View Full Version : capirossi
En @Alain:
Kan je me eens vertellen wat er gebeurd is met Capirossi aub ?
Ik ben nogal fan van Ducati :p
Ik ben ook een Ducati fan in hart en nieren, was uiteraard zeer verheugd toen bekend werd dat ze in 2003 naar de MotoGP zouden gaan, die vreugde werd al snel getemperd toen ik hoorde dat Capirossi bij Ducati zou rijden... :frusty: inmiddels is mijn wrok al enigszins gemilderd ;)
In 1998 reden Capirossi en Harada het WK 205 cc voor Aprilia Corse. Ze domineerden het seizoen, enkel Rossi die enigszins meekon in zijn debuutjaar.
Voor de laatste GP van het seizoen in Argentinië was het heel simpel. Capirossi had 204 punten en Harada 200. ER waren verschillende scenarios mogelijk maar zoals zo dikwijls in het seizoen, reden ze weg van het pak. Dus de winnaar van de GP werd automatisch WK. Harada reed op kop met Capirossi achter zich. Echter in de laatste ronde slaagde Harada er in een klein gaatje te slaan, niet veel want het verschil was minder dan een seconde en toen kwam de laatste bocht. Harada zag de titel enkele honderden meters verder klaarliggen en Capirossi zag de titel enkele honderden meters verder voor zijn neus weggekaapt worden. Dat kon ie niet laten gebeuren en in de laatste bocht remde Capirossi zo laat ( hij plakte immers niet aan het wiel, er zat toch wel een meter of 15 tussen de twee ) en ramde Harada bij het insturen van de bocht. Harada uit de race, Rossi die enkele seconden achter de twee kemphanen reed, sleepte de overwinning in de wacht voor Capirossi en die werd WK. Ik heb in de moto's nooit eerder zo'n onsportief manoeuver gezien en zeker niet op zijn teamgenoot. Het bizarre is dat Capirossi niet gediskwalificeerd werd achteraf en zijn titel mocht behouden. Hij werd wel stante pede aan de deur gezet bij Aprillia en Rossi, die werd tweede in het WK met een punt voor Harada.
Als fan van Harada was ik uiteraard niet blij en spuugde ik Capirossi uit. Sinds hij bij Ducati rijdt, kan ik hem al wat beter verdragen maar een fan zal ik nooit meer zijn, want dat was ik in het begin van zijn carriere wel...
Yannick R
28-06-2005, 10:53
Ai, als ik het zo lees is dat inderdaad zeer onsportief.
Gediskwalificeerd zou em idd wel moeten worden vind ik ook.
Maja. Bij Ducati nu heeft em toch ook zoveel nog ni laten zien he.
Buiten afgelopen seizoen een 3e plaats in Mugello ?
Tis zeker geen slechte, maar ..
Ducati is nog niet zo goed in MotoGP als in de SBK :)
Tja, SBK was dan ook jarenlang Ducati, en bij uitbreiding tweecilinders, op het lijf geschreven hé.
Dat Ducati er dit jaar niet zoveel van bakt komt ook deels door de banden. Kijk maar eens naar de andere Bridgestone-teams. Anderzijds is het altijd wel bang afwachten of Capirossi door de bocht gaat komen of niet ; zijn Duc heeft niet bepaald de beste of de strakste handling (weet niet in hoeverre dat bij Checa ook het geval is).
De Bridgestones zijn niet zo goed als Michelin maar op bepaalde circuits werken ze uitzonderlijk goed, Mugello is er daar een van en Rio en Motegi ook, dat bewees Tamada vorig seizoen wel door twee dominante overwinningen te behalen.
De handling van de D16 is nu net het probleem bij beide. Ze hebben enorm veel problemen om de juiste setup te vinden tijdens een GP-weekend. Het is niet zoals bij Honda waar de RCV een rijder- en circuitvriendelijke motor is. daarbij komt dat de immense power van het rode beest ook nog eens zorgt voor chatter en dat helpt natuurlijk ook niet... Tja, voorlopig denk ik dat Ducati pas serieus aan het winnen gaat in de MotoGP als #46 op een van de machines staat...
Tja, Rio is er dit jaar niet meer bij en in Portugal (waar Tamada het vorig jaar toch lang niet slecht deed) bakten ze er ook al niet bijster veel van (maar dat kwam misschien door het weer).
Blijkbaar hadden ze (Bridgestone) na het tussenseizoen grote verwachtingen en dachten ze dat ze het Michelin heel moeilijk zouden kunnen maken. Heb ik nog niet veel van gezien. In Barcelona werden ze praktisch belachelijk gemaakt. Het team dat nog het best lijkt te presteren met de huidige Bridgestones is Kawasaki, iets waar je mij niet over hoort klagen ;) . Suzuki is voorlopig nergens en de Ducati's presteren ook ondermaats.
Maar enfin, het evolueert allemaal nogal snel op bandenvlak, zoals we vorig jaar na een voor Bridgestone rampzalig Mugello gezien hebben. Ze hebben zich toen serieus herpakt.
Maja. Bij Ducati nu heeft em toch ook zoveel nog ni laten zien he.
Buiten afgelopen seizoen een 3e plaats in Mugello ?
Tis zeker geen slechte, maar ..
Hij behaalde in 2003 wel de eerste en voorlopig enige Ducati-overwinning in de MotoGP ;).
Yannick R
29-06-2005, 15:17
Hij behaalde in 2003 wel de eerste en voorlopig enige Ducati-overwinning in de MotoGP ;).
Dat zou kunnen, ik volg(de) niet echt op de voet de MotoGP :p (oftewel laat mijn geheugen me weer in de steek.)
Als ik het zie op TV, laat ik het natuurlijk opstaan ..
En ik heb gehoord dat de Duc's wat teveel power hebben (zag je ook op Mugello .. rond de 341 km/u ?) en de achterband het niet aankan.
Dat ze dan de power wat verminderd hadden, maar het nog altijd niet goed is.
Dus dat zal dan zijn dat Capirossi hem wat zal moeten inhouden in de bochten, dat hij vanachter niet uitbreekt en voor de banden wat te sparen. Dat terwijl de Yam's (en Honda's) er wss gewoon goed op de gas kunnen gaan.
Dat heb ik mij toch laten vertellen, maar ik denk wel dat het zo effectief zou kunnen zijn.
S. Claeys
29-06-2005, 19:12
Dat kon ie niet laten gebeuren en in de laatste bocht remde Capirossi zo laat ( hij plakte immers niet aan het wiel, er zat toch wel een meter of 15 tussen de twee ) en ramde Harada bij het insturen van de bocht. Harada uit de race, Rossi die enkele seconden achter de twee kemphanen reed, sleepte de overwinning in de wacht voor Capirossi en die werd WK. Ik heb in de moto's nooit eerder zo'n onsportief manoeuver gezien en zeker niet op zijn teamgenoot. Het bizarre is dat Capirossi niet gediskwalificeerd werd achteraf en zijn titel mocht behouden....
Herriner me het nog zoals gisteren.
Wat was ik pissed zeg. Wat een foute manoevre. Heel onsportief van hem en ook van Moto GP om hem geen straf op te leggen. Maar zelf een punten straf zou hem nog naar de titel geleden hebben aangezien Harada geen enkel punt had. DQ was voor mij toch het minste. Dit moet een hele bittere pil voor Harada geweest zijn. Hij was de oprechte champion in mijn ogen.
Capirossi, heb hem nooit echt gemogen en met die stoot liet hij iedereen zien wie hij was, "een slechte verliezer".
Herriner me het nog zoals gisteren.
Wat was ik pissed zeg. Wat een foute manoevre. Heel onsportief van hem en ook van Moto GP om hem geen straf op te leggen. Maar zelf een punten straf zou hem nog naar de titel geleden hebben aangezien Harada geen enkel punt had. DQ was voor mij toch het minste. Dit moet een hele bittere pil voor Harada geweest zijn. Hij was de oprechte champion in mijn ogen.
Capirossi, heb hem nooit echt gemogen en met die stoot liet hij iedereen zien wie hij was, "een slechte verliezer".
Aprilia en teamhelft van Harada hebben toen geen klacht ingediend omdat bij puntenverlies voor Capirex Rossi en HONDA met de titel zouden gaan lopen zijn.
Jochie
Dat is meer dan 6 jaar geleden gebeurd en daar wordt nog zo over gezeurd. Jullie kunnen beter praten over de bloedmooie vrouw van Capirossi ;)
Yannick R
30-06-2005, 13:12
Dat is meer dan 6 jaar geleden gebeurd en daar wordt nog zo over gezeurd. Jullie kunnen beter praten over de bloedmooie vrouw van Capirossi ;)
Ben ne foto aan't zoeken.
Kheb ze al is van ver gezien @ Mugello. Alsem daar zo stond te springen.
En terwijl ik aan't zoeken was kwam ik deze foto tegen:
http://nsd.dyndns.org/MC/capirossi.jpg
Laat mij raden ? ;)
S. Claeys
30-06-2005, 16:04
Aprilia en teamhelft van Harada hebben toen geen klacht ingediend omdat bij puntenverlies voor Capirex Rossi en HONDA met de titel zouden gaan lopen zijn.
Jochie
Juist, zoals ik zei, Harada had geen enkel puntje dus hij wist heel goed wat hij moest doen. Het was een win win situatie, hij kon niet verliezen maar alles winnen. Het smeerlapke, (ha ja want groot is em ni he, :D )
Jochie
Rossi reed nochtans ook op een Aprilia met Nastro Azzuro sponsoring. Hij is pas overgestapt naar Honda in 2000...
Vervolgens, indien Capirossi een DQ had gekregen, was hij nog steeds WK omdat hij voor aanvang van de laatste GP 204 punten had en Rossi na zijn overwinning in Argentinië op 201 uitkwam. Wellicht zal er geen klacht zijn geweest omdat het toch niets uitmaakte...?
Rossi reed nochtans ook op een Aprilia met Nastro Azzuro sponsoring. Hij is pas overgestapt naar Honda in 2000...
Aha, schromelijke vergissing mijnentwege.
Feit blijft dat Rossi voor een ander team reed als Capirex en Harada.
Vervolgens, indien Capirossi een DQ had gekregen, was hij nog steeds WK omdat hij voor aanvang van de laatste GP 204 punten had en Rossi na zijn overwinning in Argentinië op 201 uitkwam. Wellicht zal er geen klacht zijn geweest omdat het toch niets uitmaakte...?
Je weet niet op voorhand wat de bestraffing zou geweest zijn hee.
Het lijkt aannemelijk dat het maneuvre strafbaar bevonden werd en wat is dan de sanctie?
DQ en toch nog de wereldtitel ... of geschrapt uit de stand (cf Schumi) en wereldtitel rechtmatig naar Rossi en ander team.
Het spijtige aan de situatie vond ik dat op geen enkele logische manier Harada, welke ik het echt gunde, nog de wereldtitel kon bekomen.
Het Aprilia team van Capirex/Harada kon dus enkel verliezen door een klacht in te dienen.
Je zou anders wel de radeloosheid van Capirex kunnen begrijpen, een paar jaar ervoor had hij immers in de 125s in de laatste wedstrijd al de wereldtitel verloren.
In Suzuka op Honda denk ik, aan ... Alain? :)
En waarom zou dit incident niet mogen opgerakeld worden?
Onverdiende wereldtitels en hun omstandigheden dienen af en toe eens opgehaald te worden door de sportliefhebbers, kwestie dat ze niet rusten in de geschiedenis als evenknie van verdiende ;)
Jochie
Dan kan je ook beginnen met Everts versus Tortelli in datzelfde jaar, weliswaar dan wel in motorcross.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.