PDA

View Full Version : Persbericht/voorbeschouwing Circuit Zolder-ZRC & SCZ


P De Sonville
18-03-2005, 01:42
Zondag 20 maart
Zolder Touring Cup

Naar jaarlijkse traditie krijgen de Sprinters Cup Zolder en de Zolder Touring Cup alweer de eer om het autosportseizoen 2005 van Circuit Zolder op gang te schieten. En ondanks enkele verwarrende berichten tijdens de winterperiode tekent de overgrote meerderheid van de teams uit het regionale uithoudingskampioenschap terug paraat voor de eerste afspraak.

Op gebied van promotie heeft vzw Terlamen als promotor van de Zolder
Touring Cup en Sprinters Cup Zolder niet stilgezeten. Er werd een
overeenkomst bereikt met de firma Jan Gevers bvba. Deze is al méér dan
40 jaar leverancier van grondstoffen aan bakkerijen, horecazaken en
ijsbereiders. Langs deze weg wil Jan Gevers bvba zijn nieuwste product
promoten, zijnde het 'BonGou' concept. Het betreft hier een wandkoelmeubel
dat fungeert als een soort 'winkel in de winkel'. Deze samenwerking brengt
o.a. met zich mee dat alle wedstrijden van de Zolder
Touring Cup en Sprinters Cup Zolder die op Circuit Zolder worden verreden volledig gratis toegankelijk zijn voor het publiek, met uitzondering van de Race Promotion Night, de traditionele seizoensafsluiter.

Aan het reglement werd niet gesleuteld. De formule draait goed en het punten-systeem zorgt ervoor dat wagens uit iedere klasse kunnen meestrijden voor de algemene titel. Ook is er steeds suspens tot en met de laatste wedstrijd, namelijk de Race Promotion Night die over 10 uren gaat en waarbij dubbele punten te verdienen zijn. Alle andere wedstrijden worden verreden over 4 uren. Er zijn nog steeds zes weekends, waarvan vijf op Circuit Zolder en één uitstap richting Francorchamps.

Momenteel stuurden al 32 teams hun inschrijvingsformulieren binnen. Maar volgens het reglement wordt de deelnemerslijst pas afgesloten op de dag van de wedstrijd zelf. Bepaalde teams/piloten zijn nog druk bezig het nodige budget bijeen te harken, zodat het deelnemersveld nog kan worden aangedikt.
Een handicap waarmee de Zolder Touring Cup traditioneel te kampen heeft, is het feit dat de manches op Circuit Zolder worden verreden op een B-dag waarbij het geluid gelimiteerd wordt tot maximum 95 decibels. Deze problematiek, gekoppeld aan het feit dat bepaalde piloten de sprong naar de Mediagroup Van Dyck Belcar maakten of andere horizonten opzochten, doet de kwantiteit voorlopig iets afnemen. Tot hiertoe moet de Zolder Touring Cup het stellen met amper twee eenheden minder dan vorig seizoen. Voorlopig dus, want tot en met zondag kunnen de teams nog inschrijven.

In klasse 1 ontbreekt het alvast niet aan kwantiteit, maar vooral de kwaliteit doet smullen. Met 10 Porsches en één Marcos zullen in ieder geval 11 wagens strijden voor de algemene overwinning. Maar het liberale puntensysteem zorgt ervoor dat ook wagens uit de andere klassen kunnen meedingen naar de titel. Niettegenstaande de laatste drie seizoenen steeds een Porsche op het hoogste ereschavot stond, is het al geleden van 2002 (Geerinckx/Geerinckx/Thiron) dat een Porsche algemeen kampioen werd.
In 2003 was deze eer weggelegd voor de Belgium Racing-BMW Compact van Broodcooren/De Coster, terwijl in 2004 het duo Van Rompuy/Buytaert (Dehaye-Golf) met de grootste beker huiswaarts keerde. Dit komt door het feit dat een overwinning in de klasse dubbel zoveel punten opbrengt als een algemene overwinning. En indien je als winnaar in de klasse nog eens in staat bent om de top 10 binnen te duiken, kan je zodoende zéér hoog scoren in de afwikkeling van het kampioenschap. Regelmaat is dan ook een grote troef in de ZTC. Wie éénmaal uitvalt, kijkt achteraf tegen een ferme kloof aan. En dit is wat er de voorbije twee seizoenen steeds gebeurde. Alle GT-wagens uit de Klasse 1 kregen minstens éénmaal met pech af te rekenen. Bepaalde wagens uit andere klassen trokken daar optimaal hun profijt uit. Een gegeven dat steeds voor een zinderende finale zorgt tijdens de Race Promotion Night, de seizoensafsluiter over 10 uren, waarin dubbele punten te verdienen zijn.

In Klasse 1 (GT-wagens vanaf 2501cc t.e.m. 5000cc) is men bij MSE niet van plan om de rol van underdog te blijven spelen tegenover de horde Porsches. Na een leerrijk debuutjaar in 2004 is de Marcos Mantis deze winter geëvolueerd naar een potentiële winnaar. Vader en zoon Van Samang zijn van plan hun vel duur te verkopen en viseren zelfs de algemene titel. Maar de tegenstand is niet mals. Uit het verleden weten we dat de broers Wauters (AD Sport), voor de gelegenheid gekoppeld aan Ruben Maes, niet naar de Zolder Touring Cup komen voor een gezondheidswandeling. Hetzelfde geldt ook voor het ervaren trio Van Roey/Van Roey/Schreurs dat onder de vlag rijdt van First Motorsport. Andere kandidaat-winnaars zijn de Porsches van ondermeer Ronald Vetters, die de Race Promotion Night 2004 op zijn palmares zette, het Dehaye-exemplaar van Kevers/Dehaye, Speedlover met Verhoeven/Janssen en MEXT Racing Team met Van Haverbeke/Van Elslander/Goegebuer. Nieuwkomers zijn De Groote/De Cooman die hun Klasse 3-Golf inruilden voor een Porsche 993, Bouillon/Tavernier, vorig seizoen nog aan de slag in een Renault Mégane en nu samen met Luc Gabriël in een Porsche 996 Turbo, Speedlover met Luc ‘BonGou’ Gevers/Schumann en ‘Bachelor’ Angelo Callant/Van Havermaet in een Porsche Boxster, voorzien van een 993-krachtbron.

In Klasse 2 (Toerismewagens vanaf 2.500cc t.e.m. 5.000cc) zien we opnieuw de BMW’s M3 van Brinkmann/Jakobs en de broers Werckx die vorig seizoen tot de laatste minuten meevochten voor de algemene titel. Ook de BMW van De Backer/Schulpé/Vanhamme is weer van de partij. Dit trio is meestal de snelste toerismewagen op de piste, maar vorig seizoen kregen ze meermaals af te rekenen met technische averij. Deze hoofdrolspelers zullen de handschoen moeten opnemen tegen andere BMW-kleppers zoals Pampel/Joosen, Beckers/Vanmanshoven en Raymaekers/Meys.

In Klasse 3 (GT- en Toerismewagens vanaf 2001cc t.e.m. 2.500cc) ontbreekt momenteel nog elk spoor van Carlier Racing dat driemaal op rij de titel won. Maar er komen positieve geluiden uit die hoek. Een primeur in deze Klasse is de Audi TT van Frans/Winnepenninckx. De 1.800cc werd door middel van een kortere slag gereduceerd tot 1.200cc en voorzien van een turbo. Volgens de betrokkenen goed voor méér dan 300 pk. Zij zullen het moeten opnemen tegen de BMW’s van Van de Water/Dierckx, Niesen/Vandenrijt, Stehr/Vissenberg en de Alfa Romeo 156 van De Bijl/Mertens.

In de Klasse 4 (GT- en Toerismewagens vanaf 1.601cc t.e.m. 2000cc) gaat het er steeds spannend aan toe. Het regerend kampioenenduo Van Rompuy/Buytaert blijft trouw aan de oerdegelijke en razendsnelle Dehaye-Golf. Oppositie moet er komen van merkgenoten Willemen/Adriaenssens, de Renaults van Heyman/ Voet/Van den Broeck, Servranckx/Michiels/Van de Ven, Van de Casteele/ Lievens, de BMW 318 van Wilkens/Wilkens/Van Eijk, de Honda Civic van Maniet/Bessems en de Ford Escort van Ronchail/Ronchail/Duthoit.

In de wandelgangen vernamen we ook dat de Seat Leon Cupra Turbo van Ward Sluys, vorig seizoen nog vice-kampioen in de TB-Klasse van de Mediagroup Van Dyck Belcar, zich in schreef als Gastwagen voor deze eerste wedstrijd.

Sprinters Cup Zolder

Op dit ogenblik zijn al 35 piloten ingeschreven voor de Sprinters Cup Zolder 2005. En het zou ons niet verwonderen indien dit tegen komende zondag nog zal worden aangedikt tot méér dan 40 wagens. De Sprinters Cup Zolder is momenteel in volle expansie. Dit is uiteraard grotendeels te danken aan het huwelijk tussen de Historics en de recentere sprintwagens. Een liaison die aan zijn derde jaar toe is en beide partijen ten goede komt. Bij BRAVO wordt dan ook alles in het werk gesteld om betreffende de Historics een kwalitatief en kwantitatief hoogstaand startveld te creëren.

Wie dit seizoen de Golf van Tony Kevers zal kloppen, is de hamvraag. Bij de Historics komen kanonnen zoals de Porsche RSR van Jan Van Elderen en een paar uit de kluiten gewassen TVR’s. Maar volgens het reglement van de Classics zijn slicks verboden. Dus uit die hoek verwachten we nog niet direct een algemene overwinning. Pascal Kevers liet bij Dehaye-Racing zijn VW Golf evolueren, maar deze zal toch nog een 40-tal paardjes moeten inboeten tegenover het exemplaar van vader Tony. Talent heeft de jonge Kevers voldoende. Maar of dat voldoende zal zijn om de kloof te overbruggen, weten we pas zondagmiddag. Sprintkampioen 2003, Gerard Van der Sluis, heeft zijn Honda CRX ingeruild voor een Integra Type R en dit zou wel eens een gevaarlijke opponent kunnen worden. Evenals de Golf van Edwin Beyers en de BMW’s van De Doncker, Mathyssen en Goormachtigh. Nieuw is ook de deelname van Tom Van Rompuy in een Alfa 75 V6. Vader Dirk Van Rompuy wil zijn zoon rustig de kans geven ervaring op te doen om dan binnen een aantal jaren zijn droom in vervulling te zien gaan: namelijk vader en zoon Van Rompuy samen aan de start in de 24 Uren van Zolder.
Bij de Historics zal “good old” John Vandevenne (TVR) zijn titel met hand en tand verdedigen. Hierbij zal hij vooral rekening moeten houden met merkgenoten Van Broeck, Koeken en Selders. Ook de Porsches van Pauwels, Van Ham en Van Elderen, evenals de GP Spyder van Corry D’Hooghe kunnen het hem knap lastig maken. Underdogs van dienst worden terug Van Sprundel (Ford Escort), Moerman (BMW Turbo), Mahieu (Triumph), enz.

Kalender Zolder Touring Cup

17 maart 2005 - Trainingsvoormiddag (09.00-12.00)

20 maart 2005 - Zolder

24 april 2005 - Zolder

16 mei 2005 - Zolder

10 juli 2005 - Zolder

7-8 oktober 2005 - Francorchamps

12 november 2005 - Race Promotion Night – Zolder

Kalender Sprinters Cup Zolder

20 maart 2005 – Zolder

24 april 2005 - Zolder

16 mei 2005 - Zolder

10 juli 2005 - Zolder

12 november 2005 - Race Promotion Night - Zolder