PDA

View Full Version : Duval à la Loix?


Jan
11-05-2005, 09:39
Sporza meldt dat er bij Citroën een crisisvergadering heeft plaatsgevonden waarbij chief Satinet aan Duval en Prévot heeft duidelijk gemaakt dat er dringend resultaten moeten komen zonder crashes, zoniet dreigt ontslag, of om het in Citroën termen uit te drukken: C4.

Hopelijk weten onze landgenoten zich te herpakken, momenteel lijkt Duval zich een imago op te bouwen zoals Fast Freddy bij Mitsubishi er een heeft verzameld, alleen hebben de Fransen blijkbaar niet zo veel geduld.

Duimen maar dat alles goed gaat in Cyprus en dat er eindelijk een podiumfinish wordt geboekt. Ik zal mijn prono in die zin dan ook posten ;)

jan

Guido
11-05-2005, 10:59
Als er dan al een analogie zou zijn, beiden zijn naast een wereldkampioen terecht gekomen op een bepaald moment (ook Bruno Thiry heeft hier mee te maken gehad, denk maar aan zijn Subaru periode), dan ziet het er slecht uit voor Duval. Probleem is dat ze in Frankrijk de constructeurstitel vaak belangrijker vinden dan de rijderstitel. Als de 2de piloot het dan wat moeilijk heeft, komt die onmiddellijk onder vuur te liggen.

Het grote verschil is, dat Freddy gesaboteerd geweest is bij Peugeot en bij Mitsu het niet zo veel uitmaakte. Tommi ging voor de rijderstitel en de constructeurstitel was bijzaak. Dit terwijl François het grotendeels aan zichzelf te danken heeft - lijkt mij. Hij was beter bij Wilson en Ford gebleven.

Raceboy
11-05-2005, 11:20
Dit terwijl François het grotendeels aan zichzelf te danken heeft - lijkt mij. Hij was beter bij Wilson en Ford gebleven.

Zegt de man die mij eergisteren wist te verzekeren dat citroen volgend jaar zou doorgaan met Duval toen ik zei dat Duval een slechte keuze gemaakt had nu bleek dat Ford volgend jaar door zou gaan met dezelfde rijders.

Guido
11-05-2005, 11:56
Zegt de man die mij eergisteren wist te verzekeren ...

Waartegen heb ik u verzekerd?? :+


Zegt de man die mij eergisteren wist te verzekeren dat citroen volgend jaar zou doorgaan met Duval toen ik zei dat Duval een slechte keuze gemaakt had nu bleek dat Ford volgend jaar door zou gaan met dezelfde rijders.

Ik heb het vermoeden uitgedrukt dat Citroën volgend jaar zou doorgaan met Kronos om in 2007 terug te keren en dat ze wellicht beide rijders gingen houden. Zonder deze "crisismeeting" was ik ervan overtuigd dat de keuze om Ford te verlaten de beste was. Als zijn positie nu zou wankelen en wie weet met welke gevolgen - zou kunnen blijken dat hij beter bij Ford was gebleven. Of mag ne mens zijn mening niet herzien als er nieuwe elementen opduiken? Met welke rijders zou Ford volgend jaar dan doorgaan? De betalende of de niet-betalende of betalen ze allemaal? :D

Overigens, als Duval wint in Cyprus is er geen vuiltje aan de lucht.

ICEMAN
11-05-2005, 14:08
Waartegen heb ik u verzekerd?? :+



Ik heb het vermoeden uitgedrukt dat Citroën volgend jaar zou doorgaan met Kronos om in 2007 terug te keren en dat ze wellicht beide rijders gingen houden. Zonder deze "crisismeeting" was ik ervan overtuigd dat de keuze om Ford te verlaten de beste was. Als zijn positie nu zou wankelen en wie weet met welke gevolgen - zou kunnen blijken dat hij beter bij Ford was gebleven. Of mag ne mens zijn mening niet herzien als er nieuwe elementen opduiken? Met welke rijders zou Ford volgend jaar dan doorgaan? De betalende of de niet-betalende of betalen ze allemaal? :D

Overigens, als Duval wint in Cyprus is er geen vuiltje aan de lucht.Daar zegt ge zoiets. ALS Duval wint. Iets wat my nogal onwaarschijnlijk lijkt.

Rallyloverke
11-05-2005, 16:04
In feite denk ik dat ze hem toch vooràl de laatste rally verwijten.

Maar vroeger hadden we toch ook eerst Colin MCCRASH en die heeft toch ook een mooie carrière gehad in het WK.

Hopelijk geven ze Duval toch nog wat kansen. Wat de keuze Ford-Citroen betreft, bij Ford had hij in alle geval véél meer krediet opgebouwd en bij Citroen moet hij nog krediet opbouwen wat natuurlijk op de manier zoals hij in de laatste rally gecrascht is uiteraard niet lukt.

Dominique
11-05-2005, 22:43
In feite denk ik dat ze hem toch vooràl de laatste rally verwijten.

Maar vroeger hadden we toch ook eerst Colin MCCRASH en die heeft toch ook een mooie carrière gehad in het WK.


... met het verschil dat het begin van de carrière van McRae en Duval een heel aantal jaren uit elkaar liggen. Het maakt wel degelijk een verschil tussen toen en nu. Het ging er in die jaren veel losser aan toe. Rally was op dat moment voor een constructeur een populaire manier om je auto's te promoten aan het grote publiek, en tussendoor werd er ook gekoerst. Nu is het echte competitie op het scherp van de snee, met hele hoge inzetten (lees: budgetten die nog nauwelijks te overzien zijn) en prestige.

Vooral in Frankrijk wordt de constructeurstitel hoog gekwoteerd sinds Peugeot zijn intrede deed met de 206, vreselijk hoge budgetten (tov de andere merken toen), en een nieuwe, innoverende aanpak van rallymanagement. Vraag het maar aan Loeb die zo een eerste piloten titel aan zijn neus zag voorbijgaan omdat hij niet mocht aanvallen in GB, twee jaar geleden. ("Waarvoor dank", zei Solberg)
Wanneer je in een frans team wilt rijden, moet je punten pakken, en veel. Ook als 2e rijder. De ideale 2e rijder was Sainz. Niet veel rallies meer gewonnen sinds zijn overstap naar Citroen, maar bijna altijd in de top 5. Als iemand zich de prestaties van Duval permitteert, komt hij geheid in de problemen, want de constructeurstitel etc etc etc.

Nog een verschil tussen Duval en McRae: McRae is al vrij vroeg in zijn carrière beginnen koersen te winnen, en hij bleef dat doen op regelmatige wijze. Ondanks het feit dat hij voor een fortuin aan auto's heeft geplooid. Duval moet zijn eerste koers nog winnen. Maar als hij mocht winnen, dan zit hij weer voor een tijdje goed.

Alhoewel, met die franse merken ben je nooit zeker van je plaats. Vraag maar aan Pannizzi (meervoudig rallywinnaar), Rovanpera (regelmatig puntenpakker) en Loix (moest het allemaal nog doen, maar aan de kant gezet om geen gezichtsverlies te lijden als merk).

Naar mijn mening: vraag het binnenkort ook maar aan Duval en Martin.

Guido
11-05-2005, 23:04
Martin pakt het volgens mij wel goed aan - zeer regelmatig in de punten. Maar goed, da's nog een andere discussie. ;)

Dominique
11-05-2005, 23:06
Mjah, maar echt uitblinken zoals hij soms kon met de Focus zit er toch niet meer in. De prestaties zijn een beetje aan het vergrijzen.
Maar je hebt gelijk, de regelmaat is er wel. Laten we afwachten of hij nog kan groeien in de 307.

Sennake
12-05-2005, 07:07
Overigens, als Duval wint in Cyprus is er geen vuiltje aan de lucht.

Ja dat zal wel, en als hij wereldkampioen wordt mag hij misschien zelfs een jaartje langer blijven :eek:

Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf (net zoals de Citroën bazen waarschijnlijk) ook meer verwacht had van Duval dit jaar. Hij heeft al meer Citroëns geplooid dan Fords denk ik. Ik kan de zienswijze van Citroën dan ook alleen maar begrijpen. Of ik het leuk vind is iets anders, maar om auto's te plooien hadden ze Duval nu niet precies bij Citroën moeten halen...

Je moet je eens even voorstellen dat je géén Belg bent. Dan kan je toch niet anders dan vaststellen dat hij er nog geen potten, maar wel veel rallybakken gebroken heeft?

Dominique
12-05-2005, 08:44
Je moet je eens even voorstellen dat je géén Belg bent.
Je moet je eens even voorstellen dat je Fransman bent ...

fordje
12-05-2005, 18:49
Ik kan het zo snel niet terugvinden, maar ik heb enkele maanden geleden na de tweede wedstrijd van Duval al een bericht neergepoot dat onze vriend moest opletten met "crash test dummy " te spelen....

De voorspelling lijkt uit te komen.

En idd, Sennake heeft een punt. We zijn bevooroordeeld in onze uitspraken als Belg/ Vlaming/ Waal (opletten hier met communnotaire uitspraken ). Buiten 1 redelijk resultaat heeft Duval met Citroën nog niks neergezet wat een neutraal medemens in het oog springt (buiten de rondvliegende brokstukken :) ).

Ik wens Francois Duval alle succes toe, het kan de rallysport bij ons alleen maar ten goede komen als een landgenoot zich in de kijker rijdt. Maar ik vrees dat hij net als Loix binnen afzienbare tijd op straat zal staan en (hopelijk voor hem ) in het beste geval nog ergens een nationaal zitje kan bemachtigen.

Naast Ford, Citroën is de top in Rally niet echt breed. Mitsu OK, maar dan ?? Skoda...en we zijn rond zeker...

Rally is business en business is keiharde realiteit; hier is geen plaats voor ondermaats presterende medewerkers.
Dus, aanpassen of buiten. !

gofastfreddy
12-05-2005, 20:05
Het grote verschil is, dat Freddy gesaboteerd geweest is bij Peugeot en bij Mitsu het niet zo veel uitmaakte. Tommi ging voor de rijderstitel en de constructeurstitel was bijzaak. Dit terwijl François het grotendeels aan zichzelf te danken heeft - lijkt mij. Hij was beter bij Wilson en Ford gebleven.

das zeer juust wa ge zegt huudo , de freddy is inderdaad gesaboteerd .

en dat duval ( het grootte talent zoals ze zeggen ) inderdaad op de wip zit heeft hij alleen maar aan zich zelf te danken , zat 4 jaar bij ford en kan nu nog bijna geen engels hij zij dat hij het ging leren ( vergeten ja ) .

en bij citroen vragen ze toch ook meer dialoog tijdens het testen en rally zodat ze de wagen beter kunnen afstellen naar zijn manier.

prevot is toch ook niet al te gelukkig met zijn piloot zijn houding.

hoop alleen voor hem dat er vlug beterschap komt anders :bye: :bye:

Guido
12-05-2005, 20:48
...

En idd, Sennake heeft een punt. We zijn bevooroordeeld in onze uitspraken als Belg/ Vlaming/ Waal (opletten hier met communnotaire uitspraken ). Buiten 1 redelijk resultaat heeft Duval met Citroën nog niks neergezet wat een neutraal medemens in het oog springt (buiten de rondvliegende brokstukken :) ).


Ben geen Duval fan en het kan me eigenlijk niet schelen of het nu een Belg of een ander is. Los daarvan heeft Duval bij Ford wel mooie prestaties neergezet, echter enkel vanaf het moment dat Wilson tot hem was kunnen doordringen en hij ging luisteren naar wat er hem gezegd werd. Hij reed toen zeer gedisciplineerd hoor en had en heeft nog steeds veel in zijn marge. Bij Citroën slagen ze er niet in om het eruit te krijgen, want Duval is nog jong en denkt wellicht dat de wereld aan zijn voeten ligt. Citroën in de fout dan? Neen, wellicht niet. Blijf erbij Duval is een natuurtalent en als Citroën niet wil of kan investeren in jonge rijders, vrees ik het ergste. Bij Ford hadden ze dat wel. En ik hoop bji Citroën ook, al heeft het er alle schijn van van niet.

Bij Renault was er nog niet zo lang geleden ook nog zo'n Belgisch natuurtalent dat liever zijn eigen zin deed. Gevolg, exit en nu mag ie het mooie weer maken locaal en regionaal in een Clio Ragnotti Gr.N. Slechte stuursmanskunsten? Neen hoor! Verkeerd in het koppeke? Wellicht wel. ;)


Ik wens Francois Duval alle succes toe, het kan de rallysport bij ons alleen maar ten goede komen als een landgenoot zich in de kijker rijdt.

Het maakt niet uit voor de rallysport bij ons of er een landgenoot goed presteert of niet. Want wat betekent dat dan, goed voor onze rallysport? We hebben verschillende Europese kampioenen in ons land en zowel Thiry als Loix als Duval hebben zeer mooie resultaten weten neer te zetten op wereldniveau. Thiry door pech van de overwinning gehouden in Corsica met de Escort, Loix 2de met de Corolla en Duval ook al enkele podium plaatsen enz. Is de rallysport er in ons land beter op geworden? Ik denk het niet. Maar goed, da's eigenlijk nog een heel andere discussie. ;)

Pascal
12-05-2005, 22:02
Blijf erbij Duval is een natuurtalent en als Citroën niet wil of kan investeren in jonge rijders, vrees ik het ergste.

Ik weet niet of Citroën tot opheden niet heeft geïnvesteerd in Duval. Zoals al meerdere malen ter sprake is gekomen, rijdt Duval heel anders met de Citroën als Loeb. Met name op gebied van het remmen. Duval remt heel anders dan Loeb met de Citroën waardoor zijn remmen sneller versleten zijn. Citroën probeert hieraan aandacht te besteden tijdens tests en luistert naar Duval. Men tracht de auto aan hem aan te passen en vragen Duval om zijn rijstijl ook wat aan te passen aan de auto.

Citroën tracht dus beide rijders een auto te geven die past aan hun respectievelijke rijstijl. Ze gebruiken Duval dus niet als testcase van Loeb. Dat het bij Loeb beter lukt dan bij Duval ligt dus blijkbaar onder andere aan het feit dat Loeb zeer gedetailleerd de auto kan "lezen" en deze indrukken kan communiceren met de mekaniekers. Duval kan dit niet en dan hebben we het niet over de Engelse of Franse taal die beide piloten zouden spreken.

Als je dan in deze tests nog eens een auto in het decor zet, komt niet ten goede aan het vertrouwen van Citroën en of Duval...

C U

cirole
12-05-2005, 22:34
ook niet echt een duval-fan. Verkeerde mentaliteit en dan schaffen ze bij ons de challange af zodat het budget van citroen belux het loon kon worden van duval. Onder het motto liever een in het wk dan twintig in belgie

Dominique
12-05-2005, 23:59
Dat het bij Loeb beter lukt dan bij Duval ligt dus blijkbaar onder andere aan het feit dat Loeb zeer gedetailleerd de auto kan "lezen" en deze indrukken kan communiceren met de mekaniekers. Duval kan dit niet en dan hebben we het niet over de Engelse of Franse taal die beide piloten zouden spreken.


Het feit dat hij nu in zijn moedertaal kan werken bewijst dat het niet aan zijn gebrekkige kennis van het Engels te wijten is, zoals men bij Ford beweerde. Al heeft dat toen wel meegespeeld, natuurlijk. Het is gewoon een feit dat hij wel snel is, maar zijn bevindingen niet kan communiceren. Als dat kan worden bijgeschaafd, dan hebben we een heel goeie Belgische piloot.
Totdat hij weeral alle feeling met de wereld verliest, zoals na het vertrek bij Ford ... Hij heeft nu weer iemand van het kaliber van Wilson nodig om hem terug naar beneden te praten.

Alain
13-05-2005, 10:31
Ik had het er gisteren ook nog over Duval met mijn vader. Volgens ons zijn zijn slechte prestaties alleen te wijten aan de mentale druk die gepaard is gegaan met zijn overstap naar Citroën.
Hij heeft zoveel mooie dingen laten zien, kon als enige een vuist maken op asfalt tegen Loeb etc.
In 2005 in het beste team, met de beste wagen, naast de beste rijder. Die overwinning kan niet lang op zich laten wachten...Dit jaar wordt het jaar van Duval, daar is iedereen het over eens blablabla....
De speed en het talent is er en in zijn ijver om aan die verwachtingen tegemoet te komen,verliest ie figuurlijk de pedalen met de crashes als gevolg. De gebrekkige communicatie omdat hij geen Engels spreekt, is hier niet aan de orde, dus daar kan het niet aan liggen...

Hopelijk brengt hij dit weekend daar al verandering in...

Zeg nu eerlijk, Märtin kan totnogtoe niet eens aanspraak maken op een podiumplaats ( zonder uitvallers ) dit jaar in de Peugeot en blijft toch ook onder de verwachtingen ( behalve dat hij wel de finish haalt ;) )...

Dominique
13-05-2005, 20:24
Vorig jaar ben ik met een Waal aan de babbel geraakt op de rally van Duitsland. Die vertelde me dat hij Duval's vader vrij goed kende. Hij was dan ook een vurig supporter van de Swa vanaf het eerste uur.
Volgens hem is het probleem met François hetzelfde als met Marc Duez: HEEL veel talent, maar geen sportmanmentaliteit. Graag feesten en fuiven, maar werken was niet echt nodig wegens toch talent genoeg.
Als je als professioneel rallypiloot een acte de présence moet geven op een locale kermis of een rond-de-kerktoren-rally, dan ga niet zo zat als een achterdeur naar huis.

gwyllion
14-05-2005, 19:29
Het ziet er niet goed uit voor Swa: crisisberaad bij Citroen (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=8488)

Hij moest gewoon uitrijden en punten pakken als 3de genomineerde rijder :fight:

FIRE
14-05-2005, 19:37
Hij had beter bij Ford kunnen blijven. Maar dat is achteraf natuurlijk makkelijk praten.


Om de een of andere reden doet Duval me altijd denken aan Frank Vandenbroucke...

Sennake
14-05-2005, 20:06
Ik vrees dat dit de doodsteek zal zijn voor Duval. Sainz zal rap weer achter het stuur van een Citroën zitten denk ik.

gwyllion
14-05-2005, 20:46
Spijtig dat die Franse pipos zo veel belang aan dat constructeurskampioenschap hechten. Je kan beter voor Subaru rijden.

Guido
14-05-2005, 21:00
.... Je kan beter voor Subaru rijden.

Dan moet je wel koffers vol met geld meebrengen. Solberg niet, maar de 2de auto is een betalende. Pa Atkinson heeft, gelukkig voor zoonlief, bakken geld.

Duval is er nog maar eens in geslaagd om precies dat te doen wat ie niet moest in Cyprus... Goe bezig!

manu
15-05-2005, 18:55
Ik las zojuist dat Stephane Prevot zijn ontslag zou aangeboden hebben.
Hier (http://www.hln.be/hln/cch/det/art_60109.html) staat het volledige artikel.

Bron:www.hln.be

Stranger
15-05-2005, 20:21
Citroën heeft het ontslag van Prévot nog niet aanvaard.

Mogelijk wil men juist Prévot behouden en een nieuwe rijder naast hem zetten die wel met de Xsara overweg kan (Thiry?).
De beslissing zal door Claude Satinet genomen worden en laat dat nou net iemand zijn die absoluut geen fan is van Duval.

Dominique
15-05-2005, 21:10
Met andere woorden: ziet er niet goed uit voor Duval, en wordt zeker vervolgd.

Indien men een andere rijder zou inzetten naast Prévot zal dat volgens mij niet Thiry worden, die zit met zijn EK campagne al vast ...
Sainz is weinig waarschijnlijk. Als die nog goesting zou hebben om in een rallyauto te kruipen op regelmatige basis, zou hij vorig seizoen niet zijn gestopt.
En Sainz is zeker niet geneigd om snel van co te veranderen. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad voor hij het goed met Marti kon vinden.

Wie is er dan nog voor Citroen? Stohl zit vast aan Kronos. Of misschien dat Citroen een swap voorstelt? Het kan echt alle kanten op.

Maar zoals gezegd. We zijn nog niet zover, en alles is tot nu toe slechts gissen ...

ICEMAN
15-05-2005, 21:11
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

KNALFOUR
15-05-2005, 21:26
Indien men een andere rijder zou inzetten naast Prévot zal dat volgens mij niet Thiry worden, die zit met zijn EK campagne al vast ...

EK campagne ????? Die heeft dit jaar zelfs het rallyrijden opgeheven ,en is momenteel testrijder bij goodyear europe

Dominique
15-05-2005, 21:35
EK campagne ????? Die heeft dit jaar zelfs het rallyrijden opgeheven ,en is momenteel testrijder bij goodyear europe

Juist. Klopt.
Was dat al radicaal vergeten. Stommiteit van mij. (Hopelijk de laatste :o )

Guido
15-05-2005, 21:58
Stohl naar Citroën en Loix in de Kronos... Voor het seizoen is er al sprake van geweest dat Loix een 2de Kronos Xsara zou besturen...

't is toch mooi als je kan dromen ;) :)

Guy
16-05-2005, 12:08
Hallo mannen,

Moet je dit even lezen..............

www.turbo-magazine.be

Onze Franstalige vrienden schuiven Freddy Loix als joker naar voren.........

Yannick R
16-05-2005, 14:31
Tja, tis Duval zen eigen fout vind ik.
Hij zei zelf zoiets van: "Ja ik probeerde Loeb te volgen".
Gij als (talentvolle) rookie gaat toch niet in een officiële race, waar veel op het spel staat, de WK proberen te volgen zeker ?

Stranger
16-05-2005, 22:33
Duval hoeft in ieder geval Loeb niet meer te volgen.

Citroën heeft Carlos Sainz als vervanger voor de rally van Turkije aangemeld bij de FIA.
Het is nog onduidelijk of Duval slechts 1 wedstrijd gedwongen aan de kant zit of dat hij definitief z'n WK-ambities mag opbergen.

Dominique
16-05-2005, 22:43
Dat Sainz werd teruggeroepen verrast mij eerlijjk gezegd een beetje. Hij was zo vastberaden er vorig seizoen een punt achter te zetten. Het gaat om een one-off, dus we zullen hem normaal gesproken na Turkije niet meer zien.

Ben benieuwd welke oplossing ze ondertussen gaan uitwerken voor de rest van het seizoen.

Guido
16-05-2005, 22:43
Dat zal er nog vanaf hangen. Duval of Prévot, één van beiden zal moeten vertrekken, maar lang niet zeker wie. Ze hebben immers beiden een contract - Prévots ontslag zou naar verluid niet aanvaard zijn. Dus het kan net zo goed dat ze een andere rijder naast Prévot gaan zetten.

Het verhaal van beide staat op Rally-action. (http://www.rally-action.com/news/2005/5/6663.shtml) 'k heb toch de neiging om Prévot's versie te geloven.

Sennake
17-05-2005, 07:17
Dat Sainz werd teruggeroepen verrast mij eerlijjk gezegd een beetje.

Sainz zal rap weer achter het stuur van een Citroën zitten denk ik.

Mij niet :D

Rallyloverke
17-05-2005, 08:41
Citroën wilde voor Turkije gewoon op zekerheid spelen. Sainz schikt zich perfect in de rol van "tweede rijder" en weet zelf ook hoè goed Loeb is met die Citroën. Sainz rijdt "op safe" (in hoeverre men kan spreken van op safe rijden) en pakt quasi zeker punten. Dus is de beslissing van Citroën niet verrassend.

Nu , als het een beetje klopt wat er wordt geschreven over Duval dat ie het telkens op zijn co steekt, terwijl die hem aanmanen om wat kalmer te doen, dan vind ik hem maar een kleine meneer, hoe talentrijk hij ook mag zijn ... En als dat dan betekent dat er geen Belg meer in het WK rijdt is dat jammer. Hij heeft in ieder geval van Citroen meer kansen gekregen dan Loix vorig jaar van hun zustermerk Peugeot ...

gwyllion
17-05-2005, 09:40
Duval heeft het helemaal aan zichzelf te danken. Loix was gewoon de pineut van de situatie.

Guido
17-05-2005, 10:11
Duval heeft het helemaal aan zichzelf te danken. Loix was gewoon de pineut van de situatie.

Dat klopt helemaal - de titel van de thread is dan ook wat ongelukkig gekozen. ;)

Rasse
17-05-2005, 10:45
Wat ik me al twee jaar afvraag bij François, is hoeveel zijn entourage hier mee te maken heeft. Hij is 24, heeft een manager, zijn familie , die allemaal heel nauw bij zijn carriere betrokken zijn. Is er dan niemand die vat kan krijgen op die jongen? Of is het dan toch nog altijd dat rotverwende kind dat alles van papa kreeg, en nooit verantwoordelijkheid moest nemen?
Als Duval nog te redden valt voor het WRC, zal er een sterke persoon moeten opstaan die hem een keer goed om de oren slaat zodat hij uit zijn droomwereldje komt.
Als je zijn laatste artikel in AutoNews leest !??!
Loeb wordt gevraagd om Le Mans te rijden, dan wil Dudu DTM. Dat ie eens eerst werk gemaakt had van zijn job bij Citroen.
Duval heeft talent. En hij is geen "slechte" gast. Maar een verwend kind. Hij heeft er nooit voor moeten vechten. Dat is helaas de keerzijde van alles wat zijn vader voor hem gedaan heeft.
't Is een spijtige zaak.

En Thiry of Loix in zijn plaats? Keep dreaming. Ze halen nog liever McRae terug naar het WRC. Tip: Tirabassi.

Rallyloverke
17-05-2005, 10:50
Loix in de Citroën Xsara zou ik anders ook wel eens willen zien hoor. Maar het zal inderdaad bij dromen blijven ...

Sainz terug in het WK is anders ook wel mooi. Dàt is nog eens een "grote meneer". (waarmee ik geen afbreuk wil doen aan Loeb, die weet ook goed waar hij mee bezig is en rijdt ook vrijwel niks kapot)

Guido
17-05-2005, 15:08
...

Sainz terug in het WK is anders ook wel mooi. Dàt is nog eens een "grote meneer". (waarmee ik geen afbreuk wil doen aan Loeb, die weet ook goed waar hij mee bezig is en rijdt ook vrijwel niks kapot)

Toch denk ik dat het maar een depannage is van Sainz - zoals hij zegt, om iets terug te doen omdat Citroën hem in 2003 zo geholpen heeft. Wat Loeb betreft, door zijn turnersverleden, denk ik dat hij een zeer hoog concentratieniveau over een lange tijd kan aanhouden. De fouten die hij maakte de afgelopen jaren, waren meestal van het dommere soort, zo van die dingen die je slechts 1-malig fout doet omdat je het nog niet allemaal zo goed weet. Maar wanneer hij de laatste auto "plat" heeft gereden, kan ik mij niet meer herinneren.

Rallyloverke
17-05-2005, 15:47
Misschien wel een "depannage" voor alle "lastige" onverhard-rally's en Duval enkel nog de asfaltrally's (zoals Duitsland, ...)?

gwyllion
17-05-2005, 16:42
Duval op asfalt? In Monte Carlo heeft hij toch ook een paal gevonden om zijn wagen rond te plooien.

Sennake
17-05-2005, 19:06
Misschien wel een "depannage" voor alle "lastige" onverhard-rally's en Duval enkel nog de asfaltrally's (zoals Duitsland, ...)?

De Fransen kennende zullen ze Duval met zijn pollen niet meer aan een Citroën laten komen. En ik kan niet anders dan zeggen dat ze in feite gelijk hebben. Het is waar dat een jonge piloot vroeger meer krediet kreeg om tot volle ontplooiing te komen, maar in de harde en dure wereld van de business tegenwoordig is geen plaats meer voor ontluikend talent als het te lang duurt. Dat is in de F1 exact hetzelfde. En geen toe, er is nog een verschil tussen slechte resultaten rijden omdat je de wagen niet onder de knie krijgt en hem keer op slag plooien omdat je over de limiet gegaan bent. Een wagen van een half miljoen euro perte totale rijden tot daar aan toe, maar 3 of 4 wagens op 6 rally's is echt wat teveel van het goede...

Belg of geen Belg, ik heb alle begrip voor de beslissing van Citroën. Dit in schril contrast met de beslissing destijds bij Peugeot over Loix.

Luigi
17-05-2005, 19:51
Toch denk ik dat het maar een depannage is van Sainz - zoals hij zegt, om iets terug te doen omdat Citroën hem in 2003 zo geholpen heeft. Wat Loeb betreft, door zijn turnersverleden, denk ik dat hij een zeer hoog concentratieniveau over een lange tijd kan aanhouden. De fouten die hij maakte de afgelopen jaren, waren meestal van het dommere soort, zo van die dingen die je slechts 1-malig fout doet omdat je het nog niet allemaal zo goed weet. Maar wanneer hij de laatste auto "plat" heeft gereden, kan ik mij niet meer herinneren.
Ik denk dat dat in 2000 of 2001 moet geweest zijn. Toen hij met zijn saxo in het frans kampioenschap een chicane, aangelegd met strobalen, miste. Hij heeft zijn saxo toen vol op zo'n baal geparkeerd :) .

Pascal
18-05-2005, 01:34
Colsoul op één TT.

Wat Colsoul betreft, vind ik hem een grote meneer wat betreft de pilotenkeuzes voor zijn wagens. Ook als tuner is hij top...
Dat hijniet verlegen is voor straffe en gedurfde uitspraken weet ik ook, al doet hij deze uitspraken niet dikwijls.

Misschien gaat idd ook Prevot niet vrijuit...

Alw as het reeds vorige rally duidelijk dat Prevot niet tevreden wat met de "aktie" van Duval.

COLSOUL: "PREVOT IS ONBEKWAAM"
***************************************
Guy Colsoul liet op Sporza Radio zijn licht schijnen over de problemen waarmee François Duval worstelt. Duval mag van Citroën niet deelnemen aan de rally van Turkije na enkele zware crashes.
Volgens oud-toprijder Colsoul ligt het probleem vooral bij de corijder, bij de opgestapte Stéphane Prévot dus. "De navigator moet de chauffeur leiden, letterlijk en figuurlijk. Prévot kan dat niet. Hij is onbekwaam. Het was de verkeerde man bij de verkeerde rijder."

"Duval is wereldtop, maar is het niet gewend om bevelen te krijgen. Raad van managers en zo lapt hij aan z'n laars." "hij is eigenwijs en arrogant"

"DUVAL IS EIGENWIJS EN ARROGANT"
***************************************
Guy Colsoul is bikkelhard voor François Duval, maar wel eerlijk. "Duval heeft nauwelijks school gelopen. Hij is niet bekwaam om veel te denken. Correctie: denken kan hij wel, maar wat er dan van komt, is een ander paar mouwen."
"François is een eigenwijs mannetje dat niet geïnteresseerd is in geld. Hij kan arrogant zijn, goh. Maar roekeloos is hij zeker niet. Alleen nu, nu hij zich wel spiegelen aan WK-leider Loeb."
"Maar François kan veel meer dan Loeb, alleen is hij 8 jaar jonger. Zijn carrière is niet in gevaar. Ik zie hem met een goeie corijder bij Citroën blijven"


C U

Dirtdevil
18-05-2005, 11:39
Zeg dat de Guy het gezegd heeft. :D

Ik denk dat het allemaal wat rap gegaan is voor de swa! Zeg nu zelf, iedereen zat te wachten op zijn eerste overwinning! Bij Ford was de prestatiedruk lang zo groot niet! Misschien omdat hij daar meer ontspannen kon rijden dat hij minder fouten maakte en dat hij zich beter amuseerde!


greetz

Sennake
18-05-2005, 14:01
Zeg nu zelf, iedereen zat te wachten op zijn eerste overwinning!

Wij als fans misschien wel, maar de Citroën-bazen toch niet denk ik. Om op te tornen tegen Loeb vanaf je eerste rally met een Xsara moet je toch wel buitenaards zijn... En Wallonië is wel een andere wereld, maar tot nader order zijn de Walen toch nog geen aliëns. Alhoewel... :p

Rallyloverke
18-05-2005, 14:08
Citroën heeft aan Duval anders toch duidelijk gesteld dat aankomen belangrijker was dan winnen.

Zéker in Cyprus was het niet meer zo moeilijk om nog fabriekspunten te pakken, nadat bijna alle genomineerden uit de rally waren verdwenen. Het was duidelijk : voor hun mocht hij er gerust 8ste zijn, zolang hij maar constructeurs punten zou verzamelen, en dààr is hij zwaar in de fout gegaan.

Bart
18-05-2005, 19:30
op www.sporza.be onder auto/motor kan je het interview met Colsoul herbeluisteren ;)

Yannick R
18-05-2005, 21:31
Citroën heeft aan Duval anders toch duidelijk gesteld dat aankomen belangrijker was dan winnen.

Zéker in Cyprus was het niet meer zo moeilijk om nog fabriekspunten te pakken, nadat bijna alle genomineerden uit de rally waren verdwenen. Het was duidelijk : voor hun mocht hij er gerust 8ste zijn, zolang hij maar constructeurs punten zou verzamelen, en dààr is hij zwaar in de fout gegaan.

Ja, dat snap ik ook niet.
Hij reed toch dacht ik mooi 6e ? (alleszinds in de punten).
Dan zou ik op safe gereden hebben. Dan sprokkel je toch nog enkele punten en wat krediet van Citroën.

Dominique
18-05-2005, 22:43
En Wallonië is wel een andere wereld, maar tot nader order zijn de Walen toch nog geen aliëns.

Hoe?
Nee?
Oei ... :confused:

Rallyloverke
19-05-2005, 09:35
Volgens www.pitstop.tv (http://www.pitstop.tv) is Duval toch al terug aan het testen in Corsica. Dus Sennake : hij zit al terug aan het stuur van een Citroën :)

gofastfreddy
19-05-2005, 09:37
heb gelezen dat dudu zegt dat ze geen jonge gast vinden met zijn talent om hem te vervangen.

daarom gebruiken ze nu sainz.

Rallyloverke
19-05-2005, 10:09
Ze bedoelen waarschijnlijk dat ze iemand zoeken met het talent van Duval, maar daar méér verstand aan gekoppeld. Met Sainz hebben ze al terug verstand gevonden.

Ik heb die beelden van de crash in turkije nu nog eens bekeken en hij had maar wat te vertragen ... (hiervoor moest hij natuurlijk eerst nadenken hé)

Ik ben een paar jaar geleden naar de Duistland geweest : in 2002 was dat en toen was Citroën daar met Loeb, en ook Puras en Bugalski. Misschien eens bij Puras informeren?

gofastfreddy
19-05-2005, 10:30
dat ze bugalsi oproepen is daar toch test piloot .
en is puras niet gestopt met rijden ?????

Sennake
19-05-2005, 10:49
Volgens www.pitstop.tv (http://www.pitstop.tv) is Duval toch al terug aan het testen in Corsica. Dus Sennake : hij zit al terug aan het stuur van een Citroën :)

Ja, een C4 zeker ;)

Bart.Vandecavey
19-05-2005, 12:29
Of met zo'n Citroën... om zijn wrakken te gaan ophalen

http://www.cargolifting.be/images/autoselect2.jpg

Bart.Vandecavey
19-05-2005, 15:47
Volgens www.pitstop.tv (http://www.pitstop.tv) is Duval toch al terug aan het testen in Corsica. Dus Sennake : hij zit al terug aan het stuur van een Citroën :)

Volgens www.pitstop.tv (http://www.pitstop.tv)
Bugalski vervangt Duval voor de test in Corsica... Dus Johan: en nu gij.... :p

Rallyloverke
19-05-2005, 16:17
OK OK , Sennake heeft gelijk met de (Citroen) C4 :-)

En een beetje na die post had ik het wel over Bugalski hé?

In ieder geval, dankzij Duval toch al veel posts in het rally-forum :)

Raceboy
19-05-2005, 21:00
volgens sainz komt duval terug:

Double champion Carlos Sainz believes Francois Duval can come back after being dumped by Citroen for the next round of the WRC in Turkey.

Citroen have persuaded Sainz to come out of retirement to replace Duval for the event after the Frenchman crashed for the third time in six starts at last weekend's Rally Cyprus.

However, in an interview in this week' Autosport magazine, Sainz said: "Francois is a very good driver and I am still confident he can make it.

bron: autosport.com

staat wel niet bij dat het bij citroen is he ;)

EDIT: zoek de fout in het artikeltje :D

Guido
19-05-2005, 21:04
EDIT: zoek de fout in het artikeltje :D

Dat krijgt ge als circuitgasten over rallies gaan schrijven... :frusty: Blij toe dat ik geen abo heb op dat 'heilige boekske'.

Fransman, waar halen ze het.... :fight:

gofastfreddy
19-05-2005, 21:07
volgens sainz komt duval terug:



staat wel niet bij dat het bij citroen is he ;)

EDIT: zoek de fout in het artikeltje :D

is da foutje somshet woord goed ?????

Rasse
19-05-2005, 21:09
Dat krijgt ge als circuitgasten over rallies gaan schrijven... :frusty: Blij toe dat ik geen abo heb op dat 'heilige boekske'.

Fransman, waar halen ze het.... :fight:

HUUDO RULES !!!!!!!!!!!!!!!!! :applaus: :applaus: :applaus:

Guido
19-05-2005, 21:39
is da foutje somshet woord goed ?????

euh neen...

... replace Duval for the event after the Frenchman crashed ...

...

Mark
19-05-2005, 21:46
Blij toe dat ik geen abo heb op dat 'heilige boekske'.


Hela, kom niet aan mijn geloof! ;) :D Zolder ligt weleens in Nederland en met de nationaliteiten van de Belgische en Nederlandse coureurs nemen ze ook niet zo nauw. Vaak genoeg dat ze een Belg aanzien voor een Nederlander............en op zich is dat natuurlijk een fijne fout;) :D

Rasse
19-05-2005, 22:27
Vaak genoeg dat ze een Belg aanzien voor een Nederlander............

We moesten ze een proces aandoen. Of de persvrijheid afschaffen. Wat is het volgende ? Zoete mayonaise in ons frituur? :mad: :p

Dominique
19-05-2005, 23:22
We moesten ze een proces aandoen. Of de persvrijheid afschaffen. Wat is het volgende ? Zoete mayonaise in ons frituur? :mad: :p
Nee, annexatie van Nederland bij Vlaanderen...
Over horror gesproken.

gofastfreddy
20-05-2005, 19:33
...[/QUOTE]huudo

a da maakt nie uit klapt frans he en sommige van die fransen hebben ook last van hunne nek.

Raceboy
23-05-2005, 23:47
Duval kan het waarschijnlijk wel vergeten:

Francois Duval's hopes of returning to Citroen after next month's Rally of Turkey have taken a set back after team boss Guy Frequelin admitted he is already looking at potential replacements for him for the following Acropolis Rally.

bron: autosport.com

Sennake
24-05-2005, 07:18
Alhoewel ik het als Belg vreselijk jammer vind, ben ik eerlijk gezegd niet verbaasd, integendeel, ik kan er perfect inkomen.

Guido
24-05-2005, 12:35
Of hoe kan je je zelf als natuurtalent nekken in 3 eenvoudige stappen...

Raceboy
26-05-2005, 20:52
Duval is toch een naief kereltje hoor :

Francois Duval reckons he will return to Citroen this season despite being dropped by Citroen for next week's Rally of Turkey, according to this week's Autosport magazine.


voor de volledige uitleg van Duval :http://www.autosport-atlas.com/news.aspx?id=44497&s=8

Guido
26-05-2005, 21:03
Duval is toch een naief kereltje hoor :



voor de volledige uitleg van Duval :http://www.autosport-atlas.com/news.aspx?id=44497&s=8

Goe geprobeerd Raceboy - nu proberen ze ons hier ook al een abo aan te smeren op diene autosport... :bye: :p

Raceboy
26-05-2005, 21:23
Goe geprobeerd Raceboy - nu proberen ze ons hier ook al een abo aan te smeren op diene autosport... :bye: :p

en heel seizoen karten kost geld hoor. ;) werkt da ook nimeer gratis registratie?

gwyllion
27-05-2005, 00:03
Het interview staat ook gewoon op wrc.com: Duval still has Xsara hopes (http://www.wrc.com/page/BreakingNewsDetail/0,,10111~668801,00.html)

"I hope... I am sure I will come back with Citroen in Greece. I don't know if Citroen will take a different driver, but there aren't many young drivers out there," Duval told Autosport magazine after he was dropped following a spate of three crashes in six events.

Duval expressed surprise at the decision to drop him and suggested that it may have been taken by Claude Satinet, the director general of Automobiles Citroen rather than by rally team principal Guy Frequelin. "Mr Frequelin understands the driver," said Duval, "he was in rallying a long time ago. It hasn't been easy, I have tried to stay on the road on every rally, and Guy understands that, but I believe Mr Satinet is not really happy."

Duval will not attend next weekend's Rally of Turkey, but remain at home in Belgium. His next meeting with Frequelin is not expected to be held until after the Rally of Turkey.

gwyllion
14-06-2005, 13:43
WRC - Duval keert terug in Argentinië (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=8772) (pitstop.tv)

Samen met Sven Smeets moet hij volledig in dienst van het merkenkampioenschap rijden.

Megane
14-06-2005, 15:39
Duval terug bij Citroen in argentinie.

Goed nieuws dus, alleen aankomen is zeker vereist.
Ook zal hij vergezelt zijn van een nieuwe co, nl sven smeets. :applaus: :gas:

Guido
14-06-2005, 21:07
Smeets zal na Argentinië evalueren of de samenwerking verder gezet zal worden.

Heb de thread van Megane gemerged met deze - kwestie dat we alles bij elkaar houden. ;)