PDA

View Full Version : Nabeschouwing Belgium Racing-BNRF


P De Sonville
30-03-2005, 23:59
Patric Derdaele:
“Geen loon naar geleverd werk”

Patric Derdaele was er het hart van in na de prachtige stint die Johan Empsen uit de Ultima schudde. Na een schitterende kwalificatie en eerste wedstrijduur moest Belgium Racing de handdoek in de ring gooien met een afgebroken bedieningstang aan de versnellingsbak.

“Ik heb niets dan lof voor het geleverde werk dat tijdens de winterperiode verwezenlijkt is”, verduidelijkt de Limburgse zakenman.
“Dat ikzelf amper heb gereden is bijzaak. Mijn frustratie is vooral gebaseerd op het feit dat de mecano’s en de sponsors geen loon kregen naar de geleverde inspanningen. Niet minder dan 1.200 werkuren en een smak geld zijn afgelopen winter geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van de Ultima. Dit resulteerde in een winst van een tweetal seconden per ronde. Een eeuwigheid in racetermen. De 1’37”6 die we tijdens de trainingen op de tabellen zetten was goed voor een zesde startrij en een vierde plaats in GTB. Nog even vermelden dat de Porsche GT3 RSR van Palttala, die de pole draaide in GTB, maar éénmalig in deze Klasse aantreedt waardoor we in GTB tot de drie snelste wagens behoren. We waren tijdens de kwalificaties ook de snelste Ultima, wat voor het ganse team toch een hart onder de riem betekent. Gezien zijn jarenlange ervaring heeft Johan Empsen de start genomen en een prachtige stint afgewerkt. Maar we kunnen nog verder evolueren. Vooral op gebied van aërodynamica, zoals o.a. een andere achtervleugel, kan de Ultima in de toekomst nog stabieler voor de dag komen. Ik ben dan ook blij voor Erik Qvick dat hij zijn Ultima op het podium parkeerde. Dit werkt ook voor ons stimulerend, want vanaf nu viseren ook wij elke wedstrijd een plaatsje op het ereschavot”, aldus nog Patric Derdaele.

De strijd om de podiumplaatsen in GTB leverde één van de boeiendste duels op die we de laatste jaren in de Mediagroup Van Dyck Belcar te zien kregen. Gladiatoren van dienst waren de beide Ultima’s, de Porsches van Thiers en Cook en de BMW Z3 van Guino Kenis. Vooral met deze laatste zijn er mooie duels uitgevochten op de snee van het mes.

Johan Empsen: “De Porsches RS en RSR van Penders en Palttala zijn momenteel net iets te hoog gegrepen voor de Ultima’s, maar voor de laagste podiumtrede is er flink gebakkeleid met véél positiewissels. Wij hebben in ieder geval de mooiste strijd geleverd van het weekend. Alleen de Porsche van Thiers zorgde soms voor wat oponthoud terwijl de Z3 van Kenis voor véél animatie zorgde. Toen ik op een bepaald moment gevangen zat achter Thiers kon Qvick me passeren en een kleine voorsprong nemen. Eens Thiers was uitgevallen kon ik nog eens alles uit de wagen persen en het gat met Qvick werd zienderogen kleiner. Maar toen bleef de versnelling plots in derde versnelling steken en moest ik noodgedwongen de pitlane insturen. Doodjammer, want ik het hem zeker nog héél zuur kunnen maken. Resultaat: 15 minuten stil en een ferme terugval in het klassement. Patric Derdaele reed dan nog een 15-tal ronden, maar werd terug binnengeroepen om verder onheil te beperken. In ieder geval is de wagen flink geëvolueerd en een stuk sneller en stabieler geworden. Peter Theuws heeft nog plannen om de Ultima nog te verbeteren omdat deze in bepaalde bochten nog te diep door de achterophanging gaat. Toch een dikke proficiat voor het ganse team die de Ultima stilaan naar de top loodst in de Klasse GTB. Tijdens de volgende wedstrijd in Francorchamps zal Stefan Verhoeven naast Patric Derdaele postvatten en mijn volgende wedstrijd is voorzien tijdens de 6-urenwedstrijd op de Ardeense omloop. Dan gaan we met drie piloten van start”, besluit de Peugeot-dealer uit Binkom.

Wie wel in de prijzen viel was het duo Broodcooren/De Coster die in Klasse TB de BMW M3 E36 besturen uit de Belgium Racing-stal. Beiden reden een oerregelmatige wedstrijd en finishten als vierde algemeen in Divisie Toerisme en Tweede in de Klasse TB. Opnieuw een podiumplaats dus voor de ex-kampioenen uit de Zolder Touring Cup 2003.