PDA

View Full Version : Klopt het concept voor de 24U van Spa nog wel?


Mark
27-07-2005, 22:50
Klopt het concept voor de 24U van Spa nog wel?

Eerlijk? Mijn inziens niet. Ik kan niet anders dan een kwantitatief dalende tendens opmerken. Recessie zal zeker van toepassing zijn op het aantal deelnemers...........maar de recessie in autosportland is al enkele jaren aan de gang. Dit concept van Ratel heeft zijn langste tijd gehad. In de LMES is het booming business, wat is het grote verschil tussen FIA GT + 24 uur Spa en de 5 *1000 KM LMES + Le Mans?

Feiten:

2001 (start nieuwe concept 24 uur Spa): 39 wagens in de training, 38 aan de start, 25 aan de meet.
2002: 50 wagens in de training, 50 aan de start, 26 aan de meet
2003: 54 wagens in de trainig, 53 aan de start, 26 aan de meet
2004: 44 wagens in de trainig, 42 aan de start, 20 aan de meet.
2005: Waarschijnlijk 37 in de training.......... start en meet zullen uiteraard nog lagere getallen opleveren.

Als er op zondagmiddag om 16.00 uur 15 wagens aan de streep komen dan mogen we blij zijn. Gezien de cijferreeksen is dat een logisch getal. 15 wagens aan de finish van een 24 uur, miljaar............waar is het fout gegaan.

Het aantal deelnemers in 2001 is wat aan de lage kant maar dat is te wijten dat op een redelijk laat tijdstip bekend werd wat het nieuwe concept van de 24 uur ging inhouden. Weg Toerisme, welkom voor de GT's. Na deze 5 editie nieuwe stijl mogen we eens de vraag gaan stellen of die wijziging qua concept wel de juiste is geweest.

De terugval in het aantal deelnemers is vooral te vinden in het aantal GT2's (vele zijn richting LMES gegaan), "nationale" GT's en de "Cup-wagens".

Welk kant moeten we uit met de 24 uur van Spa? Uiteraard de juiste ;)

1) Alleen GT's (zoals nu)
2) Back to the golden times? Dus alleen toerisme zoals voor 2001.
3) Een mix van Toerisme en GT (zoals de Belcar bijvoorbeeld)
4) Alles is toegelaten. Zoals de 24 uur van de Nürburgring
5) GT's + Proto's (Le Mans-style, LMES)

Bart.Vandecavey
27-07-2005, 23:00
2) Back to the golden times? Dus alleen toerisme zoals voor 2001.


Euhm een trio Peugeot's die de wedstrijd domineren is niet echt een schitterende race volgens mij... Er is dit jaar kwaliteit vorige jaren was er kwantiteit...

Integra
27-07-2005, 23:02
Proto's + GT's voor mij. Liefst ook opnieuw GTP's. Ze hadden beter de reglementen voor de GTP's iets minder streng gemaakt. (ACO)

Mark
27-07-2005, 23:05
Euhm een trio Peugeot's die de wedstrijd domineren is niet echt een schitterende race volgens mij... Er is dit jaar kwaliteit vorige jaren was er kwantiteit...

Wellicht dat 2000 niet de beste versie was..............maar als je wat verder terugkijkt, bijvoorbeeld 1990 (http://www.zandbak.net/classic/90spa24u/90spa24u.htm) ziet dat er toch niet verkeerd uit.

JPMontoya
27-07-2005, 23:12
Protos no thanks. GT's only.

We zullen LMES nog eens beoordelen binnen een jaar of 3 ŕ 4...

smiley
27-07-2005, 23:25
Iets anders.........
klasse 1
enkel dtm wagens vanaf 2000 met verplichte inzet van de dtm teams van dat jaar in de dtm meerijden.. +dan de mense die geld hebbe om ex dtm wagens mee te laten kunnen doen

klasse 2
gt1 wagens

klasse 3
gt2 wagens

klasse 4
btcs wagens

dat zou nu nog eens een veld zijn.. (alé voor mij toch :D )

BuG@WaR
27-07-2005, 23:42
Die DTM wagens houden dat toch niet vol?..... :fight: .....of wel?
Toch maar liever die mix............volgens de poll vinden dat meer mensen. :applaus:

BELCAR ;) is toch meer fun?

smiley
27-07-2005, 23:44
de astra's en tt's hebbe ook 24h races uitgereden. ook een oude clk heeft ergens eens een 24h race gewonne meen ik.

BuG@WaR
27-07-2005, 23:46
de astra's en tt's hebbe ook 24h races uitgereden. ook een oude clk heeft ergens eens een 24h race gewonne meen ik.

Met de zelfde motor als in de DTM? :worship:

:Offtopic: ?

BuG@WaR
27-07-2005, 23:58
2005: Waarschijnlijk 37 in de training.......... start en meet zullen uiteraard nog lagere getallen opleveren.

Als er op zondagmiddag om 16.00 uur 15 wagens aan de streep komen dan mogen we blij zijn.

Tja Mark ik ben overtuigd.............ik ga maar niet, het weer speelt ook al niet mee. :gas:

Bugalfa
28-07-2005, 00:09
Ik zou het liefst weer toerwagens zien maar dan wel genre wtcc met 17" grote remmen etc. en niet procar-groep N met 15"velowielekes e.d. . Ook niet 1 verplichte bandenleverancier maar vrije keuze .

Autofan
28-07-2005, 09:14
Voor mij is het zo goed. Ik heb absoluut geen reden tot klagen, al had ik wel iets meer wagens verwacht. Voor de rest niks dan lof ;) Zoals het nu is, is het helemaal goed. De GT's vind ik verreweg de mooiste en leukste wagens om te zien rijden.

In het voorprogramma is er bovendien toch nog het hoogstaande WTCC ;)

Bevrac
28-07-2005, 09:41
Geef mij ook maar GT's. Das toch veel mooier dan vroeger (voor 2001). Nu komt er tenminste veel geluid en vlammen bij en.... ze gaan een heel stuk rapper ook :)

Rohrl-fan
28-07-2005, 11:29
In elk geval zou ik graag de GT's zien blijven in de 24 uur. Als er echter snelle toerisme wagens mee aan de start zouden mogen, zou dit het startveld alleen maar boeiender maken.

Zou men niet een formule kunnen bedenken zoals in de IMSA in de jaren '80? Je had GTP (proto's ŕ la group C) en GTO (GT's dus, oa de fameuze Audi 90 Quattro! :cool: ) die elks hun eigen wedstrijden reden, maar voor sommige races werden beide deelnemersvelden bij elkaar gevoegd. Kan zoiets niet bij de FIA-GT en het WTCC?

In alle eerlijkheid moet ik wel toevoegen dat ik enkel het eerste jaar dat de GT's naar Spa kwamen ben kunnen gaan kijken, (De andere jaren kwam er steeds iets tussen: vakantie, rijverbod :o , ...)

Scapa
28-07-2005, 11:42
Inderdaad weinig auto's. Het probleem is volgens mij dat LMES en FIA-GT teveel in elkaars vaarwater zitten. Om het LMES-veld aan te dikken hebben ze GT's toegelaten en dat speelt oa de 24u nu parten. Veel nationale teams haken af bij het zien van het inschrijvingsbedrag. De formule zelf zou ik niet veranderen, het volk stroomt de laatste jaren altijd toe...

raceshot 2nd
08-08-2005, 23:17
Voor mij mogen ze het deelnemersveld uitbreiden met proto's. Maak er voor mijn part een LMES race van, maar dan wel een van 24u.

strepper
09-08-2005, 10:27
Laten we het houden zo als het nu is.
Dit jaar weer een prachtig deelnemersveld en spanning tot in het laatste uur.
toerismewagens hebben nu de 24 uur van Silverstone.

Autofan
09-08-2005, 10:38
Laten we het houden zo als het nu is.
Dit jaar weer een prachtig deelnemersveld en spanning tot in het laatste uur.


Waar zag jij die spanning tot het einde dan? :)

Integra
09-08-2005, 10:43
Waar zag jij die spanning tot het einde dan? :)
Misschien de burn-out van Timo Scheider? :p
Ontploft hij of ontploft hij niet. :p

Benny_B
09-08-2005, 18:42
De SRO en de FIA moeten het inschrijvingsgeld voor de Nationale GT's verlagen, dan zouden er in 1 klap al 10 deelnemers meer op de lijst gestaan hebben.
Best kunnen de ACO en FIA "NOG" eens bij mekaar gaan zitten om de regels van de FIA en LMES te vereenvoudigen => zelfde regels!!! Dan kunnen de GT's in de toekomst zonder problemen samen rijden en strijden. (BMS/MENX/Belmondo waren allemaal FIA GT teams)
Verander dit en je zit met een fantastisch Concept voor 24 Uren...

auto delta
09-08-2005, 22:24
probeer het concept van het fia wtcc eens en we hebben terug de echte 24 uren van francorchamps er was zelfs spraken van om na 2006 terug over te stappen naar de toerisme wagens.
alwaart dat het nu ook geen slechte race is hoor

Raceboy
09-08-2005, 23:06
die s2000 wagens zijn wel fantastisch om te zien als sprintkoers, maar als endurancekoers gaat dat niks zijn.