PDA

View Full Version : Belcar Short News


P De Sonville
22-04-2005, 10:49
In zijn 19de Belcarwedstrijd met de Chrysler Viper is de Fin Pertti Kuismanen er nu toch in geslaagd om zijn Amerikaanse bolide als eerste over de meet te loodsen. Uiteraard speelt het aantrekken van Vincent Vosse als co-rijder hierin geen onbelangrijke rol. Vosse ontpopte zich tijdens de twee races over 60 minuten als een volleerde regenspecialist en gaf de Viper telkens in winnende positie door aan Kuismanen. Vosse is overigens geen onbekende voor Kuismanen, want in 2003 reden beide heren al drie wedstrijden samen. Dit is trouwens ook niet de eerste algemene Belcar-verwinning voor de Fin. Kuismanen debuteerde in ’99 in de Belcar met de Audi 80 Competition en behaalde datzelfde jaar met de Oostenrijker Karl Hasenbichler zijn eerste overwinning in Divisie Toerisme. In 2001 wonnen ze twee wedstrijden, werden kampioen in Divisie Toerisme, terwijl Kuismanen nog eens de Drivers Challenge in de wacht sleepte. In 2002 werden nog vier races afgewerkt met de Audi om dan vanaf de 24 uren van Zolder over te schakelen naar de Viper. Met de Audi veroverde het duo Kuismanen/Hasenbichler éénmaal de pole tijdens het New Race Festival 2001 en driemaal met de Viper in 2003. Gedurende de 47 wedstrijden die Kuismanen tot hiertoe in de Belcar reed met de Audi en de Viper stond hij 15 maal op het algemene podium en 24 maal op het ereschavot in zijn Divisie, met de dubbele overwinning tijdens de LMES 1000 km van Spa als voorlopig hoogtepunt.

Vreugde in het ene kamp. Tegenslag dan weer in een ander kamp. En dan denken we vooral aan Philippe Dentant die afgelopen weekend jammerlijk uitviel en daarbij door het oog van de naald kroop.
Philippe Dentant: “Bovenop de Raidillon kreeg ik plots hevige pijn in de onderrug en verlammingsverschijnselen aan beide benen. Ik kon niet meer remmen en moest me gewoon laten uitbollen in de grindbak. Ik mag niet denken aan wat er zou gebeurd zijn op een andere plaats op het circuit. Een geknelde zenuw ligt aan de oorzaak. Verdere onderzoeken met een scanner zullen uitsluitsel moeten geven. Mogelijk ligt de oorzaak in het feit dat ik te snel ben gegroeid, gecombineerd met de vele jaren karting en circuitrijden. Ook de zware sortie tijdens de Belcar Masters vorig seizoen heeft er misschien toe bijgedragen. In ieder geval wacht mij een lange revalidatie en is het seizoen voor mij afgelopen. En verder zien we wel hoe het evolueert naar de toekomst toe”. Wij wensen hem in ieder geval een spoedig herstel toe.

Net zoals na de eerste wedstrijd zal Peter Baert ook nu de uitzending van Pitstop op zaterdagnamiddag en zondagavond volledig wijden aan het tweede Belcartreffen. Ook op de website van HIBN zijn drie reportages te zien waarin véél achtergrondinformatie verwerkt zit.

Mogelijk komt in Divisie Toerisme nog een BMW V8 het veld vervoegen, namelijk het exemplaar van MPR GT-Racing van de Duitser Martin Prudlo. Deze wagen was al te bewonderen op Circuit Zolder tijdens een donderdagtraining met Frank Döring. Het team uit München is echter nog op zoek naar piloten. Volgens Prudlo moet zijn bolide in staat zijn vooraan in de Divisie mee te draaien. Hij zou de andere BMW’s V8 van o.a. zijn landgenoot Georg Severich het vuur aan de schenen te leggen. Geďnteresseerden kunnen contact opnemen met de Belcarorganisatie of kunnen zich informeren via de website www.mpr-gtracing.com. De wagen zal op donderdag 12 mei in Zolder aanwezig zijn voor een trainingsessie. Frank Döring was in ieder geval onder de ondruk van de Beierse machine. De BMW V8 is volledig nieuw opgebouwd en won al een wedstrijd in Spanje.

Mark
23-04-2005, 17:57
De video's op www.hibn.tv van de afgelopen 1000 km werken perfect. Mooie beelden en lekker lange reportages. De crash van Goossens is goed in beeld en de klapper van S&P Porsche op de zaterdag is perfect te zien. Die kan regelrecht in een of ander HAVOC-video.

In het verslag van de trainingen komen enkele teams uitgebreid aan bod namelijk GS Motorsport, G&A, Van de Kolk en de dames van Daikin. Alexandra van de Velde heeft de mooiste uitspraak in deze reportage: "Voor volgend jaar had ik graag wat meer PK's onder mijn poep geschoven" Die moet dus met een nieuw project bezig zijn ;)

Ook prachtig om te zien hoe ze bij GLPK het probleem met de verlichting proberen op te lossen. Zag eruit als een zaklampje. Een van de Stealth's die Bongou Speedlover Porsche grind laten happen, een van de Thiersen die een verdomd heldere uitspraak doet. Verslaggever: Hoe ga je de start nemen? Antwoord: De andere auto's volgen :D :D Leuk om dergelijke fimpjes te bekijken. Belcar en (internet)media is er in 2005 met sprongen op vooruit gegaan. Wie geeft het eigenlijk het commentaar bij dat eerste filmpje? Dat was prettig luisteren.

Scapa
23-04-2005, 18:11
Dat is het fragment van op Sporza. Sammy Neyrinck ofzo denk ik.

pascual
23-04-2005, 18:20
Tijdens een aantal testdagen op Zolder en na vele nachtjes doorwerken van het gemotiveerde Speedlover-team, is gebleken dat de Boxster een stuk sneller is geworden. Meer vermogen, andere versnellingsbakverhoudingen, andere ophanging en ook het remprobleem is nu opgelost. We zijn dus benieuwd welke tijd we in Spa zullen draaien tijdens de zes-uursrace van 12 mei.
Helaas ging gisteren de tweede piloot aan 150km/u de muur in .Jammer, maar dat hoort erbij. Volgende week is alles gerepareerd.

Met sportieve groeten,
Jürgen Van Hover

Bart.Vandecavey
23-04-2005, 20:26
Leuke uitspraak van Kumpen in het frans :D