P De Sonville
07-04-2005, 14:42
LMES 1000 km van Spa
Primeur voor Mediagroup Van Dyck Belcar
Twee races van 60 minuten
Amper drie weken na het Belcar New Race Festival op Circuit Zolder slaat de Belcarkaravaan komend weekend zijn tenten op het circuit van Francorchamps op, waar de Mediagroup Van Dyck Belcar in het voorprogramma van de LMES 1000 km van Spa zijn tweede wedstrijd van het seizoen betwist.
En voor het eerst in de Belcargeschiedenis zal deze wedstrijd worden opgesplitst in twee manches; op zaterdag en zondag wordt telkens een wedstrijd van één uur betwist. Een nieuwe format als test voor een mogelijke toekomst, op speciale aanvraag van RACB Sport. Het feit dat deze wedstrijd vroeg op het seizoen wordt verreden, stelt de organisatoren in staat om vlug een evaluatie te maken en de nodige conclusies te trekken.
Uiteraard diende er voor deze primeur wat gesleuteld te worden aan het Sportreglement. In wezen blijft het één Belcarwedstrijd, opgesplitst in twee manches. In beide heats wordt een verplichte rijderswissel ingelast en tijdens de wedstrijden mag niet worden bijgetankt. Er wordt telkens gereden voor halve punten, die dan na de tweede wedstrijd worden samengeteld. De startopstelling van de eerste manche gebeurt op basis van de verreden chronosessies, de tweede op basis van de uitslag van de eerste race. Wie tijdens de eerste manche uitvalt, mag de startgrid van de tweede heat vervoegen, maar dient achteraan te starten.
Van de traditionele seizoensopener tijdens het Belcar New Race Festival onthouden we vooral de eerste zege en de walk-over van de SRT-Corvette met Goossens/Hart als bemanning. Vorig seizoen manifesteerde de Amerikaanse Bolide zich al bijna telkens als snelste wagen op de piste, maar hij moest door diverse omstandigheden steeds het onderspit delven. Het upgraden van de Chevy en het aantrekken van David Hart moest Patrick Selleslagh en de zijnen in staat stellen om daar verandering in te brengen. Een nieuwe pole, de zevende alweer voor Marc Goossens op acht wedstrijden, liet het beste vermoeden. Maar binnen het team rees er toch enige twijfel toen bleek dat de nieuwe sequentiële schakelbak niet optimaal functioneerde. Gelukkig voor SRT hield deze stand en kon het duo Goossens/Hart de Corvette als eerste over de eindmeet loodsen, precies 15 wedstrijden na het debuut van deze gespierde Amerikaan in de Mediagroup Van Dyck Belcar.
Patrick Selleslagh: “Voor het eerst kunnen we stellen dat we werken met een zéér homogeen team. We kwamen naar Zolder nadat we amper twee uren hadden getraind. En gezien de wagen tijdens de winterperiode volledig werd ontmanteld, is dit uiteraard geen sinecure. Het was dan ook bang afwachten. Vooral toen de nieuwe sequentiële versnellingsbak nukkig deed, sloeg de schrik ons om het hart. Momenteel zijn we druk bezig met de voorbereiding van de volgende wedstrijd in Francorchamps. We zullen gezien de omstandigheden terug als favoriet aan de start komen. Maar je mag niet vergeten dat we met de Corvette minder vermogen hebben tegenover de Vipers en de PSI Porsche biturbo die respectievelijk 50 en 100 pk méér hebben. Zeker niet te verwaarlozen op een snelle omloop als Francorchamps. Momenteel testen we volop de laatste evoluties van de motor die ons méér vermogen en koppel moeten opleveren, terwijl de schakelproblemen ondertussen zijn opgelost. Ook zéér positief zijn de rubbers die Michelin ons momenteel aanlevert en het feit dat David Hart ons team kwam vervoegen. Samen met Marc beschikken we zodoende voor het eerst over een goed en betrouwbaar duo. Maar Hart beseft ten volle dat de Corvette een grote aanpassing vraagt. Met de Viper beschikte hij over véél vermogen, wat hij dan ook volledig heeft benut. De Corvette vraagt een andere rijstijl tegenover de Viper. Bij de Chevy moet je in de bochten de snelheid opvoeren en daarin is Marc een meester. David is zich daar terdege van bewust en volgt de raad van Marc goed op. Momenteel is het nog véél te vroeg om al een strategie betreffende het kampioenschap uit te stippelen. We gaan trachten alle wedstrijden vooraan te eindigen en zoveel mogelijk overwinningen mee te pikken. Zodoende kunnen we met een gerust hart richting Euphony 24 Uren van Zolder die misschien onze Achillespees kan worden. Indien we daar geconfronteerd worden met pech zou het zonde zijn dat die ene wedstrijd onze titelkansen zou hypothekeren. Maar de 24 Uren van Zolder is de vijfde wedstrijd van het seizoen en pas na de eerste vier wedstrijden zullen we een grondige analyse maken. Eén ding is alvast zeker: we werken harder dan ooit en we maakten een perfecte seizoensstart. Ook het bonussysteem van de sponsor is een uitstekende zaak om ons extra te motiveren. Niettegenstaande het budget voor 2005 gedeeltelijk werd teruggeschroefd, komt er extra financiële inbreng als we ons kunnen kwalificeren op de eerste startrij en een podiumplaats kunnen bemachtigen. Tot hiertoe pakten we al de volle buit...”
In tegenstelling tot wat het perscommuniqué van GLPK aankondigde, zal de Corvette C5-R van GLPK Carsport niet aanwezig zijn tijdens de volgende Belcar-manche.
Anthony Kumpen: “De Corvette is door problemen met het vliegtuig later geleverd dan voorzien en het zal al een half mirakel zijn als we competitief aan de start komen voor de eerste wedstrijd van de FIA GT. Amper één week later is er al de 1000 km van Spa. Indien we met de Corvette de tweede Belcarmanche willen rijden, moeten we nog de keramische remmen vervangen om dan twee weken later terug FIA GT te gaan rijden. We hadden het graag gedaan, maar er rest ons te weinig tijd. We opteren om de Corvette voorlopig op stal te laten voor het Belcarkampioenschap en terug met de Viper aan te treden. Ook nu gaan we trachten zo dicht mogelijk vooraan te eindigen. Vooral de rijderswissel tijdens de twee manches over één uur moet ons in staat stellen terug in de kijker te rijden. Kuismanen deed er in Zolder 40 seconden langer over dan wij zodat we in de pits onze tweede plaats terugpakten. Op dat moment konden we ons ook terug ontdubbelen tegenover de Corvette en door de safety car-procedure kon ik nog terugvechten tot op 20 seconden van Hart. Zonder die stop&go, die overigens terecht was, had ik het David nog knap lastig kunnen maken. Maar de basis van deze spannende ontknoping lag opnieuw bij de supersnelle pitstop. Dit onderstreept nog maar eens dat wij in de pits nog steeds het meest professionele team zijn. Ondanks het feit dat de Viper nog altijd iets meer vermogen heeft dan de Corvette van SRT, is dit niet direct een voordeel omdat de baanligging van de Corvette dan weer subliem is. Als we komend weekend terug gensters willen slaan, zal het weer moeten gebeuren tijdens de pilotenwissels. Want ook in Francorchamps is de Corvette normaliter niet te verslaan. Wat het kampioenschap betreft, denk ik dat het een strijd zal worden tussen de Viper van Kuismanen en de Corvette van SRT. PSI heeft al één 0-resultaat en wij hadden al voor de eerste wedstrijd twee 0-resultaten door de overlapping van beide kalenders. Maar we gaan ervoor tijdens iedere Belcarmanche en kunnen zodoende de rol van scheidsrechter op ons nemen. Door het vele werk dat we momenteel hebben met de Corvette, zal de Pagani hoogstwaarschijnlijk pas na de 24 Uren het Belcarpeloton komen vervoegen”.
Met de Corvette van SRT, de Vipers van GLPK en Kuismanen en de Porsche biturbo van PSI hebben we al vier kandidaat-winnaars voor één van beide manches. Wie zeker ook een plaats in de top5 ambiëren, zijn de Porsches van Palttala/Van Sande (PSI), Wauters/Wauters (AD Sport) en Maes/Verbist (RS Racing), terwijl ook de Stealths van Van Moerkerke/Croydon en Pudwell/ Greensall niet te onderschatten zijn op de snelle Ardeense omloop.
De strijd die we in Zolder te zien kregen voor het podium in GTB belooft in ieder geval véél moois voor de rest van het seizoen. Palttala/Van Sande gaan terug richting GTA, waardoor het duo Penders/Lamot opnieuw de favorietenrol krijgt toebedeeld. Maar vorig seizoen gingen de Ultima’s in Francorchamps ook al regelmatig aankloppen bij de RS van Lambert/ Lefort. Door het feit dat Belgium Racing en Qvick Motors Racing hun Engelse GT’s deze winter nog sneller maakten, verwachten we de grootste oppositie uit die hoek. In Zolder kwamen ook de Porsches van AD Sport, de familie Thiers, Speedlover, First Motorsport, Markant, GPR, NGT Racing en Point Preparation verrassend goed uit de verf. Ook de G&A BMW Z3 streed lange tijd mee voor een podiumplaats. Het belooft terug een zéér open strijd te worden in de Klasse GTB.
In Divisie Toerisme zal het voor de het damesduo Van de Velde/Ickx quasi onmogelijk zijn om hun huzarenstukje van de openingsmanche te herhalen. Nog maar eens het beste bewijs dat de prijzen pas aan de meet worden verdeeld. Normaliter zullen de TA-BMW’s V8 van Severich/ Steinberg, Smets/de Keersmaecker en Beliën/Jakobs het hoogste woord voeren met MSE in de rol van derde hond met de Ford Mondeo turbo (Van Delm/Neyens) en de BMW M3 (Beckers/Cassiers). Maar de MINI S3 van Van de Velde/Ickx kan wel een hoofdrol spelen in de Klasse TB waarin ze het terug moeten opnemen tegen de supersnelle BMW’s M3 van Moore/Cox, Meijers/Tieman, Dehoen/Essers, Broodcooren/De Coster en Haschke/Josten.
Primeur voor Mediagroup Van Dyck Belcar
Twee races van 60 minuten
Amper drie weken na het Belcar New Race Festival op Circuit Zolder slaat de Belcarkaravaan komend weekend zijn tenten op het circuit van Francorchamps op, waar de Mediagroup Van Dyck Belcar in het voorprogramma van de LMES 1000 km van Spa zijn tweede wedstrijd van het seizoen betwist.
En voor het eerst in de Belcargeschiedenis zal deze wedstrijd worden opgesplitst in twee manches; op zaterdag en zondag wordt telkens een wedstrijd van één uur betwist. Een nieuwe format als test voor een mogelijke toekomst, op speciale aanvraag van RACB Sport. Het feit dat deze wedstrijd vroeg op het seizoen wordt verreden, stelt de organisatoren in staat om vlug een evaluatie te maken en de nodige conclusies te trekken.
Uiteraard diende er voor deze primeur wat gesleuteld te worden aan het Sportreglement. In wezen blijft het één Belcarwedstrijd, opgesplitst in twee manches. In beide heats wordt een verplichte rijderswissel ingelast en tijdens de wedstrijden mag niet worden bijgetankt. Er wordt telkens gereden voor halve punten, die dan na de tweede wedstrijd worden samengeteld. De startopstelling van de eerste manche gebeurt op basis van de verreden chronosessies, de tweede op basis van de uitslag van de eerste race. Wie tijdens de eerste manche uitvalt, mag de startgrid van de tweede heat vervoegen, maar dient achteraan te starten.
Van de traditionele seizoensopener tijdens het Belcar New Race Festival onthouden we vooral de eerste zege en de walk-over van de SRT-Corvette met Goossens/Hart als bemanning. Vorig seizoen manifesteerde de Amerikaanse Bolide zich al bijna telkens als snelste wagen op de piste, maar hij moest door diverse omstandigheden steeds het onderspit delven. Het upgraden van de Chevy en het aantrekken van David Hart moest Patrick Selleslagh en de zijnen in staat stellen om daar verandering in te brengen. Een nieuwe pole, de zevende alweer voor Marc Goossens op acht wedstrijden, liet het beste vermoeden. Maar binnen het team rees er toch enige twijfel toen bleek dat de nieuwe sequentiële schakelbak niet optimaal functioneerde. Gelukkig voor SRT hield deze stand en kon het duo Goossens/Hart de Corvette als eerste over de eindmeet loodsen, precies 15 wedstrijden na het debuut van deze gespierde Amerikaan in de Mediagroup Van Dyck Belcar.
Patrick Selleslagh: “Voor het eerst kunnen we stellen dat we werken met een zéér homogeen team. We kwamen naar Zolder nadat we amper twee uren hadden getraind. En gezien de wagen tijdens de winterperiode volledig werd ontmanteld, is dit uiteraard geen sinecure. Het was dan ook bang afwachten. Vooral toen de nieuwe sequentiële versnellingsbak nukkig deed, sloeg de schrik ons om het hart. Momenteel zijn we druk bezig met de voorbereiding van de volgende wedstrijd in Francorchamps. We zullen gezien de omstandigheden terug als favoriet aan de start komen. Maar je mag niet vergeten dat we met de Corvette minder vermogen hebben tegenover de Vipers en de PSI Porsche biturbo die respectievelijk 50 en 100 pk méér hebben. Zeker niet te verwaarlozen op een snelle omloop als Francorchamps. Momenteel testen we volop de laatste evoluties van de motor die ons méér vermogen en koppel moeten opleveren, terwijl de schakelproblemen ondertussen zijn opgelost. Ook zéér positief zijn de rubbers die Michelin ons momenteel aanlevert en het feit dat David Hart ons team kwam vervoegen. Samen met Marc beschikken we zodoende voor het eerst over een goed en betrouwbaar duo. Maar Hart beseft ten volle dat de Corvette een grote aanpassing vraagt. Met de Viper beschikte hij over véél vermogen, wat hij dan ook volledig heeft benut. De Corvette vraagt een andere rijstijl tegenover de Viper. Bij de Chevy moet je in de bochten de snelheid opvoeren en daarin is Marc een meester. David is zich daar terdege van bewust en volgt de raad van Marc goed op. Momenteel is het nog véél te vroeg om al een strategie betreffende het kampioenschap uit te stippelen. We gaan trachten alle wedstrijden vooraan te eindigen en zoveel mogelijk overwinningen mee te pikken. Zodoende kunnen we met een gerust hart richting Euphony 24 Uren van Zolder die misschien onze Achillespees kan worden. Indien we daar geconfronteerd worden met pech zou het zonde zijn dat die ene wedstrijd onze titelkansen zou hypothekeren. Maar de 24 Uren van Zolder is de vijfde wedstrijd van het seizoen en pas na de eerste vier wedstrijden zullen we een grondige analyse maken. Eén ding is alvast zeker: we werken harder dan ooit en we maakten een perfecte seizoensstart. Ook het bonussysteem van de sponsor is een uitstekende zaak om ons extra te motiveren. Niettegenstaande het budget voor 2005 gedeeltelijk werd teruggeschroefd, komt er extra financiële inbreng als we ons kunnen kwalificeren op de eerste startrij en een podiumplaats kunnen bemachtigen. Tot hiertoe pakten we al de volle buit...”
In tegenstelling tot wat het perscommuniqué van GLPK aankondigde, zal de Corvette C5-R van GLPK Carsport niet aanwezig zijn tijdens de volgende Belcar-manche.
Anthony Kumpen: “De Corvette is door problemen met het vliegtuig later geleverd dan voorzien en het zal al een half mirakel zijn als we competitief aan de start komen voor de eerste wedstrijd van de FIA GT. Amper één week later is er al de 1000 km van Spa. Indien we met de Corvette de tweede Belcarmanche willen rijden, moeten we nog de keramische remmen vervangen om dan twee weken later terug FIA GT te gaan rijden. We hadden het graag gedaan, maar er rest ons te weinig tijd. We opteren om de Corvette voorlopig op stal te laten voor het Belcarkampioenschap en terug met de Viper aan te treden. Ook nu gaan we trachten zo dicht mogelijk vooraan te eindigen. Vooral de rijderswissel tijdens de twee manches over één uur moet ons in staat stellen terug in de kijker te rijden. Kuismanen deed er in Zolder 40 seconden langer over dan wij zodat we in de pits onze tweede plaats terugpakten. Op dat moment konden we ons ook terug ontdubbelen tegenover de Corvette en door de safety car-procedure kon ik nog terugvechten tot op 20 seconden van Hart. Zonder die stop&go, die overigens terecht was, had ik het David nog knap lastig kunnen maken. Maar de basis van deze spannende ontknoping lag opnieuw bij de supersnelle pitstop. Dit onderstreept nog maar eens dat wij in de pits nog steeds het meest professionele team zijn. Ondanks het feit dat de Viper nog altijd iets meer vermogen heeft dan de Corvette van SRT, is dit niet direct een voordeel omdat de baanligging van de Corvette dan weer subliem is. Als we komend weekend terug gensters willen slaan, zal het weer moeten gebeuren tijdens de pilotenwissels. Want ook in Francorchamps is de Corvette normaliter niet te verslaan. Wat het kampioenschap betreft, denk ik dat het een strijd zal worden tussen de Viper van Kuismanen en de Corvette van SRT. PSI heeft al één 0-resultaat en wij hadden al voor de eerste wedstrijd twee 0-resultaten door de overlapping van beide kalenders. Maar we gaan ervoor tijdens iedere Belcarmanche en kunnen zodoende de rol van scheidsrechter op ons nemen. Door het vele werk dat we momenteel hebben met de Corvette, zal de Pagani hoogstwaarschijnlijk pas na de 24 Uren het Belcarpeloton komen vervoegen”.
Met de Corvette van SRT, de Vipers van GLPK en Kuismanen en de Porsche biturbo van PSI hebben we al vier kandidaat-winnaars voor één van beide manches. Wie zeker ook een plaats in de top5 ambiëren, zijn de Porsches van Palttala/Van Sande (PSI), Wauters/Wauters (AD Sport) en Maes/Verbist (RS Racing), terwijl ook de Stealths van Van Moerkerke/Croydon en Pudwell/ Greensall niet te onderschatten zijn op de snelle Ardeense omloop.
De strijd die we in Zolder te zien kregen voor het podium in GTB belooft in ieder geval véél moois voor de rest van het seizoen. Palttala/Van Sande gaan terug richting GTA, waardoor het duo Penders/Lamot opnieuw de favorietenrol krijgt toebedeeld. Maar vorig seizoen gingen de Ultima’s in Francorchamps ook al regelmatig aankloppen bij de RS van Lambert/ Lefort. Door het feit dat Belgium Racing en Qvick Motors Racing hun Engelse GT’s deze winter nog sneller maakten, verwachten we de grootste oppositie uit die hoek. In Zolder kwamen ook de Porsches van AD Sport, de familie Thiers, Speedlover, First Motorsport, Markant, GPR, NGT Racing en Point Preparation verrassend goed uit de verf. Ook de G&A BMW Z3 streed lange tijd mee voor een podiumplaats. Het belooft terug een zéér open strijd te worden in de Klasse GTB.
In Divisie Toerisme zal het voor de het damesduo Van de Velde/Ickx quasi onmogelijk zijn om hun huzarenstukje van de openingsmanche te herhalen. Nog maar eens het beste bewijs dat de prijzen pas aan de meet worden verdeeld. Normaliter zullen de TA-BMW’s V8 van Severich/ Steinberg, Smets/de Keersmaecker en Beliën/Jakobs het hoogste woord voeren met MSE in de rol van derde hond met de Ford Mondeo turbo (Van Delm/Neyens) en de BMW M3 (Beckers/Cassiers). Maar de MINI S3 van Van de Velde/Ickx kan wel een hoofdrol spelen in de Klasse TB waarin ze het terug moeten opnemen tegen de supersnelle BMW’s M3 van Moore/Cox, Meijers/Tieman, Dehoen/Essers, Broodcooren/De Coster en Haschke/Josten.