View Full Version : Menten, PSI en hun prachtige Belcar overwinning.....reactie van de Nederlandse pers
Menten, PSI en hun prachtige Belcar overwinning.........reactie van de Nederlandse pers is om te huilen.
Na zijn goede debuut in de RPN van Menten in 2002 laat hij keer op keer zien dat die gast in de GT's goed aan een stuurtje kan trekken. In tegenstelling tot die andere Limburgse Jos rijdt hij wel.........en met resultaat. Vorige week winnaar van de 12 uur BTCS en afgelopen zondag van de Belcar race op Brands Hatch. Gezond kritisch moet ik wel blijven, het was niet de sterkste race uit de Belcar geschiedenins...........maar hij en Bouvy hebben hem wel weten te winnen. Winnaars hebben altijd gelijk ;)
Vandaag in de regionale en landelijke kranten was er helemaal niets te terug te vinden van deze prachtige prestatie van Menten. Het gedeelte "Pers" voor de afdeling Menten is in handen van Flor Schilte. Nu is dat niet mijn beste vriend, de beste man maakt mij iets teveel feiten-foutjes, maar aan zijn netwerk van relaties hoef ik niet te twijfelen. Dat zit wel snor. Zelfs hem lukt het niet om Menten in de krant te krijgen............zelfs het Limburgs Dagblad niet. Toch een krant in het leefgebied van Menten. De landelijke kranten zoals de Telegraaf en het AD besteden vandaag wel aandacht aan autosport maar helaas aan de scherts-vertoning van de Porsche Cup Challenge in Zolder.
Geurige verhalen over de prestaties van de Bleekjes en de Verschuurtjes over een klasse die gene ene reet voorstelt. Zelden heb ik zo'n achterlijke vertoning gezien. Deze zelfbenoemde koningsklasse van Nederland gaat met 10 wagens van start in Zolder tijdens de race op zondag. Er zitten gasten tussen die niet eens een fatsoenlijke lijn kunnen rijden op de Sacrements-helling. Die gasten zijn zo snugger om een top-10 qualifying in het leven te roepen.........en dat met 10 wagens !! Afschaffen en opzouten met die troep...........ik wil autosport zien!
Helaas was het evenement, de ADAC Rundstrecken-Rennen, geen echt topevenement. De veelal Duitse klassen die aan de start verschenen waren van het kaliber Youngtimers en Historische Monoposto’s. Er is absoluut niets mis met deze klassen, maar de McGregor Porsche GT3 Cup Challenge hoort er niet tussen.
www.autosport.nl
Heel juist deze opmerking alleen is mijn uitleg anders dan de redacteur van autosport.nl iets anders , de McGregor Porsche GT3 Cup Challenge hoort op geen enkel circuit thuis.
Over de belachelijke opzet van deze Cup kan ik nog wel een uur blijven typen maar Hans E. uit Z. en Hein H.luisteren toch niet naar mij.......maar gelukkig ben ik niet de enigste die zijn vraagtekens zet bij het concept:
Omdat Pieter Dubois in de eerste ‘manche’ op twee ronden achterstand over de finish kwam, eindigde de equipe Bastiaans – Dubois uiteindelijk toch als laatste. Geen podiumplek dus voor Phil. Iets dergelijks maakte Evan Kersbergen tijdens de Marlboro Masters mee. Hij kwam in de tweede heat zelfs als winnaar over de finish, maar ook voor hem was er geen podiumplek weggelegd. Niet alleen het publiek begrijpt hier weinig van, ook de teams in de McGregor Porsche GT3 Cup Challenge hebben er moeite mee. Dat bleek toen Tim Coronel en Menno Kuus zich na de race pas bij het podium meldden nadat zij het (voor hen) goede nieuws gehoord hadden
www.autosport.nl
Zelfs de deelnemers snappen het niet en toch komt deze droevige Zandvoortse comedie in de landelijke kranten. Een goed resultaat in een simpele en toch nog steeds een goede GT-serie komt niet eens in de kolommen van de krant. Het lijkt wel of autosport in Ollanda alleen maar bestaat uit Zandvoort en de soapserie: "Verstappen, de coureur die geen races rijdt". Echte goede prestaties zoals die van Menten komen niet onder het oog van de gemiddelde sportlezer in een krant. Met alle respect voor sites zoals pitstop.be, autosport.nl ............daar komen alleen de echte liefhebbers en niet de gemiddelde lezer van een krant zoals jan met de korte achternaam. Autosport en mainstream.........het zal voor altijd een droom blijven.
Buzzbomb
28-06-2005, 00:21
Tjonge jonge, wat een rant weer zeg. Gezellig hier.
Racingworld.be
28-06-2005, 00:38
Menten, PSI en hun prachtige Belcar overwinning.........reactie van de Nederlandse pers is om te huilen.
Na zijn goede debuut in de RPN van Menten in 2002 laat hij keer op keer zien dat die gast in de GT's goed aan een stuurtje kan trekken. In tegenstelling tot die andere Limburgse Jos rijdt hij wel.........en met resultaat. Vorige week winnaar van de 12 uur BTCS en afgelopen zondag van de Belcar race op Brands Hatch. Gezond kritisch moet ik wel blijven, het was niet de sterkste race uit de Belcar geschiedenins...........maar hij en Bouvy hebben hem wel weten te winnen. Winnaars hebben altijd gelijk ;)
Vandaag in de regionale en landelijke kranten was er helemaal niets te terug te vinden van deze prachtige prestatie van Menten. Het gedeelte "Pers" voor de afdeling Menten is in handen van Flor Schilte. Nu is dat niet mijn beste vriend, de beste man maakt mij iets teveel feiten-foutjes, maar aan zijn netwerk van relaties hoef ik niet te twijfelen. Dat zit wel snor. Zelfs hem lukt het niet om Menten in de krant te krijgen............zelfs het Limburgs Dagblad niet. Toch een krant in het leefgebied van Menten. De landelijke kranten zoals de Telegraaf en het AD besteden vandaag wel aandacht aan autosport maar helaas aan de scherts-vertoning van de Porsche Cup Challenge in Zolder.
Geurige verhalen over de prestaties van de Bleekjes en de Verschuurtjes over een klasse die gene ene reet voorstelt. Zelden heb ik zo'n achterlijke vertoning gezien. Deze zelfbenoemde koningsklasse van Nederland gaat met 10 wagens van start in Zolder tijdens de race op zondag. Er zitten gasten tussen die niet eens een fatsoenlijke lijn kunnen rijden op de Sacrements-helling. Die gasten zijn zo snugger om een top-10 qualifying in het leven te roepen.........en dat met 10 wagens !! Afschaffen en opzouten met die troep...........ik wil autosport zien!
Heel juist deze opmerking alleen is mijn uitleg anders dan de redacteur van autosport.nl iets anders , de McGregor Porsche GT3 Cup Challenge hoort op geen enkel circuit thuis.
Over de belachelijke opzet van deze Cup kan ik nog wel een uur blijven typen maar Hans E. uit Z. en Hein H.luisteren toch niet naar mij.......maar gelukkig ben ik niet de enigste die zijn vraagtekens zet bij het concept:
Zelfs de deelnemers snappen het niet en toch komt deze droevige Zandvoortse comedie in de landelijke kranten. Een goed resultaat in een simpele en toch nog steeds een goede GT-serie komt niet eens in de kolommen van de krant. Het lijkt wel of autosport in Ollanda alleen maar bestaat uit Zandvoort en de soapserie: "Verstappen, de coureur die geen races rijdt". Echte goede prestaties zoals die van Menten komen niet onder het oog van de gemiddelde sportlezer in een krant. Met alle respect voor sites zoals pitstop.be, autosport.nl ............daar komen alleen de echte liefhebbers en niet de gemiddelde lezer van een krant zoals jan met de korte achternaam. Autosport en mainstream.........het zal voor altijd een droom blijven.
Je kan (heel misschien) de sites raadplegen die er WEL aanwezig waren, en die ten slotte in het belang van de autosportliefhebber toch enige investering deden. Oh ja... de geweren, pistolen en revolvers waren er ook, maar wat had je anders verwacht van 'cowboysites' ? Zij waren er wel... en sommige andere "ik ben DE site" waren er niet... Arm autosportlandje, zelfs over de grenzen heen... Kranten? Weinig redacteurs gezien hoor... Jaja, alles overnemen van personen die er wel waren. Zo was het programmaboekje gewoon een kopie van DSC. Nog een geluk dat we op zo'n momenten de handen samen slaan, of niet, Joost? SOFAM rules, en brengt dag per dag meer geld op. Doe zo verder, heren 'copy-verkrachters' ... Wij danken jullie...
Laten we hierin vrij kort zijn: kranten worden één dag erna gedrukt. Zijnde: je moet al van de wereld verdwenen zijn om het nieuws niet te weten. Menten niet in de krant in 'Hollanda'? tja... Hollanda... vergeten gebied misschien... In Belgica stond Menten wel op 'het papier'... maar euhm... 't zal wel weer aan onze mentaliteit liggen zeker??? Of betekenen we toch nog een duwtje in de rug van de NederBelgen? Autosport, dit is waar het zich om gaat? In Maastricht, vier kilometer lager (grote omweg, ik weet het) en overal.... Niet? Of gaan we rustig verder met de afbraak van hetgene wat ons nauw aan het hart ligt?
Amaai, jullie hebben nogal een beke sjans dat ik niet ODW als initialen heb. Het ware 'harder' maar zelfs nog veel duidelijker geweest. Laten we hier maar niet op verder gaan... ODW houdt namelijk niet van 'pipo's' en nog minder van 'draadknippers'.. Maar ja, ODW heeft het niet gezegd, 't zal wel steeds op de naam (en nek) van de boodschapper vallen zeker?
Peter Baert
28-06-2005, 01:27
Enig relativeringsvermogen in deze lijkt me toch geboden. Het is des mensen om het evenement, waarop jij aanwezig bent, belangrijker te achten dan andere evenementen die op datzelfde ogenblik plaatsvinden.
Het is des mensen, ik betrap er mij ook soms op.
Niet Brands Hatch was vorig weekend het epicentrum van de (inter)nationale autosport. Dat centrum lag ergens in de Vlaamse Westhoek, zeker in Griekenland, deels in Duitsland en ook wel in Brno. En ja, de Vlaamse Belcar reed in Engeland.
De Belgische autosport-journalisten zaten in de Westhoek voor een Europese toprally, en dus niet in Brands Hatch.
Ook Pitstop.TV was niet in Brands Hatch, maar vandaag de dag heeft de technologie (GSM, internet, TV, ...) zo een vlucht genomen dat je overal ter wereld wat dan ook live kunt volgen. Zo volgde ik vanuit een hok in Hilversum dankzij alweer die fantastische technologie (satelliet in dit geval) 2 WTCC-races in Puebla in Mexico. Iets mis mee?
Een forumlid dat onder de naam "racingworld.be" komt schimpen op "cowboysites" en "DE site" zou toch beter moeten weten, als op die site weer eens een © wordt geplaatst bij het overnemen van persberichten van teams, rijders of andere. Misschien is het goed wat minder te vuren op anderen en voor eigen deur te vegen.
De Belgische kranten waren vandaag maandag duidelijk een weergave van de prioriteiten afgelopen weekend: groot artikel met foto rond Ieper, en Belcar en co verwezen naar een zijkolom.
Wie bijna anderhalve week geleden de 12 uren van Spa belichtte alsof de hele wereld er van wakker lag, moet de echte waarde van een evenement leren inschatten, zeker als op hetzelfde moment de 24 uren van Le Mans worden gereden. Het is niet omdat er in Spa 90 auto's aan de start stonden, dat het "het van het" was.
Relativeren en iets vaker in eigen boezem kijken. En laat elk zijn eigen ding doen naar eigen godsvrucht en vermogen.
:)
Mark, er was zoveel autosport dit weekend dat de absolute topevenementen voorrang kregen. Belcar, DTM, FIA GT, WTCC, WK rally, de 3 rally's in Ieper... Heel veel om alles in een krant te krijgen, maar toch is het in Het Belang van Limburg gelukt. Ik ben al blij dat men elk van deze evenementen (het WTCC en DTM tradioneel niet) belicht.
Maar toch vind ik het nog steeds heel jammer dat er bij de 24 Uren van Le Mans zo'n kleine artikels werden geschreven in HBvL. Voorgaande jaren waren er grote voorbeschouwingen en een uitgebreid raceverslag. Dit jaar aandacht voor G-Force in de voorbeschouwing en totaal niet over een Audi R8, een Pescarolo... Er werd niet eens gezegd wie de pole had gepakt. Spijtig dat er zo goed als geen enkel woord werd gerept over de snelle GT1's.
Peter Baert
28-06-2005, 14:07
@ autofan,
Als er een krant is die weinig of geen kritiek verdient over zijn autosport-verslaggeving, is het Het Belang van Limburg. Marc Cornelissen krijgt na topweekends bijna altijd een volle bladzijde voor verslag en duiding, maar uiteraard -gezien de regionale inslag van de krant- altijd met bijzondere aandacht voor de Limburgse motorsporters.
Dat Le Mans tenslotte wat weggemoffeld werd, was een gevolg van de farce in Indianapolis met de F1-race aldaar. Die schijnvertoning ging met de grote koppen lopen. Er wordt trouwens nog altijd over gezeurd op internet-fora. :)
@ racingworld.be of Dries,
Laten we ODW maar gewoon Olivier de Wilde noemen. Dat omfloerste gedoe leidt alleen maar tot gespeculeer, en vaak tot misverstanden.
Voor de leken. ODW is de autosport-journalist van La Dernière Heure en Autonews. Bovendien verzorgt hij op een zeer professionele manier de persdienst voor topweekends op circuit in België.
In La DH durft ODW wel eens tegen schenen stampen en dingen zeggen zoals ze zijn. Meestal is zijn betoog goed onderbouwd, soms slaat hij de bal eens mis. Maar, wie nooit fouten maakt, mag de eerste steen werpen ...
La DH is in België de krant met de meeste autosport-verslaggeving, dankzij vooral ODW, die bij momenten zijn nek durft uitsteken.
Dat "nek uitsteken" wordt moeilijker voor journalisten of webmasters die aan handen en voeten gebonden zijn, omdat ze bvb. voor teams of rijders communiqué's schrijven of omdat ze afhangen van de goodwill van een organisator voor het opzetten van een service. Ik praat in het algemeen, de hele autosport-pers is in dat bedje ziek.
Niemand heeft de waarheid in pacht, zeker niet in autosportland. Achter de meeste beslissingen zit een verborgen agenda, die in 99% van de gevallen ook verborgen blijft. De teneur van die agenda is wel bijna altijd "geld" en vooral "veel geld".
Het zoeken naar de waarheid achter de "waarheid" van PR en andere marketing-managers is de opdracht van elke journalist, die naam waardig. Pas dan kan de verslaggeving de autosportliefhebber een dienst bewijzen. Op dat vlak is een forum, waar soms tippen van sluiers worden opgelicht, ver-rijkend, hoe hard de kritiek ook moge zijn.
Wie als een fan kritiekloos door de pitlane huppelt en met die ingesteldheid een nieuws-site runt, is geen aanwinst voor de brede autosportliefhebber, die op die manier maar de halve, gekuiste waarheid te lezen krijgt.
Anderzijds mag het zoeken naar de echte waarheid ook weer niet selectief gebeuren en zich niet beperken tot een paar mensen, omdat deze of gene ooit eens een sponsorbudget heeft geweigerd aan een rijder, voor wie een webmaster communiqué's maakt. De kritische houding moet voor iedereen gelden.
Theorie klinkt altijd mooi, niet?
:)
Niettemin deze gouden regel: wie nooit een fout maakt, mag de eerste steen werpen ...
gwyllion
28-06-2005, 15:26
Nog wat olie op het vuur gooien. Ik lees juist op crash.net
The ever-popular Britcar Championship, the fastest growing series in the UK, teamed with continental cousin the Belgium-based Belcar series, to offer spectators a one-off opportunity to witness two Europe's two best and most exciting endurance categories at the same venue.
With well in excess of 40 cars taking part in the Belcar race, the category's only round outside the Netherlands this season, the start had to be seen to be believed, as millions of pounds worth of machinery roared through Paddock Hill Bend and eventually out into the countryside along Brands' famous 2.6 mile Grand Prix Circuit.
Belgie en Nederland is 2 keer hetzelfde land natuurlijk :o
Racingworld.be
28-06-2005, 15:35
Over Olivier kan ik maar één ding zeggen: hij is hyper professioneel met zijn beroep bezig. Hoedje af voor die kerel. En het feit dat hij soms (kei)hard kan zijn met sommige uitspraken, maakt van hem mijn favoriete autosportjournalist (bij de geschreven pers). Het zou enkel maar beter zijn moesten we in België meer ODW's hebben...
**Dat "nek uitsteken" wordt moeilijker voor journalisten of webmasters die aan handen en voeten gebonden zijn, omdat ze bvb. voor teams of rijders communiqué's schrijven of omdat ze afhangen van de goodwill van een organisator voor het opzetten van een service. Ik praat in het algemeen, de hele autosport-pers is in dat bedje ziek.**
Het is inderdaad niet steeds eenvoudig voor vele van deze mensen. Terwijl ze soms zelf iets anders zouden willen schrijven, zijn ze, zoals Peter terecht vermeldt, vaak 'gebonden' aan de regels van hun opdrachtgever. Maar ik denk dat deze mensen dat ook wisten toen ze er voor kozen om tevens voor een team, een piloot of een organisatie te werken. En dat er in de pers al eens een foutje gemaakt wordt, dat zullen we er steeds moeten bijnemen, met in het achterhoofd de slotzin van Peter's vorige post ;)
Dries
@ autofan,
Dat Le Mans tenslotte wat weggemoffeld werd, was een gevolg van de farce in Indianapolis met de F1-race aldaar. Die schijnvertoning ging met de grote koppen lopen. Er wordt trouwens nog altijd over gezeurd op internet-fora. :)
Ik had het over de voorbeschouwing van Le Mans :) Daar hadden ze 3/4 pagina het over Danica Patrick. En ik geef u gelijk dat de autosport in die krant altijd super is, maar dit stelde me toch wel teleur dat deze dame zoveel regels kreeg ;)
*Off topic mode*
..., maar dit stelde me toch wel teleur dat deze dame zoveel regels kreeg ;)
:frusty: §!$?&!!#£ Sennake hou uw mond!!! :frusty:
*/Off topic mode*
dit stelde me toch wel teleur dat deze dame zoveel regels kreeg ;)
Prachtig gevonden. :+
Je kan (heel misschien) de sites raadplegen die er WEL aanwezig waren
Als ik jouw was zou ik mijn tekst nog maar eens goed lezen. Ik verwijs geen enkel moment naar een site........of het nu goede is of een slechte is. Mijn kritiek uit zich op de kranten in Nederland. Dat ik twee quotes haal van autosport.nl is om aan te geven hoe men in Nederland schrijft over iets dat niets is ;)
Ditmaal maak ik dus geen enkel verwijt naar racingworld.be en of andere sites. Ik vraag me dus af waarom jij opnieuw weer de verdediging moet voeren voor racingworld.be ...............er was niet eens een aanval :D Je bent te vroeg uit je schuttersputje gekomen om te vuren...........of om in defensie termen te blijven: Kanonnenfleisch :D Afschieten en afvoeren.....
Wat betreft raadplegen van sites.........MST Timing was de site om live te resultaten te volgen. Het verhaaltje erbij verzin ik zelf wel. Dat was voor mij afgelopen zondag niet mogelijk......dan maar via SMS uit de UK ;)
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.