PDA

View Full Version : Report Circuit Zolder-Belcar New Race Festival-The race


P De Sonville
29-03-2005, 18:38
Wedstrijd: Eindelijk de Corvette!

Marc Goossens kon zijn pole niet optimaal benutten door problemen aan de schakelbak die de SRT-Corvette de ganse wedstrijd zouden parten spelen. In de start moest hij in de Vipers van Longin en Kuismanen en de Porsches van Maes en Palttala voorlopig zijn meerdere erkennen. Fred Bouvy, die de vierde chrono realiseerde, wou in de start buitenom op het vuile gedeelte in de eerste linkse, maar verslikte zich en beet zich letterlijk vast in het zand. Een seizoenstart in mineur voor het PSI-duo Menten/Bouvy die zich profileerden als één van de mogelijke titelkandidaten. Eén ronde later was het de beurt aan Koen Wauters om de proeven van de zandbak na een tik van Franz Lamot.
“Zonde”, stamelde de AD Sport-piloot. “Na het bekijken van de einduitslag konden we meedraaien in de top 4. Het duurde een eeuwigheid voor ik terug de baan opkon. We reden nog verder om de schade zoveel mogelijk te beperken, maar méér dan een 7de plaats in GTA en 23ste algemeen zat er niet in”. Het zat AD Sport echt niet mee afgelopen zondag. Ook de GTB-Porsche turbo van Schreurs/Bruynoghe moest vroegtijdig de handdoek werpen met motorschade. Patrick Schreurs kweet zich nochtans van een prima job en nestelde de ‘oude’ Porsche 993 in achtste positie en in het spoor van GTB-leider Franz Lamot. Achter deze beide heren ontspon zich een mooi gevecht voor de derde plaats in GTB tussen Ultima’s van Empsen en Qvick, de BMW Z3 van Kenis en de Porsches van Thiers en Cook. Guino Kenis ging zéér hard in de oude Z3, maar kwam eerst in aanraking met de Porsche van Thiers nadat deze te vroeg in de ankers ging. Thiers out en achteraf werd Kenis nog eens verraden bij een gewaagd inhaalmanoeuvre en raakte hierbij de Ford Mondeo van Neyens in de Villeneuve-bocht. “Er was een gat, maar ondanks het feit dat de Mondeo reeds op twee ronden lag wou die niet wijken” geeft een ontgoocheld Kenis tekst en uitleg. “Wat ik momenteel wel weet is dat de Z3 nog niet is afgeschreven en probleemloos kan meestrijden voor een podiumplaats in GTB”. De strijd tussen de Ultima’s heeft ook niet lang geduurd. Beiden waren aan elkaar gewaagd en Belgium Racing-rijder Empsen opende het offensief op het exemplaar van Erik Qvick. Een breuk in het schakelmechanisme zorgde ervoor dat Empsen vastraakte in derde versnelling en de strijd moest staken.

Vooraan zette Marc Goossens reeds na een paar ronden en een ijzingwekkend duel met Longin orde op zaken en bouwde rustig een voorsprong uit. Longin kreeg af te rekenen met bandenproblemen na een foute keuze en moest de rol lossen. Wegens tijdsgebrek waren de bewuste banden niet goed getest. De bandendruk liep te hoog op waardoor Longin reeds vroeg in de wedstrijd van het gas moest en de Kuismanen-Viper de kans gaf de tweede stek in te palmen. Anthony had de bandenkeuze gemaakt en opteerde voor zijn stint voor een ander type uit het brede gamma van Pirelli.
Na één uur wedstrijd en halfkoers had Goossens het ganse peloton op minstens één ronde gefietst. Exact na 59 minuten wedstrijd. Een nieuw record voor de annalen van het Belcarkampioenschap. Kuismanen was de dichtste achtervolger voor Longin, Palttala, Noorman en Maes, die kostbare tijd verloor na een tik en een extra pitstop moest inlassen. Palttala leidde met de Porsche GT3 RSR de dans in GTB voor Lamot, Qvick en een verrassende Dirk De Sterck met een originele Porsche GT3 Supercup uit de stal van First Motorsport. De Gillet Vertigo van Van Vaerenbergh maakte de top10 rond maar even later ging de Belgische sportwagen in de muur en kon het MRS team uit Leuven een goede klassering vergeten. Beliën Leidde op dat moment de Divisie Toerisme voor Beckers en Moore die op zijn beurt de Klasse TB leidde voor Alexandra Van de Velde.
Na anderhalf uur wedstrijd werd het Belcarpeloton opgeschrikt door een zware sortie van Bert Redant die tijdens de afdaling van de Sacramentshelling de Audi TT loeihard in de bandenmuur boorde. De safety car moest uitrukken en dit speelde duidelijk in het voordeel van GLPK. Tijdens een supersnelle pilotenwissel had het team uit Hasselt zich reeds eerder ontdubbeld van de Corvette en pakte zodoende ook de tweede plaats af van Kuismanen die duidelijk een tragere pilotenwissel uitvoerde. Kumpen kon een héél stuk van zijn achterstand goedmaken en na het verdwijnen van de safety car zette Anthony een slotoffensief in op de Corvette met David Hart aan het roer. Ondanks de vrije baan voor David Hart bleek Kumpen toch in te lopen en met nog een half uur te gaan gingen we een spannende finale tegemoet. Maar in zijn rush naar de leider ging Kumpen een wagen voorbij onder de gele vlag en kreeg meteen een ‘stop and go’ aangesmeerd. De Hasselaar had voldoende voorsprong om zijn tweede plaats veilig te stellen tegen een fel jagende Vosse. Maes/Tanghe werden mooi vierde voor de GTB-winnaars Penders/Lamot, die Palttala/Van Sande verdrongen van de leidersplaats. De Ultima van Qvick/ Geoffroy mocht mee op het podium terwijl De Sterck/Van Rompuy de top 10 afsloten. Nog even de voortreffelijke prestaties vermelden van de Marcos Mantis van Noorman/Van Dongen met een 7de plaats algemeen en de BMW Silhouet van Van Bellingen/Werckx die 9de eindigden. Wanneer we deze mooie en erg snelle wagens van KS Motorsport de volgende keer aan de start zullen zien, is nog onduidelijk.
In Divisie Toerisme had de BMW V8 van regerend kampioenenduo Beliën/Jakobs de ganse wedstrijd af te rekenen met een moeilijk bestuurbare wagen. Dit was te wijten aan een uitstapje van Jakobs tijdens de trainingen. Uiteindelijk moesten ze naar het einde toe hun meerdere erkennen in de MINI S3 van Alexandra Van De Velde/Vanina Ickx die naast de Divisie Toerisme uiteraard ook de Klasse TB wonnen. Ondanks de problemen konden Beliën/Jakobs toch vol scoren in de Klasse TA voor de BMW van Beckers/Cassiers en de Ford Mondeo van Van Delm/Neyens. In TB waren de overige podiumplaatsen voor de BMW’s van Broodcooren/De Coster en Meijers/Tieman die niet van pech gespaard bleven. Evenals de snelle BMW van Moore/Cox die ondanks een uitstap in de kattenbak toch nog geklasseerd werden.
De volledige uitslag is terug te vinden op www.belcar.com