PDA

View Full Version : 2005 GP San Marino


Luigi
19-04-2005, 16:00
Montoya is dan toch niet fit geraakt. Nieuwe scans hebben aangetoond dat de barst in zijn schouder nog niet helemaal genezen is. Hij wordt (zoals verwacht) vervangen door Wurz. De la Rosa gaat dus terug naar de vrijdag. Ik vraag mij af of dat Wurz even aggressief gaat rijden als De la Rosa in Bahrein.

JPMontoya
19-04-2005, 16:14
miljaar...

The Interceptor
19-04-2005, 16:28
Ik ben ook wel eens benieuwd wat Liuzzi kan presteren met zijn Red Bull. Volgens mij gaat hij het er heel goed vanaf brengen!
En ik verwacht nu toch eens een spannende GP, Renault zal zeker weer goed gaan, maar Ferrari zal er ook wel weer staan. De temperatuur zal wel wat lager zijn dan tijdens de vorige GP's wat Bridgestone weer ten goede komt. En aan de betrouwbaarheid van de Ferrari zal ook wel aardig gesleuteld zijn. Daarbij komt nog dat Alonso en Barrichello met een al gebruikte motor moeten starten.

flugel
19-04-2005, 18:05
Montoya is dan toch niet fit geraakt. Nieuwe scans hebben aangetoond dat de barst in zijn schouder nog niet helemaal genezen is. Hij wordt (zoals verwacht) vervangen door Wurz. De la Rosa gaat dus terug naar de vrijdag. Ik vraag mij af of dat Wurz even aggressief gaat rijden als De la Rosa in Bahrein.

Spijtig... De la Rosa had anders toch een aardig visitekaartje afgegeven... :)

Raceboy
19-04-2005, 18:27
Wurz ook. Snelste tijd in FP1 met een wagen waar je voor het eerst inzit op een circuit waar je nog nooit bent geweest.

flugel
19-04-2005, 18:53
Wurz ook. Snelste tijd in FP1 met een wagen waar je voor het eerst inzit op een circuit waar je nog nooit bent geweest.

kan best zijn, maar vrije training of race lijkt me wel een klein verschil...

bluelite
19-04-2005, 19:04
Wurz ook. Snelste tijd in FP1 met een wagen waar je voor het eerst inzit op een circuit waar je nog nooit bent geweest.

Davidson was verleden jaar ook continu op elk circuit één van de snelsten. Ook hij moest die circuits leren kennen. Liuzzi, Doornbos, Davidson... ze zijn bijna altijd sneller als hun teamgenoten. Logisch ook, als je bedenkt dat die mannen 1) veel rondjes afleggen 2) telkens met nieuwe banden kunnen rijden 3) licht getankt zijn 4) een ander programma afwerken (aërodynamisch vooral),...

marcel
19-04-2005, 19:18
maar hij kende de wagen wel door en door

bluelite
20-04-2005, 00:17
maar hij kende de wagen wel door en door

Nu verwijs je naar het feit dat Wurz nog niet in de MP4/20 gereden had? In ieder geval was de wagen al door Montoya, De la Rosa en Raikkonen getest. Wurz moest dus niet in een compleet nieuwe wagen stappen zonder enige goede instellingen. Hij moest geen roll-out doen met de MP4/20 en de 'beginproblemen' waren ook al opgelost. Hij moest de wagen nog leren kennen, dat klopt, maar met een McLaren en iemand van Wurz' capaciteiten moet hij het gewoon aankunnen.

The Interceptor
24-04-2005, 09:59
Gisteren nog wel een boeiende kwalificatei gezien.
Heel miniem verschil tussen Raikkonen en Alonso. Ferrari heeft zijn snelheid zeker ook terug gevonden net als BAR trouwens, waar ik heel blij om ben :D

Tegenvallend deze keer vond ik toch wel de Toyota's (we zijn al beter gewoon :)) en de nieuwe Minardi is toch ook niet echt een verbetering precies.
Verder was ik wel aardig onder de indruk van de Saubers, zelfs Villeneuve heeft een mooie crono laten noteren!
Ook vond ik het heel mooi om te zien hoeveel verschillende lijnen er wel niet genomen worden in die eerste bochtencombinatie :eek:

De tweede kwalificatie start direct, het gaat nog spannen om de pole :)

Voor de race ben ik ook wel eens beniewd, er lijken wel verschillende teams in aanmerking te komen voor een goede klassering. Maar ik denk dat het wel een heel zware race wordt voor de banden en vooral de remmen, vorige race kenden we ook al veel uitvallers ...

Sennake
24-04-2005, 10:55
Schitterende strijd om de pole tussen Alonso en de ongenaakbare Raikkonen!!!

En een eerste barstje in het Schumacher-bastion... Schumi kraakt onder de druk van de concurrentie en begaat een fout die hem op plaats 14 terugfluit...

Benieuwd of Brawn hier qua strategie nog een mouw weet aan te passen...

Finish
24-04-2005, 11:25
Als Michael vanmiddag op z'n minst geen podiumplaats pakt, kunnen de italiaanse en duitse kranten weer beginnen met vloeken. Toch wel verbazend hoe slecht Barrichello presteert met de F2005. De snelheid is er wel, die ligt ongeveer op het niveau van de Renaults. Nu nog McLaren inhalen.
Ook nog even de uitmuntende prestatie van Massa vermelden: Imola is duidelijk zijn favoriete circuit, enkel pech van die 10 plaatsen op de startgrid.

seizoen 2005 overtreft nu al in ieder geval seizoen 2004: spannende kwalifs, races met inhaalmaneuvers. Meer van dat !

marcel
24-04-2005, 14:00
wel een vrij unieke grid voor de moderne F1, met een Mclaren, Renault, BAR, Williams en een Toyota zijn de 5 eerste plaatsen voor 5 verschillende wagens

Yannick R
24-04-2005, 15:35
Van spanning gesproken zeg !!
Zeeeeer knap van Alonso om Schumi af te houden.
Alleen is het mij weeral een raadsel HOE schumi tot aan die 2e (3e eigenlijk) plaats is gekomen ..

En Villeneuve laat ook zien dat hij nog kan racen.

marcel
24-04-2005, 15:38
héél slim gereden ook van Alonso, hield zich op het einde in om ni het verkeer te komen. eerlijk gezegd, ik dacht echt dat schumi ging winnen, was wel héél snel


Alleen is het mij weeral een raadsel HOE schumi tot aan die 2e (3e eigenlijk) plaats is gekomen ..

uitstekende pitstop, snelle in-laps, en met dank aan Trulli, die iedereen tot aan P10 (shumi) bijeen hield tot aan de eerste stops.

Finish
24-04-2005, 15:53
schitterende race, spanning en sensatie.

Schumacher bewijst dat hij nog niet is afgeschreven, net als BAR. Zelden zo op het puntje van m'n stoel gezeten bij de laatste 10 rondes in een race. Prachtig inhaalmaneuver van Schumacher op Button...Meer van dat, meer van dat !

TOP:
-Alonso: Weersta die druk maar eens. Puike prestatie, de te kloppen man.
-Schumacher: Man van de race. Van P13 naar P2 en de snelste tout court. Schitterende beelden.
-Villeneuve: Leeft blijkbaar ook nog. P6 was verdiend.
-BAR: de BARs zijn terug, maar ze missen het wedstrijdritme nog wat. Button hield misschien wel Schumacher van de zege.

FLOP:
-McLaren: Betrouwbaarheid en McLaren, het gaat gewoon niet samen. Wurz redt de meubels.
-Red Bull: op z'n Jaguars: onzichtbaar
-Jordan/Minardi: jaddajadda..
-BMW Williams: toch wel de verliezers van het weekend: onzichtbaar net buiten de punten.
-Fisichella: is vreselijk slechts bezig, wat ik totaal niet verwacht had. Moet zich dringend herpakken, want een topteam wil ook voor de constructeurstitel gaan.

Alonso heeft een voorsprong opgebouwd en kan nu relaxed de volgende races starten. In de achtervolging (in volgorde):
- M. Schumacher
- K. Raikkonen
- J. Button / J. Trulli

Webber en Heidfeld middenmoten voort...

MEER VAN DAT !

Finish

smiley
24-04-2005, 16:29
aaah gewoonweg meesterlijk hoe Schumacher zijn opmars deed... van plaats 13 naar 2 juist achter Alonso :worship: wat zou dat geweest zijn moest Schumacher niet er af zijn gegaan in de 2de quali.. ook hoe hij Button inhaalde was gewoonweg af !
volgens mij krijgen we hier in spanje een vervolg op..

AlesiRed27
24-04-2005, 16:59
Ofwel heeft Ferrari een supersprong naar voor gemaakt, ofwel was er iets met de Renault.

Wat ook kan is dat Renault Alonso teveel liet "controleren" tov de Bar, en ze de ferrari niet in de gaten hebben gehouden tot het (bijna) te laat was... er was blijkbaar sprake van "concern over Fernando's engine"

In de snelste rondetijden zie je Alonso op de 4de plaats met 1.23.1, en de schoenmaker had 1.21.8...

Als dit zich voortzet wordt het damage control voor Renault, en met Mclaren er nog tussen, kan die puntenkloof naar het einde van't seizoen serieus kleiner worden!

En qua inhaalactie op Button, die lag te slapen toen hij de BMW's naderde, 't was net of hij werd gedubbeld - echter wel meesterlijk gereden van de oude baron :worship:

Persoonlijk heb ik niet meer zo gezweet tijdens een F1 race sinds... Alesi in de Punten met de Prost? Nee, we moeten al terug naar Hill/Schumacher (bijna iedere race toen...), of Alesi/Mansell in Japan! (Of met computerracen, GP2, toen ik 5 ronden van't einde 2de lag met een dreigende Benetton in de spiegels, LOL)

Anyway, het wordt een leuk seizoen.

Dimi
24-04-2005, 17:21
idd spannende race
k vond het echt jammer dat Raikkonen op heeft moeten geven.

The Interceptor
24-04-2005, 17:57
Ik ben blij dat BAR terug zijn snelheid en vooral betrouwbaarheid terug gevonden hebben. Maar nu natuurlijk afwachten of ze het de volgende race nog kunnen uitzingen. Ik had een 3e plek echt niet meer durven hopen voor de volgende races. Kheb er terug vertrouwen in.

Ik moet natuurlijk wel toegeven dat Schumacher super gereden heeft tijdens zijn 2e en 3e stint. Vooral die 2e, liep bijna 2 sec per ronde in :eek:
Ferrari is dus blijkbaar terug, alleen Barrichello :confused:
En Fissichella mja die moet ook eens terug beginnen finishen. Ik lees dan net nog dat hij bijgetekend heeft :confused:

gwyllion
24-04-2005, 20:22
Ik ben zeer blij voor Villeneuve. Eindelijk kan hij de critici eens tonen dat hij toch nog niet afgeschreven moet worden. Hij lijkt zich eindelijk thuis te voelen in de wagen. Hopelijk blijft Sauber goed verder werken in hun windtunnel. Ik denk dat hij zijn 6de plaats waarschijnlijk wel te danken heeft aan Truli die iedereen ophield.

airco
24-04-2005, 21:09
manman ... De kloof van Schumi op Alonso mag dan wel 2 punten groter geworden zijn ... Echt jubelen zullen ze bij Renault niet doen ...
De manier waarop Schumacher vanop plaats 13 grote kuis hield is een zware waarschuwing voor de rest van het seizoen ...

wordt een machtig seizoen

marcel
24-04-2005, 21:23
prachtig seizoen? ik twijfel eraan... stel dat Schumi in Barcelona geen fout maakt tijdens de kwalifs, en een GP zoals deze rijdt vanaf de pole... hij wint met hele handen in de neus. en dan kan hij dat weer doen voor de rest van het seizoen...

schumivill
24-04-2005, 21:28
Buttons BAR zou te licht gebleken te zijn bij de technische controle,kan zijn derde plaats nog verliezen aan Wurz,zou jammer zijn voor Jenson..,vind daar enkel iets van terug op f1world,dus t'is afwachten,Ralf zou door een incident in de pitstraat 25s straftijd gekregen hebben en zijn punt verliezen aan Heidfeld.

AlesiRed27
24-04-2005, 21:28
Op de persconferentie zei Alonso min of meer het volgende (mag niet kopieren uit andere sites...)

Hij had voor Qual. maar 3 rondjes gereden door mogelijke problemen met de motor. Ze hebben tijdens de race met verlaagd max. toerental gereden om de auto te laten aankomen.

Er is dus nog wel hoop op weerwerk van renault & McLaren.

Y

krikke
24-04-2005, 21:52
Weet er iemand waarom Fisci den decor in ging? Het leek me of er iets kapot ging achteraan... Het leek me in elk geval géén echte stuurfout, maar een plots uitbreken van de auto achteraan... :frusty:

Mark
24-04-2005, 22:13
De manier waarop Schumacher vanop plaats 13 grote kuis hield is een zware waarschuwing voor de rest van het seizoen ...


Weet je hoeveel dat gekost heeft? +/- 16 miljoen Euro :D Op de cover van de Autosport van 21-04-05 staat er de volgende schreeuwende kop: "Schuey: 3 races, 2 points. Will £ 11 million of testing kick-start Champ's season?"

Uiteraard zijn de Engelsen geen Schumacher-fans, de eerste Engelsman die een voorliefde heeft voor Duitsers moet nog geboren worden ;) :D. Volgens het artikel heeft Ferrari 40% meer testkilometers in de benen dan welk team dan ook. Op zich wel logisch..........Bridgestone heeft alleen Ferrari als test-object, Michelin heeft 5 teams die serieus testwerk kunnen ondernemen. Het leeuwendeel van de testen van Ferarri worden dan ook door Bridgestone betaald.

In dat stukje staat onder andere te lezen: "The figures (slaat op een overzicht van het aantal testkilometers per team) show the extent to which Ferrari has comitted to test its way to succes."

redje
24-04-2005, 22:25
Mark, wil je die testkilometers dan ook met ons delen?

Dat is wat forix.com ons geeft en dat is toch nog een van de betrouwbaarste bronnen:

Aantal testkilometers in 2005:
1 Ferrari 40521
2 BAR 38298
3 Toyota 34377
4 Williams 31059
5 Renault 28663
6 McLaren 28167
7 Red Bull 17349
8 Sauber 9736
9 Jordan 6362
10 Minardi 2628

Stel nu nog dat er ergens een foutenmarge inzit, bvb. de kilometers van de afgelopen test achter gesloten deuren, (waarvan toch data werden vrijgegeven), zitten er niet in, dan nog is die 40% van Autosport een beetje mis hoor.

redje
24-04-2005, 22:27
prachtig seizoen? ik twijfel eraan... stel dat Schumi in Barcelona geen fout maakt tijdens de kwalifs, en een GP zoals deze rijdt vanaf de pole... hij wint met hele handen in de neus. en dan kan hij dat weer doen voor de rest van het seizoen...
2003 was toch ongeveer ook zo'n seizoen en daar was het toch ook spannend tot op het einde.

bluelite
24-04-2005, 22:48
Ik kan de cijfers van redje bevestigen. Of het om precieze cijfers gaat is een andere zaak. Feit is dat de verhouding in cijfers klopt. BAR en Ferrari die evenveel getest hebben, Toyota en Williams die ongeveer evenveel getest hebben. Daarna de rest. Waar ze dus die 40% vandaan halen... :confused:

Mark
24-04-2005, 22:52
Mark, wil je die testkilometers dan ook met ons delen?


Ferrari = 8870 miles ( 5445 legale en 3425 "illegale")
BAR = 6646
Renault = 5982
McLaren = 4774
Williams = 3973
Toyota = 3628
Red Bull = 1003
Sauber = 715
Jordan = 686
Minardi = 126
Bron: Autosport 21-04-05

De verhouding 40% kan ik nergens na terug rekenen........."editorial glitch" van de redacteur? Dan periode waarin deze miles zijn verreden........gezien het aantal van Minardi is dat vanaf de start van het seizoen tot en met de week voor de GP van San Marino. De copy-sluiting van Autosport is ergens op de dinsdagmiddag.............dus Ferrari zal er nog wel wat miles bijgereden hebben op Fiorano.

airco
24-04-2005, 23:04
hmm dat stukje over illegale klopt niet ...

Er zijn dit jaar geen akkoorden over testbeperkingen ... dus lijkt me een beetje een vage aanklacht ;)

Mark
24-04-2005, 23:22
Er zijn dit jaar geen akkoorden over testbeperkingen ... dus lijkt me een beetje een vage aanklacht ;)

Jawel, er is een gentlemen's agreement...........behalve voor Ferrari ;)

Ferrari has so far declined to join a voluntary agreement on testing limits, to which all nine rivals adhere. It restricts those nine to only 30 days testing between the first and the last race of the year and allows teams to test at just one track per day. Among other limits are a ban testing eight days before a Grand Prix. Ferrari, however, as a non-signatory, was testing for three days at Monza. Test driver Badoer drove more than 300 miles on day one. Our figures show that Ferrari has covered 5445 miles that would comply with the testing agreement, but a further 3425 that do not comply-generally through tests run concurrently at different venues.

Autosport blad 21-04-05

bluelite
25-04-2005, 00:20
Gentlemans agreement, dus ze kunnen het aan hun laars lappen en er is niks illegaals aan zoals airco zegt.

Nu begrijp ik alvast waar je die 40% vandaan haalt. Sinds het begin van dit seizoen (maart dus) hebben ze inderdaad zo'n 40% meer getest, maar als je vanaf januari meetelt, krijg je het beeld waarover redje en ik het hadden.

airco
25-04-2005, 00:21
wel dat is hem net het punt ... de andere teams zijn niet bereid om een deel testkilometers toe te kennen aan de bandenfabrikanten ...
Hoewel banden zowat de belangrijkste factor zijn in de huidige F1 was een eerlijke verdeling van de testkilometers op vlak van banden niet mogelijk. Andere (top)teams weigeren daar elke toegeving. Hierop zijn de onderhandelingen afgesprongen ... Geen akkoord dus

In het "gentlemen's agreement" zou de verdeling als volgt zijn.
7/10 = Michelin
tov
3/10 = Bridgestone

Blijkt heel duidelijk dat dit op termijn een ongelijke concurrentiestrijd is. Ferrari wil zijn concurrentiële positie die ze de afgelopen jaren hebben opgebouwd niet opgeven door dit oneerlijk voorstel. Lijkt me niks mis mee dat ze weigeren te tekenen. Ze zouden wel behoorlijk idioot zijn om alle "voordelen" die ze in de loop der jaren "met eigen middelen" hebben opgebouwd in de vuilbak te keilen door een akkoord te tekenen dat hen enkel benadeeld.

Wat blijft er dan over ... juist niets ...
Zulke akkoorden dienen in de huidige F1 unaniem genomen te worden om enige rechtsgeldigheid te hebben. Dit is hier dus niet het geval ....

Of hoe "Gentlemen's Agreement" een eufemisme kan zijn voor een waardeloze vod papier ;)

Overigens ... Ferrari is de duivel nog niet in dit zaak ... Omdat er geen akkoord is had Ferrari afgelopen week nog kunnen testen in Imola ... Omwille van fair-play deden ze dit niet ...
http://www.f1racing.net/nl/news.php?newsID=83481

bluelite
25-04-2005, 00:34
Ferrari heeft nog andere testsessies geannuleerd. Ik verwijs naar een testsessie die van 5 tot 7 april had moeten plaatsvinden. Ook toen liet Ferrari verstaan dat het dan toch niet zou testen te Silverstone. Uiteindelijk werd de testsessie (of het om die testsessie ging is niet helemaal duidelijk) geschrapt door de FIA.

Bart.Vandecavey
25-04-2005, 10:47
Uiteraard zijn de Engelsen geen Schumacher-fans, de eerste Engelsman die een voorliefde heeft voor Duitsers moet nog geboren worden

Ross Brawn :bye: :p

redje
25-04-2005, 12:24
Gentlemans agreement, dus ze kunnen het aan hun laars lappen en er is niks illegaals aan zoals airco zegt.

Nu begrijp ik alvast waar je die 40% vandaan haalt. Sinds het begin van dit seizoen (maart dus) hebben ze inderdaad zo'n 40% meer getest, maar als je vanaf januari meetelt, krijg je het beeld waarover redje en ik het hadden.
Illegaal is het niet, fair is zeker niet. Maar het valt af te wachten in welke mate dat Ferrari op het einde werkelijk zoveel meer getest zal hebben dan de andere teams.

Mark
25-04-2005, 12:52
Gentlemans agreement, dus ze kunnen het aan hun laars lappen en er is niks illegaals aan

Zullen we eens debat over normen en waarden opstarten? ;)

Het klopt als je zegt dat Ferrari meer kilometers moet maken om de data voor Bridgestone op peil te houden. Rijst de vraag: waarom heeft Bridgestone nog maar één serieuze klant? Wellicht omdat in het verleden Bridgestone meer aandacht aan dat ene team heeft geschonken dan aan de andere........... en daarom moeten ze bij Bridgestone / Ferrari nu maar even op de blaren zitten. De prijs voor hun politiek / strategie uit de voorgaande jaren krijgen ze nu voor hun kiezen. Business as usual.

airco
25-04-2005, 12:53
wat is wel fair ?

Zijn Renault en McLaren unfair omdat ze geen nieuwe kwalificatie willen ? Er is nochtans blijkbaar wel een meerderheid voor een nieuwe kwalificatie .. Want enkel deze 2 zijn tegen ( http://www.f1racing.net/nl/news.php?newsID=84179 )
Dit is natuurlijk je reinste onzin ...

Hoewel de andere teams een en ander als een groot schandaal zullen afspiegelen verdedigt ieder team zo zijn belangen ... Dat de belangen van Ferrari op vlak van testen juist het tegengestelde van de andere teams zijn maakt een akkoord bereiken op vlak van testbeperkingen wel bijzonder moeilijk ... Toch maakt hen niet illegaal, noch unfair ...

airco
25-04-2005, 13:27
Zullen we eens debat over normen en waarden opstarten? ;)

Het klopt als je zegt dat Ferrari meer kilometers moet maken om de data voor Bridgestone op peil te houden. Rijst de vraag: waarom heeft Bridgestone nog maar één serieuze klant? Wellicht omdat in het verleden Bridgestone meer aandacht aan dat ene team heeft geschonken dan aan de andere........... en daarom moeten ze bij Bridgestone / Ferrari nu maar even op de blaren zitten. De prijs voor hun politiek / strategie uit de voorgaande jaren krijgen ze nu voor hun kiezen. Business as usual.

Vooral die laatste 3 woordjes lijken me boeiend ...

Business as usual ... Als we dan toch de vergelijking maken met zaken doen ... In geval van het Westen de vrije markt ... komen we toch met een aantal vaststellingen

Lijkt me logisch dat je als bedrijf het meeste aandacht schenkt aan de klant die je het veruit meeste oplevert. In het geval van Bridgestone is dit al vele jaren Ferrari.

In de vrije markt is dit gelijkaardig. Het hoeft geen uitleg dat een klant die vele malen groter is (en veel meer opbrengt) ook betere prijzen, ondersteuning, ... kan krijgen dan kleine klantjes. Natuurlijk staat het die kleine klantjes vrij om een alternatief te zoeken... Om wel een concurrentiële positie te krijgen tov grote klant

Dit is nu dus gebeurd ... De "kleintjes" zijnde de teams die Bridgestone (op vlak van publiciteit) nauwelijks iets opbrengden zijn overgelopen naar Michelin.
Hier heeft Bridgestone ook nooit over geklaagd.

Ik denk dat we het tot hier toe nogal eens zijn

Maar dan proberen die vele kleintjes iets op te dringen dat in de vrije markt gewoon ondenkbaar is .... Beperkingen op vlak van resources die geïnvesteerd mogen worden in Research&Development.
Dit is totaal tegen de regels vrije markt in ... (nvdr., Zie je de grote autofabrikanten al een akkoord tekenen dat er maximaal 5.000.000 € mag geïnvesteerd worden R&D voor hun luxe-limousines :crazy: )

Net zoals het op de vrije markt bot zou vangen ... vangen de andere teams hier bot bij Ferrari ...Ferrari zou wel achterlijk zijn moesten ze zoiets aanvaarden (het hindert hen immers veel harder dan de andere teams)

Conclusie van het verhaal:
Vermits er geen deal is, doet de vrije markt nu zonder belemmeringen haar werk. Business as usual.

airco
25-04-2005, 13:41
In aanvulling op bovenstaande tekst ... In zowat alle teamsporten waarin teams, clubs, ... tegen elkaar uitkomen geldt momenteel de vrije markt. Als Man Utd morgen (net als chelsea) ook een rijke rus te pakken krijgt waardoor hun budget met 25 miljoen € per jaar stijgt ... dan spreekt het voor zich dat ze volgend seizoen ook meer kansen zullen hebben om beter te presteren.

Of je nu naar het voetbal, basketbal, volleybal, wielrennen, ... kijkt, de eindconclusie is steeds dat budget in grote mate het succes bepaald.

De vraag is dan ook in hoeverre verschillende kostprijs beperkende maatregelen (waarvan testbeperkingen er 1 zijn) realistisch zijn in een wereld die gedomineerd wordt door vrije markt.
Zoals de F1 de laatste jaren evolueerd gaat het daar meer richting een planmatig gecontroleerde economie ...

In mijn ogen de slechte richting

FormulaV-JH495
25-04-2005, 15:31
OT ... na de Pole van D.Saelens, wat was zijn uitslag in de race ????

Bart.Vandecavey
25-04-2005, 15:47
OT ... na de Pole van D.Saelens, wat was zijn uitslag in de race ????

4de hij vond dat hij een slechte afstelling had...
staat op racingworld, pitstop.tv,...

redje
25-04-2005, 17:19
Saelens gokte op een regenafstelling, maar reed toch op slicks. Wrong choice.

The Interceptor
25-04-2005, 21:17
Wat is dat nu met de wel/niet diskwalificatie van Button :confused:

Eerst wordt de wagen bij de technische controle goedgekeurd. (gewicht iets van 606 kg). Bij een 2e controle weeg hij te licht (nog 594 kg). Bij BAR zeggen zeiden ze dat ze de vloeistoffen (bezine, ...) al uit de wagen hadden verwijderd toen, de stewards aanvaardden dat en Button behield zijn 3e plek.

Wat lezen we vandaag: "FIA in beroep tegen niet-diskwalificatie Button" (www.pitstoptv.be)
FIA gaat er dus niet akkoord met de stewards. Ze vermoeden dat BAR vals speelt, en eventueel zelfs brandstof als balast gebruikt in een extra tank om zo tijdens stukken in de race toch onder het minimum gewicht te rijden.

Het zou met sterk verbazen als BAR & Honda zoiets zouden doen.
Ook moet dan toch simpel na te trekken zijn bij een technische controle, of er hier of daar een extra vatje benzine zit ??
En als ze dan toch brandstof als balast gaan gebruiken, zou dat ook al moeten opvallen aan een langere laatste pitstop ... (of tanken ze weer loden bollekes bij? :))

bluelite
25-04-2005, 21:29
De stewards die door de FIA aangeduid zijn nemen eigenlijk hun beslissing op basis van het FIA-reglement. Nu staat er in het reglement dat de wagen 'op alle ogenblikken van het evenement' niet minder dan 600 kg mag wegen. Enkel tijdens de kwalificatie moet de wagen 605 kilogram wegen. Echter kan BAR bewijzen dat Button gedurende de hele race boven het gewichtslimiet van 600 kg bleef. De FIA (dus niet de stewards) denkt daar anders over en zegt plots dat de wagen zonder benzine 600 kg moet wegen, terwijl dat eigenlijk niet in het reglement zijn. Nu voelen ze zich voor de tweede maal beet genomen door BAR (na het motorachterpoortje) en treden ze ook iets harder op. Of het wat zal uithalen is een andere vraag.

airco
25-04-2005, 22:26
Hoewel de andere teams een en ander als een groot schandaal zullen afspiegelen verdedigt ieder team zo zijn belangen ...

Ik ga waarzegger worden denk ik zo ;)

BAR is ondertussen al aan de klaagzang begonnen ....
http://f1.racing-live.com/en/headlines/news/detail/050425171742.shtml

Ach ja ... Als je de hete adem in je nek voelt kan je beter de gazet aan je kant krijgen zeg maar ;)

Mark
25-04-2005, 23:22
Dit is nu dus gebeurd ... De "kleintjes" zijnde de teams die Bridgestone (op vlak van publiciteit) nauwelijks iets opbrengden zijn overgelopen naar Michelin.
Hier heeft Bridgestone ook nooit over geklaagd.


Ik zou toch McLaren geen kleintje durven te noemen :D :D De echte kleintjes zitten nog steeds bij Bridgestone. In de tijd dat McLaren nog op frans rubber reed klaagde Ron Dennis (maarja, wanneer klaagt die niet;) ) over de voorkeursbehandeling van Ferrari door Bridgestone.

O ja, er zit weer leven in het F1-subforum ;)

airco
26-04-2005, 00:08
daarom staat er ook duidelijk dit stukje

op vlak van publiciteit

Je hebt mij nergens horen zeggen dat McLaren, Renault of BMW kleine teams zijn ...

Wel is hun publiciteitswaarde ongelofelijk veel kleiner als ze een hele periode nauwelijks wedstrijden (laat staan titels) winnen. Vergelijk dit met een team met een ongelofelijke geschiedenis waar een zevenvoudig wereldkampioen aan de slag is dat bovendien nog eens alles wint wat er te winnen valt ....
Dan is de strijd op vlak van publiciteit met K.O. gewonnen door Ferrari.

Net zulke return bepaalt groten deels wat Sponsors (of technische partners) bereid zijn te investeren in een bepaald team. Die balans helt de laatste jaren (voor Bridgestone) ver door in de richting van Ferrari. Hoe je het keert of draait ...elke sponsor in de F1 heeft te bedoeling een zo hoog mogelijke ROI te krijgen.

Dat McLaren hier de conclusies uit heeft getrokken ...
==> niks mis mee. Elk gezond bedrijf zou in zo een situatie in een vrije markt op zoek gaan naar alternatieven. Hier hoor je Bridgestone niet over klagen.

Na een jarenlang vrij spel de vrije markt dan de nek omwringen door een reeks kunstmatige maatregelen is dan ook :no:

Guido
26-04-2005, 10:23
hehe, het was weer eens een zogenaamd spannende wedstrijd en alles staat hier weer in vuur en vlam. Mooi is dat. De oude goude discussies zijn weer terug :D want er is weer eens strijd vooraan. En al snel gaan de gesprekken niet meer over de GP zelf, maar over de eeuwenoude verschillen ;)

Ondanks het feit dat het er best spannend uitzag, heb ik ook vastgesteld dat F1 nog altijd in hetzelfde bedje ziek is. Schumacher op eigen pure kracht van 13 naar 3? I don't think so, ik heb maar zeer weinig inhaalacties gezien, rondenlang heeft ie achter broertje rondjes gedraaid om er dan, als het erop aankwam - die verdienste hebben ze wel (maar 't is eerder strategie dan pure racerij op de piste) - alles uit te persen om na de eerste series stops op 3 weer op de baan te zitten. En het inhaal manoeuvre op Button grandioos? 't is maar hoe je het bekijkt - Button maakte een inschattingsfout bij het inhalen van de Williamsen en Schumacher zag en profiteerde ervan. Zijn verdienste, maar niet meer dan dat. En natuurlijk dat Alonso zijn eerste plaats niet ging afstaan. Maar soit, wat ik wil zeggen is zeker niet dat ik Schumachers prestatie wil minimaliseren, maar wel dat ik niet veel racerij gezien heb. Racerij zijnde inhaalacties enz. (enkele uitzonderingen niet te na gesproken.) Als ik 1,5 uur in mijn zetel moet zitten en zien dat er veel treintje gereden wordt en dat de 2de ondanks het feit dat ie sneller is, de 1ste niet voorbij kan, dan scheelt er nog altijd iets met de F1.

Spannend voor mij wil zeggen dat, in dit geval, Schumacher had kunnen aanvallen, voorbijsteken, Alonso terug gevochten zou hebben enz. Nu wist je gewoon al op voorhand wat er ging gebeuren en da's jammer.

airco
26-04-2005, 10:40
ben ik het mee akkoord ... Concrete vraag is wat je er aan kan veranderen zonder de veiligheid in het gedrang te brengen ....

Als ik zie wat ze de laatste jaren allemaal al aangekloot hebben met de F1 .... Dan heb ik nu zoiets van ... Laat het nu maar eens een tijdje gerust ...

Sennake
26-04-2005, 11:12
Concrete vraag is wat je er aan kan veranderen zonder de veiligheid in het gedrang te brengen ....

Dit is volgens mij de KERN van de hele zaak.

Spanning kan je alleen creëren als er een graad van risico inzit. Daarom dat we inhaalmanoeuvers in de pitlane niet als spannend ervaren, of het voorbijsteken van een gedubbelde die zich vrijwillig opzij zet. Het is pas spannend als je niet weet of het inhaalmanoeuver gaat lukken, wat per definitie betekent dat beide piloten een zekere mate van risico moeten nemen, waarbij die met de sterkste zenuwen of het meeste talent, of the biggest balls, ...of of... uiteindelijk de andere inhaalt.

Maar wie risico zegt, zegt tegelijkertijd ook "minder veilig". Er is dus een eeuwige tegenstrijdigheid tussen "spanning" en "veiligheid". Ofwel maak je een race dus spannend, ofwel maak je ze veilig. Er zijn natuurlijk wel gradaties, maar de basisgedachte komt daar op neer. En na de ongevallen van Senna en Ratzenberger heeft de FIA duidelijk voor veiligheid gekozen. Dat betekent niet dat we na 1994 geen enkele spannende race meer gezien hebben, of dat alle races vóór 1994 superspannend waren, maar globaal gezien heb ik toch de indruk dat het daar op neerkomt. Het heeft trouwens na 1994 nog een tijd geduurd vooraleer de ingrepen daadwerkelijk de spanning wegnamen, en inderdaad waren de duels tussen Schumi en Hill destijds nog wel legendarisch. Maar daarna ebde de spanning gaandeweg weg. Mogelijk heeft dat voor mij persoonlijk ook te maken met de overheersing van Schumi, maar dat is strikt persoonlijk en doet verder niets ter zake.

Hoe dit dilemma op te lossen? Geen idee. Maar voor mij is het duidelijk : om meer spanning te creëren moeten er weer wat meer risico's ingelast worden...

airco
26-04-2005, 12:01
Mogelijk heeft dat voor mij persoonlijk ook te maken met de overheersing van Schumi, maar dat is strikt persoonlijk en doet verder niets ter zake.

Toch ligt daar in mijn ogen ook een grote kern van de huidige problemen.... Niet op vlak van veiligheid ... Wel op vlak van de discussie voor kostenreductie ...

Mensen willen van nature uit altijd nieuwe zaken ...
een paar jaar geleden was de minidisc van Sony ongelofelijk HOT ... Vandaag is die rol overgenomen door de IPOD ...
Als er niets nieuws komt in de markt voor de muziekspelers .... verdwijnt de rage ... en bijgevolg ook de marktaandacht

Net dat is de laatste jaren aan de hand in de formule 1 ... Niemand (tenzij de grote fans) zit nog te wachten op een nieuwe overwinning, titel van Schumacher ...
Gevolgen
---------
Minder media aandacht ==> Minder return voor Sponsors (in het bijzonder voor diegenen die altijd slaag krijgen) ==> Sponsors die het voor bekeken houden ==> Teams die verdwijnen of in de problemen komen ==> Pleidooien om kosten te besparen om die teams alsnog te houden ...

Wel net dat laatste is volgens mij verloren moeite ....
De dag dat enkele races voor het einde van het seizoen duidelijk wordt dat Schumacher geen kampioen zal worden .... trekt de aandacht in de formule 1 pijlsnel terug aan.
Iedereen wil toch zien wie de nieuwe GOD van de formule 1 wordt ... Het team/sponsors van die piloot mag een ongelofelijk boost verwachten ...

Net op dat moment komt de interesse van het grote publiek terug ... en wordt de markt terug interessant voor potentïele sponsors

redje
26-04-2005, 13:19
Het gaat hier niet alleen om risico's en veiligheid. De grootste boosdoener in het hele verhaal is de constructie van de achtervleugel. Door die te verlagen en te versmallen beïnvloedde de vuile wind rechtstreeks de achterliggende wagens, waardoor men wel nog een slipstream had, maar men moeilijk vlak achter de voorligger kon blijven in snelle bochten. Bovendien zorgen de teams er wel voor dat de vuile wind goed vuil is, dat er genoeg turbulentie is, zodat het inhalen nog wat moeilijker wordt.

Finish
26-04-2005, 14:37
En het inhaal manoeuvre op Button grandioos? 't is maar hoe je het bekijkt - Button maakte een inschattingsfout bij het inhalen van de Williamsen en Schumacher zag en profiteerde ervan. Zijn verdienste, maar niet meer dan dat.

Inhaalmaneuvers opblazen is altijd al een sport geweest.
Ik wil dit gevalletje graag vergelijken met de zogenaamde fabelachtige inhaalactie van Hakkinen op Schumacher in Spa 2000.
Qua overeenkomsten kan dit tellen:
Schumacher aan de leiding, Hakkinen vlak achter Schumacher en sneller. De BAR van Zonta gaat gedubbeld worden, dus Schumachers probleem:
Hoe raak ik voorbij die BAR zonder dat Hakkinen er van profiteert ?
vs.
Button: Hoe raak ik voorbij die Williams zonder dat Schumacher er van profiteert ?

Resultaat: Hakkinen profiteert en de snelste raakt voorbij de traagste dankzij verkeer.
Resultaat 2: Schumacher profiteert en de snelste raakt voorbij de traagste dankzij verkeer.

Toch staat bij velen die inhaalactie van Hakkinen genoteerd als 'magistraal' en 'heroïsch', terwijl Mika hier in feite ten volle gebruik maakt van die BAR als hindernis voor Schumacher, en Schumacher gewoon nergens naartoe kon. Schumacher maakte hier geen inschattingsfout, hij had die dekselse Zonta naast hem.
Hier maakt Button een inschattingsfout en Schumacher troeft die fout af.

Magistraal ? Nee hoor. Da's gewoon het principe van inhalen: de andere tot fouten dwingen. Maar bij deze maak ik nog maar eens mijn standpunt hard dat ik het inhaalmaneuver van Hakkinen op Schumacher in Spa 2000 evengoed niet magistraal en schitterend vond. Interpretaties kunnen verschillen, niks daarvan. Ik ga niet onder stoelen of banken steken dat ik dolgraag Schumacher op P1 had zien finishen en ik helemaal niet verlekkerd ben op een hattrick voor welke coureur dan ook, inclusief Alonso en Schumacher. Maar de coureur die mij tot nu toe de meeste knappe dingen heeft laten zien, is Schumacher, hoe je het ook draait of keert. Jammer genoeg dateren die knappe dingen quasi allemaal uit de jaren '96 tot 2000. Dominantie, voor welk team, voor welke sport dan ook, kan niet goed zijn.

Maar nu wijd ik toch echt veel teveel uit. Mss tijd om dit topicje in twee te knippen, wat hadden jullie gedacht, hoogedele en vooraanstaande admins en mods ?

Finish.

Guido
26-04-2005, 20:51
Ik heb al een tijdje zitten denken om het in 2 te knippen, maar ik denk in dit geval dat de discussie dan zou stilvallen of zou kunnen eindigen in een welles nietes slipstreampje. :D

Laat maar staan zou 'k zo zeggen want de afgelopen GP komt er altijd wel ergens tussen.

Wat het inhaalbeweging op Button betreft. Wel er is een groot verschil met 2000.
Schumacher/Button: 2 rijders op dezelfde hoogte bij het ingaan van de chicane - lees hard remmend dus redelijk traag
Schumacher/Hakkinen: 3! rijders op dezelfde hoogte bij het naderen van de chicane in volle slipstream en de snelheid van uitvoering lag toch wel wat hoger denk ik :D

Dat ik een, door Mika himself, gesigneerde print van die inhaalbeweging thuis in de living hangen heb, doet even niets terzake :D :p

knappe dingen tss '96 en 2000. Hij heeft er in die periode ook net zoveel 'minder knappe' dingen laten zien, iets waar hij gaandeweg toch wel doorheen gegroeid is.

Wat de veiligheid betreft. "Motorsport is dangerous" en ze verdienen bakkken met geld hiervoor. Dus ze moeten stoppen met de drivers te behandelen als sissi's. Ze zijn verdorie beter beschermd dat wij allemaal in onze dagdagelijkse vehicles. Doe maar eens een crash aan 70 per uur in pakweg een Peugeot 307 :D of in een F1, je zal het verschil direkt merken.

En dit is wat ik heet :Offtopic: :D :D

Alain
27-04-2005, 10:49
Tja, ik zat op het puntje van mijn stoel tijdens de laatste 12 ronden en uiteindelijk bleef ik op mijn honger zitten.
Twee redenen :
a) Mijn hart slaat rood en ik wil niets liever dan een Ferrari zien winnen
b) Ondanks een superieure snelheid kan er met een moderne F1 nauwelijks ingehaald worden op bepaalde circuits, enkel indien een rechte lijn minstens 1 km bedraagt...

Alonso heeft een fantastische race gereden en verdedigde zijn leidersplaats heel goed. Toch straf dat hij er in slaagt dezelfde rondetijden te draaien als zijn voorligger ( i.e. Liuzzi )....rondetijden die ca. 2 seconden trager zijn dan zijn tempo van aan het begin van de race en ca. 3 seconden trager dan die van Schumacher. Schumacher kan zelfs nauwelijks een poging ondernemen en dat vind ik triestig. De enige manier om voorbij te steken was ofwel in de pits ( was niet meer aan de orde), een grandioze blunder van Alonso ( het was niet dat hij supersnel aan het rondrijden was om Schumacher op afstand te houden ) of in het kleinste gaatje duiken ( zoals alleen Rossi dat kan ;o) ) en dan maar hopen dat het lukt zonder dat ze er allebei uitgaan...Het laatste scenario lijkt me zeer onwaarschijnlijk...Dat schort er volgens mij aan de F1.

Nu ja, een ding staat vast na dit weekend: Ferrari en Schumacher zijn nog helemaal niet uitgeteld en dat kan het alleen maar beter maken. BAR Honda is er ook serieus op vooruit gegaan en McLaren en Raikkonen hebben de speed... Ondanks de voorsprong van Alonso kan de uitkomst op het einde van het seizoen er helemaal anders uitzien dan nu doet vermoeden en dat is iets om naar uit te kijken.

Jan
27-04-2005, 12:37
Na alle kommentaren hier en in de vakpers gelezen te hebben, zit ik me nog steeds af te vragen of ik nu iets gemist heb. Ik heb namelijk de GP niet kunnen bekijken, niet rechtstreeks en de geprogrammeerde video voor de samenvatting op La Une heeft het door de wonderen der techniek ook laten afweten. De afgelopen dagen was ik in Madrid (werk, geen vakantie ;) ) en in het hotel heb ik wel een Spaanse krant op de kop kunnen tikken. Maar liefst 12 van de 60 pagina's (de eerste 12 dan nog) waren gewijd aan de nieuwe Spaanse held die de Italo-Germaanse kombinatie in eigen huis was gaan verslaan. Er werd gewag gemaakt van "Het duel van de eeuw", en toegegeven, deze eeuw hebben we nog niet veel duels gezien. Toch heb ik zo de indruk dat de duelwaarde ons enkele weken geleden aangeboden door ene De la Rosa (ook al een Spanjool) een pak hoger moet geweest zijn dan het taktische spelletje dat Alonso en Schumi nu hebben gespeeld. Uiteraard ging het toen niet om de eerste plaats, en daar zit em waarschijnlijk het fundamentele verschil.
Zie ik de dingen verkeerd of ligt het aan pakweg 35 jaar F1 races opgeslagen op mijn persoonlijke harde schijf?


jan

Sennake
27-04-2005, 13:31
Ik heb namelijk de GP niet kunnen bekijken, niet rechtstreeks en de geprogrammeerde video voor de samenvatting op La Une heeft het door de wonderen der techniek ook laten afweten.

Bij mij heeft de techniek het dan weer NIET laten afweten, maar had ik uit pure gewoonte La Deux geprogrammeerd, wat me achteraf wél de geneugten van een of andere mountainbike race opleverde, maar tegelijkertijd ook de ontgoocheling van geen F1 te kunnen zien...

Raceboy
27-04-2005, 19:40
Bij mij heeft de techniek het dan weer NIET laten afweten, maar had ik uit pure gewoonte La Deux geprogrammeerd, wat me achteraf wél de geneugten van een of andere mountainbike race opleverde, maar tegelijkertijd ook de ontgoocheling van geen F1 te kunnen zien...

awel da was toch op francorchamps :D

The Interceptor
04-05-2005, 11:41
En toch kan ik het niet geloven dat ze bij BAR 'sjoemelen', toch zeker niet op deze manier. :s
En uitsluiting drijgt? Dan schieten er wel nog maar 18 wagens over he, dus 't zal wel bij een (eventuele) forse boete blijven denk. (en hoop ik natuurlijk ook moesten ze tegen de lamp lopen).

Finish
06-05-2005, 12:55
De nieuwe uitslag van San Marino versus de oude:

1 F. Alonso Renault 1:27:41.921 10
2 M. Schumacher Ferrari + 0.215 8
3 A. Wurz McLaren + 27.554 6
4 J. Villeneuve Sauber + 1:04.442 5
5 J. Trulli Toyota + 1:10.258 4
6 N. Heidfeld Williams + 1:11.282 3
7 M. Webber Williams + 1:23.297 2
8 V. Liuzzi Red Bull + 1:23.764 1
9 R. Schumacher Toyota + 1:35.841 0
10 F. Massa Sauber + 1 ronde(n) 0
11 D. Coulthard Red Bull + 1 ronde(n) 0
12 N. Karthikeyan Jordan + 1 ronde(n) 0
13 T. Monteiro Jordan + 2 ronde(n) 0
14 J. Button BAR + 0.000 0
15 T. Sato BAR + 0.000 0
Niet gefinisht
16 C. Albers Minardi + 41 ronde(n) 0
17 R. Barrichello Ferrari + 44 ronde(n) 0
18 P. Friesacher Minardi + 54 ronde(n) 0
19 K. Räikkönen McLaren + 54 ronde(n) 0
20 G. Fisichella Renault + 57 ronde(n) 0

De oude uitslag:

1. ALONSO 1h27'41"921 209.086 Km/h
2. M.SCHUMACHER Ferrari B + 0'00"215 209.077 Km/h
3. BUTTON BAR Honda M + 0'10"481 208.670 Km/h
4. WURZ McLaren Mercedes M + 0'27"554 207.997 Km/h
5. SATO BAR Honda M + 0'34"783 207.713 Km/h
6. VILLENEUVE Sauber Petronas M + 1'04"442 206.556 Km/h
7. TRULLI Toyota M + 1'10"258 206.331 Km/h
8. HEIDFELD Williams BMW M + 1'11"282 206.291 Km/h
9. WEBBER Williams BMW M + 1'23"297 205.827 Km/h
10. LIUZZI RedBull Cosworth M + 1'23"764 205.809 Km/h
11. R.SCHUMACHER Toyota M + 1'35"841 205.346 Km/h
12. MASSA Sauber Petronas M 1 lap(s)
13. COULTHARD RedBull Cosworth M 1 lap(s)
14. KARTHIKEYAN Jordan Toyota B 1 lap(s)
15. MONTEIRO Jordan Toyota B 2 lap(s)
16. ALBERS Minardi Cosworth B 42 lap(s) versnellingsbak
17. BARRICHELLO Ferrari B 44 lap(s) elektronica
18. RÄIKKÖNEN McLaren Mercedes M 53 lap(s) aandrijfas
19. FRIESACHER Minardi Cosworth B 54 lap(s) koppeling
20. FISICHELLA Renault M 57 lap(s) spin