Log in

View Full Version : 2005 GP Monaco


The Interceptor
18-05-2005, 17:46
Het buitenbeentje tussen de GP's komt er weer aan: dit weekend de GP van Monaco, waar de eerste trainingen traditioneel al op donderdag gereden worden.

De laatste jaren hebben we al enkele reclamestunts tijdens dit GP weekend gezien, en dat is dit jaar niet anders zo:

Red Bull racing trok al meteen de aandacht met hun opvallende tent in de haven, die volledig in het teken staat van de nieuwe Star Wars film. Ook op hun wagens zullen de volgende dagen gesteund worden door deze film.

De meesten onder ons zullen zich de diamant in de neus van Jaguars van vorig jaar nog wel herinneren (waarvan er overigens nog altijd eentje spoorloos is). De firma Steinmetz heeft er blijkbaar toch zijn broek niet aan gescheurd, en pakt dit weekend met een nieuwe stunt uit. De McLaren coureurs zullen namelijk met de duurste helmen ooit rondrijden. De helmdesigns zijn ook wat aangepast, maar het is hem vooral te doen om de namen om de helmen, deze zijn voorzien van diamantjes! Benieuwd hoeveel ze er dit weekend gaan verliezen :)
Fototjes van de helmen op www.f1racing.nl

Ook zal vrijdag de Gumball 3000 editie van dit jaar aan het casino in Monaco arriveren. Zo hopen de mannen dit jaar toch de GP live te zien, en niet zoals vorig jaar in Barcelona toen ze bijna met zen allen achter de tralies zaten :)

marcel
18-05-2005, 19:03
ik zie Montoya de GP nog winnen, en dan, Alesi-gewijs zijnen helm in 't publiek smijten (alle, da laatste toch eerder Montoya dan Kimi)

Bart.Vandecavey
18-05-2005, 19:33
ik zie Montoya de GP nog winnen, en dan, Alesi-gewijs zijnen helm in 't publiek smijten (alle, da laatste toch eerder Montoya dan Kimi)


Euhm er hangen diamanten aan die helm...

fordje
18-05-2005, 19:53
Eh..Bart...Da's nu net wat Marcel wil zeggen...
Tussen de lijntjes lezen he !

Raceboy
18-05-2005, 20:54
uncle david :D

Q:
An interesting situation for you with the two boys in the team changing over...

DC:
I'm a boy as well, by the way!

Q:
I thought they called you Uncle David, isn't that true?

DC:
Um, they call me lots of different things, but...

bron: fia.com

hoe krijgt ge kimi kwaad:

Q: Byron Young ? Speed Sport News.
Kimi, have you ever got angry about anything, and jumped up and down and shouted?

KR:
Yeah, many times but of course you're not happy if you retire or something but I guess it mostly happens more in normal life than in racing.

Q: Byron Young ? Speed Sport News.
Can you give us examples?

KR:
No, not really.

Q: Byron Young ? Speed Sport News.
What are the kind of things that make you angry in normal life, as you say?

KR:
If you keep asking (questions like those). (Laughter)

Raceboy
18-05-2005, 21:40
Narain dingske had al last met de politie:

The 'fastest Indian on four wheels', Formula One driver Narain Karthikeyan, got into trouble on two wheels in Monaco on Wednesday.

The 28-year-old was pulled over by police after doing a lap of the Mediterranean principality's street circuit on a scooter at a time when parts of the track were closed to traffic.

"The cops are not very happy," grinned the Jordan driver after returning to the paddock. "They wanted my licence so I gave them my Indian racing licence."

A household name in India as the country's first Formula One driver, but as yet an unknown in Monaco, Karthikeyan escaped with a warning: "They said 'Okay, please next time try and respect the rules or whatever'."

bron: autosport.com

Raceboy
19-05-2005, 20:39
ralf een halve seconde naar achter

Toyota's Ralf Schumacher was ordered to add a half second penalty to his Monaco Grand Prix aggregate qualifying time after a tyre error in free practice on Thursday.

Stewards summoned the German, younger brother of Ferrari's seven-times World Champion Michael, and a representative of the team after Ralf was found to have used a left front tyre that had not been officially allocated to him.

Supplier Michelin blamed human error. Qualifying is on Saturday and Sunday.

bron: autosport.com

RaptuningGirl
20-05-2005, 16:41
Ik ben benieuwd wat schumi zijn prestaties gaan zijn: gaat hij er weer af in de beruchte tunnel( zoals vorig jaar) of geeft hij gewoon op? :p
En wat barichello gaat doen, ik zou het bijgod niet weten, ik vraag het me eigenlijk serieus af.

Sennake
21-05-2005, 14:09
Ik ben benieuwd wat schumi zijn prestaties gaan zijn...

11e plaats op meer dan 2.5 seconden : geen goede start van de kwalifs... Er moet al een klein wonder gebeuren om bij de eerste 3 rijen te staan morgen...

De "andere" Schumi maakt een stuurfout en plooit zijn Toyota zeer grondig...

De strijd tussen Alonso en Raikkonen daarentegen wordt alsmaar spannender. Die 2 mannen gaan dit seizoen toch het mooi weer maken, dat lijkt nu wel zeker. Wie op het einde met de titel gaat lopen? Wie zal het zeggen?

Finish
21-05-2005, 14:20
Het is in ieder geval duidelijk dat Kimi de bovenhand heeft op Alonso; dat McLaren de bovenhand heeft op Renault. Bovendien lijkt de betrouwbaarheid nu wel oke te zijn, dus 'the season formerly known as alonso's season' wordt nu het 'Raikkonen-seizoen'. En ruim die achterstand van een halve seconde tijdens de race dan maar eens op.
Als je bovendien Raikkonens seizoenverloop bekijkt, zie je de eerste races enkel opgaves en pech, wat hem weinig tot geen punten opbracht. De Renault moet z'n meerdere in de McLaren erkennen. Ik zet m'n geld op Raikkonen voor morgen.

Alles bij mekaar ziet de sterkte-zwakte opsomming er nu zo uit:

1. McLaren
2. Renault
3. Toyota - Williams
4. Ferrari - Red Bull - Sauber
5. Minardi - Jordan

BAR: geen flauw idee, waarschijnlijk rijtje 4.

Mark
21-05-2005, 14:39
Juan Pablo Montoya could face a stiff penalty after triggering a multi-car accident in practice at Monaco.

The accident occurred just a few minutes from the end of the fourth practice session on Saturday morning.

http://www.speedtv.com/articles/auto/formulaone/17044/


Benieuwd of we daar nog meer van gaan horen.

Finish
21-05-2005, 17:06
Benieuwd of we daar nog meer van gaan horen.

jup:

De Colombiaan Juan Pablo Montoya (McLaren-Mercedes) moet zondag tijdens de Grote Prijs Formule 1 in Monaco helemaal achteraan de startgrid vertrekken.

Montoya wordt door de FIA verantwoordelijk gesteld voor onnodig manoeuvre waardoor een ongeluk gebeurde tijdens de vrije oefeningen. Volgens artikel 110 van het sportief reglement van de FIA kan iemands kwalificatietijd worden geschrapt indien hij een te vermijden accident veroorzaakt. Tegen de uitspraak kan niet in beroep gegaan worden.

Nick Heidfeld kreeg een geldboete. Hij reed zaterdag te snel in de pits en moet 3111,18 euro betalen

bron: sport.be

Exit Montoya voor Monaco. Dat betekent bovendien een Minardi die start op P13 ! :D

Raceboy
21-05-2005, 20:18
Als je niet voorraan rijdt moet je anders opvallen:

Canadian Jacques Villeneuve said he and spectators could have been killed by Juan Pablo Montoya's 'stupid and dangerous' driving at the Monaco Grand Prix on Saturday.

"How serious could it have been? It could have been me and a few people in the hotel dead," said the 1997 World Champion of a pile-up caused by the Colombian on the approach to Casino square in final practice.

That fast section of the track is flanked by spectators watching from some of the most expensive hotels in the Mediterranean principality.

bron: autosport.com

Finish
22-05-2005, 00:47
Q: Are you always convinced that Ferrari can come back?
KR: I think the biggest problem is tyres for them, Michelin is giving good tyres for us and I think Bridgestone right now is a bit lost so they don’t really have the best tyres and I don’t think it is as bad as it looks as a car and as a team because you cannot just lose time and the drivers cannot just be so much slower than last year.

bron: f1-live.com


toch wel een nuchter antwoord van Raikkonen.
Het lijkt idd toch wel onmogelijk dat Ferrari zomaar zo'n enorme achterstand oploopt, zeker na een ultradominant seizoen als vorig jaar. Met een doorontwikkelde, nieuwe wagen zouden ze toch minstens moeten kunnen meestrijden met Toyota en Williams, zelfs Renault. Het is heel duidelijk dat Bridgestone de zwarte piet toegeschoven krijgt én in feite ook verdient.
Natuurlijk hebben ze dit ook aan zichzelf te danken, niks daarvan. Dat komt ervan als je je jarenlang op één team vastpint. Ooit keert het tij, 2005 is dat keerpunt. Het succes is behaald, de concurrentie is vernederd, en nu begint de 'afgang'.

Finish
22-05-2005, 01:51
Voor de geïnteresseerden:
http://www.raisport.rai.it/raiSportSezioneIndex/0,5785,_78_38_10326,00.html

Bookmarken, die site. RealPlayer verslagen van oefenritten, kwalificaties én races door RAISport: dus lekker legaal ! Bovendien nog een uitgebreide technische -weliswaar italiaanse- uitleg door Giorgio Piola en Ivan Capelli. In het verslag vind je ook beelden terug van het incident Montoya-Coulthard-Villeneuve-Ralf Schumacher. Montoya vertraagt duidelijk, Coulthard moet de remmen in en Villeneuve knalt er op, gevolgd door Ralfke.

Finish
22-05-2005, 10:53
Pos. Rijder Team Tijd
1 K. Räikkönen McLaren 2:30.323
2 F. Alonso Renault 2:30.406
3 M. Webber Williams 2:31.656
4 G. Fisichella Renault 2:32.100
5 J. Trulli Toyota 2:32.590
6 N. Heidfeld Williams 2:32.883
7 D. Coulthard Red Bull 2:33.867
8 M. Schumacher Ferrari 2:34.736
9 J. Villeneuve Sauber 2:34.936
10 R. Barrichello Ferrari 2:34.983
11 F. Massa Sauber 2:35.120
12 V. Liuzzi Red Bull 2:37.152
13 P. Friesacher Minardi 2:40.810
14 C. Albers Minardi 2:42.206
15 T. Monteiro Jordan 2:43.078
16 N. Karthikeyan Jordan 2:43.442
17 JP. Montoya McLaren 1:14.858
18 R. Schumacher Toyota geen tijd


Verschil tussen Raikkonen en Alonso is noppes! Vanmiddag dus spanning alom (hopelijk).
Schumacher is de 'winnaar' van deze kwalificatie: van 11 naar 8...schrale troost, weliswaar.

Dimi
22-05-2005, 11:16
volgens mij is raikonnen zwaarder geladen

dulu
22-05-2005, 11:40
hoe groot is het leedvermaak hier tussen de "regeltjes" te lezen aan het adres van ene M. Schumacher ?

zijn we al vergeten dat hij al 7 WK titels op zijn naam heeft staan, inclusief 1 WK titel voor Renault ;) (1995) en dan stel ik me de vraag, wat moet hij nog bewijzen.

voor de twijfelaars bekijk maar eens volgende cijfers

Aantal titels: 7 (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)

Totaal aantal GP's: 212 (incl. Frankrijk 1996 en Silverstone 1999)

Totaal aantal Overwinningen: 83

Totaal aantal WK-punten: 1186

Totaal aantal Pole Posities: 63

Totaal aantal Snelste Ronden: 64

Gemiddeld aantal behaalde punten per GP start: 5,6

Dat dit jaar Ferrari niet echt met de top meedraaid :confused: tja de rest van de teams die blijven ook niet stil zitten he, en wat mij betreft is dat goed voor de F1, de prestatie's van Mercedes, Renault, Toyota .... zijn alleen maar toe te juichen en brengen terug "wat leven in de brouwerij" en maken de race en het kampioenschap terug spannend.

dat de beste mag winnen ....

Sennake
22-05-2005, 11:51
Schumacher is de 'winnaar' van deze kwalificatie: van 11 naar 8...

Het siert je dat je met weinig tevreden bent... Ook al is 1 van de 3 gewonnen plaatsen door het bestraffen van Montoya tot stand gekomen, en lijkt mij de 8e startplaats zeker in Monaco niet direct de vooruitgang waarop Ferrari sinds het begin van het seizoen op hoopt.

Nu, ere wie ere toekomt en vooral onere wie onere toekomt : ik besef dat de slechte prestaties van Ferrari voornamelijk te wijten zijn aan de matige Bridgestone banden. Dat Ferrari hier de eigen rotte vruchten plukt van hun zelf gecreëerde oogst is al meermaals herhaald en staat zeker niet ter discussie. Maar het feit dat Schumacher zaterdag slechter presteerde dan Barrichello cijfer ik toch ook niet zomaar weg. Zou het kunnen dat zijn motivatie en gedrevenheid stilaan van zijn felheid begint te verliezen? Schumi zelf zegt dan wel dat hij nu juist meer gedreven is dan vroeger omdat de uitdaging des te groter is, maar goed, wat kan je al anders zeggen natuurlijk? Feit is dat hij vandaag één en ander rechtzette.

Ik beweer dan ook niet dat Schumacher niet meer is wat hij geweest is, maar je kan zijn leeftijd nu eenmaal niet ontkennen, en bij vele piloten is het zo dat ze van vandaag op morgen ineens hun speed kwijt zijn. Kijk maar naar Villeneuve. Het zou dus wel KUNNEN, alhoewel het nog te vroeg is om zoiets vast te stellen en Schumacher theoretisch zelfs nog wereldkampioen kan worden.

Ook de redenering in de zin van "het is onmogelijk dat Ferrari na een ultradominant seizoen een enorme achterstand oploopt" lijkt me niet bevestigd door de geschiedenis : meer dan eens liep een team een achterstand op na een seizoen waarin het wereldkampioen werd omdat hun aandacht 100% gevestigd bleef op het WK-seizoen terwijl de concurrentie al aan het volgende seizoen aan het timmeren was. Ferrari heeft duidelijk bewezen gedurende lange tijd niet in die val gelopen te zijn, maar precies daarom zou het wel eens kunnen dat ze gaandeweg achtelozer omsprongen met de ontwikkelingen omdat ze tóch ultradominant waren...

Allemaal maar losse gedachten van een niet-Schumacher fan natuurlijk, en er zijn evenveel meningen als er fans zijn. Til er dus niet te zwaar aan. Ik zeg gewoon mijn gedacht op dit open forum :)

Finish
22-05-2005, 12:06
Kleine opmerking hierbij:

Barrichello zat gisteren voor Schumacher met een miniem verschil van 0.044s. Op een baan die per minuut sneller wordt. Schumacher begon als 4de aan z'n snelle ronde, Barrichello pas als 10de. Ik denk niet dat Barrichello hier dus per definitie 'de betere' was; voor de eerste keer dit seizoen waren Schumacher en Barichello misschien aan mekaar gewaagd. Wat Schumacher siert, is het feit dat hij niet te negatief naar buiten komt, terwijl Barrichello al op donderdag de voorspelling maakte dat de Renaults de Ferraris op een ronde zouden zetten tijdens de race (laat staan de McLarens !)

Wat motivatie en gedrevenheid betreft: Lijkt me groter dan ooit tevoren. Als je de top gekend hebt, wil je, me dunkt, er toch alles aan doen om eens te meer te tonen dat je op z'n minste nog aan die top kan blijven. Dat heeft Schumacher de laatste jaren dan ook met verve gedaan, maar het zat er ooit wel eens aan te komen. 2003 was een voorbode, met Alonso, Trulli en Raikkonen die al een keertje de neus aan het venster kwamen steken. Door een ultra-gebrekkige McLaren en een kleine inslaapsessie van Alonso en Trulli werd 2004 een complete walk-over voor Ferrari. Maar Renault, McLaren en Michelin maakten eindelijk hun huiswerk (Williams niet), en voila: seizoen 2005.

smiley
22-05-2005, 15:56
mooi hoe de 2 bmw's Alonso es hebbe gepakt !!
Kimi.. de man van de race..
jammer dat Schumacher zijn voorvleugel heeft verloren bij het 'albers incident'.. anders had hij meschien nog met Alonso en de bmw's kunne strijden ...
wel opvallend dat ik tijdens de eerst 40 ronden bijna in slaap viel en de laatste 20 ronden op het puntje van de zetel zat....

marcel
22-05-2005, 15:57
Ik begin zowat te denken dat de beslissing om bandenwissels te verbieden bijna een meesterzet was. Er werd zelfs ingehaald in Monaco :eek:

Sennake
22-05-2005, 16:00
Eén ding is zeker : de wereldkampioen gaan we pas tegen het einde van het seizoen kennen; misschien zelfs tijdens de allerlaatste GP.

McLaren is zeer sterk, Montoya begint ook goed overweg te kunnen met zijn wagen en de kloof met Renault wordt kleiner.

Ik kijk al uit naar volgende week :)

Sennake
22-05-2005, 16:01
jammer dat Schumacher zijn voorvleugel heeft verloren bij het 'albers incident'..

Hij kon tenminste nog doorrijden... Coulthard was het echte slachtoffer van dat incident, en hij was nochtans ook goed bezig...

Finish
22-05-2005, 16:05
Onderhoudende GP, miste af en toe wel wat spanning, maar het einde was weer schitterend: 8 coureurs binnen dezelfde ronde, strijdend voor punten.
Vreemde inhaalmaneuvers, crashes, gekke files, Monaco hoort er gewoon elk jaar bij.

TOP:
-Raikkonen: WK Raikkonen ? Enorm goed mogelijk. Alonso en Fisichella kregen deze keer af te rekenen met bandenproblemen.
-Williams - en dan vooral Heidfeld ! Schitterend hoe hij Webber op z'n plaats zette ! En Webber zelf raakte uiteindelijk in een best grappig haasje-over voorbij Alonso. Wie rijdt er nu kleurloos, Mark ?
-Ergens toch wel Schumacher: Pech tot en met wanneer Albers z'n wagen dwars op de baan zette, maar uiteindelijk toch nog 2 punten gescoord. Wederom een magere troost, maar de Ferrari's bleken gek genoeg de snelste wagens op het veld te zijn in de slotronden. Als ik me niet vergis heeft Schumacher ook de snelste ronde beet, ergens in de helft van de race gereden. Ferrari is in race-modus nog oke, maar ze moeten altijd afrekenen met de achterstand die ze tijdens de kwalificaties oplopen. Het inhaalmaneuver van Schumacher op Barrichello zat er aan te komen, en eerlijk gezegd zie ik hier helemaal geen teamorders in; Schumacher vocht voor deze plaats.
-Trulli: Misschien een gekke keuze als TOP, maar hij had toch maar het lef om voorbij Fisichella te gaan.
-Ralfke: Na een mislukt weekend toch nog 3 punten. Niet slecht.
-Montoya: Na een mislukt weekend toch nog 4 punten. Niet slecht. Kruidde de GP bovendien met zijn temperamentvol rijden.

FLOP:
-Renault: Alonso en Fisichella hadden zeker meer verwacht, op z'n minst een podiumplaats. Maar de Michelins dachten er anders over, en de strategie klopte niet: te zwaar getankt tijdens de Safety-Car. Fisichella wist eventjes niet waar hij het had toen Trulli z'n kamikaze actie deed.
-Villeneuve: Dit wordt van kwaad naar erger. Op zaterdag misschien 'hero', vandaag een absolute 'zero'. Zijn inhaalmaneuver onderscheidt zich van dat van Trulli doordat dit dom was. En Villeneuve heeft al meer van dat gedaan, ik herinner me nog een zekere GP USA waar hij ook al te moedig voorbij Ralf probeerde te raken. Massa en Sauber zullen gevloekt hebben; beide Saubers reden namelijk in de punten. Ferrari kon er maar wel bij varen. Benieuwd of Sauber Villeneuve nog wel wil.
-Jordan: Mislukt weekend. Afgedroogd door Minardi, dat zelf ook wel wat meer verwacht had van de race.

Na de eerste 20 ronden was ik half in slaap gevallen, maar het tweede deel van de race was spannend genoeg om terug in F1 in Monaco te geloven !
Meer van dat, volgende week !!

Finish.

sledge
22-05-2005, 16:10
Ik gaf tijdens de race op een gegeven momemt een klein :applaus: aan Peter Sauber, om het feit Villeneuve toch te houden, en al enkele races Mass goed onder druk zette.
Enkele ronden later begon ik dan al te denken wie Villeneuve zou kunnen vervangen....

Sennake
22-05-2005, 16:30
Het inhaalmaneuver van Schumacher op Barrichello zat er aan te komen, en eerlijk gezegd zie ik hier helemaal geen teamorders in; Schumacher vocht voor deze plaats.

Toegegeven. Als dit teamorders waren, hebben ze er echt wel alles aan gedaan om het zo onopvallend mogelijk te doen. Het was zelfs een gewaagd manoeuver! En toch wist ik al vanaf het moment dat Barrichello en Schumi op plaatsen 7 en 8 reden dat ze niet in die volgorde over de streep zouden komen...

Finish
22-05-2005, 16:50
Het was duidelijk dat onze race-snelheid wederom goed was. Als je mijn rondetijden bekijkt kan je zien dat we hier erg sterk waren. Daarom geef ik de moed niet op. Ik weet zeker dat we op de Nurburgring weer om de overwinning kunnen strijden", aldus Schumacher.

bron: f1racing.nl

Grote woorden: meestrijden voor de overwinning volgende week. Eerst nog goed kwalificeren. Maar nuchter blijven; beide wereldtitels zijn verloren. Vanaf nu is het schade beperken en de wagen én banden doorontwikkelen om nog zoveel mogelijk punten te kunnen sprokkelen en de blamage niet te groot te maken. Of zoals Ecclestone zei: F1 met Ferrari dat alles wint, is niet goed. Maar F1 met Ferrari dat iets wint, wel. :D

Verdere commentaar:
*Feilloze race van Montoya. Ik vraag me af waar hij had geëindigd als hij op P5 had kunnen starten. Dicht bij Raikkonen alvast. Misschien zien we volgende week meer van hem.
*Liuzzis dagen bij Red Bull lijken geteld. Klien maakte een indrukwekkende seizoensstart, maar Liuzzi brengt geen punten naar de stormtroopers.
Coulthard had de pech de eerste te zijn die moest uitwijken. En aangezien Schumacher al enkele keren Coulthards 'Star Wars' wagentje van dichtbij had bekeken, was het een huzarenwerk om Coulthard te ontwijken.
*Deze GP lijkt me een grote 'what could have been'.
Had Ralfke niet gecrasht tijdens de kwalificatie, hoe ver hadden hij en Trulli dan niet kunnen raken ? Had Montoya niet op z'n rempedaal zitten drukken tijdens de oefensessie, had hij dan kunnen meestrijden met Raikkonen en Alonso ? Had Schumacher niet tegen de achterkant van Coulthard geknald, had hij dan nog een podiumplaats kunnen halen ? Had Villeneuve zichzelf en Massa niet van de baan gekegeld, hadden ze dan geen grote hoeveelheid puntjes kunnen sprokkelen ?
*Het accent van Leinders op Sporza smaakte ik niet zo goed als de commentaar van Goossens of Gert Vermersch. Leinders heeft dan wel F1-ervaring, toch heb ik er niet veel van bijgeleerd. Ik zie Lammers en Vermersch met een goede aanpak zeker het niveau van Vigneron en Tassin halen.

The Interceptor
22-05-2005, 17:10
Zoals al gezegd waren de laatste 20 ronden echt wel knap op te zien. Wel vond ik het raar dat Montoya geen echt inhaalmaneuver heeft ingezet op Alonso in de laatste twee rondes, of dat hebben we toch niet in beeld gezien.

Maar dan nog wel iets over de inhaalmaneuvers van Webber bij Alonso. Webber was duidelijk sneller, wel te zien aan de kloof van bijna 20 seconden dat hij in de laatste 5 ronden nog gemaakt heeft. Maar waren die inhaalmaneuvers wel zuiver te noemen. Het eerste was nog op het randje van, maar bij het tweede maneuver, sneed hij de chicane wel duidelijk af. Maar dan doet Alonso dat jammerlijk genoeg ook. Is er niet zo een regel dat als ge bij het afsnijden van een bocht een positie wint, ge er voor gestraft wordt (met drive trough ofzo). Als in dit geval Alonso dan gewoon de chicane had genomen, zou Webber in mijn ogen toch gestraft moeten worden?

Ik vond het wel opvallend dat die Renaults toch een heel stuk beter optrekken dan de Williamsen. Duidelijk te zien in het tunnelgedeelte, Webber mocht dan nog op 5 cm van Alonso de tunnel ingaan, halverwege zat er al een wagenlengte of 2-3 tussen. Ik was dan ook heel verrast met het maneuver van Heidfeld, en dat het nog zo zuiver lukte vooral.

En Finish, gij noemt Trulli Top? Voor dat maneuver moet ik zeggen dat hij inderdaad goed bezig was. Dat inhaalmaneuver mag dan misschien wel met lef gedaan zijn, ik vond het net zo dom als dat van Villeneuve eigenlijk. Uitremmen is daar uit den boze, er dan voor over die toch echt wel hoge curbstones rijden? Mja ge hebt het gevolg gezien he.

Het inhaalmaneuver van Schumacher op Barrichello leek mij dit keer ook eens geen opgezet spel. In de herhaling kon ge echt wel zien dat Schumacher op de laatste moment vol in de ankers ging en aardig wat moeite moest doen om correct in te sturen. Dat Barrichello braaf wacht als Schumacher naast hem zit, is als teamgenoot wel redelijk normaal te noemen toch.

Yannick R
22-05-2005, 17:55
Mooie wedstrijd.
Kben vooral blij voor Heidfeld (en Webber) die voor Williams mooie punten gescoord hebben :)
Dat manoevre van Heidfeld vs Alonso was perfect uitgevoerd. Mooi uitgeremd en terug op je lijn rijden.
Kzag Webber al koken van jaloezie hoe hij daar achter Alonso zat te slingeren. Dan wist ik dat hij net hetzelfde ging doen; 1e keer niet echt goed gelukt. Alonso dan toch maar doorgereden (vond ik wel wat laf). 2e keer was het dan nog slechter.
Heidfeld is duidelijk de betere (al dan niet deze wedstrijd) :)

Ook denk ik dat het starten van de BMW deze keer de fout was van Webber. Hij stond nog stil als de meesten net vooruit schoten. Hij zal iets te laat gereageerd hebben. Want Heidfeld was zelfs plaatsen opgeschoven.

Voor de rest; Kimi goed en foutloos gereden. En weeral dikke pech voor Fisico ! Was hij nu net eens 3e voor de SC (dankzij de SC is mijn prono gedeeltelijk naar de vaantjes :p).

Guy
22-05-2005, 18:14
Uit pitstop.tv:

Schumacher joeg in de laatste ronde wel nog 2 rijders in de gordijnen, zijn broer Ralf, die hij op de streep aanviel, en teammaat Barrichello, die aan de chicane moest wijken.

Ralf zei dat broerlief niet helemaal wijs was en Barrichello vond dat het maneuver van Michael onnodig was.

T'is ook nooit goed .........!

Savi
22-05-2005, 18:24
Volgende week wint Schumi, geen twijfel meer mogelijk. :)

Finish
22-05-2005, 18:35
Uit pitstop.tv:

Schumacher joeg in de laatste ronde wel nog 2 rijders in de gordijnen, zijn broer Ralf, die hij op de streep aanviel, en teammaat Barrichello, die aan de chicane moest wijken.

Ralf zei dat broerlief niet helemaal wijs was en Barrichello vond dat het maneuver van Michael onnodig was.

T'is ook nooit goed .........!

Ralfke schrok idd nog bij start/finish. Maar dacht Barrichello nu echt dat Schumacher zomaar op P8 achter zijn teamgenoot zou blijven rondtoeren ? Onnodig ? Voor het team wel, voor de coureurs afzonderlijk niet, Rubens.

Sennake
22-05-2005, 18:43
Volgende week wint Schumi,

Niets is onmogelijk natuurlijk, maar ik zet er toch geen geld op.

geen twijfel meer mogelijk. :)

Dat is toch wel komisch bedoeld eh Savi :D

Savi
22-05-2005, 21:45
Niets is onmogelijk natuurlijk, maar ik zet er toch geen geld op.



Dat is toch wel komisch bedoeld eh Savi :D
Mijn eindconclusie van vorige week was dat Ferrari het in Monaco moeilijk zou hebben maar als het gat met Alonso relatief stabiel zou kunnen blijven en ze kunnen zorgen voor een goede kwali uitgang ze kans maken op de winst.
De Ferrari is de snelste wagen minus banden, zeker wanneer Schumacher pushed. Als ze deftig kunnen kwalificeren zie ik niet in waarom MS niet voor de winst kan gaan.

De banden lijken in orde want dit was een bandenvretende baan, de snelheid van de wagen is dik in orde, de piloten zijn scherp want ze halen het maximum uit alle mogelijk scenario's...enkel de startposities moeten beter.

Als dat het geval is in Duitsland dan kunnen ze aardig wat laten zien.
Stel dat Schumacher wint en Renault gaat een dip tegemoet, dan kan het over enkele races al zijn dat we spreken over "wie zal kampioen worden? Schumacher of Raikkonen?"

Ofwel moet ik minder drinken ;)

Finish
22-05-2005, 23:03
Mijn eindconclusie van vorige week was dat Ferrari het in Monaco moeilijk zou hebben maar als het gat met Alonso relatief stabiel zou kunnen blijven en ze kunnen zorgen voor een goede kwali uitgang ze kans maken op de winst.
De Ferrari is de snelste wagen minus banden, zeker wanneer Schumacher pushed. Als ze deftig kunnen kwalificeren zie ik niet in waarom MS niet voor de winst kan gaan.

De banden lijken in orde want dit was een bandenvretende baan, de snelheid van de wagen is dik in orde, de piloten zijn scherp want ze halen het maximum uit alle mogelijk scenario's...enkel de startposities moeten beter.

Als dat het geval is in Duitsland dan kunnen ze aardig wat laten zien.
Stel dat Schumacher wint en Renault gaat een dip tegemoet, dan kan het over enkele races al zijn dat we spreken over "wie zal kampioen worden? Schumacher of Raikkonen?"

Ofwel moet ik minder drinken ;)

Da's natuurlijk weer allemaal speculaas, maar ergens zie ik ook een kleine vooruitgang in het voorbije Monaco-weekend. De kwalificatie ging -zoals verwacht- geen makkie worden; Schumacher kon de baan als 4de stofzuigen, terwijl Barrichello als 10de aan de bak moest komen. Een startpositie in de middenmoot stond al op voorhand vast, wat ik ook voorspelde na de GP van Spanje:


Maar dat zal zeker niet makkelijk gaan. In Monaco gaan zowel Michael als Rubens het nadeel hebben de eerste kwalificatie als respectievelijk 4des en 10des aan te vatten. Iedereen weet dan dat de pole al ver buiten het bereik zal liggen. Inhalen op Monaco is een living hell (vraag maar aan Bernoldi en Coulthard ), dus de startpositie is énorm belangrijk. Enkel een pitstopstrategie en een dijk van een wagen kunnen Schumacher of Barrichello de zege opleveren. Maar hou ook nog even rekening met McLaren, Renault en Williams !


Toen Schumacher The Force van Coulthards Star Wars ging opzoeken, lag hij voor Villeneuve, Massa, Barrichello en Montoya. Dankzij de safety car, de sauber-kamikaze en Barrichello die het nutteloos vond van Schumacher om hem nog in te halen ( :rolleyes: ), haalde hij toch nog een 7de plaats.
Laten we de rondetijden eens analyseren:

Ronde 40: M. Schumacher: Fastest Lap: 1 min.15.842
Ronde 41: K. Raikkonen: 1 min.15.921

Schumacher reed dus op een bepaalde moment even snel als Raikkonen rond. Bovendien zette hij toen de snelste ronde van de race neer. Wat des te meer opvalt, zijn volgende feiten:

Schumacher pitte pas voor de 2de keer in ronde 58, Raikkonen pitte de ronde na zijn snelste racetijd: ronde 42. Dat betekent -naar mijn mening- dat Schumacher met een zwaardere tank dezelfde rondetijden reed als Raikkonen met een lichtere tank. Naar de banden moeten we hier niet kijken, omdat die toch niet meer vervangen mogen worden tijdens pitstops en de bandensetjes van Raikkonen en Schumacher dus de hele race meegingen. Een eventuele meerwaarde van de Bridgestones na Schumachers eerste -onvoorziene- pitstop is dus bijgevolg ook uitgesloten.
Ik hoef hier bovendien ook geen rekening te houden met het eventueel dubbelen van achterliggers, want het gaat hier maar om 1 snel rondje, natuurlijk. Als Raikkonen met een -vermoedelijk en logischerwijze- lege tank in ronde 41 een chrono van 1min.15.921 neerzet en dan naar binnengaat, haspelt Schumacher met een -vermoedelijk en logischerwijze- vollere tank nog 18 rondjes af met een snelste chrono in ronde 40 van 1min15.842.

Mijn conclusie hieruit:
De Bridgestones hebben tijd nodig om op gang te komen, maar eens ze op punt staan, draait de Ferrari terug rondetijden die concurreren met McLaren.
De Michelins staan reeds vanaf de start op punt, maar faalden naargelang de race vorderde. De Renaults waren de voornaamste slachtoffers, Liuzzi kreeg achteraf ook te maken met een klapband. Bridgestone haalt het dus op lange afstand. In Monaco is dit jammer genoeg voor hen negatief; aangezien de start hier zowat de voornaamste factor is voor succes.
De F2005 zelf is een uitstekende wagen, hoewel de bolide dit jaar minder dominant is ten opzichte van de McLaren en Renault. De wagen is in die mate minder dominant, dat de F2005 het Bridgestone-probleem niet op z'n eigen kan oplossen, wat duidelijk wel het geval was in 2004.

Banden, banden en nog eens banden. En het is Ferrari en Bridgestones eigen, dikke schuld. Maar ze hebben toch maar lekker van 2000 tot 2004 onafgebroken mogen heersen.

redje
22-05-2005, 23:29
De Michelins falen zwaar als men de zachtere compound gebruikte: Sauber, Renault, Red Bull... Mclaren had er niet zo'n last van en zij gebruikten de hardere compound.

Maar zoals finish zegt, de banden nekken momenteel Ferrari. Vigneron zei op de RTBF nog dat ze jaren lang geprofiteerd hebben van de unieke samenwerking met Bridgestone en dat ze er nu de tol van betalen. Ten dele hebben ze bij Ferrari hun eigen graf gedolven. Bridgestone kon in 2004 schitterend mee in de hitte, voorheen het sterke punt van Michelin, en die snel op temperatuur kwam. En nu heeft Michelin een band gemaakt die nog beter tegen de hitte kan en die snel op temperatuur komt. Het is gewoon een slinger die nu naar de kant van Michelin gaat. In de toekomst zal het voor Bridge enkel moeilijker worden om die aanvallen van Michelin te blijven afslaan. Michelin heeft 5 fabrieksteams, Bridge 1.
En als we Vigneron mogen geloven is Bridgestone een band a la Michelin aan het maken. Een met een minder bol oppervlak, om meer grip te krijgen en de banden waarschijnlijk ook sneller op te warmen.

Sennake
23-05-2005, 06:58
Laten we de rondetijden eens analyseren:

Ronde 40: M. Schumacher: Fastest Lap: 1 min.15.842
Ronde 41: K. Raikkonen: 1 min.15.921

Schumacher reed dus op een bepaalde moment even snel als Raikkonen rond. Bovendien zette hij toen de snelste ronde van de race neer.

Dit zijn feiten, waartegen dan ook absoluut niets in te brengen is.

Maar om aanspraak te maken op de overwinning volstaat het natuurlijk niet om één of enkele fastest laps neer te zetten. Toen na de safetycar-fase Schumacher vlak achter Raikkonen lag (weliswaar op een ronde) dacht ik :"Na de herstart gaat Schumi Raikkonen kunnen blijven volgen want nu zijn de banden op temperatuur". Welnu, de wijze waarop Raikkonen wegreed van de man die patent had op het "wegrijden van een concurrent" was gewoon buitenaards (zoals ook Tassin zei). Op een wip lag Schumi al een halve minuut achter! Dan mag hij wel eens een snelste ronde neerzetten natuurlijk, daar zal McLaren niet van wakker liggen.

En bij Renault zullen ze die zachtste compound van de Michelin-banden nu ook wel in de pitbox laten liggen : McLaren bewees dat de hardere banden in deze omstandigheden the way to go zijn...

Alain
23-05-2005, 10:26
WK 2005? Ik zou het niet weten. We hebben slechts 1/3e van het seizoen afgewerkt en alles blijft mogelijk. Het tij kan snel keren... De racepace van Ferrari mag er zijn. Ik maak me dan ook geen zorgen dat weldra een scharlaken bolide weldra als eerste over de streep komt ;)
Wel sterk van Heidfeld! Voor mij blijft Webber iemand die zeer snel is over twee à drie ronden maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Sennake
23-05-2005, 10:45
Ik maak me dan ook geen zorgen dat weldra een scharlaken bolide weldra als eerste over de streep komt ;)

Euh... Alain, het "scharlaken rood" hebben ze bij Ferrari al een paar jaar geleden geruild voor het "fluo-Marlboro rood" hoor ;)

Finish
23-05-2005, 11:48
De Michelins falen zwaar als men de zachtere compound gebruikte: Sauber, Renault, Red Bull... Mclaren had er niet zo'n last van en zij gebruikten de hardere compound.


In het verslag van de Gazet Van Antwerpen las ik dat Renault toch met de hardere compound rondreed. Misschien hebben we hier wel te maken met datgene waar mening Ferrari-critici het na Spanje over had; de wagen die zo slecht afgesteld is dat de banden het niet aankunnen. Als ze bij Renault een harde compound bijna aan flarden rijden en bij McLaren makkelijk kunnen voortrijden, scheelde er gisteren iets fundamenteels aan de afstelling van de Renault.

Nadat de SC naar binnen was reed Raikkonen idd pijlsnel weg van Schumacher. Volgens mij het bewijs dat de Bridgestones toen nog niet op temperatuur zaten. Bovendien zullen Brawn en co Schumacher ook eventjes hebben laten bijtanken bij zijn onvoorziene voorvleugel-pitstop, waardoor de Ferrari logischerwijze ook wat zwaarder op de baan lag. Tenslotte had Schumacher de handen vol met de blauwe vlaggen van 'achterliggers' die hem dubbelden.

Ik las vanmorgen ook in de krant dat Barrichello's race verknoeid werd door:
1) het Albers incident
2) Het afslaan van de motor tijdens zijn eerste pitstop waardoor puntje 3:
3) drive-through penalty omdat Rubens uit frustratie z'n speed-limiter vergat aan te zetten.
misschien ook puntje 4) onoplettendheid en Schumacher nog langszij laten. Nogmaals, volgens Rubens 'onnodig'. Vechten voor punten is er niet meer bij, voor Barrichello. Ik heb hem nog nooit zo kleurloos zien rijden. Heeft Rubens al een contract voor 2006 op zak ?

Raceboy
23-05-2005, 12:14
Ik vind het eigenlijk niet zo verbazend dat renault zijn achterbanden wegvreet. Het is de wagen die het snelst van de lijn geraakt en na trage bochten zie je dat hij superieur is tegen over alle andere wagens wat tractie betreft. Als je dan op zo'n circuit als monaco komt waar je 78 keer uit loewe's moet wegaccellereren tja dan gaan je banden natturlijk erg afzien.

Sennake
23-05-2005, 13:07
Als ze bij Renault een harde compound bijna aan flarden rijden en bij McLaren makkelijk kunnen voortrijden, scheelde er gisteren iets fundamenteels aan de afstelling van de Renault.

Ongetwijfeld. Maar bestaan er slechts 2 soorten compounds? Hard of zacht? Of bestaan er meerdere gradaties? Ik ben hier echt wel een leek in, vandaar mijn vraag. Mogelijkerwijze koos McLaren toch voor een hardere compound dan Renault? Indien niet, dan heeft ook Renault nu huiswerk op stapel staan. Dat ze het wel kunnen hebben ze echter in vorige GP's al bewezen, dus ik ben er vrij gerust in dat ze volgende week weer een "normale" bandenslijtage kunnen verwachten.

fordje
23-05-2005, 14:19
In zoverre deze info nog up-to date is (info is van 2003, in de tijd van de goeie ouwe slicks):

Ik heb ooit eens wat zitten zoeken naar bandeninfo en heb dit gevonden:

http://www.chm.bris.ac.uk/webprojects2003/hancock/compound.html

Er staan enkele sublinks in het artikel die links en rechts wat duiding geven.
Het is geen wetenschappelijk artikel, maar blijkbaar gewoon een eindwerk/ presentatie van een of andere student.

Vroeger had je bij commentaren wel eens wat bandeninfo over de vermelding van hard, soft en medium. Tegenwoordig is het alleen hard/soft. Ik denk dat het logisch is om deze zaken met veel korrels zout te nemen. Geen bandenfabrikant laat in zijn keuken kijken.., ze geven juist vrij wat ze willen, niet meer.

The Interceptor
23-05-2005, 15:26
Bovendien zullen Brawn en co Schumacher ook eventjes hebben laten bijtanken bij zijn onvoorziene voorvleugel-pitstop, waardoor de Ferrari logischerwijze ook wat zwaarder op de baan lag.

Ik dacht dat er toen niet bijgetankt hebben bij Schumacher, maar ik kan me vergissen natuurlijk.

The Interceptor
23-05-2005, 15:38
Maar dan nog wel iets over de inhaalmaneuvers van Webber bij Alonso. Webber was duidelijk sneller, wel te zien aan de kloof van bijna 20 seconden dat hij in de laatste 5 ronden nog gemaakt heeft. Maar waren die inhaalmaneuvers wel zuiver te noemen. Het eerste was nog op het randje van, maar bij het tweede maneuver, sneed hij de chicane wel duidelijk af. Maar dan doet Alonso dat jammerlijk genoeg ook. Is er niet zo een regel dat als ge bij het afsnijden van een bocht een positie wint, ge er voor gestraft wordt (met drive trough ofzo). Als in dit geval Alonso dan gewoon de chicane had genomen, zou Webber in mijn ogen toch gestraft moeten worden?

op f1racing.nl staat nu te lezen dat Webber vind dat Alonso hier gestraft moest worden :) Welja ieder zijn mening zeker.

En Ralfke is weer aan't janken dat Monaco geen veilig circuit is, maar het is natuurlijk al langer bekend dat hij geen voorstander is van de race in Monaco.

En Barrichello beweert dat de inhaalactie van Schumacher op hem op een plaats was, waar ge gewoon niet kunt inhalen :rolleyes: Als er dan één plaats is in Monaco waar het nog wel mogelijk is, is dat toch wel bij het uitkomen van de tunnel toch?

Raceboy
23-05-2005, 15:56
In zoverre deze info nog up-to date is (info is van 2003, in de tijd van de goeie ouwe slicks):
slicks in 2003? das wel nieuw voor mij.

Finish
23-05-2005, 16:14
Ik dacht dat er toen niet bijgetankt hebben bij Schumacher, maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Feit is, dat de Ferrari ongetwijfeld zwaarder op de baan lag dan Raikkonen. Raikkonen pitte 18 rondjes eerder dan Schumacher. Waarschijnlijk zat Michael dan op een 1 stop strategie die niet veranderde door zijn onvoorziene voorvleugelpitstop.

HHugo
23-05-2005, 17:22
Voor zover ik tot nog toe gelezen heb, reed Mclaren op de zachtste compound die Michelin voor de GP van Monaco had, terwijl Renault de hardste variant gebruikte. Mclaren kende geen problemen, Renault wel.
Dit jaar heeft Mclaren het chassis dat het zuinigst is op banden, en laat dat nu net dit jaar zéér belangrijk zijn. De Renault vraagt veel meer van de achterbanden, zie maar in Imola (Alonso - Schumacher) en nu hier in Monaco (Fisico had er nog veel meer last van dan Alonso). (Ik denk dat ze bij Renault ondertussen wel volop zullen bezig zijn aan een B-versie van hun wagen met gewijzigde achterophanging.)

AlesiRed27
23-05-2005, 22:47
Volgens de commentaar op de RTBF waren de renaults op de "tussenin" compound onderweg, en de Macs zelfs op soft! Dan zou het dus wel degelijk aan de koppel van de Renault kunnen liggen die op zo'n bochtig circuit de banden eet. Nog volgens de RTBF waren er 3 bandenkeuzes voor Monaco (de bandjes worden gemaakt op spec. van het circuit)

Blijft natuurlijk erg hoe die banden er na de race uitzagen. Het is nog een wonder dat Alonso met grip het equivalent van fietsbanden nog 4de eindigde.

Hopelijk komen zowel Renault als Ferrari (Toyota?) nog terug, anders kan het rap een puur McLaren seizoen worden.

Noemenswaardig is de TC van de Renaults. Zelfs met rotte banden, en met Webber nagenoeg aan de trekhaak van Alonso bij de ingang van de tunnel, had de laatste bij het uitgaan van de tunnel terug een serieuze voorsprong.

Finish
23-05-2005, 23:40
Een ander topic: Bas Leinders zat dit weekend bij Sporza als co-commentator, en hij merkte terecht op dat Schumacher bij de spin van Albers toch wel een heel lange tijd bleef stilstaan:

http://images.f1racing.net/large/45043.jpg

Schumacher over het incident:

Everything that could go wrong seemed to go wrong at the beginning. I got stuck behind the Minardi that blocked the track and then I had to pit to change the nose on the car. bron: f1-live.com

Leinders haalde een voorgaand voorval aan in een andere raceklasse, waarbij een coureur van een crash profiteerde door te blijven stilstaan en het verkeer op te houden, om zo een Safety Car situatie uit te lokken. Schumacher bleef in feite wel érg lang de boel ophouden, zoals uit beelden en bovenstaande foto blijkt. De Minardi zat helemaal niet in de weg, hij kon in feite gewoon doorrijden. Hoe lang duurt het immers om de wagen weer op gang te krijgen ? Of liep er ergens een monegaskische baanmarshall in de weg ?

Raceboy
23-05-2005, 23:44
Mja die safety car was er zowiezo. Je kan in Monaco geen baan opruimen terwijl ze nog voorbij vliegen. Waar leinders het over had was een F3 race in Macau.(Door Leinders mooi uitgesproken Als Macao :D). Daar bleef iemand op zijn rem staan tot er een rode vlag uitkwam.

Finish
24-05-2005, 00:04
Mja die safety car was er zowiezo. Je kan in Monaco geen baan opruimen terwijl ze nog voorbij vliegen. Waar leinders het over had was een F3 race in Macau.(Door Leinders mooi uitgesproken Als Macao :D). Daar bleef iemand op zijn rem staan tot er een rode vlag uitkwam.

Ik denk dat de brokstukken enkel van de voorvleugel van de Ferrari kwamen. En aangezien iedereen stilstond, was het voor de marshalls toch een kleine moeite die voorvleugel op te ruimen ? Kijk goed op de foto; de kapotte voorvleugel is reeds verwijderd en er ligt nog slechts een stukje vodafone-vleugel op de grond. Albers werd daarna nog op hun dooie gemak weggeduwd. Is er echt een SC nodig voor zo'n situatie ? Nuja, veiligheid boven alles. En de SC heeft de race gelukkig ook wat gekruid. Bedankt, Albers ! :D

Finish
24-05-2005, 00:18
De grote prijs van Monaco telde dit weekend wel een hoop krasse uitspraken:

Villeneuve over Montoyas Brake-test:
"It could have left me and a few people in the hotel dead. You have to say it was extremely dangerous,"

Ralf Schumacher over Michael Schumachers onverwacht inhaalmaneuver:
"He's crazy. He should have switched on his brain before trying a move like that. Another millimetre and one of us could have been dead"

Bernie Ecclestone over Michael Schumacher:
""Schumacher can win the title, there are still 140 points at stake"

Rubens Barrichello over Michael Schumachers inhaalmaneuver:
"He took a gamble for an extra point. But, if I hadn't moved out of the way, we would have crashed and lost the points we earned today.
"I don't want to destabilise the team, but I have spoken to Michael and Jean Todt. A few years ago I wouldn't have said anything, and I don't suppose this will now change anything."

Peter Sauber over Villeneuves inhaalmaneuver:
"De actie van Jacques heeft ons vijf punten gekost. Met die punten hadden we het gat met onze directe concurrent Red Bull kunnen dichten. Dit is het ergste wat je als team kan gebeuren."

Mark Webber over Heidfeld:
"Then unfortunately Nick passed me at the second stop and we were both again held up by Alonso, who was struggling with his tyres."


Ik hou eigenlijk wel van Monaco. Altijd wel wat :D

Raceboy
24-05-2005, 00:35
Bernie Ecclestone over Michael Schumacher:
""Schumacher can win the title, there are still 140 points at stake"
dat was dan wel voor de GP, nu zijn het er nog maar 130 ;)

Sennake
24-05-2005, 07:14
dat was dan wel voor de GP, nu zijn het er nog maar 130 ;)

Met een groter "gat" om te overbruggen... 37 punten om precies te zijn. Dat betekent dat Schumacher nu gemiddeld al meer dan 2,8 punten per race moet inhalen op Alonso. Als Alonso dus met andere woorden elke race net achter Schumacher finisht, gelijk op welke positie, kan Schumacher geen wereldkampioen worden. Of Alonso dan wereldkampioen wordt is niet gezegd, want ondertussen kan Raikkonen al lang met de titel gaan lopen zijn natuurlijk...

Alain
24-05-2005, 08:01
Het gat is groot zo vroeg in het seizoen maar niet onoverbrugbaar. Schumacher doet volgens mij nog héél lang mee voor de titel dit jaar. Raikkonen en Alonso hebben totnogtoe gedomineerd, maar Fisichella heeft met pech af te rekenen gehad en heeft bewezen in Barcelona en Monaco dat hij niet hoeft onder te doen voor Alonso. Montoya reed een sterke race in Monaco en zal weldra ook vor de overwinning meestrijden. De BMW's boeken vooruitgang en dan hebben we Toyota en BAR ook nog. Genoeg rijders en wagens die tijdens verschillende races voor de podiumplaatsen kunnen meedoen... De onderlinge verschillen zijn veel kleiner geworden waardoor een mindere dag al dan niet dankzij onvoorziene omstandigheden je al snel kan terugslaan...
O ja, en dan ben ik de regen nog vergeten ;)

Mario
24-05-2005, 08:17
Ik begrijp ook niet waarom iedereen het hier blijft hebben over de hardere banden waarmee McLaren rondreed. Op RTBF werd herhaaldelijk duidelijk gesteld dat ze de zachtste banden hadden gekozen.

En Alain, hoe meer kanshebbers op de overwinning erbij komen, hoe moeilijker het wordt voor Ferrari om nog een titel in de wacht te slepen. Het onverbeterlijk optimisme van de tifosi begint op wanhoop te lijken.

Alain
24-05-2005, 08:32
Ik wil daar enkel maar mee zeggen dat niet elke race gewonnen zal worden door Raikkonen of Alonso en dat de rest voor de derde plaats zal rijden. Er wordt m.i. wat snel geconcludeerd dat Schumacher de titel op zijn buik kan schrijven en we hebben nog maar 6 races van de 19 gehad. Er is al veel gebeurd in de eerste 6 races, dus er kan beslist veel gebeuren in de resterende 13.
De achterstand is er nu eenmaal en het zal moeilijk worden om ze te overbruggen maar het is niet onmogelijk. Ferrari en Schumacher zijn pas uitgeteld wanneer het mathematisch zeker is en niet eerder.

En ja, een ferrariman staat ook achter zijn team wanneer het minder gaat ;)

airco
24-05-2005, 09:47
ik ben het eens met alain ...

Zeker nu we in een situatie zitten waar een paar teams meestrijden vooraan kan alles ineens bijzonder snel gaan ...

Je hoeft maar een paar GP's te hebben met Ferrari vanvoor en McLaren's die punten wegsnoepen van Alonso en de kloof kan op een paar GP's helemaal gekanteld zijn.

Enig blok wat Ferrari van zo een scenario nog in de weg staat is de voorlopig nog erbarmelijke quali-performance ... In de race zijn ze niet trager dan de rest.

Het valt overigens op hoeveel mensen plots de weg terugvinden naar dit formule 1 forum... successupporters zeker ;)

Mario
24-05-2005, 10:26
ik ben het eens met alain ...

Zeker nu we in een situatie zitten waar een paar teams meestrijden vooraan kan alles ineens bijzonder snel gaan ...

Je hoeft maar een paar GP's te hebben met Ferrari vanvoor en McLaren's die punten wegsnoepen van Alonso en de kloof kan op een paar GP's helemaal gekanteld zijn.

Enig blok wat Ferrari van zo een scenario nog in de weg staat is de voorlopig nog erbarmelijke quali-performance ... In de race zijn ze niet trager dan de rest.

Het valt overigens op hoeveel mensen plots de weg terugvinden naar dit formule 1 forum... successupporters zeker ;)

Ik vermoed dat je mij viseert :rolleyes:
Heeft er niets mee te maken. Ik bleef dit forum heel de tijd van mijn vrijwillige verbanning volgen en dat zou jij als informaticabolleboos zeker moeten kunnen weten. Bovendien en paradoxalerwijs misschien, ik snap het zelf ook niet, blijf ik me nog ergens betrokken voelen bij de paddock, getuige daarvan de algemene ledenbijeenkomst.

Dat tifosi blijven hopen op een titel of ten minste een voor Ferrari succesvoller verloop van het seizoen kan ik best begrijpen, want ik heb ook in die situatie gezeten. De ervaring heeft me intussen geleerd dat het meestal tegen beter weten in is. Zie ook 2003 waar de huidige wereldkampioen bijzonder veel moeite had om de veel kleinere kloof met Raikkonen te overbruggen, dus het huidige puntensysteem maakt de klus nog moeilijker.

Bovendien kan Ferrari zich haast geen misstap meer veroorloven en zijn zij het nu die op achtervolgen zijn aangewezen. En dan sta je al wat meer onder druk en durf je al eens iets over het hoofd zien of lopen er al makkelijker dingen fout. Jij was diegene die na Imola riep dat Ferrari alweer terug was en dat ze de toekomst rooskleurig tegemoet konden zien, ook al verloor hun kopman alweer 2 punten op de leider in het kampioenschap. Een vreemde hersenkronkel vond ik dat toen en de daarop volgende GP's hebben hun situatie niet bepaald verbeterd.

Mij doet het huidige seizoensbegin van Ferrari hard denken aan dat van McLaren in '92. Die konden ook een heel seizoen achter de feiten aan hollen en moesten zich tevreden stellen met de kruimels die Williams liet liggen. Toen behaalden ze in Monaco met veel geluk de overwinning en sommige supporters begonnen toen al te dromen over een comeback, een illusie waar ze vrij vlug van verlost werden.

Maar ik, als successupporter, ben er rotsvast van overtuigd dat je me hier na de volgende GP (dus binnen 5 dagen) al niet meer zult terugzien (qua berichten posten ; klantenbinding is precies niet jullie sterkste kant) ;) :bye:.

Finish
24-05-2005, 11:27
'successupporter' ? :confused:

Mathematische onzekerheid is in feite maar een klein beetje hoop waar de tifosi zich momenteel aan kunnen vastklampen. De theorie van alain en airco kan ook een zekere 'backfire' kennen: Als Ferrari de afgetekende achtervolger was op McLaren, konden ze een zuivere strijd met de zilverpijlen aangaan en op hun eigen manier de kloof overbruggen. Maar de realiteit is anders: een viertal teams snoepen de punten weg en Ferrari moet optornen tegen een loodzware concurrentie, terwijl McLaren en Renault zeges onder mekaar verdelen. Het kan dus in feite alle kanten op; en we kunnen dan ook mooikes concluderen met Ron Dennis fantastische schitterende conclusie:To win in Formula One, first you have to win (die man is slim !)

Wat off-topic klantenbinding betreft: Wat maakt mij klantenbinding nu nog uit ? Ik typ hier gewoon mijn mening in omdat ik ze kwijtwil. En al is mijn mening nog zo extreem, al gaat het hele forum er tegenin, des te meer zal ik mijn mening verdedigen. Ik heb geleerd om me bepaalde zaken niet meer aan te trekken. En het lukt momenteel goed, dus ikke blij en iedereen blij ;)
Bovendien heeft DePaddock in feite zijn naam nog altijd aan jou te danken, eh Mario :D

Jan
24-05-2005, 13:41
Je hoeft maar een paar GP's te hebben met Ferrari vanvoor en McLaren's die punten wegsnoepen van Alonso en de kloof kan op een paar GP's helemaal gekanteld zijn.

Die situatie moet zich wel eerst voordoen, en er is momenteel maar weinig dat in die richting wijst. Voorlopig kan je dat best catalogeren onder de noemer "wishful thinking" (voor sommige mensen kan dat best een bevredigende bezigheid zijn).



Enig blok wat Ferrari van zo een scenario nog in de weg staat is de voorlopig nog erbarmelijke quali-performance ...

Dat is dit jaar wel een enorm blok ;) De Ferrari's bevinden zich steeds vaker in de middenmoot.


Het valt overigens op hoeveel mensen plots de weg terugvinden naar dit formule 1 forum... successupporters zeker ;)

Erg diplomatische stelling van een admin :rolleyes:

jan, nog steeds even nuchter en met de voeten op de grond sinds het prille begin van dit forum.

Sennake
24-05-2005, 14:34
Het valt overigens op hoeveel mensen plots de weg terugvinden naar dit formule 1 forum... successupporters zeker ;)

Het lijkt me

1) meer dan logisch
2) zeer verheuglijk

dat er terug meer mensen in dit forum hun mening komen ventileren. Er is gewoon veel meer te zien op de baan, en iedere race is onderwerp van een heleboel verschillende incidenten/racefeiten/discussies.

Toen Schumacher alles won was er weinig te vertellen, zeker voor niet-Schumi-fans. Buiten "Schumacher heeft weer gewonnen" kon je weinig zeggen, en om nu telkens opnieuw te benadrukken hoe groot zijn suprematie weer was... Zelfs de Schumi fans hadden na verloop van tijd weinig nieuws te vermelden. Nogal logisch dat een F1-forum dan stilaan begint leeg te lopen...

En even logisch dat het nu weer begint vol te lopen, er zijn meerdere winnaars, meerdere kanshebbers op de titel en de fans die jaren gezwegen hebben willen eindelijk nog eens iets positiefs meedelen aan hun mede-Paddockers.

Allemaal positieve dingen dus. Tenzij voor de Schumi fans, alhoewel die ook nog allemaal rotsvast geloven in de heropstanding van Ferrari. Eigenlijk is niemand (nu) dus slechtgezind. Ik zie dan ook geen enkele reden voor wie dan ook om terug weg te blijven... Integendeel : allemaal welkom hier!!

@Mario : komaan jong, ik was al zo blij je terug te zien op de ledenvergadering, en nu al helemaal op het forum! Je bent één van de mannen van het eerste uur, je hoort er helemaal bij hoor! Niet wegblijven zelle! En wees gerust : niet alle admins zijn per definitie Schumacher fans eh ;)

Mario
24-05-2005, 15:00
@Mario : komaan jong, ik was al zo blij je terug te zien op de ledenvergadering, en nu al helemaal op het forum! Je bent één van de mannen van het eerste uur, je hoort er helemaal bij hoor! Niet wegblijven zelle! En wees gerust : niet alle admins zijn per definitie Schumacher fans eh ;)

Ik was het niet meteen van plan toen ik deze thread begon te lezen, maar uiteindelijk deed ik het toch : mijn rentree maken, zonder dat aan de grote klok te hangen.

Maar als je dan meteen zo'n stempel opgekleefd krijgt... We zien wel, waarschijnlijk post ik hier wel opnieuw.

Het is geen geheim dat ik en airco niet meteen de grootste vrienden zijn, maar ik waardeer een aantal van zijn meer technische bijdragen wel. Over een heel aantal dingen in F1/autosport weet hij een stuk meer dan ik, maar iets minder hautain zou toch wel mogen (ook de reden voor mijn "vertrek" trouwens). Ik herinner me vaag dat hij hier ooit de opmerkte dat het F1-onderdeel niet meer is wat het vroeger was, wel het ligt niet altijd aan de anderen. Ik vind het prachtig dat de paddock uit het F1-wereldje gegroeid is tot een algemeen autosportforum, maar een van de neveneffecten was dat het F1-deel niet zoveel meer voorstelde. Dat heeft ook ergens een reden denk ik. Meer wil ik er niet meer over kwijt.

Een andere reden voor mijn afwezigheid was trouwens dat ik nauwelijks nog tijd heb om autosport te volgen. F1-races bekijk ik nog sporadisch en zondagmiddag moest ik strijken. Dan heb ik tegelijk ook maar naar de race gekeken. Het nuttige aan het aangename koppelen :cool:.

airco
24-05-2005, 15:27
Ik vermoed dat je mij viseert :rolleyes:


Bwa niet in het bijzonder ... Hoewel u wel het duidelijkste voorbeeld bent van mijn stelling

Valt me gewoon op dat er weinig supporters zijn die hun ploeg/team ook blijven steunen op momenten dat het wat minder gaat. De afgelopen jaren zag je alle niet schumi/ferrari-fans een voor een afdruipen. Slechts een handjevol kon rustig de dominantie toegeven.

Nu het rijk van Schumacher een moment van zwakte vertoont staan ze allemaal op de eerste rij om het definitief instorten van zijn rijk te voorspellen ...

Supporteren voor (of tegen) een bepaalde piloot/team/ploeg doe je altijd ... Niet enkel als het goed gaat

------------------------------------

Overigens ... Kzie niet goed in waarom ik mijn gedacht niet zou mogen zeggen omdat ik admin ben. Ik post een toch duidelijk uit eigen naam (in dit geval nickname) ... zonder enige verwijzing naar depaddock als vereniging ...
Waarom dit er dan weer wordt bijgesleurd is me een raadsel

Mario
24-05-2005, 15:51
Ik weet niet meer precies wanneer de paddock begonnen is (om nog maar te zwijgen van de voorlopers ervan), maar het bestaat toch al ettelijke jaren.
Tot het voorjaar van vorig jaar heb ik hier vaak gepost, dus dat ik afdroop omdat hij teveel won, klopt niet. Dan was ik al veel vroeger vertrokken en bovendien begon men dan stilletjes aan zijn dominantie te tornen en vanaf België of zoiets was het ermee gedaan (als mijn gebrekkige geheugen op dat vlak me niet in de steek laat).

Ik heb over hem zeker nooit de loftrompet gestoken, maar me ook nooit verlaagd tot scheldtirades aan zijn adres. Ik heb altijd erkend dat hij een uitstekend piloot is en heb daar nu nog altijd geen moeite mee. In mijn posts van vandaag heb ik ook niet het einde van zijn rijk voorspeld (ik ontken niet dat ik blij zou zijn mocht het zo zijn ; die 6de overwinning op Monaco lijkt verder dan ooit, laat staan een 7de om Senna's record te breken, dus ik ga ervan uit dat ten minste dat recordje nog een hele tijd in de annalen zal staan. Da's dan toch iets waarover ik me kan verkneukelen), gewoon dat het -volgens mij- dit jaar te laat is voor de scuderia. Ik heb ook nergens leedvermaak laten blijken.

Maar ik heb de indruk dat dit nergens toe leidt.

Sennake
24-05-2005, 16:27
Valt me gewoon op dat er weinig supporters zijn die hun ploeg/team ook blijven steunen op momenten dat het wat minder gaat.

Wat mezelf betreft kan ik daar alleen maar dit over zeggen : de piloot waarvoor ik altijd gesupporterd heb is gesneuveld op 1 mei 1994. Sinds dat moment, dat toevallig samenviel met het begin van de Schumacher-periode, weliswaar onderbroken door Hill, Villeneuve en Häkkinen, heb ik geen echt idool meer gevonden in de F1. Voornoemde piloten waren stuk voor stuk uitstekende rijders, maar konden wat mij betreft toch niet genoeg overtuigen om op lange termijn weerwerk te bieden tegen de Schumacher-overheersing. Ook nu heb ik trouwens nog steeds geen echte held voor ogen die op zijn eentje kan optornen tegen Schumacher, maar stilaan komt er toch oppositie - van meerdere rijders tegelijk nog wel. De reden waarom ik nog steeds niemand als echte superheld naar voren kan schuiven is de volgende : ik besef zeer goed dat huidige koplopers Alonso en Raikkonen niet zo overheersend op het circuit zouden rondrijden als Schumacher ook dit jaar weer over een perfect package zou beschikken. Nu, als het zijn verdienste is dat Ferrari in zijn periode zo sterk geworden is, is het ook nu mede zijn "schuld" dat het slechter gaat, ook al zijn de Bridgestones de voornaamste reden van de zwakke prestaties. Maar dat McLaren en Renault op dit moment over een beter package beschikken is geen schande natuurlijk voor hun piloten; F1 gaat nu eenmaal over de beste combinatie in tegenstelling tot cupraces.

Ondanks het nog steeds ontbreken van iemand waarnaar ik opkijk, steek ik niet onder stoelen of banken dat ik verheugd ben dat de slaapverwekkende hegemonie van Schumacher op zijn laatste benen lijkt te lopen. Als het zelfs voor een Schumi fan eentonig wordt, heb je niet veel voorstellingsvermogen nodig om je in de plaats te stellen van iemand die Schumacher altijd gezien heeft als de anti-Senna. Ik vind dan ook dat de niet-Schumi fans alle recht hebben om hun blijdschap te tonen als iemand anders races wint. Of dat nu Raikkonen is of Alonso, of iemand anders, maakt mij persoonlijk niet uit, maar ik denk dat er voldoende fans zijn van deze piloten die nog niet eens in de F1 meereden toen Schumacher al lang de plak zwaaide. Nogal wiedes dus dat die fans niets konden in de pap brokkelen op dat moment, hun idool reed nog niet eens mee.

En de "oude" garde dan? Tja, ze hebben het allemaal laten afweten eigenlijk, en dat je dan als fan moedeloos wordt, daar kan ik best inkomen. Je kan niet blijven zeggen dat Villeneuve of Montoya of wie ook ooit wel zal terugkomen als het overduidelijk is dat die mannen gedurende meerdere jaren niet de nodige panache hebben om het op te nemen tegen de regerende wereldkampioen. En dan wordt het in dit forum alsmaar stiller... Tot dit jaar dus, waarin alles anders lijkt te zijn. In mijn ogen niets mis mee.

marcel
24-05-2005, 17:03
Ron Dennis fantastische schitterende conclusie:To win in Formula One, first you have to win (die man is slim !)

was het niet: To finish first, first you have to finish?

marcel
24-05-2005, 17:06
Een ander topic: Bas Leinders zat dit weekend bij Sporza als co-commentator, en hij merkte terecht op dat Schumacher bij de spin van Albers toch wel een heel lange tijd bleef stilstaan:

http://images.f1racing.net/large/45043.jpg

Schumacher over het incident:



Leinders haalde een voorgaand voorval aan in een andere raceklasse, waarbij een coureur van een crash profiteerde door te blijven stilstaan en het verkeer op te houden, om zo een Safety Car situatie uit te lokken. Schumacher bleef in feite wel érg lang de boel ophouden, zoals uit beelden en bovenstaande foto blijkt. De Minardi zat helemaal niet in de weg, hij kon in feite gewoon doorrijden. Hoe lang duurt het immers om de wagen weer op gang te krijgen ? Of liep er ergens een monegaskische baanmarshall in de weg ?

kijk, dit was me ook opgevallen. en dan krijg ik op een ander forum de opmerking dat zijn voorvleugel in de weg lag. nu ben ik in geen geval expert ter zake, maar een voorvleugel lijkt mij geen onoverbrugbare hindernis. je kan daar gewoon over rijden. en het was mij ook opgevallen dat, bij het verschijnen van het SC-bordje, Schumi opeens wél verder kon...

Jan
24-05-2005, 17:06
De visie van Sennake kan ik geheel bijtreden (heeft misschien iets met ons geboortejaar te maken ;) ), alleen mag je in mijn geval de naam Senna vervangen door Lauda.

The Interceptor
24-05-2005, 17:54
Sennake, als ik uwe mening wat lees, lijkt me dat gij enkel maar voor de echte supertalenten kunt supporteren? Als iedereen zo moest denken, waar moeten dan al die andere goede, maar niet superieure piloten hun supporters halen? :)

Maar ieder zijn mening natuurlijk. En de persoon voor wie ge supportert, die kiest ge ook niet zomaar heb ik al zelf ondervonden. F1 is er bij mij met de papfles ingegeven, maar echt volgen, deed ik zo vanaf begin '94 eigenlijk. Net nadat den Thierry gestopt is dus. Op die moment zag ik Senna wel graag rijden, maar dat heeft jammer genoeg niet lang mogen duren :( Op die moment kende ik eigenlijk maar bitterweinig andere piloten. Schumi het beste eigenlijk, maar voor hem ben ik toch niet gaan supporteren. Ben dan gaan kijken naar Senna zijn teamgenoot en dat "klikte" wel precies. Dan dus supporter van Damon Hill, en ik ben voor hem blijven supporteren gedurende zijn verdere carriere, ook toen hij naar Arrows en later Jordan ging, nooit aan getwijfels om te veranderen.

Toen Hill ermee stopte, kwam er net een (voor)naamgenoot van mij in de F1: Nick Heidfeld, ik dacht: "dit is waarschijnlijk de enige keer dat er een naamgenoot F1 rijdt, voor hem ga ik supporteren", maar die klik was er niet meteen. En op diezelfde moment stapte Jenson ook in de F1, en moeilijk om uit te leggen, maar het deed me precies gewoon iets als ik hem zag rijden, en Heidfeld was dan ook rap vergeten. Ben nog altijd heel hevige Jenson supporter, ook gedurende de mindere jaren. En als fan is het dan natuurlijk zalig als er na die mindere jaren (2001-2003) dat zalige seizoen van vorig jaar kwam! :)
Dit jaar wil het jammer genoeg niet zo goed lukken, en dan nog die uitsluiting voor de afgelopen twee GP's, is echt balen, maar we leven met Jenson mee!
Ik heb er alle vertrouwen in dat het snel weer beter zal gaan. Ik zie hem dit jaar nog wel een (of meer) podiums halen, maar de overwinning zal voor volgend jaar (bij Williams?) zijn denk :D

Met die uitsluiting heb ik dan eens twee GP's als "neutrale fan" kunnen volgen, wel voor een keertje is dat best ook wel plezant. En zeker de GP van Monaco was echt nog wel knap om te zien. Maar 'k zal toch blij zijn als er vrijdag terug "Jenson Button" op de uitslagen zal staan hoor!

Sennake
24-05-2005, 18:15
Sennake, als ik uwe mening wat lees, lijkt me dat gij enkel maar voor de echte supertalenten kunt supporteren?

Niet speciaal neen, maar zoals je zelf al aangaf : je kan jezelf niet forceren om van iemand fan te zijn. Ik wil wel en heb het ook meermaals geprobeerd na Senna, maar de "klik" is er gewoon niet. Ik kan het niet beter uitleggen dan dat.

Misschien is het wel waar hoor, dat ik onbewust alleen symphatie kan opbrengen voor supertalenten, wat niet betekent dat ik per sé altijd voor de superkampioen ben (anders was ik al lang Schumacher-fan geweest). Maar vroeger ging mijn voorliefde uit naar Clark, Fittipaldi, Ickx, Gilles Villeneuve, Boutsen, Mansell en Senna. Toch niet allemaal wereldkampioenen, zelfs niet allemaal supertalenten. Ik heb er geen rationele verklaring voor. Misschien voer voor psychologen? ;)

Yannick R
24-05-2005, 18:45
Ik ben ook al Jaren een rasechte F1-fan (mede dankzij mijn vader die er toch veel naar keek :)).
Vroeger supporterde ik vooral voor Alesi, Hill en Senna.
Dan ben ik even gestopt met kijken en ben ik het weer intensief beginnen volgen begin seiz. 2003

Laskaat
25-05-2005, 09:00
En de "oude" garde dan? Tja, ze hebben het allemaal laten afweten eigenlijk, en dat je dan als fan moedeloos wordt, daar kan ik best inkomen.

Ik zou niet zeggen dat we ALLEMAAL het hebben laten afweten. Ik ben lid van "de paddock" van in het begin, daarvoor al van "one list" en "de pits" en volg dit hier nog steeds wekelijks op de voet.

-Waarom post ik dan niet meer? (mijn laatste was van 8 sept 2004): omdat het uiteindelijk steeds weer over dezelfde discussies gaat, in weze tss Mc Laren fans (zoals ik) en Ferrari fans. Doordat sommigen "admins" te veel denken dat zij de beste zijn en steeds gelijk hebben vind ik het niet meer de moeite om discussies te voeren waar er toch geen einde aan komt en somigen maar doormemmen tot ze gelijk halen en de andere het opgeeft. Die discussies lees ik zelfs niet meer, ik kom alleen nog voor de serieuze posts te lezen die eigenlijk gaan over hetgene waar het hier allemaal om draait: de F1. Ook stoort met een beetje dat gecopieer van andere sites, als je een echte F1 fan bent dan heb je dat ook al ergens gelezen en is het niet nodig hiervan nog een copijtje te plaatsen van een artikel die je gevonden hebt op een of andere site, net alsof ze de enige zijn die dat dan gelezen hebben.

-Waarom post ik nu wel: ik stoorde mij aan het woordje "Successuporter", dit is dus weer een uitlokking om een discussie te beginnen (en is eigenlijk beke gelukt ook hé), veronderstellen dat er mensen terugkomen omdat McLaren het nu weer goed doet, een discussie die weer nergens gaat toe leiden. Ook de opmerking dat het "iemand" opvalt hoe weinig supporters zijn team steunt als het minder goed gaat en afdruipen is weer zo'n typische uitlokking. T'is niet omdat je geen nutteloze discussie meer wil voeren hier (de starter van de discussie doet dit toch maar om zichzelf en zijn "held" op te hemelen en de ander te vernederen en af te breken) dat we ons team niet meer steunen hé.

Groeten,
Laskaat

Alain
25-05-2005, 10:48
@Laskaat : Ik denk dat je de stelling van Sennake aangaande "oude garde" fout geïnterpreteerd hebt. Dat sloeg op de rijders die, laat ons zeggen, niet sinds 3 of 4 jaar in de F1 rijden maar al beginnen afstevenen op de status van veteraan zoals daar zijn, Villeneuve, Fisichella, Coulthard, R Schumacher, Trulli etc.
Maar stellingen zijn vatbaar voor interpretatie en jij hebt jouw visie ervan gegeven, een visie waarin ik enkele elementen in terugvind die ik kan bijtreden. Maar dat is weer een ander verhaal ;)

Ik moet echter toegeven dat ik als geboren Ferrariman de voorbije jaren weining of niets te vertellen had in het F1-forum omdat het gewoon oersaai was. Nu, F1 moet het nog steeds op tv afleggen tegen MotoGP en WSBK maar dit jaar is het eens wat interessanter en het feit dat Ferrari al een ferme achterstand heeft opgelopen na slechts 6 Gp's maakt het voor mij des te spannender. Ze hebben het moeilijk, zoals tijdens de-postProst-en-preSchumacher-jaren, maar voor mij is het leuk om te zien hoe ze zullen terugvechten en trachten het pleit alsnog in hun voordeel te beslechten. Ferrarifan of niet, ik denk dat iedereen dit gegeven wel leuk vindt en hem/haar ook zal aanzetten om op zondagmiddag voor de buis te gaan zitten en zich afvragen wat het vandaag gaat worden. Dit in tegenstelling tot de voorbije jaren...wie wordt er derde vandaag? ;) Wie de tegenstander is maakt me geen bal uit, McLaren, Renault, Toyota, BAR of Minardi. En als ze het uiteindelijk niet halen, wil dat zeggen dat de concurrentie zijn huiswerk beter gedaan heeft dit jaar en dat ze Ferrari geklopt hebben op hun eigen terrein...en verdiend zal het dan ook zijn.

Ivm het supporter-verhaal :
a) Ik supporter voor ferrari sinds 1979. Heeft alles te maken met Gilles.
b) Ik blijf supporteren voor ferrari, ongeacht wie er achter het stuur zit. Ik moest in 1990 wel even slikken toen Prost naar Maranello kwam, maar mijn afkeer jegens mijn naamgenoot weerhield me niet om hem aan te moedigen omdat hij de man was die Ferrari terug deed meespelen voor de titel.
c) Ik supporter voor M. Schumacher sinds 1990. Toen hij als 21-jarig broekventje op de Nurburgring de achtervolging inzette op Mauro Baldi in de Sauber ( die toen de status genoot van de senna van de Groep C ) en hem met gelijke wagens 1,5 seconde per ronde afnam. All due respect, maar dat vond ik indrukwekkend en ik was verkocht.
d) Mijn twee idolen zijn er jammer genoeg niet meer : Gilles Villeneuve en Stefan Bellof. Voor mij zal er nooit iemand aan hen kunnen tippen, geen Schumacher, geen Senna, geen Alonso of wie dan ook.
e) Mijn "helden" voor de toekomst zijn Lewis Hamilton en Scott Speed. Wanneer zij in de F1 of waar dan ook zullen aantreden, zal ik hen steeds blijven aanmoedigen. Net zoals ik dat bij Sato ( zie avatar ;) ) en Pizzonia gedaan heb.

Verder ben ik gewoon benieuwd naar het verloop van het seizoen. De tijd en 13 races zullen raad brengen. Ik wens dan ook iedereen veel plezier bij het aanschouwen, al dan niet ter plaatse, en dat de beste moge winnen!

Finish
25-05-2005, 11:27
Ik weet niet in hoeverre ik mijn status moet verdedigen, maar ik zal het niet onder stoelen of banken steken dat ik eerder een Ferrari-getinte mening neerpen. Het verschil met de rasechte tifosi en mezelf ligt daarin dat ik bij momenten toch wel duidelijk kan erkennen wanneer Schumacher en co dé totale verliezers zijn van een race-weekend. Ere wie ere toekomt: de McLarens en Renaults hebben dit jaar duidelijk het beste pakket; Ferrari wordt op kwalificatie-vlak duidelijk verslagen.

Mijn 'Schumacher-adoratie' (nouja) heeft in feite een duidelijke achtergrond; van '94 tot 2000 moest Michael voortdurend optornen tegen een betere concurrentie: De Williams van Hill en Villeneuve, de McLarens van Hakkinen en Coulthard (remember: in die tijd reden de McLarens met Bridgestones die voor het voordeel zorgden ! Toen iedereen uiteindelijk de Goodyears achterliet, besloot Bridgestone zich gek genoeg te concentreren op de Ferrari. En dat leidt ons tot seizoen 2005). Schumacher heeft van al die seizoenen een ware strijd gemaakt, waarbij je vaak de laatste race de WK pas kende. Zelfs in '99 had hij uiteindelijk nog wat te zeggen, toen hij op het nieuwe Maleisië-circuit de concurrentie letterlijk en figuurlijk afdroogde. Races zoals Monaco en Spa '97 vergeet ik nooit; je zag hem énorm pushen, terwijl de Williams-wagens klungelden met buitenaardse bandenkeuzes. Of de zege in Spanje '96...Het opstapelen van wereldtitels vanaf 2000 deed vanzelfsprekend geen goed aan de F1; een sport die ik nog altijd koester. De start van elke GP doet me nog altijd met spanning naar de eerste bocht van het circuit uitkijken en de posities na de eerste ronde. Toen Schumacher race na race binnenhaalde en records brak alsof het niets was, wist ik dat de perfectie zelve benaderd was: de beste coureur in de beste wagen kon niets anders dan het hele veld op een rondje zetten. Saai werd de F1 wel, maar ik gunde het Ferrari. Stiekem hoop ik in seizoen 2005 nog wel op een mokerslag van Schumacher. Elke kwalificatieronde duim ik nog mee om hem een betere startplaats te zien nemen. En ik lach in m'n vuistje met mislukte tactieken van McLaren en Williams.
Feit is, dat ik van de Villeneuves, Mansells, Prosts en zelfs Sennas weinig gezien heb. Ik volg F1 nu al zo'n 15 jaar, pas intensief vanaf '94; het Schumacher-jaar. Misschien is het dan ook logisch dat ik momenteel maar één held heb, en enkele 'sub-helden' zoals Fisichella en Trulli.
Wat me wel tegenvalt aan Schumacher, is zijn charisma. Het is en blijft boven alles een Duitser die af en toe wel eens vreemd uit de hoek kan komen op en naast de baan. Ik kan inzien waarom men hem arrogant zou noemen, waarom men zijn rijgedrag roekeloos noemt. Maar hij durft wel risico's nemen, wat niet kan gezegd worden van een pak andere coureurs, met name Barrichello die het 'inhaalmaneuver op Monaco onnodig vond :confused: '.
Schumacher heeft de F1 jarenlang kleur gegeven. Voor mij heeft hij de jaren '90 gered van datgene waar hij vanaf 2000 zelf voor gezorgd heeft: een saaie F1.

Savi
25-05-2005, 19:36
kijk, dit was me ook opgevallen. en dan krijg ik op een ander forum de opmerking dat zijn voorvleugel in de weg lag. nu ben ik in geen geval expert ter zake, maar een voorvleugel lijkt mij geen onoverbrugbare hindernis. je kan daar gewoon over rijden. en het was mij ook opgevallen dat, bij het verschijnen van het SC-bordje, Schumi opeens wél verder kon...
Je moet niet afgaan op foto's. Op de beelden zie je duidelijk dat Schumacher zijn vleugel onder de wagen gaat liggen en hij niet goed weet hoe dat op te lossen. Eens de marshall het beest weg neemt gaat hij gewoon door.
En wat is het nut van een safety car situatie uitlokken wanneer je zowiezo de pit in zal moeten zonder vleugel, want dat zag hij eerder dan het SC bordje.
Maar bon, daar gaat het niet over, feit is dat Michael geen keuze had. Als hij door reed op het moment dat die vleugel onderin stak dan had hij a) zijn banden naar de knoppen gereden, b) over een gedeelte van de vangrail moeten 'schuren'.

http://users.telenet.be/michaelT/TV_36_23052005_1346.0000.mpg

Raceboy
25-05-2005, 19:47
En wat is het nut van een safety car situatie uitlokken wanneer je zowiezo de pit in zal moeten zonder vleugel, want dat zag hij eerder dan het SC bordje.



ik ga liever de pit in onder een safety car dan tijdens een wedstrijd op volle snelheid hoor.

Yannick R
25-05-2005, 20:03
ik ga liever de pit in onder een safety car dan tijdens een wedstrijd op volle snelheid hoor.

idd, wou het net ook zeggen.
Tijdens een SC car 'rit' sluit je gewoon weer meteen aan bij de groep.

AlesiRed27
26-05-2005, 09:43
Om terug te komen op supporteren voor mindere goden, daar kan ik ook over meepraten.

Wie mijn idool is (en wanneer) kan je gewoon uit m'n naam afleiden... :+

Het was echter frustrerend om tussen '94 en '01 alles te moeten aanschouwen wat Jean op de baan liet zien.

Dan was hij weer brilliant bezig... (Was het nurburgring?? In de regen a 3 sec/lap terugkomen op schumacher, nadat hij was gespind in't begin van de koers en onverwacht moest binnenkomen, om uit te vallen met gebroken aandrijfas... Spa 2000 in de Prost gewoonweg naar voor rijden in de regen, vechten met Mansell in die vreemde GP van Japan '94, en wie kan de beelden vergeten van Phoenix, racen met Senna, het inhaalmanoever dat Trulli dit weekend probeerde heeft onze Jean *wel* gedaan gekregen...)

Dan was het weer huilen met de pet op... (Teamgenoten torpederen, 50 meter na je rempunt in de ankers gaan met alle gevolgen van dien, of het ultieme, "vergeten" gaan tanken in de GP van Australie :fight: )

Hij is een talent, maar was nooit consistent genoeg, maar de momenten dat hij er stond was hij voor mij een God! :applaus: :worship: :worship: :worship:

Maarten
26-05-2005, 15:14
schumacher heeft bij deze actie zeker geen voordeel gehad hoor!
hij kwam na het monteren van de nieuwe neus achter raikonen de baan op, en had dus een ronde verloren! Moest hij nu voor Raikonen de baan op zijn gekomen dan had het nog helemaal anders kunnen lopen, want de ferrari's waren ongelooflijk snel in de race, schumachers snelste ronde laat het wel zien neem ik aan. Ik weet eigenlijk niet of deze tijd nog is verbeterd?
Soit, ik zou ferrari nog niet afschrijven. Met betere omstandigheden voor de rubbers kunnen ze nog steeds mee met de top

Savi
26-05-2005, 20:11
idd, wou het net ook zeggen.
Tijdens een SC car 'rit' sluit je gewoon weer meteen aan bij de groep.
Beetje uit zijn context getrokken, niet? In het geval van Schumacher had hij er toch niks aan...en dat is toch vrij duidelijk gemaakt, hij zat ineens op een ronde van Kimi. Waar is dan het voordeel? Niet in een algemene vorm maar specifiek voor Schumacher, die de vinger krijgt bij enkelen wegens het willen veroorzaken van een SC nadat hij weet dat zijn vleugel eraf is...


Er is geen voordeel, tenzij je +1 lap als een voordeel ziet :)

Sennake
26-05-2005, 20:17
Er is geen voordeel, tenzij je +1 lap als een voordeel ziet :)

Ik zie +1 lap wel als een voordeel t.o.v. +2 laps toch...

Zonder safetycar rijden de anderen namelijk op racesnelheid en zou het wel eens kunnen dat Kimi bv reeds voor de 2e keer voorbij de finish gepasseerd was alvorens Schumi weer buiten kwam... Maar dat is natuurlijk koffiedik kijken. Ik beweer dan ook niet dat het zo is, alleen dat de SC misschien iets geholpen heeft. Misschien ook niet. Het heeft hem in elk geval niet benadeeld. Die +1 lap had hij in alle geval gehad.