PDA

View Full Version : Report Circuit Zolder: ZTC & SCZ race2


P De Sonville
25-04-2005, 00:48
Van Roey/Van Roey houden AD Sport aan de leiding

Grote afwezige was de Porsche van AD Sport waarmee Koen Wauters en Ruben Maes de eerste wedstrijd domineerden. De rode Porsche wordt momenteel verscheept richting Dakar om ginds aan een stratenrace deel te nemen. De tuner uit Lummen had niet direct een alternatief en besloot zijn wagennummer te kleven op de Porsche van vader en zoon Van Roey die de eerste koers waren ingeschreven in de gastklasse en terug aan de start kwamen onder het banier van First Motorsport.
Tijdens de kwalificaties klokten Van Roey/Van Roey de snelste chrono voor merkgenoten Kevers/Dehaye, Verhoeven/Kersten, de Marcos van de familie Van Samang en de BMW M3 van Pampel/Joosen die de snelste trainers bleken in Klasse 2 en net de meerdere bleven van merkgenoten Brinkmann/Jakobs. Met de 11de tijd klokte regerend kampioenenduo Van Rompuy/Buytaert de snelste tijd in Klasse 4 voor Van de Broeck/Voets en Servranckx/Van de Ven.
Ook kwamen 12 wagens aan de start uit de GDC (Gentlemen Drivers Challenge) die deze wedstrijd van de Zolder Touring Cup op hun kalender plaatsten.
Tijdens de eerste 30 minuten kregen we een schitterende wedstrijd te zien tussen de Porsches van Dehaye, Van Roey en Verhoeven. Ook de BMW van Pampel/Joosen, die een superstart lukte, kwam zich tijdelijk moeien binnen de top 3, maar kon het hoge ritme van de Porsches niet houden en zakte terug naar de vierde stek voor de Porsches van Vetters, Wilkens en de Marcos van Van Samang. Na ongeveer 40 minuten wedstrijd moest de safety car uitrukken na een aanrijding en een oliespoor. Tijdens die procedure haalde Pampel in onder gele vlag, werd bedacht met een stop&go en viel terug in het klassement.
Na één uur wedstrijd vonden we Van Roey aan de leiding op amper één seconde gevolgd door Verhoeven, Vetters op 5 seconden en Van Samang op 9 seconden.
Dehaye moest de rol lossen. In divisie 2 reden de broers Werckx eenzaam aan de leiding voor Jakobs, Beckers en Pampel, gescheiden door amper 8 seconden. Van Rompuy leidde de Klasse 4 in een zetel, terwijl Ronchail/Duthoit de Klasse 3 aanvoerden. Na twee uren wedstrijd en halfkoers had Van Roey zijn voorsprong verder uitgediept. Verhoeven/Kersten en Van Samang toefden nog steeds binnen de top drie. Buytaert was ondertussen opgeklommen naar de 7de plaats net voor de BMW’s van Jakobs/Brinkmann en Pampel/Joosen.
Geen spectaculaire veranderingen na drie uur wedstrijd. Na de pilotenwissel ging Brinkmann wel over Werckx en viel Van Rompuy terug naar de 10de plaats.
Tijdens de laatste 30 minuten leken Van Roey/Van Roey en Verhoeven/Kersten buiten schot. Voor de derde plaats kregen we nog een eindsprint te zien tussen Vetters/Jeuris en Kevers/Dehaye waarbij eerstgenoemden aan het langste eind trokken. Brinkmann/Jakobs hadden de situatie in Klasse 2 onder controle, idem voor Van Rompuy/Buytaert in Klasse 4 en Van de Water/Dierckx in Klasse 3.
De Marcos van de familie Van Samang viel nog terug van de 3de naar de 9de plaats wegens problemen met de benzinedruk. Suspens nog in de slotfase toen Freddy Van Roey nog kwam pitten om vers rubber te laten monteren. Kersten dus naar de leiding, maar op twee ronden van de geblokte vlag kon Van Roey zijn leiderspositie terug innemen en ging Kersten nog in de fout. In Klasse 2 bleven Brinkmann/Jakobs aan de leiding voor Pampel/Joosen die ondanks een stop & go en een extra pitstop toch nog een mooie tweede plaats in de wacht sleepten. De broers Werckx werden nog derde. In de Klasse 3 ging net als in de openingswedstrijd het duo Van de Water/Dierckx met de grootste beker lopen voor Van Edom/De Neef en Frans/Van Noolen/Meys. In de Klasse 4 tenslotte terug een verdiende overwinning voor regerend kampioenenduo Van Rompuy/Buytaert met twee ronden voorsprong op de Renaults Clio van Servranckx/Van de Ven en Van de Broeck/Voet. In de tussenstand blijft het nummer 9 uiteraard aan de leiding met het maximum van 60 punten na twee wedstrijden. Brinkmann/Jakobs (52) worden tweede voor Kevers/Dehaye (51), Van Rompuy/Buytaert (48), Verhoeven/Kersten (43), Van de Water/Dierckx (42), Van Samang/Van Samang (35), Van Elslander/Goegebuer (34), enz……


TOP 10 ZOLDER TOURING CUP

1. VAN ROEY/VAN ROEY PORSCHE 993
2. VERHOEVEN/KERSTEN PORSCHE 964
3. VETTERS/JEURIS PORSCHE 996
4. KEVERS/DEHAYE PORSCHE 993
5. DE GROOTE/DE COOMAN PORSCHE 993
6. BRINKMANN/JAKOBS (Klasse 2) BMW E30 M3
7. VAN ELSLANDER/GOEGEBUER PORSCHE 993
8. VAN ROMPUY/BUYTAERT (Klasse 4) VW GOLF
9. VAN SAMANG/VAN SAMANG MARCOS MANTIS
10.PAMPEL/JOOSEN (Klasse 2) BMW M3
Sprinters Cup Zolder
Kevers zet orde op zaken

De VW Golf van Tony Kevers zette zijn wagen opnieuw op de pole en bleek een viertal seconden sneller dan de Historic-Porsches van Pauwels en Van Elderen. Pauwels, die de vorige wedstrijd won, kon de kat rustig uit de boom kijken, want Tony Kevers werd tijdens de eerste wedstrijd uit koers genomen omdat hij de safety car was voorbijgereden. Voor Van Elderen was dit de eerste wedstrijd van het seizoen. Achter deze twee young-timers mocht Van der Sluis zijn Honda Integra Type R op de vierde plaats parkeren voor de VW Golf van Edwin Beyers, de Renault Clio van Steegmans en de BMW van Goormachtigh. D’Hooghe (GP Spyder), Koeken (TVR) en Moortgat (Porsche) maakten met hun Historics de top10 rond op de startgrid. Op de suprematie van Kevers na, maken de Historics momenteel het mooie weer in de Sprinters Cup Zolder.
Tijdens de start moest Kevers even in de Porsches van Pauwels en Van Elderen zijn meerdere erkennen, maar nog tijdens de eerste ronde zette de Dehaye-rijder terug orde op zaken. TVR-rijder Koeken lukte net als Beyers en D’Hooghe een superstart en leidden de achtervolgers. Lang konden beide Porsches niet aanklampen bij Kevers die terug met de vinger in de neus naar de overwinning fietste en na 12 ronden een dikke halve minuut voorsprong sprokkelde op een verrassende Edwin Beyers. Eerst liet de Golfrijder de Porsche van Van Elderen ter plaatse en zette zijn opmars verder richting Pauwels. Van Elderen viel uit door een elektrisch probleem, terwijl Pauwels een ‘stop and go’ aan zijn broek kreeg door het produceren van teveel decibels. De actuele leider in de tussenstand kon nog terugvechten naar een schitterende zesde plaats algemeen. De Porsche van Moortgat vervolledigde het podium algemeen en dook als eerste Historic onder de geblokte vlag voor de GP Spyder van D’Hooghe en de Porsche van Pauwels die de beste chrono van de Historics op de tabellen zette. Opmerkelijk was ook de inhaalrace van John Vandevenne die met zijn TVR na een probleemrijke training vanuit 41ste positie nog kon opklimmen naar de 19e stek.

Top 10 Sprinters Cup Zolder

1. TONY KEVERS VW GOLF
2. EDWIN BEYERS VW GOLF
3. LUC MOORTGAT PORSCHE CARRERA (Historic)
4. CORRY D’HOOGHE GP SPYDER (Historic)
5. GERARD VAN DER SLUIS HONDA INTEGRA R
6. PASCAL PAUWELS PORSCHE CARRERA (Historic)
7. JOHAN KOEKEN TVR VIXEN (Historic)
8. LEOPOLD GOORMACHTIGH BMW COMPACT
9. HARRY STEEGMANS RENAULT CLIO
10.PETER COMMIJS RENAULT R5