PDA

View Full Version : Preview Circuit Zolder: ZTC & SCZ race 3


P De Sonville
11-05-2005, 18:45
Zolder Touring Cup
Bijna halfweg

Op maandag 16 mei, 2de Pinksterdag, wordt de derde wedstrijd verreden van de Zolder Touring Cup. Opnieuw een wedstrijd over vier uren en ook nu kunnen de toeschouwers dankzij de firma BonGou de wedstrijd gratis volgen.
De derde wedstrijd op een totaal van zes betekent dat we een kleine twee maanden na de start van het seizoen reeds halfweg zijn. Daarna wordt een adempauze ingelast en komt de Zolder Touring Cup pas terug boven water op zondag 10 juli.

Het is momenteel nog een beetje koffiedik kijken hoe de aktuele leiders hun positie zullen verdedigen tijdens de komende wedstrijd. De AD Sport-Porsche 993 waarmee Koen Wauters en Ruben Maes tijdens de openingswedstrijd van het seizoen iedereen lik op stuk gaven, was tijdens de tweede wedstrijd onderweg richting Dakar om ginds een stratenrace te betwisten. Tijdens de derde race zal deze wagen nog op terugweg zijn richting Lummen… Tijdens de tweede wedstrijd werd dit opgelost door het nummer van de leiders in het tussenklassement te kleven op de Porsche 993 van vader en zoon Van Roey die rijden onder de vlag van First Motorsport. Ook zij wonnen deze wedstrijd zodat het nummer 9 momenteel nog steeds aan de leiding staat in de tussenstand met het maximum van de punten. Volledig legaal, want volgens het reglement wordt aan het einde van het seizoen dat wagennummer kampioen dat het meeste punten heeft gescoord. Mogelijk zal het nummer 9 opnieuw de flanken bekleden van de Porsche van Van Roey/Van Roey. Zij reden immers de eerste wedstrijd in de gastklasse en scoorden toen geen punten. Een andere mogelijkheid is dat AD Sport zelf met een andere Porsche komt aandraven met het nummer 9 op de deuren. Vanuit Dakar kregen we te horen dat de mogelijkheid bestaat dat de dikke Porsche 996 met de luchtinlaat op het dak nog eens van stal wordt gehaald. Deze wagen kwam tot op heden nog maar éénmaal aan de start tijdens de 24 Uren van Zolder 2002. De biturbo-motor zou dan plaats moeten ruimen voor een atmosferisch exemplaar uit de 993. In elk geval zal men bij AD Sport alles in het werk stellen om het wagennummer 9 (Wauters/Maes/Van Roey/Van Roey) aan de start te brengen.

Wat we na twee wedstrijden in elk geval kunnen stellen, is dat de mannen van de regelmaat, die tijdens de voorgaande seizoenen telkens hoge ogen gooiden, reeds terug vooraan te vinden zijn in de tussenstand na twee wedstrijden. En dan denken we vooral aan Brinkmann/Jakobs (BMW M3), Van Rompuy/Buytaert (VW Golf), Kevers/Dehaye (Porsche 993) en Verhoeven/Kersten (Porsche 993). De drie eerstgenoemde koppels streden tijdens de laatst verreden Race Promotion Night 2004 tot het laatste uur van het seizoen voor de titel. En dit over een totale duur van 30 uren, verdeeld over zes wedstrijden. Verhoeven kende vorig seizoen een prima start met de Speedlover-Porsche. Hij stond na twee wedstrijden aan de leiding, maar moest achteraf de rol lossen na een uitsluiting wegens teveel decibels. Kersten reed vorig jaar met Kelly Jamers in een Porsche 993 van First Motorsport en sleepte in extremis de Klasse 1-titel in de wacht.
Ronald Vetters, die vorig seizoen de Race Promotion Night won in zijn Porsche 996, is nu gekoppeld aan Wim Jeuris die vorig seizoen samen met Guido Werckx in een BMW M3 nog derde algemeen werd bij de eindafrekening. Zij geraakten tijdens de openingsmanche van het seizoen niet eens aan de start wegens twee geluidsovertredingen. Maar met hun derde plaats tijdens de tweede ontmoeting ontpoppen ze zich toch tot één van de gevaarlijkste outsiders.
Aan dit rijtje titelpretendenten mogen we nu uiteraard ook het nummer 9 van AD Sport toevoegen dat reeds tweemaal maximaal scoorde.
Van Elslander/Goegebuer bewezen dat hun Porsche 993 afgelopen winter goed evolueerde, terwijl De Groote/De Cooman de overstap naar Klasse 1 goed verteerden. Beide duo’s zijn de spreekwoordelijke derde hond in het spel. Vader en zoon Van Samang waren met de bloedmooie Marcos Mantis de grootste pechvogels van de laatste wedstrijd. Zoals ze vooraf beloofden, draaiden ze constant in de top3 en ze stoomden regelrecht richting podium. Tot problemen met de benzinedruk hen de das omdeden en ze terugvielen naar de negende plaats. Zonder die pech stond de MSE-Marcos op de derde plaats in de tussenstand.
“Ondanks de problemen met de benzinedruk en de gemiste podiumplaats konden we toch nog punten sprokkelen. We zijn zeker nog niet uitgeteld en blijven supergemotiveerd. In één van de volgende wedstrijden moet het lukken. We hebben het potentieel van de wagen bewezen en hopen nu op een wedstrijd zonder problemen. Afspraak aan het podium na de wedstrijd”, maakt Bart Van Samang zich sterk.

Bij Speedlover zal Verhoeven (vertoeft momenteel in zonniger oorden) éénmalig worden vervangen door Olivier Muytjens en deelt Rudi Janssen terug het zitje met Luc ‘BonGou’ Gevers. Ook de Boxster is terug opgelapt en komt aan de start met ‘Bachelor’ Angelo Callant en Van Havermaet.

Wat het geheel en het puntensysteem van de Zolder Touring Cup zo bijzonder maakt, is dat de spanning nooit verdwijnt in de top van het gebeuren. Binnen de top 3 staan momenteel drie wagens uit verschillende Klassen. Nl. Een Porsche (Klasse 1: GT-wagens vanaf 2501cc t.e.m. 5000cc), een BMW (Klasse 2: Toerismewagens vanaf 2501cc t.e.m. 5000cc) en een VW Golf (Klasse 4: Toerismewagens vanaf 1601 t.e.m. 2000cc). En net buiten de top 5 staat de BMW M3 van Van de Water/Dierckx, die aan de leiding staan in Klasse 3: (Toerismewagens vanaf 2001cc t.e.m. 2500cc). Deze laatste wonnen al tweemaal de Klasse 3 en komen zich zodoende mengen in de kop van het gebeuren.

Ondanks het feit dat in Klasse 2 de BMW van vice-kampioenen Brinkmann/Jakobs reeds tweemaal aan het langste eind trok, is hij niet de snelste Toerismewagen op de piste. Vooral de BMW ex-Supertoerisme van Pampel/Joosen wordt een gevaarlijke klant, evenals merkgenoten Werckx/Werckx, Beckers/Vanmanshoven en de Backer/Schulpé/ Vanhamme. Dit laatstgenoemde trio is telkens één van de snelste wagens in Klasse 2, maar tijdens de eerste twee wedstrijden werden ze verraden door achterbrug- en motorproblemen. Nu komen ze aan de start met een nagelnieuwe motor ‘made by Erik Qvick’.

In Klasse 3 is het afwachten wie de BMW van Van de Water/Dierckx van de zege zal houden. Normaliter mogen we maandag voor de eerste maal kennis maken met de Audi TT van BTS-Racing. Indien de Audi TT aan de start komt, zal deze het startnummer 44 overnemen van de BMW van Frans/Van Noolen/Meys. Dit trio zal dan de wedstrijd aanvangen in de gastklasse 6, net als de BMW M3 van Bürrick/Van Dijck.

In Klasse 4 is momenteel geen kruid is gewassen tegen de Dehaye-Golf van regerend kampioenenduo Van Rompuy/Buytaert. De Clio’s van Servranckx/Van de Ven en Van de Broeck/Heyman/Voet komen enkele seconden tekort om in het wiel te blijven van de Golf. Het enige team dat wél in de buurt kan blijven, is het duo Willemen/Adriaenssens (VW Golf). Maar zij vielen uit tijdens de laatst verreden wedstrijd nadat ze een dag eerder reeds aan de slag waren in het Franse Dijon.


Sprinters Cup Zolder

De inhaalbeweging van Tony Kevers

Voor de Zolder Sprinters Cup wordt maandag de derde race verreden op een totaal van vijf wedstrijden. Zij maken zoals gewoonlijk niet de verplaatsing naar Francorchamps waar de ZTC op 7 & 8 oktober de vijfde manche van het kampioenschap betwist.
De twee wedstrijden die de Sprinters Cup Zolder betwistte in het kader van het Belcar New Race Festival worden niet opgenomen in het SCZ-kampioenschap zodat de Sprinters na de wedstrijd van komende maandag drie van de vijf geplande wedstrijden zullen hebben verreden. Na de flater en het gigantische puntenverlies van Tony Kevers, toen hij tijdens de eerste race de safety car passeerde, is de Waal aan een inhaalbeweging bezig. Slecht voor de man in kwestie, maar goed voor het kampioenschap. Kevers won immers vorig seizoen alle wedstrijden en reed buiten categorie. Het puntenverlies tijdens de eerste wedstrijd zorgt ervoor dat de Golfrijder zich geen misstappen meer kan veroorloven.
Pascal Pauwels won de eerste wedstrijd terwijl Tony Kevers na een opgelegde straftijd pas op de 23 plaats werd afgevlagd. Maar tijdens de tweede wedstrijd kreeg ook Pascal Pauwels een stop & go aan zijn broek wegens teveel decibels. De Porsche-rijder kon nog terugvechten naar de zesde plaats en een overwinning in Klasse 4.
In tegenstelling tot voorgaande seizoenen staat de top5 zéér dicht bij elkaar en wordt het voor Kevers een moeilijke zaak om zichzelf als kampioen op te volgen. Momenteel delen de Historic-Porsches van Moortgat en Pauwels de leiding in de tussenstand met twee punten voorsprong op de VW Golf van Edwin Beyers en vier eenheden op de GP Spyder van Corry D’Hooghe en de Honda Integra R van Gerard Van der Sluis. Regerend kampioen Kevers moet momenteel een gat van 15 punten dichtrijden. Drie Historics bevolken momenteel de top 5 van de Sprinters Cup Zolder.