PDA

View Full Version : Wat is een goede bandendruk?


Kris Nitro
07-07-2005, 19:56
Als totaal beginneling, weet ik niet goed welke bandendruk goed is; volgens mijn fabrikant is vooraan 2.2 en achteraan 2.1 goed.

Het is een 4x4 (Impreza) met bandenmaat 215/45/17. Gewicht +-1350kg

IlPrincipal
07-07-2005, 20:11
Op mijn carrera 3,2 begin ik met de gewone wegbandenspanning 2,2 vooraan en achteraan. Dan rijd ik een 5-tal rondjes tot ik voel dat de bandengrip verminderd. Dan ga ik binnen in de pits. Als ik dan de bandenspanning meet zit die boven de 3.00 Ik laat dan de banden af tot 2.0. Dat levert daarna veel pret op en de auto voelt dan veel stabieler aan dan op die 3.00.
Maar dus eerst je banden warm (heet) rijden en dan daarna op spanning brengen.
Let ook vooral op met je remmen...op circuit heb je heel snel fading. En dat is verrassend als je voor de chicane op de remmen gaat en moet vaststellen dat er niemand thuis is.
Ik heb daarom geperforeerde schijven, ATE blauwe racing remvloeistof EN sinds gisteren blauwe PAGID racing remblokjes.
Hopelijk regent het morgen niet te fel dan ben ik zeker van de partij

Jochie
08-07-2005, 21:59
Is afhankelijk van veel te veel dingen om daar een goed cijferantwoord op te geven naar mijn bescheiden mening.

Eenn goede bandendruk is die die bij opgewarmde banden het krijtstreepje dwars over u banden (dat ge net ervoor zelf getrokken had) afslijt tot op de rand van het bruikbare profiel.
(hem dan wel niet op koude banden de chicane insmijten hee ;))

Jochie