PDA

View Full Version : Report Circuit Zolder: ZTC & SCZ Race 3


P De Sonville
16-05-2005, 22:12
Zolder Touring Cup

Vetters/Jeuris winnen op strategie

De kwalificatie van de derde wedstrijd van de Zolder Touring Cup werd voor het eerst sinds vele jaren beheerst door een Toerismewagen, namelijk de BMW M3 van Pampel/Joosen. Met een chrono van 1’44”63 bleef dit Euroracing-duo 3/100 van een seconde onder de tijd van de Speedlover-Porsche van Muytjens/Kersten die op hun beurt de meerdere bleven van merkgenoten Vetters/Jeuris, Kevers/Dehaye en De Groote/De Cooman. De rest van de top10 werd bevolkt door de BMW van Brinkmann/Jakobs, de Marcos van de familie Van Samang, de Porsche van Van Elslander/Vanhaverbeke, de BMW van Werckx/Werckx en de Porsche van de actuele leider in de tussenstand, het trio Van Roey/Van Roey/Wauters. Deze laatste kreeg af te rekenen met een elektronisch probleem wat hen de ganse wedstrijd parten zou spelen. Van Rompuy/Buytaert waren met een elfde chrono algemeen de snelste trainers in Klasse 4 voor Vande Casteele/ Lievens en Michiels/Van de Ven. De maidentrip van de bloedmooie Audi TT van Van Sprundel/Winnepenninckx/Frans verliep voorlopig perfect. Ze zagen hun inspanningen beloond met de snelste chrono in Klasse 3.
Nog voor de start mocht Gabriël Racing de Porsche turbo van Bouillon/ Tavernier reeds op de trailer zetten met een defecte turbo. Ook Muytjens/ Kersten raakten niet op de startgrid toen de motor net voor de formatieronde alle dienst weigerde. De BMW van De Backer moest vanuit de stands vertrekken nadat op de startgrid een benzinelek werd vastgesteld.
Tim Joosen nam de bende op sleeptouw, maar kreeg reeds na vijf ronden de hete adem van de Dehaye-Porsche in zijn nek. Dehaye passeerde de BMW in de eerste linkse en op datzelfde moment ging Joosen in de fout waardoor hij minutenlang in de zandbak toefde en op achtervolgen was aangewezen. Vetters/Jeuris kwamen even aan de leiding, maar in de remzone aan de Bolder-bergbocht verremde Vetters zich en kon Dehaye terug het commando overnemen. Van Samang volgde in 3de positie voor Van Elslander, Brinkmann, Joosen en Beckers. Rond halfkoers en midden de pilotenwissels hadden Vetters /Jeuris terug de leiding overgenomen voor een verrassende Van Elslander en een mooi remonterende Joosen die de Klasse 2 leidde voor Brinkmann en Werckx. De Backer waren we onderweg kwijtgeraakt met problemen aan de achterbrug. In de Klasse 4 staat de Renault Mégane van Vande Casteele/Lievens blijkbaar na véél zoekwerk eindelijk op punt, maar hij moest in de Golf van Van Rompuy toch zijn meerdere erkennen. De Audi TT kreeg af te rekenen met tal van kinderziekten en moest richting stands. Van de Water/Dierckx namen dankbaar het commando over. Na drie uren wedstrijd verloren we terug de Marcos van vader en zoon Van Samang met een afgebroken achterophanging. Zonde, want het MSE-duo was terug flink op weg richting podium. Een zwart weekend voor MSE, want ook Peter Beckers parkeerde de BMW Compact in de muur.
Tijdens het wedstrijdslot kregen we nog weinig verschuivingen. Tussen Vetters en Kevers zat er een gat van 50 seconden, maar iedereen was in de veronderstelling dat de leiders nog moesten komen pitten om te tanken.
Ronald Vetters: “Door het computermanagement te wijzigen hebben we het verbruik kunnen beperken en de wedstrijd kunnen uitrijden met één pitstop. En daar hebben we onze overwinning aan te danken. Kevers/Dehaye werden verdienstelijk 2de voor Van Elslander/Vanhaverbeke die hun eerste podium behaalden in hun carrière. Ondanks de elektronische problemen kon AD Sport nog als vierde aantikken in Klasse 1. Brinkmann/Jakobs wonnen andermaal de Klasse 2 voor Pampel/Joosen en Werckx/Werckx. In Klasse 3 stonden Van de Water/Dierckx terug op het hoogste ereschavot voor Stehr/Vissenberg en Niesen/Vandenrijt. Klasse 4 tenslotte werd de ganse wedstrijd gedomineerd door het regerend kampioenenduo Van Rompuy/Buytaert die een verrassende Vande Casteele/Lievens en Van de Broeck/Voet voorafgingen.
In de tussenstand blijven Van Roey/Van Roey/Wauters (79p) aan de leiding, maar zij krijgen gezelschap van Brinkmann/Jakobs. Derde worden Kevers/Dehaye (75p) terwijl Van Rompuy/Buytaert (71p) en Van de Water/Dierckx (63p) de top5 rondmaken.

UITSLAG TOP 10 ZOLDER TOURING CUP

1. VETTERS/JEURIS PORSCHE 996
WINNAAR KLASSE 1
2. KEVERS/DEHAYE PORSCHE 993
3. VAN ELSLANDER/VANHAVERBEKE PORSCHE 993
4. BRINKMANN/JAKOBS BMW M3
WINNAAR KLASSE 2
5. PAMPEL/JOOSEN BMW M3
6. VAN ROEY/VAN ROEY/WAUTERS PORSCHE 996
7. WERCKX/WERCKX BMW M3
8. VAN ROMPUY/BUYTAERT VW GOLF
WINNAAR KLASSE 4
9. DE GROOTE/DE COOMAN PORSCHE 993
10.GEVERS/JANSSEN PORSCHE 993
13.VAN DE WATER/DIERCKX BMW M3
WINNAAR KLASSE 3


Sprinters Cup Zolder
Andermaal Tony Kevers

Pascal Pauwels heeft het spel slim gespeeld. De actuele leider in de tussenstand mengde zich niet in de strijd voor het algemene podium en beperkte zich tot de volle score bij de Historics. Pauwels dook als vierde algemeen onder de geblokte vlag achter de sprintwagens van Tony Kevers, Edwin Beyers en Kelly Jamers. Zodoende kan Kevers amper 3 punten terugwinnen op Pauwels die uiteraard aan de leiding blijft in de tussenstand.
Tijdens de trainingen had Kevers al terug laten blijken dat zijn Dehaye-Golf de snelste sprinter van het peloton is. Kelly Jamers moest reeds anderhalve seconde prijsgeven terwijl Beyers een kleine drie seconden moest inleveren. Normale situatie, want het verschil in pk’s met de Golf van Kevers en de rest van de sprinters is opmerkelijk. Met de vierde tijd algemeen was de Porsche 911 van Pascal Pauwels terug de rapste Historic met ruim één seconde voorsprong op merkgenoot Luc Moortgat, gevolgd door Van der Sluis, Steegmans, Koeken, Goormachtigh en Munten die achteraf werd uitgesloten wegens teveel decibels. Daardoor dook de GP Spyder binnen de top10 op de startgrid.
Pauwels schoot als snelste uit de startblokken, maar moest gauw in Kevers, Jamers en Beyers zijn meerdere erkennen. Pauwels kon rustig zijn wedstrijd controleren. Vooraan was er terug geen kruid gewassen tegen de suprematie van Tony Kevers en hij liet de kruimels over aan Jamers die door falende remmen haar tweede plaats moest laten aan Beyers. Pech nog voor de Nederlander Van der Sluis die zijn Honda Integra aan de kant moest zetten in zesde positie en dus zijn mooie vierde plaats in de tussenstand in rook ziet opgaan. De GP Spyder van Corry D’Hooghe werd mooi vijfde algemeen en tweede bij de Historics voor Porsche-rijder Moortgat, die na een mislukte start mooi terugvocht. Moortgat moest wel nog alles uit zijn oude kast halen om de Clio van Steegmans voor te blijven. Goormachtigh, Selders en Koeken maakten de top10 rond van het 45-koppig startveld. Nog even de prachtige inhaalrace vermelden van regerend Historic-kampioen John Vandevenne en Xavier Moerman die respectievelijk als 43ste en 45ste van start gingen. Beiden reden een zéér verdienstelijke wedstrijd en eindigden op de 14de en 15de plaats algemeen en 7de en 8ste bij de Historics.
In de tussenstand staat Pauwels nog steeds aan de leiding met amper twee punten voorsprong op Moortgat en Beyers. D’hooghe staat vierde en Tony Kevers is inmiddels reeds opgeklommen naar de vijfde plaats op 12 punten van de leider. Met nog twee wedstrijden te gaan. De regerende kampioen moet stilaan hopen op pech van de concurrentie indien hij zijn titel wil verlengen.

UITSLAG TOP 10 SPRINTERS CUP ZOLDER

1. TONY KEVERS VW GOLF
2. EDWIN BEYERS VW GOLF
3. KELLY JAMERS RENAULT CLIO
4. PASCAL PAUWELS PORSCHE 911 HISTORIC
5. CORRY D’HOOGHE GP SPYDER HISTORIC
6. LUC MOORTGAT PORSCHE 911 HISTORIC
7. HARRY STEEGMANS RENAULT CLO
8. LEOPOLD GOORMACHTIGH BMW COMPACT
9. KEES SELDERS TVR VIXEN HISTORIC
10.JOHAN KOEKEN TVR VIXEN HISTORIC