minimumgewicht en kleinere motoren).

Sennake
08-06-2005, 08:19
Het Ridley model zou ook eventueel aangepast worden aan LMP2 reglement (andere minimumgewicht en kleinere motoren).

Ridley->GLPK-sponsor
Riley->Bill Riley

Tenzij GLPK gesponsord door Ridley met een Riley zou gaan rijden natuurlijk :cool:

Megane
08-06-2005, 09:42
LMP1 kan zowel open als dicht zijn. Het onderscheid in reglement tussen LMP900 en LMGTP bestaat niet meer.

Het Ridley model zou ook eventueel aangepast worden aan LMP2 reglement (andere minimumgewicht en kleinere motoren).

Elke ridley kan aangepast worden. Op maat gemaakte kader, keuze uit diverse versnellingsapparaten, verschillende soorten velgen, enz.... :p ;) :+

gwyllion
08-06-2005, 10:44
Elke ridley kan aangepast worden. Op maat gemaakte kader, keuze uit diverse versnellingsapparaten, verschillende soorten velgen, enz.... :p ;) :+
Ik heb dit weekend trouwens een Ridley gekocht en die kostte geen $ 675000.

Stomme typefout. Ik was even in de war.

Sennake
08-06-2005, 11:11
Ik heb dit weekend trouwens een Ridley gekocht en die kostte geen $ 675000.

't Is te hopen voor jou ;) Ik weet wel dat Ridley fietsen niet direct de goedkoopste zijn, maar om er nu meer dan een half miljoen euro tegenaan te smijten :+

Integra
08-06-2005, 12:25
Op Infoscourse vinden ze hem duur (of heeft Babel Fisch verkeerd vertaalt?):
Als een Maserati MC 12 zo'n 750 000 euro kost, is dit dan duur?

Mark
08-06-2005, 12:55
Als een Maserati MC 12 zo'n 750 000 euro kost, is dit dan duur?

Maar die wagen is dan circuit-klaar..............en dat is nog lang niet het geval bij deze Riley. De ontbrekende items zijn:
- Motor + koeling
-Versnellingsbak
-Electrisch systeem
-Uitlaatsysteem

Bramzel
08-06-2005, 13:17
Maar die wagen is dan circuit-klaar..............en dat is nog lang niet het geval bij deze Riley. De ontbrekende items zijn:
- Motor + koeling
-Versnellingsbak
-Electrisch systeem
-Uitlaatsysteem

Voor 750.000 heb je geen MC12, en al helemaal geen race-klare.

MC12 kost zo'n 850.000€, en daar komt nog een leasecontract van de motoren bovenop van 400.000€.

gwyllion
14-06-2005, 15:32
Fantastisch nieuws: Peugeot keert in 2007 terug naar Le Mans met een diesel! (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=8774) (pitstop.tv)

Het gerucht deed al een tijdje de ronde en werd vandaag bevestigd. De beslissing is nog niet definitief; eerst moet een haalbaarheidsstudie gedaan worden. Benieuwd of Audi de R10 ook zal uitrusten met een diesel of de V8 FSI biturbo opnieuw zal gebruiken.

De volgende jaren worden het terug hoogtijden qua prototypes: nieuwe Audi, Porsche LMP2 (en later misschien LMP1), Peugeot, Riley GTP, ...

Benny_B
14-06-2005, 20:43
En Jan Lammers met zijn geheime project!!! ;)

FIRE
14-06-2005, 22:38
En Zulltec met een LMP2

Sennake
14-06-2005, 22:47
Ondertussen pleit Paul Frère in de Autogids voor een aanpassing van het Le Mans reglement, door het brandstofverbruik te beperken. In de jaren '80 was dit ook al het geval en werden droomwagens als de Porsche 956 en Jaguar XJR's geboren die het brandstofverbruik enorm beperkten t.o.v. de andere merken.

Frère weet ook wel dat piloten niet erg happy zijn met een race waar ze niet voluit kunnen gaan, en het zou ook het spektakel niet ten goede komen; maar ook daar ziet hij een mogelijke oplossing. Bv zou je kunnen zeggen dat de totaal toegelaten hoeveelheid brandstof tot na 2/3 koers vastligt, waarna je het verbruik voor het laatste derde weer vrijgeeft. Hiermee bespaar je een pak brandstof en krijg je toch nog een spannend koersverloop. Alleen de manier waarop je dit moet controleren is dan nog een discussiepunt...

Ik zie wel wat in Frère's idee. Tenslotte weet die mijnheer ook wel waarover hij praat. Hij heeft zelf Le Mans gereden, gewonnen, en meer racewagens getest in zijn leven dan wie ook...

A.J.
14-06-2005, 23:18
ander voordeel is ook dat niet meer dan de helft er 's morgens al uitligt. Zo komer er meer aan de meet

gwyllion
15-06-2005, 15:27
Meer info over het Peugeot project op pitstop.tv (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=8783); gegevens/speculatie overgenomen uit Equipe.

Niks verrassend/redelijk voor de hand liggende dingen:
* waarschijnlijk gesloten LMP (zoals de 905)
* motor ontwikkeling wordt uitbesteed en wellicht een 5.5 V8 of V10 diesel; V10 als je het mij vraagt (alle hedendaagse dieselmotoren hebben cilinders van ongeveer 0.5 liter inhoud en de Ricardo Judd (http://www.mulsannescorner.com/ricardojuddv10.html) en "Caterpillar" TDI (http://www.perkins.com/perkins/cda/articleDisplay/1,4094,7___32_____7_10022049,00.html) zijn ook V10s)
* chasis: nog onbeslist; zelf bouwen of uitbesteden aan Pescarolo of Courage (Courage werkt reeds aan een opvolger voor de C60 en dit zou wel eens een gesloten LMP1 kunnen worden)
* piloten: Eric Hélary en Soheil Ayari zijn grote kanshebbers aangezien ze reeds voor Peugeot Supertoerisme rijden

gwyllion
15-06-2005, 15:53
Een interview met Jean-Pierre Nicolas van Peugeot Sport: Automobile : « Mettre en avant le diesel Peugeot » (http://www.lemans.maville.com/actu/Detail.asp?idDOC=227129&idCLA=53)

Hierin wordt inderdaad vermeld dat het nog onduidelijk is of het een V8 of V10 zal zijn, maar de motor zal zeker 650 pk produceren en 1200 Nm koppel zal hebben. De wagen zal nieuw zijn en dus niet afgeleid van het 907, de spectaculaire GT concept car.

Bart.Vandecavey
15-06-2005, 16:46
* chasis: nog onbeslist; zelf bouwen of uitbesteden aan Pescarolo of Courage (Courage werkt reeds aan een opvolger voor de C60 en dit zou wel eens een gesloten LMP1 kunnen worden)


Hebben ze bij Courage al geen C65?

pipo
15-06-2005, 17:35
Hebben ze bij Courage al geen C65?

C60 is LMP1 en C65 is LMP2. Ik vermoed dat de volgende C70 gaat zijn. Of een peugeot, kan ook. :D

Integra
15-06-2005, 18:53
Een interview met Jean-Pierre Nicolas van Peugeot Sport: Automobile : « Mettre en avant le diesel Peugeot » (http://www.lemans.maville.com/actu/Detail.asp?idDOC=227129&idCLA=53)

Hierin wordt inderdaad vermeld dat het nog onduidelijk is of het een V8 of V10 zal zijn, maar de motor zal zeker 650 pk produceren en 1200 Nm koppel zal hebben. De wagen zal nieuw zijn en dus niet afgeleid van het 907, de spectaculaire GT concept car.
1200 nm koppel, dat is niet niks. :gas:

fish88
16-06-2005, 13:43
C60 is LMP1 en C65 is LMP2. Ik vermoed dat de volgende C70 gaat zijn. Of een peugeot, kan ook. :D

courage competition rijd met de c65 en dat is een lmp1 wagen hoor ;)

Raceboy
16-06-2005, 13:51
courage competition rijd met de c65 en dat is een lmp1 wagen hoor ;)

courage rijdt met de c60H

fish88
16-06-2005, 13:52
oh ja oops, hij lijkt wel op die lm2 wagen

Integra
16-06-2005, 15:07
courage competition rijd met de c65 en dat is een lmp1 wagen hoor ;)
De C65 is geen LMP1.

fish88
16-06-2005, 15:07
ja dat begrijp ik nu ook wel

Raceboy
17-06-2005, 20:22
het gaat druk worden met al die nieuwe projecten daarom komen er in 2007 5 boxen bij in le mans (dus ook 5 extra deelnemers). bron: autosport.com

Integra
18-06-2005, 11:39
het gaat druk worden met al die nieuwe projecten daarom komen er in 2007 5 boxen bij in le mans (dus ook 5 extra deelnemers). bron: autosport.com
Yup, vanmorgen gehoord op Eurosport ook.

FIRE
18-06-2005, 11:40
Hoop wel dat deze garages gevuld gaan worden met LMP1 (eventueel LMP2) wagens.

Integra
18-06-2005, 11:42
Hoop wel dat deze garages gevuld gaan worden met LMP1 (eventueel LMP2) wagens.
Of GT1's :)

Raceboy
18-06-2005, 11:48
laten we jet eerlijk doen: 1 voor een LMP1 prototype model, 1 LMP coupé model, 1 LMP2, 1 GT1 en 1 GT2

FIRE
18-06-2005, 11:52
Nee, dan liever 3 LMP1/GTP's, 1 LMP2 en 1 GT1. ;)

BTW Is er geen Group C race dit jaar? Zo net is op Eurosport een race geweest met oudere wagens.

Integra
18-06-2005, 11:53
laten we jet eerlijk doen: 1 voor een LMP1 prototype model, 1 LMP coupé model, 1 LMP2, 1 GT1 en 1 GT2
Dat zou niet eerlijk zijn, want zowel GTP als LMP1 behoren tot de P1 klasse.
(prototype =/ GTP !, een LMP is ook een prototype)

Integra
18-06-2005, 11:54
Nee, dan liever 3 LMP1/GTP's, 1 LMP2 en 1 GT1. ;)

BTW Is er geen Group C race dit jaar? Zo net is op Eurosport een race geweest met oudere wagens.
'k vraag mij hetzelfde af. In het tv boekske stond Group C legends race, maar blijkbaar niet dus.

Raceboy
18-06-2005, 11:55
weetik ook maar de modellen zijn wel anders he om naar te zien.

FIRE
18-06-2005, 11:58
Dat zou niet eerlijk zijn, want zowel GTP als LMP1 behoren tot de P1 klasse.
(prototype =/ GTP !, een LMP is ook een prototype)

ACO en eerlijk? ;)

FIRE
18-06-2005, 11:59
'k vraag mij hetzelfde af. In het tv boekske stond Group C legends race, maar blijkbaar niet dus.

Ik begrijp van het Ten-Tenths forum dat het thema dit jaar pre-1955 was.

Juha
18-06-2005, 13:44
Ik begrijp van het Ten-Tenths forum dat het thema dit jaar pre-1955 was.
Was zeker de moeite, alleen al voor Herbert en Green in de D-types. :worship:

Thomaske
18-06-2005, 14:57
Vond het grappig toen Herbert binnenkwam en zo heel serieus een tourke rond zijn wagen maakte om dan terug in te stappen. Hij moest echter wel utistappen omdat men normaal een piloten wissel moet doen en datwas met deze gebeurd, namelijk met zijn eigen.

Ook wel grappig was de oude "start". Allemaal bierbuikjes op een rij :D

Mvg

Juha
18-06-2005, 15:12
Serieus? De man heeft ooit zijn benen gebroken en lopen zit er dus niet meer bij. Green liep er snel rond, maar toch nog ingehaald. :D

Sennake
21-06-2005, 14:43
Ik begrijp van het Ten-Tenths forum dat het thema dit jaar pre-1955 was.

1935-1955 om precies te zijn. Geen groep-C dus, maar wel een Jaguar C-type :cool:

Bramzel
21-06-2005, 18:44
Kan deze poll niet in een apart topic? Dit leidt de discussie af van het originele onderwerp (LMP wagens volgend jaar)...

Idd, beetje afleidend die poll.

Sennake
21-06-2005, 18:47
Ik ben er mee bezig, geduld!

Sennake
21-06-2005, 18:51
Nieuwe thread (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=140037#post140037) is open, graag opnieuw stemmen allemaal :)

Deze poll is gesloten, als ik nu nog wist hoe ik hem kon verwijderen was alles ok :)

Integra
25-06-2005, 10:05
Mulsanne's corner is geupdate met info en foto's over de Zulltec CZ-01 LMP2.

http://www.mulsannescorner.com/news.html

FIRE
25-06-2005, 15:23
Mulsanne's corner is geupdate met info en foto's over de Zulltec CZ-01 LMP2.

http://www.mulsannescorner.com/news.html
Meest opvallend zijn de neus en de Menard motor. Ben benieuwd, het feit dat ze een dag of 15 in de windtunnel hebben getest doet me vermoeden dat ze een aardig budget hebben (gehad).

gwyllion
25-06-2005, 15:29
Dit is toch maar iets heel raar:
* Zulltec: 3.4 V8, 490 hp @ 8500 rpm
* Porsche: 3.4 V8, 480 hp @ 10100 rpm

De Porsche V8 ontwikkelt minder vermogen bij hoger toerental?

Vermogen = koppel x toerental (bij benadering)

Integra
25-06-2005, 21:59
Vermogen = koppel x toerental (bij benadering)
Even off-topic, vermogen uitgedrukt in welke grootheid?

gwyllion
26-06-2005, 22:08
Even off-topic, vermogen uitgedrukt in welke grootheid?In kW. Er moet nog wel een factor bij.

Integra
27-06-2005, 09:31
In kW. Er moet nog wel een factor bij.
En koppel uitgedrukt in? nm?

FIRE
27-06-2005, 20:09
Autoweek reports that Cosworth might return to top-line sports car racing after an absence of more than a decade. They are working on a new twin-turbo V8. The motor is being pitched as an off-the-shelf powerplant that can be fitted into the growing number of LMP1 customer prototypes that will be available next year.
Bron: www.lmsr.net

gwyllion
27-06-2005, 23:09
En koppel uitgedrukt in? nm?P = M x 2 x pi x n
P: vermogen in Watt
M: koppel in Nm
n: toerental in omwentelingen per seconde (dus eventueel door 60 delen als je het per minuut wil)

Allemaal :Offtopic: natuurlijk.

gwyllion
28-06-2005, 18:21
Mulsanne's corner is geupdate met info en foto's over de Zulltec CZ-01 LMP2.

http://www.mulsannescorner.com/news.htmlMeer foto's van de Zulltec: http://www.infoscourse.org/article.php?sid=1139

Integra
28-06-2005, 19:44
Meer foto's van de Zulltec: http://www.infoscourse.org/article.php?sid=1139
Knappe auto vind ik. :)

Raceboy
28-06-2005, 19:46
alleen die naam, precies iets russisch :D

Integra
28-06-2005, 19:48
alleen die naam, precies iets russisch :D
En Zytek dan? ;)

FIRE
28-06-2005, 19:57
Is inderdaad maar een rare naam die ook nog eens verwarrend is met Zytek.

Integra
28-06-2005, 22:24
Is inderdaad maar een rare naam die ook nog eens verwarrend is met Zytek.
Heb zojuist ook gelezen dat 1 van de ontwikkelaars een 'vreemde' naam heeft.
Yves Cazard and Mane Vignjevic

FIRE
29-06-2005, 17:09
Klinkt Yugoslavisch.

gwyllion
30-06-2005, 17:09
Het blijft regenen (water uit de lucht en prototypes): Honda zou volgend jaar aan ALMS willen deelnemen met een LMP2 wagen :applaus: Het team zou gerund worden door Bobby Rahal.

Dit bericht staat op autosport.com en speedtv.com.

In navolging van de Zulltech zou de IRL motor van Honda wel eens als basis gebruikt kunnen worden.

Sennake
30-06-2005, 17:33
Fantastisch nieuws: Peugeot keert in 2007 terug naar Le Mans met een diesel! (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=8774) (pitstop.tv)


Ik ben er juist eentje aan het bouwen op schaal en stootte op de verschillende sponsors en partners van destijds wat me deed afvragen : zou er deze keer ook een samenwerking komen met Dassault?

Integra
05-07-2005, 17:31
P = M x 2 x pi x n
P: vermogen in Watt
M: koppel in Nm
n: toerental in omwentelingen per seconde (dus eventueel door 60 delen als je het per minuut wil)


Kleine opmerking, om het vermogen in Watt om te zetten (voor de geïntereseerden) naar pk: /750
735 Watt = 1 pk
en trouwens ook *60 om het toerental / minuut te zetten.

gwyllion
05-07-2005, 18:44
Kleine opmerking, om het vermogen in Watt om te zetten (voor de geïntereseerden) naar pk: /750
750 Watt = 1 pk
Ik wil niet vitten, maar 735 Watt = 1 pk (en dus 1 kW = 1.36 pk)

Integra
05-07-2005, 23:56
Ik wil niet vitten, maar 735 Watt = 1 pk (en dus 1 kW = 1.36 pk)
aha, dan stond er een fout in onze cursus van fysica. :p

Scapa
07-07-2005, 11:56
Het blijft regenen (water uit de lucht en prototypes): Honda zou volgend jaar aan ALMS willen deelnemen met een LMP2 wagen :applaus: Het team zou gerund worden door Bobby Rahal.

Dit bericht staat op autosport.com en speedtv.com.

In navolging van de Zulltech zou de IRL motor van Honda wel eens als basis gebruikt kunnen worden.

Denk eerder dat de Mugen motor die al in verschillende proto's heeft gelegen als basis zou kunnen dienen. Het zou de eerste keer zijn dat Honda met een Proto rijdt volgens mij.

FIRE
07-07-2005, 13:46
Er zijn toch geen banden meer tussen Mugen en Honda?

Scapa
07-07-2005, 13:59
Sinds wanneer?

Ze zorgen toch nog altijd voor motoren van Honda (JGTC) en ze richten zich bijna uitsluitend op Honda...

FIRE
08-07-2005, 20:24
Sinds wanneer?

Ze zorgen toch nog altijd voor motoren van Honda (JGTC) en ze richten zich bijna uitsluitend op Honda...
Na een financieel schandaal zijn meen ik de (familie)banden tussen Honda en Mugen verbroken.

Mark
09-07-2005, 14:44
Het zijn langdurige buien, er komt alweer een proto uit de lucht vallen :D Het team Epsilon Euskadi uit de World Series Renault heeft zeer serieuze plannen voor een proto. Ontwikkelen en testen in 2006, de target is Le Mans 2007.

Ze hebben John Travis aangenomen als ontwerper, op zijn CV staan Penske en Lola. Het team van Joan Villadelprat (die kennen we nog van de Benetton jaren 94/95) is er nog niet uit of het een open of gesloten versie gaat worden. De motor? Een fabrieks-unit zou leuk maar met een Judd V10 zal het ook wel lukken.

e.e.a. volgens Autosport 07-07-05

FIRE
09-07-2005, 17:13
LMP1 of LMP2? (Ik hoop LMP1, want die LMP2's zijn er al voldoende)

Ik wist trouwens niet dat Villadelprat Epsilon runde.

Bramzel
09-07-2005, 18:01
Zal LMP1 zijn als ze twijfelen over een open of gesloten wagen en een Judd V10 overwegen.

gwyllion
14-07-2005, 18:05
Ik lees op 10/10th forum dat in de Autosport van deze week gemeld wordt dat Dyson redelijk zeker volgend jaar een paar Lola B06/10s (LMP1 versie) zal inzetten. Iemand vermeldt dat AER twin turbo V8 als motor gebruikt kan worden; geen idee of dit speculatie is of in Autosport staat.

gwyllion
15-07-2005, 10:03
Autoweek reports that Cosworth might return to top-line sports car racing after an absence of more than a decade. They are working on a new twin-turbo V8. The motor is being pitched as an off-the-shelf powerplant that can be fitted into the growing number of LMP1 customer prototypes that will be available next year.
Bron: www.lmsr.net
Deze nieuwe motor wordt op de (vernieuwde) Cosworth website geadverteerd: http://www.cosworth.com/content.php?pageid=2&contentid=73
Het gaat om een 3.6 twin turbo V8 met directe injectie (FSI). 2 miniscule foto's:
http://www.cosworth.com/images/medium/sportscars1.jpghttp://www.cosworth.com/images/medium/sportscars2.jpg

Een en andere begint nu duidelijk te worden. De eerste computertekeningen van de Riley MkXIV tonen de installatie van een turbo V8. AER is tevens een turbo V8 met directe injectie aan het ontwikkelen (een cilinderinhoud tussen 3.6 en 4.0 liter).

Het lijkt voor de hand te liggen dat Porsche bij zijn uiteindelijke overstap van LMP2 naar LMP1 gewoon 2 turbos op de nieuwe 3.4 V8 zal plaatsen.

Bramzel
15-07-2005, 15:58
De LMP klassen beginnen zich meer en meer als een high-profile-low-budget series te ontwikkelen, belooft veel voor de toekomst :)

Mark
15-07-2005, 18:29
Ik lees op 10/10th forum dat in de Autosport van deze week gemeld wordt dat Dyson redelijk zeker volgend jaar een paar Lola B06/10s (LMP1 versie) zal inzetten. Iemand vermeldt dat AER twin turbo V8 als motor gebruikt kan worden; geen idee of dit speculatie is of in Autosport staat.

Ja staat erin ;) In het geval van Dyson zou het om een open versie gaan. .........daaruit kunnen we concluderen dat hij ook in een gesloten versie verkrijgbaar is. De eerste design-werkzaamheden zijn reeds gedaan.....het design maken ze pas af als er een serieuze klant komt ;)

gwyllion
15-07-2005, 18:54
Zal de Lola B06/10 niet grotendeels gebaseerd zijn op Lola B05/40?

Dyson blijft dus trouw samenwerken met AER. Nu maar hopen dat het totaal pakket eindelijk betrouwbaar wordt...

Mark
15-07-2005, 18:59
Zal de Lola B06/10 niet grotendeels gebaseerd zijn op Lola B05/40?


Uit de Autosport van deze week:

An aerodynamic evalution of a coupé version of the new car, which is built around the same monocoque as the British constructor's B05/40 LMP2 contender, has already undertaken, but the design is some way behind the open version

gwyllion
15-07-2005, 19:06
Nu maar duimen dat Lola (en Riley) klanten kunnen vinden voor hun gesloten prototype. Ik vind die dubbel rolbeugel (verplicht voor open prototypes) maar niks.

gwyllion
25-07-2005, 11:44
AER is tevens een turbo V8 met directe injectie aan het ontwikkelen (een cilinderinhoud tussen 3.6 en 4.0 liter).
Meer info over de nieuwe AER V8 biturbo: http://www.infoscourse.org/article.php?sid=1200

Het gaat om een totaal nieuw ontwerp en de cilinders zijn in een V van 75°. Wel speciaal, want de Audi V8 is een conventiele 90° en de Cosworth lijkt (althans op foto) ook 90° te gebruiken. Cilinderinhoud kan varieren tussen 3.4 en 4 liter, afhankelijk van de wens van de klant.

gwyllion
09-08-2005, 13:44
Na ALMS en LMES, zullen de Jappen ook een Sportcar endurance serie (met ACO reglement) beginnen :applaus:

bron: Japanese Sportcar endurance start on 2006 (http://www.ten-tenths.com/forum/showthread.php?t=72542) (op 10/10 forum)

Integra
09-08-2005, 16:17
de Lister hybride is gisteren in Snetterton gaan testen.
Verder kan ik niks zeggen/laten zien.

gwyllion
09-08-2005, 16:50
de Lister hybride is gisteren in Snetterton gaan testen.
Verder kan ik niks zeggen/laten zien.
Bastard. Wij willen foto's :p

Integra
09-08-2005, 18:01
Bastard. Wij willen foto's :p
'k heb er 1, maar de fotograaf wil eerst toestemming van Lister zelf hebben om eventuele vervolgingen te vermijden. :)
nu maar on-line zwieren:

http://users.skynet.be/fa201834/lister_test_01.jpg
photo: Mike Hoyer, toch maar even vermelden. :)

Benny_B
09-08-2005, 19:18
DAMN :worship:

FIRE
09-08-2005, 20:24
Hier wat meer info over de Lister: http://www.the-paddock.net/content/view/464/1/

Weet niet echt wat ik er van moet vinden. De voorkant is in ieder geval niet het standaard design. Wil eerst meer foto's zien voordat ik er echt een oordeel over geef.

fish88
10-08-2005, 01:54
prachtig, geen normale wagen en daarom leuk om te zien :) nu moet hij alleen nog een beetje snel zijn

gwyllion
10-08-2005, 09:25
Wow, iets speciaal. Nu maar hopen dat het werkt (misschien nog niet in Silverstone, maar nadien en na wat windtunneluren).

Eventjes ter vergelijking de oude neus (wat ook al geen standaard ontwerp was):
http://images.planetlemans.com/albums/05lmesspa/05_LMES_SPA_2005_04_18_21_38_42.sized.jpg
http://images.planetlemans.com/albums/05lmesspa/05_LMES_SPA_4_18_2005_8_08_01_PM.sized.jpg

De nieuwe in actie:
http://www.mulsannescorner.com/Listerhybridlmp1-2.jpg
http://www.mulsannescorner.com/Listerhybridlmp1-1.jpg

En enkele details vanop de Lister website:
http://www.listercars.co.uk/gallery/images/picture124.jpghttp://www.listercars.co.uk/gallery/images/picture122.jpg
http://www.listercars.co.uk/gallery/images/picture121.jpghttp://www.listercars.co.uk/gallery/images/picture119.jpg

Op Mulsanne's Corner vind je de opinie van een expert.

Integra
10-08-2005, 10:12
Op Mulsanne's Corner vind je de opinie van een expert.
Van 'Mulsanne Mike?'

gwyllion
10-08-2005, 10:43
Van 'Mulsanne Mike?'Of course. Ik had misschien beter geschreven "de opinie van DE expert" ;)

Integra
10-08-2005, 11:25
Of course. Ik had misschien beter geschreven "de opinie van DE expert" ;)
Ja inderdaad, die heer kent er wel
"wat" van. maar ja, hoe kan het ook anders als ontwerper van een aantal proto's. :)

gwyllion
11-08-2005, 10:24
Nog een foto van de nieuwe Lister neus.
http://www.the-paddock.net/components/com_ponygallery/img_pictures/lmes_007.jpg

FIRE
11-08-2005, 17:47
Na een aantal foto's gezien te hebben moet ik zeggen dat de neus toch wel meevalt.

Raceboy
19-08-2005, 18:24
niet alleen prototypes. Murray de ontwerper van de McLaren F1 GTR is bezig aan iets nieuws. Het wordt een GT maar als er intresse is kunnen ze ook aan een LMP werken. Wist trouwens niet dat na de MCLaren F1 GTr McLaren cars bezig was aan een prototype dat zelfs vandaag nog inovatief zou zijn. Het worden mooie endurancejaren.

FIRE
19-08-2005, 19:41
niet alleen prototypes. Murray de ontwerper van de McLaren F1 GTR is bezig aan iets nieuws. Het wordt een GT maar als er intresse is kunnen ze ook aan een LMP werken. Wist trouwens niet dat na de MCLaren F1 GTr McLaren cars bezig was aan een prototype dat zelfs vandaag nog inovatief zou zijn. Het worden mooie endurancejaren.

Of is Murray niet langer in dienst bij McLaren omdat hij voor zichzelf begonnen is?

Raceboy
19-08-2005, 19:50
Of is Murray niet langer in dienst bij McLaren omdat hij voor zichzelf begonnen is?

Hij is daar weg sinds December.

FIRE
21-08-2005, 20:32
Ik las op Ten-Tenths (http://www.ten-tenths.com/forum/showthread.php?postid=1387624#post1387624) dat in L'Equipe heeft gestaan dat Ullrich bevestigd heeft dat de R10 aangedreven gaat worden door een diesel. Ik wist niet dat dit al 100% zeker was.

Zou de overstap naar een dieselmotor bespoedigd zijn vanwege de plannen van Peugeot om met een een diesel-proto in 2007 deel te gaan nemen (al is de Peugeot deelname meen ik nog niet 100% zeker)? Indien zowel Peugeot als Audi met een diesel de arena gaan betreden dan zal het in ieder geval een mooie prestigestrijd gaan worden. Beide zullen er op gebrand zijn om als eerste met een dieselmotor de eindoverwinning op Le Mans te pakken.

FIRE
26-08-2005, 22:32
Volgens DSC is het Promec LMP project tot een einde gekomen. Heb eigenlijk nooit begrepen waarom ze geen LMP2 hebben gebouwd ipv LMP1.

Bramzel
14-10-2005, 22:14
Toch het vermelden waard dat de Intersport Lola maar 2 tienden hoeft toe te geven op de Porsche. Vind ik erg netjes voor een stel privateers.

FIRE
03-11-2005, 21:37
Na jaren van geruchten lijkt het dan toch werkelijkheid te worden:
Lavaggi LS1 makes progress
Giovanni Lavaggi desire to resurrect the driver-constructor continues apace, as the first Lavaggi LS1 has successfully cleared the stringent FIA crash test procedure ahead of a planned Le Mans Endurance Series debut next season.

The car, a Cosworth V8-powered LMP1 sports prototype, is the first of its kind to have been designed and built in Monte Carlo, and will race bearing the national white-and-red colours of the principality as Lavaggi,a qualified engineer who reached the 'heights' of F1 with Lotus-Pacific and Minardi in the mid-Nineties, attempts to revive the spirit of pioneers such as Bruce McLaren and Jack Brabham.

Volledig artikel: http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=28&nid=121611