PDA

View Full Version : Voorbeschouwing Circuit Zolder: ZTC & SCZ + tussenstand


P De Sonville
20-04-2005, 10:44
Zolder Touring Cup

Titelpretendenten laten voorlopig geen steken vallen

Zondag 24 april wordt de tweede manche van de Zolder Touring Cup en Sprinters Cup Zolder op gang geschoten. Alweer een wedstrijd waar het publiek dankzij sponsor ‘BonGou’ gratis toegang krijgt.
Alle tenoren van de openingsmanche zijn opnieuw aanwezig. Door de overwinning van Maes/Wauters zal AD Sport uiteraard weer paraat tekenen. Het team uit Lummen moet immers zijn leiderspositie in de tussenstand verdedigen. Maar de bemanning is nog niet gekend. Ruben Maes geeft in ieder geval forfait. De man uit Ingelmunster kwam tijdens de eerste wedstrijd gewoon wat ritme opdoen voor de Mediagroup Van Dyck Belcar een week later. Mogelijk komen de broers Wauters aan de start of zal Albert Vanierschot zelf ook plaats nemen in het kuipje. AD Sport zal wel nog met een andere Porsche op de startgrid staan. Mogelijk een 996 omdat de rode 993 op dit moment verscheept wordt richting Dakar om ginds aan een stratenrace deel te nemen. Ook opnieuw aan de start, en terug in de gastklasse onder de vlag van First Motorsport, is de Porsche 993 van Freddy Van Roey samen met zoon Rob en Freddy De Schauwer.
Ook de MSE-Marcos van vader en zoon Van Samang wordt weer verwacht. Dit is ontegensprekelijk één van de mooiste bolides die momenteel aktief zijn in de Zolder Touring Cup. Na Maes/Wauters, Schreurs/Van Roey en Kevers/Dehaye eindigden ze op een verdienstelijke vierde plaats. 2005 is het tweede seizoen dat deze Marcos, in het vooronder voorzien van een Ford Cosworth turbo, aan het regionale omloopkampioenschap deelneemt. En na een inloopjaar viseert de familie Van Samang dit seizoen de titel.

Jef Van Samang: “We gaan er alles aan doen om dit jaar helemaal voorin te eindigen. Maar dit hangt uiteraard af van vele factoren. Enerzijds is er het feit dat je geen enkele wedstrijd mag uitvallen of je titelkansen smelten als sneeuw voor de zon. Dus wat dat betreft, moeten we rekenen op de betrouwbaarheid van de Marcos. Maar anderzijds is rijden met een GT niet altijd een voordeel in de Zolder Touring Cup. Het feit dat een overwinning in de Klasse het dubbele aantal punten oplevert tegenover een algemene overwinning betekent dus dat wij iedere wedstrijd minstens een podiumplaats algemeen moeten halen. Na de eerste wedstrijd kregen we de punten van de derde plaats algemeen en de derde plaats in de Klasse GT, terwijl we in de tussenstand pas op de vijfde plaats staan. En dit omdat de BMW van Brinkmann en de Golf van Van Rompuy hun Klasse wonnen en daar bovenop nog respectievelijk 4de en 6de algemeen werden, wat uiteraard een fantastische prestatie is. Wij moeten iedere wedstrijd trachten de Porsches te verslaan om véél punten te pakken. In ieder geval zijn we zéér tevreden met het reeds behaalde resultaat, niettegenstaande we het moesten doen met amper 270 paardjes. In het bochtenwerk komen we steeds terug op de Porsches, maar op de rechte stukken fietsen ze dan terug weg. Onze Achillespees is het geluid, waardoor we voorlopig de kraan moesten dichtdraaien. Maar daar komt nu verandering in. Er wordt momenteel druk gesleuteld aan een nieuwe uitlaat en dan kunnen we het vermogen opdrijven naar een slordige 320 pk. Niet spectaculair, maar met de goede ophanging en dito baanligging moeten we het verschil met de Porsches kunnen overbruggen”.

Ook bij het MExT-team uit Roeselare waren ze na hun debuutjaar in 2004 best tevreden met de punten van de vijfde plaats algemeen en vierde in de Klasse GT.
Lieven Goegebuer: “Wij reden een wedstrijd zonder problemen en pakten de punten die we hadden vooropgesteld. Een top5 algemeen was onze doelstelling. De motor is quasi origineel en afgelopen winter hebben we vooral gewerkt aan de body en ophanging om een betere wegligging te bekomen. Momenteel moeten we het stellen met amper 305 pk, wat zich laat voelen tegenover de andere GT’s. Op termijn zullen we waarschijnlijk het vermogen laten opdrijven naar 350 pk, maar dit mag niet ten koste gaan van de betrouwbaarheid. Want dit is momenteel onze grootste troef. We zijn niet het snelste team op de piste, maar indien we elke wedstrijd aan de meet staan, kunnen we dicht eindigen in het kampioenschap. Maar dit jaar ambiëren we wel minstens éénmaal een podiumplaats”.

Ook terug van de partij met drie Porsches is het Speedlover-team van André Van Hoof. BonGou-baas Luc Gevers, die tijdens het openingstreffen van de baan donderde met een gescheurde velg, tekent samen met Rudy Janssen paraat op de Porsche 993. Hetzelfde geldt voor Verhoeven/Kersten die véél tijd verloren met remproblemen en op revanche azen en Callant/Van Haevermaet die de Boxster stilaan onder de knie krijgen. Revanche mogen we ook verwachten uit de hoek van het duo Vetters/Jeuris dat startverbod kreeg na tweemaal de toegelaten decibels te hebben overschreden tijdens de trainingen. Ook Gabriël Racing kreeg met hetzelfde probleem af te rekenen en zal komende zondag voor het eerst de Porsche 996 turbo inzetten voor Tavernier/Bouillon.

En als we de voorlopige tussenstand bekijken zien we dat de top3 van vorig seizoen zich reeds terug in de kopgroep nestelt. Regerend kampioenenduo Van Rompuy/Buytaert wonnen net zoals Brinkmann/Jakobs hun klasse en doken de top10 binnen, wat hen een pak punten opleverde. Ook Werckx/Werckx losten de rol niet en ook zij gaan in ideale omstandigheden richting tweede manche. Maar in klasse 2 zullen Brinkmann/Jakobs en de broers Werckx nog véél weerwerk mogen verwachten van teams die forfait gaven voor de eerste wedstrijd. En dan denken we vooral aan de BMW’s van Pampel/Joosen, Raymaekers/Meys en Wilkens/Van Eijk. Zonder uiteraard de supersnelle BMW’s te vergeten van Beckers/Vanmanshoven en het trio De Backer/Schulpé/Vanhamme dat tijdens het eerste treffen de achterbrug aan diggelen reed. Ook in Klasse 4 liggen er voor Van Rompuy/Buytaert kapers op de kust. Zo kregen ze tijdens de eerste wedstrijd flink wat oppositie te verwerken van merkgenoten Willemen/ Adriaenssens en de Renaults van Servranckx/Van De Ven en Heyman/Van Den Broeck. Dries Heyman zal tijdens de twee volgende wedstrijden wel worden vervangen dor Chris Voet. In Klasse 3 staan ex-sprinters Van de Water/Dierckx aan de leiding na een leuk onderonsje met Vissenberg/Pampel en Ronchail/ Duthoit. Tussen deze drie zal het ook gaan in de verdere afwikkeling van het kampioenschap. Maar indien drievoudig kampoen in Klasse 3, André Carlier, in extremis nog piloten vindt, zou deze nog wel eens roet in het eten kunnen gooien. In deze Klasse is het ook nog wachten op de maidentrip van BTS Racing met de Audi TT turbo voor Frans/Winnepenninckx.


Sprinters Cup Zolder

Tony Kevers voor het eerst in de rol van achtervolger

Regerend kampioen Tony Kevers, die vorig seizoen iedereen van het kastje naar de muur reed en het seizoen afsloot met het maximum aantal punten, heeft tijdens de eerste wedstrijd zijn start figuurlijk gemist. Ondanks de riante voorsprong die de Golfrijder reeds na twee ronden had bijeen gereden en duidelijk terug de snelste wagen op de piste was, ging hij de safety car voorbij waarbij hij door de koersdirectie werd bedacht met twee ronden straftijd.
“Ik heb die safety car helemaal niet gezien, maar heb me neergelegd bij de sanctie van de koersdirectie. Misschien was het verschil in snelheid te groot en zat ik met mijn gedachten bij mijn zoon Pascal, die in de aanrijding was betrokken. Ik had gewoon de safety car terug kunnen laten passeren wat mij waarschijnlijk geen sanctie zou hebben gekost. Bij een herstart zou ik toch terug de leiding in handen hebben genomen. In ieder geval maakt dit het kampioenschap bijzonder spannend. Ik mag nu geen steken meer laten vallen omdat de Sprinters Cup Zolder maar over vijf wedstrijden wordt verreden. Ik moet ze gewoon terug allemaal winnen en afwachten of de concurrentie geen steken laat vallen”.
Maar die concurrentie is sterker geworden dit seizoen. Niet alleen werden de Golfs van Pascal Kevers en Edwin Beyers sneller, ook de Honda Integra Type-R van Van Der Sluys en de Toyota Corolla van spektakelman Rudi Munten zijn sterke opposanten. En hierbij mogen we zeker niet vergeten dat bepaalde Historics ook bijzonder snel voor de dag komen. En hier denken we dan vooral aan de Porsches van Pauwels en Moortgat. Pascal Pauwels zette de eerste manche van de Sprinters Cup Zolder achter zijn naam en schreef zodoende geschiedenis door als eerste Historic een wedstrijd van de SCZ te winnen.

Tussenstand Zolder Touring Cup 2005 na één wedstrijd

1. VANIERSCHOT/MAES/WAUTERS PORSCHE 30P
2. KEVERS/DEHAYE PORSCHE 27P
BRINKMANN/JAKOBS BMW 27P
4. VAN ROMPUY/BUYTAERT VW GOLF 25P
5. VAN SAMANG/VAN SAMANG MARCOS 24P
6. WERCKX/WERCKX BMW 21P
VAN DE WATER/DIERCKX BMW 21P
8. VAN ELSLANDER/GOEGEBUER PORSCHE 20P
SERVRANCKX/VAN DE VEN RENAULT CLIO 20P
10.STEHR/VISSENBERG/PAMPEL BMW 19P
11.WILLEMEN/ADRIAENSSENS VW GOLF 17P
BECKERS/VANMANSHOVEN BMW 17P
RONCHAIL/DUTHOIT/RONCHAIL FORD ESCORT 17P
14.VERHOEVEN/KERSTEN PORSCHE 16P
15.VAN DEN BROECK/HEYMAN RENAULT CLIO 15P
DE BEIL/BENS/BOULAT ALFA ROMEO 15P
17.WILKENS/VAN EIJK BMW 13P
18.DE GROOTE/DE COOMAN PORSCHE 11P
19.CALLANT/VAN HAVERMAET PORSCHE 10P