PDA

View Full Version : Bezoek aan H.K Engineering te Polling (Bayern, D.)

Dominique
30-05-2005, 23:01
Ik had dit verslagje al eens gepost vlak voor de update, maar blijkbaar is het verloren gegaan tijdens de hectische overgang naar een nieuw systeem, dus hier is het opnieuw:

Zoals je (misschien) al wist is H.K. Engineering de officiële restaurateur van de Mercedes Benz 300SL, beter gekend als de Gull Wing. Het bedrijf is gevestigd in de prachtige omgeving van het onooglijk kleine Beierse dorpje Polling, niet zo ver van Weilheim in Obb.
Via via ben ik een tijd geleden met dit bedrijf in contact gekomen tijdens mijn zoektocht naar tekeningen/informatie over het tubulaire chassis van deze wagen. De kit die ik aan het bouwen ben (die thread vind je trouwens hier (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=10387) ) schoot serieus te kort op dit vlak. Kort gezegd: ik mocht de tekeningen van het chassis gaan afhalen in ruil voor de kit.
Op 26/5 ben ik dus naar ginder gereden om die te gaan afhalen. Ik weet niet waar jij aan denkt wanneer je weet dat dit bedrijf rechtstreeks door MB wordt gesteund, dat van een hoop schroot, roest en rommel terug een zeg maar splinternieuwe 300SL Flügeltür creëert en daar een slordige kwart miljoen Euro voor vraagt. Ik dacht aan een modern atelier dat aan alle moderne eisen van de hedendaagse vakman voldoet, met electronisch materieel dat tot in het microscopische correct kan uitmeten waar je vroeger enkel een schroevedraaier en een hamer had.
Met die gedachte in mijn hoofd draaide ik bij het binnenrijden van het dorpje de doolopende straat in die die ene minuscule wegwijzer die ik bijna per ongeluk had zien staan mij aanwees. Daar vond ik (natuurlijk) geen gebouw dat op een bedrijf leek. Tot helemaal achteraan de straat was er niks te vinden dat een beetje op een bedrijf leek. Ik dus terug naar de hoofdweg. Maar jawel, die wegwijzer stond in de goeie richting. Het zou toch niet die oude vervallen boerderij zijn zeker? Maar jawel, op een ietwat scheef uitgezakte alu deur kleefde een kleine sticker met de afbeelding van een Flügeltür en het woordje HKEngineering ernaast.

Ik dus naar binnen. Het aanzicht van het "atelier" had niks van een hypermoderne werkplaats, eerder iets van een decor voor garage DDT in FC De Kampioenen. Maar hetgeen er binnen stond was goud waard: 1 Maserati waaraan aan de motor was gewerkt, 1 Mercedes van ergens de late jaren 50 die een lakretouche kreeg ter hoogte van het linker achterwiel, en een chassis met motor van iets wat op een driewielig melkboerkarretje leek. Maar verder ook: 1 body van een 300 SL, hoog op een brug, volledig verroest, maar geduldig wachtend op zijn beurt om te worden gerestaureerd, en een andere body waar al aan gewerkt werd.
Na enkele spraakverwarringen -volledig aan de kwaliteit van mijn Duits te danken- werd het dan toch duidelijk waarvoor ik kwam. Terwijl een bediende de tekeningen ging copieren mocht ik rondlopen in de werkplaats en foto's nemen. Als die mensen begonnen te praten over "hun" SL dan kon je horen dat je te maken had met enthousiasten die meer kwamen doen dan enkel hun pree verdienen. Dit zijn mensen die de afgewerkte auto met pijn in het hart weer afgeven.
Als je dus ergens een 300SL ziet, denk dan eens aan dat team van een 10-tal jonge mensen die die wagen hebben doen herrijzen tot hetgeen hij was toen hij 50 jaar geleden uit dat immense fabriek van MB is gerold.
Na een uurtje ben ik weer ik mijn Renault gekropen om de 800 km huiswaarts aan te vatten. Maar ik had wel de tekeningen van het raamwerk mee ...

In bijlage nog een paar foto's om een je een idee te geven.
Thanks for reading.

Guido
31-05-2005, 12:09
Een verhaal om in te lijsten. Mooi is dat! Wellicht dat ze niet vaak gasten over de vloer krijgen die 800km enkel rijden om wat plannen gecopieerd te krijgen. Maar goed, ze zullen het zeker begrijpen want om dat te doen, moet je wellicht net zo bezeten zijn als zijzelf om datgene te doen waar ze ginder dagdagelijks mee bezig zijn. Schitterend!