PDA

View Full Version : Preview RS Racing: Spa Euro Race


P De Sonville
08-06-2005, 12:54
Ruben Maes:

“De Spa Euro Race is ons op het lijf geschreven”

Net zoals vorig seizoen rijdt Ruben Maes het volledige seizoen en wordt beurtelings bijgestaan door François Verbist en Olivier Tanghe. Tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder krijgt dit trio dan net zoals vorig jaar versterking van Jacques Castelein. Olivier Tanghe was in een vorig leven rallyrijder en hing in ’99 de helm (voorlopig) aan de haak. De Izegemse schoenenproducent werd door Rudy Maes evenwel terug opgevist om met de ex Manthey-Porsche biturbo de ploeg te komen versterken.
Olivier Tanghe: “Ik heb nog geen moment spijt gehad van deze beslissing. Ik wou reeds eerder circuitrijden in goede omstandigheden en RS Racing stelt me in staat om te kunnen uitpakken met topmateriaal. En het feit dat er een wisselwerking is met François Verbist komt me goed uit, want door mijn drukke beroepsbezigheden is een gans seizoen bijna ondenkbaar. Ik moet zeggen dat ik na mijn eerste seizoen aangenaam verrast bleek. Enerzijds door de behaalde resultaten zoals het podium tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder en de respectievelijke 3de en 5de eindplaats in de Klasse GTA en Divisie GT. Al speelt de factor geluk ook een grote rol. Maar die heb je gedeeltelijk zelf in de hand. De Porsche ‘made by Manthey’ is een perfecte wagen, we maakten amper fouten en stonden steeds aan de finish. Anderzijds heb ik me wel moeten aanpassen. In rally is het stampen, smijten en schuiven. Terwijl je op circuit, en zeker betreffende uithoudingsraces, héél zuivere lijnen moet rijden en bij manier van spreken met fluwelen handschoenen de wagen moet besturen. Ik had nooit gedacht dat het rijden van uithoudingswedstrijden me zo zou boeien. Een wereld van verschil met rally waarin je constant op de limiet moet rijden. In de Belcar kan je beter een veiligheidsmarge inbouwen en toch snel gaan. De overgang van de vierwielaangedreven Mitsubishi en de Audi Quattro in rally naar een Porsche heb ik relatief goed verteerd. Ik ben nu reeds een zestal seconden vlugger dan mijn eerste wedstrijd vorig seizoen en ik voel dat het nog vlugger kan. Tegenover Ruben en François moet ik nog één tot anderhalve seconde inleveren, maar daar heb ik geen moeite mee. Die gasten zijn een stuk jonger en staan scherp. De evolutie die de Porsche deze winter meekreeg is duidelijk merkbaar en we moeten ons blijven focussen op een plaats binnen de top5 algemeen. Tijdens de 1000km van Spa verloren we kostbare punten toen Ruben van de baan werd geramd. Door dat puntenverlies zal het moeilijk zijn om het eindklassement van vorig seizoen te evenaren want de concurrentie zat uiteraard ook niet stil. Maar anderzijds is onze wagen ook goed geëvolueerd en deze is gebeurd zonder dat de betrouwbaarheid van de wagen in het gedrang komt. Vorig seizoen stonden we steeds aan de finish en dat heeft zich vertaald in een goede eindklassering. In ieder geval is RS Racing een fijn team, één grote familie met kennis van zaken en ze weten waarmee ze bezig zijn”.

Ruben Maes zelf kijkt met gemengde gevoelens terug op de laatst verreden wedstrijd waarin hij na een tik van Penders in de zandbak verdween. Een pak punten verloren, maar de man uit Ingelmunster wil tijdens de Spa Euro Race samen met Tanghe en Verbist terug een goede prestatie neerzetten.
“We rijden met drie piloten en de strategie zal een beetje afhangen van de weersomstandigheden”, verduidelijkt de Porsche-rijder.
“Olivier Tanghe heeft de minste ervaring van ons drie in Francorchamps. En vooral omdat de laatste uren in het donker worden verreden zal hij hoogstwaarschijnlijk de start nemen. Ondanks het feit dat wij eerder een afwachtende houding zullen aannemen, willen we onszelf toch een strak tempo opleggen om dan eventueel tijdens de ontknoping er nog eens flink de pees op te leggen. Vorig seizoen hebben we hier kostbare punten verloren door problemen met het schakelmechanisme. Hopelijk blijven we gespaard van problemen, want dergelijke lange wedstrijden zijn ons op het lijf geschreven en ik denk dat we hoog kunnen eindigen. Zodoende kunnen we na het puntenverlies tijdens de 1000 km van Spa terug opklimmen in de tussenstand”.