PDA

View Full Version : Pechduivel ontzegt TTRacing prima resultaat.


TT Racing
28-06-2005, 09:04
Brands Hatch. Vrouwe Fortuna keek ook aan de overkant van het Kanaal de verkeerde kant op voor het TTRacing van Chris Mattheus en Bert Redant. Hoewel in 25ste stelling aan de finish, overheerste na afloop immers het gevoel van een gemiste kans nadat een gebroken schakelstang nog voor de start roet in het eten gooide.

De pre-tests en kwalifikatiesessies had het team uit Berlaar eerder als een testsessie op ware grootte aanzien zodat hiervoor niet eens nieuwe rubbers werden geschoeid.
Door een probleem met de uitlaatcollector en een opeenvolging van rode vlag-situaties viel er op vrijdag in de pre-tests nauwelijks relevante info te verzamelen.
Redant nam zaterdag de eerste kwalifikatierit voor zijn rekening waarna Mattheus diens tijd in de tweede sessie lichtjes verbeterde om op een tweeëntwintigste startplaats uit te komen. Hoewel op oude sloffen onderweg had Mattheus het gevoel door "verkeer" minstens twee à drie seconden te hebben laten liggen.

Zondagmiddag.In de aanloopronde liep het meteen mis toen de schakelstang afbrak waardoor Mattheus in de box stond toen de start werd gegeven.
Nadat de loshangende stang inderhaast was gedemonteerd stapte ook de Audi uiteindelijk in de Belcar-dans, zij het met twee ronden achterstand en met de vierde versnelling als enig bruikbare!

"Eigenlijk weet ik zelf niet hoe ik het klaarspeelde maar spijts die handicap ben ik er toch nog in geslaagd flink wat konkurrenten terug te halen" aldus Chris die het "lezen" van de ideale rijlijnen op dit voor hem nieuw circuit duidelijk sneller onder de knie had dan menig ander konkurrent.
"Leuk is anders natuurlijk. In het technisch gedeelte van de omloop kon ik telkens voldoende voorsprong nemen om zodoende m’n achtervolgers op het rechte eind voor te blijven. I.p.v. de voorgeschreven 6.200 toeren, moest ik de motor op de lange rechte einden en bergop nagenoeg constant 6.700 toeren opleggen. In de afdaling van bv. Paddock Hill Bend daarentegen ontkoppelde ik dan weer om net voor de volgende bocht weer op het gas te gaan. Als je dan ziet dat ik in deze omstandigheden rondjes van 1:37 aan elkaar rijg, dan word ik gesterkt in mijn overtuiging dat we hier voor een verrassing hadden kunnen zorgen. Rondjes van 1.32 à 1.33 behoorden hier m.i. zeker tot de mogelijkheden. Doodzonde dus dat dit net voor de race en niet in qualifying moest gebeuren!" Toen Mattheus de pits opzocht voor de rijderswissel, tankbeurt én herstelling, stond de TT alweer 33ste genoteerd. De vervanging van het defecte stuk kostte dankzij het efficiënte ingrijpen van de TTRacing-crew hoop en al slechts twee extra minuten waarna Bert Redant met het spreekwoordelijke mes tussen de tanden aan zijn inhaalrace kon beginnen. Die leverde de man uit Lochristi uiteindelijk nog een onverhoopte 25ste plaats op.

"Anders dan Chris kreeg ik een uitstekende wagen ter beschikking" weet Redant die een 1:33.9" als snelste tijd op de klokken zette. "Enkel op het laatst vertoonde de krachtbron tekenen van vermoeidheid maar dit was voorzien: voor de 24U van Zolder wordt er immers een nieuwe motor gemonteerd. Twee keer kreeg ik het warm: toen een slippende Vanina Ickx me er bijna uittikte en een tweede keer toen ik me al te snel in Paddock Hill Bend meldde, wat me een ritje door het gras opleverde." aldus Bert.

"De auto is snel maar nog niet bedrijfszeker genoeg" blikt teammanager Luc Goris terug. "In de acht weken die ons van de etmaalrace in Zolder scheiden staan er dan ook verscheidene uithoudingstests op het programma. Die kleine probleempjes die meestal pas na twee uur racen de kop opsteken moeten we tegen dan uit de wereld hebben geholpen!"