PDA

View Full Version : First Motorsport:Report Spa Euro Race/Preview Brands Hatch


P De Sonville
20-06-2005, 18:00
Jo Jamers:
“Punten sprokkelen en onze vierde plaats handhaven”

Komend weekend wordt de vierde manche verreden van de Mediagroup Van Dyck Belcar. Naar jaarlijkse traditie doet het Belcarorganistie een uitstap naar het buitenland. Ditmaal slaat de Belcarkaravaan zijn tenten op rond het Engelse Circuit van Brands Hatch. Voor de meeste piloten en teams een totaal onbekend terrein. Niet zonder risico’s. En daar is men zich ten huize Jamers terdege van bewust.
De Spa Euro Race werd een schot in de roos inzake de voorbereiding naar de Euphony 24 Uren van Zolder toe. Met drie originele Porsches 996 GT3 Supercups beschikt First Motorsport niet direct over de snelste wagens van het 23-koppig deelnemersveld in de Klasse GTB. Maar teambaas Jo Jamers houdt betrouwbaarheid hoog in het vaandel. Tijdens de afmattende wedstrijd over zes uren stonden de drie bolides op een bepaald ogenblik 9de, 10de en 11de in de algemene tussenstand. De mogelijkheid was reëel om te finishen met drie wagens binnen de top 10. Maar ook zij werden niet van pech gespaard. De wagen met Leest/Jeuris/Van Roey kreeg een klapband. Door het rondvliegende rubber moet een darm van de radiator geraakt zijn. Tijdens de bandenwissel bleek niets aan de hand, maar naargelang de wedstrijd vorderde heeft de waterdarm het begeven waardoor de koeling wegviel en de wagen nood-gedwongen aan de kant moest. Ook de wagen van Cracco/Jamers was goed onderweg ondanks het feit dat zij de ganse wedstrijd moesten afhaspelen zonder vijfde versnelling. Maar tijdens het slotuur moest Kelly van het gas door te fel slijtende rubbers. Een extra pitstop zou teveel tijd kosten, waardoor Kelly wat terrein verloor maar toch nog als 12de algemeen en een zesde plaats in GTB uit de brand sleepte. De wagen van Van Rompuy/Haane/Vanloo deden de beste zaak. Voor de tweede maal dit seizoen pakten ze net naast het GTB-podium, maar scoorden met een schitterende 9de plaats algemeen en vierde in GTB terug een pak punten wat hen op een voorlopige vierde plaats brengt in de tussenstand achter kleppers Lamot/Penders/Couwberghs, de Ultima van Qvick en de broers Thiers.

Jo Jamers: “Een betere prestatie kan nauwelijks voor een originele GT3 Supercup. Mits wat meeval hadden we minstens twee wagens binnen de top 10 algemeen. Ik denk dat we onze degelijkheid in verhouding met ons beperkt budget reeds méér dan eens hebben bewezen. We waren terug de beste Supercup en gaan ons nu focussen op de Euphony 24 Uren van Zolder. Vorig seizoen stonden we daar op het podium in GTB en uiteraard willen we dit terug overdoen. In functie daarvan stonden we met Maes/Vroman/Cracco/Van Moerkerke aan de start van de BTCS 12 Uren van Francorchamps. Met een 12de chrono algemeen en vierde in de Klasse waren we zéér tevreden. Vooral als je weet dat we de GPR-Porsche van regerend kampioenenduo Nef/Delcour voorbleven. Tijdens de wedstrijd was Ruben Maes opgerukt naar de zesde plaats en was steeds in gevecht met de Porsche van Nef/Delcour die uiteindelijk twee algemeen werden. Maar Dame Fortuna stond niet aan onze zijde. Philip Cracco werd betrokken in een aanrijding met de BMW van Dieter Quester waardoor de radiatoren stuk waren. We verloren een pak tijd, maar konden de wedstrijd uitrijden en terug een pak ervaring opsteken. De oversteek naar Brands Hatch doen we met amper twee wagens. Dit was zo gepland omdat deze wedstrijd niet op de kalender stond van Van Rompuy, Cracco en Kelly. Haane/Vanloo en Leest/Jeuris worden de bemanning van dienst. Over debutant Vanloo heb ik niets dan lof. Voor de Spa Euro Race had hij nog nooit op een Porsche of op Francorchamps gereden. Hij draaide regelmatige chrono’s en bracht de wagen telkens terug fris richting pits. Samen met Haane moet hij in staat zijn om de vierde plaats in de tussenstand te verdedigen. En indien één van de top3-wagens een steek laat vallen kunnen we in de spreekwoordelijke rol van derde hond kruipen. In Brands Hatch komt het erop aan om geen onnodige risico’s te nemen en terug punten te sprokkelen. Na de wedstrijd in Brands Hatch rij ik dan samen met Henk Haane door naar het circuit van Pembrey voor de verdere tests met de Avon-rubbers die volgend jaar verplicht schoeisel worden in het Engelse GT-kampioenschap. Pembrey kan kunstmatig onder water kan worden gezet. We hadden reeds verschillende tests met Avon op Circuit Zolder” besluit de Zolderse tuner.

Thomaske
20-06-2005, 19:07
Dus mogen we volgend jaar een Porsche van first Motorsport verwachten in het Brits GT-kampioenschap. Dat klinkt leuk.

Mvg

Mark
20-06-2005, 19:18
Dus mogen we volgend jaar een Porsche van first Motorsport verwachten in het Brits GT-kampioenschap. Dat klinkt leuk.

Mvg

Waar lees je dat? Er staat alleen dat ze rubbers gaan testen van Avon die volgend jaar verplicht zijn het Brits GT. Over een deelname aan het Britse GT wordt niet gesproken ;)

P De Sonville
20-06-2005, 19:18
Ik veronderstel dat je de tekst verkeerd hebt begrepen. Bedoeling is dat First één van de testteams is van Avon. Méér dan waarschijnlijk zal First dan volgend jaar, indien er een positieve evaluatie is, zal aantreden met Avons in Belcar

Thomaske
20-06-2005, 19:28
Ah oké. Mijn excuses hiervoor. Ik nam aan dat First dan ook wel zou aantreden in het Brits GT-kampioenschap. Spijtig maarja.

Ik hoop dat de Avons onder de First Porsches een positieve vooruitgang gaan zijn. Zodat ze nog sneller zullen worden.

Mvg