PDA

View Full Version : De zwarte Piet !

Finish
20-06-2005, 11:36
Duidelijke vraag: wie ging volgens jou in de fout bij de GP F1 2005 USA ?

fish88
20-06-2005, 11:40
michelin en fia natuurlijk, michelin was de oorzaak en de fia kwam niet met de juiste oplosssing

Ottooke
20-06-2005, 11:40
En waar is de optie Michelin, FIA en Ferrari?

Mario
20-06-2005, 11:41
Ambtenarenmentaliteitje bij de FIA : reglement is reglement :D.

airco
20-06-2005, 11:44
En waar is de optie Michelin, FIA en Ferrari?

toegevoegd

Yannick R
20-06-2005, 11:45
toegevoegd
Lol, kwou daar ook op stemmen en nu stem ik net 1 minuut voor gij da veranderd zeg :p

Ottooke
20-06-2005, 11:50
toegevoegd
Dank je wel.
Eventjes mijn stem verklaren dan:
1) Michelin: voor het niet kunnen aanleveren van goede banden
2) FIA: voor het falen in het zoeken naar een oplossing
3) Ferrari: door de houding "Het is onze zaak niet". Hierdoor vegen ze alle mogelijke voorstellen voor een compromis van tafel nog voor er een voorstel is gedaan.

Jo Smets
20-06-2005, 11:51
Vind dat het gegaan is volgens de regels. Iedereen had toch nog zelf de keuze om te rijden he, of niet ??

Michelin heeft slechte banden gemaakt ... so??? Dat hoort erbij, het is tenslotte allemaal heel op het randje. FIA en de rest volgden de regels.

Spijtig dat het zo moest gebeuren... de enige echte boosdoeners zijn degenen die met flessen op de track aan het smijten waren, abnormaal.... sukkels

Hoe zit het trouwens met de regel "Indien er minder dan 12 wagens aan de start staan, kan de wedstrijd geannuleerd worden..."?

Race-groeten,
Jo

Mario
20-06-2005, 12:01
Als ik me niet vergis stonden er 20 wagens aan de voorstart en dat is genoeg (volgens het weinige dat ik ervan heb gevolgd, was dat althans de mening van Vigneron en Tassin).

Hoe praat je met 2 eigenlijk zo'n uitzending van bijna 2 uur vol ? Moet ook een prestatie op zich zijn geweest.

student
20-06-2005, 12:07
michelin en fia

Yannick R
20-06-2005, 12:08
Eén ding is zeker voor mij.
Als deze race het verschil gaat maken (uiteraard in het voordeel van Schumi en/of Ferrari) op het einde van't seizoen, weet ik niet of ik nog eens mijn best ga doen om 's morgens vroeg in't weekend op te staan voor de F1.
Mss komt ernaar kijk er zelfs niet meer van.

Finish
20-06-2005, 12:15
Als ik me niet vergis stonden er 20 wagens aan de voorstart en dat is genoeg (volgens het weinige dat ik ervan heb gevolgd, was dat althans de mening van Vigneron en Tassin).

Hoe praat je met 2 eigenlijk zo'n uitzending van bijna 2 uur vol ? Moet ook een prestatie op zich zijn geweest.

ik heb gelezen dat Lammers plots water op de baan zag achter de auto's.
Ik dénk dat dat geen water was :D

Yannick R
20-06-2005, 12:22
ik heb gelezen dat Lammers plots water op de baan zag achter de auto's.
Ik dénk dat dat geen water was :D

Van dat flesje waar Barri over reed wss.

Smoove
20-06-2005, 12:28
...Spijtig dat het zo moest gebeuren... de enige echte boosdoeners zijn degenen die met flessen op de track aan het smijten waren, abnormaal.... sukkels...
Jo
Wat zou jij doen als je 100 €hebt betaald voor een ticket en dan maar 6 wagens ziet rijden

Baron
20-06-2005, 12:46
... de enige echte boosdoeners zijn degenen die met flessen op de track aan het smijten waren, abnormaal.... sukkels

:o Ik vind dat de Amerikaanse toeschouwers nog behoorlijk beschaafd en gelaten gereageerd hebben. Weet jij wel hoeveel een F1-ticketje tegenwoordig kost?
Als dit wanspektakel tijdens een Europese GP was opgevoerd, was het qua publieke reacties, waarschijnlijk behoorlijk uit de hand gelopen.

student
20-06-2005, 12:56
dit is ook ineens het einde van de 1-band-per-race regel

Speesman
20-06-2005, 13:29
Van mij zou die 1-band-per-race regel direct mogen afgeschaft worden. Op zich is het dan ook niet zo verwonderlijk dat we situaties krijgen zoals dit weekend (alhoewel Bridgestone bewezen heeft dat het wel mogelijk is om een goede band te maken, maar hun conservatief ontwerp is dan weer in het nadeel tijdens de andere gp's).

Sennake
20-06-2005, 14:05
Dank je wel.
3) Ferrari: door de houding "Het is onze zaak niet". Hierdoor vegen ze alle mogelijke voorstellen voor een compromis van tafel nog voor er een voorstel is gedaan.

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Sennake
20-06-2005, 14:07
dit is ook ineens het einde van de 1-band-per-race regel

4 banden per race dan toch :confused:

gwyllion
20-06-2005, 15:50
alhoewel Bridgestone bewezen heeft dat het wel mogelijk is om een goede band te maken, maar hun conservatief ontwerp is dan weer in het nadeel tijdens de andere gp's.
Een zeer interessante analyse op pitstop.tv trouwens: F1 - Gaat Michelin te ver? (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=8829)

Michelin lijkt in de bandenoorlog met Bridgestone echt de limiet op te zoeken in ontwikkeling van hun banden. De Michelins zijn hierdoor snellere in kwalifacitie+race als ze niet kapot gaan.

marcel
20-06-2005, 16:00
Ik heb nu wel Michelen, FIA en Ferrari gestemd, maar ik twijfelde wel tussen die optie, en niemand.
want eigenlijk:
- Michelin heeft moeite gedaan om een compromis te zoeken. en toen dat er niet kwam, hebben ze de meest logische oplossing gebruikt: terugtrekken. liever terugtrekken, dan 5 wagens in de muur, met de gevolgen van dien.
- ik kan het standpunt van de FIA wel begrijpen. het reglement laat genoeg opties toe. ook al lieten die een competitieve wedstrijd niet toe.
- Ferrari... ook zij hebben een punt. het ís hun probleem niet, want zij rijden met Bridgestones. en die functioneerden wél correct.

keer de situatie om, geef Bridgestone de probleem band, en de Michelin-teams geven ook niet toe.

nu ik er zo wat over na denk, kan de schuld niet liggen bij het GPWC? als die niet altijd haaks tegenover FIA en Ferrari zouden staan, bestaat dan de kans niet dat FIA en Ferrari op een moment als dit minder haaks tegenover hun zouden staan?

ICEMAN
20-06-2005, 16:27
Nu gaan de overige teams zeker door met het opzetten van hun "eigen" kampioenschap.

Formule 1 in 2008: Ferrari, Red-Bull (?)

gwyllion
20-06-2005, 17:34
De polemiek is nog niet gedaan:
F1 VS - Stoddart wil het ontslag van Mosley (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=8830)
F1 VS - De FIA reageert (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=8832)

Mijn conclusie is simpel. Er zijn verschillende voorstellen gedaan:
* chicane aanleggen
* linkerachter Michelin om de 10 ronden vervangen als ware de band lek
* andere spec Michelin banden (die in allerijl zijn overgevlogen uit Parijs) gebruiken en daardoor een sanctie ondergaan (bv. diskwalificatie, straftijd, geldboete, ...)
* rijders verplichten om van de gas te gaan in de bewuste bocht
...
Michelin was enkel te vinden voor de eerste maatregel en FIA was hier ronduit tegen. Michelin dacht dat ze FIA onder druk omdat ze 7 teams bevoorraden, maar FIA heeft voet bij stuk gehouden en niet toegegeven.

Benklak
20-06-2005, 17:40
Mijn mening: Formule 1 is al jaren kapot gemaakt door ene Bernie Ecclestone en het geklungel van FIA omdat ze geen goede reglementen kunnen opstellen. Jaren lang slechts 1 man die een race wint ...WOW...geen inhaalmanoevres...zelfs niet meer kunnen slipstreamen...slechts 20 wagens...ondermaatse piloten die enkel rijden door hun centen...noem maar op. Wat het uitstelraam voor autosport zou moeten zijn is net het omgekeerde. Bernie heeft het tot big-business gemaakt, maar de sport moet terug aan de race-fan gegeven worden.

Raceboy
20-06-2005, 17:58
Mijn mening: Formule 1 is al jaren kapot gemaakt door ene Bernie Ecclestone

bernie E. heeft volgens mij in de jaren 70 wel de F1 gered. anders hadden we nu niks.

RaptuningGirl
20-06-2005, 18:12
Bas Leinders zei in het Belang Van Limburg van vandaag: "Michelin moet tickets terugbetalen" " De toeschouwers in Indianapolis waren ontevreden en ik kan ze geen ongelijk geven. Het was volledig Michelins fout om naar Indianapolis te komen met banden die niet sterk genoeg zijn. Het karkas houdt het niet onder de combinatie van hoge snelheden, de hellende banking en de hoge G-krachten. Michelin kan perfect banden maken die dit circuit aankunnen, maar dan wordt je trager. Michelin heeft altijd op de limiet van de veiligheid gewerkt. Als er vorig jaar een klapband was, gebeurde het bijna altijd bij michelin."
(bron: het belang van limburg)

Guido
20-06-2005, 18:23
Mijn mening: Formule 1 is al jaren kapot gemaakt door ene Bernie Ecclestone en het geklungel van FIA omdat ze geen goede reglementen kunnen opstellen. Jaren lang slechts 1 man die een race wint ...WOW...geen inhaalmanoevres...zelfs niet meer kunnen slipstreamen...slechts 20 wagens...ondermaatse piloten die enkel rijden door hun centen...noem maar op. Wat het uitstelraam voor autosport zou moeten zijn is net het omgekeerde. Bernie heeft het tot big-business gemaakt, maar de sport moet terug aan de race-fan gegeven worden.

Voila, helemaal mee eens.

Verder nog

Wat Bernie betreft, hij heeft zeker credits dat hij de F1 gezet heeft waar ze nu staan, maar dat is ook geen verdienste. Daarmee wil ik zeggen, te lang dezelfde baas is nooit goed.

Als het in Europa gebeurd was, denk ik dat baan zou zijn ingenomen door de toeschouwers. In de VS gedragen ze zich iets beter owv schade claims en geen simpele politie.

Bij een race in de VS uit een Amerikaanse serie zouden álle teams op één lijn zijn gaan staan - ook de zogezegde benadeelden omdat de fans op de eerste plaats komen. Dat is al lang niet meer het geval bij de huidige F1. De reden waarom ik langzaam maar zeker als zeer trouwe supporter afgehaakt heb, is afgelopen weekend 300% tot uiting gekomen.

FIRE
20-06-2005, 21:16
Michelin is natuurlijk de eerste schuldige, echter de FIA had in het belang van de F1 er alles aan moeten doen om dit debacle te voorkomen. Minardi (man, man wat was Paul Stoddart pissig op de FIA en Jordan. Prachtig!) en Jordan waren akkoord met een extra chicane. Om de Bridgestone teams tegemoet te komen (of misschien Ferrari over de streep te trekken?) had men gewoon de overige teams 1 of 2 minuten tijdstraf moeten geven na afloop van de race. De toeschouwers en TV kijkers hadden dan gewoon een race gezien.

De toeschouwers die gisteren aanwezige waren moeten volgend jaar gewoon gratis toegang krijgen.

Weet iemand wat eigenlijk de kijkcijfers waren voor deze race? Volgens mij was dit de eerste race van het seizoen die ik volledig heb gezien.

Megane
20-06-2005, 21:26
Hé jongens!!

Michelin is toch niet van gisteren, als zij niet het gebruikelijke materiaal meennemen is het hun probleem.
Men kan toch geen circuit gaan aanpassen omdat een leverancier een probleem heeft. ( als morgen shell diesel meeneemt voor ferrari moeten die ander dan ook met diesel gaan rijden. :crazy: )
om met eentje van steve af te sluiten.

" je gaaaat toch niet jaaaagen met de fanfare op kop" :applaus:

Raceboy
20-06-2005, 21:35
Weet iemand wat eigenlijk de kijkcijfers waren voor deze race? Volgens mij was dit de eerste race van het seizoen die ik volledig heb gezien.

van autosport.com:

Figures released on Monday indicate that viewers for Britain's ITV coverage did not follow the example of fans at Indianapolis and turn their back on the race as the events unfolded - and in fact more viewers tuned in over the course of the race once it became clear that the controversy was unfolding.

...

The average audience for the Indy coverage was an impressive 4.4 million - just 500,000 down on the Canadian Grand Prix, but more than double the figure that watched the European Grand Prix in May.

lijkt me toch sterk. Op RTBF wisten ze te melden dat verscheidene zenders de GP niet uitzonden.

Petter-Jån
20-06-2005, 21:37

Op Sporza zullen er (in uitgesteld relais) wel lange stiltes geweest zijn zeker? :) Sorry voor de off-topic.

FIRE
20-06-2005, 21:42
Ach, zo'n race geeft denk ik meer gespreksstof dan de meeste races in de afgelopen jaren.

Raceboy
20-06-2005, 21:42
Op Sporza zullen er (in uitgesteld relais) wel lange stiltes geweest zijn zeker? :) Sorry voor de off-topic.

en wat voegt dit toen aan het debacle? Blijkbaar na 3 jaar nog altijd leuk dat Sporza bashen.

Petter-Jån
20-06-2005, 21:43
Zeer zeker.
En slechte reclame is ook goede reclame! De naam Michelin is weer bijzonder dikwijls gevallen en het verhaal erachter, dat zijn de meesten toch binnenkort vergeten!

yvdp
20-06-2005, 22:11
damn, foute keuze ingegeven door mij... Mijn mening is dat Michelin en de FIA hier fout aan hebben.
Michelin door foute banden (gelukkig op tijd toegegeven na de crash van Ralf) en de FIA door die belachelijke bandenregel.

Guido
20-06-2005, 22:25
effe tussendoor melden dat TF1 de GP niet heeft uitgezonden, maar een vervangprogramma - 2 afleveringen van de één of andere sitcom - heeft uitgezonden.

marcel
21-06-2005, 00:25
en wat voegt dit toen aan het debacle? Blijkbaar na 3 jaar nog altijd leuk dat Sporza bashen.

blijkbaar he. en toch blijven ze kijken he

Veloce
21-06-2005, 01:21
Dank je wel.

Hier ben ik het niet mee eens.
Michelin is de verantwoordelijke (en de ENIGE verantwoordelijke) voor het debacle.

Bandenleveranciers mogen 2 soorten banden meenemen voor een race. Waarbij de 2e soort over het algemeen een stuk sterker en harder is, maar wel minder performant.
Dat Michelin heeft gemeend ook bij deze 2e bandensoort tot aan de limiet te moeten gaan (lees: niet bruikbaar voor een volledige race) is hun eigen schuld.

Daarbij komt nog dat de FIA in een schrijven aan Michelin (zie voor de integrale tekst daarvan de FIA-website www.fia.com) de verschillende opties heeft voorgelegd:

1. Snelheid verminderen in bocht 13.
2. Banden wisselen tijdens de race. Want het is nu niet zo dat er met die banden helemaal niet mee viel te rijden, alleen geen volledige race.
3. De andere banden gebruiken die inmiddels door Michelin waren aangevoerd, en dan maar de consequentie van deze overtreding aanvaarden.

Ik moet er eerlijkheidshalve wel aan toevoegen dat die 1e optie in de praktijk niet zonder gevaar realiseerbaar is.

Waarom Ferrari er constant bij betrokken wordt is mij een volkomen raadsel.
Zij (en Bridgestone) hadden toch gewoon hun zaken voor elkaar.
Waarom niet de zwart piet schuiven naar alle 7 teams die niet gestart zijn.
Zij hadden veilig kunnen racen, mits meer pitsstops of het aanvaarden van een straf voor het gebruik van andere banden.
Maar nee, in plaats van zichzelf te sanctioneren (middels slechtere rondetijden, meer pitsstops of zware boetes) verwachten ze dat Ferrari zichzelf sanctioneert door ook niet mee te doen.

Nee, de zwarte piet komt alleen Michelin toe.

Raceboy
21-06-2005, 01:33
ik vind alleen een bewijs van optie 1. waar vind jij optie 2 en 3?

EDIT: ok,gevonden

Raceboy
21-06-2005, 01:36
bestaan er eigenlijk wel regels in F1:

Some of the teams have raised with us the possibility of running a tyre which was not used in qualifying. We have told them this would be a breach of the rules to be considered by the stewards. We believe the penalty would not be exclusion but would have to be heavy enough to ensure that no team was tempted to use qualifying tyres in the future.

De FIA weet zelf niet hoe overtredingen bestraft zullen worden. Waar ben je dan mee bezig?

marcel
21-06-2005, 03:53
Maar nee, in plaats van zichzelf te sanctioneren (middels slechtere rondetijden, meer pitsstops of zware boetes) verwachten ze dat Ferrari zichzelf sanctioneert door ook niet mee te doen.

how, geen enkel ander team verwachtte van Ferrari dat ze zich ook zouden terugtrekken. er is enkel aan Ferrari gevraagd om in te stemmen met een chicane. en dat ze dat geweigerd hebben, heeft geen enkel team hun kwaad genomen. Williams heeft al laten weten dat Ferrari volgens hen geen enkele blaam treft.

Megane
21-06-2005, 07:30
In het begin van het seizoen was bridgestone niet competitief genoeg tov michelin en toen hoorde men niets. Nu michelin de bal mislaat is het bijna revolutie.

Sennake
21-06-2005, 08:05
In het begin van het seizoen was bridgestone niet competitief genoeg tov michelin en toen hoorde men niets. Nu michelin de bal mislaat is het bijna revolutie.

Er lijkt me toch nog wel een essentiëel verschil te zijn tussen banden die niet competitief genoeg zijn en banden die levensbedreigend zijn...

Alain
21-06-2005, 08:51
Ik heb op Michelin gestemd om de simpele reden dat de hele farce ontstaan is omdat ze hun werk niet gedaan hebben in de aanloop naar de USGP en er blijkbar ook niet in slagen te achterhalen wat de precieze oorzaak is van de crash van Ralfke. Vervolgens leg ik onrechtstreeks de schuld bij de FIA omdat ze door die stomme regels en het constant wijzigen ervan, zichzelf en de sport in een lastig parket gewerkt heeft.

Goh, misschien het beste dat ze een contract afsluiten met één bandenleverancier zoals ze dat eind 2003 in de WSBK gedaan hebben. De snelheid ging behoorlijk naar beneden in 2004 en 2005 en de ronderecords van Hodgson en Xaus van 2003 staan nog steeds op de tabellen. Het meest frappante was dat vorig seizoen tijdens de WSBK in Laguna Seca, de WK-teams twee tot drie seconden langzamer waren in qualifying dan de AMA Superbike mannen, maar daar zijn verschillende leveranciers aan het werk. De WSBk-race waren pertang superspannend...zo kan het dus ook...maar ja...

Dat ze het maar uitzoeken. Het is een spijtige zaak voor de autosport in het algemeen dankzij het geklungel in het "meest prestigieuze kampioenschap ter wereld" en tevens een slag in het gezicht van de andere autosporttakken wegens het in diskrediet brengen van de sport.

Zaterdag is het in Assen te doen en zondag in Misano en Cleveland...

Guido
21-06-2005, 10:22
....

Goh, misschien het beste dat ze een contract afsluiten met één bandenleverancier zoals ze dat eind 2003 in de WSBK gedaan hebben.

...

Dat ze het maar uitzoeken.

...

Het is een spijtige zaak voor de autosport in het algemeen dankzij het geklungel in het "meest prestigieuze kampioenschap ter wereld" en tevens een slag in het gezicht van de andere autosporttakken wegens het in diskrediet brengen van de sport.

...

Zaterdag is het in Assen te doen en zondag in Misano en Cleveland...

Niet enkel in het WSBK is het zo, ook in DTM.

Inderdaad, ze bekijken het maar.

Het is een spijtige zaak voor de circuitsport uit Europa, misschien, maar zeker niet veralgemenen.

Vrijdag en zaterdag is het in Ieper te doen! En nergens anders. :D In 2004 heb ik langs de circuits gelopen en in 2005 weer vol op de akkers gestaan. 'k weet ondertussen weer wat het meest boeiende en plezantste is. Maar dat geheel terzijde natuurlijk ;) :)

Ah ja, ik heb niet gestemd. :D In geen enkele van de polls. Omdat ik lang niet alle parameters ken om een goed oordeel te vellen. Maar 't is wel leuk om volgen allemaal. ;)

Megane
21-06-2005, 13:18
Er lijkt me toch nog wel een essentiëel verschil te zijn tussen banden die niet competitief genoeg zijn en banden die levensbedreigend zijn...

Dit is toch de verantwoordelijkheid van michelin.

Sennake
21-06-2005, 14:28
Dit is toch de verantwoordelijkheid van michelin.

Uiteraard. Maar het ging erom dat men enkele weken geleden "niets hoorde" en nu ineens wel.

Dat is trouwens niet juist : toen Bridgestone duidelijk tekort schoot, hoorde men wel degelijk iets : Ferrari kloeg openlijk over de slechte banden en Bridgestone trachtte zich te verdedigen door te verklaren dat het chassis van Ferrari ook niet meer was zoals het geweest is.

Maar dat zal je wel niet bedoelen. Je hebt het over het voorstel van Michelin-kant om het zo maar eens te noemen om bv die chicane aan te leggen. Welnu, dan bedoelde ik met mijn antwoord : zoiets vragen alleen maar omdat je anders niet kan volgen lijkt me compleet tegen het reglement, zoiets vragen in het belang van de veiligheid van 14 piloten lijkt me wel verdedigbaar.

Daarmee neem ik persoonlijk geen standpunt in hoor. Ik tracht me alleen even in de plaats van Michelin voor te stellen hoe de zaken eruit zien.

Sennake
21-06-2005, 14:31
Vrijdag en zaterdag is het in Ieper te doen! En nergens anders.

Als je dat maar weet! En ik zal er verdorie ook bij zijn!

A.J.
21-06-2005, 14:52
Vrijdag en zaterdag is het in Ieper te doen! En nergens anders. :D

Ieper, daar passeer ik ongeveer om door naar Brands Hatch te rijden :D

Guido
21-06-2005, 15:11
Ieper, daar passeer ik ongeveer om door naar Brands Hatch te rijden :D

Tot vorig jaar passeerde ik Hatch ongeveer als ik naar Goodwood ging. :D Aangezien Goodwood dit jaar moest wijken voor de fantastische show genaamd F1 :rolleyes: viel het gelijk op de kalender met Ieper. En ja, tegenwoordig is de keuze dan snel gemaakt.

Sorry voor de :Offtopic:

yvdp
21-06-2005, 16:00
[21/06/05 - 13:06]

US deserters in F1 dock
The teams could be forced to pay back the fans

bron: www.f1-live.com

Mjah... de soap gaat verder :)

Jo Smets
21-06-2005, 16:01
Wat zou jij doen als je 100 €hebt betaald voor een ticket en dan maar 6 wagens ziet rijden

@ Smoove / Baron.

Met alle respect voor de mensen die idd veel betaald hebben om niets te zien. Zij zijn serieus bedot, dat weet ik ook, en ik begrijp ten zeerste dat ze spandoeken maken en BOE geroep laten klinken. Ik zou het ook doen.

Maar met het leven spelen van anderen, dat is en blijft ongehoord. Ik rij zelf ook wedstrijden, en als ik dat iemand moet zien doen, die zou nog eens iets meemaken, dat beloof ik u.
Stel je eens voor als je 250 of meer rijdt, en een fles tegen het hoofd krijgt... Ik weet wat het is een steentje tegen 120 tegen de voorruit te krijgen, ik was er niet goed van.

De rijders zelf kunnen uiteindelijk niets aan de situatie doen.

Al bij al , vind ik dit gedrag gewoon niet kunnen. Ze mochten van mij die mensen op tape gerust seriues straffen

Race-groeten,
Jo Smets

airco
21-06-2005, 16:36
Uiteraard. Maar het ging erom dat men enkele weken geleden "niets hoorde" en nu ineens wel.

Dat is trouwens niet juist : toen Bridgestone duidelijk tekort schoot, hoorde men wel degelijk iets : Ferrari kloeg openlijk over de slechte banden en Bridgestone trachtte zich te verdedigen door te verklaren dat het chassis van Ferrari ook niet meer was zoals het geweest is.

Maar dat zal je wel niet bedoelen. Je hebt het over het voorstel van Michelin-kant om het zo maar eens te noemen om bv die chicane aan te leggen. Welnu, dan bedoelde ik met mijn antwoord : zoiets vragen alleen maar omdat je anders niet kan volgen lijkt me compleet tegen het reglement, zoiets vragen in het belang van de veiligheid van 14 piloten lijkt me wel verdedigbaar.

Daarmee neem ik persoonlijk geen standpunt in hoor. Ik tracht me alleen even in de plaats van Michelin voor te stellen hoe de zaken eruit zien.

wel wat me daarin net stoort van Michelin zijde is dat voor hun maar 1 optie bespreekbaar was ... de chicane ..
Dit was enkel en alleen omdat in dat scenario er voor hun teams zelfs geen sanctie voorzien was ... Terwijl er toch wel een grondige overtreding was van het technisch reglement.

Tegen alle andere opties heeft Michelin het been stijf gehouden en hun 7 teams als chantagemiddel (breekijzer) proberen te gebruiken. Michelin zou nochtans toch moeten beseffen dat hun onderhandelingsruimte vrij beperkt was aangezien zij de blunders hebben gemaakt.
Hier is de FIA niet in mee gegaan ... en terecht ... Het zijn zij nog altijd die de wetten bepalen tijdens een race-weekend. Toegeven aan chantage zou een ongelofelijk precedent zijn.

De fans zijn dus in mijn ogen het slachtoffer van de chantagepogingen van Michelin die mislukt zijn. Het argument dat de FIA niet mee heeft gezocht naar veilige oplossingen is gewoon quatsch

----------------------

Over de FIA kan je enkel zeggen dat ze een keuze hebben gemaakt tussen 2 bijzonder slechte zaken:
- Ofwel toegeven aan chantagepogingen ... sry en dan is er totale anarchie binnen de autosport. wees gerust dat dit dan niet het laatste dergelijk gevalletje in 2005 zou zijn.
- Ofwel een GP met 6 deelnemers ... en de ongelofelijk slechte reclame voor de F1 en autosport in het algemeen.

Ze hebben voor het laatste gekozen ... Maar hierdoor hebben ze er wel voor gezorgd dat de FIA de hoeder van de reglementen blijft. Dit lijkt mij voor de toekomst van de autosport veel belangrijker dan de schade die opgelopen is door deze Farçe

Je kan dan wel zeggen dat de reglementen slecht zijn .... Maar dit gaat in mijn ogen ver buiten de scope van deze discussie. Teams hebben mee gesproken over regels ... Het is duidelijk voor iedereen welke regels van tel zijn vanaf welke GP ...
Dan moet je niet komen klagen dat je aangepakt wordt door die regel

dulu
21-06-2005, 18:23
Zo eens even :Offtopic:

Stel dat het Bandenprobleem zich had voorgedaan bij Bridgstone, zij hun teams hadden aangeraden niet te racen, en het zelfde senario hadden toegepast als de Michelin teams, .... :eek: dus na de formatieronde gaan pitten, en totaal niet gestart.

Allez t'is maar een bedenking he :rolleyes:

FastFons
21-06-2005, 18:25
Ik lees hier vanalles, maar niemand die opmerkt dat "trager rijden in bocht 13" en "om de 10 ronden wisselen" nogal open dingen zijn. Hoeveel trager? Gaan ze rap een paar flitsbakken zetten om het te controleren. Volgens mij ging dan gewoon iedereen vol snelheid erdoor gaan. Misschien de eerste ronden niet, maar bv alonso ziet raikonnen net ietsje minder van het gas gaan dan hemzelf dus de volgende keer rijdt hij ook ietsje sneller.
Hetzelfde met de pitstops al is dit misschien wel iets makkelijker te controleren. Maar op basis van welk reglement ga je verplichten van om de 10 ronden binnen te komen? Dat is net hetzelfde als het feit dat een chicane niet in het reglement staat.
Analoog krijgen we dus volgende gevolg: Er zijn teams die 10 ronden rijden, andere rijden er bv 12 of nog meer, tot als er iemand te lang probeert en het fout gaat. Beide oplossingen zijn dus volgens mij onrealistisch, een chicane of met andere banden rijden is dus de enige oplossing... Spijtig genoeg was altijd iemand tegen.

FF

gwyllion
21-06-2005, 18:43
Ik lees hier vanalles, maar niemand die opmerkt dat "trager rijden in bocht 13" en "om de 10 ronden wisselen" nogal open dingen zijn. Hoeveel trager? Gaan ze rap een paar flitsbakken zetten om het te controleren. Volgens mij ging dan gewoon iedereen vol snelheid erdoor gaan. Misschien de eerste ronden niet, maar bv alonso ziet raikonnen net ietsje minder van het gas gaan dan hemzelf dus de volgende keer rijdt hij ook ietsje sneller.
Michelin had uitgelegd dat de banden in orde zouden blijven als in bocht 13 slechts 280 km/u gereden werd.

FIA wou de snelheid inderdaad controleren met "flitsbak" (analoog aan de snelheidsbeperking in de pitstraat) en straffen uitdelen bij te hoge snelheid.

Ik kan mij inbeelden dat de Michelin teams eenvoudig een knopje op het stuur hadden kunnen programmeren als toerentalbegrenzer (zoals dat bij het binnenrijden van het pits het geval is).

Een gemakkelijkste was geweest dat de Michelin teams hun banden na de eerste ronde waren komen vervangen door de illegale banden die Michelin overgevlogen had en hiervoor een straf gekregen zouden hebben. Wel zeer verdacht was dat Michelin tijdens de onderhandelingen met FIA over het invoeren van de extra chicane plotseling beweerde dat die andere banden ook niet bestand waren tegen bocht 13 :rolleyes: (blufpoker?)

Sennake
21-06-2005, 18:59
Je kan dan wel zeggen dat de reglementen slecht zijn ....

Niet per sé slecht, maar zo dikwijls onderhevig aan aanpassingen dat een keertje meer of minder ook niet echt uitmaakt. Waarmee ik niet bedoel dat de chantagepoging van Michelin de juiste was.

Ik vind het alleen maar opvallend dat reglementen in de F1 zelfs geen vol seizoen meer standhouden, en dat de FIA nu wel haar been stijf wilde houden. Dat ze hiermee aan de juiste kant van het reglement staan lijdt geen twijfel, maar soms moet je de letter van de wet laten varen en aanpassingen kunnen invoeren in de geest van de wet, niet in je eigen belang of het belang van één team specifiek, maar in het belang van de F1 zelf, die nu hoe dan ook haar gezicht verloren heeft.

Sennake
21-06-2005, 19:01
Stel dat het Bandenprobleem zich had voorgedaan bij Bridgstone, zij hun teams hadden aangeraden niet te racen, en het zelfde senario hadden toegepast als de Michelin teams, .... :eek: dus na de formatieronde gaan pitten, en totaal niet gestart.

Aangezien de FIA niet voor 7 teams zwichtte zouden ze zeker niet gezwicht zijn voor 3 teams, me dunkt. Alleen zou de boycot misschien minder reactie uitgelokt hebben omdat de hoofdrolspelers (op Ferrari na) wél zouden gekoerst hebben...

Guido
21-06-2005, 19:44
Allez, de beste stuurlui staan aan wal natuurlijk he. Ik ben er zo eentje zeer zeker, maar ik weet wel dat, ondanks wat er hier soms beweerd wordt door de verdedigers van het Grote Reglement, indien wij met ons bedrijf een evenement organiseren (we organiseren er nogal wat op een jaar) en er iets deftig mis gaat waardoor heel het evenement op de helling komt te staan, we alles zouden "moeten" doen, om toch een volwaardig evenement, al dan niet zwaar aangepast, zouden moeten brengen. De klant heeft immers betaald en komt daarvoor. Als er iets misgaat, geef je:
1. een volwaardig vervangprogramma en vooral
2. leg je uit aan de klanten wat er mis is gegaan.
Dát is commercieel denken en aan klantenbinding doen. De organisatie is daar niet in geslaagd want:
1. een GP met 6 wedstrijden is geen volwaardig vervangprogramma en vooral
2. er is niets uitgelegd geweest via de public call of wat dan ook aan de fans ter plaatse.
Zou ik als klant/fan boos zijn? You freakin' bet I would. ;)

De gaat nog heel lang nazinderen, zoveel is wel zeker. En ook dat nazinderen kan een kampioenschap op de dool missen als de pest. Op de dool? Inderdaad, nog nooit zijn er zo'n korte tijd zoveel regelementswijzigingen geweest. Spannende races? Als je ontplofte ophangingen en banden die het niet uithouden tot het eind spannend vindt, mij niet gelaten, maar ik heb toch een andere voorstelling van spannende races... Het had al veel eerder mis kunnen gaan in het circus dat de 1-set-banden-regel heet. Als Kimi Jenson meegegraaid had, waren de poppen al eerder aan het dansen geweest, want dat had een messy crash geweest.

Enfin, ik wil maar zeggen, iedereen treft schuld aan deze puinhoop. Michelin, Ferrari, Bridgestone, de FIA, want állen zaten ze mee aan tafel toen ze die idiote reglementeringen goedgekeurd hebben.

In 2001 spatte de internet-bedrijven-hype met één grote klap uit elkaar. Ben eens benieuwd of 2005 écht het begin van het einde inluidde... Because nothing lasts forever.

Raceboy
21-06-2005, 19:52
1. een volwaardig vervangprogramma

aangezien de GP voor Piet Snot (John Booger in Amerika :D) gereden is heeft een Belg de twee races van het hoofdprogramma gewonnen. Proficiat David Saelens.

AlesiRed27
21-06-2005, 20:02
Half on topic nog dit uit het Ferrari kamp:

(itv.com)

Some have argued that the race should have gone ahead as a non-championship event with a more ad hoc approach to the tyre and circuit rules.

But, according to Todt, Ferrari would have boycotted any such event.

“If this race had been a race without points, we would not have started,” he said.

Als het niet "voor echt" wil de kleine Generaal niet rijden!

Sennake
21-06-2005, 20:06
In den tijd toen ik nog student was (en de dieren nog konden spreken) kon je, als je een examenvraag niet kon oplossen, nog altijd een andere trekken "voor de helft van de punten". Had dat geen oplossing geweest? De bridgestone teams rijden voor de volle punten, de Michelin teams mogen hun banden vervangen en rijden voor de helft van de behaalde punten?

AlesiRed27
21-06-2005, 20:17
Sennake, dat is dus de essentie van heel't verhaal vind ik...

Iedereen zoekt nu "de zondebok", maar problemen zijn er om opgelost te worden, en niet om elkaar de vinger te wijzen (zoals FIA morgen *niet* gaat doen hoop ik)

Jouw oplossing is er eentje die zeker haalbaar is, en heb er nog heel wat gezien, waarvan er best haalbaar waren

FIA zie ik in staat de competitie om zeep te helpen, met bovenop de punten die ferrari heeft gehaald, er af te trekken van de 7 michelin teams... Dan is het seizoen voor mij over, kijk ik zelfs niet meer.

Ottooke
21-06-2005, 20:21
@ Sennake, aan zoiets had ik ook al gedacht. Dan had Ferrari waarschijnlijk ook wel 18 punten gehaald, maar dan werd er toch nog een beetje geraced voor de toeschouwers.

Sennake
21-06-2005, 20:42
Misschien hadden we de titel beter "Wie vindt er de meest elegante oplossing?" genoemd ipv naar de Zwarte Piet te zoeken. Niet dat het nu nog uitmaakt, maar opbouwende kritiek lijkt me altijd beter dan negatieve.

Guido
21-06-2005, 20:43
In den tijd toen ik nog student was (en de dieren nog konden spreken) kon je, als je een examenvraag niet kon oplossen, nog altijd een andere trekken "voor de helft van de punten". Had dat geen oplossing geweest? De bridgestone teams rijden voor de volle punten, de Michelin teams mogen hun banden vervangen en rijden voor de helft van de behaalde punten?

Ik meen ergens gelezen of gehoord te hebben :o dat Briatore zelfs voorgesteld had om mét chicane maar alle Michelin teams zouden dan geen punten kunnen pakken, maar ook dat feestje ging niet door.

AlesiRed27
21-06-2005, 20:56
Binnekort op alle F1 sites near you...

Sennake replaces Mosley

:eek: :applaus:

Wij willen een pragmatische positivo ipv een in pak zittende droogstoppel!

PS. Mag ik Bernie vervangen? Ik tegen voor 1% van zijn huidige inkomsten :applaus:

Petter-Jån
21-06-2005, 22:34
Had het nu gewoon beginnen regenen hé ....

AlesiRed27
21-06-2005, 23:17
@Petter-Jan,

:eek:

Da's absoluut de beste da'k heb gehoord! Regen had de farce kunnen tegenhouden :D

airco
21-06-2005, 23:30
Ik meen ergens gelezen of gehoord te hebben :o dat Briatore zelfs voorgesteld had om mét chicane maar alle Michelin teams zouden dan geen punten kunnen pakken, maar ook dat feestje ging niet door.

Eerlijk gezegd geloof ik daar nu eens werkelijk niks van ... Heb er ook niks over gelezen op de verschillende F1 sites die ik volg.

Bovendien zie ik niet echt in waarom zo een voorstel niet aanvaardbaar is voor de FIA ... Hun bekommernis was duidelijk om overtredingen op reglementen niet zonder slag of stoot te laten passeren.
Ook voor Ferrari lijkt me die suggestie best te doen. Want Jordan en Minardi kloppen ze zowieso.

AlesiRed27
22-06-2005, 08:04
Dit komt van grandprix.com:

The madness continues

Pierre Dupasquier, United States GP 2005© The Cahier ArchiveWe hear that the FIA has ordered Michelin to supply it with full details of all of its tyre failures in recent times and that the federation has instructed the French tyre maker that the information will be put in front of an independent technical expert to decide whether or not Michelin's F1 tyres are dangerous. We have not seen the letter from FIA President Max Mosley to Michelin but apparently it suggests that the outcome of this could be the exclusion of Michelin from the World Championship, which would leave seven teams with no tyres for future races.

As most of the cars are designed specifically for Michelin tyres this would mean that cars could not be run because of safety issues.

We expect to see the teams providing a robust defence of the charges against them and we would expect to see a similar reaction from Michelin.

The alternative is for the companies involved to begin to quit the F1 scene - which is quite possible now - which would be the start of an even bigger disaster for the sport.

The FIA World Council next week will be the most significant FIA meeting for more than 10 years with the major question not being the details of what happened in Indianapolis but rather whether the best interest of the sport is to have a World Championship featuring the best of the best or a ruined championship over which the FIA has full control to do as it pleases.

In the second case, it is likely that there will be a rival championship featuring the refugees of F1 as we now know it.

For us, there is only one acceptable answer but we must see if the World Council members agree or whether they believe that it is best to kill what we have and start again with something new.

Belangrijke hint in dit artikel:

to have a World Championship featuring the best of the best or a ruined championship over which the FIA has full control to do as it pleases.................whether they (FIA) believe that it is best to kill what we have and start again with something new.

Maw, hier kan je dus tussen regeltjes lezen, indien er straffen komen voor de teams en/of michelin, teams het gaan afbollen en het effectief gedaan is met de F1 zoals wij het kennen. Straks krijgen we "F1 champcars" met Ferrari's, en "OpenWheels Racing League" met ex Michelin auto's... :( :(

A.J.
22-06-2005, 09:12
ze kunnen m.i. beter de boel nu doordrijven tot op de top.

op zondag 2 races houden. Eerste met Ferrari, Jordan en Minardi, en dan de hoofdrace met de 7 andere teams met ieder 3 wagens.

Sennake
22-06-2005, 09:27
Het is toch wel straf dat de moderne F1-wagens zo ontworpen zijn dat ze zelfs niet eens op een andere band KUNNEN rijden. Dat ze optimaal werken met Michelin-banden, ok, maar dat het gewoon onmogelijk is om met een andere band te rijden vind ik heel straf...

ICEMAN
22-06-2005, 10:35
GPWC al in 2006?

Raceboy
22-06-2005, 11:05
GPWC al in 2006?

onmogelijk er bestaat zoiets als het concorde akkoord

A.J.
22-06-2005, 11:06
GPWC al in 2006?

voor mijn part vanaf de volgende GP.

A.J.
22-06-2005, 11:07
onmogelijk er bestaat zoiets als het concorde akkoord

Die vliegt toch al een tijdje niet meer :D

AlesiRed27
22-06-2005, 12:55
Daar kan toch allemaal rond worden gewerkt... de legale afdelingen van teams/fia/michelin/etc hebben nu toch al de tijd van hun leven :D

Mogen de teams geen andere competitie rijden? Stamp je toch gewoon ander N.V.tje uit de grond... Williamz, Souber, Bhar, Rennoo, minarty, bullari... :eek:

*moeten* ze rijden in de FIA? Pakt wat oude chassis, maak ze iewat conform, steek er uw testpiloten/piloten in opleiding in, een oude kamion in en ge zijt vertrokken. Als het nog te veel kost kan je na 1 ronde binnenkomen met hydrolische problemen, elektro problemen... :D

Raceboy
22-06-2005, 13:08
*moeten* ze rijden in de FIA? Pakt wat oude chassis, maak ze iewat conform, steek er uw testpiloten/piloten in opleiding in, een oude kamion in en ge zijt vertrokken. Als het nog te veel kost kan je na 1 ronde binnenkomen met hydrolische problemen, elektro problemen... :D

wel een probleempje. waar ga je rijden als niet FIA erkent kampioenschap? je kan niet de status van nationaal kampioenschap pakken he.

marcel
22-06-2005, 14:40
http://f1.racing-live.com/en/index.html?http://f1.racing-live.com/en/headlines/news/detail/050622131809.shtml

Stoddart is in zijn pen gekropen. Volgens hem is het héél duidelijk wie de grote schuldige is

AlesiRed27
22-06-2005, 17:57
wel een probleempje. waar ga je rijden als niet FIA erkent kampioenschap? je kan niet de status van nationaal kampioenschap pakken he.

Circuits genoeg, leve de diversie. Er zijn zoveel vragende partijen nu, en maar 17 a 19 landen die ieder jaar de kans krijgen om F1 circuit te zijn. Ik wil wel Renaults over Zolder zien vlammen, of over Brno (is in DTM steeds spectaculair), Le mans(?!), of mijn eeuwige favoriet Laguna Seca. Hell, gooi er nog een oval in, voor de diversiteit.

Als een alternatief kampioenschap volk genoeg trekt zullen er wel circuits volgen ook.

Of zijn er hier nog problemen waar ik geen weet van heb in die concorde agreements?

PS. Het zou mooi zijn om te checken of Stoddarts' commentaren kloppen. Is DC nog steeds voorzitter van de drivers association? Zou graag zijn reactie horen, DC is niet altijd gezien als een van de beste rijders, maar is altijd wel een correcte mens...

gwyllion
22-06-2005, 18:16
Circuits genoeg, leve de diversie.
Ze moeten wel voldoen aan veiligheidsvoorschriften :crazy: F1 bolides gaan nu eenmaal een pak sneller dan GT en toerisme wagens... :rolleyes:

Raceboy
22-06-2005, 18:20
Alle teams hebben zich tot 2008 verbonden aan de F1en ze kunnen daar niet zomaar uitstappen

AlesiRed27
22-06-2005, 18:23
Ze moeten wel voldoen aan veiligheidsvoorschriften :crazy: F1 bolides gaan nu eenmaal een pak sneller dan GT en toerisme wagens... :rolleyes:

Klopt idd, maar als je dan Renault World Series en zo ziet... dit zijn toch ook zeer snelle open wheel raceklasses. Trouwens, ik blijf dan bij FIA Monaco aanhalen. Stel zo'n gelijkaardig circuit eens voor als GP van Vlaanderen of zo? Ze zullen eens flink lachen.

Ik denk dat de circuits op zich vrij snel "veilig" kunnen zijn, maar de zaken "er rond" niet... parkings, mogelijkheden evacuatie, etc.

Anyway, ik denk wel dat er geld kan gevonden worden voor een alternatief kampioenschap. Vraag is dan natuurlijk wel wat er gaat gebeuren met circuits zoals Spa. Zover ik weet is dat stevig in Ecclestone handen? (Klopt dit?)

The Interceptor
22-06-2005, 19:51
Is DC nog steeds voorzitter van de drivers association? Zou graag zijn reactie horen, DC is niet altijd gezien als een van de beste rijders, maar is altijd wel een correcte mens...

Ik denk dat momenteel Mark Webber daar de voorzitter van is?

Raceboy
22-06-2005, 19:54
Ik denk dat momenteel Mark Webber daar de voorzitter van is?

beide zijn voorzitter.

marcel
22-06-2005, 20:23
ik dacht dat Schumi dat was? da was toch wat die interviewer zei na de GP...

Raceboy
22-06-2005, 20:33
ik dacht dat Schumi dat was? da was toch wat die interviewer zei na de GP...

Williams-rijder Mark Webber maakt zich als voorzitter van de Grand Prix Drivers' Association sterk voor een snellere Safety Car in de Formule 1

http://www.f1racing.nl/nl/news.php?newsID=88813

Guido
22-06-2005, 21:00
Eerlijk gezegd geloof ik daar nu eens werkelijk niks van ... Heb er ook niks over gelezen op de verschillende F1 sites die ik volg.

Bovendien zie ik niet echt in waarom zo een voorstel niet aanvaardbaar is voor de FIA ... Hun bekommernis was duidelijk om overtredingen op reglementen niet zonder slag of stoot te laten passeren.
Ook voor Ferrari lijkt me die suggestie best te doen. Want Jordan en Minardi kloppen ze zowieso.

Think again...

Stoddart schrijft in zijn persartikel:
By this time, the nine teams had discussed running a non- championship race, or a race in which the Michelin teams could not score points, and even a race whereby only the Michelin teams used the new chicane, and indeed, every other possible option that would allow 20 cars to participate and put on a show, thereby not causing the enormous damage to Formula One that all those present knew would otherwise occur.

en verder nog

After a short break, we reconvened without the drivers. When I arrived in Bernie’s office, Flavio Briatore was on the telephone to Mr Mosley, and it was quite clear from the body language of the others gathered in the room that Mr Mosley was having none of our suggestions.

Misschien niet helemaal zoals ik het stelde ('t was van horen zeggen), maar het voorstel heeft weldegelijk op tafel gelegen.

Man, man, man, wat ben ik kwaad nu op die verrekte Mosley en Todt... :mad:

Ik zeg het hier al meer dan een jaar. GPWC!!! En ook Stoddart geeft duidelijk aan dat het al meer dan een jaar aan de gang is.

Oh crap, wie had dat ooit kunnen denken. Ze hebben de DTM (90'er jaren) eerst gekillt, dan de Sportscars, goed bezig de WRC om te brengen en Mosley is begonnen aan het slachten van de F1. Sad, very sad... :(

sledge
22-06-2005, 21:16
By now, most present felt the only option was to install the chicane and race, if necessary, without Ferrari, but with 18 cars, in what would undoubtedly be a non-championship race

Dit zou dan de volledige doodsteek geweest zijn. Een team die alles in orde heeft uitsluiten zodat teams die niet in orde zijn zouden kunnen rijden. De beste optie zou die chicane geweest zijn, waar de Brigdgestone teams omheen konden rijden. Alleen zou het dan nog een bridgestone 1-6'je geworden zijn vrees ik.

Had het nu gewoon geregent dit weekend in de US, dan zouden we nu helemaal geen pagina's lange topics. Het kan toch allemaal vreemd lopen.

Trouwens, zo een ramp was het eigenlijk nu ook weer niet achteraf bekeken. Dit was een éénmalig iets, dat niemand kon voorkomen. Ok, het deed de f1 geen goed, en zeker in de US niet.

Raceboy
22-06-2005, 21:34
De beste optie zou die chicane geweest zijn, waar de Brigdgestone teams omheen konden rijden.

dat zou levensgevaarlijk zijn. ofwel allemaal hetzelfde ofwel niets.

camso belgium
22-06-2005, 22:23
Met heel veel interesse het "statement" van Paul Stoddart gelezen. Zeer interessant, maar ik heb toch steeds zeer veel wantrouwen, wanneer ik een F1 BV de termen "in all honesty" en " quite franckly" hoor gebruiken.
En toch lijkt mij het verhaal van Stoddart zeer plausibel.
Ik krijg de indruk dat het politiek gemanoeuvreer reeds is begonnen. Stoddart neemt weerwraak op zijn problemen met Mosley in Australië. Bernie houdt zich opvallend afzijdig, maar wacht een beetje af om op de kar van de winnende partij te springen (geld voor alles, ook als ik daarvoor mijn zakenpartner (Max) moet laten vallen).
Mijn voorspelling, zoals ik de huidige situatie kan inschatten (ik kan mij natuurlijk vergissen, want in politiek - en hier gaat het toch om - is alles mogelijk:
Bernie ziet dat de "rebellen" langzaam de bovenhand beginnen te halen op de FIA.
Hij laat zijn bondgenoodschap met Max Mosley vallen, maar wil zich voorlopig niet te veel op de voorgrond plaatsen. Paul Stoddart is weliswaar omstreden om zijn botte uitspraken, maar is niet met één van de grote constructeurs verbonden of verbrand. De ideale man dus om een nieuwe F1 serie van alle constructeurs vanaf 2008 (of misschien vroeger) te leiden. Iedere grote constructeur engageert 3 auto's en ze verbinden er zich toe om aan een kleine prijs motoren te leveren aan de kleine teams, welke mee op de kar willen springen. En hop. We hebben een nieuwe F1 serie, zonder enige inbreng van de FIA.
Dreiging van de FIA om de circuits te boycotten indien ze de "new" F1 toelaten? Daar lachen die grote constructeurs toch mee. Een beetje mild zijn in hun financiële eisen in het begin; een beetje financiële steun aan de andere belangrijke series WTCC etc. om mee te werken aan de boycot. En dan maar zien hoelang de afgevaardigden van de FIA nog Max ondersteunen. Ook voor hen zijn de macht en de centen belangrijk.
Eens de storm voorbij komt alles weer onder de FIA noemer, maar alleen voor de honneurs. Ze hebben niets meer te zeggen, maar ze mogen nog wel de beker overhandigen en in de pitlane gratis rondlopen en zich belangrijk vinden.
Iedereen tevreden dus: de constructeurs hebben alle macht (en centen); Max heeft gegokt en verloren; Bernie kasseert immer nog verder (alhoewel veel minder); de F1 bloeit opnieuw op en de FIA heeft de eer gered.

Sennake
22-06-2005, 22:44
Iedereen tevreden dus: de constructeurs hebben alle macht (en centen)

Zo was het vroeger toch ook : toen heette dat de "FOCA"...

camso belgium
22-06-2005, 23:01
Ja, maar er zijn enkele zeer belangrijke verschillen. Toen waren de grote constructeurs veel minder belanghebbende partij en toen ging het over peanuts. Nu gaat het echt over het grote geld.
Van Carl Goshn, nieuwe big boss van Renault, is bekend dat hij minder enthousiast is voor de F1 als zijn voorganger Schweitzer. Alle uitgaven (en het gaat hier toch over enorme budgetten in een autowereld, welke het de laatste jaren niet zo breed heeft) moeten veel meer financiëel verantwoord zijn. Ik kan mij voorstellen dat de Heer Goshn het met blijdschap zou aanzien indien een veel groter deel dan nu van de F1 koek terug naar Renault zou komen: wereldwijd een enorme publiciteit voor het "renault kunnen" en veel minder ervoor moeten uitgeven. En dat zal bij de anderen niet minder het geval zijn.
Maar het blijft een pokerspel. Nochtans lijkt mij het beslissende moment aangebroken. Houdt de "groep van 8 of is het 9" stand, dan denk ik dat het liedje van Max Mosley en eventueel van de FIA (alhoewel ik denk dat ze zouden tevreden zijn met een dilettanten rol) uitgespeeld.
Mijn conclusie: de grote politieke manoeuvers worden vroeger dan verwacht gespeeld en de toekomst van de F1 wordt in de eerste weken/maanden bepaald.

Jimbo
23-06-2005, 12:04
Wat ik tegelijk grappig *en* tekenend vind aan de pressrelease van Stoddart is toch wel dat Bernie steeds als "Bernie" wordt omschreven terwijl Max steeds als "Mr. Mosley" - met de lekker negatieve ondertoon die dat met zich meebrengt - wordt geciteerd. Idem voor "Mr. Todt", overigens.

Het moge dan ook duidelijk zijn dat weldra de FIA en Ferrari hun kampioenschap mogen steken waar de zon niet schijnt. Het werd verdorie tijd.

Jimbo.

Sennake
23-06-2005, 12:30
Wat ik tegelijk grappig *en* tekenend vind aan de pressrelease van Stoddart is toch wel dat Bernie steeds als "Bernie" wordt omschreven terwijl Max steeds als "Mr. Mosley" - met de lekker negatieve ondertoon die dat met zich meebrengt - wordt geciteerd. Idem voor "Mr. Todt", overigens.

Het moge dan ook duidelijk zijn dat weldra de FIA en Ferrari hun kampioenschap mogen steken waar de zon niet schijnt. Het werd verdorie tijd.

Jimbo.

"Bernie" zat dan ook volgens Stoddart op dezelfde lijn als de Michelin-teams + Minardi (wat me eerlijk gezegd positief verbaasd heeft)... Dan gerbuik je een koosnaampje, en de boosdoeners (bewust zonder aanhalingstekens) noem je Mr. Mosley en Mr. Todt.

sledge
23-06-2005, 14:34
dat zou levensgevaarlijk zijn. ofwel allemaal hetzelfde ofwel niets.

Niet bepaalt levensgevaarlijk volgens mij, indien juist geplaatst natuurlijk. EN anders moeten ze maar een spiegeltje plaatsen zoals op de openbare weg zodat je kan zien dat er iemand aankomt ;)

marcel
23-06-2005, 14:37
ja, maar hoe kan je zo'n chicane plaatsen dat het niet levensgevaarlijk wordt als niet alle deelnemers er langs moeten.
je moet hem tussen bocht 12 en bocht 13 zetten om er het juiste effect van te hebben, en dan zit je toch met een snelheidsverschil van 150 à 200 km/uur

gwyllion
27-06-2005, 13:20
De FIA gaat zich woensdag over de straffen voor de Michelin teams bezinnen. Mosley zou graag schorsingen opleggen, maar dat gaat redelijk moeilijk aangezien dan opnieuw snel 6 wagens zullen racen. Andere mogelijkheden zijn torenhoge boetes, puntenvermindering, Michelin in 2006 verbannen uit F1, ...

bron: Mosley wil Michelin-teams zwaar bestraffen (http://www.f1racing.nl/nl/news.php?newsID=90801) (f1racing.nl)

Ik ben benieuwd.

Raceboy
27-06-2005, 13:23
de beste oplossing lijkt me gewoon die hele F1 maar afvoeren. Trekt toch op niet s meer na dit debacle. puntenverminderingen enzo haalt alle spanning weg uit het kampioenschap.

gwyllion
27-06-2005, 14:21
Er is zeer weinig ruimte voor bestraffing aangezien alle Michelin teams ermee dreigen om te staken in Magny-Cours. Ze zullen waarschijnlijk om Michelin en de teams geldboetes opleggen om al die schadevergoedingen aan de Amerikanen te kunnen betalen.

Als er in de toekomst maar met 1 band gereden zal worden, zal de FIA, denk ik, rekening houden met dit debacle en Michelin kan dan wel eens zwaar gekloot zijn.

Guido
27-06-2005, 14:43
Er is zeer weinig ruimte voor bestraffing aangezien alle Michelin teams ermee dreigen om te staken in Magny-Cours. Ze zullen waarschijnlijk om Michelin en de teams geldboetes opleggen om al die schadevergoedingen aan de Amerikanen te kunnen betalen.

Als er in de toekomst maar met 1 band gereden zal worden, zal de FIA, denk ik, rekening houden met dit debacle en Michelin kan dan wel eens zwaar gekloot zijn.

Hangt ervan af hoe je het bekijkt. Ik denk dat op termijn Michelin wel eens als winnaar (commercieel dan wel te verstaan) uit dit hele circus zal komen. Naar de eindgebruikers toe, maak je wel een statement dat kan tellen: "veiligheid boven alles". Ze haalden en zullen wellicht nog de pers gaan halen hiermee, maar een doorsnee bandengebruiker heeft er toch gewoon lak aan, aan al die F1-toestanden. Wat voor hem telt is een bandenleverancier/fabrikant die veiligheid hoog in het vaandel draagt. Dat ze daarvoor bestraft gaan worden door de sportfederatie, zal Michelin als fabrikant van consumentenproducten enkel ten goede komen. Van zo'n publiciteit kan je als marketeer enkel maar dromen...

Het is enkel de perceptie van de consumenten die zullen bepalen welke van beide partijen zal "winnen" - Michelin of FIA. En volgens mij liggen de positieve commerciële gevolgen hiervan in het kamp van de Franse bandenfabrikant.

Petter-Jån
27-06-2005, 17:50
Max Mosley over de "Indaniapolis mess":

"Stoddart is a sad case," Mosley said in an interview with the Guardian newspaper. "I helped him tremendously when the other teams were trying to steal his money. But now my reaction is that he's obviously forgotten to take his medication." :p

Deze mode volgend jaar ook beschikbaar bij Playstation?:
"The teams had gone into headless chicken mode,"

bron: www.f1-live.com

FIRE
27-06-2005, 18:22
F1, opdoeken met die handel!

Raceboy
27-06-2005, 21:23
blijkbaar hebben we de optie : het circuit nog nodig ook :

Michelin has ruled out malfunction on the tyres it brought to Indianapolis for the United States Grand Prix, and the company blamed the problems it experienced on incompatibility with Turn 13 of the Indianapolis circuit.

bron :autosport.com

The Interceptor
29-06-2005, 16:04
f1racing.nl meldt dat er (voorlopig) geen straffen zijn uitgedeeld aan de Michelin-teams, noch aan Michelin, wel zal er nog een een zitting komen op 14 september.

Max Mosley. "Het WMSC wacht tot een buitengewonen bijeenkomst op 14 september. Dan zal nogmaals bekeken worden welke strafmaatregelen gebruik kunnen worden om de Formule 1-fans te compenseren."

En nu den heilige gaan uithangen tegenover de fans :rolleyes:

Normaal spreken de teams over een uurtje nog met de pers, benieuwd wat die nog te zeggen gaan hebben.

A.J.
29-06-2005, 18:18
moest het zijn dat Ferrari een te grote achterstand heeft midden september zullen de Michelin teams (lees Renault en McLaren) nog wel een boete van 10 punten ofzo krijgen omwille van het niet starten aan de race...

Veloce
29-06-2005, 19:12
moest het zijn dat Ferrari een te grote achterstand heeft midden september zullen de Michelin teams (lees Renault en McLaren) nog wel een boete van 10 punten ofzo krijgen omwille van het niet starten aan de race...

Inderdaad, vijf keer achter elkaar wereldkampioen worden kan alleen door een complot tussen de FIA en Ferrari.
Een goed chassis, betrouwbare motor en fantastische piloot heeft er helemaal niets mee te maken.....

Voer voor psychologen, die Ferrari-paranoia.

Sennake
29-06-2005, 20:34

Vreemd, zonder deze post te lezen had ik in deze thread (http://forum.depaddock.eu/showthread.php?p=141041#post141041) al min of meer dezelfde conclusie getrokken. Moet toch zijn dat er zoiets in de lucht hangt, of zijn we nu allemaal paranoia aan het worden?

A.J.
29-06-2005, 20:55
Moet toch zijn dat er zoiets in de lucht hangt, of zijn we nu allemaal paranoia aan het worden?

neen, niet paranoia. we zijn het gezever van Mosley en zijn vriendjes (Todt en consoorten) gewoon beu...

Guido
29-06-2005, 21:11
Inderdaad, vijf keer achter elkaar wereldkampioen worden kan alleen door een complot tussen de FIA en Ferrari.
Een goed chassis, betrouwbare motor en fantastische piloot heeft er helemaal niets mee te maken.....

Voer voor psychologen, die Ferrari-paranoia.

Dat van dat goed chassis gedurende 5 jaar mag je wel schrappen. Enkele keren werd het gebrek aan goed zijn daarvan gecompenseerd door rijderscapaciteiten, maar niet dit jaar dus. :no:

Waarom lees ik dit eigenlijk nog allemaal... :D :D

Veloce
29-06-2005, 22:04
Waarom lees ik dit eigenlijk nog allemaal... :D :D

Omdat dit de meest enerverende threads zijn sinds JAAAAAAREN.

AlesiRed27
29-06-2005, 23:20
De zwarte piet, he... :+

http://213.246.210.102/mosleyke.jpg

:D :applaus: :applaus:

-edit- Heb 'm verkleind, mods :p

JPMontoya
29-06-2005, 23:23
Haha die is goed!

camso belgium
29-06-2005, 23:50
Wij weten natuurlijk niet wat er binnenskamers besproken/gedreigd geweest is, maar als de zaak uitgesteld wordt, na de eerste furieuze reacties, doet dit mij besluiten dat de FIA - Max Mosley de eerste ronde van het gevecht verloren heeft tegen de rebellerende constructeurs.
De FIA zit op de kniëen, maar is nog niet KO. Nog een paar maanden geduld om te zien of ze nog kunnen terugvechten. Voor Ferrari wordt de toestand langzaam aan ook ongemakkellijk. Verliest de FIA het pleit, dan gaan ze braafjes en op hun knietjes moeten smeken of ze verder mogen meespelen (of ze stoppen met F1, wat Fiat zeer goed zou uitkomen gezien de catastrofale financiële toestand).
Merkt U ook op de Bernie zich opvallend stil houdt? Kwestie van het goede kamp te kiezen.
Het worden nog spannende weken/maanden, want wees gerust: Max zint op weerwraak.
Ik kijk er naar uit.

Mark
30-06-2005, 00:17
De FIA zit op de kniëen, maar is nog niet KO.

Merkt U ook op de Bernie zich opvallend stil houdt? Kwestie van het goede kamp te kiezen.

De FIA is nog niet KO maar de eerste tellen rust hebben ze te pakken ;) Tegen de macht en het geld van de fabrikanten kunnen ze het nooit winnen. Mosley vertoond alle kenmerken van een keizer/dictator die weet dat zijn rijk aan het vallen is. Ik zal maar niet verwijzen naar het verleden van Pa Mosley :D

Wat betreft Bernie, een mooie quote uit de Autosport van 23-0605: "The good old days when I could do the right thing are over"

We gaan een hete en heftige zomer tegenmoet ;)

Mario
30-06-2005, 08:04
Vraagje van iemand die de hele toestand nauwelijks gevolgd heeft : waarom worden nu eigenlijk de Michelin-teams "gepakt" ?

Zij hebben gewoon het advies van de bandenfabrikant gevolgd (terecht als je het mij vraagt) en zijn ook eerder een slachtoffer van de hele toestand.

redje
30-06-2005, 08:11
Vraagje van iemand die de hele toestand nauwelijks gevolgd heeft : waarom worden nu eigenlijk de Michelin-teams "gepakt" ?

Zij hebben gewoon het advies van de bandenfabrikant gevolgd (terecht als je het mij vraagt) en zijn ook eerder een slachtoffer van de hele toestand.
De FIA kan juridisch gezien Michelin niet veroordelen, omdat ze geen rechtstreeks contract met hen hebben. Michelin is een toeleverancier van de F1 en heeft enkel contracten met de teams.

Frank 490
02-07-2005, 20:01
Waar zijn de tijden gebleven dat rijders gewoon van start gingen wetende dat ze op hun tellen moesten passen? Tot een jaar of wat geleden wisten rijders zich nog aan te passen aan de omstandigheden waaronder zij hun beroep moesten uitoefenen. Gaan de remmen het niet houden? Dan houd je daar rekenig mee! Redden de banden het niet boven de xx Km/U? Dan blijf ik daar onder! Heb ik niet voldoende brandstof aan boord om constant voluit te gaan? Dan handel ik daar naar!

Verwende watjes, die alleen in staat zijn om hard te gaan van start naar pitstop naar pitstop naar finish. O wat erg als de karakteristiek van de auto onderweg constant verandert. Dan kunnen we het niet. Watjes zijn het!

Schiet u maar.....

AlesiRed27
02-07-2005, 21:47
En schieten doen we.

De piloten mogen misschien (vroeger) dan geen watjes zijn, maar wat als marshalls sterven? Wat als fans sterven?

Er moet een redelijke maat van veiligheid zijn. Zou jij je kinderen naar een F1 race nemen als er van vandaag op morgen geen stalen veiligheidskabels rond de circuits meer zijn?

Trouwens, watjes? Verre van. Hier zijn 20 rijders (nou, behalve de betalende rijders dan) die *HARD* gewerkt hebben om hier te komen, en die een serieus stukje aan een wieletje moeten kunnen draaien om hier mee te kunnen.

Begin niet met de "in mijne tijd"-verhaaltjes. Iedere generatie is anders.

Frank 490
02-07-2005, 22:21
Alesi,

Waar het mij om gaat is dat coureurs op dit niveau (en niet alleen zij, overigens) in staat moeten zijn te werken met de spullen die hen op dat moment ter beschikking staan. En dan begin ik, tegen jouw wens in, toch even over "in mijne tijd". Dat is niet zo verwonderlijk. Over de hele wereld verlangt men naar echte F1-races, waarbij de rijder in hoofdzaak het verschil maakt en niet het autootje waarin hij zit of de uitgekiende pitstrategie. Die jongens hebben stuk voor stuk, ook de betalende rijders, want die kunnen er ook echt wel wat van, hun carriere opgebouwd vanaf F Ford of F Renault via F3 en F3000, hebben getoond dat ze een F1 stoeltje waard zijn en zitten dan nu in die F1 en ineens zijn ze voor 90 % passagier geworden. Het opbouwen van een race, op een imntelligente wijze werken met de spulllen die je hebt en omgaan met de omstandigheden zijn ineens niet belangrijk meer. En dan noem ik inderdaad dat dat vroeger anders EN BETER was. In de lagere klassen is dat gelukkig veelal nog steeds zo. O ja, over die stervende fans en marshals. Wanneer gebeurt dat dan c.q. is dat gebeurd. Kijk eens naar de omstandigheden waaronder dat wel eens plaats heeft gevonden en concludeer dat dit helemaal niets met dit onderwerp te maken heeft.

AlesiRed27
02-07-2005, 22:36
Rijders liggen onder contract en hebben in het voorval van Indy weinig te zeggen...

Frank 490
02-07-2005, 23:02
Ja Alesi, helaas is ook dat een zegen van de huidige tijd. De rijders trekken hun mond niet open. Ik mis in de poll de optie "de teams met Michelinbanden". Ze hadden natuurlijk gewoon kunnen rijden. Dat er dan langzamer door een bochtje had moeten worden gereden was het gevolg geweest. Het is gigantisch overdreven om te stellen dat dit gevaarlijk zou zijn geweest. michelin stelde dat een snelheid van 280 Km/u haalbaar zou zijn geweest. Het dan ontstane snelheidverschil met de Ferrari's (de Jordans en Minardi's moeten we in dit verband misschien niet eens noemen ;)) zou niet tot een extra gevaar hebben geleid. En als men dan van mening zou zijn dat dit wel extra attentie van de achteropkomende rijder zou vragen, dan bestaat daar sinds mensenheugenis een witte vlag voor.
Overigens geloof ik Michelin niet als men daar vandaan stelt dat ook de in te vliegen/ingevlogen banden niet goed genoeg waren. Gewoon powerplay, maar helaas verloren. Hoe dan ook, de schuld ligt bij de teams die niet hebben deelgenomen en gelukkig worden die nu aangepakt door de FIA. Doen die ook eens een keer iets goeds.