PDA

View Full Version : Voorbeschouwing BNRF Circuit Zolder


P De Sonville
23-03-2005, 23:02
Een nieuwe Grand Cru is in de maak

Komend weekend opent Circuit Zolder terug zijn poorten voor de eerste wedstrijd van het Belgisch internationaal omloopkampioenschap. Hoogtepunt van het Belcar New Race Festival is de start van de Mediagroup Van Dyck Belcar 2005.
En om het de toeschouwers zo aangenaam mogelijk te maken heeft de Zolderse Paashaas tienduizenden vrijkaarten laten drukken, die via verschillende kanalen te verkrijgen zijn. Alle info betreffende de Mediagroup Van Dyck Belcar is ook te vinden op de vernieuwde website www.belcar.com.

Het Belcarkampioenschap is in 2005 aan zijn 9de internationaal seizoen toe. En indien we deze negen jaar op een rij zetten, kunnen we alleen maar tot de conclusie komen dat de Mediagroup Van Dyck Belcar steeds crescendo ging. De technologie staat uiteraard niet stil. Maar dit kan onmogelijk de enige reden zijn van het succes die dit kampioenschap kent. De Mediagroup Van Dyck Belcar is uniek. Niet alleen is het één van de mooiste uithoudingskampioenschappen van Europa, maar door zijn diversiteit is het ook één van de meest gevarieerde kampioenschappen. Vooreerst is er de mengeling van GT- en Toerismewagens. Het technische reglement zorgt ervoor dat dit voor de deelnemende teams een brede waaier mogelijkheden biedt inzake creativiteit en budget. Vorig seizoen kregen wij met de Vipers van Kumpen/Longin, Hart/Hezemans, de Porsche Biturbo van Vosse/Bouvy en de BMW GTR van Stuck/Garcia vier verschillende winnaars op een totaal van zeven wedstrijden. En dan nog te bedenken dat ook de SRT-Corvette tot driemaal toe dicht bij een overwinning kwam. Ondanks de ruime voorsprong van het GLPK-duo Kumpen/Longin in de eindafrekening konden we in 2004 terugblikken op een schitterend seizoen waarin de hegemonie van de Viper eindelijk werd doorbroken door een Porsche én een BMW. Het was immers al geleden van het Racing Festival in Francorchamps anno 2001 dat een Viper nog eens het onderspit moest delven. 2004 werd een Grand Cru-jaar dat volgens velen moeilijk te evenaren zou zijn in de toekomst.

Wanneer we nu even een blik werpen op de definitieve inschrijvingslijst voor komend seizoen, kunnen wij stellen dat 2004 wél te evenaren, misschien zelfs te overtreffen is.


Vooral de Divisie GT oogt onwaarschijnlijk mooi met maar liefst 41 wagens. En dan rekenen we er de gastrijders nog niet bij, die af en toe het peloton zullen vervoegen. Een nieuwe Grand Cru is in de maak. Of wordt het voor 2005 een Grand Cru Classé?
Dit zal duidelijk worden in de loop van het seizoen. Over één ding zijn we het in ieder geval zeker. Het wordt méér dan ooit een open kampioenschap met opnieuw verschillende zege- en titelkadidaten. In GTA tekent de GLPK-Viper maar voor vijf wedstrijden. Dat brengt niet alleen met zich mee dat de concurrentie méér dan ooit de titel kan viseren, maar ook dat het duo Kumpen/Longin er een gans andere strategie op zal nahouden. Er zal voor het regerende kampioenenduo minder druk zijn voor het kampioenschap, waardoor ze steeds voluit voor de overwinning kunnen gaan. Misschien halen ze zelfs enkele keren de Pagani van stal. Iets wat weer een meerwaarde zou betekenen voor de Mediagroup Van Dyck Belcar. Het verdwijnen van de Viper van David Hart wordt ruimschoots gecompenseerd door het feit dat de Nederlander samen met Marc Goossens de SRT-Corvette zal bemannen. SRT ging afgelopen winter shoppen bij Pratt & Miller, wat doet vermoeden dat de Corvette nog sneller uit de hoek zal komen. Het Amerikaanse monster werd ondermeer voorzien van een sequentiële schakelbak. Maar ook de concurrentie zat niet stil. Pertti Kuismanen trok Vincent Vosse en Duncan Huisman aan om een gooi te doen naar de titel. De Viper kreeg de laatste evoluties mee van Oreca. Bij PSI worden terug twee Porsches Biturbo ingezet. Het zitje van Vosse wordt ingenomen door de snelle Nederlander Jos Menten die samen met Fred Bouvy de 997 zal bemannen. De geruchten doen de ronde dat deze wagen de 700 pk probleemloos overschrijdt. Het tweede exemplaar is opnieuw voor Palttala/Van Sande. Nog biturbo’s voor AD Sport (Wauters/Wauters), die ondanks iets minder vermogen zéér betrouwbaar zijn en dus vooral mikken op de lange afstandsraces van 6 en 24 uren wedstrijd. Hetzelfde geldt ook voor RS Racing met Maes/Verbist/Tanghe die mikken op een top 3 algemeen en zelfs stilletjes dromen van een eerste overwinning. In de rol van underdogs zijn er nog tal van potente GTA’s, waaronder twee Stealth’s B6 voor van Moerkerke/Croydon en Pudwell/Greensall, al zal deze laatste waarschijnlijk pas tijdens de tweede wedstrijd zijn opwachting maken. Verder nog twee Marcossen: een LM600 van ERG Motorsport voor Weisenburger/Virtanen en een Mantis 5.0 voor Noorman/Van Dongen; tenslotte rekenen we ook op Ham Car en Gabriël Racing met hun Porsches 996 biturbo, de unieke Audi TT V8 van Mattheus/Redant en de BMW Z3 Coupé V8 voor Vanloo/Rodgers.

Met 26 inschrijvingen wordt GTB de grootste Klasse in de Mediagroup Van Dyck Belcar 2005. En ook dit aantal wordt nog aangezwengeld met gastrijders. Eén ervan is de Porsche 996 GT3 RSR van het kampioenenduo Lambert/Lefort dat slechts tweemaal aan de start komt. Gezien de indrukwekkende inschrijvingslijst zal hun afwezigheid geen leemte nalaten. En na het aanschouwen van de deelnemers is het zéér moeilijk om een favoriet naar voor te schuiven. Uiteraard zullen de broers Thiers (Porsche 996 GT3 RS) met argusogen gevolgd worden. Maar er zijn zoveel onbekende factoren en nieuwe wagens en/of teams dat er misschien wel een tiental kunnen meefietsen voor de overwinning. Vooral de Ultima’s van Belgium Racing en Qvick Motors Racing zullen ongetwijfeld steeds vooraan te vinden zijn. De Engelse sportwagens hebben een leerrijk seizoen achter de rug en trapten in 2004 al regelmatig op de hielen van de snelste Porsches. Afgelopen winter werd vooral gewerkt aan de betrouwbaarheid wat in 2004 de achillespees bleek van de Ultima’s. Zeker niet te onderschatten is de inbreng van AD Sport met de Porsche 993 voor Patrick Schreurs, Erik Bruynoghe en Albert Vanierschot himself. De krachtbron is een 2.100 cc voorzien van een turbo.
De trainingstijden van afgelopen donderdag waren in ieder geval veelbelovend. Ook zullen alle ogen gericht zijn op de supersnelle Porsche RS van Penders/Lamot. Een wagen die in 2003 in staat was om 1’32” te draaien op Circuit Zolder, regelmatig vooraan meefietste en diverse GTA’s het nakijken gaf. Tussen de deelnemende Porsches in GTB is er onderling véél verschil. Er zijn een tiental GT3’s Supercup, die niet kunnen tippen aan de geëvolueerde versies R, RS en RSR. Deze evo’s worden geleverd door de familie Thiers, Penders, Markant, GPR Racing, S&P Racing, PSI Motorsport en Point Preparation (vorig seizoen nog aan de slag met een Viper). We verwachten dan ook een soort Supercupwedstrijd binnen de klasse GTB, want met een Supercup kan je normaliter niet winnen in de klasse, behalve in de wedstrijden over 6 en 24 uren. Supercups komen er o.a. van Markant, Speedlover, First Motorsport, NGT Racing, Ham Car en DGR Coast Racing. De grootste leveranciers in GTB zijn Speedlover, First Motorsport en Markant, die samen negen Porsches in de strijd gooien. Het aanbod is ook zéér gevarieerd. Het leeuwenaandeel is uiteraard voor Porsche met zeventien 996’s, één 993 en één Boxster. Deze lijst wordt aangedikt met twee Ultima’s, één Saker (B&S Racing Performance), één BMW Z3 Coupé (G&A Racing), één Gillet Vertigo (MRS team Leuven), één Mazda RX7 (Van Herck Racing), en één Marcos Mantis (Moritz Racing).

Ondanks het feit dat de kwantiteit in Divisie Toerisme de laatste jaren een beetje moest inboeten, is de situatie voor komend seizoen gestagneerd met een deelnemerslijst van veertien wagens. De kwaliteit daarentegen gaat er sterk op vooruit. Vele wagens zijn immers in staat om zich te manifesteren tussen de betere GT-wagens en zij mogen mikken op een plaats binnen de top10. De BMW’s V8 uit de Klasse TA van G&A Racing, GS Motorsport en Beliën zijn zelfs tot méér in staat. Andere deelnemers in TA zijn nog de Ford Mondeo Turbo van MSE en de BMW E46 M3 van Carlier Racing.

De Klasse TB wordt een volledig BMW-onderonsje met uitzondering van de Daikin-MINI S3 van Vanina Ickx/Alexandra Van de Velde. Maar ook dit kleine monster wordt aangedreven door een BMW M3-krachtbron. Véél nieuwkomers die het zullen moeten opnemen tegen de gevestigde waarden. GS Motorsport van Georg Severich gooit de ex ETCC-BMW van Jorg Müller in de strijd voor het jongste Belcarduo ooit Haschke/Josten. Brother Racing komt aandraven met de ex Van de Velde-BMW E46 M3, terwijl we ons zeker de eerste race mogen vergapen op de prachtige E46 Compact van Van der Kolk die al eerder te zien was tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder. Ook Meyers, Moore, MSE en Belgium Racing zijn terug van de partij, aangevuld met de Britse E36 van Redhouse.

In Divisie Silhouet zijn er twee BMW’s ingeschreven van KS Motorsport. Volgens Steve Van Bellingen is er al budget voor minstens drie wedstrijden en komen ze in ieder geval aan de start tijdens het Belcar New Race Festival en de Euphony 24 Uren van Zolder. De wagens zijn flink geëvolueerd op gebied van aërodynamica, ze kregen een afslankingskuur van 55 kg, werden stijver gemaakt door Solution F en voorzien van nieuwe 400 pk-sterke krachtbronnen (Elegi Motori). En nog volgens Van Bellingen is het de bedoeling om zo ver mogelijk vooraan te eindigen. Verder maakt hij zich sterk dat hij de chrono’s van Vincent Radermecker met de Mondeo Silhouet anno 2004 kan benaderen. Radermeckers’ chrono’s in Zolder draaiden steeds rond 1’35…

In ieder geval krijgt de Mediagroup Van Dyck Belcar in 2005 terug een kwalitatief en kwantitatief zéér hoogstaand deelnemersveld met verschillende favorieten in onderlinge Divisies en Klassen.