PDA

View Full Version : Persbericht/Nabeschouwing Circuit Zolder-ZTC & SCZ


P De Sonville
21-03-2005, 11:00
Zolder Touring Cup

Koen Wauters & Ruben Maes in AD Sport-Porsche
“Veni, vidi, vici”

Ze kwamen, ze zagen en ze overwonnen. Het duo Koen Wauters/Ruben Maes reed afgelopen zondag buiten categorie. Het duo, dat in functie van het Belcar New Race Festival kilometers kwam verorberen, reed alle concurrentie op een hoopje en won de eerste wedstrijd met 5 ronden voorsprong op merkgenoten Kevers/Dehaye en Van Roey/Van Roey/Schreurs. De wagen van AD Sport was de snelste wagen van het ganse lot. Maar dit wil niet zeggen dat Wauters en Maes met de vinger in de neus naar de overwinning fietsten. Beiden hielden er een bijzonder strak tempo op na en draaiden constant rondjes tussen 1’42 en 1’43.

Ondanks 35 inschrijvingen stonden er maar 28 wagens op de startgrid van de seizoensopener van de Zolder Touring Cup. Een vijftal wagens, waaronder de BMW’s van Pampel/Joosen, Raymaekers/Meys, Wilkens/Van Eijk, Vandekerkhof/Derdaele/Theuws en de Audi TT van Frans/Winnepenninckx gaven forfait, terwijl de Porsches van Vetters/Jeuris en Bouillon/Tavernier/ Gabriël tijdens de trainingen teveel decibels produceerden en startverbod kregen.

Met een chrono van 1’42”5 veroverde de Porsche 993 van AD Sport (Maes/ Wauters) de pole en fietste 2,5 sec. sneller over een rondje dan merkgenoten Van Roey/Van Roey/Schreurs. De Porsches van Verhoeven/Kersten en Kevers/ Dehaye bezetten de tweede startrij voor de Marcos van de familie Van Samang en de BMW M3 van Brinkmann/Jakobs die de snelste tijd reed bij de Toerismewagens. Regerend kampioenenduo Van Rompuy/Buytaert vonden we terug op de 7de startrij; zij bleken de snelste in Klasse 4.
Na het vallen van de nationale driekleur spurtte Koen Wauters weg van de rest en bouwde rustig aan een voorsprong die na één uur wedstrijd reeds opliep tot méér dan anderhalve ronde op de Porsches van Kevers/Dehaye en Van Roey/ Schreurs. In Klasse 2 bleven de BMW’s van Werckx en Brinkmann in elkaars buurt, terwijl het exemplaar van De Backer het amper twee ronden volhield. Hetzelfde verhaal in Klasse 4 met de Golfs van Van Rompuy/Buytaert en Willemen/Adriaenssens die in hun rush richting leiders reeds tweemaal contact hadden met andere deelnemers. De Renault Mégane van Luc Van de Casteele, vertrokken vanuit de pitlane kon in het begin van de wedstrijd oprukken naar de tweede plaats in de Klasse 4, maar werd achteraf teruggeslagen met technische averij. ‘BonGou’ Gevers kreeg af te rekenen met een afgebroken wiel en plantte de Porsche hard in de muur. Zonder erg voor de piloot.
Na twee uren en halfkoers was er weinig verandering in kop van de wedstrijd. Alleen de Speedlover-Porsche van Verhoeven/Kersten kreeg af te rekenen met remproblemen en verloor méér dan 15 minuten. In Klasse 2 daarentegen kwam de BMW van Werckx postvatten in de top 5 algemeen en verwees Beckers en de Duitser Brinkmann naar een respectievelijke tweede en derde plaats. In Klasse 4 bleef het duo Van Rompuy/Buytaert de situatie meester, maar de Golf van Willemen/ Adriaenssens en de Clio van Servranckx/Van De Ven bleven in de buurt.
Het AD Sport-duo Maes/Wauters ging het laatste wedstrijduur in met 4 ronden voorsprong op merkgenoten Kevers/Dehaye en 6 ronden op het exemplaar van Van Roey/Schreurs en de MSE-Marcos van de familie Van Samang. Brinkmann had ondertussen de leiding overgenomen in Klasse 2 nadat Werckx en Beckers iets waren teruggevallen. Ondertussen waren ook de leiders in Klasse 4 de top 10 binnengedoken met twee ronden voorsprong op naaste belagers Servranckx/Van de Ven. De Golf van Willemen/Adriaenssens werd niet van pech gespaard en zakte weg in het peloton.
In de eindfase van de wedstrijd zette Patrick Schreurs nog een eindoffensief op de Porsche van Kevers/Dehaye, maar strandde op 12 seconden van de tweede plaats. De Marcos Mantis van vader en zoon Van Samang eindigde op een mooie vierde plaats. Zij pakken wel de punten van de derde plaats omdat de Porsche van Van Roey was ingeschreven in de gastklasse en zodoende geen punten pakt in het kampioenschap.
Maes/Wauters wonnen dus vrij makkelijk het pleit met 5 ronden voorsprong. In de Klasse 2 wonnen Brinkmann/Jakobs uiteindelijk met vier ronden voorsprong op Werckx/Werckx en zes ronden op Beckers/Vanmanshoven. In Klasse 3 werd was het constant stuivertje-wisselen tussen Van de Water/Dierckx, Stehr/ Vissenberg/Pampel en Ronchail/Duthoit. Het was ook in die volgorde dat ze over de meet bolden. In Klasse 4 tenslotte trok het regerend kampioenenduo Van Rompuy/Buytaert terug aan het langste eind. Er was echter zware tegenstand van merkgenoten Willemen/Adriaenssens die hen in de eerste wedstrijduren voortdurend in het vizier hadden. Uiteindelijk werden laatst-genoemden nog geklopt door Servranckx/Van de Ven terwijl Van de Broeck/Heyman net naast het podium pakten.

TOP 10-ZOLDER TOURING CUP

1. WAUTERS/MAES PORSCHE 993
2. KEVERS/DEHAYE PORSCHE 993
3. SCHREURS/VAN ROEY/VAN ROEY PORSCHE 993
4. VAN SAMANG/VAN SAMANG MARCOS MANTIS
5. BRINKMANN/JAKOBS (1ste Klasse 2) BMW E30 M3
6. VAN ELSLANDER-GOEGEBUER PORSCHE 993
7. VAN ROMPUY/BUYTAERT (1ste Klasse 2) VW GOLF
8. VERHOEVEN/KERSTEN PORSCHE 993
9. WERCKX/WERCKX BMW M3
10. SERVRANCKX/VAN DE VEN RENAULT CLIO




Sprinters Cup Zolder

Pascal Pauwels wint na flater van Tony Kevers

De Sprinters Cup kende een bewogen verloop. Net zoals vorig seizoen was de Dehaye-Golf van Tony Kevers terug de snelste wagen van het ondertussen reeds 38-koppig startveld. Met een chrono van 1’51”7 bleef hij ruim twee seconden onder de tijd van merkgenoot Edwin Beyers. Pascal Pauwels was met zijn Porsche 911 de snelste Historic met een derde kwalificatietijd algemeen voor de Toyota Corolla van Rudi Munten en de Golf van Pascal Kevers.
Tijdens de start nam Pauwels verrassend de maat van Tony Kevers, terwijl Pascal Kevers in de fout ging in de Kanaalbocht. Xavier Moerman kon de Golf niet meer ontwijken en knalde er vol in. Ondertussen was ook Selders een wiel kwijtgeraakt van zijn TVR. De koersdirectie besloot om de safety car de baan op te sturen. En net nadat deze zijn post had verlaten werd hij voorbijgesneld door Tony Kevers, die op dat moment aan de leiding reed met een comfortabele voorsprong. In plaats van de safety car terug te laten passeren en terug zijn positie in te nemen, ging Kevers door en pakte zodoende een extra ronde. Achteraf werd hij door de koersdirectie bedacht met een straftijd van twee ronden, waardoor hij een zekere overwinning uit handen gaf.
“Ik heb de safety car gewoon niet gezien. Ik reed comfortabel aan de leiding en had reeds een voorsprong uitgebouwd. Ook de safety car zou me niet gehinderd hebben inzake de overwinning. Maar ik respecteer de beslissing van de koersdirectie”, stamelde achteraf een ontgoochelde Kevers. Zodoende passeerde Pauwels als eerste de geblokte vlag voor Van Der Sluys en Beyers.
Ook de maidentrip van Harry Steegmans in de Markant-Clio verliep niet onopgemerkt. Bij zijn maidentrip lukte Steegmans een 6de trainingstijd en was goed gestart. Hij verslikte zich echter in de remzone van de Jacky Ickx en verloor véél tijd.
Voor het eerst in twee jaar stond een Historic op het hoogste ereschavot van de Zolder Sprinters Cup. Met Luc Moortgat (Porsche 911) en Freddy Van Sprundel (Ford Escort) eindigden drie Historics in de top 5.

TOP 10 ZOLDER SPRINTERS CUP

1. PASCAL PAUWELS PORSCHE 911
2. GERARD VAN DER SLUIS HONDA INTEGRA R
3. EDWIN BEYERS VW GOLF
4. LUC MOORTGAT PORSCHE 911
5. FREDDY VAN SPRUNDEL FORD ESCORT
6. ANTOINE VAN REET AUSTIN HEALY
7. CORRY D’HOOGHE GP SPYDER
8. JOHN HOREMANS ALFA ROMEO
9. JOHN VANDEVENNE TVR GRIFFITH
10.THEO MOUWS FORD ESCORT RS