PDA

View Full Version : Report Belcar Spa Euro Race 1


P De Sonville
14-06-2005, 01:20
SRT-Corvette niet alleen supersnel, maar ook bedrijfszeker

De derde manche van de Mediagroup Van Dyck Belcar is voor meerdere teams op een sisser afgelopen. Nogal wat wagens bevolkten tijdens deze wedstrijd over zes uren het opgavepark met technische averij of er staat hen stevig plaatwerk te wachten. Voornaamste slachtoffers waren de GLPK-Viper, de Porsches biturbo van RS Racing en Gabriël Racing, de Lotus Elise van Ménage/Delcour en de TB-wagens van Ickx/Van de Velde en Moore/Cox. Van de 50 wagens die zich voor de trainingen aanmeldden, bereikten uiteindelijk 32 wagens de geblokte vlag.
Maar dit zal geen zorg wezen voor de SRT-Corvette, de Kuismanen-Viper en de GTB-Porsche-RS van Penders/Lamot/Couwberghs die een voortreffelijke wedstrijd afhaspelden en nu steeds méér afstand nemen van de concurrentie in de tussenstand van het kampioenschap. Goossens parkeerde met een nieuw Belcarrecord de Corvette voor de zesde maal op rij op de pole of voor de negende maal in 10 opeenvolgende wedstrijden. Het SRT-duo zou vijf van de zes uren wedstrijd domineren en ze wonnen oververdiend hun tweede wedstrijd van het seizoen. Nadat de GLPK-Viper, op dat moment in 2de stelling, na een technisch defect aan de ophanging of een klapband in Blanchimont zwaar in de bandenmuur ging, was de wedstrijd onthoofd. Vosse (Viper) kreeg nog even het gezelschap van zijn copain Bouvy (PSI-Porsche), maar deze laatste kreeg naar het einde nog problemen met olieverlies, waardoor de GTB-Porsche van Lamot/Penders/Couwberghs nog kon doorstoten naar de derde plaats algemeen. Zodoende konden zij hierdoor ook hun leiderpositie in GTB verstevigen. Na het puntenverlies tijdens de eerste wedstrijd van de 1000 km van Spa komt de SRT-Corvette terug tot op 7 punten van de leidende Finse Viper die reeds iedere wedstrijd het ereschavot bemande. Het wordt na drie van de zeven meetings stilaan duidelijk dat de beide Amerikaanse monsters voor de titelontknoping zullen zorgen.
In GTB trok het trio Penders/Lamot/Couwberghs dus autoritair het laken naar zich. Tweede werden de broers Kurt, Frank en Hans Thiers die zodoende na hun mislukte seizoensstart opklimmen van de zevende naar de derde plaats in de tussenstand. Qvick/Geoffroy, voor de gelegenheid bijgestaan door Peter Van Delm, werden derde en ze versterken hierdoor hun 2de positie in GTB.
In Divisie Toerisme kregen we met 3 TA-wagens en 5 TB-wagens spijtig genoeg slechts 8 bolides op de startgrid. De TA’s reden volgens het reglement zodoende voor halve punten wat meteen de TB-wagens de kans gaf om véél punten te pakken in Divisie Toerisme. Vanina Ickx liet deze kans liggen na een aanrijding met de BMW van Moore/Cox. Amper drie wagens bereikten de finish. De Duitse BMW V8 won de strijd nadat merkgenoten Smets/Kenis/Cuyvers domineerden maar uitvielen met een defecte koppeling. TB-rijders Broodcooren/De Coster werden tweede voor De Hoen/Essers/Grouwels en de probleemrijke BMW V8 van regerende kampioenen Beliën/Jakobs. Deze laatste reed echter niet de verplichte 70% van klassewinnaar Severich en moest puntenloos huiswaarts. Door het puntensysteem (halve punten voor de TA-wagens) komt de TB-BMW van het Belgium Racing-duo Broodcooren/De Coster aan de leiding in Divisie Toerisme voor Severich/Steinberg, De Hoen/Essers en dan pas Beliën/Jakobs

teun{crg}
14-06-2005, 18:17
over de TB's dit nog ! : belgium racing had problemen met lekkende olie uit de bak en daardoor een klein brandje ontstond !
en brother racing had op de wedstrijd een kapot wiellager omdat zij een te grote velg hebben zij moeten een velg hebben die meer naar binnen loopt en daardoor minder speling is tussen het lager en de velg en dan is ook het probleem van de remmen gelijk opgelost ! conclusie iedereen had wel genoeg pech in de divisie toerisme !