View Full Version : 2005 Gp Canada
AlesiRed27
11-06-2005, 16:37
2de vrije training op zaterdag bezig en Renault maakt er een feestje van...
Momenteel ligt button 3de achter de renaults, met >0.4s op Fisi.
hier de uitslagen
Pos. Rijder Team Tijd Ronden
1 F. Alonso Renault 1:15.582 13
2 G. Fisichella Renault 1:15.758 8
3 K. Räikkönen McLaren 1:15.826 9
4 T. Sato BAR 1:16.109 10
5 J. Button BAR 1:16.386 5
6 M. Webber Williams 1:16.463 9
7 M. Schumacher Ferrari 1:16.538 9
8 N. Heidfeld Williams 1:16.569 8
9 JP. Montoya McLaren 1:16.749 8
10 F. Massa Sauber 1:16.816 5
11 R. Schumacher Toyota 1:16.999 9
12 J. Trulli Toyota 1:17.441 5
13 J. Villeneuve Sauber 1:17.469 6
14 C. Klien Red Bull 1:17.595 9
15 R. Barrichello Ferrari 1:17.908 10
16 D. Coulthard Red Bull 1:17.992 9
17 N. Karthikeyan Jordan 1:18.338 11
18 T. Monteiro Jordan 1:18.710 15
19 P. Friesacher Minardi 1:21.031 14
20 C. Albers Minardi 1:21.882 7
bron www.f1racing.nl
1 J. Button BAR 1:15.217
2 M. Schumacher Ferrari 1:15.475
3 F. Alonso Renault 1:15.561
4 G. Fisichella Renault 1:15.577
5 JP. Montoya McLaren 1:15.669
6 T. Sato BAR 1:15.729
7 K. Räikkönen McLaren 1:15.923
8 J. Villeneuve Sauber 1:16.116
9 J. Trulli Toyota 1:16.201
10 R. Schumacher Toyota 1:16.362
11 F. Massa Sauber 1:16.661
12 D. Coulthard Red Bull 1:16.890
13 N. Heidfeld Williams 1:17.081
14 M. Webber Williams 1:17.749
15 C. Albers Minardi 1:18.214
16 C. Klien Red Bull 1:18.249
17 N. Karthikeyan Jordan 1:18.664
18 T. Monteiro Jordan 1:19.034
19 P. Friesacher Minardi 1:19.574
20 R. Barrichello Ferrari geen tijd
oke, logisch toch dat ik het zeg:
Schumacher op P2 potverdikke !
Zit er dan toch snelheid in de F2005 ? Of een extra lege tank ?
D'r is naar 't schijnt ook een kans dat het morgen regent. Wordt een spannende race, in ieder geval.
Speesman
11-06-2005, 20:00
Ik denk ook dat het spannend gaat worden (Canada is trouwens bijna altijd 1 van de boeiendste gp's vant jaar).
schumi einelijk nog eens waar hij hoort te staan... op de eerste rij !! :gas:
ik vond dat die minardis nogal drifte in d bochten of lag het aan mij ?
albers in iedergeval toch al redelijk goed.. nu maar hopen dat zijn minardi morge start :D
edit : oei nog bijna vergete... barrichello in de opwarm ronde al zijn motor opgeblazen en dat voor een ferrari.. amaai
The Interceptor
11-06-2005, 21:18
Wow, deed ik toch ff een klein vreugdendansje toen ik net f1racing.nl opende als ik op kot aankwam. Wie had dit nog verwacht seg, na die rampzalige start van BAR dit seizoen. Twee weken geleden ook gene vette, en dan nu in Canada konden ze in de trainingen al wel redelijk mee, maar dan zelfs Jenson op de pole!! Jammer dat ik het niet heb kunnen zien op tv, net als de race morgen trouwens :s
Dat kan dan best wel eens een spannende race worden ja, met dan nog een kansje op regen eventueel. Maar hoogstwaarschijnlijk staat Jenson wel wat lichter als de andere toppers, of heeft hem echt de perfecte ronde gereden natuurlijk.
Selespeed
11-06-2005, 21:39
Ben er nog altijd niet uit waarom de qualifying times zo traag waren in vergelijking met de voorgaande jaren. Hebben ze iets aan het circuit veranderd?
Kan spijtig genoeg ook de race niet volgen want ik zit alweer in het buitenland voor het werk en net nu mijn werkgever op pole staat :)
Komen misschien eindelijk die vragen ten einde waarom ze het zo slecht doen dit seizoen, alsof ik er iets aan kan doen :)
Mathias G
11-06-2005, 23:16
Ben er nog altijd niet uit waarom de qualifying times zo traag waren in vergelijking met de voorgaande jaren. Hebben ze iets aan het circuit veranderd?
Kan spijtig genoeg ook de race niet volgen want ik zit alweer in het buitenland voor het werk en net nu mijn werkgever op pole staat :)
Komen misschien eindelijk die vragen ten einde waarom ze het zo slecht doen dit seizoen, alsof ik er iets aan kan doen :)
Er is een nieuwe asfaltlaag dus dat kan de tragere tijden wel verklaren.
The Interceptor
11-06-2005, 23:34
Idd, ondanks dat er redelijk nieuw asfalt lag, waren er toch al gaten in het asfalt te vinden, deze zijn bijgewerkt met beton, wat wel eens voor extra bandenslijtage zou kunnen zorgen (pitstoptv.be). Benieuwd of we er morgen iets van gaan merken.
Maar Montreal is nu niet meteen een circuit dat extra veel van de banden vraagt he? Van de remmen daarentegen wel.
ik vond dat die minardis nogal drifte in d bochten of lag het aan mij ?
Wa hedde gij wel met die Minardi's uitgestoken misschien? :+
Zit er dan toch snelheid in de F2005 ? Of een extra lege tank ?
Ik denk niet dat het aan de brandstofinhoud ligt, maar werkelijk aan een betere combinatie wagen-piloot-circuit.
Daarentegen denk ik wel dat er tussen de eerste 10 nogal wat brandstof-goochelaars zitten. Dat zullen we morgen wel rap weten zeker?
Ik denk dat Schumacher een goede kans maakt om te winnen. De te kloppen man zal Alonso zijn, maar die gaat zeker geen onnodige risico's nemen en zich eventueel tevreden stellen met een 2e plaats. Als hij dat de rest van het seizoen blijft doen is hij sowieso wereldkampioen...
En dan Raikkonen : hij staat wat ver om als een pijl uit een boog naar voren te schieten bij de start. Maar wie weet wat hij morgen nog kan forceren?
Morgen alles in -zucht- uitgesteld verslag te volgen op Sporza vanaf 23u45.
(op LaDeux kunnen we wel live genieten, met om 18u30 warm-up en vanaf 19u live Vigneron en OLIVIER PANIS ! )
mja, Sporza zal het wel nooit leren zeker?
een geluk dat het voor mij geen probleem is, maar ik kan mij voorstellen dat ik een van de weinigen ben
Petter-Jån
12-06-2005, 10:07
De nieuwe asfaltlaag is inderdaad een verklaring voor het verschil in rondetijd tussen de kwalificaties van dit jaar en vorig jaar, maar uiteindelijk is Jenson in de kwalifs nog wel net iets meer dan een seconde langzamer dan Raikkonnen in de vrije trainingen!
Ik blijf erbij, geef mij maar RTL of RTBF. Tassin is er dit keer niet bij, maar zoals gezegd: Olivier Panis! Het zal in het Frans worden straks. :cool:
Hopen op een spannende race.
Petter-Jån
AlesiRed27
12-06-2005, 11:12
't Is wel straf, de ferrari's heel de tijd "traag" en nu P2 met schum.
Misschien rekent hij op regen en start hij op lichte tank? In de regen maakt hij't dan zeker goed, en als't pas begint te regenen na enkele rondes zit hij toch maar lekker mee in't voorste pak.
En wat met Iceman? Gaat hij een "ferrari" proberen? Zware tanks en lange 1ste stint rijden?
Wat dan ook, Alonso zit weer goed om puntjes te pakken...
Button mag van mij winnen, 't zou prachtig zijn voor't seizoen. Schum vindt er nog wel eentje later op't seizoen. :gas:
Ik hoop enorm hard op Schumacher, en een crash tussen Alonso en Raikkonen ! :D
Zou dat geen leuke titelstrijd worden ? Alonso, op de voet gevolgd door Raikkonen en Schumacher ;)
Inderdaad, ook ik heb al lopen te fantaseren over een opgave voor Raikkonen en Alosno. Zou de titelstrijd enorm helpen. Alleen zie ik dan liever Rubens winnen voor Trulli, dan Schumcher, alhoewel Toyota de laatste races wat ter plaatse blijft trappelen terwijl de anderen vooruitgang boeken.
AlesiRed27
12-06-2005, 17:22
Finish, hoe kun je nu hopen op een crash in autosport? Word eens van je fiets gereden aan 30km/u of zo en hoe je je dan voelt, is waarschijnlijk nog geen 100ste van hoe je je voelt na een crash... ja, ook in een F1 wagen. Ik hoop uiteraard dat je aan't "lachen" was! ;)
Geef mij ook maar die titelstrijd, maar dan op't scherp van de snee, zonder crashes en aanrijdingen.
ja gewoon een motorprobleem voor de bijde dan :+
veel is er niet gebeurd, op 10 ronden van het einde .... zijn de Renaultje's al gaan pitten in de box, waren nochtans als een speer vertrokken :applaus: maar ?? probleem voor fissichella en een klein "kusje" met de muur voor alonso heeft een einde gemaakt aan de 2 vliegende renaults.
Montoya die verlaat de pit onder ROOD licht tijdens de safetycar dus Exit Race.
Kimi op kop gevold door Schumi, trulli en dan wat een prestatie van Barrichello in de pitlane moeten starten en nu op de 4 é , eu ... trulli valt uit dus op de 3é plaats :applaus: :applaus:
AlesiRed27
12-06-2005, 20:45
Dat word nog een ferm kampioenschapke.
Eerste echte fout van Alonso dit seizoen, dat is toch wel sterk op dit niveau, de meesten hebben al een paar zwarte momenten achter de rug. Montoya nu zelfs een heel groot zwart moment - alhoewel ik denk dat dit foutje van het team is...
De Mac is beter dan de Renault, dus ik zie Ice er nog een paar winnen. Alonso mag al niet meer telkens achter Iceman eindigen of't is voorbij voor hem.
De roden zijn "terug" maar ze hebben natuurlijk wel een pitstopje "uitgewonnen" door de safetycar dus nog ff afwachten.
Spijtig voor Trulli, had veel punten kunnen pakken, en met het nieuw chassis dat er aan komt... who knows...
Yannick R
12-06-2005, 20:54
Wat een race zeg :s .. nergens echt mooie duels gezien; telkens als er een mooi duel ging zijn viel iemand uit, bv. Fisico en Alonso, dan Alonso en Montoya, dan Button en Schumi, dan Montoya en Raikkonen, ..
Raikkonen mooi gedaan, ook Massa !!!
Zo zie je maar Jacques, de Sauber is wel degelijk snel (ook al heb ik respect voor Villy9).
Schumi en Barri dan met een portietje geluk (4 of 5 wagens voor je uitvallen en een SC situatie ;))
Ook vond ik het weer idioot om een SC de baan op te sturen .. sjongejonge.
Onvoorspelbare race was me dit.
Voor de rest, jammer van Montoya want hij was aan een goeie race bezig.
Eveneens Fisico, Button, ...
Ook stond misschien Villeneuve licht en deed hij volgens Olaf Mol (grappige commentator van SBS6 :D) er voor de 'show' een nieuwe voorvleugel op.
Maar bij een herhaling v/d start had ik er toch op gelet en had Jacques toch precies Sato even geraakt.
Maar het kan mss wel een excuusje zijn (om niet belachelijk verklaard te worden :(), want hij zag er toch niet beschadigd uit.
Webber ook nog redelijk gereden, alleen had hij een belachelijk inhaalmanoevre geprobeerd op Coulthard begin de race.
Ohja, en Alonso kan wel degelijk pech hebben.
Nog vergeten: Hilarisch was dat van Sato :D
montoya naar het schijnt zijn pit call gemist, en daardoor Raikkonen eerst binnen
trouwens, waarom moest Ralphke per se zo vertragen als de SC binnenkwam? hij stond op een ronde, dus hij moest de 2 wagens achter hem zowiezo doorlaten. wou hij dat ook eens proberen?
Thomaske
12-06-2005, 21:05
Raikkonen wint. Twee en drie voor Ferrari.
Renault en Bar allebei de wagens uitgevallen.
Montoya zwarte vlag.
Trulli stukken.
Mvg
De roden zijn "terug" maar ze hebben natuurlijk wel een pitstopje "uitgewonnen" door de safetycar dus nog ff afwachten.
"Terug" op het podium : ja.
"Terug" bij de top op basis van hun eigen kunnen : neen. Schumi stond dus blijkbaar toch op weinig fuel wat zijn 2e startplaats verklaart. Zijn goede eindrangschikking heeft hij te danken aan de stommiteiten/pech/incidenten rondom hem en vooral vóór hem. Nu, je moet nog altijd uitrijden zonder fouten om 2e te kunnen eindigen, daar niets van, maar deze race aanwenden als conclusie dat Ferrari er terug staat lijkt me wat voorbarig. Zelfde verhaal voor Barrichello trouwens. Mooi uitgereden, maar totaal onopvallend.
PS : Schumacher was blijkbaar niet meer gewend om vanop de 1e lijn te starten? Wat was dat? In slaap gesukkeld of zo???
"Terug" op het podium : ja.
Zijn goede eindrangschikking heeft hij te danken aan de stommiteiten/pech/incidenten rondom hem en vooral vóór hem.
Net zoals Alonso en Kimi ook een groot deel van hun voorsprong op MS te danken hebben aan een aantal pechdagen bij Ferrari, anders was het gat ook niet zo groot...maar andersom vergeet men snel ;)
Ach, in vergelijking met de vliegende start van de Renaults, staat natuurlijk iedereen stil :p
Jammer voor hen dat ze dan zichzelf uitschakelen, wel goed voor het kampioenschap. En nee, Ferrari is nog niet volledig terug op niveau, maar het is zoals Vigneron zei: Schumacher alweer op 5 in het kampioenschap, Ferrari ook, maar op almper twee puntjes van Toyota en het toch zwakke Williams deze GP...
Net zoals Alonso en Kimi ook een groot deel van hun voorsprong op MS te danken hebben aan een aantal pechdagen bij Ferrari, anders was het gat ook niet zo groot...maar andersom vergeet men snel ;)
Pechdagen? Maar neen, die Ferrari was gewoon niet goed genoeg. Dat heeft niets met pech te maken.
Over pech kan je jaren discussiëren. Dat is zinloos.
Pechdagen? Maar neen, die Ferrari was gewoon niet goed genoeg. Dat heeft niets met pech te maken.
Over pech kan je jaren discussiëren. Dat is zinloos.Nochtans ben jij het die het als een punt aanhaalt. Schumacher enkel en alleen op P2 dankzij pech/incidenten... van anderen ;)
De Ferrari was zeker vaak niet goed genoeg maar door pech is het gat zo groot (weer in Aus, punten laten liggen in Bahrein, pech met 2 banden in één ronde, enz... Pech is er bij iedereen. Je haalt geluk erbij wanneer MS door pech van anderen op P2 komt maar andersom heeft pech er dan weer niets mee te maken...
Rare kronkel :)
PS: Schumi pakt de titel. :)
Ik heb niet live kunnen kijken; ik dacht het uitgesteld verslag te volgen op canvas, dat momenteel net begonnen is. Maar dat duurde nogal lang, dus ikke op teletekst naar de programmatie kijken, het eerste wa ik zie is 'Raikkonen wint GP Canada'...tot daar de magie van de komende 2uur....
Schumacher dus op P2: leuk. In feite maakt hij dus nog zelfs kans met het uitvallen van Alonso Ferm seizoen, mannen !
en @ AlesiRed27: staat er een smiley achter mijn uitspraak ? Awel, dan was ik aan 't lachen eh ;)
Ik heb de race uitgekeken !
Weinig op aan te merken:
TOP:
-Raikkonen: De te kloppen man, in feite al het hele seizoen. Alonso gaat enkele zware races tegemoet
-Barrichello: vanuit de pits toch nog 3de. Portie geluk telde natuurlijk ook mee, evenals bij Schumacher. Schumacher vierde z'n P2 bijna als een overwinning. Het tij kan keren.
-Massa: Droogt Villeneuve af voor diens eigen publiek. Klasse-rit. Ik zie hem meer en meer als opvolger voor Barrichello of Schumacher
-Trulli: Pech gehad, maar hij stond ei zo na weer op het podium. Ralfke zorgt voor enige troost
-Red Bull: de geluksvogels deze race: krijgen punten in de schoot geworpen. Klien al direct weer een puntje bij. Knap seizoen van hem, in vergelijking met vorig jaar.
FLOP:
-Renault: Vreselijk. Fisichellas woede was terecht: dit overkomt hem veel te veel. Alonso maakt dus ook nog fouten. Het was Briatores dagje niet.
-Montoya: zwarte vlag ? en wat te denken van dat inhaalmaneuver op Coulthard onder een gele vlag ? Slaapwel, Juan-Pablo.
-Villeneuve: aanraking met Sato verknoeit de race, en Massa haalt de Canadese punten binnen. Heeft Jacques nog krediet over ?
-Button: onnodige fout, en BAR nog altijd puntenlood. Sato testte de race uit, tot hij z'n motorke opblies.
-Williams: hoewel Webber nog P5 binnenhaalt (verdiend ?) toch wel de verliezer tov de vorige weekends: de opmars van Williams is gestaakt. Oppassen voor Ferrari, dan maar ?
Conclusie: Raikkonen de te kloppen man, het duurt niet lang meer voor Alonso de achtervolging op Kimi moet inzetten. Een terugkeer van Ferrari noem ik het nog niet: de lichte tank zorgde voor een goede startplaats, de SC en de crashes brachten Schumacher de P2. Anders had het mogelijk omwille van de slechte start P4 geworden. We zien wel in Indy.
Ik ga slapen. Het was een redelijke race, maar inhaalmaneuvers heb ik toch wel min of meer gemist. En waar bleef dat beloofde regenweer ? :(
Finish
Nochtans ben jij het die het als een punt aanhaalt. Schumacher enkel en alleen op P2 dankzij pech/incidenten... van anderen ;)
De Ferrari was zeker vaak niet goed genoeg maar door pech is het gat zo groot (weer in Aus, punten laten liggen in Bahrein, pech met 2 banden in één ronde, enz... Pech is er bij iedereen. Je haalt geluk erbij wanneer MS door pech van anderen op P2 komt maar andersom heeft pech er dan weer niets mee te maken...
Rare kronkel :)
PS: Schumi pakt de titel. :)
Niet akkoord. Maar je begrijpt me dan ook verkeerd. Wat ik bedoel is : de zeges van Renault en McLaren (dit seizoen) zijn gebaseerd op eigen kunnen en waren niet het gevolg van het uitvallen van anderen. (Tenzij dan de zege van Alonso door het uitvallen van Raikkonen). Daarentegen, als Alonso wint en Schumacher ergens op de 8ste plaats pech kent, verandert er voor hem niets. De 2e plaats van Schumacher in Canada was echter wél het gevolg van een aantal uitvallers vòòr hem. Om dus te besluiten dat Ferrari er terug staat, op basis van DIT resultaat, lijkt me voorbarig.
Overigens is de kans dat er vóór je iemand uitvalt des te groter naarmate je meer achteraan rijdt uiteraard :cool:
PS : Schumi heeft zijn laatste titel gepakt in 2004.
AlesiRed27
13-06-2005, 08:05
Ach racen is een combinatie van eigen kunnen en een hoop externe factoren.
Het is een chaos theorie, en onmogelijk te zeggen wat er gaat gebeuren. Je moet al werkelijk *stukken* beter zijn, zoals de ferrari opmars van de vorige jaren, om het geluk echt naar je toe te kunnen trekken.
Als je op kop kan vertrekken, wegrijden, en je zit een minimum van tijd in verkeer, tja, dan word je minder afhankelijk van de rest, alhoewel het technische aspect er altijd zal blijven.
En zelfs dan is het niet onmogelijk dat je in de laatste ronde bijvoorbeeld op een minardi botst die schuin over het circuit vliegt, of zelfs een streaker die je moet vermijden...
gwyllion
13-06-2005, 09:28
FLOP:
-Villeneuve: aanraking met Sato verknoeit de race, en Massa haalt de Canadese punten binnen. Heeft Jacques nog krediet over ?
Een klein detail: het snelste rondje van Villeneuve was sneller dan dat van Massa en van de 2 Red Bulls. Die start heeft inderdaad zijn hele race verknoeid.
-Williams: hoewel Webber nog P5 binnenhaalt (verdiend ?) toch wel de verliezer tov de vorige weekends: de opmars van Williams is gestaakt. Oppassen voor Ferrari, dan maar ?
De opgeblazen BMW motor van Heidfeld kan ook allerminst goed genoemd worden.
Een race met een heel hoog dramagehalte en zonder enig noemenswaardig duel of inhaalmaneuver; een eigenaardige cocktail die ervoor gezorgd heeft dat ik het hele geval toch heb uitgekeken. Doe daarbij de uitslag die er eens te meer voor zorgt dat het kampioenschap nog alle kanten uit kan, boeiend toch?
Theoretisch hebben we nog vijf titelkandidaten, zowel bij de rijders als bij de konstrukteurs. Zuiver rekenkundig zijn er dat misschien nog enkele meer, maar die reken ik niet bij de kanshebbers.
Niet akkoord. Maar je begrijpt me dan ook verkeerd. Wat ik bedoel is : de zeges van Renault en McLaren (dit seizoen) zijn gebaseerd op eigen kunnen en waren niet het gevolg van het uitvallen van anderen. (Tenzij dan de zege van Alonso door het uitvallen van Raikkonen). Daarentegen, als Alonso wint en Schumacher ergens op de 8ste plaats pech kent, verandert er voor hem niets. De 2e plaats van Schumacher in Canada was echter wél het gevolg van een aantal uitvallers vòòr hem. Om dus te besluiten dat Ferrari er terug staat, op basis van DIT resultaat, lijkt me voorbarig.
Overigens is de kans dat er vóór je iemand uitvalt des te groter naarmate je meer achteraan rijdt uiteraard :cool:
PS : Schumi heeft zijn laatste titel gepakt in 2004.
Dat is alweer een heel andere uitleg ;)
Mijn punt is dat het enorme gat tussen MS en FA mede te danken is aan een reeks van pech voor MS, die FA niet te verduren kreeg. Hier kan je niet om heen, dat is een feit. Dus het nodige geluk dat hij gisteren had kunnen we bekijken als een compensatie voor die eerdere pech.
Maar bon, stel je eens voor dat Schumacher op één of andere manier wint in de VS met Barrichello achter zich en dat noch Kimi noch Alonso punten scoren.
Het zou héél straf zijn, dat wel maar het kan en dan ziet het klassement er ineens zo uit:
1. Alonso - 59
2. Kimi - 37
3. Schumacher - 34
4. Rubens - 31
Een beetje dromen kan geen kwaad zegt men dus ik hoop volop op deze uitslag :)
Nog 110 punten uit te delen, nog niets is zeker.
verslaggeving op RTBF was top. Die Panis kan aangenaam vertellen. Het was precies een theekransje daar in de studio :D
The Interceptor
13-06-2005, 13:08
FLOP:
-Button: onnodige fout, en BAR nog altijd puntenlood. Sato testte de race uit, tot hij z'n motorke opblies.Finish
Elke fout is onnodig natuurlijk. Toch één van zijn zeldzame fouten, kan me al niet meer herinneren wanneer hij nog eens in de race van de baan is gegaan.
't Is ook zijn eigen fout geeft hij meteen toe: teveel over de curbs, banden blokkeren, en er valt nog maar weinig aan te doen.
Maar positief vind ik toch de snelheid die BAR dit weekend gehad heeft, een heel duidelijk stap voorwaarts gemaakt sinds vorig raceweekend. De pole mag dan wel door de lichtere wagen geweest zijn, maar zonder die foutje in de race, had hij echt wel kans op een podiumplek!
Hopelijk scoren ze in de VS eindelijk eens punten!
Yannick R
13-06-2005, 13:14
Mijn punt is dat het enorme gat tussen MS en FA mede te danken is aan een reeks van pech voor MS, die FA niet te verduren kreeg. Hier kan je niet om heen, dat is een feit. Dus het nodige geluk dat hij gisteren had kunnen we bekijken als een compensatie voor die eerdere pech.
Hola, Alonso had dit aan zijn eigen te danken.
Maar toch, laten we stellen dat het 'pech' is.
Schumi had pech aan zijn Ferrari (en/of banden). Als je geen goeie banden of auto hebt kom je er niet. Die betrouwbaardheid was er wel voor Alonso bij Renault.
Maar Schumacher is deze race opgeschoven dankzij fouten en pech van zijn voorliggers en een Safety Car bracht hem nog wat dichter vooraan.
Ook heeft Alonso zich meestal goed gekwalificeerd (nooit verder dan de 5e plaats ofzo denk ik) en zo goed kunnen vertrekken om toch in de top3 of beter te rijden. Dan mogen er nog achter u uitvallen, als je vooraan rijdt heb je daar geen voordeel aan (het klassement buiten beschouwing gelaten he). MS profiteerde nu gewoon v/d uitvallers en SC ;).
Waarom alle mankementen aan de Renaults Fisico ten dele vallen is mij een raadsel... Alonso heeft het deze keer zelf verprutst omdat hij onder druk kwam te staan op een circuit waar inhalen goed mogelijk is . Dat Fisichella niet eerder in een "colère" is geschoten toont aan hoe koelbloedig die wel is ; als z'n pechreeks nu niet ophoudt zal hij wel teamorders aan z'n broek krijgen als hij voor Alonso zit vrees ik .
verslaggeving op RTBF was top. Die Panis kan aangenaam vertellen. Het was precies een theekransje daar in de studio :D
Was goed ja, maar hij moest leren zwijgen tijdens de radiocommunicatie. Op zaterdag was het perfect zo, op zondag hoogst irritant.
Verder inderdaad een vreemde race, bijna geen inhaalpogingen, en toch spannend tot het einde. Dank U Jenson :)
The Interceptor
13-06-2005, 14:52
Alonso kwam inderdaad wel beetje onder druk te staan, nogal vroeg in de race liet hij via boardradio weten, dat Fisico hem ophield, wel grappig dat die ronde erop Fisico meer dan seconde van hem wegreed :)
Aan Heidfeld liet het team via radio ook weten dat hij ofwel Massa dringend moest inhalen ofwel terug afstand namen, omdat hij zijn motor moest koelen, enkele ronden later volgde de rookpluim ...
Was goed ja, maar hij moest leren zwijgen tijdens de radiocommunicatie. Op zaterdag was het perfect zo, op zondag hoogst irritant.
Verder inderdaad een vreemde race, bijna geen inhaalpogingen, en toch spannend tot het einde. Dank U Jenson :)
dat heb je bij de RTBF altijd. In het Frans dubben ze altijd alles he dermee ;)
dat heb je bij de RTBF altijd. In het Frans dubben ze altijd alles he dermee ;)
Ja, maar toch, tijdens de quali werd er op die momenten netjes gezwegen.
-Montoya: zwarte vlag ? en wat te denken van dat inhaalmaneuver op Coulthard onder een gele vlag ? Slaapwel, Juan-Pablo.
- Sato testte de race uit, tot hij z'n motorke opblies.
- als je de onboard bekijkt, kan je er bijna zeker van zijn dat Montoya slachtoffer was van gezichtsbedrog, op dat beeld was geen red bull te zien toen hij de pit uitkwam, dus zal hij ook gedacht hebben dat hij ervoor mocht.
trouwens: Montoya komt binnen vanuit het treintje achter de SC, en als hij binnenkomt, moet hij maar 2 à 3 wagens voor laten? SC heeft wel héél traag gereden dan, ik dacht de pit-snelheid normaal gezien lager ligt dan die van de SC? en dan moet Montoya nog eens 8 à 9 seconden stilstaan? toch maar raar ze. verder meen ik gezien te hebben dat Monty twijfelt of hij de pits mag uitrijden (een fractie van een seconde weliswaar), maar dan toch doorrijdt. trouwens, waarom het team hem niets zegt weet ik ook niet. zeker in de situatie met DC hadden ze hem toch kunnen laten weten waar hij precies moest zijn, naar mijn mening.
- ik kan geloven dat je het sporza-commentaar ervaringsgewijs uitzet. maar Sato blies zijn motor niet op, maar wel zijn remmen. wel lichtjes opvallend, gezien hij 24 ronden stilgestaan heeft, en dus die periode zijn remmen niet gebruikt heeft...
Ja, maar toch, tijdens de quali werd er op die momenten netjes gezwegen.
tijdens de quali was Panis dan ook niet aanwezig ;)
Hola, Alonso had dit aan zijn eigen te danken.
Maar toch, laten we stellen dat het 'pech' is.
Schumi had pech aan zijn Ferrari (en/of banden). Als je geen goeie banden of auto hebt kom je er niet. Die betrouwbaardheid was er wel voor Alonso bij Renault.
Maar Schumacher is deze race opgeschoven dankzij fouten en pech van zijn voorliggers en een Safety Car bracht hem nog wat dichter vooraan.
Ook heeft Alonso zich meestal goed gekwalificeerd (nooit verder dan de 5e plaats ofzo denk ik) en zo goed kunnen vertrekken om toch in de top3 of beter te rijden. Dan mogen er nog achter u uitvallen, als je vooraan rijdt heb je daar geen voordeel aan (het klassement buiten beschouwing gelaten he). MS profiteerde nu gewoon v/d uitvallers en SC ;).
Eindelijk iemand die perfect begrijpt wat ik bedoel :)
Zal wel aan mijn uitleg leggen :cool:
Waarom alle mankementen aan de Renaults Fisico ten dele vallen is mij een raadsel... Alonso heeft het deze keer zelf verprutst omdat hij onder druk kwam te staan op een circuit waar inhalen goed mogelijk is . Dat Fisichella niet eerder in een "colère" is geschoten toont aan hoe koelbloedig die wel is ; als z'n pechreeks nu niet ophoudt zal hij wel teamorders aan z'n broek krijgen als hij voor Alonso zit vrees ik .
Gehoord wat Panis zei? Vorig jaar was 't Trulli en dit jaar Fisichella die de bonen vreten bij Renault. Vaak waren deze 'tweede rijders' best wel snel in hun eerste stint, maar ging het bergaf na de eerste pitstop... In tegenstelling tot Alonso, 't gouden haantje van Briatore :confused:
Nu, wat Panis hiermee probeert te insinueren is natuurlijk niet helemaal onpartijdig, aangezien hij nog steeds bij Toyota zit. Maar ik kan mij inderdaad een paar voorvallen voor de geest halen van dit en vorig seizoen...
Eindelijk iemand die perfect begrijpt wat ik bedoel :)
Zal wel aan mijn uitleg leggen :cool:
Niet doen alsof ik je uitleg niet begreep, want dat heb ik al lang aangegeven in die eerdere post.
Laat het me dan nog duidelijker stellen:
Alonso heeft geluk gehad dat hij het gat in het WK zo groot kon openen op zowel McLaren als Ferrari doordat deze beide teams door heel wat pech punten moesten laten liggen. In geval McLaren zelfs een overwinning of twee.
Iedereen heeft dat 'geluk' en pech van anderen nodig.
Dat is een factor die nu éénmaal meespeelt.
Alonso heeft nu wat meer pech na een goede dosis geluk,
Kimi hetzelfde maar dan andersom,
en ook Schumacher had gisteren heel wat geluk na een paar weekendjes vol 'pech'.
Alles compenseert zich maar het gaat wel voor iedereen op.
Niet enkel wanneer Schumacher geluk heeft.
Dat was waar ik het over had, dat je eerst zegt dat Schumacher door geluk op P2 komt (wat ook zo is). Maar als ik achteraf die factor geluk bovenhaal voor het grote gat van FA t.o.v. MS en ook wel KR dan is het precies niet waar en heeft geluk daar niets mee te maken?
Alonso heeft dat grote gat echt niet op eigen kunnen gemaakt, daar had hij de nodige uitvallers voor nodig. De anderen hun eigen schuld natuurlijk maar het is wel de enige verklaring voor dat gat in de stand. Niet enkel op eigen kunnen.
sinds wanneer zijn banden die niet goed geneog zijn pech?
Dus als ik niet leer voor mijn examen en ik heb een onvoldoende dan is dat ook pech?
sinds wanneer zijn banden die niet goed geneog zijn pech?
Dus als ik niet leer voor mijn examen en ik heb een onvoldoende dan is dat ook pech?
Als er één springt in een ronde wanneer je dik in de punten zit, je binnen gaat, buiten komt en de andere springt, dan zit je niet alleen met rotbanden maar ook met toch wat pech. Als je buiten komt voor je kwali-rondje en het begint een paar minuten ervoor te regenen, wanneer je een spinnende Albers voor je krijgt en je net niet meer kan ontwijken en zo punten kwijtraakt, wanneer je in de start een goede positie verliest omwille van een ongeval en dit je terug naar achteren dwingt.
Zelfde verhaal voor Kimi, pech met de ophanging, pech in San Marino,...
Pech is een ruim begrip uiteraard, bij de ene dan eens zo en bij de andere dan weer zo. Maar zonder alle bovenstaande dingen van Kimi en MS had Alonso ook nog mooi de leiding, enkel niet zo riant als nu.
Ik snap zelf heus wel dat Ferrari veel miserie aan zichzelf te danken heeft maar je kan bij elk team een paar moment opnoemen waarop ze punten in de strijd hebben moeten laten liggen omwille van......pech.
Behalve bij Alonso, (min Monaco dan, maar zelfs daar scoort hij nog wat), die heeft omwille van die consistentie telkens veel punten genomen. Maar de berg waarop hij nu staat is zelf gemaakt door Ferrari/Bridgestone en Kimi/McLaren. En dat is Alonso's gelukje dit seizoen.
Is toch niet moeilijk te begrijpen? Is ook helemaal geen verwijt naar Alonso ofzoiets, maar pech voor de één, is geluk voor de ander. En andersom.
- als je de onboard bekijkt, kan je er bijna zeker van zijn dat Montoya slachtoffer was van gezichtsbedrog, op dat beeld was geen red bull te zien toen hij de pit uitkwam, dus zal hij ook gedacht hebben dat hij ervoor mocht.
trouwens: Montoya komt binnen vanuit het treintje achter de SC, en als hij binnenkomt, moet hij maar 2 à 3 wagens voor laten? SC heeft wel héél traag gereden dan, ik dacht de pit-snelheid normaal gezien lager ligt dan die van de SC? en dan moet Montoya nog eens 8 à 9 seconden stilstaan? toch maar raar ze. verder meen ik gezien te hebben dat Monty twijfelt of hij de pits mag uitrijden (een fractie van een seconde weliswaar), maar dan toch doorrijdt. trouwens, waarom het team hem niets zegt weet ik ook niet. zeker in de situatie met DC hadden ze hem toch kunnen laten weten waar hij precies moest zijn, naar mijn mening.
Montoya is gestraft omdat hij de pits uitreed terwijl de lichten op rood stonden, en niet omdat hij DC vorbij stak. Montoya had moeten wachten tot de lichten terug op groen sprongen en dan achter het treintje moeten aansluiten. Het is dus zijn fout en niet van het team.
Montoya is gestraft omdat hij de pits uitreed terwijl de lichten op rood stonden, en niet omdat hij DC vorbij stak. Montoya had moeten wachten tot de lichten terug op groen sprongen en dan achter het treintje moeten aansluiten. Het is dus zijn fout en niet van het team.
Correct. Het moment waarop het team JPM binnenroept was wel ongelukkig gekozen, maar dan nog is het de verantwoordelijkheid van JPM om te wachten wanneer het rood is. Ik kan me voorstellen dat hij een mooie voorsprong niet graag zag wegsmelten omwille van een ongelukkig geplande pitstop, maar dat geeft hem niet het recht om door het rode licht te rijden. De zwarte vlag lijkt me dan wel weer overdreven als straf : je kan daar ook een stop-and-go voor geven.
AlesiRed27
13-06-2005, 19:14
Montoya had achteraan het treintje moeten aansluiten, FIA regulation 149i :p
i) While the safety car is in operation, competing cars may stop at their pit, but may only rejoin the track when the green light at the end of the pit lane is on. It will be on at all times except when the safety car and the line of cars following it are about to pass or are passing the pit exit. A car rejoining the track must proceed at an appropriate speed until it reaches the end of the line of cars behind the safety car.
In artikel 149i staat echter geen straf genoteerd, enkel wat verderop in artikel 149 staat specifiek stop & go of 10 sec. penalty voor inhalen in de eerste ronde na safetycar.
Ik vind niets specifiek op negeren rood licht, dus geen idee of black flag hier moest.
De zwarte vlag zou volgens de FIA een samenloop van omstandigheden geweest zijn, ben alleen vergeten waar ik dit gelezen heb. Misschien had JPM een waarschuwing gekregen na het Monaco incident ivm de veiligheid in gedrang brengen op het circuit? Vond het ook wel wat zwaar.
Yannick R
13-06-2005, 19:31
Eindelijk iemand die perfect begrijpt wat ik bedoel :)
Zal wel aan mijn uitleg leggen :cool:
Ik doe mijn best :p. Ook al had ik het zelf wat moeilijk om het te expliceren om eerlijk te zijn.
Om nog even terug te komen over dat onderwerp; de Ferrari (en de banden) zijn/waren gewoon niet goed. McLaren heeft de snelheid, maar dan ook een dosis pech. In het begin van't seizoen hebben we dat gezien. Dan hebben ze zich herpakt en zijn ze ineens sneller dan Renault. Alleen wat minder betrouwbaar, maar dat lijkt nu opgelost te zijn.
Schumi heeft dan ook al pech gehad in die aard van Raikkie. Maar echt imponeren (of op een 1e plaats rijden) deed Ferrari niet echt he. Kimi daarintegen wel, die reed de 2e gewoon los (bv. start in Imola en dan -> pech).
Maar 'k begrijp wel wat je min of meer bedoeld (Savi) en het is wel correct, maar de Renault (die van Alonso alleszinds) is betrouwaarder. Vooral in het begin van het seizoen .. de Renault domineerde toen.
En als je wagen goed is en je hebt magere concurentie .. tja.
En vorige GP was het zijn eigen fout dat hij uitviel :D
(ps: ik ben geen fan van Alonso en ook niet van Schumi ;))
. De zwarte vlag lijkt me dan wel weer overdreven als straf : je kan daar ook een stop-and-go voor geven.
dat is het rare. In F1 vind ik geen document met welke straafen op welek vergrijpen staan. De VAS heeft zo'n document wel. Je zou toch verwachten dat in een sport waar zoveel op het spel staat er een leidraad is zodat je weet wat je kan verwachten.
FormulaV-JH495
14-06-2005, 13:54
no comment ...
Zit Fisichella op de wip bij Renault?
The 32-year-old’s frustration when climbing out of his car in the pits was evident, his angry gestures being captured on camera to millions of worldwide spectators - an attitude which hardly pleased team boss Flavio Briatore.
“We pay him to race, not get pissed off,” Briatore told Italian newspaper Gazzetta dello Sport. “If he doesn't like it, he can change teams."
http://www.speedtv.com/articles/auto/formulaone/17562/
Fisi is al eens een keer de laan uitgestuurd door Flavio in 2001.
Zit Fisichella op de wip bij Renault?
Fisi is al eens een keer de laan uitgestuurd door Flavio in 2001.
Kovalainen in 2006?
AlesiRed27
14-06-2005, 19:35
Danica! :p
Just kidding.
AlesiRed27
14-06-2005, 19:46
Dit stond op ITV-F1: Kovalainen derde rijder in de USA, wegens verplichtingen montagny
Renault has confirmed that GP2 Series leader Heikki Kovalainen will take the role of third driver in the US Grand Prix.
Mantagny gaat Le Mans doen
Ik heb Briatore altijd al een onuitstaanbare etter gevonden (meer schijn als zijn, imago is alles) en dat verbetert er precies niet op. Dat hij ooit eens gevierendeeld moge worden.
Petter-Jån
15-06-2005, 12:25
Heeft hij Heidi Klum ook niet laten zitten omdat ze zwanger was van hem?
Briatore kan zeggen wat hij wil, maar hij kijkt zélf toch ook lelijk wanneer 't niet goed gaat voor z'n team? En dat komt dan toch óók in beeld??
Zware zever ze. Hij is toch Italiaan en Fisico ook, Italianen tonen hun emoties toch sowieso al sneller?!?
Niet meer dan normaal dat Fisico kwaad was. Al zoveel pech gehad dit jaar, dan rijdt hij nog es richting zege, en dan wil die auto niet mee!!
Kovalainen zal volgend jaar F1 rijden, dat leek me al langer logisch... En ja, misschien wel door de grote poort en meteen bij Renault zelf...
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.