View Full Version : 2005 GP Spanje
Geen BAR's in het weekend.........Williams zien we pas op zaterdag. Het gaat lekker.........
BMW has revealed a major problem for the Spanish Grand Prix and as a result the engines in both Nick Heidfeld's and Mark Webber's cars will need to have engine changes because of problems with a faulty exhaust valve. Two engines of a new specification are being assembled today in Munich and will be flown to Barcelona in time for practice tomorrow morning.
http://www.grandprix.com/ns/ns14771.html
Welleuh...Heidfeld klokte de 3de oefentijd neer, zonet in Barcelona.
Dus 'major' problems toch nog niet. Met BARs' afwezigheid is het bovendien dé moment om punten te sprokkelen voor teams zoals Williams, Sauber en Toyota.
Beide Williamsen zullen door een probleem met de BMW nog van motor verwisselen, dus Hiedfeld zal 10 plaatsen achteruit moeten. Webber mocht zo al met een nieuwe motor starten, dus zolang hij niet gereden heeft, mag hij nog van motor verwisselen zonder penalty.
RaptuningGirl
06-05-2005, 16:03
1ste Vrije training: De la Rosa zet eerste tijd
http://www.formula1.com/race/result/736/9.html
2e Vrije training: Montoya crasht, De la Rosa nog steeds eerste tijd, Schumi pas 13de
http://www.formula1.com/race/result/736/10.html
AlesiRed27
07-05-2005, 12:37
De minardi's snelste door de speedtraps... Geen downforce genoeg op de minardi's dus, voor dit circuit... :(
Toyota, Renault, McLaren en in mindere mate Williams hebben het voor het zeggen dit weekend. Ferrari hinkt weer eens achterop, net als in de vorige GP's. Het verschil tussen Alonso en Trulli is miniem, dus de kwalificatie van morgen wordt spannend, vooral voor thuisrijder Alonso. Merk ook de kleine verschillen: de eerst tien exact binnen dezelfde seconde !
Bovendien kunnen we toch al zeker van een bepaalde trend spreken bij de onderlinge coureursstrijd: Alonso heeft duidelijk de bovenhand op een zwakke Fisichella, Raikkonen blaast Montoya weg in die mate dat hij een pak meer concurrentie had aan De La Rosa, Massa maakt duidelijk dat Villeneuve voorgoed ingeslapen is, Karthikeyan zorgt voor een plaatsje in de F1 bij Midland 2006 en Heidfeld maakt het Webber énorm lastig.
The Interceptor
07-05-2005, 20:01
De eerste vier binnen 0.100 sec, dat gaat er nog om spannen morgenvroeg, en zo zien we dat graag. Dat wordt al de tweede interessante kwalificatie op rij, we moeten nog gaan geloven dat de FIA toch met iets goeds voor de dag is gekomen?!
Yannick R
07-05-2005, 20:19
En de Minardi van Albers op +- 0,5 sec van de Jordan :D
Hopelijk kan dat de volgende race, het zal denk ik nog niet voor nu zijn, iets spannends worden !
Zo zien we the Rookie of the year ? ;)
word die quali uitgezonden op la deux of op de vrt?
ik heb geen kabel tv en dit zijn dus de enige zenders waarop ik f1 kan zien
ik had verwacht dat ladeux het zou uitzenden maar dat gebeurde dus nie
Als je nu is wat verder kijkt dan je neus lang is dan kon je zien dat quali 2 en de race morgen op la une worden uitgezonden.
Als je nu is wat verder kijkt dan je neus lang is dan kon je zien dat quali 2 en de race morgen op la une worden uitgezonden.
en de race zelf zit op één.
Een doorsnee F1race met een oververdiend winnaar, Kimi Raikkonen.
Alonso zal dit seizoen met twee coureurs rekening moeten houden; Kimi Raikkonen en Michael Schumacher. Jarno Trulli zal een soort 'eeuwige derde' positie moeten bezetten. Opvallend is wel dat zowel Raikkonen als Schumacher dit seizoen hun deel van de pech reeds gehad hebben; en dat kan zowat dé belangrijkste factor vormen in het WK-succes van Alonso. De Renault lijkt geklopt als sterkste wagen, de McLaren is de snelste. De F2005 kan wel mee, de Bridgestones niet.
TOP:
-Raikkonen: niks op aan te merken. uitmuntend. Waarschijnlijk de grootste bedreiging voor Alonso.
-Alonso: Toch ook niet niks, voor thuispubliek nog de 2de plaats uit de mouw schudden. Weet in ieder geval dat hij wat moet oppassen vooreer hij zijn eerste wereldtitel te pakken heeft.
-Fisichella: Toont aan dat hij weldegelijk pech had de voorbije races. Uitmuntend inhaalmaneuver op een ongelooflijk zwakke Webber.
-Schumacher: Wel de verlieze van de race, maar hij lag op positie 3 toen hij uitviel en de strategie was om vingers en duimen van af te likken. Ik had Schumacher Alonso nog via pitstops zien pakken. Het heeft niet mogen zijn.
-Toyota: De constante Trulli blijft topprestaties neerzetten, Ralfke begint wat meer op gang te komen.
-Red Bull: Blijkt elke race al punten gepakt te hebben. In feite het beste 'jaguar'-jaar ooit, tot nu toe.
FLOP:
-Villeneuve: Vond zijn startgridpositie niet terug en modderde wat aan tot hij opgaf. Was als Jordan- of Minardicoureur al lang uit zijn taak verheven. Jacques is ingedut in zijn BAR-periode, en uiteindelijk is hij in een coma geraakt die hem niks meer oplevert. Boeken toe, Villeneuve.
-Webber: hij had kritiek op het kleurloze rijden van Heidfeld, maar Mark kijkt beter eens naar z'n eigen kunnen. Het kan natuurlijk ook de williams zijn, maar die tweede startpositie toonde toch min of meer aan dat de wagen potentieel heeft. Bovendien maakte hij toch wel een heel vreemde beweging toen Fisico hem passeerde.
-Minardi: Schertsvertoning bij de start. Deed me denken aan de 2 Stewarts die in Australië het seizoen 99 startten met twee blow-ups op de startgrid. Of de twee BAR's die in Bahrain simultaan de geest gaven.
-Bridgestone: Natuurlijk niet te verwonderen als je slechts aan 3 teams moet leveren, inclusief Jordan en Minardi. Logisch ook, dat Ferrari de tests kost wat kost niet wil terugschroeven.
-Barrichello: slechtste seizoen ooit voor de Braziliaan. Pech en demotivatie. Rubens heeft betere tijden gekend.
Fijne uitslag, saaie inhaalmaneuverloze race.
Monaco dan ! Glamour, Glitter, Trulli, Schumacher, Raikkonen of Alonso. Ik kijk er gek genoeg naar uit !
Finish.
http://users.skynet.be/bk284908/band.jpg
Ferrari heeft lange tijd de vruchten mogen plukken van de Bridgestone-boom, nu blijken ze stilaan overrijp tot rot te zijn... Het mogen nu ook wel eens de Michelin-concurrenten zijn die in hun vuist lachen zeker? (En met hen de fans natuurlijk)...
Of de Ferrari-strategie echt om vingers en duimen af te likken was blijkt pas op het moment dat het overduidelijk is dat ze hun banden niet goed "beheerd" hebben : toch niet zo'n geniale strategie dus.
En dan Schumacher versus Alonso : 34 punten achterstand na amper 5 races... alles is natuurlijk nog mogelijk, maar als Renault en McLaren elkaar er niet gaan uit rijden of spectaculair terugvallen lijkt me de titel toch voor één van die 2 teams weggelegd... met als outsider nog eerder Toyota dan Ferrari.
Ferme uitspraken van Olav Mol, commentator op SBS6, over de terugval van Ferrari. Ferrari had hetzelfde creatieve tankje als BAR in de afgelopen wedstrijden. De reden, volgens hem, dat Schumacher zo ver terug op de grid stond. Ligt het aan mij of is die kerel debiel geworden? Je gaat toch niet geruchten en roddels als commentaar geven. Het was mijn eerste GP van dit jaar die ik op TV zag.............en waarschijnlijk ook de laatste van dit jaar ;)
Uitstekende race van Raikonnen
moet eigenlijk weel deprimerend zijn voor Montoya dat hij 2 keer werd gedubbeld door Kimi
Ik kijk al uit naar de volgende race
__________________________________________________ ______________________
www.bongers.be.tf
Ferme uitspraken van Olav Mol, commentator op SBS6, over de terugval van Ferrari. Ferrari had hetzelfde creatieve tankje als BAR in de afgelopen wedstrijden. De reden, volgens hem, dat Schumacher zo ver terug op de grid stond. Ligt het aan mij of is die kerel debiel geworden? Je gaat toch niet geruchten en roddels als commentaar geven. Het was mijn eerste GP van dit jaar die ik op TV zag.............en waarschijnlijk ook de laatste van dit jaar ;)
Ken je dit (http://www.veronica.nl/modules/f1forum/viewtopic.php?t=13320) topic op het www.formule1.nl forum nog niet? :D
Olav Mol is inderdaad afgezakt naar een zeer bedenkelijk niveau. Om nog niet te spreken over die tandarts. :rolleyes: In de jaren '90 vond ik Olav Mol goed. Toen was hij de enthousiaste commentator en Allard Kalf pitreporter met verstand van zaken. Tegenwoordig komt Mol niet veel verder dan scheldwoorden en pitstopstrategien die niet blijken te kloppen. En als die tandarts een coureur aan het interviewen is dan schaam je je dat hij Nederlander is.
Yannick R
08-05-2005, 18:26
-Webber: hij had kritiek op het kleurloze rijden van Heidfeld, maar Mark kijkt beter eens naar z'n eigen kunnen. Het kan natuurlijk ook de williams zijn, maar die tweede startpositie toonde toch min of meer aan dat de wagen potentieel heeft. Bovendien maakte hij toch wel een heel vreemde beweging toen Fisico hem passeerde.
Vind ik ook, Webber begint meer en meer onsportief te worden als hij ingehaald wordt. Als je ingehaald wordt moet je ermee kunnen leven. Zelfs de besten doen het (Schumi liet Monty mooi passeren).
Zeker dat je zag dat Fisico veeel sneller was en Webber absoluut zich niet kon weren.
Ik krijg de indruk dat Webber een agressief 'manneken' is.
Khad nochtans veel verwacht van hem dit seizoen :(
gwyllion
08-05-2005, 20:00
FLOP:
-Villeneuve: Vond zijn startgridpositie niet terug en modderde wat aan tot hij opgaf. Was als Jordan- of Minardicoureur al lang uit zijn taak verheven. Jacques is ingedut in zijn BAR-periode, en uiteindelijk is hij in een coma geraakt die hem niks meer oplevert. Boeken toe, Villeneuve.
Dat "aanmodderen" had 2 redenen: hij was onderweg met benzine en zijn motor lekte water en begaf het uiteindelijk.
Mensen vergeten tamelijk snel: 2 weken geleden werd Villeneuve nog 4de :rolleyes:
Of de Ferrari-strategie echt om vingers en duimen af te likken was blijkt pas op het moment dat het overduidelijk is dat ze hun banden niet goed "beheerd" hebben : toch niet zo'n geniale strategie dus.
Dit is beetje vergezocht he ...
Gedurende de hele race waren er geen tekenen dat Schumacher de banden extreem zwaar op de proef stelde .....
- Geen zware lock-ups
- Geen noemenswaardige wheelspin
- ....
Als je verder naar de commentaar kijkt van Hisao Suganuma, Technical Manager Bridgestone
...... What we can say, however, is that the wear on Michael’s rear tyres was within acceptable boundaries.”
Conclusie van het verhaal ... Het ligt niet aan overdreven slijtage ..
waaraan dan wel ...
- Band niet geschikt voor dat circuit
- Fabricage-fout
-...
Toch allemaal wel factoren waar je als bandenleverancier serieus in de fout loopt zele
---------------------
Nuja ... tis grotendeels zoals gezegd ..
Het slagen of mislukken van Ferrari dit seizoen zal vooral van Bridgestone afhangen ... Met de auto lijkt nu alles wel in orde ... Aan Bridgestone om orde op zaken te stellen
Dat "aanmodderen" had 2 redenen: hij was onderweg met benzine en zijn motor lekte water en begaf het uiteindelijk.
Mensen vergeten tamelijk snel: 2 weken geleden werd Villeneuve nog 4de :rolleyes:
Dankzij het uitvallen van talloze andere coureurs kon hij mee opschuiven met de toen fortuinlijke Schumacher. Bovendien werd hij in feite 'pas' 5de, Button meegerekend. Met enige objectiviteit kan je toch in feite zeggen dat Villeneuve zijn tijd gehad heeft en weinig tot niks meer laat zien. Als er eens een opflakkering komt als Imola, is de volgende race die vlam al weer uitgedoofd tot een soort gemakzucht.
En Villeneuve kan dan wel pech gehad hebben -heel goed mogelijk, ik lees dat hij een tijd vastzat achter enkele wagens, maar zelf hield hij ook een hele tijd de snellere Heidfeld op-, maar de belangrijkste noties zijn hier de twee kwalificaties, waarin hij zijn kunnen toch zou moeten tonen. Dat doet hij dus lekker niet. Zoals ik al zei: ingeslapen ! (de beste stuurlui staan idd aan de wal, maar hej, ik zal nooit coureur worden en wees maar zeker dat ik trager ben dan Jacques ! :D Maar Jacques is zelf voortdurend trager dan Massa...Daarom dan ook: boeken toe.) Bovendien is er niks duidelijkers als de onderlinge strijd tussen teamgenoten, als het wijst op talent. De wagen die een coureur onder z'n derrière krijgt speelt praktisch voor 70% de belangrijkste rol, die overige 30% is volgens mij voor de rekening van de coureur. Villeneuve had nauwelijks de bovenhand op andere, minder ervaren, jongere coureurs, zowel in z'n BAR-jaren, z'n Renault-uitstapje en deze keer Sauber. Natuurlijk speelt het een rol dat Massa het team beter kent en quasi opgegroeid is met Ferrari-motoren. Maar het zich aanpassen en leren kennen van de wagen is niet eenvoudig; grote coureurs onderscheiden zich hierin van kleinere coureurs. Villeneuve heeft tijd gehad. Villeneuve heeft krediet gekregen, voornamelijk omwille van z'n legendarische wereldtitel (Niet Gilles, maar Jacques wordt WK), z'n losse, casual karakter en z'n krasse uitspraken.
Als hij Sauber als opstapteam zag voor zijn comeback bij een topteam in 2006, heeft hij het in ieder geval goed mis gehad. Misschien is DTM nog iets voor hem. Maar laat die Sauber nu maar over aan een nieuw aanstormend talent.
Ook nog een kleine opmerking bij airco: 'met de wagen lijkt alles in orde': ik vrees van niet. De F2005 van Barrichello is namelijk een regelrechte nachtmerrie: de jarenlange traditie bij Ferrari wordt bij deze wel voortgezet: als er iets kapotgaat, is het altijd bij Rubens ! :)
Louter statistische gegevens van Villeneuves jaar tot nu toe, in een mix met Villeneuves commentaar van de Sauber-site, en wat pittige opmerkingen door -voor mij dé site die het altijd bij het rechte eind heeft- f1rejects.com.
Australië:
Kwalificatie 1:
4. J. Villeneuve Sauber 1:36.984 (Droog weer)
19 F. Massa Sauber geen tijd (Regenweer!)
Kwalificatie 2:
4. J. Villeneuve Sauber 3:06.846 (Droog weer)
19 F. Massa Sauber geen tijd (Regenweer!)
Race:
13 J. Villeneuve Sauber + 1 ronde(n)
10 F. Massa Sauber + 1:04.393
Fastest Laps:
Felipe Massa : 1:26.893
Jacques Villeneuve: 1:27.745
f1rejects: But Saubers contrasting fortunes were reversed on Sunday afternoon, Jacques dropping to 13th through nothing but slow pace and a tricky car, and Massa shooting up to 10th, only a second behind Trulli.
Jacques Villeneuve: "That was a very disappointing race. We were a lot slower than I thought we would be. The car was very difficult to drive and I couldn’t get any grip at the start. That’s it."
Maleisië:
Kwalificatie 1
16 J. Villeneuve Sauber 1:34.887
13 F. Massa Sauber 1:34.151
Jacques Villeneuve: "A very disappointing qualifying, after the progress we made this morning. The car was going a lot better for me then than at the previous races, but I picked up a lot of understeer on my qualifying lap and couldn’t complete it without going wide in the last corner. Like I said, very disappointing."
Kwalificatie 2
16 J. Villeneuve Sauber 3:12.995
14 F. Massa Sauber 3:11.884
Race:
17 J. Villeneuve Sauber + 30 ronde(n)
10 F. Massa Sauber + 1 ronde(n)
Fastest Laps:
Felipe Massa: 1:37.212
Jacques Villeneuve: 1:38.058
f1rejects:
The Canadian was outshone again by Felipe Massa, though truth be told neither Sauber was competitive here, and they were the lowest Michelin team. But Jacques was the one who made the glaring error, losing it under braking and spinning off. He just doesn't seem to have the killer instinct any more, nor is he the kind of driver Sauber need, given the relative position of the C24. They need a young, enthusiastic, but technical driver as well to really develop the car, and Davidson would be a perfect man for the job.
Bahrein:
Kwalificatie 1
16 J. Villeneuve Sauber 1:32.318
10 F. Massa Sauber 1:30.933
Kwalificatie 2
16 J. Villeneuve Sauber 3:07.983
12 F. Massa Sauber 3:05.202
Race
7 F. Massa Sauber + 1 ronde(n)
11 J. Villeneuve Sauber + 3 ronde(n)
Fastest Laps:
Felipe Massa 1:33.326
Jacques Villeneuve 1:33.458
f1rejects:
Once again Jacques Villeneuve was nowhere to be seen on the radar, and in recent days relations with the team have been further strained over a testing incident in which Sauber reduced his running and gave Massa an extra day.
Peter Sauber is a man who generally keeps things fairly close to his chest, but even he has come out and admitted that things with Jacques are not working out as either side had hoped. How much grace Villeneuve has got left within the team is unclear, but unless his performances improve, or unless he can so much as match Massa in what is admittedly a bit of a mercurial car at present, the clock continues to tick. It is an unpleasant sight, that of a former champion struggling to hang on in the sport.
San Marino
Kwalificatie 1
13 J. Villeneuve Sauber 1:20.999
7 F. Massa Sauber 1:20.593
Jacques Villeneuve: I made a small mistake which cost me a couple of tenths, and the way that things were this afternoon that cost me a couple of positions, but overall it was a much better day."
Kwalificatie 2
12 J. Villeneuve Sauber 2:46.259
8 F. Massa Sauber 2:44.930
Race
4 (6) J. Villeneuve Sauber + 1:04.442
10 (13) F. Massa Sauber + 1 ronde(n)
Fastest Laps:
Felipe Massa Sauber-Petronas 1:23.602
Jacques Villeneuve 1:24.017
f1rejects:
Eventually Jacques Villeneuve picked up the pieces with a welcome 6th place, even if in truth he was still behind Massa's pace.
Spanje
Kwalificatie 1
14 J. Villeneuve Sauber 1:16.794
11 F. Massa Sauber 1:15.863
Jacques Villeneuve: "The balance of the car was not too bad this afternoon, so really I expected to be faster. Sometimes this season it’s been a problem for me getting the best out of the tyres over a single lap, but the gap was quite big today. The car felt okay but that grip situation seemed to be a little bit extreme here, so I’m mystified."
Kwalificatie 2
12 J. Villeneuve Sauber 2:36.480
10 F. Massa Sauber 2:34.224
Race
14 J. Villeneuve Sauber + 15 ronde(n)
11 F. Massa Sauber + 3 ronde(n)
Fastest Laps:
Felipe Massa Sauber-Petronas 1:16.802
Jacques Villeneuve 1:17.585
Kwalificatie: Massa-Villeneuve: 4-1
Race: Massa-Villeneuve: 4-1
Fastest Laps: Massa-Villeneuve: 5-0
Dit is beetje vergezocht he ...
Ik beweer niet dat ik al op voorhand wist dat deze strategie niet de juiste was eh, ik zit ook maar gewoon naar TV te kijken, maar als je het resultaat bekijkt kan je niet anders dan vaststellen dat er te "royaal" omgesprongen is met de banden. 1 lekke band omwille van overmatige slijtage kan nog een ongelukje zijn, 2 op 2 ronden van elkaar is en blijft slecht beheer van het rubber...
Nogal eenzijdig trouwens om nu het minder goed gaat, alle schuld op de rug van Bridgestone te schuiven. Overmatige slijtage kan ook liggen aan een minder goed uitgebalanceerd chassis. Het uiteindelijk resultaat zal je natuurlijk altijd pas aan de slijtage van de banden zien, en dan wordt de "zwarte piet" nogal rap naar de bandenfabrikant geschoven. Toen alles perfect liep bij Ferrari werd ook niet gezegd dat het vooral aan de goede banden lag en in mindere mate aan een goede wagen of zelfs piloot.
Let wel, ik heb de wijsheid niet in pacht, maar of het enkel en alleen de banden zijn die voor 100% verantwoordelijk zijn voor de ronduit slechte resultaten van Ferrari durf ik toch te betwijfelen.
wel dat is hem net het punt .. Het ligt niet aan de slijtage (lees uitspraken van Bridgestone zelf ...)
gwyllion
09-05-2005, 10:14
Toch zagen de Bridgestones van Schumacher er niet extreem versleten uit op het loopvlak. Een aantal Michelins leken echter na de race meer op slicks.
Ook nog een kleine opmerking bij airco: 'met de wagen lijkt alles in orde': ik vrees van niet. De F2005 van Barrichello is namelijk een regelrechte nachtmerrie: de jarenlange traditie bij Ferrari wordt bij deze wel voortgezet: als er iets kapotgaat, is het altijd bij Rubens ! :)
klopt wel
Toch denk ik dat de grootste issues (waardoor ze gedwongen worden tot opgave) er stilaan uit geraken .... Natuurlijk zullen er altijd probleempjes blijven ... Maar daar zijn ze bij McLaren of Renault ook nog niet van gespaard gebleven he
Bovendien zit het met de snelheid wel dik in orde ...
1 6 Giancarlo Fisichella Renault 66 1:15.641
2 1 Michael Schumacher Ferrari 31 1:15.648
3 10 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes 55 1:15.771
4 9 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 41 1:15.977
5 5 Fernando Alonso Renault 59 1:16.098
6 17 Ralf Schumacher Toyota 63 1:16.469
7 8 Nick Heidfeld Williams-BMW 60 1:16.519
8 16 Jarno Trulli Toyota 63 1:16.614
9 7 Mark Webber Williams-BMW 62 1:16.761
10 12 Felipe Massa Sauber-Petronas 51 1:16.802
Er zal heus nog verder ontwikkelwerk mogelijk (en nodig) zijn aan de F2005 ... Toch voorzie ik daar in het vervolg van het seizoen niet meer al teveel problemen mee...
wel dat is hem net het punt .. Het ligt niet aan de slijtage (lees uitspraken van Bridgestone zelf ...)
Dat Bridgestone verklaart dat het niet aan slijtage ligt, daar twijfel ik niet aan. Hoe zou je zelf zijn. Maar of dat dat ook zo is, daar twijfel ik wél aan.
Toch zagen de Bridgestones van Schumacher er niet extreem versleten uit op het loopvlak. Een aantal Michelins leken echter na de race meer op slicks.
Loopvlak lijkt idd niet echt aangetast: De band in onderstaande screenshot ging al een 30tal ronden mee, en de groeven zijn nog duidelijk zichtbaar. De buitenkant van de band heeft het daarentegen gewoon begeven.
http://users.skynet.be/bk284908/band.jpg
kijk daarentegen eens naar de ontploffende Michelin van Massa :eek:
http://images.f1racing.net/large/44285.jpg
Bridgestone heeft het over brokstukken op het circuit als oorzaak voor Schumachers bandenprobleem. Daar heb ik zo m'n pro's en contra's bij:
1) Zowel linkervoorband als linkerachterband gaven op zelfde wijze de geest. Het aantal linkse en rechtse bochten lijkt mij evenredig verdeeld in Barcelona, een extra druk op de linkse banden zou mss aan de onhandelbare wagen te wijten zijn. Wat me wel opvalt, is dat ik op f1racing.nl meerdere foto's terugvind van wagens waarvan de linkerbanden duidelijk versleten zijn, en de rechterbanden nog intact:
http://images.f1racing.net/large/44298.jpg
http://images.f1racing.net/large/44279.jpg
http://images.f1racing.net/large/44281.jpg
De linkerbanden kregen het dus duidelijk harder te verduren.
2) Het feit dat het enkel de linkerbanden zijn, kan de theorie bevestigen dat Schumacher over enkele brokstukken reed en de handel het niet meer uithield. Maar ik heb deze race geen crashes gezien, enkel een vreemde voorvleugelverganging voor Fisichella. Brokstukken van andere raceklassen horen toch van de baan gehaald te zijn...
3) Meest logische conclusie is dan ook het simpelweg falen van de Bridgestone-band. Maar eerlijk gezegd, als je die foto van Massas banden ziet, dan mag Michelin toch ook nog wat oppassen.
@ airco:
Ik bedoelde 'met de wagen van Barrichello is duidelijk nog niet alles in orde'. Die van Schumacher rijdt duidelijk wel mee.
...
Er zal heus nog verder ontwikkelwerk mogelijk (en nodig) zijn aan de F2005 ... Toch voorzie ik daar in het vervolg van het seizoen niet meer al teveel problemen mee...
Bij de eerste 2 races wees ik op het slechte ontwerp van de voorkant. Maar dat was toen niet waar en bij het begin van het seizoen kon je dat nog niet zeggen, luidde het toen. Welnu, op de F2005 ziet de voorkant er nog altijd even geknutseld en niet geïntegreerd uit. Ze gaan heel het seizoen blijven knoeien en sukkelen. Zullen wel eens een GP'tje winnen hier en daar, maar daar zal het bij blijven.
McLaren heeft er 2 seizoenen over gedaan om de auto te bouwen die goed was/is voor de banden. Ze hebben iets fundamenteels over het hoofd gezien, denk ik.
Maar goed, wie ben ik? We zullen wel zien hoe het loopt. ;)
...
3) Meest logische conclusie is dan ook het simpelweg falen van de Bridgestone-band. Maar eerlijk gezegd, als je die foto van Massas banden ziet, dan mag Michelin toch ook nog wat oppassen.
Het falen kan, en is volgens mij, een gevolg zijn van iets anders. Dat de Michelins op Massas auto er ook bijna doorzitten, illustreert dat toch. Ik kan en wil best geloven dat Schum over iets gereden is, maar als de zijkant aan flarden gaat, kan dat ook het gevolg zijn van extra belastingen die erop de band zitten. Niet alleen het loopvlak, maar ook de zijkanten van de karkas bepalen mee de stevigheid. En als het idd zo is dat de Bridgestones nu begeven, dan heb je gelijk.
Ik denk dat de auto dit jaar veel brutaler is met het rubber dan vroeger en dat ze nog niet de juiste structuur in de karkas gevonden hebben om het een hele race uit te zingen.
Het zal altijd 2-ledig blijven.
Schumacher ligt in ieder geval momenteel 34 punten achter op Alonso. Eeuwige optimisten zullen 'alles kan nog' zeggen. Alonso moet maar een keertje uitvallen wanneer Schumacher wint en de tifosi supporteren Ferrari terug naar de top.
Maar dat zal zeker niet makkelijk gaan. In Monaco gaan zowel Michael als Rubens het nadeel hebben de eerste kwalificatie als respectievelijk 4des en 10des aan te vatten. Iedereen weet dan dat de pole al ver buiten het bereik zal liggen. Inhalen op Monaco is een living hell (vraag maar aan Bernoldi en Coulthard :D ), dus de startpositie is énorm belangrijk. Enkel een pitstopstrategie en een dijk van een wagen kunnen Schumacher of Barrichello de zege opleveren. Maar hou ook nog even rekening met McLaren, Renault en Williams !
Wat mij opvalt is dat er dit jaar voorraan maar 2 teams strijden.
Toyota: ralf en Trulli zijn op de moment zeer aan elkaar gewaagd. als ze zo doorgaan hoog in het constructeurskampioenschap.
Renault: Fisichella is een pechvogel maar als hij geluk heeft kan hij mee en soms zelf over alonso.
McLaren: Raikkonen fenomenaal, montoyoa maar zozo. Het schijnt dat Montoyo zich bij McLaren precies in het leger voelt.
Ferrari: Schumacher is mee als hij geen pech heeft maar waarom Barichello nog komt opdagen is mij een raadsel. Zelfs als hij geen pech heeft rijdt hij lusteloos en ver achter Schumacher rond. De 2de plaats in Australië was ene hoogtepunt. Daarna was het om te huilen.
Deze kon ik niet laten:
kijk naar die linker-slick op Montoyas McLaren !
http://www.adrivo.com/bilder/480/0013362.jpg
Héél duidelijk nu dat de linkerbanden het meest belast werden. Schumacher bleef het langst op de baan, en misschien daarom dat de Bridgestone het voor bekeken hield.
Schumacher ligt in ieder geval momenteel 34 punten achter op Alonso. Eeuwige optimisten zullen 'alles kan nog' zeggen. Alonso moet maar een keertje uitvallen wanneer Schumacher wint en de tifosi supporteren Ferrari terug naar de top.
Maar dat zal zeker niet makkelijk gaan. In Monaco gaan zowel Michael als Rubens het nadeel hebben de eerste kwalificatie als respectievelijk 4des en 10des aan te vatten. Iedereen weet dan dat de pole al ver buiten het bereik zal liggen. Inhalen op Monaco is een living hell (vraag maar aan Bernoldi en Coulthard :D ), dus de startpositie is énorm belangrijk. Enkel een pitstopstrategie en een dijk van een wagen kunnen Schumacher of Barrichello de zege opleveren. Maar hou ook nog even rekening met McLaren, Renault en Williams !
Titel zal inderdaad quasi onmogelijk worden ...
- Ten eerste zullen ze dan binnen dit en enkele GP er moeten staan met een auto die alles en iedereen ver achter zich laat. Dit is de F2005 voorlopig nog zeker niet
- Ten tweede zullen de qualificatieproblemen opgelost moeten zijn ...
- Ten derde zal de teamgenoot ook op een hoog niveau moeten rijden (en zo punten wegsnoepen van de concurrentie)
- en ten laatste .... zal de concurrentie ook een handje moeten meehelpen en punten van elkaar wegsnoepen ... Een Alonso kan nog weinig overkomen als hij niet uitvalt en de schade altijd kan beperken tot een punt of 2
Als je deze factoren combineert zijn de kansen quasi nihil
Héél duidelijk nu dat de linkerbanden het meest belast werden. Schumacher bleef het langst op de baan, en misschien daarom dat de Bridgestone het voor bekeken hield.
euhm finish ... ze wisselen geen banden meer he dit jaar :p
dus zie niet goed in wat langer op de baan blijven zoveel verandert aan de slijtage :cool:
Beetje saaie race zonder kamikaze Sato. Zonder BAR is F1 nog maar half zo interessant voor mij.
euhm finish ... ze wisselen geen banden meer he dit jaar :p
dus zie niet goed in wat langer op de baan blijven zoveel verandert aan de slijtage :cool:
Ik wou gewoon aantonen dat de linkerbanden meer belast worden op dit circuit. Als je dan verder nadenkt, is het grof dat de Bridgestone-band na een halve race opgeeft bij extra belasten.
Beetje saaie race zonder kamikaze Sato. Zonder BAR is F1 nog maar half zo interessant voor mij.
mja of het nu aan BAR of aan iets anders ligt wil ik in het midden laten ..
Punt was dat er afgelopen zondag werkelijk niets te zien was .... Van een saaie processie gesproken ..
Het feit dat we op weg zijn naar een nieuwe wereldkampioen na zoveel jaren dominantie zal voor veel mensen een pleister op de wonde zijn ...
Ik hou mijn hart al vast voor Monaco
euhm finish ... ze wisselen geen banden meer he dit jaar :p
Neen, maar de meeste teams veranderen toch de voorvleugel om de druk op de voorbanden aan te passen telkens er getankt wordt. Niet echt hetzelfde als nieuw rubber steken, maar toch iets om de voorbanden een beetje te ontlasten. De kans dat het Schumacher zou geholpen hebben als hij wat vroeger zou binnengekomen zijn is natuurlijk zo goed als zeker NIHIL.
In feite doet het fenomeen dat we nu te zien krijgen (nl. wagens die op een onverwacht moment ineens moeten opgeven omwille van de versleten banden) me sterk terugdenken aan de tijd toen het TANKEN verboden was (jaren '80) : toen vielen ze niet uit met platte versleten banden, maar wel met lege tanks omdat de hoeveelheid getankte brandstof dikwijls te "nauw" bemeten werd.
RaptuningGirl
09-05-2005, 13:23
Ik vind wel dat het tijd word voor een nieuwe wereldkampioen. Schumi heeft lang genoeg mogen winnen (vindt ik toch). Iedereen heeft recht om te winnen.
Punt was dat er afgelopen zondag werkelijk niets te zien was
Akkoord (wat mij betreft). Wat meer inhaalmaneuvers ware niet slecht.
Het feit dat we op weg zijn naar een nieuwe wereldkampioen na zoveel jaren dominantie zal voor veel mensen een pleister op de wonde zijn ...
Niet akkoord (wat mij betreft). De strijd op de baan mag zeker wat spannender, de strijd om de titel is nu al ongemeen spannend. Dat het Schumi niet wordt durven de niet-Schumi-fans al luidop zeggen en de Schumi-fans schoorvoetend toegeven, maar of de WK Alonso, Raikkonen, Trulli, of zelfs Fisichella of Ralfke zal heten, kan niemand voorspellen. Ik denk wel dat het tussen Alonso en Raikkonen zal gaan. Maar de meeste titels zijn in de geschiedenis bevochten tussen 2 en niet meer dan 2 pretendenten. En dat is toch een enorm verschil met de situatie van de laatste jaren toen de vraag alleen was : "vanaf welke GP is Schumi dit jaar mathematisch zeker van de titel?"
1) Zowel linkervoorband als linkerachterband gaven op zelfde wijze de geest. Het aantal linkse en rechtse bochten lijkt mij evenredig verdeeld in Barcelona, een extra druk op de linkse banden zou mss aan de onhandelbare wagen te wijten zijn. Wat me wel opvalt, is dat ik op f1racing.nl meerdere foto's terugvind van wagens waarvan de linkerbanden duidelijk versleten zijn, en de rechterbanden nog intact:
even het circuit-mapje erbij halen:
http://www.fia.com/resources/images/2147374617__esp_circuit.gif
zo zie je dat het circuit veel snelle rechterbochten telt (Renault, Repsol, Campsa, Banc Sabadell, New Holland, laatste bocht). in al deze bochten wordt het gewicht van de wagen naar de buitenkant (likerkant dus) gedrukt, waardoor de banden aan die kant extra belast worden. de ongelijke slijtage ligt dus volledig aan de aard. van het circuit. Ik ben niet verschoten van het feit dat de ontplofte banden alle links zaten.
*edit* de foto van Montoya toont trouwens dat de teams de wagens daarop specifiek afstellen: de linkerband vertoont meer camber dan de rechter.
Wie naar La Une gekeken heeft, weet trouwens dat Tassin dit al voorspeld had vóór de start van de race.
Bart.Vandecavey
09-05-2005, 17:01
Wie naar La Une gekeken heeft, weet trouwens dat Tassin dit al voorspeld had vóór de start van de race.
Martin Brundle op ITV ook...
The Interceptor
09-05-2005, 17:41
Zowel linkervoorband als linkerachterband gaven op zelfde wijze de geest. Het aantal linkse en rechtse bochten lijkt mij evenredig verdeeld in Barcelona, een extra druk op de linkse banden zou mss aan de onhandelbare wagen te wijten zijn. Wat me wel opvalt, is dat ik op f1racing.nl meerdere foto's terugvind van wagens waarvan de linkerbanden duidelijk versleten zijn, en de rechterbanden nog intact.
Barcelona is een rechtsdraaiend circuit he, dus elke ronde draai je 360° meer naar rechts dan naar links, daarbij komt, dat de snelle bochten zowat allemaal naar rechts draaien (lange bocht in't begin: Renault-bocht?; en de laatste twee bochten van het circuit vooral dan). Dus komt er toch wel redelijk wat meer druk links vooraan dan rechts vooraan lijkt me. Het verschil tussen linker - en rechtervoorband was op het einde inderdaad echt wel groot :eek:
Verder vond ik Fisichella een heel sterke race rijden hoor! Hij reed tamelijk onopvallend, maar na de eerste pitstops reed hij toch maar mooi op de 2e plaats! Hij had ook geen probleem om Alonso achter zich te houden, tot zijn wagen ineens nogal nerveus begon te reageren, met die vreemde voorvleugelvervanging als gevolg.
Montoya reed ook maar een matige race. Enkel in het eerste wedstrijdgedeelte heeft hij wat laten zien. Kweet niet of iemand dat nog opgevallen is, maar hij nam echt wel een sterke start, was op weg om een plaats of 2-3 te winnen voor de eerste bocht, tot hij links het gras ingeduwd werd, waardoor hij terugzakte naar 8. En toen de safety car buiten kwam, meteen (een zwaardergeladen) Schumacher inhalen, dat deed me weer ff denken aan een gelijkaardige situatie in Brazilië enkele jaren geleden :D
Weet er trouwens iemand waarom Montoya 2 pitstops (redelijk dicht) na elkaar uitgevoerd heeft?
waarschijnlijk een probleem met de tank-installatie ... aangezien er tijdens beide stops (poging tot) getankt is
Idd, elektronisch probleem op JPM zijn tankinstallatie waardoor die in veiligheid ging.
Bart.Vandecavey
09-05-2005, 19:23
Weet er trouwens iemand waarom Montoya 2 pitstops (redelijk dicht) na elkaar uitgevoerd heeft?
Bij de eerste pitstop vloeide er geen brandstof uit de tankinstallatie
(cfr. Ron Dennis op ITV)
Als Ferrari de schade in Monaco kan beperken en wat punten scoren met een deftige strategie...dan is het nog te doen. 34 punten inhalen lijkt veel, maar Alonso moet maar één keer pech hebben net als Fisico en dat kan al 24 zijn. De McLarens, Toyota's kunnen allebei punten afsnoepen van Alonso. Zelfs de BAR's. En daar kan Ferrari's belangrijke kans liggen. Ze moeten naar voor in de kwali, dan kunnen ze hun kansen gaan zoeken.
Vanaf Spa staat Schumacher op P1 in het WK.
Mark my words.
dit vond ik toch wel het moment van de race: http://www.crash.net/pictures/view/144350.jpg
hoezo brand? :D
dit vond ik toch wel het moment van de race: http://www.crash.net/pictures/view/144350.jpg
hoezo brand? :D
Da's geen brand, da's gewoon vertrekken "met de vlam in de pijp" :D
Mark my words.
So noted. We komen er nog op terug ;)
Vanaf Spa staat Schumacher op P1 in het WK.
Maar tegen de GP van Spa niet afkomen dat je bedoelde dat zijn auto op Parking 1 zou staan in Francorchamps eh ;)
Maar tegen de GP van Spa niet afkomen dat je bedoelde dat zijn auto op Parking 1 zou staan in Francorchamps eh ;)
Zeker niet :)
Ik kan ook gewoon zeggen dat het over en uit is maar stel je voor dat ze er toch in slagen van dit teboven te komen, wat een knaller van een titel zou me dat zijn! Hoop doet leven. In '99 had ook nooit niemand durven voorspellen dat Schumacher zoveel zou gaan winnen, dat leek toen ook onmogelijk...
Trouwens, niet vergeten, die snelheid van Imola, die komt van ergens. Het kan gewoon niet dat dit enkel en alleen aan alle omstandigheden van die dag zou liggen. Op koelere circuits zoals Nurburg, Silverstone, Canada, Turkije, België, Japan,...en nog een hoopje moet het dus goed te doen zijn.
Trouwens, niet vergeten, die snelheid van Imola, die komt van ergens. Het kan gewoon niet dat dit enkel en alleen aan alle omstandigheden van die dag zou liggen. Op koelere circuits zoals Nurburg, Silverstone, Canada, Turkije, België, Japan,...en nog een hoopje moet het dus goed te doen zijn.
aaah. gelukkig zijn er ook nog optimisten onder de Ferraristen :D
(groot gelijk, trouwens! Het is pas gedaan als het gedaan is ;) )
Dit is wel op z'n minst geinig te noemen: Irvine bekritiseert Schumacher:
Irvine signals end for Schumacher
Alonso has left Schumacher's title hopes in serious doubt
Former Ferrari driver Eddie Irvine insists Michael Schumacher's reign as the king of Formula One is set to end.
Irvine believes Renault's Fernando Alonso is ready to take on the mantle.
"The guy's awesome. When the pressure's on, he doesn't seem to make mistakes like Michael does. He's the new king," Irvine told BBC Five Live.
"Kimi Raikkonen's up there as well. The guard is changing, and I think it's about time because Michael is the most boring world champion ever."
While Alonso has amassed an 18-point championship lead with three wins in five races, seven-time world champion Schumacher has struggled in the new Ferrari.
The German has failed to finish three times to leave him on 10 points, 34 adrift of Alonso.
The only time Schumacher has seriously troubled Alonso was at the San Marino Grand Prix, when the Spaniard held him off to claim victory.
Irvine sees the 36-year-old's failure to attempt an aggressive overtaking move on Alonso in the closing stages at Imola as a sign of the times.
"All he had to do was put the car down the inside and say 'we either have an accident or you finish second'," said Irvine, who was Schumacher's Ferrari team-mate from 1996-99.
"There was no point in Michael finishing second to Alonso.
"He's done much more bad things than that. Maybe age is getting to him. Three years ago he would have done that."
bron: bbc.co.uk
De 11 rondjes die Schumacher vastzat achter Alonso op Imola, toonden twee dingen aan: 1) Inhalen is bijna onmogelijk met twee aan mekaar gewaagde wagens. 2) Schumacher leert uit z'n fouten en zet niet lompweg zijn wagen langszij. Had Irvine in de Ferrari gezeten, hadden we dus gegarandeerd een lompe aanrijding gekregen.
Vooral dat deel van 'Michael is the most boring world champion ever'. hehe. Irvine heeft geluk dat hij niet meer in Jean Todts rangen zit :D
The Interceptor
10-05-2005, 00:47
Ik hoor hem toch graag bezig :D
En ik geef hem zeker deels gelijk, op het gebied van presteren onder druk. Het loopt dit seizoen niet meer zo vlot, en hij komt dus onder enorme druk te staan. Met toch wel enkele foutjes tot gevolg. En dan zeker tijdens de kwalificaties, waar hij voig jaar nog zo in uitblonk :eek:
Volgens mij niet de laatste keer dat we hem zoiets zien doen dit jaar! (mja ik ben dan ook geen Schumi-fan :D) Ik schrijf Ferrari nog niet af, ze zullen zeker nog races winnen dit jaar. Maar in Monaco verwacht ik dat weer Kimi bovenaan zal staan. Ferrari heeft dit jaar echt nog niet goed gekwalificeerd, en dat is nu net zo belangrijk in Monaco. Goede tactiek kan helpen, maar terugkomen van startpositie 8 ofzo, lijkt me toch sterk in de straten van Monte Carlo.
OOk Ralf zegt dat michael het wel kan vergeten :D
Ralf Schumacher has told brother Michael to forget about winning an eighth Formula One Championship this season.
"You have to be realistic. Ferrari are too far from the top. Michael is 34 points behind Alonso.
"That's a huge amount, especially because Renault are continuing to win. Ferrari can forget about this World Championship," German newspaper Bild quoted Ralf as saying on Wednesday.
bron: autosport.com
OOk prost heeft een mening :D
ik wist niet dat het internationale ze*k is op Schumacher week was:
Four times World Champion Alain Prost has tipped current title holder Michael Schumacher to quit Formula One at the end of this season - even if the German stages a major fightback in the title chase.
With Ferrari's current struggles prompting speculation that Schumacher's enthusiasm for the sport may get dampened pretty quickly, Prost actually believes the German will retire later this year irrespective of his results on the track.
bron: autosport.com
Het falen kan, en is volgens mij, een gevolg zijn van iets anders. Dat de Michelins op Massas auto er ook bijna doorzitten, illustreert dat toch. Ik kan en wil best geloven dat Schum over iets gereden is, maar als de zijkant aan flarden gaat, kan dat ook het gevolg zijn van extra belastingen die erop de band zitten. Niet alleen het loopvlak, maar ook de zijkanten van de karkas bepalen mee de stevigheid. En als het idd zo is dat de Bridgestones nu begeven, dan heb je gelijk.
Ik denk dat de auto dit jaar veel brutaler is met het rubber dan vroeger en dat ze nog niet de juiste structuur in de karkas gevonden hebben om het een hele race uit te zingen.
Het zal altijd 2-ledig blijven.
'k zat er redelijk goed op. Niet dat de auto brutaler is met de banden zegt Bridgestone, maar wellicht verkeerde - lees niet optimale druk - heeft de linkerachtenband doen klappen - karkas begaf het.
Staat op pitstop.tv. (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=8461)
Blijf erbij, zelfs als de druk niet optimaal is, moet het karkas op een goed gebalanceerde auto het kunnen uithouden.
Blijf erbij, zelfs als de druk niet optimaal is, moet het karkas op een goed gebalanceerde auto het kunnen uithouden.
Helemaal mijn idee maat.
Vanaf Spa staat Schumacher op P1 in het WK.
Mark my words.
Even een kleine update eh Savi (ah ja, je weet dat we een weddenschap lopen hebben) :
Het verschil van Schumi met de huidige leider = 43 punten.
Tot aan Spa zijn er 8 GP's te rijden, als je Spa zelf meerekent nog 9. Ik weet nl. niet hoe ik je uitspraak moet interpreteren : "vanaf Spa" is dat vóór de start of erna?)
Dat betekent een gemiddelde voorsprong van 5,3 punten (zonder Spa) of 4,7 punten (met Spa).
Dus in de veronderstelling dat Schumi vanaf nu ELKE GP zonder uitzondering wint (nogal krasse uitspraak, maar goed) volstaat Alonso telkens met een 4de plaats (zonder Spa) of een 3e plaats (met Spa). Nog steeds mathematisch mogelijk dus, maar geef toe dat de kans klein aan het worden is dat je gelijk gaat halen...
Vanaf Spa staat Schumacher op P1 in het WK.
Mark my words.
Tja, Savi, zo'n kans laat ik natuurlijk niet liggen hé. De GP van Spa staat voor de deur en Schumi ... is zelfs mathematisch uitgeschakeld voor het WK! En nu gij weer ;)
Gezien de 'revival' van Schumacher op Imola, had Savi misschien wel een kans. Want wie had er ooit zo'n ellendige terugval verwacht voor Ferrari ? Waren er in feite nog hoogtepunten na Imola ? Indianapolis misschien ? :D
The Interceptor
05-09-2005, 00:19
Gezien de 'revival' van Schumacher op Imola, had Savi misschien wel een kans. Want wie had er ooit zo'n ellendige terugval verwacht voor Ferrari ? Waren er in feite nog hoogtepunten na Imola ? Indianapolis misschien ? :D
Awel hierover heeft Olav Mol in de nieuwste race-report (die morgen of dinsdag uitkomt denk) nu een heel blad geschreven se.
Naar't schijnt werd Ferrari er eerst van verdacht om te sjoemelen met de benzinevoorraad in de tanks, maar ze konden nu moeilijk net in Italië Ferrari zo aanpakken, en bovendien zouden al de vorige titels van het team in vraag gesteld worden. Dus BAR maar als schuldige naar voor schuiven en bestraffen ...
Feit is dus wel dat de leverancier van de brandstoftanks voor F1, de week na Imola 7 bestellingen heeft binnengekregen én dat sindsdien Ferrai nooit nog de snelste wagen bleek te zijn ... En dan maar klagen over de Bridgestone banden ...
Ik zeg nu natuurlijk maar wat Olav Mol zegt, maar ik durf hem enigsinds geloven :D
Awel hierover heeft Olav Mol in de nieuwste race-report (die morgen of dinsdag uitkomt denk) nu een heel blad geschreven se.
Naar't schijnt werd Ferrari er eerst van verdacht om te sjoemelen met de benzinevoorraad in de tanks, maar ze konden nu moeilijk net in Italië Ferrari zo aanpakken, en bovendien zouden al de vorige titels van het team in vraag gesteld worden. Dus BAR maar als schuldige naar voor schuiven en bestraffen ...
Feit is dus wel dat de leverancier van de brandstoftanks voor F1, de week na Imola 7 bestellingen heeft binnengekregen én dat sindsdien Ferrai nooit nog de snelste wagen bleek te zijn ... En dan maar klagen over de Bridgestone banden ...
Ik zeg nu natuurlijk maar wat Olav Mol zegt, maar ik durf hem enigsinds geloven :D
Excuus, maar ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat men bij BAR én andere teams 'toegaf' dat het illegale systeem bij meerdere teams werd toegepast en dat BAR de eerste was die overduidelijk tegen de lamp liep, door vlak na finish nog met de wagen te sjoemelen. Mocht Ferrari een zulk systeem ook gebruikt hebben, verklaart dit nog niet waarom Schumacher de races voor Imola verre van de snelste was. Dan leek die tank toch niet zo veel te helpen, blijkbaar. En ik kan moeilijk geloven dat alle Ferrari-successen gebaseerd zijn op illegale verborgen systeempjes en valstrikken die men bij de technische controle niet opmerkt. Als men deze niet wil opmerken, doet men fameus aan competitievervalsing. Maar waarom zou men dat in godsnaam willen doen ? De jarenlange dominantie van Ferrari heeft de F1 in feite eerder kapotgemaakt dan geholpen. Vreemde logica dan.
Bovendien, Olav Mol ? Vraag eens de mening van Mark over Olav Mol ? :D
The Interceptor
06-09-2005, 01:02
Ik loop ook niet te beweren dat hun successen berusten op gesjoemel. Maar 't blijft toch maar een feit dat Ferrari dit seizoen eigenlijk maar één race echt competitief bleek te zijn. Meteen weer terug gevallen, en het gat niet meer kunnen dichten. BAR is dan toch wel hard gebeterd na hun uitsluiting. Van veel verder gekomen en momenteel toch wel en sterkere wagen dan Ferrari. Mss zijn ze achter de schermen al veel langer bezig met 2006 dan we allemaal vermoeden, maar dat zal de toekomst uitwijzen.
Al gehoord of gelezen wat Mansell zijn gedachten hierover waren? Hij begreep ook totaal niet waarom het bij zijn ex-team Ferrari dit jaar niet meer lukt. Hij denkt dat de FIA Ferrari mss wel gevraagd heeft om een jaar aan te modderen. Lijkt me nu maar weinig waarschijnlijk :) maar we leven nog altijd in een omgeving van vrijheid van mening ... en soms wel leuk om die meningen te lezen :D
Ach, het zou de eerste keer niet zijn dat een WK-team het volgende jaar een mislukking heeft rondrijden, qua wagen uiteraard. Bij Ferrari hebben ze daar trouwens ervaring mee. Vanuit die optiek zou het volgend jaar moeten beteren en in 2007 terug WK ;)
Bwa, voor mij mogen ze nog wat langer blijven aanmodderen hoor, zoals na hun toenmalig laatste titel in 1979 ;)
Ik vrees dat het aanmodderen misschien wel eens weggelegd kan zijn voor Sir Frank Williams en de zijnen. Tenzij ze met die Cosworth V8 gouden zaken doen, natuurlijk.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.