PDA

View Full Version : ivm chiptuning


Bart.Vandecavey
10-08-2005, 14:03
Ik heb een BMW 320D (model 2000) die destijds is gechiptuned door ... . Recent hebben ze mijn luchtdebietregelaar moeten vervangen maar konden hem niet programmeren. Ze zeiden dat de computerdoos ook moest vervangen worden, omdat ze de computer niet konden aanspreken.

Ik heb gehoord dat het herprogrammeren van de wagen problemen kan geven als deze gechiptuned is. Maar is het werkelijk nodig dat ik de computerdoos laat vervangen? Is er niks dat gedaan zou kunnen worden waardoor die programmering toch terug zou gaan (gesteld dan dat de doos niet kapot is, maar enkel door de chiptuning niet kan geprogrammeerd worden).

Blijkbaar (beweert ...) ligt dat aan het feit dat ze diene flash beveiligen. Mijne computer zou dus helemaal niet kapot zijn. Ik kan hem laten resetten (origineel) bij ..., laten programmeren bij BMW dan, en daarna gratis terug laten tunen.

Lijkt dat u allemaal plausibel? Het feit is dat ik vrijdag al een afspraak had bij BMW voor een nieuwe computer, maar dat ik liever eerst dit probeer want die computer kost direct 800 euro. Als ik dat zo opgelost krijg, des te beter


Is mij in PM gevraagd op een ander forum, weet iemand daar iets van?

Jochie
10-08-2005, 14:39
Is mij in PM gevraagd op een ander forum, weet iemand daar iets van?

Als de dealer diagnose SW niet meer met de ECU kan communiceren na de chiptuning is die chiptuning van bedenkelijk niveau.

Teruggaan naar de chiptuner en vragen dat hij de originele ECU image terugflasht (als hij die heeft) lijkt me de beste oplossing, maar het hangt er nu van af of die chiptuner SW versie flashen toelaat!
Indien niet kan zelfs de dealer niet herflashen en dan moet de ECU doos dus vervangen worden bij een probleem ...

my 2c,

Jochie

936lover
16-08-2005, 21:41
Jongens chiptuning is "zever in pakskes". ga van da geld op vakantie, doe u lief er een plezier mee, ga erme naar de hoeren,...., het is zever.
Me e bitje chance winde er 10% "echte PK's" mee, en dat zijn niet dezelfde pk's die een tuner op een papier van zen rollenbank uittoverd. Ga met één wagen eens naar verschillende rollenbanken, en zie het verschil, Vraag de "tuners" naar hun laatste ijking van de bank, de correctiefaktoren en ook 2 uitdraaien: één met het ongecorrigeeerd vermogen en één met het gecorrigeerd vermogen. Bekijk dat dan maar is...! En ook: meer lawaai is niet hetzelfde als meer vermogen!!!

Eddy V
18-08-2005, 20:23
Ik moet hier effe tegen spreken: voor diesels is chip tuning wel degelijk met pk winst verbonden. Indien het natuurlijk door een fatsoenlijke firma gedaan is.
Hoeveel pk hangt natuurlijk af van de pk's die je kan bewerken, men kan geen 20pk "bijmaken" op een wagen met 80pk serie.
Benzine motoren: chip tuning = larie.

Jochie
18-08-2005, 22:44
Er is heel veel mogelijk met Chiptuning, diesel of benzine, om uiteenlopende redenen.

Het is alleen heel moeilijk om iemand onafhankelijk te vinden die de inside informatie + apparatuur heeft en de expertise om dan zinnige aanpassingen te doen.
En als ge het laat doen laat dan idd een vergelijkende grafiek plotten onder wat gij kunt vaststellen als identieke omstandigheden.

De beste ECU aanpassingen circuleren trouwens meestal tussen de werknemers van de fabrikant zelf, dat laatste heb ik niet gezegd :)

Jochie

111
19-08-2005, 15:19
Benzine motoren: chip tuning = larie.

Ben absoluut geen specialist, maar is er geen groot verschil tussen het effect van chiptuning op een atmosferische en een turbo benzine motor ?

Ik heb vroeger een tijdje een Lancia Delta HF turbo gehad en een Lancia concessiehouder heeft mij toen over chiptuning gesproken. Het vermogen zou daardoor op 245 pk gekomen zijn, tegenover 186pk standaard. Lijkt mij toch niet te verwaarlozen.

Of heb ik 't helemaal mis ?

Greetz,
111

Eddy V
19-08-2005, 20:25
Klopt 111, maar een turbo is wel iets makkelijker te beinvloeden, maar daar wordt dan enkel de turbo omhoog geschroeft. Alhoewel die extra pk's toch wel hoog aangegeven werden. Maar dat is natuurlijk dan weer een verkoops taktiek.
Zelf ben ik ook geen techneut, dus vooraleer ik teveel onzin uitkraam zal ik maar zwijgen; ik verkoop wel (tegen mijn zin) chip tuning. Benzine rijders sturen wij direkt wandelen, omdat ze allemaal 30-40 pk meer willen, zonder iets aan de motor te veranderen. Effe moeilijk natuurlijk.
Diesels zijn makkelijk te bewerken, zeker bij ons in Duitsland is de keuze van ombouwers zeer hoog. De prijs ook trouwens.

DeLorean
19-08-2005, 21:27
Als ik mij niet vergis heeft de Lancia Delta HF een electronische boostvalve,
indien men op deze motor chiptuning zou plaatsen word deze valve
langer dicht gehouden zodat het langer duurt eer de Turbo zijn overdruk afblaast.
Hierdoor kan je idd aan koppel en pk's winnen,maar die consessiehouder zal u wel niet vertelt hebben dat daardoor de levensduur van uwe Turbo drastisch op achteruit gaat.
Maar om de boostvalve later te laten open gaan heb je helemaal geen chiptuning nodig, je plaatst gewoon een vernauwing in de luchtdrukleiding tussen Turbo en Boostvalve en je hebt hetzelfde effect, wil je nog meer winst,zet uw boostvalve buiten werking door een vise-griptang op het darmpje te plaatsen welke de boostvalve bedient, voila uw "chiptuning" is al klaar se, da was rap. :gas:

Op gewone atmosferische benzinemotoren is chiptuning idd zever in pakskes,
veel chiptuners durven dan nog beweren dat de motor nadien zuiniger omspringt met het verbruik, jep wat een joke.
Je wint pk's en je verbruikt zakt, :confused: hier klopt ergens iets niet.
Volgens de gegevens die te vinden zijn op internet rond chiptuning zou de standaard programmatie van de ECU vanuit fabriek zo zijn dat bij stationair toerental tot pakweg 3000omw/min het mengsel iets rijker is, en vanaf 3000omw/min dit armer word om het verbruik te onderdrukken.
Bij een chiptuning zou men andersom tewerk gaan, dus vanaf stationair tot een bepaald toerental iets armer, en bij hoger toerental deze extra benzine bij geven.
Wat men vergeet te vertellen is dat de hedendaagse benzinemotoren uitgerust zijn met lambdasondes, zodat er van een arm of rijk mengsel niet kan gesproken worden,maar van een neutraal mengsel (stochiometrische verhouding van 14,7 delen lucht op 1 deel benzine).
Het enige moment dat een mengsel rijker word, is bij het optrekken waarbij voor X aantal tijd het lambdasondesignaal word genegeerd om zo een rijker mengsel te bekomen zodat de motor pittiger reageerd.

Maar nu eventjes alles op 1 rijtje :

Een benzinemotor atmosferisch of drukgevoed,heeft 4 elementen nodig om te kunnen werken :

1) Brandstof (benzine)
2) Onsteking
3) Lucht
4) Compressie

Hedendaags motoren zijn uitgerust met niet alleen lambdasonde(s) maar ook met 1 of meerdere pingelsensoren.

Chiptuning zou ingrepen doen in het onstekeningstijdstip (verlaten) en de hoeveelheid brandstof (verhogen) die ingespoten word, euhm hier klopt iets :no:
Hoe kan een "chiptuning" het onstekingstijdstip verlaten om het mengsel heviger te maken,als de hedendaagse motoren al tegen de pingelgrens zitten met behulp van de pingelsensor ? :confused:
Voor de leken, een of meerdere pingelsensors zitten in het motorblok geschroeft en kunnen aan de hand van bepaalde trillingen waarnemen als een motor aldan niet begint te pingelen (ongecontroleerd mengsel wat hoogfrequente drukgolven veroorzaakt wat bij langdurig gebruik leid tot motorschade).
Zodra de pingelsensor ditpingelen waarneemt word het ontstekingstijdstip aangepast tot het pingelen stopt,nadien word in stappen het tijdstip weer verlaat tot de motor weer begint te pingelen enz enz....
Dus de chiptuning moet dit signaal al gaan negeren om het tijdstip te kunnen wijzigen.
Daarbovenop, de hedendaagse en ook al de iets ouder benzinemotoren zijn uitgerust met een of meerdere lambdasondes, welke het percentage
zuurstof meten in de uitlaat,bij een rijk mengsel is er minder zuurstof aanwezig dan bij een arm mengsel, aan de hand hiervan word de mengsel afgeregelt.
Dit afregelen gebeurd ook net zoals bij de pingelsensor in stappen, de hoeveelheid benzine word verhoogt tot er een rijk mengsel word waargenomen, hierop reageerd de ECU en zal de inspuitpulsen van de benzineinjectors verkorten (minder benzine), tot er een arm mengsel word waargenomen en de inspuitpulsen worden verlengt enz enz...
Hoe kan dan een "chiptuning" het mengsel rijker laten worden, en het tijdstip veranderen als de lambdasonde(s) en pingelsensor(s) dit tegenwerkt ?

Dan is er nog het feit dat elke motor verschillend is, ook al is het hetzelfde motortype.
2 identieke nieuwe motoren op de testbank, en 1 hiervan zal minder pk's en koppel hebben dan de ander.
Nu spreek ik over 2 nieuwe motoren, maar wat als je 2 identieke motoren naast elkaar zet op de testbank, en de ene heeft al 50000km achter de rug en de ander is spiksplinternieuw en net pas ingereden.
Hoe kan dan een chiptuner met zekerheid zeggen dat hij uit beide evenveel extra pk's zal krijgen ?

Chiptuning of "zever in pakskes" bestaat hoofdzakelijk in 2 categorieen :

1) Goedkoop speelgoed (powerbox)
2) Duurder speelgoed (chiptuning)

Categorie 1 de powerbox :

Allerhande signalen van de motor worden verzamelt zoals
koelvloeistoftemperatuur, gasklepstand enz....
Deze signalen worden onderschept door de powerbox en gemanipuleerd
doorgelaten naar de originele ECU, waarbij de ECU om de tuin word geleid en
word wijsgemaakt dat de koelvloeistoftemperatuur X aantal graden kouder is, waardoor het mengsel word aangepast.
Ook hier word het lamdasonde signaal onderschept want anders zou er van een rijker mengsel niets in huis komen.


Categorie 2, Chiptuning

Hierbij word de originele ECU hergeprogrammeerd of word
een aangepaste Chip in de originele stuurdoos geplaatst.

Beide categorieen manipuleren de signalen van diverse sensors om zo een rijker mengsel te bekomen.
Lambdasonde signaal word aangepast dat de ECU niet merkt dat het mengsel rijker is geworden, pingelsensorsignaal word aangepast zodat er later pas word ingegrepen indien er pingelen word waargenomen.

Daarbovenop, een chiptuning veranderd het onstekingstijdstip en de inspuitpulsen, maar een motor heeft niet alleen meer benzine nodig om meer vermogen te ontwikkelen, maar ook meer lucht (lees zuurstof), euhm waar zit de extra lucht gebleven? Nergens!!!!
Met chiptuning kan men een benzinemotor alleen maar meer benzine geven tot het punt word bereikt waarbij de motor het mengsel niet meer volledig verbrand krijgt en dan begint het pk's en koppel ook drastisch te dalen.
Te arm mengsel of te rijk mengsel kost pk's EN koppel, maar in regel telt dat het beter is om een te rijk mengsel te hebben dan een arm mengsel, want bij een arm mengsel word de motor warmer aangezien er minder benzine verdampt welke warmte ontrekt aan de motor dit kan zelfs leiden tot verbrande kleppen in extreem gevallen en tot inbranden van de cilinder(s).

Nu we het toch over zever in pakskes hebben,
hier nog enkele feiten op een rijtje :

Een sportfilter of kelk is ook weg gegooit geld, want deze zouden
meer lucht doorlaten. Oke lucht, lucht bestaat in Europa uit 78% stikstof, 21% zuurstof en 1% edelgas. (in Amerika en omliggende streken is dit iets meer dan 1%).
Als een sportfilter meer lucht doorlaat,zou dit door de luchtmassameter of MAP-sensor worden waargenomen waardoor er meer benzine word gestuurd naar de motor, maar... zoals daarstraks al vertelt werd, de lambdasonde werkt dit tegen, dus van enige winst is er geen sprake.

Daarbovenop, om de verbranding in een benzinemotor aan te wakkeren en zo meer pk's en koppel te ontwikkelen zou er extra zuurstof moeten toegevoerd worden, maar de extra lucht wat een sportfilter of kelk zou leveren bevat nog steeds maar 21% zuurstof, dus deze ballon is ook zo lek als een zeef.
Het enige wat een kelk doet,is het aanzuiggeluid versterken en de uitlaat zal iets zwaarder klinken,en dan denken de meeste dat ze pk's gewonnen hebben.
Maar in feite beseffen vele niet dat ze pk's verloren hebben aangezien de meeste kelken gewoon open worden geplaatst onder de motorkap waarbij de warme lucht word aangezogen waardoor de motor zich slechter vult aangezien warme lucht meer plaats inneemt dan koudere dichtere lucht.

Het enige nut van chiptuning is als de motor getuned is, waarbij de kleppenkop onderhande is genomen en er meer lucht in en uit kan stromen.
Als dan de uitlaat nog afgestemt word,zodat de extra hoeveel uitlaatgas kan wegstromen zonder voor extra tegendruk te zorgen dan pas kan chiptuning gebruikt worden om de behoefte aan benzine te verhogen.
Kort samengevat,chiptuning is alleen nodig om extra benzine toe te laten bij opgevoerde motoren waar de originele ECU niet meer voldoende zou leveren.
Maar je kan in dat geval ook grotere benzineinjectors plaatsen en/of de benzinedruk opvoeren, waarbij er bij te grote benzinedruk of te grote benzineinjectors zelfs theoretisch de originele ECU kan worden gebruik aangezien bij dezelfde inspuitpulsduur dan bij originele injectors toch meer benzine word geleverd waarbij bij extreem te grote benzineinjectors zelfs de originele inspuitpulsduur korter kan zijn dan bij originele benzineijectors.

Tot hier mijn pleidooi :cool:

Greetz

Eddy V
22-08-2005, 14:03
Ha, goed dat er eens iemand antwoord die er WEL verstand van heeft.

936lover
22-08-2005, 20:55
Ha, goed dat er eens iemand antwoord die er WEL verstand van heeft.

Inderdaad, der zijn er die toch nog verstand hebben!!!!

DeLorean
22-08-2005, 22:47
.....