P De Sonville
19-06-2005, 11:05
Nukkige versnellingsbak houdt Ultima uit de top 10
Broodcooren/De Coster nieuwe leiders in Divisie Toerisme
Met een dertiende plaats algemeen en zevende in de Klasse GTB op een vijftigtal wagens die de inschrijvingstafel passeerden, kan men bij Belgium Racing enerzijds niet echt tevreden zijn over de geleverde prestatie. Maar anderzijds hoeft het team en de piloten zichzelf niets te verwijten. Een opeenstapeling van pech zorgde ervoor dat de Ultima naar het einde van de wedstrijd uit de top 10 algemeen tuimelde. Het testwerk van Marc Goossens en de verdere ontwikkeling van de wagen wierpen hun vruchten af, maar Dame Fortuna besliste er echter anders over.
Patric Derdaele: “Er zijn verschillende factoren waarmee we rekening moeten houden. Dat onze Ultima momenteel zéér snel is konden we ondervinden aan de chrono die Marc Goossens eruit perste tijdens voorafgaande tests. Op dat vlak mogen we zeggen dat onze Ultima zéér dicht aanleunt bij het exemplaar van Erik Qvick. Maar het mag duidelijk worden gesteld dat Erik momenteel de snelste Ultima-piloot is. We hadden voor de Spa Euro Race, een wedstrijd over zes uren, een goede strategie uitgedacht die ons (Derdaele/Verhoeven/Empsen) in staat moest stellen om de wedstrijd vol te maken met twee pitstops tegenover de concurrentie waarvan de overgrote meerderheid driemaal moesten komen pitten. Dit is zowat de enige opzet waarin we geslaagd zijn. Stefan Verhoeven nam een goede start maar na één ronde werden we reeds benadeeld. Na het ongeval tijdens de eerste ronde van Vanina Ickx en Dave Cox werden twee safety cars ingeschakeld terwijl het ganse veld nog samen zat. Wij hadden de pech dat de tweede safety car net voor onze neus invoegde, terwijl onze grootste concurrenten achter de eerste safety car reden en dus reeds méér dan een anderhalve minuut konden uitlopen. Een herstart was een betere oplossing geweest. Een dergelijke achterstand uitvlakken tijdens een stint van twee uren betekend dat je drie seconden vlugger moet fietsen dan de concurrentie.
Verder kregen we na amper 30 minuten wedstrijden reeds af te rekenen met een falende vijfde versnelling, waardoor we per ronde 2 tot 3 seconden verloren. Tijdens de tweede stint ben ik toch kunnen oprukken en heb de wagen na iets méér dan vier uren wedstrijd kunnen doorgeven aan Johan Empsen in 10de positie algemeen en vierde in de Klasse GTB. Tijdens de laatste twee uren moesten we het stellen met alleen de derde en vierde versnelling waardoor Johan Empsen met véél moeite onder de drie minuten per ronde kon fietsen. Iets wat ons uiteindelijk nog vier plaatsen kostte, want een negende plaats algemeen en een vierde in de Klasse GTB behoorden tot de mogelijkheden. Met de achtste plaats van Erik Qvick hadden we dan twee Ultima’s in de top 9. Maar los van de schakelproblemen gaf de wagen geen krimp. De nieuwe ontwikkelingen op aërodynamisch vlak heeft zijn vruchten afgeworpen en de wagen ligt zéér stabiel op de baan. Ondanks alles mogen we dus tevreden terugblikken op deze zware wedstrijd. Het is nu terug alle hens aan dek om de wagen in optima forma aan de start te krijgen op 26 juni op het Engelse circuit van Brands Hatch. Back to the roots voor de Engelse Ultima’s en voor de meeste Belcarpiloten onbekend terrein, waardoor de kansen voor iedereen genivelleerd worden”, besluit de Limburgse zakenman
De Belgium Racing-BMW van Broodcooren/De Coster zorgde voor een opmerkelijke prestatie in Francorchamps. Ze wonnen niet alleen de Klasse TB in het flink uitgedund deelnemersveld. Ze worden ook de nieuwe leiders in Divisie Toerisme en versterken zodoende ook hun leiderspositie in de Klasse TB. De leidersplaats in Divisie Toerisme is eerder onlogisch omdat de Belgium Racing-BMW normaliter niet kan optornen tegen het BMW V8-geweld. Maar eens temeer is regelmaat troef. Ze reden iedere wedstrijd uit en stonden reeds driemaal op het podium. De Coster moet door beroepsomstandigheden passen in Brands Hatch en wordt vervangen door Stefan Verhoeven die deze wagen een tweetal jaren geleden nog onder de bips kreeg in de Mediagroup Van Dyck Belcar. Bij Belgium Racing gaan ze er uiteraard alles aan doen om hun leiderspositie met hand en tand te verdedigen.
Broodcooren/De Coster nieuwe leiders in Divisie Toerisme
Met een dertiende plaats algemeen en zevende in de Klasse GTB op een vijftigtal wagens die de inschrijvingstafel passeerden, kan men bij Belgium Racing enerzijds niet echt tevreden zijn over de geleverde prestatie. Maar anderzijds hoeft het team en de piloten zichzelf niets te verwijten. Een opeenstapeling van pech zorgde ervoor dat de Ultima naar het einde van de wedstrijd uit de top 10 algemeen tuimelde. Het testwerk van Marc Goossens en de verdere ontwikkeling van de wagen wierpen hun vruchten af, maar Dame Fortuna besliste er echter anders over.
Patric Derdaele: “Er zijn verschillende factoren waarmee we rekening moeten houden. Dat onze Ultima momenteel zéér snel is konden we ondervinden aan de chrono die Marc Goossens eruit perste tijdens voorafgaande tests. Op dat vlak mogen we zeggen dat onze Ultima zéér dicht aanleunt bij het exemplaar van Erik Qvick. Maar het mag duidelijk worden gesteld dat Erik momenteel de snelste Ultima-piloot is. We hadden voor de Spa Euro Race, een wedstrijd over zes uren, een goede strategie uitgedacht die ons (Derdaele/Verhoeven/Empsen) in staat moest stellen om de wedstrijd vol te maken met twee pitstops tegenover de concurrentie waarvan de overgrote meerderheid driemaal moesten komen pitten. Dit is zowat de enige opzet waarin we geslaagd zijn. Stefan Verhoeven nam een goede start maar na één ronde werden we reeds benadeeld. Na het ongeval tijdens de eerste ronde van Vanina Ickx en Dave Cox werden twee safety cars ingeschakeld terwijl het ganse veld nog samen zat. Wij hadden de pech dat de tweede safety car net voor onze neus invoegde, terwijl onze grootste concurrenten achter de eerste safety car reden en dus reeds méér dan een anderhalve minuut konden uitlopen. Een herstart was een betere oplossing geweest. Een dergelijke achterstand uitvlakken tijdens een stint van twee uren betekend dat je drie seconden vlugger moet fietsen dan de concurrentie.
Verder kregen we na amper 30 minuten wedstrijden reeds af te rekenen met een falende vijfde versnelling, waardoor we per ronde 2 tot 3 seconden verloren. Tijdens de tweede stint ben ik toch kunnen oprukken en heb de wagen na iets méér dan vier uren wedstrijd kunnen doorgeven aan Johan Empsen in 10de positie algemeen en vierde in de Klasse GTB. Tijdens de laatste twee uren moesten we het stellen met alleen de derde en vierde versnelling waardoor Johan Empsen met véél moeite onder de drie minuten per ronde kon fietsen. Iets wat ons uiteindelijk nog vier plaatsen kostte, want een negende plaats algemeen en een vierde in de Klasse GTB behoorden tot de mogelijkheden. Met de achtste plaats van Erik Qvick hadden we dan twee Ultima’s in de top 9. Maar los van de schakelproblemen gaf de wagen geen krimp. De nieuwe ontwikkelingen op aërodynamisch vlak heeft zijn vruchten afgeworpen en de wagen ligt zéér stabiel op de baan. Ondanks alles mogen we dus tevreden terugblikken op deze zware wedstrijd. Het is nu terug alle hens aan dek om de wagen in optima forma aan de start te krijgen op 26 juni op het Engelse circuit van Brands Hatch. Back to the roots voor de Engelse Ultima’s en voor de meeste Belcarpiloten onbekend terrein, waardoor de kansen voor iedereen genivelleerd worden”, besluit de Limburgse zakenman
De Belgium Racing-BMW van Broodcooren/De Coster zorgde voor een opmerkelijke prestatie in Francorchamps. Ze wonnen niet alleen de Klasse TB in het flink uitgedund deelnemersveld. Ze worden ook de nieuwe leiders in Divisie Toerisme en versterken zodoende ook hun leiderspositie in de Klasse TB. De leidersplaats in Divisie Toerisme is eerder onlogisch omdat de Belgium Racing-BMW normaliter niet kan optornen tegen het BMW V8-geweld. Maar eens temeer is regelmaat troef. Ze reden iedere wedstrijd uit en stonden reeds driemaal op het podium. De Coster moet door beroepsomstandigheden passen in Brands Hatch en wordt vervangen door Stefan Verhoeven die deze wagen een tweetal jaren geleden nog onder de bips kreeg in de Mediagroup Van Dyck Belcar. Bij Belgium Racing gaan ze er uiteraard alles aan doen om hun leiderspositie met hand en tand te verdedigen.