PDA

View Full Version : Voorbeschouwing NGT Racing/Belcar-1000km van Spa


P De Sonville
11-04-2005, 23:43
Tweede wedstrijd met nieuwe bemanning

Na de geslaagde maidentrip van het kersverse NGT Racing tijdens het Belcar New Race Festival, waarin het gelegenheidsduo Bonnaerens/Jacobs met de originele Porsche 996 GT3 Supercup naar de 13de plaats algemeen fietste en de zevende stek veroverde in de Klasse GTB, is het vol ongeduld uitkijken naar komend weekend. Dan slaat de Belcarcaravaan zijn tenten op in Francorchamps voor twee wedstrijden van elk één uur op zaterdag en zondag. In Zolder was het verschil met de GT3 RSR van Markant en een top5 in GTB na 125 minuten wedstrijd amper 8 seconden. De ganse crew kan dus tevreden terugblikken op hun eerste wedstrijd in de Mediagroup Van Dyck Belcar. Maar het duo Heinz Bonnaerens/Philip Jacobs zal er komend weekend niet bij zijn voor de tweede ontmoeting. En dat ondanks het feit dat beide piloten bijzonder tevreden waren over de wagen en team na afloop van het eerste treffen. Heinz Bonnaerens had ons reeds te kennen gegeven dat zijn budget alleen de eerste wedstrijd en de 6- en de 24 Urenwedstrijden omvatte. Jacobs van zijn kant wil op termijn zeker nog doorgaan met NGT Racing, maar is momenteel nog druk op zoek om het nodige budget bijeen te harken. Dat Marc Maton tijdens het openingstreffen forfait moest geven was enkel te zoeken in het feit dat hij nog niet over de nodige licentie beschikte. Normaliter werkt hij verder het volledige kampioenschap af.

Marc Maton: “Na de positieve balans in Zolder is het momenteel voor iedereen koffiedik kijken naar de komende wedstrijd in Francorchamps. Vooreerst is er de komst van Dennis Bogemans die na zijn crash met de Vertigo in Zolder voorlopig zonder stuur zit in de Belcar. Dennis heeft geen ervaring met Porsche en Francorchamps waardoor dit reeds één van de onbekende factoren is. Anderzijds is het voor mij ook reeds geleden van 2001 dat ik nog in Francorchamps reed met een Porsche. In de aanloopperiode naar het begin van het seizoen toe zat het weer niet mee en lag het Ardeense circuit lang onder een dikke laag sneeuw. En na het Belcar New Race Festival zijn we tot de vaststelling gekomen dat de remschijven vooraan gebarsten waren. De levering van de nieuwe onderdelen laat lang op zich wachten waardoor we momenteel onmogelijk nog richting Francorchamps kunnen om ginds de Porsche aan de tand te voelen. En de krappe timing geeft amper 30 minuten vrije training. Dit is uiteraard véél te weinig om de wagen af te stellen en Dennis de kans te geven om in goede omstandigheden de wagen en het circuit te verkennen. Vandaar dat onze ambitie niet zo hoog ligt als op het Zolderse asfaltlint. Uitrijden is de boodschap om zodoende eventueel nog enkele puntjes mee te pakken in GTB”.

De naam Bogemans klinkt niet onbekend in de wandelgangen van de Belcar. Vader Bogemans reed ooit met een Porsche bij het toenmalige PK-Racing van Paul Kumpen, terwijl zoon Dennis Bogemans ook reeds geruime tijd in de pitlane van het Belcarkampioenschap vertoeft. Niet als piloot, maar als mecano van zijn eigen wagen. Namelijk de bloedmooie Mercedes CLK. De eerste twee letters van Dennis staat immers voor de twee eerste letters van DETI Racing. De 21-jarige carrossier uit Grimbergen komt uit de karting en beleefde zijn eerste wedstrijdkilometers in de Gillet Vertigo van Johan Van Vaerenbergh.

Dennis Bogemans: “Ondanks de positieve kennismaking met de Gillet Vertigo eindigde mijn eerste Belcar-avontuur in de muur op het einde van de rechte lijn. Achteraf bleek dat een stuk van de ophanging afbrak, waardoor ik mezelf niets heb te verwijten. De Vertigo zal niet op tijd klaar zijn voor de komende wedstrijd, wat me deed uitkijken naar een alternatief. NGT is gevestigd op een boogscheut van mijn zaak en ik ken de jongens van het team vrij goed. De stap richting NGT was dus vlug gemaakt. Het feit dat ze aan de start komen met een nagelnieuwe GT3 Supercup van Porsche Motorsport verhoogt de kans op uitrijden aanzienlijk. Ik heb geen ervaring op Francorchamps, maar ik hoop wel op regen. Dit maakt het verschil kleiner tussen de topwagens en de rest van het peloton. En als we tijdens de twee wedstrijden over 60 minuten telkens een perfecte pilotenwissel kunnen maken zie ik het wel zitten, want de Porsche is in vergelijking met bvb. de Ultima’s een relatief makkelijke wagen om een piloten-wissel door te voeren. Marc Maton en ikzelf hebben ongeveer dezelfde lengte wat uiteraard een voordeel is, want de verplichte pilotenwissel wordt een zéér belangrijk onderdeel tijdens beide races. Ik weet nog niet wat de verdere afwikkeling van het kampioenschap zal brengen voor mij. Niets is op dit ogenblik beslist. Eén ding is zeker. Tijd om zelf een wagen in te zetten is er niet. Ik heb pas sinds een drietal maanden een nieuw carrosseriebedrijf en dit vergt enorm véél energie. Dus de Mercedes CLK staat voorlopig onder zeil. Zonde, want de wagen op zich is goed opgebouwd, maar we krijgen de problemen met de motor maar niet onder de knie. Met wat méér budget zouden we met deze wagen mooie resultaten kunnen boeken. Maar momenteel concentreer ik me ten volle op de NGT-Porsche GT3 Supercup”.