PDA

View Full Version : Mercedes 300 SL Gull Wing - 1954 - Monogram - 1/12


Dominique
06-04-2005, 23:18
We zijn gestart met wat waarschijnlijk de mooiste Mercedes ooit is. het model komt van Monogram en wordt op schaal 1/12 gezet. Dit ding is enorm: ongeveer 34 cm lang!

http://users.telenet.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003554.jpg

Wat echter veelbelovend lijkt op de doos slaat al gauw om in een teleurstelling wanneer je ze opentrekt. Wanneer je verwacht dat een model op deze grote schaal zeer gedetailleerd wordt uitgebracht, zit je er met deze doos naast. De onderdelen zijn allemaal mooi uitgevoerd, maar veel detail is er niet te bespeuren. Tijd om de handen uit de mouwen te steken dus, en zelf voor één en ander te zorgen.

De bovenste helft van de body heb ik al wat bewerkt. Er waren een paar krasjes en 1 enkel (klein) deukje in voorste vleugel. Dat is dus weggewerkt, en ik denk dat die voldoende glad is. Hij staat al in de primer.

http://users.telenet.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003557.jpg

Het chassis ziet er iets minder exotisch uit: weinig of zeg maar geen detail, als je de afmetingen van dit model in het achterhoofd houdt. Veel Tamiya kits op een kleinere schaal hebben VEEL meer detail dan deze Monogram.

http://users.telenet.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003558.jpg

Bijkomend probleem met de body is dat beide helften op ene nogal ambetante plaats aan elkaar worden gepast:

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003560.jpg

je gaat hier altijd een naad zien, waar dat op de 1/1 niet het geval is. Je kan dat verifiëren op deze foto:

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/100-0072_IMG.jpg

Daar hebben we dus het volgende op gevonden: we hebben gezocht naar de minst slechte oplossing, en ik denk dat het chassis het best kan worden verzaagd op de volgende lijn:

http://users.telenet.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003563.jpg

Dat geeft iets in deze trant:

http://users.telenet.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003564.JPG
http://users.telenet.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003567.JPG

Wat betreft de kleur voor de carosserie ben ik er nog niet volledig uit. Ik dacht aan zwart ofwel grijs. Wat vinden jullie?

Nismo
07-04-2005, 00:21
Knappe kar,alleen spijtig dat hij zo weinig detail heeft.Je zal er wel een schoon modelleke van maken,veel succes ermee.Wat kleur betreft,wat vindt je van zilver of lichtgrijs metaliek?

Sennake
07-04-2005, 07:14
Een Zilberpfeil MOET gewoon in het zilvergrijs gespoten worden. Het contrast van zilvergrijs met chroom komt dan ook zeer mooi uit.

Leuke oplossing voor het chassis-probleem trouwens. Ik vraag me soms af of de ontwerpers van zo'n bouwdozen eigenlijk hun eigen ontwerp eens ineenzetten. Dan zie je toch onmiddellijk dat er iets schort. Zelfs bij Tamiya moeten de helften van sommige F1's op een zodanige manier ineengezet worden dat een lelijke naad ontstaat als je het op de planmatige manier doet. Vreemd hoor...

Jimbo
07-04-2005, 10:51
Een Zilberpfeil MOET gewoon in het zilvergrijs gespoten worden. Het contrast van zilvergrijs met chroom komt dan ook zeer mooi uit.Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten. Bovendien past zilver het beste bij een rood-lederen interieur IMHO.

(En wat de Monogram betreft: het is idd op het randje van het criminele af dat die onderzijde zo basic is. Een vd uniekste eigenschappen vd SL, zijn 'balken'chassis, gaat zo volledig verloren. Maar dat is niets wat je niet kan oplossen natuurlijk ;)... )

Jimbo.

Jimbo
07-04-2005, 10:59
BTW, als je interesse hebt, heb ik nog wel wat referentiefotos van een meeting uit Brecht (Zilver met vermiljoen rood interieur, uiteraard :) ). Langs den andere kant, de 300SL moet zowat de meest afgebeelde auto op het net zijn...

Dominique
07-04-2005, 12:29
Wel, zilvergrijs met rood leder interieur zal het worden dus.

Ik had ook al gemerkt dat ik op de achterkant van chassis-body hetzelfde probleem heb als met de neus. Ik zal dus ook daar moeten zagen.
Ik vroeg me dus ondertussen al af of het misschien geen goed idee zou zijn om te proberen heel het buizenchassis opnieuw te creëren, en het meegeleverde chassis gewoon in de vuilbak te kieperen. Maar ja, ook de assen zullen dan moeten vervangen worden, en de ophanging, en en en ..... :crazy:

Ik wel het wel eens bestuderen. Maar dan moet ik een beroep doen op de Mercedes enthousiasten. Hebben jullie deftige foto's liggen van de ONDERkant van zo een 300 SL?

Edit:typo's

Dominique
07-04-2005, 12:31
BTW, als je interesse hebt, heb ik nog wel wat referentiefotos van een meeting uit Brecht (Zilver met vermiljoen rood interieur, uiteraard :) ). Langs den andere kant, de 300SL moet zowat de meest afgebeelde auto op het net zijn...

Laat maar komen, die foto's. Daar heb je nooit genoeg van. Je hebt er toevallig geen van de onderkant, de kofferruimte en de motor?

Jimbo
08-04-2005, 10:04
Verdorie toch ik met mijn beloftes altijd :frusty:

De Gullwing met rood interieur stond blijkbaar op de 2001 editie van fascination cars. Ik heb mijn digitaaltje pas van 2002, en toen stond er enkel deze (http://users.telenet.be/davedude/Jimbo/SL/i~000037.jpg). Sorry Dominique. Mss zit ie nog ergens tussen mijn 'echte' fotos, maar of ik die ga vinden...

Van de onderzijde heb ik sowieso geen foto, hoewel het toeval natuurlijk wil dat ik er ooit eentje in Utrecht - op de afschuwelijke tuning show - op een roterende spiegel heb zien staan. Nu niet dat daar goede fotos van te nemen waren...

Jimbo.

ac.cobra427
08-04-2005, 12:52
http://www.m-wingmotors.com/welcome.htm

http://www.gullwinggroup.org/photos/search.php?view=recent&page=2

http://www.scottgrundfor.com/ideas/iproject2.html

Dominique
08-04-2005, 18:18
Mmmm, deze thread wordt precies goed gevolgd :D :cool:
Bedankt mannen voor de links! Wat de buitenkant betreft denk ik dat ik wel genoeg materiaal heb, voor de binnenkant valt het wel mee. het meeste kan ik wel ergens terugvinden. De onderkant baart me meer zorgen, en daar zijn de links die ac.cobra427 heeft gepost zeer nuttig. Waarvoor eeuwige muchas gracias !
Het ziet er naar uit dat dit een moeilijke en lange bouw zal worden :D

Dominique
12-04-2005, 23:23
Update:

de voor- en achterkant zijn losgemaakt van het "chassis-in-één-stuk" en aan de bovenste helft van de kas bevestigd. Hij heeft achteraan nog wat schuurwerk nodig om zijn poep een beetje af te ronden. Het ziet er nu zo uit:

http://users.telenet.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003592.JPG

http://users.telenet.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003594.JPG

http://users.telenet.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003597.JPG

Ondertussen heb ik de knoop doorgehakt, en zal ik proberen het volledige buizenchassis vanaf scratch op te bouwen...
Of dat gaat lukken is een ander paar mouwen, maar we zullen het tenminste geprobeerd hebben. Verban me dus niet van het forum, of lynch me niet op de volgende Paddock meeting als het niet lukt . (please ?) :o

Hier een foto van hetgeen we gaan proberen:
http://users.telenet.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/Teil2_8mittel.jpg

Volgende stap: opbouw van de motor. Hier gaan we ook proberen één en ander extra te doen.

Guido
12-04-2005, 23:59
Dit is echt een coool project. Ik heb ook een kit van de Gullwing maar dan op 1/16 van Minicraft. Voor zover ik mij kan herinneren geloof ik dat bij die kit de body niet het probleem heeft zoals jij hier. Interessante oplossing. ;) Zilvergrijs is een klassieker onder de kleuren en eender welk interieur staat de Gullwing goed. Rood is zeker goed, maar heb zeker al net zoveel Gullwings met blauw interieur gezien.

Op mijn oude site staan nog enkele foto's van de Gullwing die ik fotografeerde in Goodwood 2003. (http://users.skynet.be/huudo/300slgullwing.htm) Heb de tijd nog niet gevonden om die over te zetten.

Wat ik me afvraag ivm het chassis. Waarom ga je dit trachten na te bouwen? Ik weet wel, er is de eer van het werk als het af is, maar wellicht dat je er toch niet veel van gaat zien, eens de kas erop staat? Ik doe zoiets bijna nooit. Wat je niet zal zien - eens volledig gemonteerd - krijgt van mij ook geen aandacht. Dat vermijd in ieder geval de frustraties als het mislukt. Nu ja goed, da's mijn methode en die is wellicht ingegeven door het feit dat ik toch minder tijd heb. Moedig is het wel, dus veel succes ermee.

Wat de referenties betreft nog even dit. Ik heb enkele jaren geleden mij een boek aangeschaft over de 300SL en Roadster, speciaal om de modellen te kunnen bouwen. Ik heb nl zowel de Gullwing als de Roadster op schaal 1/24 ook nog. :D

Dominique
13-04-2005, 00:18
Huudo, het is niet zozeer het feit dat het een buizenchassis MOET zijn, eerder het idee dat wanneer ik dan toch de hele onderkant aan stukken heb moeten zagen om de bovenkant presentabel te maken, ik net zo goed alles kan afwerken zoals het zou moeten zijn.
Nu kan ik indien het mislukt altijd nog teruggrijpen naar noodoplossingen, daar niet van. Ik ga er toch een lap op geven, just for the kick. En tijd heb ik mezelf genoeg gegeven.

Dat boek, is dat nog verkrijgbaar en heeft dat goeie foto's van het buizenstelsel?
Ik heb links en rechts wel foto's gevonden op het net van restauratieprojecten (je moet hier (http://www.borella.com/JohnGetz300SL) maar eens kijken. Ik heb ook al de 300 SL club in Duitsland aangeschreven, en het museum van Mercedes zelf, maar voorlopig nog geen antwoord. Als er wat komt krijgen jullie het ook. :)

Dominique
18-04-2005, 22:45
He mannen, guess what?
Ik heb hier in een eerdere post toch gezegd dat ik naar de 300SL club in Duitsland heb gemaild voor info over het chassis en dergelijke?
Wel, die voorzitter heeft geantwoord, dat wanneer ik hem gratis een kit bouw rond een buizenchassis, ik alle info zou krijgen die ik maar kan wensen. Inclusief foto's, bouwplannen, etc...

Wat denken jullie? Is dat een goeie deal or what? :eek: :gas:
Enige punt is: geen excuus meer om terug te krabbelen ;)

Guido
19-04-2005, 10:02
Hoe een steentje rollen kan ;) Ga er maar voor!

ac.cobra427
19-04-2005, 12:02
Betekent dat dan dat je er twee gaat bouwen ? Eén voor jou en voor de club in D ?

Je gaat me toch niet vertellen dat je daar al dat werk gaat insteken en dan van de hand doen zeker.

Dominique
19-04-2005, 20:49
Betekent dat dan dat je er twee gaat bouwen ? Eén voor jou en voor de club in D ?

Je gaat me toch niet vertellen dat je daar al dat werk gaat insteken en dan van de hand doen zeker.

Yep, het zullen er 2 worden.
Je moet het zo zien: de eerste ga ik maken omdat ik die mannen toch iets in return moet geven. Je kan niet zo maar zeggen: "Merci voor de plannen, loop nu maar naar den duvel." Dus ga ik de eerste maken voor die club in Duitsland.
Bij de bouw voor de 2e ken je natuurlijk alle probleem- en knelpunten, zodat je daar op kan anticiperen. Dat model moet dus beter lukken dan het eerste. En guess voor wie die 2e is? :rolleyes:

Nu, laten we onze broek aan houden voor het moment. Ik heb die plannen nog niet... :)
Eerst zien dat we ze te pakken krijgen.

Guido
19-04-2005, 22:11
Yep, het zullen er 2 worden.
....

Heb je dan 2 kits? of wordt er eentje gescratched? :confused:

Dominique
19-04-2005, 22:15
Nee, ik heb geen 2 kits. Ik moet nog zien dat ik er nog 1 te pakken kan krijgen... :o
Maar daar heb ik nog tijd voor, en eBay is meestal niet ver weg...

Dominique
20-04-2005, 19:44
Ik heb niet veel tijd gehad om verder te werken wegens vreselijk veel werk, schoonmoeder in de kliniek terecht gekomen en natuurlijk de duuzd kilometer van Spa ...

Daarom dus een kleine update:

het motorblok is in de kleur gezet. Ik heb getracht een beetje textuur op het blok te leggen om de indruk van het gietijzer weer te geven. Het oordeel of het gelukt is laat ik aan jullie over:

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003605.JPG
http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003609.JPG

Van het oliekarter ben ik echter niet zeker of het origineel wel een vierkante vorm heeft, dan wel een meer afgeronde.

Van de voorste veringselementen heb ik het volgende gemaakt: links zie je de 2 helften van de veerelementen zoals ze in de kit komen, rechts hoe ik het heb gedaan. Ik heb de veer van de onderdelen gezaagd, dan met een stuk sprue een veerstang gemaakt, met soldeertin een veer, en dan komt het kapje van het origineel element er weer boven op.

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003603.JPG


Edit: ik heb het veerelement even afgewerkt, en nu ziet het er zo uit:
http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003616.JPG

Guido
20-04-2005, 22:36
Way to go Dominique! Het vervangen van een plastic veer door een meer realistischer exemplaar volgens het boekje! Knap werk. ;)

Dominique
27-04-2005, 23:30
De injectiepomp is aangebracht met de inlaten.
Ook is 1 van de drie olieleidingen aangebracht. Een scratchbuilt oliefilter is in de maak.

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003630.JPG

Guido
30-04-2005, 00:46
Dit gaat een leuk model worden. Dat zit er nu al aan te komen! ;)

Dominique
05-05-2005, 18:43
Ha de mannen. Hier is nog eens een kleine update.
Ik heb een foto genomen van hetgeen ze bij Monogram een ontsteking noemen: een plat plaatje dat moet dienen als kabelhuis, en een rond dingetje dat een stroomverdeler moet voorstellen. Alles in chroom natuurlijk. :confused:

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003637.JPG

Alle onderdelen die aan de motorblok moeten worden toegevoegd zijn trouwens in chroom gezet door de fabriek. Het idee alleen al. Nu ja, dat laat de jonge gasten en de minder enthousiaste bouwers natuurlijk wel toe een leuk ogend model te maken, maar echt natuurlijk komt het niet over.
Maar goed, ik heb het dus (hoe kan je het raden) opzij gesmeten.

Op volgende foto zie je de motor met scratchbuilt oliefilter, scratchbuilt ontsteking, scratchbuilt injectiepomp-aandrijving, en de nodige olieleidingen.
De pijpjes tussen de injectiepomp en de cylinderinlaten heb ik vervangen door dunnere ijzerdraad, omdat ik vond dat ze wat dik oogden tegenover de tekeningen en de foto's die ik van de motor heb gevonden op internet. Of het helemaal volgens schaal is valt nog te betwijfelen, maar het ziet er beter uit.

Nu moet de benzinepomp er nog op, en dan kunnen we onze aandacht naar de andere kant van de motor verleggen.

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/IM003647.JPG

Tussen haakjes: ik heb bevestiging van de fabriek in Duitsland dat ze me de plannen gaan opsturen!

Tot later!

Gèrre
05-05-2005, 20:29
is dit niet zeer veel en zenuwslopend werk ?

Dominique
05-05-2005, 20:39
is dit niet zeer veel en zenuwslopend werk ?

Veel wel, maar modelbouw zou zenuwslopend zijn? Allee jong?
Dat is nu net de manier bij uitstek om de baas eens voor een paar uurkes te vergeten.

Dominique
14-05-2005, 21:16
Update: de motor is zo goed as af. Hij moet nog enkel wat kabels en buizen krijgen naar andere onderdelen (dash, koeling, batterij, ...), dat doen we als we die onderdelen zelf gaan monteren.
We gaan nu een beetje werken aan het interieur.
En op 26 en 27 mei gaan we de plannen van het chassis halen in Beieren :)

Opmerkingen / suggesties en krtiek altijd welkom, maar dat wisten jullie al.
Enjoy.

Guido
14-05-2005, 21:45
Dat is al puik werk. Enkele suggesties. Het zwart is te zwart naar mijn gevoel. Ik zou het kleppendeksel wat dry-brushen met alu, dan komt er op de randen een mooie schijn zitten. Zo ziet het er wat te strak uit, en misschien met wat smoke tussen de buizen ingaan zodat er wat meer diepte inkomt.

Ge meent het, helemaal naar Stuttgart? Is enkel dik 5 uren rijden. ;) Als je dan ginder bent zeker het museum bezoeken. Ben er vorig jaar oktober nog geweest. En wellicht dat het nieuwe museum bijna klaar zal zijn - stond toen al flink in de stijgers.

Dominique
14-05-2005, 22:05
Dat is al puik werk. Enkele suggesties. Het zwart is te zwart naar mijn gevoel. Ik zou het kleppendeksel wat dry-brushen met alu, dan komt er op de randen een mooie schijn zitten. Zo ziet het er wat te strak uit, en misschien met wat smoke tussen de buizen ingaan zodat er wat meer diepte inkomt.

Goed idee. Gaan we proberen.


Ge meent het, helemaal naar Stuttgart? Is enkel dik 5 uren rijden. ;) Als je dan ginder bent zeker het museum bezoeken. Ben er vorig jaar oktober nog geweest. En wellicht dat het nieuwe museum bijna klaar zal zijn - stond toen al flink in de stijgers.

Het is niet naar Stuttgart dat ik ga, het is naar Polling, ergens tussen München en Garmish-Partenkirchen. Dat is de basis van HK Engineering (Hans Kleissl) Die zijn de officiële (lees: door MB volledig ondersteunde) restaurateur van de 300SL. Ik krijg van de big boss zelf de tekeningen, en een rondleiding in de ateliers. :p
Nu zijt ge jaloers hé? :D

Guido
14-05-2005, 22:33
ja jongen, vreselijk jaloers!! gene kaartlezen nodig?? :D :D :D

Dominique
14-05-2005, 22:40
voor mijn part moogt ge mee, geen probleem.

Guido
14-05-2005, 23:11
voor mijn part moogt ge mee, geen probleem.

I was only kidding ;) - midden in de week zal moeilijk gaan - los van het feit dat mei en juni sowieso zo goed als onmogelijk zijn voor mij om er nog iets extra bij te doen.

Veel geluk ginder en we willen natuurlijk hier wel een verslagje lezen he ;) :)

Dominique
14-06-2005, 20:06
Wel, de laatste paar weken is het wat stillekes geweest, wegens een aantal redenen die weinig met modelbouw te maken hebben. Daarom hebben jullie maar weinig van mij gehoord, behalve de obligate flauwe kul dan.
Maar daar sta ik voor bekend ....

We zijn dus zoals gezegd met het interieur begonnen, maar direct weer moeten stoppen omdat de verwachte leveringen van flocking materiaal, benodigde verf en andere kleine prullaria uitbleven of niet meer in voorraad waren bij mijn vaste bevoorradingspunt. Maar goed dat komt wel slim. Foto's daarvan volgen dus later wel

Daarom heb ik me wat verdiept in het plan van het chassis.
Vermits het chassis in hoofdzaak uit ronde buizen is opgebouwd kwam ik op het idee om alles in koper op te bouwen en aan elkaar te solderen. Lekker stevig noemen ze dat. Maar na alles 4 keer te moeten solderen (als je 1 verbinding moest solderen aan een bestaande verbinding kwam alles weer los), 4 keer te moeten gladpolijsten, en 16 keer mijn vingers te hebben verbrand aan dat koper, heb ik dat opgegeven. Ik denk dat ik er gewoon niks van bak met een soldeerbout.

Plastic dus. Maar dat is buigzaam, en veel minder stevig. Dus worden de holle buizen versterkt met koperdraad (eigenlijk gewoon gestripte electriciteitsdraad). Bijkomend voordeel is dat je pin-hole verbindingen kan namaken. Je boort gewoon een klein gaatje waar de 2 verschillende buizen aan elkaar moeten, je laat de koperdraad wat langer en je hebt een mooi verbindingspunt. Een beetje putty, wat gladjes schuren en KIWK (Kees Is Weer Klaar). Bijkomend voordeel van deze methode is dat je de plastic buizen heel makkelijk (weliswaar beperkt) kan buigen zonder ze te moeten verwarmen.

En zie: als je het hetgeen ik al heb gedaan vergelijkt met hetgeen ik nog moet doen... het is al (bijna) klaar. :rolleyes:

Suggesties altijd welkom.

Guido
14-06-2005, 21:27
Da's een interessante denkpiste. Wat ik me nu zit af te vragen, is of dat je de verbindingen nog verder dichtwerkt? Je schrijft immers dat je met putty opvult, maar óf het is op de foto's nog niet zichtbaar, óf je zou misschien de putty wat dikker kunnen maken? De buizen horen elkaar toch wel degelijk te raken, vermits gelast, of vergis ik mij?

Dominique
14-06-2005, 22:24
Da's een interessante denkpiste. Wat ik me nu zit af te vragen, is of dat je de verbindingen nog verder dichtwerkt? Je schrijft immers dat je met putty opvult, maar óf het is op de foto's nog niet zichtbaar, óf je zou misschien de putty wat dikker kunnen maken? De buizen horen elkaar toch wel degelijk te raken, vermits gelast, of vergis ik mij?
De putty zit er inderdaad nog niet op ;)

MFahrer
15-06-2005, 07:32
Man man man... wat een werk!

Ziet er wel goed uit!

Goeie moed!

G.

Dominique
22-06-2005, 21:28
Kleine update. Ik begin er echt zin in te krijgen, in dat scratchbuilden :D

Guido
22-06-2005, 21:55
Kleine update. Ik begin er echt zin in te krijgen, in dat scratchbuilden :D

Ik zie het. Dat ziet er inderdaad 'gelikt' uit. Met je techniek bekom je zeker het beoogde resultaat.

ac.cobra427
23-06-2005, 02:32
:worship: Ik vond uwe Morgan driewieler al impressionant, maar vergeleken met dit .... Laat die updates komen Dominique, het gewoonweg online volgen van dit project doet me al kiekevlees krijgen.

Dragonfly
25-06-2005, 10:52
super hoor , kzal ik het maar bij mijn "straight out the box" houden :)

Dominique
02-08-2005, 22:00
Wel, daar zij we weer. Na een tijd onder de zon te hebben gelegen, en dan een week nodig te hebben gehad om terug op gang te geraken, zijn we weer achter de knutseltafel gekropen.
Ik kreeg echter de stuipen op het lijf bij het opnieuw bezien van dat plan van de SL. Was ik daar ooit aan begonnen? Pfffffffff. Goed zot.

Maar goed, gedane zaken nemen geen keer, en na een beetje denken, meten, peinzen en veel kopbrekerijen zijn we weer aan de slag gegaan. Ik heb de achterkant van het chassis aangepakt. Een aantal winkelhaken moeten daar de boel een beetje stijf houden.
Volgende etappe is het maken van de ophangingsarmen boven en onder, de veerpoten er tussen zetten, de benzinetank scratchbuilden en monteren, en pas daarna kunnen we het achterste deel van het frame vervolledigen.

(we hebben het dus nog niet opgegeven :D )
Enjoy!

Guido
02-08-2005, 22:55
Sjiek!

Zeg, wat het solderen van het chassis betreft. Ben er ondertussen achter gekomen (via een frans forum) dat je weldegelijk een chassis of rolkooi kan solderen. De truc zou erin bestaan om net voor en net achter het te solderen punt een "derde hand" aan te brengen. Je kent dat wel, die staandertjes, met 2 grijpklemmen op. De klemmen zouden dan als warmte-afleider functioneren. Heb dat natuurlijk nog niet zelf geprobeerd, maar misschien dat je nog iets afzonderlijks moet bouwen en het evt eens op die manier zou kunnen proberen? Just a tip. ;)

Dominique
02-08-2005, 23:03
Zou best eens handig kunnen zijn. Je hebt per ongeluk het adres van die thread niet?
Merci voor de tip in ieder geval ;)

Sennake
02-08-2005, 23:14
Ik zou er nog steeds niet aan durven beginnen. Het chassis scratchbuilden zou misschien nog wel gaan, maar alles zodanig uitmeten dat het ook nog past tegen de carosserie... respect!!!

Guido
02-08-2005, 23:35
Zou best eens handig kunnen zijn. Je hebt per ongeluk het adres van die thread niet?
Merci voor de tip in ieder geval ;)

't werd niet getoond in die thread, enkel aangestipt als een mogelijkheid en ik dacht toen aan jou project. Daarom heb ik het onthouden. 'k zou moeten gaan zoeken... :o

HHugo
03-08-2005, 18:55
Hou de moed erin, ziet er al knap uit.

Dominique
13-09-2005, 18:29
Ok, laatste update vooraleer we naar de revival in Goodwood vertrekken (btw: Sennake, nog steeds 1 hoed nodig voor Dani? :D)

Ik heb de vorm van de benzinetank ruwweg klaar. Het moet alleen nog wat worden gladgeschuurd. Dan moet er een randje omheen gelegd worden om de illusie van een bovenste en een onderste helft te creëren. Het binnenste is van piepschuim, met putty er om heen.

Dan hebben we de bovenste bevestigingsarm voor de veerpoten gemaakt. Dat is eigenlijk een omhulsel van dikke telefoondraad, verstevigd met koperdraad. De rest is gewoon PE en putty.

Met de nodige buizen eromheen ziet het er behoorlijk ingewikkeld uit, maar eigenlijk valt het nogal mee.
De batterijbehuizing is ondertussen ook af. Die komt aan de linkerkant tussen de verticale wand en de veerarm.
Verdere afwerking volgt na Goodwood.

Dominique
13-09-2005, 18:31
Nog enkele piccies voor de liefhebbers ...

sledge
13-09-2005, 19:00
Respect man :applaus: :worship:

Sennake
13-09-2005, 22:51
(btw: Sennake, nog steeds 1 hoed nodig voor Dani? :D)


Ze bevestigt dit inderdaad. Voor details en maat en zo zou ik zeggen : bel haar eens op, op haar GSM nr. (In PM)

En alvast bedankt!!

Nu terug on-topic : PRACHTIGE DINGES! Je moet het verdorie maar doen! Ik zou de moed niet kunnen opbrengen hebben :worship:

Dominique
13-09-2005, 23:13
Ze bevestigt dit inderdaad. Voor details en maat en zo zou ik zeggen : bel haar eens op, op haar GSM nr. (In PM)


Dat noem ik nu vrienden zie: de GSM nummer van zijn vrouw zo maar krijgen :D :D

Mother Goose
14-09-2005, 08:25
Ja jongens da ziet er goed uit!!

HHugo
14-09-2005, 18:29
Fantastisch, dat wordt alvast een uniek model!

Bart.Vandecavey
14-09-2005, 20:02
Dit is een prijsbeest!

Gèrre
14-09-2005, 20:47
amaai heel da buizen chassis zelf gemaakt
ik ben echt onder de indruk

ac.cobra427
15-09-2005, 14:31
Wow Dominique, laat de fotokes maar komen. Ongetwijfeld het strafste dat ik ooit gezien heb. :worship:

Uit respect nog even Soeur Sourire beluisterd. :D

Dominique
20-09-2005, 21:37
Uit respect nog even Soeur Sourire beluisterd. :D
Grapjurk ... :p :p ;)

Dominique
16-10-2005, 17:10
Weer tijd voor een update. (het gaat hier niet zo snel als bij sommigen, vrees ik)
Ik heb enkele zaken herwerkt, vooral de dwarsbalken in het middenstuk zien er nu een stuk properder uit, de driehoeken achteraan werden ietsje breder (meetfoutje :o ) en hier en daar werden wat details een beetje bijgeschaafd.

Het middenstuk ziet er nu geloofwaardig uit. Wanneer er een laag primer op zal zitten zie je niks meer van het feit dat er 3 verschillende materialen in werden verwerkt: plastic voor de buizen (en hier en daar wat plasticcard), koper voor de bovenste gebogen buizen die het dashboard moeten gaan ondersteunen, en tin voor de onderste dwarsbalkjes. Hier komt weinig of geen gewicht op te liggen, dus dat kan perfect dienen.

We gaan nu beginnen aan het (waarschijnlijk) moeilijkste deel: de voortrein en het motorkompartiment).
Enjoy.

Sennake
16-10-2005, 17:41
Te mooi om waar te zijn. Dit is en blijft bewonderenswaardig, pure klasse!!

Luuk S
16-10-2005, 19:10
Ongeloofeloos

:worship: :worship: :worship: :worship: :worship:

kristofgtv6
18-10-2005, 21:14
Zonet heel je verhaal gelezen, en je mag mij ook bij de fantastischschitterendprachtig-clan indelen!!! Het lijkt me echter wel zéér zonde dat je van al dat werk nauwelijks iets gaat zien. Waarom maak je geen dioramaatje van dit model? Een garage met de Merc helemaal opengesmeten, zoals een restauratieproject. Dan zie je meteen alles (en kan je je ook nog gaan amuseren met de cablage!!) ;)

Dominique
18-10-2005, 22:33
Waarom maak je geen dioramaatje van dit model? Een garage met de Merc helemaal opengesmeten, zoals een restauratieproject. Dan zie je meteen alles (en kan je je ook nog gaan amuseren met de cablage!!) ;)

merci merci. Ik had al zoiets in mijn gedacht. Alleen weet ik nog niet goed hoe ik het ga uitwerken. Iemand zei me om een rollend chassis te maken (ge weet wel, motor en overbrenging er aan), en dan de body er boven te laten "zweven". We zien wel. In ieder geval moet de boel proper uitgewerkt worden, met cablage en heel de mikmak er op en aan. Het heeft geen zin om dit te bouwen en dan mijn voeten te vegen aan de afwerking. Dat zou op niks trekken.
Maar jouw idee houd ik zeker in beraad.

JJoris
19-10-2005, 12:50
Domi,

Super project, pure klasse !

Weet je dat schaal 1/1 staat in de Daimler Chrysler dealer schowroom in Mechelen ? Je kan er niet naast kijken, als je binnen loopt, loop je er recht op ! Als je een detail wil checken moet je het niet te ver gaan zoeken.

Dominique
19-10-2005, 17:54
Weet je dat schaal 1/1 staat in de Daimler Chrysler dealer schowroom in Mechelen ? Je kan er niet naast kijken, als je binnen loopt, loop je er recht op ! Als je een detail wil checken moet je het niet te ver gaan zoeken.
Yep, dat klopt. Dat is op 300 meter van mijn deur;) Ik heb er foto's van genomen. Echt behulpzaam zijn de verkopers echter niet op dat vlak. De eerste keer dat ik ging kijken vroeg ik of de motorkap open mocht, en toen zeiden ze dat ze hem van de eigenaar niet mochten aanraken, en dat alles op slot was. De keer daarna stond de motorkap wel open voor zover ik van buitenaf kon zien, maar had ik niet de tijd om naar binnen te gaan.
Anyway, van het verhaal van die kloefkappers klopt niet veel. Maar ja, zij hebben het er voor het zeggen. Ik niet :(
Maar als er soms iemand iemand op het forum zit die in die garage een heel dikke mercedes heeft gekocht, pak mij dan eens mee. Dan mag de motorkap waarschijnlijk wel open ...:D

Dominique
01-11-2005, 00:11
Update:

we hebben kabelgeleiders gemaakt. Die bevinden zich aan de rechterzijde van het raam.

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/WIP101.jpg

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/WIP12.jpg

Daarnaast hebben we ook gewerkt aan het deel dat zich net vóór de zgn "firewall" bevindt. Dat is een assymetrische constructie die zich rond de transmissie buigt, en een brug vormt naar de achterkant van het motorkompartiment.

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/WIP13.jpg

Vanaf de top van deze brug vertrekken 2 stangen naar de beide zijden van het raam. Die stangen zijn met bouten aan de brug en het raam bevestigd.
Ik heb getracht dit te simuleren. Daarom heb ik het volgende gedaan: eerst de nodige bevestigingsplaten gemaakt aan de brug en het raam:

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/WIP14.jpg

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/WIP15.jpg

Daarna heb ik de 2 stangen gemaakt. Aan de kant waar ze aan de brug worden bevestigd is een verdikking aangebracht. Een soort van mof die over de buis werd gelast. Aan die mof zit dan een bevestigingsring.

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/WIP18.jpg

Aan de andere kant van de stang is enkel een vernauwing met een gat voor de bout.

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/WIP17.jpg

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/WIP16.jpg

Wanneer alles gemonteerd is, ziet het er zo uit (hier nog met provisoire stukjes tindraad):

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/WIP110.jpg

http://users.pandora.be/dominiquebeerts/Modelling/1954%20Mercedes%20Gull%20Wing/WIP19.jpg

Alleen moet ik nu nog zien uit te vissen hoe ik iets fabriceer dat op een bout lijkt. Suggesties iemand?

Guido
01-11-2005, 01:53
een punch&die set zou hier misschien uitkomst kunnen brengen. Een set waarmee je cirkelvormige plaatjes kan uitkloppen. Als je zo'n plaatje dan op een stuk plastic-rod kan lijmen, lijkt het al ergens op. Als je dan bovendien nog een moer-kopje in foto-ets óp de plaatje lijmt, zou dat op een bout moeten lijken, eens gemonteerd. Allez, zo effkes uit mijn mouw geschud. :D

Dominique, da's geen normaal werk meer! Ben bijna van mijne stoel gevallen. Sjiek, ech sjiek!

Sennake
01-11-2005, 09:39
een punch&die set zou hier misschien uitkomst kunnen brengen. Een set waarmee je cirkelvormige plaatjes kan uitkloppen. Als je zo'n plaatje dan op een stuk plastic-rod kan lijmen, lijkt het al ergens op. Als je dan bovendien nog een moer-kopje in foto-ets óp de plaatje lijmt, zou dat op een bout moeten lijken, eens gemonteerd. Allez, zo effkes uit mijn mouw geschud. :D

Dominique, da's geen normaal werk meer! Ben bijna van mijne stoel gevallen. Sjiek, ech sjiek!

Ik breng er de 5e november eentje mee vanuit de IPMS Nationals in Nieuwegein, en Huudo heeft er ook al eentje besteld. Misschien kan er wel 3 meebrengen?

Prachtig werk overigens, begint er een beetje surrealistisch uit te zien!

Dominique
01-11-2005, 11:04
een punch&die set zou hier misschien uitkomst kunnen brengen. Een set waarmee je cirkelvormige plaatjes kan uitkloppen. Als je zo'n plaatje dan op een stuk plastic-rod kan lijmen, lijkt het al ergens op. Als je dan bovendien nog een moer-kopje in foto-ets óp de plaatje lijmt, zou dat op een bout moeten lijken, eens gemonteerd. Allez, zo effkes uit mijn mouw geschud. :D

Ben bijna van mijne stoel gevallen.
Misschien nog niet zo'n slecht gedacht.


Ben bijna van mijne stoel gevallen.
Zie maar dat ge u gene zeer doet :D

Nismo
02-11-2005, 15:11
Hey Dominique,ik was daarnet even op het automotive forum aan het surfen en kwam op deze thread uit.Ik dacht dadelijk aan U , kijk maar eens wat deze kerel gaat bouwen :
http://www.automotiveforums.com/vbulletin/showthread.php?t=477299

Grtzzzzzzz Nismo ;)

Dominique
02-11-2005, 22:09
da's al net dezelfde als ik: eerst de boel in stukken snijden en dan gaan zoeken naar referentiefoto's :D

Dominique
17-11-2005, 01:07
Nu Sennake met zijn Toleman zwaar aan het scratchbuilden is geslagen, kan ik hem niet in de steek laten. Hier komt mijn bijdrage aan het modelbouwrelaas van vanavond:

De brug is nu volledig af, zoals te zien is op foto 1. Daarnaast hebben we ook de voorste delen van de draagarmen op maat gezaagd, en de voorste steunbalk gebouwd. Die heeft een zware lasnaad bovenaan. Ik heb die gecreëerd met een ijzerdraadje dat op het onderdeel werd gekleefd.

Ik breng heel de hutsekluts mee naar de Wheels op vrijdag. Als je hem eens life wil zien, dan weet je waar je moet zijn! ;)

Tot het zover is zal je het met deze foto's moeten doen. Tot later!

Dominique
24-11-2005, 21:34
OK, we komen stillekesaan aan het punt dat het chassis ongeveer is afgewerkt. Er ontbreken nog 2 stangen vooraan, maar die worden pas gezet wanneer de motor er in zit. Daarnaast is er nog de zijdelingse motorsteun aan de linkerkant. Ook die wordt gemaakt wanneer de exacte inpassing van het blok is gekend. Voor de rest zijn er nog wat bevestigingsogen en -plaatjes die her en der moeten worden aangebracht. Maar die worden ook samen met de betrokken onderdelen gebouwd.

We gaan onze aandacht dus verleggen naar het opbouwen van de verschillende componenten. Te beginnen met de achterkant weeral. Waarom eerst de achterkant? Wel waarom niet? :D Stap voor stap krijgen jullie hier alles te zien. Beloofd!

Enjoy!

Dominique
24-11-2005, 21:37
Nog een paar piccies om het af te leren ...

Guido
24-11-2005, 22:36
mooi, mooi! Ben super benieuwd naar de volgende stappen. ;

ac.cobra427
25-11-2005, 02:49
Dit is geen modelbouw. Dit is kunst.

MFahrer
25-11-2005, 08:48
Onvoorstelbaar...

G.

Clubman
25-11-2005, 10:54
respect !

Jimbo
25-11-2005, 12:19
Straffen toebak!

(Heb je de body al eens gedryfit :p?)

Jimbo

Nismo
25-11-2005, 15:40
Dit is geen modelbouw. Dit is kunst.

Maar dan wel Kunst met grote K:worship: :worship: :worship:


Grtzzzzzzz Nismo :applaus:

Dominique
25-11-2005, 21:03
Amai, zo'n commentaren ... :o
Sebiet zwelt mijne nek er van ...

Bedankt jongens, ik apprecieer het heel erg!

Sennake
25-11-2005, 21:11
.................................................

(sprakeloos)

206WRC-ke
25-11-2005, 21:36
Is idd echt wel top, zo gedetailleerd... Mooi!

Dominique
04-12-2005, 22:40
Update:

Ik heb een beetje gewerkt aan de carosserie. De luchtgeleiders aan de zijkanten bevatten van die lekkere vinnen die de 300 SL mee helpen typeren. Die onderdelen die bij de kit zitten zijn echter onbruikbaar wegens veel te dik, niet goed gegoten en slechte fit. Daarom heb ik besloten om enkel het raamwerk van die luchtgeleider te behouden en de vinnen te vervangen door eenvoudige plasticsheet. Zo zien ze er al heel wat minder vet uit, beter in verhouding tot de rest van de body en vooral heel wat properder.
Ter verduidelijking heb ik enkele foto's gemaakt van een raamwerk vóór en na mijn ingreep.

Daarnaast heb ik ook nog de benzinepomp gescratchbuilt (foto 4). Die moet nog geschilderd worden in aluminium.
De batterij (ook volledig scratchbuilt) staat al in de juiste kleur.

Dominique
04-12-2005, 22:45
Ook ze binnenkant van de voorste vleugels is onder handen genomen. Die zijn opgevuld zoals mijn referentiefoto's het aangeven, en er werd een soort van airscoop aangebracht. Die vertrekt van vooraan de vleugel en mondt uit in een ronde buis boven de opening voor de zijvinnen.

Volgende stap is het zwart spuiten van het chassis. Dat staat ondertussen al in de primer. Dan kunnen de eerste onderdelen er aan worden bevestigd. We zullen beginnen met de benzinetank en de -pomp.

Tot later!

Sennake
04-12-2005, 23:49
Zo zien ze er al heel wat minder vet uit, beter in verhouding tot de rest van de body en vooral heel wat properder.


...en daarmee zien ze er nu echt "vet" uit jong :D

Guido
05-12-2005, 11:21
Ook ze binnenkant van de voorste vleugels...

Doe joe ztart zpieking like é german now?







lol, ja maat, ik begin al een beetje schrik te krijgen als ik mij bedenk waar dit project gaat eindigen... schoon werk. :applaus: Enneuh, die batterij, is dat een Varta? :D

Dominique
06-12-2005, 00:20
Doe joe ztart zpieking like é german now?

@ Herr Hoedo: JAWOHL mein Lieber! :D


lol, ja maat, ik begin al een beetje schrik te krijgen als ik mij bedenk waar dit project gaat eindigen... schoon werk. :applaus: Enneuh, die batterij, is dat een Varta? :D

(sussend) Maar manneken toch, gij moet gij gene schrik hebben, jongsken.
(Meesmuilend) Als ik maar gene schrik krijg ... :D
en waar het eindigt kan ik ook al voorspellen: in Duitsland.

Wat het merk van de batterij betreft; dat laat ik nog in het midden (vanwege geen decals in huis van batterijmerken ...:o )

Dominique
21-12-2005, 00:14
Update,
we hebben nog een beetje tijd gemaakt voor onze SL. Degene die vrijdag 16/12 op de meeting in de Wheels was, heeft al kunnen vaststellen dat de hele buizenhandel in het zwart werd gespoten, dat de benzinepomp was gemonteerd, en dat de vinnen in het koetswerk stonden gemonteerd.

Verder is de batterij gemonteerd en van een "rubber" spanriem voorzien. (In werkelijkheid is dat natuurlijk ordinaire maskingtape, maar dat moet ik niet zeggen).

Ondertussen heb ik wat gewerkt aan de bevestiging van de benzinepomp. Ook werd de electrische bedrading van dit toch wel eigenaardig uitziende ding aangebracht. De bedrading is ijzerdraad van 0,4 mm. Daarover werden witte ringetjes geschoven. Die heb ik gemaakt met mijn "punch & die"-set. Daarbij krijg je cirkeltjes die dan werden doorboord met een boortje van 0,45 mm. Aan het andere uiteinde is het isolatiemateriaal van een dikkere draad aangebracht.

Ook de benzinetank is ver genoeg gevorderd om ze in te bouwen. De aansluiting met slang naar de benzinepomp is al aangebracht. Enkel nog een kwestie van de bevestigingen te voorzien en alles aan het chassis te vijzen.

Je kan het allemaal zelf bekijken op de foto's.

Dominique
21-12-2005, 00:17
Nog enkele:

Sennake
21-12-2005, 00:19
Schitterend! Enne... leve de punch 'n die sets! ;)

Guido
21-12-2005, 00:52
zeer knap detailwerk!

MFahrer
21-12-2005, 09:17
Respect gewoon hoor! Zeker sinds ik de wagen in't echt kunnen bewonderen heb...

G.

Nismo
21-12-2005, 22:49
:worship: :worship: Met al die kunstwerken die hier getoond worden,begin ik me toch vragen te stellen of dat hier nog wel een modelbouwsite is en niet één of andere site over kunstwerken. :applaus: :applaus:

Grtzzzzzzz Nismo :gas:

Dominique
25-01-2006, 22:48
Iedereen,

bij deze wil ik jullie gewoon even laten weten dat de bouw van de Gullwing niet stil gevallen is. De benzinetank zit er ondertussen in en ik ben begonnen met het aanbrengen van alle benzineleidingen van en naar de tank. Ook heb ik enkele kleine wijzigingen gemaakt aan het koetswerk, maar niks spectaculairs.
Ik kan echter geen foto's posten, vermits ik voor het ogenblik niet meer over een PC beschik waarmee ik mijn camera kan uitlezen. Ik neem mijn foto's met mijn videocamera omwille van de zoom-functionaliteiten. Met mijn gewoon cameraatje kan ik niet voldoende zoomen om jullie foto's van een aanvaardbare kwaliteit te geven. En omdat ik mijn PC met de software om mijn videocamera uit te lezen door omstandigheden enige tijd moet missen, zal het op deze manier moeten gebeuren.
Ik ga trachten om dit zo snel mogelijk op te lossen. Misschien kan ik de PC op het werk tijdelijk gebruiken hiervoor.
Sorry hiervoor,

Guido
25-01-2006, 23:08
neem je tijd maar, wij plekken hier ook wel wat verder. ;)

ac.cobra427
26-01-2006, 21:38
Toch bedankt voor de update Dominique.

Dominique
02-02-2006, 14:21
zoals beloofd: de foto's van de ingebouwde benzinetank en de benzineleidingen die naar de voorkant van de wagen vertrekken. Morgen of overmorgen ga ik verder werken aan de zijkanten van de wagen en de terugslagpomp installeren.

Tot dan!

Dominique
02-02-2006, 14:22
nog een paar:

MFahrer
02-02-2006, 15:02
Dit is pas grandioos! Dat heb ik nu echt nog nooit gezien...

Domi... echt geniaal gewoon...

Zo jammer dat je die van de hand (moet) doen hé!

G.

Nismo
02-02-2006, 15:34
Ziet er realistisch uit, prachtig. :drewl:

Die grijze leidingen komen me bekend voor ,of vergis ik me .:)

Grtzzzzzzzz Nismo :applaus:

Dominique
02-02-2006, 17:41
Die grijze leidingen komen me bekend voor ,of vergis ik me .:)

Nee, niet echt nee ;)

Sennake
02-02-2006, 17:58
Super!!

En bemerk ik daar zowaar enig punch 'n die werk?

Bart.Vandecavey
02-02-2006, 18:10
Super!!

En bemerk ik daar zowaar enig punch 'n die werk?
:Offtopic: is dat een boxterm misschien? 1 punch en de ander ligt voor dood in de ring?

Guido
02-02-2006, 18:38
:Offtopic: is dat een boxterm misschien? 1 punch en de ander ligt voor dood in de ring?

:rolleyes:

Dominique
02-02-2006, 18:41
:Offtopic: is dat een boxterm misschien? 1 punch en de ander ligt voor dood in de ring?
wel, het gaat er soms nogal heftig aan toe tijdens de modelbouwmeeting ...
Vandaar :crazy:

Dominique
03-02-2006, 10:09
Zoals beloofd: een update op het verhaal van de benzineleidingen.
De pomp zit op zijn (haar) plaats. De leidingen heb ik voor zover dat nu gaat en het wat werkbaar blijft in de volgende stappen aangebracht. Volgende stap: de ophanging aan de achterkant verder afwerken. Daarna kan de batterij bekabeld worden en kan de bekabeling voor de achterlichten ook worden gelegd.
Updates soon!

Sennake
03-02-2006, 10:26
Ik weet NU al wie op het einde van dit jaar "the best of show" wordt op de IPMS nationals... ;)

Dominique
03-02-2006, 12:38
Ja, ik ook. Ne Belg met ne Toleman :D

Nismo
03-02-2006, 22:39
Ik weet NU al wie op het einde van dit jaar "the best of show" wordt op de IPMS nationals... ;)

Ja, ik ook. Ne Belg met ne Toleman :D

Het zal een gedeelde eerste plaats worden, denk ik !

:applaus: Dit noem ik geen modelbouw, maar MODELBOUWKUNST :applaus:


Grtzzzzzzz Nismo :worship:

Guido
03-02-2006, 23:42
Ik weet NU al wie op het einde van dit jaar "the best of show" wordt op de IPMS nationals... ;)

Dan toch maar enkel als hij het chassis bloot laat en er een compleet gebouwde naast zet. Ik vrees dat er anders niet veel meer zichtbaar, en dus te appreciëren valt, van het chassis.

Ja, ik ook. Ne Belg met ne Toleman :D

Ook hier zal het nog maar de vraag zijn of de jury voldoende op de hoogte zal zijn van de kit en wat er allemaal zoal aan veranderd is.



:applaus: Dit noem ik geen modelbouw, maar MODELBOUWKUNST :applaus:

Grtzzzzzzz Nismo :worship:

Het is zeker heel mooi en zeker vakmanschap van de bovenste plank en met een hoofdletter V, maar kunst is het niet. ;)

Sjiek jong Dominique!!

Dominique
19-02-2006, 19:15
Juicht, plekkers op de Paddock: het eerste kit-onderdeel is aan het chassis bevestigd !!
Het gaat hem over de achterbrug die (laten we niet breken met de traditie hier) een beetje werd "aangepast". Het onderdeel kreeg wat bouten en moeren aangemeten om er een beetje presentabel uit te zien, en de bevestiging aan het chassis werd ook een beetje gedetailleerd. Ik heb het onderdeel ook een beetje "gewashed", maar ik vraag me af of niet heb overdreven hierin.

Verder heb ik ook ontdekt dat ik de "master cylinder" (hoe noem je zoiets in het nederlands) te hoog had gemonteerd. Ik heb dat dus gecorrigeerd (laatste foto).

Dominique
19-02-2006, 19:21
Verder heb ik de veerpoten gebouwd. Ik heb een mouw gemaakt om de veersteun aan te monteren. Dat is een stukje alu-buis dat werd gepolijsd met de Dremel. Daarrond komt dan een veer van tindraad, en een kapje om alles vast te zetten.
Een tweede veerpomp werd ook van gepolijste alu-buis gemaakt, en van de nodige bevestigingsringen voorzien.
Met heel veel prutswerk ben ik er dan uiteindelijk in geslaagd om alles te monteren. Dit is het resultaat:

Dominique
19-02-2006, 19:23
en nog een paar:

Sennake
19-02-2006, 20:57
Ik val in herhaling, ik weet het, maar ik ben maar eens .................................................. ..................... (sprakeloos dus)

Nismo
19-02-2006, 21:57
:drewl: :drewl: :drewl:

Grtzzzzzzz Nismo :gas:

MFahrer
20-02-2006, 08:22
Ongeloofelijk gewoon...

HHugo
20-02-2006, 21:25
Juicht, plekkers op de Paddock: het eerste kit-onderdeel is aan het chassis bevestigd !!

Laat dat woord kit maar achterwege: dit is gewoon een scratch-build met een paar 'donor'-onderdeeltjes. Echt heel knap gedaan allemaal!

Dominique
29-03-2006, 21:06
Hoog tijd om nog eens een update te posten: ik vond mijn thread al niet meer terug. Het is immers al meer dan een maand geleden dat er nog eens wat nieuws was over deze Beier.
Wel hier is het dan: DE MOTOR ZIT ER IN (allee provisoir dan toch)
Ik heb het klaar gekregen om aan de rechterkant wat koelvloeistofslangen aan te brengen. De dikke slang die nu nogal parmantig naar voren steekt moet later aan de radiator worden bevestigd. Dat is eigenlijk gewoon electriciteitsdraad. Dus die kan in de gewenste plooiing gezet worden.

Verder zitten de belangrijkste motorsteunen ook op hun plaats. Er zit er eentje op de middenbalk van het chassis om de behuizing van de versnellingsbak te ondersteunen, en twee aan de zijkanten van de motor. Verder moeten er nog een paar stangen worden aangebracht aan de linkerkant van het blok. Die moeten dienen om het hele gekantelde gewicht van het motorblok op zijn plaats te houden.
Enfin, hij zit nog niet vast, maar het scheelt niet veel, en het ziet er naar uit dat het allemaal een beetje past.
Ik wilde het jullie niet onthouden. Enjoy!

Dominique
29-03-2006, 21:07
En nog een algemeen bovenaanzichtje:
(waarom heb ik altijd 1 foto méér dan hetgeen je in 1 post kan uploaden??)

Dragonfly
29-03-2006, 22:31
Dat ziet er al super uit .

Flame
30-03-2006, 00:19
super...........k'm geen woorden

Dominique
02-04-2006, 19:15
Ik heb ondertussen ook de bijkomende steunen aangebracht. Je ziet ze op bijgaande foto's nog ongeschilderd. Bedoeling is dat die koperkleur wordt bedekt met zwart, maar dat had je natuurlijk ook al wel gezien ;)

Dominique
02-04-2006, 19:19
Verder heb ik me ook nog even laten gaan met de radiator. Je ziet op de eerste foto dat die eigenlijk te breed is. Hij moet mooi tussen die 2 armen passen. Ik heb er dus aan beide zijden een deel afgezaagd, en een nieuwe zijkant gemaakt.
Verder heb ik de bevestigingspunten met koperplaat van 0,13 mm gebouwd. Op die manier ziet alles er weer proper en netjes uit. Je kan op de laatste foto's zien hoe het er uiteindelijk ongeveer zal uitzien.
Het komt er nu nog op aan hem in de juiste kleur te spuiten, alle slangen aan te sluiten en de radiator is ook weer af.

Tot de volgende!

Nismo
02-04-2006, 21:39
Sinds wanneer worden hier foto's geplaatst van een oldtimer die wordt gerestaureerd ????? Of is dit toch modelbouw ????

Goe bezig Dominique :applaus:

Grtzzzzzzz Nismo :gas:

MFahrer
10-04-2006, 08:38
Dit is echt schrikwekkend mooi!

Dominique
01-05-2006, 20:56
Ik heb ook nog wat verder gepruld. Het gaat er hier echter wat minder snel vooruit dan bij de projecten van de "concurrentie", maar enfin. Ik heb deze week ook zo goed als niks tijd kunnen steken in modelbouw.
In ieder geval, de radiator steekt er op en de koelvloeistofleiding is er op aangesloten (foto's 1 en 2).

Verder werden de benzineleidingen aangesloten, en die werden met PE snelsluitingen op het chassis vastgesjord (foto 3)

Dominique
01-05-2006, 21:01
Dan was het tijd om aan de voorste ophangingsarmen te werken. Die zijn eigenlijk uit een "bodemplaat" en een bovenliggend scharnier gemaakt, met daartussen een schokdemper.
Eens alles is gemonteerd begint het er al een beetje als een auto uit te zien. Nu is het kwestie van nog wat bekabeling aan te brengen, en dan kan de oliereservoir en de luchtfilter er op.
Tot later!

Dominique
26-05-2006, 22:38
Ik zit voor het ogenblik een beetje strop voor wat betreft het chassis. Ik zou moeten werken aan de bekabeling vooraleer ik verder kan doen, maar de materialen die ik had besteld willen maar niet toekomen.
Dus geef ik jullie maar aan hoever ik nu voor het ogenblik ben geraakt:

Het oliereservoir zit er op, en de slangen zijn aangesloten. Er zit 1 slang naar de oliekoeler (die aan de rechterkant van de radiator zit) en 1 slang loopt naar het blok.
Verder zijn er bijkomende steunen aangebracht om de radiator op zijn plaats te houden.

Dominique
26-05-2006, 22:53
Verder heb ik dan maar het interieur aangepakt (dat moet ook gedaan worden).
Dat werd al snel een desillusie. Van ver zagen de onderdelen er vrij goed uit. Geen probleem zou je denken. Als je ze dan probeert te passen, dan kom je tot de conclusie dat ze nog met geen straat passen. Er is werkelijk niks dat past. Het is om horendul van te worden.
Op bijgaande foto's kan je zien dat ik allerhande truken heb moeten uithalen om er toch iets toonbaar van te maken. Rondom moest er worden opgevuld om de kieren en gaten tussen die "kraag" rond het interieur en de carosserie op te vullen. Daarbij paste die kraag ook langs geen kanten rond de kuip. Het onderdeel is werkelijk zo krom als een zeis. Ik heb geprobeerd om het te verwarmen en recht te trekken, maar de plastic is veel te dik zodat ik het niet kon vervormen. Als ik het verder zou moeten verwarmen tot het zou meegeven, had ik schrik om het helemaal te vervormen. Dus dat heb ik dan maar gelaten.

Ik heb dan langs beide zijden van de "hoedenplank" een stukje koperdraad bevestigd dat met een goei klad putty aan de onderzijde werd vast gezet. De kraag wordt dus rond die stukjes ijzerdraad geplooid, zodat die wordt geforceerd om op zijn plaats te blijven zitten.
Dat betekent nog niet dat de kier tussen de hoedenplank en de achterkant van de kraag is weggewerkt. En dat de kieren tussen de bovenkant van die kraag en de binnenkant van de carosserie er niet meer zijn. Maar om te weten in hoeverre ik die mag opvullen met putty, moet ik er eerst voor zorgen dat de raamlijsten mooi passen. En dat is ook niet evident wegens krom.

Allee, we zijn er nog niet.
Als je goesting hebt om aan deze kit te beginnen: ik heb er zo nog ene liggen. Maar je bent wel gewaarschuwd.

Dragonfly
27-05-2006, 00:34
dit is eigenlijk niet echt normaal meer hé :)

Dominique
28-05-2006, 13:56
Ik heb ook nog wat zitten spelen met de voorbumper. Vermits ik toch niet verder kon aan het chassis, en ik moest wachten tot een aantal dingen droog waren aan het interieur (putty vooral) heb ik de voorbumper eens aan een inspectie onderworpen.
Die zag er bij nader inzien ook niet zo properkes uit. Veel flash, krassen en onregelmatigheden. Die moest dus worden bijgewerkt.
Ik heb dan het grootste deel van het onderdeel met schuurpapier nr. 400 bewerkt. Daarna met 800, 1600, 3600 en 4000 wat glad geschuurd.
OK zou je zeggen, maar dat betekent dat je zo goed als geen chroom meer op je onderdeel hebt. Juist!
Onderdompelen in bleekwater dan maar. Op laten we zeggen 10 minuten (Sennake !!) was dit ontdaan van alle chroom, zodat ik nu een mooi en proper onderdeel had. Ik heb er dan 2 lagen Alclad Black Base op gespoten in dunne laagjes met ongeveer 24 uren tussen de beide lagen. Die Alclad Black Base is eigenlijk een gewone zwarte enamel. Gebruik voor de hoogglanzen van Alclad ALTIJD een zwarte enamel als onderlaag. Na inspectie van die onderlaag nog even bijgewerkt met een nr 4000 polish pad van Micromesh en dan een laatste laag zwarte enamel erover.
Laten drogen gedurende 48 uren. Het onderdeel is nu klaar voor de chroom laag. Nu ja, "laag" is een understatement. Het werden 9 (negen !) flinterdunne laagjes die ik heb aangebracht met een tussenpauze van 1 à 2 minuten tussen iedere laag. De verleiding om een dikkere laag te spuiten is dikwijls groot, maar houd je in. Het resultaat is beter met meer dunne lagen dan met minder dikke lagen.
Het resultaat zie je in de attachments.

vinnie
28-05-2006, 19:05
Prachtig gedaan da chroom precies echt goe bezig blijf deze thread met plezier volgen.:applaus: :applaus:

Greeeeetz Vinnie.:bye:

Sennake
28-05-2006, 19:28
Onderdompelen in bleekwater dan maar. Op laten we zeggen 10 minuten (Sennake !!) was dit ontdaan van alle chroom, zodat ik nu een mooi en proper onderdeel had.

Dat moet straf spul zijn wat jij gebruikt. Mijn chroomonderdelen zijn nog altijd niet volledig gestript. Maar langzaam kom ik er ook :)

Oh, BTW : prachtig resultaat hoor! Echt iets om trots op te zijn.

Dominique
28-05-2006, 20:26
Dat moet straf spul zijn wat jij gebruikt. Mijn chroomonderdelen zijn nog altijd niet volledig gestript. Maar langzaam kom ik er ook :)

Ik weet niet wat voor spul dat gij gebruikt, maar ik heb net de test gedaan met een stuk van een verchroomde Tamiya-sprue (van de Calsonic Z), en dat was volledig gestript in minder dan 10 minuten.
Breng anders eens een onderdeel of een stuk sprue mee naar de meeting?

Sennake
28-05-2006, 21:35
Breng anders eens een onderdeel of een stuk sprue mee naar de meeting?

Roger. Wilco. Zal ik doen. In orde. OK. Will be done. Allright.

ac.cobra427
09-06-2006, 02:43
... Allee, we zijn er nog niet.
Als je goesting hebt om aan deze kit te beginnen: ik heb er zo nog ene liggen. Maar je bent wel gewaarschuwd.

Als ge twee kits hebt, heb je al geprobeerd de onderdelen van de verschillende dozen te combineren ? Misschien dat in de andere kit de onderdelen beter passen. Wishfull thinking ?!

Dominique
09-06-2006, 19:54
Als ge twee kits hebt, heb je al geprobeerd de onderdelen van de verschillende dozen te combineren ? Misschien dat in de andere kit de onderdelen beter passen. Wishfull thinking ?!
:applaus: Forget it ... :+ :D

Dominique
06-11-2007, 21:29
Na bijna anderhalf jaar heb ik dit beest nog eens bovengehaald. Dat wordt stilaan tijd dat onze Gull Wing eens afgeraakt.
Ik ben begonnen met het opnieuw opschuren van het koetswerk. Dit kreeg dan een extra dunne laag grijze primer, en daarna 2 mistlagen Gloss Aluminium (gedecanteerd uit de spuitbus, en aangebracht met de airbrush).
Volgende stappen: koetwerk verder afspuiten, en de trommelremmen scratchen.

We zijn weer vertrokken... ;)

http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7975&d=1194377365
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7976&d=1194377374
http://forum.depaddock.eu/attachment.php?attachmentid=7977&d=1194377382

Guido
06-11-2007, 21:39
Volgende stappen: koetwerk verder afspuiten, en de trommelremmen scratchen.

We zijn weer vertrokken... ;)


Ik mag veronderstellen dat dat een typo is, want anders wil ik niet weten wat ge nog gaat afspuiten... :D

Goed te zien dat ge deze weer boven gehaald hebt. :applaus:

Nismo
06-11-2007, 21:48
...............................................

Ik ben begonnen met het opnieuw opschuren van het koetswerk.

.................................................. .................



Hij was toch niet aan het roesten, zekers?:p :D

By the way, prima spuitwerk. Ik kijk weer hoopvol uit naar de volgende updates.;)

Gulfie
06-11-2007, 22:16
Ah ... the beast is back! :applaus:

Sennake
06-11-2007, 22:41
Aha! We are back in business!

En een koetwerk, is dat niet de twerk van een koe? Guido toch, da ge da nu niet weet! :p

Dominique
06-11-2007, 23:00
Aha! We are back in business!

En een koetwerk, is dat niet de twerk van een koe? Guido toch, da ge da nu niet weet! :p

Ja! Guido toch!:rolleyes:

Guido
06-11-2007, 23:28
Aha! We are back in business!

En een koetwerk, is dat niet de twerk van een koe? Guido toch, da ge da nu niet weet! :p

Ja! Guido toch!:rolleyes:

Mennekes, nikste "twerk van een koe"... :no: :crazy:

Een koet in Zuid-Limburg is echt wel iets anders en als ge expliciet wilt weten wat, dan zal ik dat eens duidelijk maken tijdens de trip naar Telford - al dan niet voorzien van een demo... Ge zult het daarna nooit meer vergeten... :D :D :+

:saythat:

Tom21
11-11-2007, 21:10
Spuitwerk ziet er echt goed uit!

Tom