PDA

View Full Version : Aansprakelijkheid tov passagiers


Kris Nitro
23-05-2005, 16:57
Als er iemand mee wil rijden, moeten ze een verklaring ondertekenen zodat Eran niet kan aansprakelijk worden gesteld indien er een (serieus) ongeval gebeurt.

Zou het niet verstandig zijn om als bestuurder uw passagiers ook eventjes zo'n papier te leten tekenen? Zodat een bestuurder die het goed bedoelt & iemand laat meerijden (en dus genieten) achteraf geen problemen kan krijgen als er iets moest mislopen.

Bij een crash is de geleden eigen schade al erg, en je kan je ook rot voelen bij evt letsels van passagiers, maar als vb de familie (want de persoon/passagier is meestal wel van goede wil, 't probleem is dikwijls zijn omgeving die denkt dat ze de lotto gewonnen hebben) ermee verder gaat, is de lol er helemaal af.

Zou het mogelijk zijn het formulier van Eran online te zetten met dan de naam blanco gelaten zodat wij een paar van die papieren in de wagen kunnen leggen & onszelf ook indekken.


Misschien is dit toch iets om over na te denken.

Kris Nitro

B.V.S.
23-05-2005, 17:16
Zou het niet verstandig zijn om als bestuurder uw passagiers ook eventjes zo'n papier te leten tekenen? Zodat een bestuurder die het goed bedoelt & iemand laat meerijden (en dus genieten) achteraf geen problemen kan krijgen als er iets moest mislopen.

Is inderdaad verstandig...
Wij doen dit ook als we incentives organiseren en daarbij mensen meenemen. Er wordt dan een soortgelijk document opgesteld als bij ERAN, met daarin ook benadrukt dat de piloot niet verantwoordelijk is voor gebeurlijke ongevallen.
Je kan natuurlijk altijd voor jezelf zo'n documentje opstellen en de mensen die met je meerijden dit laten ondertekenen.

Rohrl-fan
23-05-2005, 17:18
Jammer dat zo een redenering tegenwoordig nodig is, maar ik geloof dat dit nog geen slechte bedenking is.

Ik hoop dat ik zoiets nooit ga mee maken met mensen die met mij meerijden (enkel mensen die ik ken trouwens), maar je kan nooit weten.

En inderdaad, hoe klein ook, er is nog steeds een kans dat je passagier in een eventueel ongeluk het leven laat. Als je dan een rouwende familie aan de deur krijgt die een verantwoordelijke zoekt...

Inderdaad iets om over na te denken.

Guido
23-05-2005, 18:08
...

En inderdaad, hoe klein ook, er is nog steeds een kans dat je passagier in een eventueel ongeluk het leven laat. Als je dan een rouwende familie aan de deur krijgt die een verantwoordelijke zoekt...


Zullen ze die volgens mij ook vinden. In geval van burgerlijke partijstelling, denkt ik dat een rechter zich niet veel zal aantrekken van zo'n getekende 'afstand van verhaal'.

Wat niet wegneemt dat zo'n document geen waarde heeft. Als was het maar om mensen te laten beseffen dat autosport per definitie een gevaar inhoudt. ;)

Rohrl-fan
23-05-2005, 18:21
Zullen ze die volgens mij ook vinden. In geval van burgerlijke partijstelling, denkt ik dat een rechter zich niet veel zal aantrekken van zo'n getekende 'afstand van verhaal'.

Amai, waar gaan we dan naar toe. Mijn inziens is iedereen toch nog steeds verantwoordelijk voor zijn/haar daden.

Als een passagier in een schriftelijke verklaring stelt dat hij/zij uit vrije wil is ingestapt in die wagen zou dat document toch enige wettelijke betekenis moeten hebben?

Ik ben totaal niet op de hoogte van hoe de wet met dergelijke situaties omgaat (en ik hoop het nooit te moeten leren), dus je zal ongetwijfeld wel gelijk hebben, maar ik vraag me af waar we dan met onze maatschappij naar toe gaan.

Binnenkort beginnen we hier al zoals de Amerikanen :eek: : "Oei, ik wist niet dat ik mijn hand niet op die kookplaat mocht leggen! De fabrikant had dit niet vermeld! Een schadevergoeding van 5.000.000 $ graag!"

Mark
23-05-2005, 18:58
Ik ben totaal niet op de hoogte van hoe de wet met dergelijke situaties omgaat (en ik hoop het nooit te moeten leren), dus je zal ongetwijfeld wel gelijk hebben, maar ik vraag me af waar we dan met onze maatschappij naar toe gaan.

Enkele praktijkvoorbeelden in deze thread: http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=10194

Zo'n getekend papiertje is leuk maar heeft de waarde van een boodschappenbriefje ;)

Guido
23-05-2005, 20:33
...

, maar ik vraag me af waar we dan met onze maatschappij naar toe gaan.



Ik claim ook niet te weten hoe de wet in elkaar zit, maar ik vraag me ook steeds vaker af waar het naartoe aan het gaan is... :confused:

B.V.S.
23-05-2005, 21:24
Ik durf mij ook niet 100% uitspreken over het wettelijk gedeelte.
Het is inderdaad erg dat het er zo aan toe moet gaan, maar tegenwoordig kun je gewoon helemaal niet anders.
Wij maken de mensen altijd op voorhand heel duidelijk dat alles op EIGEN risico is, en niemand wordt verplicht om in te stappen. Trouwens als we mensen meenemen rijden we op ong. 70% van normale snelheid.

Ikzelf stap ook elke ERAN bij mensen in de wagen om les te geven, meestal mensen die totaal geen circuitervaring hebben. In mijn achterhoofd weet ik ook dat het wel es kan mislopen... daarom leggen wij als instructeurs de nadruk dat de cursisten goed moeten luisteren, anders is het stante pede terug de pits opzoeken!
Ik vind dat indien je zelf mensen meeneemt in een (race)wagen op het circuit, je een beetje gezond verstand moet gebruiken.

Er zijn volgens mij tal van events (vb. survivaltochten e.d.) waarbij de mogelijkheid bestaat op ongevallen. De meeste organisatoren van zo'n events zijn meestal wel verzekerd. En volgens mij (correct me if I'm wrong) is dit enkel om zichzelf in te dekken, en niet voor eventuele schade die iemand kan oplopen...

pudding1
24-05-2005, 09:16
De passagier afstand van verhaal doen tekenen is inderdaad een goed begin; Helaas: alles is aanvechtbaar en als men kan doen vermoeden dat de piloot een fout maakte vrees ik dat je er slecht voorstaat.

Ik ben helemaal geen jurist en kan me totaal niet uitspreken over de rechtsgeldigheid van zo'n afstand van verhaal maar zou toch iedereen aanraden om zo'n papiertje te gebruiken.

Jo Smets
24-05-2005, 18:18
Andy of Eran,

hebben we niet iemand bij depaddock die hiervan (juridisch) op de hoogte is??? volgens mij wel, er zijn nog al wel juridische dingen gezegd maar ik kan me niet herinneren wanneer.

Anders zou het wel handig zijn, als iemand er zich even zou mee bezig houden. Dit om speculaties en andere onnodige gedachten te vermijden. Misschien is zon formulier niet eens nodig en dekt het ERAN formulier de lading. (wat ik betwijfel)

PS: Ik had er zelf nog nooit aan gedacht, maar het is een zeer goed onderwerp om toch eens over na te denken.

Race-groeten,
Jo