Log in

View Full Version : Dodelijk ongeluk in Dranouter bij verkenningen rally van Ieper

Guido
21-06-2005, 20:07
Gehoord op het radio nieuws op Radio1 om 18.00

In Dranouter, in de Westhoek is een 23-jarige man uit Ieper omgekomen toen ie het parcours van de rally van Ieper aan het verkennen was. Op een kruispunt met een voorrangsweg werd zijn auto aangereden door een Noorse deelnemer, zijn passagier is zwaargewond. De 2 Noorse verkenners zijn lichtgewond. De rally van Ieper wordt vanaf vrijdag gereden en om zich voor te bereiden kunnen rallyrijders nu al oefenen op de openbare weg. Ze moeten daarbij het verkeersregelement respecteren.

Meer details heb ik voorlopig niet en ook op diverse sites heb ik nog niets gevonden. Daarom dat het nieuwsbericht even uitgetikt heb.

Guido
21-06-2005, 20:08
Gehoord op het radio nieuws op Radio1 om 18.00

Meer details heb ik voorlopig niet en ook op diverse sites heb ik nog niets gevonden. Daarom dat het nieuwsbericht even uitgetikt heb.

:o

Pitstop.tv (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=8855) had het ook al gemeld. Meer details ginder.

Sennake
21-06-2005, 20:09
Was die man zelf een deelnemer of een toeschouwer die ook eens "een KP" wilde rijden? Niet dat het veel uitmaakt, iedereen moet de verkeerscode respecteren, maar het is niet duidelijk uit het bericht op te maken.

Sennake
21-06-2005, 20:10
:o

Pitstop.tv (http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbericht.php?newsid=8855) had het ook al gemeld. Meer details ginder.

Ah, ok. Ook een (lokale) deelnemer dus. Of het een "gewoon" verkeersongeval betreft of veroorzaakt werd door het verkennen "op snelheid" is ook niet duidelijk.

Peter Baert
21-06-2005, 23:51
Zoals bij elk verkeersongeval, zal een onderzoek moeten uitwijzen wat er gebeurd is en wie in fout is.

Het gaat hier inderdaad om een gewoon verkeersongeval. Het had wel plaats tijdens de verkenningen op een moment dat de proeven nog niet zijn afgesloten voor het gewone verkeer. Die verkenningen moeten de rallyrijders afwerken met een gewone serie-auto én daarbij moeten ze uiteraard de verkeerscode respecteren.

De verkenningen voor Ieper waren gisteren en vandaag, tussen 7 en 22 uur.

ieperling
13-07-2005, 19:18
hey,
even wat meer uitleg over het ongeval.
(voor diegene die nog steeds de oorzaak niet kennen.)
overdreven snelheid was het zeker niet. het was op een situatie waar er (het parcours volgende) links van de baan hoog mais of dergelijke stond. hierdoor kon men op het kruispunt moeilijk zien of er een wagen op de grote baan kwam aangereden.
"Mathias Priem (overleden bestuurder) was wel degelijk gestopt aan het kruispunt." dit verklaarde de 2 Noren aan de coursdirectie. maar zoals eerder gezegd kon men niets zien door het hoge mais. dit is wss de grootste oorzaak van het ongeval.

greetz