P De Sonville
19-06-2005, 11:07
Gebroken cardan houdt G&A Racing van overwinning
Met een tweede plaats op de startgrid in Divisie Toerisme en op anderhalve seconde van merkgenoot en zwaarste concurrent Severich kon het trio Kenis/ Smets/Cuyvers zich opmaken voor een spannende wedstrijd over zes uren in het kader van de Spa Euro Race. Een wedstrijd die startte om 17”45 en dus grotendeels in het donker wordt verreden. De lengte van de wedstrijd en het feit dat er ook in het donker wordt gereden is voor wagen en piloten een ideale voorbereiding op de komende 24 Uren van Zolder. Enige negatieve noot was het feit dat er amper drie wagens kwamen opdagen in de Klasse TA (Toerismewagens vanaf 3201cc) wat wel een domper zette op de wedstrijd. Het reglement zegt immers dat wanneer de Klasse TA minder dan vijf wagens telt, er wordt gereden voor halve punten. Het feit dat de Klasse TB (Toerismewagens tot 3200cc) wel vijf inschrijvingen had, konden deze wel volle punten pakken en zodoende vol scoren voor de Divisie Toerisme die beide Klassen overkoepeld. Er werden ook enkele verschuivingen gedaan binnen de troepen van G&A Racing en enkele extra pionnen aangetrokken. In tegenstelling tot de normale races over 125 minuten wedstrijd waarbij telkens met twee piloten wordt gewerkt, werden nu drie piloten per wagen ingezet. Door het feit dat de vaste co van Patrick Smets op de BMW V8, Michaël De Keersmaecker, datzelfde weekend zijn leiderspositie in het EK Rallycross moest verdedigen in Tsjechië, werd Dimitri Cuyvers aangetrokken en verhuisde ook Guino Kenis van de BMW Z3 naar de BMW V8. Op de BMW Z3, die uitkomt in de Klasse GTB, kreeg vaste pion Wim Lumbeeck het gezelschap van Peter Beckers en Steve Van Bellingen.
Bedoeling was om met de BMW de volle buit te pakken om zodoende de voeling met de top niet te verliezen. Smets nam de start en kweet zich van een prima job. De tweede stint was voor Cuyvers die dan de wagen in leidende positie terug aan Smets gaf. Na vier uren wedstrijd was de voorsprong op de BMW V8 van Severich méér dan twee ronden. Eén uur later en na 80% van de wedstrijd sloeg het noodlot toe en moest Smets de wagen aan de kant zetten met een defecte cardan. Severich pakte de volle buit, maar door het feit dat de derde BMW V8 van Beliën ook niet aan scoren toekwam is de schade in de tussenstand eerder beperkt.
Guino Kenis: “Vorig seizoen kende iedereen problemen met de cardans. We hebben er hard op gewerkt afgelopen winter en kenden geen problemen meer tot de laatste wedstrijd. Het ligt gewoon aan de samenstelling van het vet. Dit wordt te warm en ontsnapt via de ontluchting. We moeten gewoon zoeken om de warmteontwikkeling in de koppeling van de cardan te verminderen. De cardans op zich zijn sterk genoeg. Verder kende de wagen flink wat progressie en zijn de problemen met de schakelbak en motor van de baan. We verliezen een tweetal seconden op het exemplaar van Severich, maar dit is te wijten aan het feit dat ik het toerental naar beneden schroefde om zodoende de zuigers te sparen. Dit scheelt ons een slordige 70 pk’s, maar hebben toch nog een 500 paardjes onder de motorkap”.
De jongens in de Z3 kweten zich ook van een prima job. Ondanks het feit dat Lumbeeck zich tijdens de safety car-procedure na het ongeval van Cox en Ickx achter de tweede safety car bevond, kon hij toch tijdens zijn eerste stint een tiental plaatsen goedmaken en kon Beckers overnemen in 22ste positie. Even later ging het sperdifferentieel stuk en moest de achterbrug worden vervangen. Vanuit een verloren positie konden de jongens toch nog de wedstrijd uitrijden. Voor Wim Lumbeeck terug belangrijke testkilometers in de BMW Z3 Coupé.
Voor de vierde wedstrijd komend weekend in het Engelse Brands Hatch wordt terug de normale bezetting verwacht. Het feit dat De Keersmaecker nu reeds zeker is van zijn periodetitel in het Europees rallycrosskampioenschap, kan hij met een gerust hart richting Engeland en de wedstrijd in Noorwegen links laten liggen en gebruiken als verplicht schrapresultaat. Hij vormt terug ploeg met Patrick Smets, terwijl Guino Kenis terug plaatsneemt naast Wim Lumbeeck in de BMW Z3 Coupé.
“Voor de BMW V8 heb ik verhoudingen voorzien die een beetje het midden houden tussen Zolder en Francorchamps. Smets/De Keersmaecker moeten kunnen gaan voor de algemene overwinning in Divisie Toerisme. Wat de Z3 betreft: Tijdens de openingswedstrijd in Zolder kon ik me handhaven in de kopgroep van de GTB. Het feit dat Brands Hatch een beetje een mengeling is tussen Zolder en Francorchamps ambieer ik met de Z3 toch een plaatsje binnen de top 5 GTB”, besluit de BMW-dealer uit Turnhout.
Met een tweede plaats op de startgrid in Divisie Toerisme en op anderhalve seconde van merkgenoot en zwaarste concurrent Severich kon het trio Kenis/ Smets/Cuyvers zich opmaken voor een spannende wedstrijd over zes uren in het kader van de Spa Euro Race. Een wedstrijd die startte om 17”45 en dus grotendeels in het donker wordt verreden. De lengte van de wedstrijd en het feit dat er ook in het donker wordt gereden is voor wagen en piloten een ideale voorbereiding op de komende 24 Uren van Zolder. Enige negatieve noot was het feit dat er amper drie wagens kwamen opdagen in de Klasse TA (Toerismewagens vanaf 3201cc) wat wel een domper zette op de wedstrijd. Het reglement zegt immers dat wanneer de Klasse TA minder dan vijf wagens telt, er wordt gereden voor halve punten. Het feit dat de Klasse TB (Toerismewagens tot 3200cc) wel vijf inschrijvingen had, konden deze wel volle punten pakken en zodoende vol scoren voor de Divisie Toerisme die beide Klassen overkoepeld. Er werden ook enkele verschuivingen gedaan binnen de troepen van G&A Racing en enkele extra pionnen aangetrokken. In tegenstelling tot de normale races over 125 minuten wedstrijd waarbij telkens met twee piloten wordt gewerkt, werden nu drie piloten per wagen ingezet. Door het feit dat de vaste co van Patrick Smets op de BMW V8, Michaël De Keersmaecker, datzelfde weekend zijn leiderspositie in het EK Rallycross moest verdedigen in Tsjechië, werd Dimitri Cuyvers aangetrokken en verhuisde ook Guino Kenis van de BMW Z3 naar de BMW V8. Op de BMW Z3, die uitkomt in de Klasse GTB, kreeg vaste pion Wim Lumbeeck het gezelschap van Peter Beckers en Steve Van Bellingen.
Bedoeling was om met de BMW de volle buit te pakken om zodoende de voeling met de top niet te verliezen. Smets nam de start en kweet zich van een prima job. De tweede stint was voor Cuyvers die dan de wagen in leidende positie terug aan Smets gaf. Na vier uren wedstrijd was de voorsprong op de BMW V8 van Severich méér dan twee ronden. Eén uur later en na 80% van de wedstrijd sloeg het noodlot toe en moest Smets de wagen aan de kant zetten met een defecte cardan. Severich pakte de volle buit, maar door het feit dat de derde BMW V8 van Beliën ook niet aan scoren toekwam is de schade in de tussenstand eerder beperkt.
Guino Kenis: “Vorig seizoen kende iedereen problemen met de cardans. We hebben er hard op gewerkt afgelopen winter en kenden geen problemen meer tot de laatste wedstrijd. Het ligt gewoon aan de samenstelling van het vet. Dit wordt te warm en ontsnapt via de ontluchting. We moeten gewoon zoeken om de warmteontwikkeling in de koppeling van de cardan te verminderen. De cardans op zich zijn sterk genoeg. Verder kende de wagen flink wat progressie en zijn de problemen met de schakelbak en motor van de baan. We verliezen een tweetal seconden op het exemplaar van Severich, maar dit is te wijten aan het feit dat ik het toerental naar beneden schroefde om zodoende de zuigers te sparen. Dit scheelt ons een slordige 70 pk’s, maar hebben toch nog een 500 paardjes onder de motorkap”.
De jongens in de Z3 kweten zich ook van een prima job. Ondanks het feit dat Lumbeeck zich tijdens de safety car-procedure na het ongeval van Cox en Ickx achter de tweede safety car bevond, kon hij toch tijdens zijn eerste stint een tiental plaatsen goedmaken en kon Beckers overnemen in 22ste positie. Even later ging het sperdifferentieel stuk en moest de achterbrug worden vervangen. Vanuit een verloren positie konden de jongens toch nog de wedstrijd uitrijden. Voor Wim Lumbeeck terug belangrijke testkilometers in de BMW Z3 Coupé.
Voor de vierde wedstrijd komend weekend in het Engelse Brands Hatch wordt terug de normale bezetting verwacht. Het feit dat De Keersmaecker nu reeds zeker is van zijn periodetitel in het Europees rallycrosskampioenschap, kan hij met een gerust hart richting Engeland en de wedstrijd in Noorwegen links laten liggen en gebruiken als verplicht schrapresultaat. Hij vormt terug ploeg met Patrick Smets, terwijl Guino Kenis terug plaatsneemt naast Wim Lumbeeck in de BMW Z3 Coupé.
“Voor de BMW V8 heb ik verhoudingen voorzien die een beetje het midden houden tussen Zolder en Francorchamps. Smets/De Keersmaecker moeten kunnen gaan voor de algemene overwinning in Divisie Toerisme. Wat de Z3 betreft: Tijdens de openingswedstrijd in Zolder kon ik me handhaven in de kopgroep van de GTB. Het feit dat Brands Hatch een beetje een mengeling is tussen Zolder en Francorchamps ambieer ik met de Z3 toch een plaatsje binnen de top 5 GTB”, besluit de BMW-dealer uit Turnhout.