PDA

View Full Version : Nabeschouwing G&A Racing/Belcar-1000 km van Spa


P De Sonville
20-04-2005, 20:29
Twee podiums voor Smets/De Keersmaecker

G&A Racing was terug met twee wagens naar Francorchamps afgezakt voor de tweede manche van de Mediagroup Van Dyck Belcar. Een wedstrijd die voorlopig éénmalig in een nieuwe format werd gegoten met twee wedstrijden van elk 60 minuten. De BMW V8 van Patrick Smets en Michaël De Keersmaecker stond na de zware crash tijdens de openingsmanche op Circuit Zolder terug in optima forma aan de aftrap. Net als de BMW Z3 Coupé waarmee Guino Kenis en Wim Lumbeek een hoofdrol speelden tijdens de Zolderse openingsklassieker.

Het duo Smets/De Keersmaecker reden tijdens de trainingen de derde chrono in Divisie Toerisme wat hen een 11de startrij opleverde midden in het peloton, terwijl Kenis/Lumbeek zich moesten tevreden stellen met een plaats op de 20ste startrij.

Guino Kenis: “De BMW V8 was net klaar na de zware klap en tijd om te trainen in Francorchamps was er niet. En met amper 30 minuten vrije training kan je onmogelijk een degelijke set-up vinden. Deze chrono weerspiegelt zeker het potentieel niet van de wagen, maar ik denk dat beide piloten het een beetje voorzichtig voorzichtig om de BMW V8 niet opnieuw onnodig te beschadigen.
Wat de Z3 betreft heb ik amper getraind. Ik wil Wim de kans geven om zoveel mogelijk aan de wagen te wennen. En dit kan alleen door véél kilometers af te malen in diverse weersomstandigheden”.

Tijdens de eerste manche op zaterdag nam De Keersmaecker de start en beide heren konden ondanks de helse weersomstandigheden oprukken van de 22ste naar de 16de plaats algemeen wat hen een tweede plaats opleverde in Divisie Toerisme en een startplaats op de 8ste rij voor de 2de heat. Op zondag nam Michaël opnieuw de start en kon het duo terug de tweede plaats pakken in Divisie Toerisme. Twee podiums dus, wat de ellende van de eerste wedstrijd meteen doet vergeten.
De Keersmaecker: “We zijn uiteraard tevreden met de twee podiumplaatsen en het behaalde puntenaantal. Maar we hebben het potentieel van de BMW V8 niet ten volle benut. Het feit dat de wagen afgelopen winter krachtiger werd en een sequentiële schakelbak meekreeg is voor mij nieuw en vraagt nog enige aanpassing en vooral véél trainingskilometers. Ik rem te vroeg omdat ik me nog niet zeker voel. Momenteel ben ik iets trager dan vorig seizoen, niettegenstaande ik een handvol seconden zou moeten winnen. Ik moet terug mijn ideale rempunten vinden en dat vraagt nog een beetje tijd. Maar Guino is héél goed geplaatst om me daarin te helpen en ik denk dat we tegen de volgende wedstrijd het volledige potentieel van de wagen zullen kunnen benutten. In ieder geval mag de Mondeo van Van Delm/Neyens geen partij zijn voor ons. En die hebben ons tijdens de eerste heat geklopt”.

Patrick Smets treedt zijn kompaan bij maar onderstreept toch dat het duo Neyens/Van Delm bijzonder goed presteren met de Ford Mondeo in de regen.
Smets: “Het doet deugd om tweemaal op het podium te staan na de valse start in Zolder. Vooral als je weet dat de crew drie weken zwoegde om de BMW terug rijklaar te maken. De BMW V8 heeft een enorm potentieel en er is voor mij nog véél ruimte om progressie te maken. Met de V8 zijn we nog maar aan ons tweede seizoen toe en zelf ben ik nog maar drie jaar aktief op dit niveau. Ik startte drie jaar geleden in de Wintercup in Nederland met de M3 Groep A en leerde véél van Guino. De BMW V8 is uiteraard een wagen waar de limieten véél verder liggen. Ondertussen is hij tegenover vorig seizoen verder geëvolueerd en voorzien van een sequentiële schakelbak. Ik ben er zeker van dat we dit jaar nog gensters kunnen slaan. Samen met Michaël vorm ik mijn inziens een homogeen team. Michaël rijdt meestal de chrono tijdens de trainingen omdat hij op korte termijn een héél snelle ronde op de tabellen kan zetten. Ik kijk reeds uit naar de 6-urenwedstrijd in Francorchamps. Ik denk dat die ons een stuk beter moet liggen.”

Wat de beide wedstrijden van de BMW Z3 Coupé betreft heeft Guino Kenis zijn co Wim Lumbeek tweemaal laten starten en de maximum toegelaten tijd laten rijden.

Guino Kenis: “Wim moet vooral véél kilometers vreten om zodoende in optimale omstandigheden naar de komende 6-urenwedstrijd toe te groeien. Maar hij kweet zich wel van een prima job en bleef op de baan in zéér moeilijke omstandigheden. In de eerste wedstrijd konden we van de 40ste startplaats doorstoten naar de 22ste eindplaats, terwijl ik in de tweede heat amper één ronde kon rijden nadat de safety car bijna 15 minuten op de baan bleef. Ik heb afgelopen weekend amper in de wagen gezeten, maar het voornaamste is dat Wim véél heeft bijgeleerd.
Verder wil ik nog melden dat ik stop met rijden in de MINI Challenge. Enerzijds wil ik me ten volle concentreren op de Belcar en het begeleiden van mijn piloten en anderzijds is de MINI Challenge gewoon te duur geworden. Daarnaast zijn we nog stevig aan het sleutelen om de BMW 1 verder te ontwikkelen en competitief te maken”.