PDA

View Full Version : World Series by Renault @ Valencia


Mark
02-06-2005, 19:56
Het tweede volledige weekend van dit nieuwe circus in autosportland, ditmaal op de "thuisbasis" Valencia. Eens kijken of de clowns van RPM het ditmaal beter doen. Vandaag waren testsessies op het circuit, bij de grote jongens van de V6 heeft de rode vlag weer overuren gemaakt.

KTR's Gommendy doet het goed hier, Van Lagen wat minder...............is er in de tweede sessie vandaag vanaf gegaan. Hoe en wat zeggen onze vriendelijke Italianen van italiaracing.net niet.

Sessie 1:
1 – Daniel La Rosa – Interwetten – 1’22”792
2 – Markus Winkelhock – Draco – 1’22”889
3 – Tristan Gommendy – KTR – 1’22“911
9 – Alx Danielsson – Dams – 1’23"397 (het brekebeentje van Zolder)
18 – Jaap Van Lagen – KTR – 1’23”888
26 – Frederik Vervisch – GD – 1’26”116

Sessie 2:
1 – Adrian Valles – Pons – 1’22”066
2 – Colin Fleming – Jenzer – 1’22“321
3 – Tristan Gommendy – KTR – 1’22“544
17 – Alx Danielsson – Dams – 1’23“595
24 – Frederik Vervisch – GD – 1’24”475
26 – Jaap Van Lagen – KTR – 1’24”771

Vervisch begint het steeds beter te doen, voor iemand die zo weinig ervaring heeft is dat helemaal niet verkeerd.

FRenault 2000 Sessie 1:
1 – Westley Barber – Comtec – 1’34”023
2 – Kamui Kobayashi – Prema – 1’34”085
3 – Adrian Zaugg – Jenzer – 1’34”366
4 – Xavier Maassen – JD – 1’34“413
5 – Michael Ammermuller – Jenzer – 1’34“477 (De Veldheerser van Zolder)
7 – Bertrand Baguette – Epsilon – 1’34“623
12 – Junior Strous – Glow – 1’34”841
13 – Carlo Van Dam – SG – 1’34”864
19 – Federico Montoya – Jenzer – 1’35”408
33 – Nicolas Prost – Graff – 1’36”099
36 – Michael Edwards – Motopark – 1’36”837 (dit ventje is pas 13 :eek: , ga spelen in de tuin of op de straat maar niet op een circuit!)

FRenault 2000 Sessie 2:
1 – Kamui Kobayashi – Prema – 1’33”350
2 – Michael Ammermuller – Jenzer – 1’33”408
3 – Westley Barber – Comtec – 1’33“579
4 – Junior Strous – Glow – 1’33“752
8 – Carlo Van Dam – SG – 1’33”910
10 – Xavier Maassen – JD – 1’34”073
14 – Federico Montoya – Jenzer – 1’34”236
16 – Bertrand Baguette – Epsilon – 1’34”261
29 – Nicolas Prost – Graff – 1’34"810
37 – Michael Edwards – Motopark – 1’35"348

Mark
03-06-2005, 22:54
De eerste officiλle trainingen.

WS V6, vrije training 3:
1 – Adrian Valles – Pons – 1’21”932
2 – Andreas Zuber – Carlin – 1’22”051
3 – Felix Porteiro – Epsilon – 1’22”128
7 – Tristan Gommendy – KTR – 1’22“333
22 – Jaap Van Lagen – KTR – 1’23”470
26 – Frederik Vervisch – GD – 1’24”560

WS V6, vrije training 4:
1 – Andreas Zuber – Carlin – 1’21”823
2 – Colin Fleming – Jenzer – 1’21”991
3 – Will Power – Carlin – 1’22“061
5 – Tristan Gommendy – KTR – 1’22”165
19 – Jaap Van Lagen – KTR – 1’23 »562
26 – Frederik Vervisch – GD – 1’24”851

Het gaat niet echt lekker met van Lagen.

Mr.Dallara
04-06-2005, 15:25
Het gaat idd niet lekker met Jaappie.

Logisch ook als je weet dat hij donderdag heel de wagen uit de haak heeft gereden en met meer dan 180 de banden in vloog...

Nacht na nacht zal de wagen beter in conditie komen, maar correct zal hij niet zijn dit weekend na deze dreun... :(

Tristan gaat redelijk goed mee met de top, maar het is voor iedereen zeer moeilijk want in de trainingen was er veel trafiek op de baan doordat Valencia ook maar een korte track is....

Epsilon volledig on top met Felix en Kubica op de eerste rij voor race ιιn! Ze rijden dan ook voor thuis publiek....

Belle
04-06-2005, 15:33
36 – Michael Edwards – Motopark – 1’36”837 (dit ventje is pas 13 :eek: , ga spelen in de tuin of op de straat maar niet op een circuit!)



Dit begrijp ik toch niet. In een 1.6 liter moet je minimum 14 jaar zijn dus lijkt het mij toch logisch dat je ouder dan 13 moet zijn om in een 2.0 liter te stappen? Wat is de minimumleeftijd daar dan?

Mark
04-06-2005, 15:56
Wat is de minimumleeftijd daar dan?

In het reglement van de FRenault Eurocup kom ik geen leeftijd tegen :confused: Of zou dat gastje een wild-card hebben? Ach voor Red Bull juniors zullen wel andere regels gelden ;) Het kind staat wel stijf achteraan. Bij de FRenault 1600 in Belgiλ is leeftijd in 2005 verhoogd van 14 naar 15.

Belle
04-06-2005, 18:28
In het reglement van de FRenault Eurocup kom ik geen leeftijd tegen :confused: Of zou dat gastje een wild-card hebben? Ach voor Red Bull juniors zullen wel andere regels gelden ;) Het kind staat wel stijf achteraan. Bij de FRenault 1600 in Belgiλ is leeftijd in 2005 verhoogd van 14 naar 15.

Hmm...das raar dat er geen minimumleeftijd in het reglement staat. Ik vind 13 jaar toch hιιl jong hoor. Vind ik zelfs niet meer gepermitteerd...
Het verhogen van de leeftijd in FRenault 1.6 van 14 naar 15 vind ik een wijze keuze :)

Mark
05-06-2005, 12:09
In de FRenault 2.0 is er tot nu toe geen gelijkwaardige tegenstander gevonden voor de Duitser Michael Ammermuller. In Valencia wederom tweemaal fier op kop en met ruime afstand als eerste over de meet. Ammermuller zal de volgende week deelnemen aan de race voor het Italiaans FRenault 2.0 kampioenschap op het circuit van Spa, nog enkele andere gasten uit het Europees Kampioenschap zullen ook afzakken naar Spa.

FIRE
05-06-2005, 20:51
Van autosport.nl:

Overigens rijden Van Lagen en teamgenoot Gommendy in mindere mate, al het hele seizoen met een schakelprobleem. Van Lagen: “Als ik opschakel, van drie naar vier, dan houdt ie een beetje in, alsof de auto stilvalt. Het lijkt dan net of ik geen benzine meer heb, maar dat is niet zo. Ik heb het elke ronde, mijn teamgenoot af en toe.” Van Lagen ergert zich aan het feit dat de organisatie van Renault hier niets aan doet, terwijl het team de problemen wel gemeld heeft. “Het is toch ongelofelijk dat een organisatie als Renault met honderdduizenden euro’s het niet voor elkaar krijgt om een goede auto te leveren. Waar zijn ze dan mee bezig?” Er valt wel wat te zeggen van het commentaar van de Nederlandse coureur. In Zolder kon bijvoorbeeld Colin Fleming na zijn botsing met Danielsson zijn auto niet herstellen, omdat Renault niet genoeg onderdelen voorhanden had. De weekeinden van de World Series by Renault ogen tot nu toe erg professioneel en strak geregeld, maar op dit gebied laat de organisatie echt wat steken vallen.

Is toch eigenlijk triest dat Renault dit niet op weet te lossen. Het is zo toch een gelijkheidsklasse die geen gelijjkheid heeft.

Mark
05-06-2005, 22:39
Is toch eigenlijk triest dat Renault dit niet op weet te lossen.

Laten we vooral blij zijn dat een fabrikant zoveel geld in de sport steekt. GP2, World Series V6, FRenault 2.0, Megane Trophy, Clio's en wat er nog meer met een Renault sticker rond rijdt. Het nieuwe concept "World Series by Renault" is een aanwinst. Over de kwaliteit van de organisatie RPM en de wedstrijdleiding zullen we maar zwijgen ;)

Maar dat wil niet zeggen dat we tevreden mogen zijn met de inspanningen van Renault. Hebben ze wellicht iets veel hooi op de vork genomen in de winter 2004/2005?

Niet alleen de technische problemen bij de WS V6 worden duidelijk in het verhaal op as.nl maar wat te denken van de problemen bij de Meganes. Prachtige wagen maar s.v.p. niet langer dan 15 minuten racen anders wordt de software te warm en vallen die krengen spontaan stil. Die Meganes rijden in ieder geval nog, bij de GP2 komt de helft niet eens van de plaats bij de start van een wedstrijd.


Neemt niet weg dat we blij mogen zijn met de inzet van Renault ;)

Maarten
05-06-2005, 22:44
hebben ze misschien tι veel hooi op hun vork willen nemen en alles willen realiseren binnen een tι kort tijdsbestek ... het lijkt er een beetje op. Al kan langs de andere kant gezegd zijn dat de know how en ervaring uit de formule 1 wel zou moeten kunnen bijdragen in de ontwikkeling van deze ιιnzitter modellen. Och ja, ze doen bij Renault zoveel moeite voor de autosport dat we deze mindere kanten toch moeten kunnen begrijpen. Van wat ik van de Meganes gezien heb op de onboard en tvbeelden kan ik maar ιιn ding zeggen: schitterende auto! De beginnersfouten zullen er wel uit geraken en dan zitten we dankzij Renault de komende jaren met zeer mooie series!

FIRE
06-06-2005, 16:56
Natuurlijk waardeer ik dat Renault veel voor de autosport doet (ik zou het pas echt waarderen als ze Le Mans, WTCC of DTM gingen doen ;)) , maar als je een paar honderd duizend Euro om moet hoesten om deel te kunnen nemen dan mag je toch wel verwachten dat iederen hetzelfde materiaal heeft?

Mr.Dallara
06-06-2005, 17:19
...., maar als je een paar honderd duizend Euro om moet hoesten om deel te kunnen nemen dan mag je toch wel verwachten dat iederen hetzelfde materiaal heeft?

Dat mag je dan zeker verwachten! Maar men mag wel niet vergeten dat ook de World Series behoren tot de groep van mechanische sporten. ;) En er dus nooit iets perfect het zelfde is of het zelfde zal verdragen of het zelfde kan presteren...

Maar het probleem wat Jaap's en nog enkele andere wagens hebben (sinds de eerste kilometers met hun wagens) is niet van die aard, maar is een fundamenteel ontwerp probleem (volgens enkel team ingenieurs). Zij zijn al sinds de collectieve testen in Lemans de mensen van Renault Sport aan het "uitleggen" wat de oorzaak is vh probleem, en hoe ze het kunnen oplossen. Maar tot op heden is de complete evo nog niet doorgevoerd.
Het probleem zou hem zitten int het (hydraulische) systeem dat zorgt voor de onkoppeling tijdens het schakkelen.

Wat de teams wel stoort is dus de support bij de techniek van Renault Sport die zoals bij dit probleem een flop is! Alles duurd en blijft duren...

5 of zes wagens hebben veel last van het probleem, de anderen ook maar in veel mindere maten.


Met al deze mechanische miserie zouden we nog bijna vergeten dat KTR gisteren haar eerste overwinning van het seizoen binnen heeft met dank aan Gommedy!
Na de drie 1e plaatsen van Leinders in 2001 is dit de 4e overwinning van KTR op het hoge World Series niveau.

Chapeau zeggen we dan ;) :worship:


EDIT:
De uitspraak op autosport.nl, is echt wel een reactie van een dummie!

In Zolder kon bijvoorbeeld Colin Fleming na zijn botsing met Danielsson zijn auto niet herstellen, omdat Renault niet genoeg onderdelen voorhanden had.

Het was al een stunt dat men een volledige monoque bij had in de support trailer in Zolder. Dit was bv vroeger met de WS by nissan nooit voorgevallen!
Trouwens, in de F3000, toen nog met de lola chassis, waren er ook zelden nieuwe chassis terbeschikking op het circuit.
Had bv Renault Sport dan een clio chassis bij toen de clio cup er nog was in ons land? Ik denk v niet hι. ;)
Er zijn uiteraard ook geen reserve Mιgane chassis aanwezig op de circuits.

Chassis zijn nu eenmaal te duur om ze met een ("grote") stock te gaan maken... Motoren, ophangingen en noem maar op, hebben ze met een redelijk stock bij op de circuits. Gaat ook vaker kapot dan een monocoque ;)

En ja, als er dan maar ιιn chassis in zolder was, en er twee vernield waren (DANIELSSON & FLEMING). Dan is het kwestie van snel te zijn, en wie eerst is is eerst, net zoals in de solden. ;) Blijkbaar was DAMS voor Jenzer bij de support truck. Of wist DAMS dat ze een monocoque bijhadden en Jenzer niet...

Geen van bijde wagens is terug opgebouwd geweest in Zolder en hebben dus bijden niet meer gereden in zolder op zondag.
Maar DAMS kon de maandag na zolder al direct beginnen opbouwen aan de wagen van Danielsson terwijl Jenzer nog heeft kunnen wachten op een Dallara uit Italie...