PDA

View Full Version : Preview First Motorsport: Spa Euro Race


P De Sonville
08-06-2005, 12:57
Jo Jamers:

“Een geknipte wedstrijd voor onze Porsches GT3 Supercup”

Jo Jamers, teammanager van First Motorsport, had het reeds eerder duidelijk gemaakt dat het potentieel vaan de Porsches GT3 Supercup pas tijdens de echte lange afstandsraces naar boven zou komen. De twee wedstrijden van telkens 60 minuten in het kader van de 1000 km van Spa zijn echte sprintraces waarbij de originele Porsches GT3 Supercup geen potten kunnen breken. Bovendien waren de weersomstandigheden van die aard dat de meesten amper op het gas durfden te gaan. Philippe Cracco en Wim Jeuris kregen af te rekenen met aquaplaning en donderden van de baan. Alleen het duo Van Rompuy/De Sterck konden nog wat punten sprokkelen en de schade enigszins beperken.
First Motorsport was nochtans goed aan het seizoen begonnen met een 10de plaats algemeen en een 4de plaats in GTB voor Van Rompuy/De Sterck tijdens het Belcar New Race Festival. Normaliter was een eerste podium toen een feit, want Palttala/Van Sande die toen 2de GTB werden moesten normaal gezien in GTA rijden. Maar Palttala reed een week eerder de GTA-Porsche van PSI aan flarden, waardoor beiden noodgedwongen in GTB moesten aantreden.

De wedstrijd over zes uren van komende zaterdag wordt een stuk belangrijker voor het team uit Zolder en betekent meteen de generale repetitie voor de komende Euphony 24 Uren van Zolder en de 12 U. van Francorchamps BTCS.

Daardoor worden de ploegen op de drie wagens enigszins herschikt. Philippe Cracco/Kelly Jamers is de enige ploeg waaraan geen wijzigingen wordt aangebracht. In de voorlopig best geklasseerde Porsche (6de plaats GTB) geeft Dirk De Sterck wegens drukke beroepsomstandigheden forfait en krijgt Dirk Van Rompuy het gezelschap van Henk Haane en Johan Vanloo. Haane was dit seizoen reeds eerder aan de slag bij Markant, terwijl Vanloo dit seizoen zijn maidentrip beleefde in de Mediagroup Van Dyck Belcar aan de zijde van James Pete in de LVC-BMW Z3 Coupé. Vanloo begon zijn carrière in karting en reed nadien rally in de Citroën Saxo en C2 Challenge.
De derde Porsche GT3 Supercup wordt bemand door Kevin Leest, Wim Jeuris en Rob Van Roey.

“Net zoals de meeste Porsches GT3 Supercup beschikken we over een tankinhoud van 100 liter, terwijl volgens het reglement een tankinhoud van 120 liter mogelijk is. Maar de Supercups worden geleverd met een tank van 100 liter en wij hebben dit niet veranderd omdat we anders buiten het FIA-reglement vallen. En bij een wedstrijd over zes uren zou dit ons wel eens een extra pitstop kunnen kosten. Om ons optimaal voor te bereiden op de komende Euphony 24 Uren van Zolder hadden we ook graag met vier piloten per wagen gereden, maar dit is strijdig met het huidige Belcarreglement. In ieder geval moet deze wedstrijd over zes uren geknipt zijn voor onze wagens waarbij het gebrek aan vermogen kan gecompenseerd worden door de betrouwbaarheid en het lager verbruik dan de GTA’s. We gaan in ieder geval trachten zo hoog mogelijk te eindigen in de algemene uitslag en trachten als beste Supercup uit de strijd te komen. Met een beetje meeval zit een podiumplaats in GTB er wel in”, verduidelijkt Jo Jamers.

Een week later staat voor het Limburgs team terug een belangrijke afspraak op de agenda. Dan wordt de 12 Uren van Francorchamps BTCS verreden waarin First Motorsport aan de start komt met een Porsche GT3 Supercup voor Cracco/Vroman/Maes.

En terug één week later slaat de Belcarkaravaan zijn tenten op rond het circuit van Brands Hatch in Engeland voor de vierde Belcarmanche van het seizoen. Met drie wedstrijden op evenveel weekends wordt het dus een drukke bedoening ten huize Jamers.