PDA

View Full Version : Freddy Loix in La Chinelle


TommySoprano
10-08-2005, 19:56
Rallyrijder, Freddy Loix is één van de blikvangers in de 26e editie van de “12 uur van La Chinelle”, een endurowedstrijd in het waalse Franchimont nabij Philippeville.

Loix was altijd al een endurobeoefenaar, maar nu laat zijn agenda eindelijk meer wedstrijden toe.

“Dit jaar betwistte ik al enkele mooie Franse proeven zoals Le Trèfle , La grappe de Cyrano en de Val de Loraine. Aangezien ik in de Provence woon rijd ik daar ook het regionale kampioenschap. In november sta ik terug aan de start van de Shark X-Trem (Een mengeling van survival, enduro, kajak en oriëntatielopen) , op fysiek vlak de zwaarste wedstrijd die ik ooit betwistte.”



“In La Chinelle kom ik aan de start met gelegenheidsploegmaats Mathieu Moors en Jos Melard. Goede maten die het klappen van de zweep kennen. We beschikken over een 250cc 4-takt KTM, model 2006. Qua resultaten zijn onze ambities beperkt, we willen ons vooral amuseren zonder risico’s te moeten nemen. Enduro doet me trouwens denken aan de WK rallyes van tien jaar geleden. Je rijdt mooie spécials, moet doorduwen in de verbindingsritten en dan zijn er nog de assistentiestops waarin mijn vriendin Els me bijstaat.”



Loix is in La Chinelle trouwens niet aan zijn proefstuk toe. In 1998 reed hij trouwens al de 2-uurs proloog samen met Dakarrijder Grégoire De Mevius.



De 12 uur van La Chinelle, een mix tussen motorcross en enduranceracen, wordt zaterdagnacht klokslag middernacht op gang geschoten met een 5uur durende manche. De tweede manche volgt tussen 9u00 en 13u00 op zondagvoormiddag. De wedstrijd wordt afgesloten met een 3uur durende manche op zondagnamiddag.



Grote favorieten zijn dit jaar de Italiaanse-Belgische KTM ploeg van 5-voudig wereldkampioen enduro Giovanni Sala en belgen Mickaël Despontin en Jean-Marc Warnant.



Meer info http://www.12heuresdelachinelle.be