PDA

View Full Version : Een fusie tussen IRL en Champcar?


Mark
24-05-2005, 22:09
Zo ongeveer mid-jaren negentig is mijn interesse voor de Amerikaanse Single Seaters beginnen te dalen, de oorzaak? Na het vertrek van Zanardi uit de Champcars (de eerste keer dus) ben ik definitief afgehaakt. De splitsing tussen de Champcars en de IRL. Dat ik niet de enigste ben mag duidelijk zijn, bezoekers-aantallen en TV-ratings zijn nog maar een schimp van wat het ooit geweest is.............op enkele uitzonderingen na zoals IRL's Indy 500 en Champcars Long Beach.

In de afgelopen jaren zijn er al vaker pogingen geweest om de twee weer nader tot elkaar te brengen. Zonder veel succes overigens. IRL's Tony George is er eentje die de tactiek van de verschroeide aarde toepast en Champcar is al eens een keer op de fles geweest.

Toch heb ik goede hoop dat het nu weleens anders kon zijn. Voor de eerste keer is luid en duidelijk dat een van de fabrikanten het welletjes vind geweest, dat geruzie tussen een stel Yanks. Wie? Honda.......

During the past decade, Honda has won championships in CART and IRL, plus last year's Indianapolis 500, and, despite the natural attraction of following Toyota into NASCAR, it wants to continue in American open wheel racing. But not in its current configuration.

SPEEDTV.com has learned that the Japanese manufacturer, through Honda Performance Development president Robert Clarke, is taking the initiative and trying to end the 10-year civil war between IRL and Champ Car.

http://www.speedtv.com/articles/auto/indycar/17068/


Als het Honda niet lukt dan zal het waarschijnlijk nooit meer iets worden, voer voor liefhebbers ;)

Alain
25-05-2005, 10:54
Ik hoop ook dat ze er in slagen. All due respect, maar mannen als Franchitti, Dixon, Castroneves horen niet alleen op ovals te rijden maar ook op banen zoals Elkhart Lake...

Mark
25-05-2005, 22:48
Ik hoop ook dat ze er in slagen.

Ik word met de minuut positiever, zelfs Tony George begint nu in te zien dat het zo niet meer verder kan:

But George, after saying Sunday at the Speedway that to even confirm the discussions "wouldn't be constructive," agreed the time has come for a reconciliation.

"I think with each day that passes, it becomes more and more obvious it would be the right thing to do," he said.

http://www.indystar.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050524/SPORTS01/505240439/1052/SPORTS01


Wat betreft degelijk nieuws over IRL is indystar toch wel een van de plaatsen waar je het kunt vinden.

Mark
06-06-2005, 22:46
Als het Honda niet lukt dan zal het waarschijnlijk nooit meer iets worden, voer voor liefhebbers ;)

Honda kan veel willen, de oude garde heeft wat anders voor ogen. De liefde tussen Nascar en Honda is groeiende.

That's not the only reason. NASCAR's turnaround in the engine of the future comes as NASCAR executives are also considering a dramatic change in the Busch tour schedule that could pair the Busch series with the Indy Racing League during a number of doubleheader weekends in 2006, according to some top NASCAR team owners. In turn, NASCAR would hope to raise the television profile of its struggling Truck series by moving it to several Saturdays as part of doubleheaders with the Nextel Cup tour.

www.journalnow.com


Dus IRL en de tweede divisie Nascar (Busch) als rondreizend circus en Nascar en Trucks als rondreizend circus............

Prachtig die spelletjes in de autosport.

Raceboy
06-06-2005, 22:50
relatie IRL - NASCAR is al langer goed. Zo zijn er veel IRL tracks waar je enkel IRl en NASCAR tickets samen kan kopen, de reden, anders zou er niemand naar de IRL komen zien.

A.J.
07-06-2005, 01:01
Nu nog IRL tijdens de speedweeks in Daytona en dan zien we alles rijden daar in februari :D

Raceboy
07-06-2005, 07:39
Nu nog IRL tijdens de speedweeks in Daytona en dan zien we alles rijden daar in februari :D

mja da zal ni gaan he, vermits Daytona een officieel verbod heeft om daar ooit nog met open wheel wagens te rijden.

A.J.
07-06-2005, 10:08
mja da zal ni gaan he, vermits Daytona een officieel verbod heeft om daar ooit nog met open wheel wagens te rijden.

I know, met di ehoge banking zouden de G-krachten gewoon te hoog worden voor de piloten. Ze zouden gewoon bewusteloos geraken.
De NASCAR wagens rijden er ook met restrictor plates die het motorvermogen ver naar beneden halen.

Raceboy
13-07-2005, 20:29
vergeet het maar die merger, ouwe taaie kalkenhoven vind dat men maar is moet stoppen met daarover te zagen.

However, Kalkhoven said Champ Car does not want reunification and is bored by repeatedly being asked about it.

He said: "Every year at this time for the last nine years, people talk about reunification. This is not a new story and every year it's had the same result, which is it doesn't really matter what the terms of reunification are. It's not something that is wanted.

"While there are advantages, it's not necessary for the survival or growth of our series. What's really important is developing our product to the point where people really want to see it. That's what we've put a lot of effort into and it's working. Is reunification important? In the final analysis, no.
bron: autosport.com

Mark
22-02-2006, 20:55
Jawel, beide kampen zijn weer in gesprek..........en dit keer op een veel intensiever nivo dan iedereen dacht.

Agreement to merge the IRL and Champ Car may finally be at hand
"There is no letter of intent, and absolutely, completely no deal,'' Kalkhoven told AutoWeek. "We met in Paris at the Race of Champions and on a couple of occasions since, socially. Certainly I expect there will be more meetings in the future. I quite enjoy (George's) company."

www.autoweek.com

Mark
16-04-2006, 14:55
Krijgen we witte rook tijdens de Indy 500?

Which makes me think there's a lot of posturing going on between George and Kalkhoven at the moment (translation: hot air) and that, for all intents and purposes, it's a done deal and they're just waiting for the appropriate time and place to make the announcement.

Like at this year's Indianapolis 500, maybe?

thestar.com (http://www.thestar.com/NASApp/cs/ContentServer?pagename=thestar/Layout/Article_Type1&c=Article&cid=1144922848124&call_pageid=970599119419)

GT2-R
16-04-2006, 17:09
Over die fusie: het is niet uit vriendschap hoor, beide kampioenschappen zijn aan het kapot gaan. En als ze willen overleven MOETEN ze wel fusioneren. Ik wens hen toch alle succes toe.

Greets, Dr. Jozz

Mark
16-04-2006, 19:51
Over die fusie: het is niet uit vriendschap hoor, beide kampioenschappen zijn aan het kapot gaan. En als ze willen overleven MOETEN ze wel fusioneren. Ik wens hen toch alle succes toe.

Greets, Dr. Jozz

Beide bedrijven maken niet voldoende winst, of sterker nog.........ze maken verlies. George trekt gul de beurs bij enkele IRL-wagens en Kalkhoven speelt voor suikeroom in de champcars. Beide zakenlieden blijven dat spelletje niet zien als een charitatieve instelling ;) Investeringen moeten renderen dus vandaar een verstandshuwelijk. Dat stukje op thestar.com geeft zelfs de indruk dat er barsten zitten in het NASCAR-imperium waardoor IRL/Champcar weer verloren grondgebied kan terugwinnen...................maar volgens mij is NASCAR inmiddels iets groter dan die rednecks uit het zuid-oosten van de States.

Mark
25-06-2006, 12:35
IRL: Champcar en IRL dichtbij een fusie

George maakte hoogst persoonlijk bekend dat er nu conceptontwerp bestaat omtrent het eigendom van beide series. Voor volgend jaar wordt er vermoedelijk een eerste stap genomen, waarbij Champcar-deelnemers eveneens aan de Indy 500 zullen worden toegelaten.

http://www.autosport.nl/actueel/news.php?keuze=bericht&rubriek=28&bericht=3240


In 2007 enkele voorzichtige pogingen en vanaf 2008 nog maar 1 serie, laten we het hopen.

Raceboy
25-06-2006, 13:59
Wil dit nu zeggen dat ze mogen meedoen met hun wagens? Want anders veranderd er juist noppes.

Mark
25-06-2006, 15:05
Wil dit nu zeggen dat ze mogen meedoen met hun wagens? Want anders veranderd er juist noppes.

In 2007 een aantal gezamelijke weekends, IRL op zaterdag en de Champs op zondag bijvoorbeeld. En dan vanaf 2008 wellicht een gezamelijke klasse waarbij de nieuwe Swift-wagen van 2007 als basis kan worden gebruikt.

Raceboy
25-06-2006, 15:32
Ahzo maar dat deel over feelnemen aan de indy 500 is dus maar bladvulling. Dat kon toch altijd al.

Mark
25-06-2006, 23:53
Wil dit nu zeggen dat ze mogen meedoen met hun wagens? Want anders veranderd er juist noppes.

FF wat opgezocht ;) Champcar teams mochten deelnemen aan de Indy 500. Maar IRL teams hadden de voorrang. In praktijk kwam het er geloof ik op neer dat er slechts 5 plaatsen beschikbaar waren voor Champcar teams.

Raceboy
26-06-2006, 00:04
FF wat opgezocht ;) Champcar teams mochten deelnemen aan de Indy 500. Maar IRL teams hadden de voorrang. In praktijk kwam het er geloof ik op neer dat er slechts 5 plaatsen beschikbaar waren voor Champcar teams.

Wat dus nooit uitmaakte want hoelang is het niet geleden dat ze een vol startveld hadden ;)

Mark
26-06-2006, 23:46
Wat dus nooit uitmaakte want hoelang is het niet geleden dat ze een vol startveld hadden ;)

Door het jaar is niet druk bij de IRL ;) Althans niet drukker dan bij de broeders van de Champcar. Echter, Indy + 500............dan komen altijd 12/13 gasten uit de lucht vallen die alleen aanwezig zijn bij de Indy 500. Wat te denken van Ryan Briscoe, die werd een paar uur voor de laatste training (bump day) gebeld om toch ff een wagen op de grid te zetten. Op dat moment stond ie af te rekenen aan de kassa van de lokale supermarket :) George heeft altijd wel zijn best gedaan om de Champs buiten de deur te houden.

Raceboy
28-06-2006, 21:19
Samenrijden gaan ze dus niet doen:

The report that the two series were prepared to share races, including two in April, particularly rankled George.

"That is a story entirely fabricated by the people who wrote the story," George said.

George indicated the two sides are talking and working toward unification, but bringing the two series together is not as close as has been reported.

autosport.com

Raceboy
31-08-2006, 20:45
Ze blijven maar praten:

Champ Car World Series co-owner Kevin Kalkhoven met with IRL IndyCar chief Tony George at Sears Point on Sunday, and the subject of sharing the billing in double-header events top of the agenda, this week's Autosport reports.

toch vreemd hoe twee mensen die op dezelfde meeting waren een totaal andere meeting hebben meegemaakt:

kalkhoven:
"We discussed the possibility of running a couple of events together but I'm not real optimistic at this point."

Andretti:
Andretti said: "I can't really talk about it but I think we're making progress."

Raceboy
06-09-2006, 00:26
Waarom zou Champ car nog willen fuseren. Champcar is on the up (extra team met pacific coast motrosports, nieuw chassis, franchitti terug, vele rijders die willen terugkeren. IRL is aan het sterven ( Foyt die franchitti vervangt :confused: ,andere rijders die het schip willen verlaten, geen publiek, ...)

Mark
06-09-2006, 00:28
Waarom zou Champ car nog willen fuseren. ...)

Indy 500 ;)

Mark
26-03-2007, 20:04
Geen fusie met Champcar

IRL-organisator en IMS-eigenaar Tony George liet in Homestead doorschemeren dat er van een fusie tussen Champcar en de IRL voorlopig nog geen sprake kan zijn. Het ijs tussen beide partijen is enigszins gebroken en beide partijen blijven met elkaar in gesprek. Niet meer en niet minder.

http://www.autosport.nl/actueel/news.php?id=4839&page=2&rubriek=int


Het schiet niet echt op met die "merger" tussen de Champs en de IRL.

fish88
27-03-2007, 16:13
Las dit op een ander forum

I didn't watch this weekend's IRL event in Florida, but I have heard and read that Ganassi had stated during a pre-race interview, that the time had come for the two series to merge. Penske was there along side Ganassi, and pretty much agreed with Ganassi on unifying the two series.

Raceboy
02-05-2007, 22:57
volgens kalkhoven in de laatste Autosport is de fusie "completely dead".