PDA

View Full Version : Preview RS Racing/24 Uren van Zolder


P De Sonville
19-08-2005, 15:00
RS Racing ambieert een top 5

Met de Euphony 24 Uren van Zolder, de koninginnewedstrijd van het seizoen, voor de boeg is de Mediagroup Van Dyck Belcar aanbeland bij de vijfde wedstrijd op een totaal van zeven. Maar door het feit dat de tijdens de Zolderse etmaalrace dubbele punten te rapen zijn, zijn we betreffende de puntentelling precies halfweg het kampioenschap. En gezien de tegenslagen die RS Racing dit seizoen reeds kreeg te verwerken wordt de komende 24 Uren van Zolder dan ook cruciaal voor het kwartet Maes/Verbist/Tanghe/ Casteleyn.
Na het probleemloze debuutjaar met de ex-Manthey Porsche 996 biturbo in 2004, toen ze in de eindafrekening vierde algemeen eindigden en derde in GTA met daarbovenop nog eens de titel voor Ruben Maes in de Philip Verellen Junior Trophy, lijkt het alsof RS Motors dit seizoen een dipje kent en zodoende de voeling met de top verliest. Het begon reeds tijdens de 1000 km van Spa toen Ruben door een concurrent van de baan werd gekegeld. Tijdens de Spa Euro Race ging Olivier Tanghe dan bovenop de Raidillon op onverklaarbare wijze uitgebreid in de kreukels, wat resulteerde in een uitslaande brand en een totaal vernielde bolide. Voor de buitenlandse trip richting Brands Hatch werd toen geopteerd om een Porsche biturbo ex-Wauters/Wauters te huren bij AD Sport. Ondanks het feit dat Albert Vanierschot een goede wagen afleverde bleek de bolide toch minder krachtig dan het exemplaar van Manthey en moest het duo Maes/Verbist zich toch enigszins aanpassen en de wagen tijdens de trainingen verder naar hun hand afstellen. De AD Porsche bleek zéér betrouwbaar en met een vreemde wagen op onbekend terrein sleepten beide youngsters toch een 7de plaats in Divisie GT en een 5de plaats in de Klasse GTA uit de brand. Een zéér goed resultaat gezien de omstandigheden. Maar door de eerder vernoemde tegenslagen staat het West-Vlaamse team momenteel op een 9de plaats algemeen en 7de in GTA. En gezien het potentieel van RS Racing staan ze daar niet op hun plaats.
Ruben Maes: “Momenteel gaan we ons geen zorgen maken over de tussenstand in het kampioenschap. Alle aandacht gaat naar de komende confrontatie op Circuit Zolder. Na de 24 Uren gaan we dan een balans opmaken en bekijken hoever we eventueel nog kunnen opschuiven in het klassement. Vorig seizoen werd de Euphony 24 Uren van Zolder met een podiumplaats het hoogtepunt uit onze carrière. Op een remklauw na hebben we toen geen problemen gekend. Gezien de concurrentie die mijn inziens nog zwaarder is dan vorig seizoen zal ik reeds best tevreden zijn met een plaats binnen de top 5. Met Verbist, Tanghe, Casteleyn en ikzelf beschikken we over een zéér homogeen team van piloten. En ook de rest van de crew heeft zijn degelijkheid reeds méér dan bewezen. Net zoals de vorige etmaalrace in Zolder zal een normtijd worden vooropgesteld en indien nodig kunnen we moeiteloos nog een tandje bijsteken. Na de zware sortie in Francorchamps werd een volledig nieuwe wagen opgebouwd en zijn Verbist en Manthey herbegonnen van een nieuwe body van Porsche Motorsport. Vooral de laatste evolutie van de rolkooi moet de wagen in staat stellen de power nog beter op de baan te brengen. Verder werden de motor en versnellingsbak volledig gereviseerd en werden alle bewegende delen zoals de kogellagers en steekassen vervangen. Ook de bedrading die door de uitslaande brand werd vernield werd volledig vervangen, waardoor we eigenlijk op een paar onderdelen na kunnen spreken van een nieuwe wagen. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Mogelijks kunnen tijdens de voorafgaande trainingen nog enkele afstellingsproblemen opdoemen, maar we hebben gegevens genoeg om dit eventuele euvel snel op te lossen. De punten worden verdeeld na 6 uren (25%), 12 uren (25%) en 24 uren (50%). Indien we mee zijn met de goede trein kunnen we reeds vroeg in de wedstrijd punten scoren. Een herhaling van vorig jaar zou ons flink doen opschuiven in de tussenstand, waardoor we ons seizoen nog in schoonheid kunnen afsluiten”, besluit Ruben Maes.
Een niet onbelangrijke factor bij RS Racing is de grote schare supporters en sponsors die het team steeds op de been brengt. In voetbaltermen de spreek-woordelijke 12de man die de piloten en de crew steeds een hart onder de riem steekt.

Méér nieuws op www.rsracing.be