Jo Smets
25-04-2005, 12:58
Hierbij een verslagje van onze eerste ZSC wedstrijd:
Raceverslag 24 april 2005
Zolder Sprinters Cup
Aangezien het onze eerste wedstrijd was, hebben we in het Welcome Center te Zolder het nummer 65 toegewezen gekregen. Na de controle van de vergunning, was het zaak nog snel een plaatsje te bemachtigen op parking 4. Dit was echter niet gemakkelijk aangezien de voorbereidingen van het komende weekend al volop aan de gang waren.
Eens gesettled en het tentje opgebouwd, zijn we, al duwend, met de mini naar de technische controle gegaan. Hier kwamen de technici met grote ogen kijken. Lichten en andere std dingen waren prima in orde. Wat betreft de rolkooi waren ze zeer enthousiast. “Hier zouden we voor het volgende reglement nog wat van kunnen leren” klonk het. Toch wel iets om fier op te zijn. Echter wel buiten klasse(S4C) gekomen wegens teveel aangepast aan de wagen, dus S5B is het geworden. Dit samen met Corry(GP Spyder) en John (Alfa)
Alles in orde dus, dan maar terug naar de plaats, tanken, aankleden en om 10 uur naar de vrije trainingen. Eerst een paar rondjes inrijden, wegens nieuwe remblokjes, en dan ertegen aan. Na een paar rondjes van ca 2.07 kwam er plots rookontwikkeling in de cabine. Uitlaatgassen die vrij kwamen bij hoge toertallen. Na enkele rondjes rustig gereden te hebben, heb ik alles op alles gezet om een snelle ronde te draaien. Dit werdt uiteindelijk de laatste ronde van de training waarin ik 2.05.04 draaide, goed voor een 27e startplaats.
Na de briefing en het opstellen van de wagens op de grid voor 12uur, heb ik de zenuwen moeten bedwingen en heb ik wat ervaringen uitgewisseld met de andere rijders.
Dan was het zo ver. Nog 1 ronde opwarmen en dan gaat het van start. Terug op plaats aangekomen, zag ik de lichten onmogelijk, dit door de voorliggers, en het feit dat de mini bijna 35cm lager was dan de C3 voor mij. Bijgevolg keek ik naar de marchals en ben dus pas later dan de rest vertrokken. Ik had bij de start zeker 30 meter achterstand, en had die kort voor het rechte stuk bijna weer ingehaald. Zeer snele start dus, maar alleen een beetje te laat. Ach ja, ervaring he.
Dan kon het racen pas echt beginnen, in de 1e rechtse een spin van een van de TVRs en 2 bochten later een steen in mijn raam, door de porsche die ik net wilde inhalen. Door een spijtig toeval bleek mijn voorruit niet gelaagd en zag ik er dus geen steek meer door. Hierdoor heb ik nog een remfoutje gemaakt bij het aansturen van de Jacky Ickx en ben ik door de pist gereden. Dit was goed om even te bekomen van de kapotte ruit en te beslissen dat ik de wedstrijd toch moest uitrijden voor het klassement.
De overige 9 ronden heb ik dan, trager dan voorzien, de wedstrijd afgewerkt. Ik ben er wel nog in geslaagd een aantal tragere deelnemers in te halen, maar heb heel bewust alle snellere wagens ruim vrij doorgelaten.
Resultaat : Opmerking van de technische controle, over de ruit, en ZEER TERECHT. Een derde plaats in de klasse S5B, 1 beker op 1 wedstrijd, een enorme kick en veel adrenaline. 34e algemeen van de 41 deelnemers.
Ik wil uiteindelijk nog de volgende mensen bedanken voor de extra hulp, die iedere beginner nodig heeft:
Namelijk Corry en John.
Race-groeten en tot 16 mei,
Jo Smets
PS, fotos(inclusief voorruit) volgen later
Raceverslag 24 april 2005
Zolder Sprinters Cup
Aangezien het onze eerste wedstrijd was, hebben we in het Welcome Center te Zolder het nummer 65 toegewezen gekregen. Na de controle van de vergunning, was het zaak nog snel een plaatsje te bemachtigen op parking 4. Dit was echter niet gemakkelijk aangezien de voorbereidingen van het komende weekend al volop aan de gang waren.
Eens gesettled en het tentje opgebouwd, zijn we, al duwend, met de mini naar de technische controle gegaan. Hier kwamen de technici met grote ogen kijken. Lichten en andere std dingen waren prima in orde. Wat betreft de rolkooi waren ze zeer enthousiast. “Hier zouden we voor het volgende reglement nog wat van kunnen leren” klonk het. Toch wel iets om fier op te zijn. Echter wel buiten klasse(S4C) gekomen wegens teveel aangepast aan de wagen, dus S5B is het geworden. Dit samen met Corry(GP Spyder) en John (Alfa)
Alles in orde dus, dan maar terug naar de plaats, tanken, aankleden en om 10 uur naar de vrije trainingen. Eerst een paar rondjes inrijden, wegens nieuwe remblokjes, en dan ertegen aan. Na een paar rondjes van ca 2.07 kwam er plots rookontwikkeling in de cabine. Uitlaatgassen die vrij kwamen bij hoge toertallen. Na enkele rondjes rustig gereden te hebben, heb ik alles op alles gezet om een snelle ronde te draaien. Dit werdt uiteindelijk de laatste ronde van de training waarin ik 2.05.04 draaide, goed voor een 27e startplaats.
Na de briefing en het opstellen van de wagens op de grid voor 12uur, heb ik de zenuwen moeten bedwingen en heb ik wat ervaringen uitgewisseld met de andere rijders.
Dan was het zo ver. Nog 1 ronde opwarmen en dan gaat het van start. Terug op plaats aangekomen, zag ik de lichten onmogelijk, dit door de voorliggers, en het feit dat de mini bijna 35cm lager was dan de C3 voor mij. Bijgevolg keek ik naar de marchals en ben dus pas later dan de rest vertrokken. Ik had bij de start zeker 30 meter achterstand, en had die kort voor het rechte stuk bijna weer ingehaald. Zeer snele start dus, maar alleen een beetje te laat. Ach ja, ervaring he.
Dan kon het racen pas echt beginnen, in de 1e rechtse een spin van een van de TVRs en 2 bochten later een steen in mijn raam, door de porsche die ik net wilde inhalen. Door een spijtig toeval bleek mijn voorruit niet gelaagd en zag ik er dus geen steek meer door. Hierdoor heb ik nog een remfoutje gemaakt bij het aansturen van de Jacky Ickx en ben ik door de pist gereden. Dit was goed om even te bekomen van de kapotte ruit en te beslissen dat ik de wedstrijd toch moest uitrijden voor het klassement.
De overige 9 ronden heb ik dan, trager dan voorzien, de wedstrijd afgewerkt. Ik ben er wel nog in geslaagd een aantal tragere deelnemers in te halen, maar heb heel bewust alle snellere wagens ruim vrij doorgelaten.
Resultaat : Opmerking van de technische controle, over de ruit, en ZEER TERECHT. Een derde plaats in de klasse S5B, 1 beker op 1 wedstrijd, een enorme kick en veel adrenaline. 34e algemeen van de 41 deelnemers.
Ik wil uiteindelijk nog de volgende mensen bedanken voor de extra hulp, die iedere beginner nodig heeft:
Namelijk Corry en John.
Race-groeten en tot 16 mei,
Jo Smets
PS, fotos(inclusief voorruit) volgen later