P De Sonville
30-03-2005, 23:55
Nieuw seizoen start in mineur voor G&A Racing
Ondanks het feit dat afgelopen winter in de ateliers van G&A Racing alles in het werk werd gesteld om de wagens in optima forma aan de start te krijgen, kreeg het team uit Turnhout het deksel op de neus tijdens de eerste wedstrijd.
Het begon reeds tijdens de kwalificaties van de Mediagroup Van Dyck Belcar toen bleek dat de BMW M3V8 van Smets/De Keersmaecker en de BMW Z3 Coupé van Kenis/Lumbeek problemen kenden om het vermogen op de baan te zetten. De Z3 kwam nog het best uit de verf met een zestiende chrono (1’39”5), terwijl de BMW V8 het moest stellen met een magere 28ste tijd (1’42”1). Het probleem werd opgelost, maar beide bolides stonden voor een zware inhaalrace. Voor Smets/De Keersmaecker zou het zover niet komen. Tijdens de warm-up op zondagmorgen ging Patrick Smets in de fout bij het uitkomen van de Jacky Ickx en plantte de bloedmooie BMW in de muur. Over and out. De last rustte dus op de schouders van Guino Kenis die een schitterende start maakte en mee in de voorste gelederen van de GTB streed. Ik heb me zéér goed geamuseerd en de leukste duels uitgevochten uit mijn loopbaan”, doet de G&A-patron zijn verhaal. De RS van Penders en de RSR van Palttala waren te hoog gegrepen, maar voor de rest van het GTB-veld moet ik met de oude Z3 niet onderdoen. Vooral de duels met de Ultima’s van Belgium Racing en Qvick en de Porsche van Cook waren heroïsch. De strijd was héél sportief en professioneel. Alleen de Porsche RS van Thiers viel wat tegen. Op de rechte stukken héél snel, maar in de remzones kwam ik telkens terug onder zijn achtervleugel. Zéér frustrerend, vooral als je de rest ziet wegrijden. Het kwam meermaals tot een wagencontact. In mijn rush richting de Ultima’s kwam ik in de remzone van de Villeneuve in contact met de Mondeo van Neyens. Niettegenstaande die op dat moment reeds 2 ronden achterstand telde wou hij niet wijken en het kwam tot een contact waardoor ik in de zandbak belandde. Opnieuw over and out. Maar het was tof. Ik hoop dat de volgende races in dezelfde omstandigheden verlopen. Ik denk dat de GTB-wagens het spektakel hebben verzorgd. Als ik achteraf de uitslag bekijk, dan had de Z3 zonder problemen op het podium gestaan in de Klasse GTB. Bepaalde wagens liggen héél close bij elkaar. Dat belooft voor de toekomst”.
“Wat de MINI Challenge betreft is het een weekend om vlug te vergeten. Tijdens de eerste manche lag ik in zesde positie, maar kon niet aanvallen omdat een slecht contact in de benzinepomp ervoor zorgde dat ik moest schakelen op 6.500 i.p.v. op 7.000 toeren. Ik heb me dan nog laten afzakken naar de zevende plaats om zodoende ploegmaat Nico Verdonck als zesde te laten afvlaggen. En door het feit dat de eerste zes van de eerste manche in omgekeerde volgorde aan de start komen van de tweede heat, kon Verdonck dus starten op de pole.
In de tweede manche liet de ABS me in de steek waardoor de rembalans dan automatisch méér druk op de achterste remmen zet. Resultaat is dat je dan bij elke remzone dwars komt te staan. Om verdere schade te beperken heb ik dan maar de handdoek in de ring geworpen. Verdonck werd derde en staat ook derde in de tussenstand. De enige positieve uitslag van het weekend”.
Ondanks het feit dat afgelopen winter in de ateliers van G&A Racing alles in het werk werd gesteld om de wagens in optima forma aan de start te krijgen, kreeg het team uit Turnhout het deksel op de neus tijdens de eerste wedstrijd.
Het begon reeds tijdens de kwalificaties van de Mediagroup Van Dyck Belcar toen bleek dat de BMW M3V8 van Smets/De Keersmaecker en de BMW Z3 Coupé van Kenis/Lumbeek problemen kenden om het vermogen op de baan te zetten. De Z3 kwam nog het best uit de verf met een zestiende chrono (1’39”5), terwijl de BMW V8 het moest stellen met een magere 28ste tijd (1’42”1). Het probleem werd opgelost, maar beide bolides stonden voor een zware inhaalrace. Voor Smets/De Keersmaecker zou het zover niet komen. Tijdens de warm-up op zondagmorgen ging Patrick Smets in de fout bij het uitkomen van de Jacky Ickx en plantte de bloedmooie BMW in de muur. Over and out. De last rustte dus op de schouders van Guino Kenis die een schitterende start maakte en mee in de voorste gelederen van de GTB streed. Ik heb me zéér goed geamuseerd en de leukste duels uitgevochten uit mijn loopbaan”, doet de G&A-patron zijn verhaal. De RS van Penders en de RSR van Palttala waren te hoog gegrepen, maar voor de rest van het GTB-veld moet ik met de oude Z3 niet onderdoen. Vooral de duels met de Ultima’s van Belgium Racing en Qvick en de Porsche van Cook waren heroïsch. De strijd was héél sportief en professioneel. Alleen de Porsche RS van Thiers viel wat tegen. Op de rechte stukken héél snel, maar in de remzones kwam ik telkens terug onder zijn achtervleugel. Zéér frustrerend, vooral als je de rest ziet wegrijden. Het kwam meermaals tot een wagencontact. In mijn rush richting de Ultima’s kwam ik in de remzone van de Villeneuve in contact met de Mondeo van Neyens. Niettegenstaande die op dat moment reeds 2 ronden achterstand telde wou hij niet wijken en het kwam tot een contact waardoor ik in de zandbak belandde. Opnieuw over and out. Maar het was tof. Ik hoop dat de volgende races in dezelfde omstandigheden verlopen. Ik denk dat de GTB-wagens het spektakel hebben verzorgd. Als ik achteraf de uitslag bekijk, dan had de Z3 zonder problemen op het podium gestaan in de Klasse GTB. Bepaalde wagens liggen héél close bij elkaar. Dat belooft voor de toekomst”.
“Wat de MINI Challenge betreft is het een weekend om vlug te vergeten. Tijdens de eerste manche lag ik in zesde positie, maar kon niet aanvallen omdat een slecht contact in de benzinepomp ervoor zorgde dat ik moest schakelen op 6.500 i.p.v. op 7.000 toeren. Ik heb me dan nog laten afzakken naar de zevende plaats om zodoende ploegmaat Nico Verdonck als zesde te laten afvlaggen. En door het feit dat de eerste zes van de eerste manche in omgekeerde volgorde aan de start komen van de tweede heat, kon Verdonck dus starten op de pole.
In de tweede manche liet de ABS me in de steek waardoor de rembalans dan automatisch méér druk op de achterste remmen zet. Resultaat is dat je dan bij elke remzone dwars komt te staan. Om verdere schade te beperken heb ik dan maar de handdoek in de ring geworpen. Verdonck werd derde en staat ook derde in de tussenstand. De enige positieve uitslag van het weekend”.