PDA

View Full Version : Raceverslag-race 2- GM RACING


GM RACING
24-04-2005, 19:20
Zééééér beknopt raceverslag.
Tijdens de trainingen viel me het futloos karakter op van de wagen, de decibel overtredingen samen met het knallen van de uitlaat behoren tot het verleden dus dit probleem is goed aangepakt.
Tijdens m'n eerste trainingsessie behaalde ik slechts 1'56 als beste tijd.
De motor klom niet in toerental zoals het hoorde.
Daarna was het de beurt aan Louisette en ze kon ook niet beter... integendeel.
Er resteerde ons nog een 20 minuten trainingstijd en vroeg toen de mechaniekers een extra dempende tussenluchtfilter te verwijderen omdat ik vermoedde dat we de luchtinlaat teveel dichtgeknepen hadden.
Ook werden 4 nieuwe bougie's geplaatst.
Ik kon tijdens de 2de training sessie de tijd lichtjes verbeteren naar 1'55" maar toen zat werkelijk op het einde van het kunnen van de wagen.(volgens mijn mogelijkheden)
Eenklaps kreeg ik via de "stack" bericht van een te hoge olietemperatuur 155°!
De olietemperatuur was dus goed genoeg om frietjes in te bakken !
Een telefoontje naar de tuner na de training kon geen oplossing brengen voor het abnormaal fenomeen.
De mechaniekers hebben dan een extra koeling naar de oliekoeler gebracht door één van de "valse lichten" weg te halen. (wij rijden met kleine lager geplaatste lichten en daar waar normaal de lichten zijn hebben we in de plaats 2 polyester stukken)
Ook de oververhitte olie werd uit voorzorg ververst en de wagen was klaar voor de race. (we gingen vetrekken op een 16 de plaats en 4 de in de klasse als ik me niet vergis.... aan die 16 twijfel ik)
Ik nam met Louisette welke de start ging nemen de stack indicaties nog even door en startte de motor om de verschillende aanduidingen te tonen.... éénklaps hoorden we een abnormaal getik in de motor en teamchef Patrick dacht aan een drijfstang lager welke de geest aan het geven was.
Opeens zagen we langs de kant van de distributieriem het deksel abnormaal bewegen met het nodige lawaai. - Eénmaal dit deksel verwijderd zagen we dat 1 van de poulies voor de helft losgekomen was en waarschijnlijk is terug een kraag op de nokkenas welke de laterale speling opvangt gebroken (maar dat weten we niet zeker.... is niet verder gecontroleert)
Op 15 minuten van de start waren we hulpeloos en besloten toen niet deel te nemen aan de race wegens risico van een totale motorbreuk.
Er is alle kans dat dit gebrek zich zelfs al voordeed op onze donderdagse training enkele dagen geleden waarbij ook beste rondetijden van 1'55" behaald werden.....ik dacht toen dat ikzelf in een hele slechte dag was of dit te wijten was aan teveel trafiek die dag......
Dus 9/10 dat de nokkenas timing toen reeds versprongen was met teveel of te weinig voorontsteking.....oorzaak van te hoge olietemperatuur achteraf bekeken !
Dus opkrassen maar met gans ons boeltje en terug vroeg thuis.
De motor gaat er terug uit voor een totale demontage voor nazicht van schelpen, zuigers enz.... "god bless me !!!!!!!"
Doei
Luc
GM RACING

ZTCfan
24-04-2005, 19:30
Tjonge jullie blijven ook niet gespaard van pech.
Maar toch nog succes!

GM RACING
24-04-2005, 19:56
Ztc Fan, dat mag je wel zeggen ! het stopt dus niet, hé ?
Kleine bedenking achteraf.....misschien was onze uitval "gods" wil, anders had ik misschien tijdens de race een Smart geramt met ergere gevolgen voor beide partijen ....."just look at the bright side of this."
Behoed ons van dit verder racegevaar tijdens de volgende races, amen. :p
Ik had deze al tegengekomen (de Smartjes) op de donderdagse training (toen waren ze reeds een gevaar tegenover sommige Belcar wagens) en had toen geen enkel flauw vermoeden dat deze bij ons in de Ztc gingen racen !!!!!!
Nu waag ik mij op glad ijs ... maar ik persoonlijk vond dit supergevaarlijk.
Natuurlijk iedereen heeft het recht om te racen, maar onze wagens ondergaan strenge controles op veiligheid enz..... is zo 'n Smart even veilig ??????
Luc
GM RACING

ZTCfan
24-04-2005, 20:07
Ik zou mij in zo'n smart denk ik toch niet veilig voelen...

Bugalfa
24-04-2005, 20:20
Luc, volgende keer gaan we samen een lap er op geven en als't moet ne Smart als Scudlanceerplatform gebruiken .

GM RACING
24-04-2005, 21:44
Hey Bugalfa,
Tof dat je even langskwam in de box :)
Ik ga me inschrijven met een "axiam" autoke 49 cc. voor de volgende race, We lachen wel, maar ik denk dat er enkele Smartjes de eindstreep behaald hebben terwijl ik zelfs niet moeten starten heb. dus achteraf bekeken ... het fabeltje van de haas en de schildpad....ken je dit ? ;)
Doei
Luc

Bugalfa
24-04-2005, 22:50
De Gaston (zonder Leo) zou zeggen : nen Arola Zjeejteej daor doede okk mee meej...
Stel U voor zo'n smartje die de Raidillon opkruipt tegen 90 terwijl we der tegen 150 minstens komen opgevlogen ... Mijn voorstel ne mast erop van ca. 3 meter hoog met zo'n rode bol erop zoals op de hoogspanningsleidingen voor de laagvliegers... Ik denk dat de Porsches met ons niet dezelfde problemen hebben integendeel als die net voor De Raidillon de pas afsnijden moet ge zien dat ge ze niet torpedeerd ...op't recht stuk van Kemmel zetten ze dan de kraan open natuurlijk ...

ICEMAN
24-04-2005, 22:58
Hey Luc, het houd ECHT NIET op voor jullie hé. :confused: Abnormaal.

Wat die smartjes betreft, haal ze verdorie van het circuit! Zo gevaarlijk dat die zyn, en dan nog niet gelet op de (rare) lijnen die (sommigen) namen in de Jacky X Chicane. Die van H&M zaten er byna achterop tydens het laatste half uur.

Selespeed
25-04-2005, 08:35
Wanneer zal het lot eens keren?
Ik wil ook wel eens met het team een podium behalen :) Of tenminste toch met een tevreden gevoel terug naar huis keren.

GM RACING
25-04-2005, 11:26
Hey selespeed,
Morgen dinsdagavond gaat waarschijnlijk de motor eruit, boite en cylinderkop eraf om te zien of de zuigers niet geraakt zijn door de kleppen.....kan wel simpeler gebeuren met lektest maar we willen zeker zijn en het zien met onze eigen ogen.
Ik denk dat ik thuis een eigen persoonlijk podium ga bouwen als ik er ooit op wil staan met afgedankte europaletten.
Enfin, we amuseren ons toch "als zottekes" en blijven goe bezig met kostbare
vrije tijd en nutteloze budgetten er door te jagen.
En zeggen dat er teams bestaan welke zich juist beperken als voorbereiding voor een race met enkel olie te verversen en nieuwe bougie's te plaatsen.
Om jaloers op te zijn !!!!!!! - Wij prepareren onszelf 200% en laten niets aan het toeval over.....kortom wij denken onszelf in de plaats van een racewagen wat er zoal stuk zou kunnen gaan en werken eraan tot het bijna niet mis kan gaan..... en toch gebeurt het.
Doei
Luc
GM RACING

Bart.Vandecavey
25-04-2005, 12:26
Hey selespeed,
Morgen dinsdagavond gaat waarschijnlijk de motor eruit, boite en cylinderkop eraf om te zien of de zuigers niet geraakt zijn door de kleppen.....kan wel simpeler gebeuren met lektest maar we willen zeker zijn en het zien met onze eigen ogen.
Ik denk dat ik thuis een eigen persoonlijk podium ga bouwen als ik er ooit op wil staan met afgedankte europaletten.
Enfin, we amuseren ons toch "als zottekes" en blijven goe bezig met kostbare
vrije tijd en nutteloze budgetten er door te jagen.
En zeggen dat er teams bestaan welke zich juist beperken als voorbereiding voor een race met enkel olie te verversen en nieuwe bougie's te plaatsen.
Om jaloers op te zijn !!!!!!! - Wij prepareren onszelf 200% en laten niets aan het toeval over.....kortom wij denken onszelf in de plaats van een racewagen wat er zoal stuk zou kunnen gaan en werken eraan tot het bijna niet mis kan gaan..... en toch gebeurt het.
Doei
Luc
GM RACING


Misschien eens aan denken om in een andere klasse uit te komen...
Renault (Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd)

GM RACING
25-04-2005, 14:03
Beste Bart VD Caveye,
Alles kan overwogen worden met een serieus competitief team en wagen.
heb 9 jaar raceervaring en 7 jaar 2 takt outdoor karting. Ben geen "Senna" maar kan m'n mannetje staan en rij regelmatig met dezelfde rondetijden.(uitstekend voor endurance....)
1 foutje ....ben geen goede "donker" piloot, een soort nachtblindheid.
Ben ook geen brokkenmaker .... bewijs ? op 5 jaar Ztc. slechts 2 x licht en herstelbaar muurcontact (1 x door losgeraakte olieleiding servostuur = gladde banden)
Aanbiedingen ???? ik overweeg ze serieus. (email. luc@garden-machinery.com)
Doei
Luc

Bart.Vandecavey
25-04-2005, 15:54
Beste Bart VD Caveye,
Alles kan overwogen worden met een serieus competitief team en wagen.
heb 9 jaar raceervaring en 7 jaar 2 takt outdoor karting. Ben geen "Senna" maar kan m'n mannetje staan en rij regelmatig met dezelfde rondetijden.(uitstekend voor endurance....)
1 foutje ....ben geen goede "donker" piloot, een soort nachtblindheid.
Ben ook geen brokkenmaker .... bewijs ? op 5 jaar Ztc. slechts 2 x licht en herstelbaar muurcontact (1 x door losgeraakte olieleiding servostuur = gladde banden)
Aanbiedingen ???? ik overweeg ze serieus. (email. luc@garden-machinery.com)
Doei
Luc

Dit jaar is het laatste jaar van de E36 BMW in Belcar, misschien kan je op het einde van het seizoen een goed exemplaar op de kop tikken. Je kan dan in klasse 2 of 3 uitkomen en progressie maken in de algemene ranking...

Is maar een idee hoor...

Swa
25-04-2005, 16:39
Een goei VW Golfke en blijven verdergaan in klasse 4!!

GM RACING
25-04-2005, 17:05
Hey Swa,
In feite wel hé, het is ieders droom van de onklopbare Golf van Buytaert in klasse 4 eens te overtreffen.... en ik wou dat doen met m'n Renauke ....maar 'k ben er niet , hé? ;)
Ooit komt de dag maar de vraag is wanneer?????
Doei
Luc
GM RACING

Jo Smets
25-04-2005, 20:15
Besten,

eerst en vooral hoop ik voor jullie dat de miserie ophoudt, maar ik heb mss nog een interessant weetje:

Ik weet nog een Renault Megane Cup te koop, in prima staat, zgan versnellingsbak, motor in zeer goede staat. Perfect onderhouden, met alles erop en eraan.

6 sequentieel

En is zeker niet te duur aangezien de trailer, extra stukken, bumpers, wielen etc erbij zijn. Ik ken de persoon die de wagen onderhoud goed en is echt een hele nauwkeurige werker (heeft ook de megane van Kris Princen gemaakt destijds).

Ik geloof dat de vraagprijs 10.000 euro is. Alles incl.

Eigenaar en rijder is Phillipe declerq, van de action Kart in Hasselt.

Als je geinteresseerd bent, eventueel voor de wagen of de motor, dan geef het maar aan, dan post ik zen Telnr.

Race-groeten,
Jo Smets
bellen kan ook indien het dringend is : 0486/240514

GM RACING
26-04-2005, 10:15
Hey Jo Smets,
Bedankt voor de tip is prijs is zeker (met trailer?) niet duur, maar helaas is dit geen goeie optie voor mij. Ik heb nu een Megane welke technisch zo perfect is van kas, ophanging, besturing enz.. dat deze onnavolgbaar is om deze nog te maken wegens te duur en te arbeidsintensief.
Het enige waar ik met sukkel is de motor en dan nog niet altijd ... als die gaat gaat hij loeihard met mogelijke tijden van 1'48" te Zolder en dan zelfs nog niet gebruik makent van de sequentiele schakelbak om de boite te sparen ! (gerealiseert met Kenneth Lottin aan het stuur tijdens 10 u. race en opgave met breuk aan koppelingsschijf na 2 u 40 in race) .... dus met een super, super piloot zou het nog een secondje (of iets meer) sneller kunnen.
Het potentieel is aanwezig maar altijd zijn er "prutsen" ....vb. lekkende servopomp, nieuwe! benzinepomp welke niet werkt ( welke achteraf open gemaakt is door onze teamchef voor controle en d'er zat een stukje ijzerdraad in welke er normaal onmogelijk door kan(!) en zodoende de boel blokkeerde.
GISTERAVOND IS DE MECHANIEKER VAN TUNER LANGS GEWEEST EN .... deze had een instrument mee om de staat van de zuigers in de motor te bekijken, ondanks dat er 1 van beide (regelbare) nokkenas poulies losgekomen was, hebben de kleppen niets geraakt.... dus een groot geluk bij een ongeluk !
De motor moet er dus niet uit en de herstelling zal héél snel kunnen gebeuren met uiteraard terug een nieuwe afregeling op de vermogenbank en misschien nog één op het circuit met de laptop op de schoot van de tuner welke zou meerijden en al rijdend de programmatie bijstuurt.
't zijn dus al die prutsen welke we achterwege moeten laten.... loskomen van de regelbare poulies van de nokkenassen ?..... ik zou eens willen weten hoeveel teams die telkens voor elke race controleren of deze wel vastzitten..... zo mag je altijd de motor uithalen en elke bout controleren vb. van de drijfstangen.....
Dus een dosis geluk moet er héél snel bijkomen ! .... en we blijven hopen....
Doei
Luc
GM RACING

Jo Smets
26-04-2005, 12:42
Luc,

ik begrijp het volledig , is idd niet leuk.

Wel nog een tip die ik je kan geven aangezien ik ALLES zelf gedaan heb aand e auto, van rolkooi to motor en jawel, gedeeltelijk het spuitwerk.

Zorg ervoor dat de auto piekfijn in orde is voor je gaat rijden en neem er ook je tijd voor ... Ik weet dat iedereen het probeert, maar niemand het doet.
Ik wilde halverwege vorig jaar al racen, ik heb nu uiteindelijk een eerste race gedaan en heb voorlopig alleen een kapotte voorruit :D .

Ik heb er ook vertrouwen in, als het snel snel gaat, heb ik dat meestalm niet, en gaat het ook niet altijd even lekker.

mvg, en succes,
Jo

GM RACING
26-04-2005, 13:42
Hey Jo Smets,
Ik heb je thead ook effe gelezen en 2'05" met de mini is zeeeer honorabel !
Wat voor motor en vermogen heb je .... en gewicht (ook heel belangrijk !)
Spijtig van je ruit, maar dit zijn de beginnersfoutjes....niet dat die breekt uiteraard, maar geen gelagerde te hebben.
Volgende maal sta je daar 100% en kun je misschien nog vele plaatsen opschuiven in het klassement.
Doei
Luc
GM RACING

Jo Smets
26-04-2005, 16:01
Luc,

de ruit is niet mijn fout, ik heb enkel niet het label gecheckt, ik wil daarbij geen namen noemen.

gewicht : 600 kg
CC : 1293
PK : estimated 130

Nog geen power run gedaan, enkel afgesteld op de rollenbank.

Ik ga men best doen om harder te gaan en een betere plaats te veroveren

mvg,
Jo

GM RACING
26-04-2005, 16:13
Hey Jo Smets,
Dit geeft dan 4,61 kg/pk = zeer goed van waarde.
Wij zitten nu aan 3,86 kg/pk. met Meganneke.
Als we vergelijk maken met BMW M3 van 1150 met vb. 280 pk. zou dit 4,11 kg/pk. zijn....
Natuurlijk spelen stroomlijn (cx waarden) koppel, en boite overbrengingen ook een enorme rol... beter wat minder pk en meer koppel geloof me vrij... en dat hebben die BMW's wel.
Enfin een beetje instructieve theorie mag ook eens hé, maar ik blijf erbij ...je bent goe bezig op het op z'n "Planckaerts" te zeggen.
Doei
Luc
GM RACING

GM RACING
07-05-2005, 09:03
In voorbereiding van race 3 hebben we de racewagen sedert enige dagen terug van tuner.
Zoals beschreven konden we race 2 niet deelnemen wegens een losgekomen en deels afgebroken nokkenaspoulie en dit na de chronoritten.
De beide nokkenaspoulies zijn nu dus vervangen en ..... alles vastgezet met
"locktide"!
Vandaag zaterdag (7/05) zijn de volgende werkzaamheden voorzien:
- Het plaatsen van een bijkomende oliekoeler (olietemperatuur moet naar
beneden!)
- Het vervangen van enkele schakelaars (welke slechte contacten geven)
- Olie verversing/oliefilter en volledig nazicht.
- Riem van waterpomp/oliepomp vervangen (enkele kleine scheurtjes)
....... En een mis laten opdragen in de plaatselijke dorpskerk dat we nu eindelijk een race uitrijden op pakweg een 2 de plaats in groep 4 ? ;)
In elk geval rijden we een training op donderdag 12/05 te Zolder om alles uit te proberen.
Doei
Luc
GM RACING

Bugalfa
07-05-2005, 09:43
Luc : tip 11-5 met ErAn dag kan je ook een ganse namiddag trainen, goedkoper en langer .

RaptuningGirl
07-05-2005, 10:16
Lucske, bij deze al hééééééééééééééééééél vééééééééééééééééééél succes gewenst en tot de 16de mei e. Laat ze maar allemaal e poepke ruiken. ;)

Dimi
07-05-2005, 17:03
hopen dat ge deze keer eens wat meer geluk hebt he

GM RACING
07-05-2005, 18:53
Hey, bedankt allemaal voor bemoedigende woorden ;) hopelijk laten we effectief een "poepje" ruiken .... al was het maar omdat Louisette (uiteindelijk) haar eerste solo start gaat nemen, hi,hi!
Vandaag alles volgens schema afgewerkt, we hebben toevallig zelfs een foutje gevonden in een "coupe circuit" (deze welke buiten aan capot staat) welke slecht contact gaf.... dit ging waarschijnlijk de (!) oorzaak worden van een volgende uitval tijdens race 3, dus alle geluk dat we dit tegenkwamen !
Waarschijnlijk oxidatie door regen of water bij reiniging.
Voor de rest is alles in orde, de bijkomende oliekoeler, de defecte schakelaars enz.....
Bugalfa, ja dit zou een optie kunnen zijn die Eran days op 11/05 maar heb zo'n schrik om tussen "minder ervaren deelnemers" te rijden, sommigen (niet allemaal, hoor, er zijn er echt goeien tussen ook) zijn echt duivels onvoorspelbaar in hun rijlijnen en rempunten.... je begrijpt me wel,hé als oude "rot" in 't racen.....
Als het voor ons donderdag niet uitkomt ( Ik denk dat ik een afspraak heb die dag) komen we die woensdag....maar voor slechts 1,5 uurtje trainwerk en terug huiswaarts om de mechaniek te sparen voor de race.
Doei
Luc
GM RACING

GM RACING
12-05-2005, 11:05
Gisteren Woensdag 11/05 hebben we deelgenomen aan de Eran days om een trainingske te verrichten in de namiddag.
Het begon bij het opladen van de wagen op de remorque bij ons thuis, een sjorriem drukte op het wielventiel en deze brak af....platte tube maar mijn schuld uiteraard. :rolleyes:
We moesten deze training verrichten om het exacte verbruik terug op te meten door een licht gewijzigt computersturing welke iets meer benzine inspuit voor betere koeling.
De bijgeplaatste 2de oliekoeler moest ook getest worden op z'n doeltreffendheid en die blijkt goed te werken want de olietemperatuur ging tot maximum 114° terwijl deze voorheen ging tot een ongezonde 155° !
Echt goede rondetijden waren onmogelijk in deze wirwar van trafiek waarbij ik slechts een beste ronde van 1'54" kon optekenen ....maar daar was het hem niet om te doen.... testen en nog eens testen was de opdracht.
Ook de decibels moesten goed zijn want we zijn niet van het circuit gevlogen wegens overlast.
We produceerden ook geen enkele naverbranding met knal tot gevolg, wat een luxe !
De enige panne wat we mochten noteren was een op "tilt" geslagen oliedrukmeter welke 99,9 druk aangaf (?) en een sponzig gevoel op het rempedaal.(=deftig ontluchten van de remmen..)
Voor de rest zijn we klaar voor maandag !!
Doei
Luc
GM RACING

ICEMAN
12-05-2005, 14:34
Owee als ge maandag de wedstrijd niet uitrijd e Luc. ;)

Ik zal zoals altyd es ne keer langskomen. ;) See you in Zolder. ;)

GM RACING
12-05-2005, 18:12
Hey Iceman, de koffie zal klaar staan in box 41.
Yep, deze keer rijden we uit gegarandeerd !
Dus koffieliefhebbers box 41 ? - Sterkere dranken zijn verboden voor ons team, tenzij we het podium halen, dan wordt het feest !
Luc
GM RACING

ICEMAN
12-05-2005, 18:14
Daar hou ik u aan e Luc. ;)

Autofan
12-05-2005, 21:01
de koffie zal klaar staan in box 41.


Leuk om te weten, een koffie gaat er altijd wel in :)

Selespeed
13-05-2005, 08:44
De enige panne wat we mochten noteren was een op "tilt" geslagen oliedrukmeter welke 99,9 druk aangaf (?) en een sponzig gevoel op het rempedaal.(=deftig ontluchten van de remmen..)
Voor de rest zijn we klaar voor maandag !!
Doei
Luc
GM RACING

Hallo Luc,

De oliedrukmeter geeft 99,9 Bar in als hij niet werkt. Dus niet de 0 bar zoals je zou verwachten. Als ik correct ben krijgt de stack gewoon geen signaal door van de oliedrukmeter.

Groeten,
Maarten

GM RACING
13-05-2005, 09:15
Hey Autofan box 41 altijd welkom en vraag maar naar Luc, zal je er persoonlijk ene geven :)
Selespeed, Patrick is gisteravond geweest en oliedrukcontact is opgelost, was gewoon een fiche die slecht contact gaf (draadje los) zodoende ... niet erg.
Vandaag, Truck opladen, wagen opkuisen, banden selecteren en sommige nog opkuisen, benzine gaan halen en we zijn klaar.
Luc
GM RACING

ICEMAN
13-05-2005, 12:27
Hopelijk mogen we je dan ook op de startgrid verwelkomen he Luc. Tot maandag.

Autofan
13-05-2005, 12:42
Hey Autofan box 41 altijd welkom en vraag maar naar Luc, zal je er persoonlijk ene geven :)


Alvast bedankt :) Het zal welkom zijn bij deze niet zo warme temperaturen :)