PDA

View Full Version : RS Racing:Maes/Verbist met AD Sport-Porsche biturbo naar Brands Hatch


P De Sonville
21-06-2005, 13:23
Maes/Verbist met AD Sport-Porsche biturbo richting Engeland

Ruben Maes en François Verbist gaan niet naar Brands Hatch met hun ver-trouwde Porsche 996 biturbo ‘made by Olaf Manthey’. Zoals geweten kwam de bolide van RS Racing zwaar gehavend uit de strijd tijdens de Spa Euro Race. Tijdens deze wedstrijd over 6 uren had Ruben Maes een prachtige eerste stint achter de rug en liet de Porsche in vijfde stelling over aan Olivier Tanghe. Op vers rubber ging de wagen bovenop de Raidillon rond zijn as en boorde zich in de muur. Tanghe trachtte nog verder te rijden, maar de Porsche vatte vuur en werd zwaar beschadigd. Vooral het motorcompartiment en de elektrische bedrading liepen zware schade op. Uit de videobeelden kunnen we opmaken dat Tanghe zeker niet als een gek op koude banden de Raidillon opstormde. Het blijft een mysterie hoe de nochtans zéér ervaren Tanghe de controle over de Porsche verloor. Mogelijks schoof hij uit op de gladde verf van de kerbstones. In ieder geval terug een ferme opdoffer voor het team uit Ingelmunster dat tijdens de vorige race (1000 km van Spa) ook reeds van de baan werd gekegeld.

Ruben Maes: “Dit moest nochtans de race van de revanche worden. Ik lag in vijfde positie en kon vrij makkelijk de Porsche van Penders voorblijven die achteraf als derde werd afgevlagd. Een podium lag dus binnen bereik. De wagen zal terug volledig worden opgebouwd voor de Euphony 24 Uren van Zolder en ook de motor en versnellingsbak krijgen een revisie bij Olaf Manthey. Maar we konden onmogelijk de uitstap naar Brands Hatch aan onze neus laten voorbijgaan. Enerzijds moeten we ginds punten scoren om terug een paar plaatsen op te schuiven in de tussenstand en anderzijds wil ik voor geen geld deze verplaatsing missen. De jaarlijkse uitstap van de Belcar geeft steeds een speciale en prettige sfeer. Olaf Manthey beschikt over nog een identiek exemplaar, maar het toeval wilt dat ook deze wagen hetzelfde weekend in een andere wedstrijd zwaar van de baan ging. De Gumpert Apollo die we vorige week in Zolder testten en waarmee ik reeds een derde plaats behaalde in de Duitse Divinol Cup was nooit een alternatief omdat deze wagen nog niet volledig op punt staat. We zijn dan bij Albert Vanierschot gaan aankloppen waarmee ik reeds een aantal wedstrijden samenreed in de Zolder Touring Cup. We huren voor één wedstrijd de Porsche biturbo waarmee Koen en Kris Wauters vorig seizoen reden en het Belcar New Race Festival 2005. AD Sport zorgt voor de bijstand in Brands Hatch. We weten dat AD Sport steeds goed materiaal aflevert aan zijn klanten en hebben dus het volste vertrouwen voor de komende wedstrijd. Net als de overgrote meerderheid van de Belcarpiloten ken ik de omloop van Brands Hatch niet, maar blijkbaar heb je op het GP-Circuit nogal wat blinde bochten waardoor je de nodige dosis lef moet hebben.
Daar hebben François en ikzelf geen gebrek aan, waardoor ik toch minstens een plaats binnen de top5 ambieer. Het feit dat de GLPK-Viper niet van de partij is spreekt reeds in ons voordeel. Na de Euphony 24 Uren van Zolder gaan we dan een grondige evaluatie maken. Hopelijk komt er een eind aan onze pechreeks. Ook tijdens de voorbije BTCS 12 Uren van Francorchamps kwam ik samen met Vroman, Van Moerkerke en Cracco aan de start in een Porsche GT3 Supercup onder de vlag van First Motorsport. Ik nam de start en kon me handhaven in de kop van het gebeuren. Ik kon gelijke tred houden met de GPR-Porsche van Nef/Delcour die achteraf als tweede onder de geblokte vlag dook. Maar Philippe Cracco had even later een aanrijding met Quester en daardoor werden we ver achteruit geslagen. Hopelijk kunnen we een pak punten meebrengen vanuit Brands Hatch en ons optimaal voorbereiden op de komende Euphony 24 Uren van Zolder. Daar haalden we vorig seizoen ons grootste succes met een podiumplaats”, besluit Ruben Maes.